Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yontheke schreef:Ik val van de meeste prijzen in zulke topics altijd achterover.
Ik heb de paarden nu op een eigen stuk grond (wat me nu duurder uitkomt dan op een pensionstal door de nog lopende hypotheek maar dat even buiten beschouwing gelaten).
Toen ik nog op pension stond betaalde ik € 185,00 all in.
Binnenbak 20 x 40
Buitenbak 20 x 60
Binnenstal
2 grote poetsplaatsen en met 3 personen een grote zadelkamer
Longeercirkel (wel op gras)
Eigen stukje weide maar de paarden mochten indien gewenst wel samen.
Op elk stukje weide een schuilstal
Paarden mochten 24/24 buiten maar anders gingen ze in de ochtend om half 8 buiten en in de avond ergens na 17u terug binnen
2x per dag je eigen voer gevoerd
Er werd uitgemest en je kon kiezen op vlas of op stro
Mijn paard kreeg ruimschoots voordroog (uit pak, geen droog hooi) maar niet onbeperkt
Het enige lastige was dat in de winter de binnenbak ook wel werd verhuurd aan mensen van buitenaf dus dat je wel een planning moest maken over wanneer je de binnenbak wenste te gebruiken en dan moest je reserveren.
en hier thuis is er ook altijd wel wat, maar ik ervaar meer vrijheid in het indelen van m'n tijd en de veel meer rust in het bezig zijn met de paarden. Daarnaast was ik in m'n pensiontijd ook elke avond op stal. Paard stond te lang op stal naar mijn mening, dus ze moest er elke avond uit, paard stond tot de buik in de bagger wat meer mest en urine was dan wat anders, ruif niet gevuld of wel maar dan met schimmelkuil, of of of
Wat ik wel jammer vind, is dat de paarden nu de dynamiek van een heuse kudde niet meer hebben. Ik vraag me wel eens af hoe zij dat zelf ervaren. Voelen zij zich net zoveel paard met zn 2-en als wanneer ze in een 'echte' kudde staan? Weet iemand dat? Heb wat gegoogled, maar kon er niets zinnigs over vinden. Heb mijn paard ook héél 'natuurlijk' in een groep van 50 paarden gehad. Altijd buiten, met 's winters grote schuilstal en altijd ruim voldoende hooi. Klonk echt als het paardenparadijs. Dat arme beest kwijnde volledig weg, had nooit rust, was na een half jaar over vermoeid. Moest het volgens sommigen wel wat meer tijd geven..... Euh, nou vond 6 mond wel voldoende. Wist niet hoe snel ik daar weg moest. Beestje heeft op de volgende plek de eerste 4 wkn meer liggend dan staand doorgebracht
En nu heeft paard alle rust vd wereld
Caily schreef:Hilary, vind je met handpaard rijden of met twee wandelen niet eng? Ik ben altijd bang dat een gek gaat doen of zachter/harder wil dan de ander, ergens niet langs wilt en dat ik dan met nummer 2 in de knoop raak.
), en ik vind het voor mijn wel brave Quarter zo sneu.palousa_boy schreef:Ik heb ooit eens een bed 15! Maal verkocht, maar niemand kwam hem daadwerkelijk halen. Bij nummer 16 gelukkig wel, maar was inmiddels wel al verhuisd.
fokfanaat schreef:dat je het kan delen scheelt ook
ohjajoh6 schreef:Nou ik niet hoor! Dromen van pension. Wat een ellende wat dat toch altijd weer zeg.

Gingerale schreef:Wat ik wel jammer vind, is dat de paarden nu de dynamiek van een heuse kudde niet meer hebben. Ik vraag me wel eens af hoe zij dat zelf ervaren. Voelen zij zich net zoveel paard met zn 2-en als wanneer ze in een 'echte' kudde staan? Weet iemand dat? Heb wat gegoogled, maar kon er niets zinnigs over vinden. Heb mijn paard ook héél 'natuurlijk' in een groep van 50 paarden gehad. Altijd buiten, met 's winters grote schuilstal en altijd ruim voldoende hooi. Klonk echt als het paardenparadijs. Dat arme beest kwijnde volledig weg, had nooit rust, was na een half jaar over vermoeid. Moest het volgens sommigen wel wat meer tijd geven.....
Tcm62 schreef:Wij zijn stallen aan het bouwen en willen isolatie in de delen waar we hout zetten. Stal is deels hout deels gemetselde muren...
Welke isolatie hebben jullie gebruikt?

wil heel graag verder met dit paard maar alleen als ze zich fatsoenlijk leert gedragen.
DubbelDun schreef:Tcm62 schreef:Wij zijn stallen aan het bouwen en willen isolatie in de delen waar we hout zetten. Stal is deels hout deels gemetselde muren...
Welke isolatie hebben jullie gebruikt?
Geen. Met open stallen is isolatie een beetje onzinnig.
Het e nige wat ik me kan bedenken dat nuttig is op het dak een laag isolatie. Dat zal zomers wat in warmte schelen en met regen heb je minder last van condensdrup.