[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:53

Gewoon een "ouderwets" hooinet erin leggen. Of huck.nl

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:06

Mosh waar woon je?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:07

Ik zit er aan te denken een fijnere maas over mijn bak te maken...paarden blijven vreten.
Is het normaal dat een paard niet genoeg heeft aan een klein baaltje van ruim 15 kilo? Ik heb 2 kwpners, 1 volwassen tinker en 1 tinker van 1,5 jaar. Ze vreten 4 balen per dag.... En toch staan ze ook nog wel eens niet te eten hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:13

Ik vind het ook best veel inderdaad.... hier 2 D-ponies, een Fjord en Rena van mij en die eten samen een baal per dag :P

Voorheen ook met een jong paard, Rena en een klein Welshje een baal per dag.
Of Rena met een E-pony een baal samen per dag.

Gemiddeld dan hè :)

De mensen waar wij hooi vandaan halen doen met 2 Tinkers net zo lang met hooi als wij als ik het goed begreep. We voeren nu al een tijd geen losse baaltjes meer maar van dat hooi in plastic in ronde baaltjes van ca. 100 kg en daar doen zowel die 2 van ons als die 2 Tinkers elders, net geen week mee :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:21

Mmm toch mijn net dan maar aanpassen. Ze mogen best eten maar niet in dit tempo. De tinkers staan regelmatig te dutten maar de kwpners blijven maar door gaan, had wel andersom verwacht :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:45

Mmm de mijne eten 1 plak graszaadhooi (grote baal) 1 plak thimothee hooi ( grote baal) en twee kleine baaltjes van 18 kilo . 2 kwpn-ers van 1.70 (740 kilo en 600 kilo) tinker van 600 kilo en d new forest van 44o kilo.

Ze mesten een halve grote kruiwagen per paard per dag ( zeker 15x per etmaal )

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:56

Karev, in Noord-Holland-Noord ;)

Het frame is nu klaar. Ben benieuwd of het werkt. Het gaat mij er echt alleen om dat ze de boel in de bak houden. Verder mogen ze zoveel eten als ze willen, ze moeten er van groeien (eentje van 6 maanden, een van 2,5 jaar en er komt nog een 4 jarige bij die wel wat meer vlees kan gebruiken).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:37

kim1207 schreef:
Mmm de mijne eten 1 plak graszaadhooi (grote baal) 1 plak thimothee hooi ( grote baal) en twee kleine baaltjes van 18 kilo . 2 kwpn-ers van 1.70 (740 kilo en 600 kilo) tinker van 600 kilo en d new forest van 44o kilo.

Oo dat vind ik ook best veel! Ik heb in de ochtend en avond ook zeker een kruiwagen vol...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:42

Mijn haf werkt ook ruim 20 kg hooi per dag weg.. En staat zowel 's ochtends als 's middags zonder eten.. Dat is ook de reden dat ik niet meer onbeperkt geef, mijn grens had ze bereikt bij twee baaltjes (40 kg) per dag.. (En nog zonder staan.........) Toen ben ik weer porties gaan voeren :+

Wat eet de fjord op het filmpje rustig! Als ik er aan denk zal ik eens een filmpje van mijn vreetmonstertje maken :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:04

Ik kan vroeg in de ochtend voeren en dan pas weer vroeg in de avond. Ik wil dus echt onbeperkt voeren omdat ik ze niet de hele dag zonder wil laten staan...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:26

Oh jullie vinden het allemaal meevallen dus hoe ze eet haha...ik denk wel eens doe kalm, zo hou je er een nekhernia aan over beest..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:26

_PatriciaH schreef:
kim1207 schreef:

Oo dat vind ik ook best veel! Ik heb in de ochtend en avond ook zeker een kruiwagen vol...

wat vind je veel, de hoeveelheid hooi of de hoeveelheid mest??

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:13

Hoeveelheid hooi!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:50

Ik zit op iets minder dan 2% vh lichaamsgewicht vd paarden aan ruwvoer. ze staan 24/7/365 per jaar helaas onbeschut buiten dus ik wil dat ze zich warm kunnen eten. Ze krijgen geen krachtvoer.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:09

Zijn jullie paarden dan niet moddervet, met zoveel hooi? Heb die van mij ook wel eens onbeperkt gegeven, maar die werden echt tonnetjerond. Nu 4 x per dag, maar eigenlijk wil ik daar wel vanaf omdat het zoveel tijd kost....Krijgen nu zo'n 2% van lichaamsgewicht.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:13

Nee de kwpners heel niet, de tinker wel wat maar die kreeg op de vorige stal vette kuil dus hij valt zelfs wat af. De twee kwpners blijven maar vreten maar de tinkers staan vaak ook wat rond te scharrelen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:14

Onbeperkt toegang tot ruwvoer geven is niet per-sé onbeperkt volvet hooi laten vreten :)

Je kan zorgen dat ze minder grote plukken kunnen eten door met netten met kleine mazen te werken, je kan arm hooi of zelfs stro er doorheen mengen...mogelijkheden genoeg :j

Neem daarbij nog dat paarden die er aan gewend zijn dat er altijd aanbod is, al snel veel minder gefixeerd zijn op eten dan de paarden die een paar keer per dag krijgen en eigenlijk steeds staan te wachten op de volgende ronde en dat dan snel naar binnen werken...

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:36

Ja, pmarena, ik heb idd ook wel slowfeednetten, maar vind het best een gedoe om te vullen. Ook geef ik ze voor de nacht nog een flinke pluk stro, maar mijn kwpn-er hoest daar erg snel van. Vanaf morgen gaan ze naar de nieuwe inloopstal, en ga ik ze voeren voor een een voerwand waar ik het hooi zo voor kan gooien, gemengd met stro. En idd misschien later nog een net monteren, maar dan moet het wel erg makkelijk gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:10

De manier waarop je 1 en ander maakt scheelt natuurlijk wel enorm qua gebruiksgemak :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:48

Wij zijn hier nu een week bezig met 24/7 voeren uit de slowfeedernetten van 20 mm. Met 3 veul te dikke shets en mijn 2 IJslanders die ook snel aanzetten, ben ik altijd bang voor vreterijen. Maar tot nu toe lijkt het mee te vallen. We proppen de netten helemaal vol met (bijna hooikwaliteit) voordroog (bij elkaar zeker zo'n 30 kg) en daar redden ze het bijna 24 uur mee. Als ik er dan nog niet ben om te helpen vullen, gooit de staleigenaar nog een paar losse plukken in de wei. Daar kijken ze bijna niet naar om.

Zodra we de netten gevuld ophangen vallen ze er wel op aan, maar 's ochtends zijn ze nog niet meteen leeg. Dat wijst er volgens mij wel op dat ze dus ook andere dingen doen dan eten :j Staleigenaar heeft ook niet het idee dat ze nu meer kilo's eten dan hiervoor met 3/4 voerbeurten per dag, maar ik ben het aan het bijhouden en weet aan het einde van de week meer :)

Vullen gaat hier het makkelijkst met zijn tweeën omdat er zo veel in kan, maar anders kan het ook prima in je eentje hoor! Gewoon een grote opening laten, zodat je het er met armen vol tegelijk in kan proppen :P Over vullen en ophangen doen wij zo'n 15 minuten, maar daarna kunnen ze er dan ook weer heel wat uurtjes tegenaan.

Ik ben héél benieuwd wat er met het gewicht van alle pony's gaat gebeuren. Voor mijn rijpony hoop ik dat de gelijkmatige verdeling van het eten ervoor zorgt dat de laatste kilootjes overgewicht er wat makkelijker afgaan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:29

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb vandaag ook eindelijk mijn slowfeeder op kunnen hangen. Heb eerst een tijdje wat hooinetten opgehangen zodat ze konden wennen aan het slowfeedsysteem. Dit ging goed, vandaag de slowfeeder opgehangen en in het rechtse stuk vd stal nog een hooinet zodat als de merrie begint te bitchen, de andere toch nog iets te eten hebben.
Niet de meest duidelijke foto was nl al donker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:41

Dat kun je wel een hooibar noemen zo lang is het net :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:44

DubbelDun schreef:
Dat kun je wel een hooibar noemen zo lang is het net :D

Haha inderdaad, is 3m lang! Ideaal want ponys staan nog maar 2 weken samen, zo hebben ze toch de ruimte.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:16

Niet heel slowfeeder, maar ik ben opzoek naar de volgende netten;
Afbeelding
Iemand een idee waar ze het goedkoopste zijn?

Voor de slowfeeding hoef ik het niet echt te doen bij mijn grote merrie, die doet het ook netjes met deze netten en mag best genoeg eten. Ze krijgt haar hooi in een palletbox waardoor ze toch niet knoeit.

Mijn shetje wordt minder verwent, die krijgt zo'n zwart/blauw net in een 3cm slowfeeder := Ultra slowfeeder :=
maar kom op, als zo'n shet van rond de 90 cm 5 kilo hooi in een nachtje en ochtendje op heeft, ga je wel dit soort dingen verzinnen :P

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:21

Zijn volgens mij in de aanbieding bij EJ.