Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:06

Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-12-08 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links toegevoegd/aangepast.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:03

Weet er iemand toevallig of de pakken stro-korrels worden aangevreten door de muizen/ratten?? Dat is bij ons nl wel het geval met de pakken vlas. Gek wordt je er van, ze trekken de hele zak steeds leeg. Boos!
Ik had ergens gelezen dat de stro-korrels geur- en smaakloos zijn, dus lijkt het me dat ze er vanaf blijven. Maar heeft iemand er praktijkervaring mee of dit idd zo is?? Dit zou dan voor mij de doorslaggevende reden zijn om over te stappen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:14

Geen idee. Ik zag gister nog een muis rennen op stal, maar of ze aan de korrels komen, weet ik niet.
Nu heb ik in de zomer geen bodembedekker (mede om de reden die jij aankaart: muizen vreten de pakken vlas op en en die lopen dan weer leeg), maar ik ga het hier in de gaten houden met de pallets die hier (komen te) staan.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:47

Oh dat zou fijn zijn, Imker. Thanx.
Complimenten trouwens over jouw onderzoek, echt praktische informatie en met die foto's erbij, super dat je dit wil doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:48

Leuke ontwikkelingen Haha!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:29

even een vraage, ik zat op mp te speuren naar verkoprs van dit spul, omdat het me wel wat lijkt, nu zie ik dit staan:

Ongeveer 4-5 zakken per box van 9 tot 12 m2;

uitstrooien; De oppervlakte van het strooisel met 10-20 liter water begieten om de bovenste laag korrels te laten zwellen;

Het paard wat hooi of stro geven;

Dagelijks alleen de mestballen verwijderen; Het vochtige gedeelte opzij gooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken. Erg natte of vieze plekken wel verwijderen;

Na 2-3 weken: 1 zak per week bij strooien;

Na 4-5 weken het droge strooisel van de rand naar het midden gooien en niet meer bijstrooien…..na verkleuring of verzadiging (na ongeveer 2-3 weken) de box uitmesten.

kortom, je begint dus met 4-5 zakken, na 2-3 weken moet je er per week een zak bijgooien, zit je na 10 weken dus op 11 zakken. Hierna moet de box worden gemest. Wil dat zeggen dat je alles eruit haalt? dus dan gebruik je per 2 maanden 11 zakken zo ongeveer. dat is dan toch nog best duur?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:41

lonnie schreef:
even een vraage, ik zat op mp te speuren naar verkoprs van dit spul, omdat het me wel wat lijkt, nu zie ik dit staan:

uitstrooien; De oppervlakte van het strooisel met 10-20 liter water begieten om de bovenste laag korrels te laten zwellen;

Dagelijks alleen de mestballen verwijderen; Het vochtige gedeelte opzij gooien om te drogen, de oppervlakte van het strooisel lichtjes harken. Erg natte of vieze plekken wel verwijderen;

Na 4-5 weken het droge strooisel van de rand naar het midden gooien en niet meer bijstrooien…..na verkleuring of verzadiging (na ongeveer 2-3 weken) de box uitmesten.

kortom, je begint dus met 4-5 zakken, na 2-3 weken moet je er per week een zak bijgooien, zit je na 10 weken dus op 11 zakken. Hierna moet de box worden gemest. Wil dat zeggen dat je alles eruit haalt? dus dan gebruik je per 2 maanden 11 zakken zo ongeveer. dat is dan toch nog best duur?

als het goed is wordt dat straks (over ong. 8 weken) duidelijk. net als jij ben ik ook zeer benieuwd hoe dit experiment van Imker verder gaat verlopen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:21

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, we hebben de paarden ooit op vlas gehad, maar hier wilde mijn vader niet mee verder gaan omdat er 2 bij waren die er binnen een dag een ravage van hadden gemaakt en dit dus qua kosten lang niet uit kon.
Ik ben wel benieuwd of het met dit spul anders is.

Hoe is het met het stof-gehalte van deze korrels? Ik heb astma en kan dus nu de stallen niet zelf opstrooien vanwege te veel stof. (we hebben gewoon stro)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:28

Van stof heb ik tot op heden geen last gehad, ook niet met het uitstrooien van de zakken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:29

lonnie schreef:

ik quote even mezelf, volgens mij begrijp ik het nu:

je begint dus met 4-5 zakken, laten we zeggen 5. de eerste 2 weken gooi je er niks bij, maar na 2 weken gooi je per week een zak erbij. Dit doe je 2 weken, tot week 4. in totaal gebruik je dus 7 of 8 zakken. na 8 weken haal je de boel eruit en begin je op nieuw. Als ik gelijk heb, gooi je er dus maar 2 of 3 keer een zak bij en daarna weer 3 weken niks. Dan is het wel redelijk goedkoop. als het echt blijkt te werken en netjes blijft, ga ik het ook eens proberen denk ik.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:14

Er komt weer een nieuwe update aan.
Moderatoropmerking:
Nieuwe update is geplaatst. Er zijn een aantal aanpassingen in de sticky doorgevoerd, daarom was het topic even niet bereikbaar.
Ik heb uit dit topic de berichten waarin iedereen meld niet in het topic te kunnen verwijderd Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-12-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmerking toegevoegd.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:49

Ik heb vandaag opgehaalt bij de welkoop. Ze hebben alleen 2 verschillende zakken (-> manlief heeft het opgehaalt)
De eerste zakken zijn van royal pellets ofzo en de andere zakken zijn naamloos. Het zijn witte papieren Zakken. Die Royal Pellets zien er erg goed uit, maar in de papieren zakken zijn de korrels al erg poreus (hoe schrijf je dat eigenlijk Lachen) Komt iemand dit bekend voor?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:34

Wreckh: zijn het strokorrels of houtvezelkorrels? Het móet in principe op de zakken staan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:42

Wie heeft ervaring met de korrels van Top Diervoeders?

Zijn dit goede korrels ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:48

Flosje446 schreef:
Wie heeft ervaring met de korrels van Top Diervoeders?

Zijn dit goede korrels ??

kijk even op het andere topic, daar zijn wel mensen die Top korrels gebruiken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:07

De welkoop in Winschoten kan ze niet krijgen momenteel, er schijnen problemen te zijn met het leveren van alle producten waar stro in zit.
Mocht er iemand ervaringen hebben of opdoen met de korrels van de welkoop dan wil er graag meer van weten.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:30

wat voor een problemen hebben ze dan?
?? dan haal je ze toch gewoon rechtstreeks ergens of bij agrifrim..die kunnen ook rechtstreeks leveren (doe ik ook.. ook wel kleinere partijen..
hoezo wat voor een problemen bedoeol

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:34

wreckh schreef:
Ik heb vandaag opgehaalt bij de welkoop. Ze hebben alleen 2 verschillende zakken (-> manlief heeft het opgehaalt)
De eerste zakken zijn van royal pellets ofzo en de andere zakken zijn naamloos. Het zijn witte papieren Zakken. Die Royal Pellets zien er erg goed uit, maar in de papieren zakken zijn de korrels al erg poreus (hoe schrijf je dat eigenlijk Lachen) Komt iemand dit bekend voor?

jah heb ik ook gehad!!.
dat is wel het zelfde... dus ook die royal stropellets .. ze zitten in een witte zak (nu nog steeds, heb laast besteld en toen zat er weer en sticker op) nu is de brok weer van andre kwaliteit.. (harder..) als die poreuser (hoe je dat dan ook maar mag schrijven ahah Tong uitsteken valt ie ook makkelijker uitelkaar..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:43

Imker heb je toevallig ook een foto van de vlasstal van je ruin van voor je experiment. Want wat de een een smeerkees vind vind de ander vaak nog een schoon paard.

Dat vergelijkt wat makkelijker met de situatie nu.
Maar ik blijf het volgen, blijf het een interessant product vinden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:56

Vippie, ik had al eerder aangekaart dat ik daar geen foto's van heb. De laatste paar dagen vóór het experiment had ik hem puur op de rubber tegels staan omdat ik niet meer geloofde dat er íets was, waarop hij het 2 weken uit zou houden. Inmiddels is het vandaag week 2 precies en het is nog steeds goed te doen!

Updates komen zsm, vandaag ben ik nog behoorlijk beroerd van de narcose/ingreep.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:16

sorry die had ik gemist ben halverwege ingehaakt Knipoog Jammer.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:12

Heb Agrifirm gevraagd naar de leveringsproblemen en die hebben de Welkoop in Winschoten gebeld. De fout ligt volledig bij Winschoten (oeps), die zullen niet heel blij geweest zijn met mij. Moeten ze maar niet liegen en gewoon melden dat ze vergeten zijn te bestellen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:22

Vippie schreef:
Wat ik me afvraag, zijn er ook mensen met een stroallergie die deze korrels getest hebben of gebruiken? Wat is jullie bevinding op allegiegebied? Ik ben nl zelf zwaar allergisch voor stro maar vind dit wel een interesante optie als het een beter bodem geeft dan Vlas. Met die piesende mixer van mij is vlas ook bijna geen doen namelijk qa verbruik.

geen probleem voor paarden met stro-allergie,ze eten het nl niet op,bijgevolg geen koliek

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:33

lonnie schreef:

van trekruiter.1 jr ervaring met strovan op 2 boxen,start box 3 op 3;4 zakken ,met sproeier natmaken,wat hooi of stro aan paard aan bieden,na 2 weken 1 zak bij;niet meer natmaken;na 3 weken 1 zak bij,na 4 1/2 week,mert de riek vanaf de buitenkant rondom rond,zolang je droge onderkant,of nog droge korrels tegenkomt,alles omgekeerd naar het midden smijten,voordien nooit de bedding omwoelen,enkel de ballen eruit,en de hoefslag nr binnen trekken,kan best 2 weken duren voordat je op deze man ier natte plekken vindt!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:27

trekruiter schreef:
Vippie schreef:
Wat ik me afvraag, zijn er ook mensen met een stroallergie die deze korrels getest hebben of gebruiken? Wat is jullie bevinding op allegiegebied? Ik ben nl zelf zwaar allergisch voor stro maar vind dit wel een interesante optie als het een beter bodem geeft dan Vlas. Met die piesende mixer van mij is vlas ook bijna geen doen namelijk qa verbruik.

geen probleem voor paarden met stro-allergie,ze eten het nl niet op,bijgevolg geen koliek

trekruiter, je hebt niet goed gelezen hoor!! Vippie is zelf allergisch!!