Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:20

Blubber erger ik me al 2,5 jaar aan. Dat zijn we nu beetje bij beetje aan het oplossen.

Ik vind het ook zwaar. Elke dag non-stop.
Al 20 jaar. Droom soms ook van pension.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:27

Nou ik niet hoor! Dromen van pension. Wat een ellende wat dat toch altijd weer zeg. En nu weet ik wel, ik ben een originele zeikerd wat mijn paarden betreft. Maar je betaalde goud geld (helemaal in Zuid Holland, waar ik oorspronkelijk vandaan kom) en je kreeg er echt 3x niks voor. Amper naar buiten, of altijd naar buiten en geen stallen, schimmel in je kuil en hooi, smerige boxen en ga zo maar even door en de "Hilton"stallen waren nog het ergste van allemaal!

Nu kan ik helemaal niemand anders, dan mijzelf de schuld geven als er iets niet goed gaat.
En ik zou het ook door mijn ziektes echt niet anders meer kunnen bolwerken ook, lichamelijk, maar ook financieel niet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:40

Wij zijn stallen aan het bouwen en willen isolatie in de delen waar we hout zetten. Stal is deels hout deels gemetselde muren...

Welke isolatie hebben jullie gebruikt?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:41

Dit plaatste ik in een ander topic over de pensionstal waar ik stond met Andor. Dat was echt het allerleukste jaar met hem ( ook omdat hij nog geen problemen had toen).

Yontheke schreef:
Ik val van de meeste prijzen in zulke topics altijd achterover.

Ik heb de paarden nu op een eigen stuk grond (wat me nu duurder uitkomt dan op een pensionstal door de nog lopende hypotheek maar dat even buiten beschouwing gelaten).

Toen ik nog op pension stond betaalde ik € 185,00 all in.
Binnenbak 20 x 40
Buitenbak 20 x 60
Binnenstal
2 grote poetsplaatsen en met 3 personen een grote zadelkamer
Longeercirkel (wel op gras)
Eigen stukje weide maar de paarden mochten indien gewenst wel samen.
Op elk stukje weide een schuilstal
Paarden mochten 24/24 buiten maar anders gingen ze in de ochtend om half 8 buiten en in de avond ergens na 17u terug binnen
2x per dag je eigen voer gevoerd
Er werd uitgemest en je kon kiezen op vlas of op stro
Mijn paard kreeg ruimschoots voordroog (uit pak, geen droog hooi) maar niet onbeperkt

Het enige lastige was dat in de winter de binnenbak ook wel werd verhuurd aan mensen van buitenaf dus dat je wel een planning moest maken over wanneer je de binnenbak wenste te gebruiken en dan moest je reserveren.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:43

Tcm62 schreef:
Wij zijn stallen aan het bouwen en willen isolatie in de delen waar we hout zetten. Stal is deels hout deels gemetselde muren...

Onze stal in wording is volledig uit hout. Wij hebben alleen isolatie gezet waar de waterpomp komt te staan ..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:10

Wij hebben ook geen isolatie, behalve bij de drinkbakken en leidingen, ook onder de grond. Verder een stenen onderkant, half metertje ongeveer, daar zand op en gestraat en de boel uit hout (wel zware kwaliteit) opgebouwd en pannen. Wel aan beide kanten open dus isoleren was toch een beetje onnodig. Kan wel een foto posten als je wilt? :)

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:12

Ik heb op verschillende pensionstallingen gestaan met m'n paard, ook een paar jaar op een doe-het-zelf. Ik wil ook niet meer terug! Ik ben ook echt een enorme pietlut en zeikerd als het aankomt op het welzijn van m'n beestjes. Ik moet mezelf er wel eens aan herinneren hoe het ook alweer was, die pensiontijd, helemaal met dit absurde natte weer en de kliederbende achter het huis. Vroegah lijkt dan al snel beter dan het in werkelijkheid was.... Wat een gezeik altijd zeg :( en hier thuis is er ook altijd wel wat, maar ik ervaar meer vrijheid in het indelen van m'n tijd en de veel meer rust in het bezig zijn met de paarden. Daarnaast was ik in m'n pensiontijd ook elke avond op stal. Paard stond te lang op stal naar mijn mening, dus ze moest er elke avond uit, paard stond tot de buik in de bagger wat meer mest en urine was dan wat anders, ruif niet gevuld of wel maar dan met schimmelkuil, of of of -O- Wat ik wel jammer vind, is dat de paarden nu de dynamiek van een heuse kudde niet meer hebben. Ik vraag me wel eens af hoe zij dat zelf ervaren. Voelen zij zich net zoveel paard met zn 2-en als wanneer ze in een 'echte' kudde staan? Weet iemand dat? Heb wat gegoogled, maar kon er niets zinnigs over vinden. Heb mijn paard ook héél 'natuurlijk' in een groep van 50 paarden gehad. Altijd buiten, met 's winters grote schuilstal en altijd ruim voldoende hooi. Klonk echt als het paardenparadijs. Dat arme beest kwijnde volledig weg, had nooit rust, was na een half jaar over vermoeid. Moest het volgens sommigen wel wat meer tijd geven..... Euh, nou vond 6 mond wel voldoende. Wist niet hoe snel ik daar weg moest. Beestje heeft op de volgende plek de eerste 4 wkn meer liggend dan staand doorgebracht :(:) En nu heeft paard alle rust vd wereld :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:15

Ik heb echt geluk gehad met mijn oude pensionstal geloof ik, betaalbaar en super voor de paarden en zo gezellig. Wel heel eenvoudig en boers maar daardoor ook heel down to earth mensen. De boer is zelfs nog hier geweest op de koffie om tips te geven voor het aanpakken van de wei en omheinen etc, zo fijn! Zou de paarden er zo naartoe brengen als ik er op een of andere manier niet meer goed voor zou kunnen zorgen. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:18

Ik heb zelf nooit op pensionstallen gestaan(niet te betalen) maar ken de verhalen en moet er echt niet aan denken.
Al dat gezeur onderling, spullen kwijt en paarden verkeerd gevoerd, weinig buiten of met k*t knollen samen, nee bedankt.
Natuurlijk zou ik ook wel een binnenbak willen maar verder vind ik het juist fijn dat ik alles zelf doe.
Ben er ook super snel mee klaar.
Smorgens een kwartiertje en savonds ook.
Hooi staat op 2 plekken , 1 voor de morgens en 1 plek in de schuur voor savonds zodat ik zelf de blubber niet eens in hoef, niet eens nat wordt.
Ik heb rubbermatten in mijn grote stallen en mest 1 x in de week uit, ook de mest in de rijbak en onder het afdak.
Wel veeg ik alles op hopen, in de stal en onder het afdak, zodat ik 1 x per week met de voorlader alles zo kan opscheppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:20

Jagh wat een zooi hebben ze er vandaag van gemaakt. Het verharde deel was een mengeling van mest, hooi en water. Bah!
En in de stallen hadden ze alles door elkaar geroerd.
Rijden ging uiteraard in de regen.

Maar een paard hebben is toch zo'n leuke hobby :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:29

Caily schreef:
Hilary, vind je met handpaard rijden of met twee wandelen niet eng? Ik ben altijd bang dat een gek gaat doen of zachter/harder wil dan de ander, ergens niet langs wilt en dat ik dan met nummer 2 in de knoop raak.

Bedacht me dat ik hier nog geen antwoord op had gegeven...

Ik heb gelukkig twee niet al te grote pony's (1.50 m en 1.25 m), die qua tempo redelijk op elkaar zijn afgestemd. Mijn Quarter is een wat trager typje, stapt vrij rustig, kan ook rustig draven. Mijn Welsh is wat pittiger, stapt en draaft lekker door. Galopperen doen we eigenlijk zelden (hoewel mevrouw Welsh nog wel eens smokkelt), en alleen op paden waarvan ik weet dat het lang en breed en rustig genoeg is, en als ik heb gemerkt tijdens het eerste deel van de rit dat ze beide rustig genoeg zijn en terug te nemen zijn. Ik neem ze ook alleen samen mee als ze een of twee dagen ervoor nog hebben uitgeraasd, anders blijft de Welsh het hele stuk stuiteren en ben ik haar alleen maar aan het afremmen. Dat wil ik niet, dan is het voor mij niet leuk (en wordt mijn arm zo moe :') ), en ik vind het voor mijn wel brave Quarter zo sneu.

Hun basis bestaat uit grondwerk, en ze zijn allebei al heel vaak in hun eentje mee geweest, zowel wandelend, fietsend als naast de step. De basis zat er dus al goed in. Ik heb voor alle vormen (wandelen, steppen, fietsen, handpaard) dezelfde richtlijn: neus van meelopende pony mag maximaal tot mijn schouder/knie komen.
De eerste keren met rij- en handpaard heb ik trouwens wel geoefend in de rijbak. De handpony moet namelijk leren zich aan te passen aan het tempo van het rijpaard, ook in binnen- en buitenbochten. En ik vind dat een handpaard zowel links als rechts van het rijpaard moet kunnen lopen, dus daar hebben we ook op geoefend, incl. de wissel van linker- naar rechterkant of andersom. Mijn Welsh snapte prima wat de bedoeling was; met de fiets moet ze hetzelfde trucje uithalen. Mijn Quarter vond het in het begin nogal vreemd dat de Welsh van links naar rechts schoof en dan soms even tegen hem aan botste, of dat het uiteinde van het halstertouw even op z'n kont landde. Dus daar heb ik extra oefeningen mee gedaan om hem te laten wennen.

Als ik ze nu samen mee neem, loop ik het stukje langs de openbare weg tussen ze in en stap ik pas op in het bos.
Mijn Quarter is relatief stoer met 'enge' dingen. Als hij iets spannend vindt, gaat hij stilstaan en er naar kijken. Mijn Welsh kruipt dan een beetje naar achteren, met haar neus achter mijn been, zeg maar. Mocht er echt iets gebeuren onderweg waardoor ik de Welsh moet loslaten, heb ik zo'n vermoeden dat ze óf in de berm duikt om te eten, of gewoon naast mijn Quarter doorloopt. Ik vraag me af of ze zonder hem heel ver durft te komen, maar in een echte panieksituatie weet je het nooit.
Overigens heb ik bij mijn Quarter altijd een touwhalster met halstertouw onder zijn hoofdstel, zodat ik er af kan springen en dan toch nog wat vast heb (is al eens heel handig geweest). De Welsh heeft ook een touwhalster met halstertouw; knoopje in het uiteinde van het touw als 'stop'. In het begin had ik haar aan een leadrope, maar dat zat ik steeds te klunzen met vasthouden. Beetje te veel touw, zeg maar.

palousa_boy schreef:
Ik heb ooit eens een bed 15! Maal verkocht, maar niemand kwam hem daadwerkelijk halen. Bij nummer 16 gelukkig wel, maar was inmiddels wel al verhuisd.

Maar dan niet 16 keer geld kunnen vangen zeker? Dan zou het nog leuk zijn :+

fokfanaat schreef:
dat je het kan delen scheelt ook

Ik ben ook blij dat ik de volledige verzorging met twee vriendinnen doe. De een studeert, de ander werkt parttime (wisselende dagen / tijden), ik werk ook parttime (vaste dagen / tijden). Op de meeste dagen kunnen we het zo plannen dat we in het daglicht alles kunnen doen (of ten minste uitmesten), en vaak ook nog met minimaal twee mensen zijn. Wat denk ik ook scheelt, is dat wij onze paarden maar één keer per dag hooi voeren, maar dan wel voldoende tot de volgende dag weer iemand komt.

ohjajoh6 schreef:
Nou ik niet hoor! Dromen van pension. Wat een ellende wat dat toch altijd weer zeg.

Ik droom ook absoluut niet van pensionstallen, wat een drama. Ik ga nog wel eens met een vriendin mee op wedstrijd en geef les bij anderen op stal. Wat een gedoe altijd met die paarden, paardeigenaren en vooral met die stalbazen, verschrikkelijk. Elke keer als ik ergens op een stal kom, loop ik me wel ergens aan te ergeren :=

Gingerale schreef:
Wat ik wel jammer vind, is dat de paarden nu de dynamiek van een heuse kudde niet meer hebben. Ik vraag me wel eens af hoe zij dat zelf ervaren. Voelen zij zich net zoveel paard met zn 2-en als wanneer ze in een 'echte' kudde staan? Weet iemand dat? Heb wat gegoogled, maar kon er niets zinnigs over vinden. Heb mijn paard ook héél 'natuurlijk' in een groep van 50 paarden gehad. Altijd buiten, met 's winters grote schuilstal en altijd ruim voldoende hooi. Klonk echt als het paardenparadijs. Dat arme beest kwijnde volledig weg, had nooit rust, was na een half jaar over vermoeid. Moest het volgens sommigen wel wat meer tijd geven.....

Herkenbaar! Mijn Quarter vond het in de ruinengroep wel gezellig, beetje andere paarden om mee te klooien, beetje opgevoed worden door de oudere paarden. Maar: altijd te weinig gras, veel te veel paarden op veel te weinig grond en hoge wormbesmetting. Hij was echt wormvrij toen hij uit Texas bij mij kwam, maar een jaar later had hij een score van 2000 bloedworm. Au.
Mijn merrie kon het ook niet aan in de merriegroep; te veel paarden, te weinig eten, te weinig oppervlak. Ze was erg boos, veel dreigen naar andere paarden (gillen, bokken, uitvallen).
De KWPN'er stond ook in een paardenparadijs. In het begin in een groepje van 10 paarden op 3,5 hectare (track en weiland, ruim voerplaatsen). Dat ging prima. Totdat er meer en meer paarden bijkwamen, en het aantal voerplekken / schuilgelegenheden niet veranderde. Paard ging van een goed gewicht naar een mager beest in een paar maanden tijd. Ze zat onder de schrammen en schaven, had een slechte conditie en slechte vacht.

In juni zijn bovengenoemde paardjes samen met de Shet van een vriendin op ons nieuwe plekje komen te staan. Ze zijn allemaal schram-, schaaf- en wormvrij, doen niet lelijk, zijn goed op gewicht, hebben een goede conditie en zitten goed in hun vacht. Ik ben benieuwd hoe snel de KWPN'er dit jaar door haar vacht heen is; afgelopen jaar heeft ze er tot augustus (!!) over gedaan om haar wintervacht kwijt te raken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:49

Tcm62 schreef:

Geen. Met open stallen is isolatie een beetje onzinnig.
Het e nige wat ik me kan bedenken dat nuttig is op het dak een laag isolatie. Dat zal zomers wat in warmte schelen en met regen heb je minder last van condensdrup.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:53

Deze kreeg ik net van een vriendinnetje.. :')
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:54

Lol... ik heb die kop met de Kerstdagen nog kunnen bewonderen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:57

Kristelhans _O-

Ik ben blij dat wij het vooralsnog gewoon bij regen houden hier. Liever ook geen regen, maar sneeuw en ijzel zie ik al helemaal niet zitten.

Had bedacht dat ik pas sneeuw wil als we de track met een trekkertje kunnen slepen én een dubbele track hebben én het eerst een week gaat vriezen van te voren. Je raadt het al: we hebben een enkele track en geen trekkertje om te slepen :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:28

Zo ik ben dr weer...wat een k*t schijt kak kloten weer zeg..

Stond vanmorgen om 7 uur al sneeuw te schuiven, en pad te strooien. Karev sokken aan gedaan en hopen dat het goed ging. Moest de hele dag werken..

Vanavond de paarden op stal gezet. Doe ik niet snel. Tis hier nu -5 en het regent. Dat is niet goed!

Winter is leuk hoor maar doe wel ff normaal winter zeg!

Wegen gaan ook spekglad worden nu met die aangereden sneeuw en regen er over..morgen op scheuvels noar de peerdn haha

Maar verder welkom aan de nieuwen!

Vodafone gedoe...hoor je wel vaker..heb je geen Twitter of fb?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:30

Goeie foto kristelhans !

Hilary, hoe lang duurde het ongeveer voor je merrie zich ging gedragen? Heb vorige maand een merrie gekocht idd uit een merrie groep met veel te veel op een kale wei en hoewel ze met mijn ruin inmiddels aardig kan blijft ze naar de merrie lelijk doen. (Oren in de nek, tanden laten zien, jagen en benen optillen zelfs achter een draadje!) begin me een beetje zorgen te maken :( wil heel graag verder met dit paard maar alleen als ze zich fatsoenlijk leert gedragen.

1 paard achter laten was hier altijd een kwestie van eten achter laten en stroom erop. Toen ze rustig bleef eten achterlaten afgebouwd merrie is al te dik. Ruin achterlaten is niet mogelijk die wordt dan plotseling weer hengst en komt overal dwars doorheen. Gelukkig voor hem neem ik de oude merrie al jaren niet meer mee.

Welkom aan alle nieuwe vriendjes!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:40

Jippie...beklinkeren is vandaag gelukt. Eindelijk. Wel nog wat werk aan de rest vd paddock. Uitscheppen, drainage maken en nieuwe bodem zand erin.
Iemand nog tips voor paddockzand?

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:42

Hier gelukkig ook alleen nog wat regen.
Onder de 10 graden merk ik dat mijn lichaam last krijgt. Hoe meer omlaag, des te meer pijn in gewrichten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:48

Even hardop denken Natalie... De kale wei uit mijn vorige post eindigde in december 2012 (heeft er ruim twee jaar gestaan); ze verhuisde toen (met mijn ruin) naar een andere stal, minder grote groep, meer eten maar nog te weinig. Het gedrag werd dus wel iets minder, maar niet veel.
In november 2014 is ze met mijn ruin en de shet van een vriendin verhuisd naar een andere plek (voor ons een tijdelijke noodoplossing, maaaaar we konden ze daar onbeperkt voeren). Ik denk dat ze er tot februari / maart over gedaan heeft om grotendeels bij zinnen te komen, hoewel er vanaf die verhuizing wel een langzame verbetering was. De echte omslag kwam bij de verhuizing naar onze huidige plek (juni 2015).
Ik denk dat voor haar veel eten, veel eetplaatsen en veel ruimte erg belangrijk waren. Ze doet nu alleen nog lelijk (staart zwiepen, been optillen) als de shet achter haar langs loopt terwijl ze nog haar voerbakje aan het leegeten is (de shet is dan klaar en moet tussen merrie en ruin door om bij het hooi te komen).

Zie er netjes uit, Anke!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:54

Hier toch ook nog aardig wat sneeuw maar mijn paard op ijzers zonder sneeuwbeslag redt zich prima. Alleen met de weg oversteken heeft mn vriend extra opgelet maar ging prima. De sneeuw is wel aangevroren en half gesmolten.. Ik berust er altijd maar in.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:57

DubbelDun schreef:
Tcm62 schreef:

Geen. Met open stallen is isolatie een beetje onzinnig.
Het e nige wat ik me kan bedenken dat nuttig is op het dak een laag isolatie. Dat zal zomers wat in warmte schelen en met regen heb je minder last van condensdrup.

Er zijn wel mensen die isoleren...wordt het niet ontzettend koud met een stevige vorst periode? Ik doe dan de bovendeuren op een kier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:03

Twitter doe ik niet aan, maar fb heb ik wel hoezo dat, Karev? Heb idd een bericht weer aan vodafone gestuurd, met alle bankzaken erin en een mail naar Radar gestuurd en ik zie het wel. Hoe meer ik er over nadenk , hoe harder het stoom weer uit mijn oren komt. Maffia is het, allemaal!!

En als ik jullie zo hoor, wat het weer betreft, ben ik blij dat ik toch maar vandaag Mien der cushingmedicatie ben gaan halen zeg...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:07

Als je je boze reactie eens op de fb pagina van Vodafone gooit zijn ze vast niet heel blij en kan het meestal heel snel opgelost worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:08

grinnikt nu heel boosaardig....

Nou het zal mij benieuwen hoor...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt