Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:17

vuurneon schreef:
Niet zo vaak dan inderdaad :)
Ik ga nu ook maar 2 keer per week heen :) dus dat maakt niet zoveel uit of het dan 1 keer per week wordt.

Dierenartsrekening is duurder dan 1 keer per week even 200 km maken :)

Maar gelukkig kan ik, als ik hier weg moet, wel dichterbij terecht. Maar stel dat er in mijn direct omgeving geen mogelijkheid zou zijn, dan wijk ik absoluut uit. Nederland is niet zo groot immers.

Pfoe, ik geloof toch niet dat ik op die manier een paard voor een ander zou willen houden.
Degene die de dagelijkse verzorging op zich neemt krijgt dan een betere band met het dier dan de eigenaar.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:21

Ik zou als er echt afstand tussen zou zitten het wel lastig vinden natuurlijk. Even langsrijden om te kijken of ze er nog staan is er niet bij zoals dat nu wel makkelijk kan.
Maar ja, ik zou het er wel voor over hebben aangezien mijn paard gewoon niet op stal mag staan ivm de luchtwegen. Alles beter dan een ziek paard! Liever een blij paard en een eigenaar die iets minder blij is dan andersom :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:41

vuurneon schreef:
Ik zou als er echt afstand tussen zou zitten het wel lastig vinden natuurlijk. Even langsrijden om te kijken of ze er nog staan is er niet bij zoals dat nu wel makkelijk kan.
Maar ja, ik zou het er wel voor over hebben aangezien mijn paard gewoon niet op stal mag staan ivm de luchtwegen. Alles beter dan een ziek paard! Liever een blij paard en een eigenaar die iets minder blij is dan andersom :)

Ow ok !
Maar om medische redenen is dan ook weer anders....
Als mijn paard iets zou mankeren of oud en versleten zou zijn mag hij ook verder weg met pensioen op de wei. Maar dan moet ik wel 100% vertrouwen hebben in de goede zorg van degene waar hij staat.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:26

Nens77 schreef:
Had het al gezien op FB :j
Ow echt ?!
Ik dacht dat je daar op de fietspaden gewoon mocht komen ??
Zie er bij mij achter altijd genoeg rijden iig

Er rondom wel, maar niet echt IN de grienden (met die schelpenpaadjes en al die knotwilgen). Dat staat ook op al die bordjes.

Sorry voor offtopic. :o

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:28

vuurneon schreef:
Ik ga nu ook maar 2 keer per week heen :) dus dat maakt niet zoveel uit of het dan 1 keer per week wordt.

Maar gelukkig kan ik, als ik hier weg moet, wel dichterbij terecht. Maar stel dat er in mijn direct omgeving geen mogelijkheid zou zijn, dan wijk ik absoluut uit. Nederland is niet zo groot immers.

Je hebt een paard maar je gaat er maar twee keer per week naartoe? Waarom dan?

Wij gaan niet elke dag en we hebben een bijrijder, maar twee keer per week zou ik wel erg weinig vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:44

Isegrim schreef:
vuurneon schreef:

Je hebt een paard maar je gaat er maar twee keer per week naartoe? Waarom dan?

Wij gaan niet elke dag en we hebben een bijrijder, maar twee keer per week zou ik wel erg weinig vinden.

Eigen gezondheid :) t is een aanslag op mijn lichaam bij de paarden zijn omdat ik voor alles daar allergisch ben helaas! Dus als ik er wel ben, geniet ik voor 10 <3
Mijn verloofde gaat overigens wel bijna elke dag. Dus als ik ook over wij spreek, dan gaan wij bijna elke dag haha (en heb een bijrijdster die ook eens per week komt dus prima voor elkaar zo :) t is vervelender voor mijzelf dan voor het paard)
Zo baas, zo paard ondertussen; beide problemen met de luchtwegen en allergie :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:58

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:
Had het al gezien op FB :j
Ow echt ?!
Ik dacht dat je daar op de fietspaden gewoon mocht komen ??
Zie er bij mij achter altijd genoeg rijden iig

Er rondom wel, maar niet echt IN de grienden (met die schelpenpaadjes en al die knotwilgen). Dat staat ook op al die bordjes.

Sorry voor offtopic. :o

Ow haha ik bedoelde dan ook niet echt de kleine paadjes hoor

Gini

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:58

Ik zou niet gelukkig worden als ik maar 2 keer per week naar mijn paard zou kunnen gaan. Ik ga nu iedere dag en ik zou niets anders willen. Het is echt mijn uitlaatklep. Ik zit nu momenteel in een (helemaal) niet zo leuke job en het enige wat mijn dag opfleurt is de avonden, want dan kan ik naar mijn paard. Ik zou strontchagrijnig worden zonder die dagelijkse ontspanning.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:03

Gini schreef:
Ik zou niet gelukkig worden als ik maar 2 keer per week naar mijn paard zou kunnen gaan. Ik ga nu iedere dag en ik zou niets anders willen. Het is echt mijn uitlaatklep. Ik zit nu momenteel in een (helemaal) niet zo leuke job en het enige wat mijn dag opfleurt is de avonden, want dan kan ik naar mijn paard. Ik zou strontchagrijnig worden zonder die dagelijkse ontspanning.

Ik heb ook echt een rotbaan :') maar ben gelukkig een mensen-mens en de sociale contacten zijn heerlijk.

Maar ja, leuk is het niet omdat het ook geen keuze is natuurlijk. Optie 2 is helemaal geen paard, maar ja die is er al en wie wil er nou een ouder dier die ook nog met zijn gezondheid zit? En die 2 keer per week zijn dan extra bijzonder :)
C'est la vie. Je hebt het niet voor het zeggen immers. Dus maak je er maar het beste van, van een kl*te situatie.
Paard heeft een gouden leven en dat is ook heel wat waard!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:04

Maar als je die gezondheid problemen niet zou hebben zou je toch elke dag naar je paard willen? Als je m 100 km verderop zet om er alleen af en toe naar toe te gaan dan kan je ook een zielig paard redden en zo stallen. Je houdt m dan toch niet voor je eigen plezier toch, maar alleen voor het welzijn van het paard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:09

Nikass schreef:
Maar als je die gezondheid problemen niet zou hebben zou je toch elke dag naar je paard willen? Als je m 100 km verderop zet om er alleen af en toe naar toe te gaan dan kan je ook een zielig paard redden en zo stallen. Je houdt m dan toch niet voor je eigen plezier toch, maar alleen voor het welzijn van het paard?

Ja, maar het ging even hypothetisch. Hij staat nu dichtbij (dus hoewel ik er niet altijd kan komen, zie ik hem wel ook nog tussendoor als wij erlangs rijden en zie ik hem ook veilig staan.). Maar als ik zou moeten kiezen tussen stal dichtbij of 24/7 veel verder dan kies ik zo dat laatste. Puur voor het paard. Dus ja, puur voor zijn welzijn :) en dan inderdaad niet voor mijn eigen plezier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:38

Nou wel nobel van je :-)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:04

Nikass schreef:
Nelleke, jij hebt een prachtig uitrijgebied moeten inruilen voor geen uitrijmogelijkheden. Hoe ga jij daarmee om? Mis je dat niet ontzettend?

Jawel. Ik spaar voor een trailer en een trekauto zodat ik naar het bos kan. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd en voor mij ook niet op korte termijn. Zeker niet omdat ik heel kritisch ben en echt een degelijke en veilige combinatie wil en dat kost nogal wat geld.

Het blijft lastig, ik ben van een stal met enorme uitrijmogelijkheden, wasplaats met warm water, solarium, binnenbak, 2 buitenbanen, longeerbanen en drafbaan naar een kleine stal met een buitenbak gegaan. Ik baal dat ik m'n paards (witte) staart niet kan wassen, dat ik niet met zulk weer als vandaag naar het bos kan, dat er geen degelijk springmateriaal is etc etc.

Maar dan ben ik wel weer blij als ik hoor dat m'n pony de hele dag aan het spelen is geweest met een ander paard. Dat ik 'm laatst languit in de paddock aantrof, zo diep in slaap dat 'ie nieteens doorhad dat ik erbij was komen zitten.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:34

tess_84 schreef:
Daarom zegt ze ook:

Martinedd schreef:
Ik had sowieso nooit een paard gekocht had ik niet de ruimte/tijd/geld ervoor.

Ja, en dat blijf ik betwijfelen, of mensen écht zo zouden handelen als ze in een andere situatie zouden zitten. Ik vind mezelf ook nog steeds geen slechte paardeneigenaar!!

Daar hadden we eerder ook een discussie over.... Wat nu als je tijdelijk in een andere situatie komt waardoor je je paard op een andere manier moet huisvesten (financieel, verhuizing eventueel voor werk, minder tijd door korte studie, je huidige huisvesting houdt op met bestaan en je moet op zeer korte termijn iets anders,etc) ?
Ben je dan ook zo rechtlijnig of ben je dan wel flexibel ?

Ja, ik ben daar zeer rechtlijnig in.

Mocht de situatie van tijdelijke aard zijn dan probeer je natuurlijk je best te doen, maar wanneer weet je zeker of iets van tijdelijke aard is.
Het is ook zo dat ik weet dat MIJN paard zeer ellendig wordt van veel op stal staan, incl het feit dat ze gevoelig is op de luchtwegen.
Dat zijn ook feiten die bij mij meetellen.
Ik zou het gemeen vinden om haar veel op stal te zetten met alle gevolgen van dien mbt haar luchtwegen. Dan kan ik er op gaan zitten wachten dat ze weer benauwd wordt.

Maar om een lang verhaal kort te maken, als ik in een andere regio van NL zou wonen dan had ik geen paard aangeschaft.
Ik snap inderdaad dat ik heel veel mazzel heb dat ik in Friesland woon. Alleen niet alle paarden in Friesland hebben dezelfde vrijheid als mijn paarden.
Er zijn hier ook zat die teveel op stal staan.

Ik wil ook graag een hond(Duitse Herder), maar daar heb ik niet genoeg ruimte voor thuis.
Dan neem ik dus op dit moment geen hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:48

Tja, ik denk dat als je een paard hebt en je privé omstandigheden veranderen drastisch door externe factoren;, bijv ontslag, maar ook ziekte of overlijden dan zou ik juist alles doen om mijn paard te houden. Moet je dan in al je ellende ook nog eens wegdoen wat je het meest dierbaar is? Natuurlijk zou ik haar nooit 24/7 opsluiten, maar ik vind het ook wat makkelijk geoordeeld en vraag me af of je al eens in die situatie hebt gezeten? Daarnaast, hoe eerlijk is het naar mijn paard als ik haar weg zou doen? Dat is nl geen garantie op een goed tehuis, een vriendelijke ruiter enz. De kans is groot dat ze bij de slager eindigt en dat zou ik mezelf nooit vergeven.
Of een situatie tijdelijk is weet je idd niet, maar dat hoop je natuurlijk wel en daar doe je natuurlijk ook alles aan.

Maar imo gaat het dus ook niet hierom. Als er een beter aanbod van stallen zou zijn, en de mentaliteit zou zijn dat het gewoon wordt gevonden dat paarden het hele jaar door naar buiten moeten, dan zou er in een dergelijke crisis situatie wel een oplossing te vinden zijn.

Het gaat om de mensen die het niet interesseert, of het niet nodig vinden voor hun paard dat ie lekker buitenkomt met vriendjes.

En om nou meteen maat te suggereren dat je in de randstad überhaupt niet op een fijne manier een paard kan houden is ook een beetje kort door de bocht.

De vergelijking met een hond gaat niet op. Voor een Duitse herder heb je geen ruimte nodig als je voldoende tijd en energie hebt om leuke dingen met hem te doen elke dag.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:30

Nikass schreef:
Tja, ik denk dat als je een paard hebt en je privé omstandigheden veranderen drastisch door externe factoren;, bijv ontslag, maar ook ziekte of overlijden dan zou ik juist alles doen om mijn paard te houden. Moet je dan in al je ellende ook nog eens wegdoen wat je het meest dierbaar is? Natuurlijk zou ik haar nooit 24/7 opsluiten, maar ik vind het ook wat makkelijk geoordeeld en vraag me af of je al eens in die situatie hebt gezeten? Daarnaast, hoe eerlijk is het naar mijn paard als ik haar weg zou doen? Dat is nl geen garantie op een goed tehuis, een vriendelijke ruiter enz. De kans is groot dat ze bij de slager eindigt en dat zou ik mezelf nooit vergeven.
Of een situatie tijdelijk is weet je idd niet, maar dat hoop je natuurlijk wel en daar doe je natuurlijk ook alles aan.

Maar imo gaat het dus ook niet hierom. Als er een beter aanbod van stallen zou zijn, en de mentaliteit zou zijn dat het gewoon wordt gevonden dat paarden het hele jaar door naar buiten moeten, dan zou er in een dergelijke crisis situatie wel een oplossing te vinden zijn.

Het gaat om de mensen die het niet interesseert, of het niet nodig vinden voor hun paard dat ie lekker buitenkomt met vriendjes.

En om nou meteen maat te suggereren dat je in de randstad überhaupt niet op een fijne manier een paard kan houden is ook een beetje kort door de bocht.

De vergelijking met een hond gaat niet op. Voor een Duitse herder heb je geen ruimte nodig als je voldoende tijd en energie hebt om leuke dingen met hem te doen elke dag.

excuses, het was niet de bedoeling om te suggereren dat je in de randstad niet op een fijne manier een paard kan huisvesten.

het gaat denk ik ook om de mensen die niet beter weten, het is bij veel mensen normaal dat een paard niet veel buiten komt.
Omdat ze geen idee hebben wat een paard werkelijk nodig heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:49

Ja dat klopt, maar dat heeft dan imo ook te maken met desinteresse, dat men zich daar dus blijkbaar niet in verdiept.
Ik snap nl nog wel dat je dat in eerste instantie niet weet, maar na verloop van (niet al te lange) tijd toch wel?
En bijvoorbeeld een bokker die hier reageerde die drie paarden heeft, dan ben ik wel verbijsterd als je over een aaantal basis dingen nog nooit nagedacht hebt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:46

Ik zou mijn paarden ook liever verder weg zetten en wat minder zien als ze het daar goed hebben dan dichtbij mij houden voor mijn gerief terwijl ze minder staan. Het paard staat tenslotte 24/7 op die plek, de eigenaar is er maar een paar uur per dag. Moet het welzijn van mijn paard dan plaats maken voor die 6u per week dat ik in de binnenbak rijd? Lijkt me niet :o.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:59

Op zich heb ik wel een paard gekocht, omdat ik het leuk vind om met een paard dingen te doen. Ik ga dan ook iedere dag naar mijn paard. Ik heb dus geen zin om mijn paard 100 km weg te zetten, en er eens in de week (of minder) langs te gaan.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een redelijke alternatief. Waarin paard en ik allebei tevreden zijn. Ik denk wel dat als ik mijn paard ergens in Friesland op een landje zou zetten, dat 'ie daar nog wat beter af zou zijn. Maar daar heb ik geen paard voor gekocht. Dus nu staat ze in de randstad. Overdag op het land, zolang het kan, en 's nachts op stal.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:01

Gisteren weer op concours geweest. Prachtige locatie, accomodatie zag er top uit. Heerlijke buitenbanen, ruime nette binnenbaan, van alle luxe voorzien. Grote stal met ik denk wel tegen de 100 paarden. En wel 3 paddocks. Er stonden 2 paarden buiten. Ik heb genoten van de vlakke bodems en prachtige omheiningen, en wat was ik blij dat mijn paard daarna op zijn eigen plekje weer heerlijk kon rollen en rondlopen. Nee, al zou het qua geld niets uitmaken (en die luxe stal was twee keer zo duur), ik zou het niet kunnen. Toch altijd fijn om weer te weten waar je het voor doet.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:08

Ik ben een voorstander van veel buiten. Maar ik ben bij verschillende stallen geweest waar dit niet het geval is.

Ik denk: wat het paard niet kent, mist die niet.

Het paard weet dan niet beter. Mijn paard staat veel buiten als die binnen staat word die gek, dit omdat hij het land mist. Maar heb je een paard die nooit op het land staat maar wel 2 uur per dag beweging krijgt dan weet dat paard niet beter..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:13

Moet dat dan maar een excuus zijn om het dier iets te ontzeggen wat goed voor hem is? Als het al zover komt 'hij weet niet beter' vind ik dat eerlijk gezegd heel erg triest.
Wij als mens, de eigenaar, weten wel degelijk beter, daar kun je je ogen niet voor sluiten. Dat niet altijd alles perfect is, okee, maar een aantal uren vrije buitengang vind ik wel een minimum,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:14

Maar dat vindt iedereen hier. Ik heb niemand horen pleiten dat een paard altijd 24/7 binnen houden goed is.
Waar het nu om gaat is eigenlijk die uren buitengang, en daar is de ene al wat soepeler in dan de andere.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:53

Sees schreef:
Ik zou mijn paarden ook liever verder weg zetten en wat minder zien als ze het daar goed hebben dan dichtbij mij houden voor mijn gerief terwijl ze minder staan. Het paard staat tenslotte 24/7 op die plek, de eigenaar is er maar een paar uur per dag. Moet het welzijn van mijn paard dan plaats maken voor die 6u per week dat ik in de binnenbak rijd? Lijkt me niet :o.

Ik zou ook op zoek gaan naar een compromis, dus wat verder weg, maar niet zover dat ik er nog nauwelijks kan komen. Is misschien arrogant van mij, maar ik denk dat mijn paard wel prijs stelt op mijn dagelijkse aandacht en verzorging. En het gaat hier helemaal niet over een binnenbak, dat suggereert dan weer dat het alleen maar om luxe poppetjes gaat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. In de mij bereikbare omgeving ken ik ongeveer drie stallen met weidegang (van de 30 of zo) de combinatie weidegang en binnenbak bestaat hier nagenoeg niet.

Saarie, zo'n stal als jij beschrijft daar zou ik echt nooit meer gaan staan. Die zijn er hier genoeg inderdaad.

Lissie-zigor: wat een onzin dat een paard niet beter zou weten. Alsof jij niet instinctief weet wanneer je honger hebt... zo weet een paard dat hij moet bewegen en frisse lucht nodig heeft, een gezelschap van andere paarden. Hij zal het niet beredeneren zoals jij en ik, maar hij voelt het wel. En ik ben het met Esmeej333 eens: wat dan nog? Wij weten toch beter?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:23

lissie_zigor schreef:
Ik ben een voorstander van veel buiten. Maar ik ben bij verschillende stallen geweest waar dit niet het geval is.

Ik denk: wat het paard niet kent, mist die niet.

Het paard weet dan niet beter. Mijn paard staat veel buiten als die binnen staat word die gek, dit omdat hij het land mist. Maar heb je een paard die nooit op het land staat maar wel 2 uur per dag beweging krijgt dan weet dat paard niet beter..

Maar jij weet wel beter... is dat dan niet reden genoeg. Ik zou dat niet kunnen negeren.