Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:25

Urielle schreef:
Nadya schreef:
Alsof paarden op het land alleen maar blessures oplopen Verward . Kom op, Urielle, hoe meer je ze binnen houdt, hoe gekker ze gaan doen op het land. Des te meer reden om ze er uit te laten. Ja
En ja, wij hebben ook van die recreatieve sportpaarden op stal, die urenlang buiten staan dagelijks (in de zomer Clown ).

Nou, mijn eigen beestjes staan vandaag al vanochtend kwart over zeven buiten, maar ik moet zeggen dat alle blessures die ik in tien jaar heb gehad ALTIJD van die verrekte wei komen. Ik gun het ze van harte hoor, maar ik begrijp heel goed dat mensen hun paard niet lang buiten zetten vanwege blessures. Die van nu heeft tot dusver op 2,5 jaar tijd wel vier keer met een dikke kogel gestaan en twee keer zijn ijzers afgetrapt op een ongelegen moment (lees: avond van te voren). Niks aan te doen verder, maar ik kan er ook behoorlijk chagrijnig van worden om voor de zoveelste keer af te kunnen melden en weer een week of zes niet te kunnen trainen.

mijn paardje trapte regelm,atig een ijzer af in de wei en heeft een gebroken griffelbeen gehad en div schieffels ,maar ik ga haar daarom niet binnenzetten.
ik vind dat ze op de wei horen met andere paarden,en waar ik nu sta is dat gelukkig ook zo
ze staan daar heel de zomer 24 uur op de wei en in de winter mnd alleen s`nachts
heerlijk voor ze!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:32

Urielle, jij vindt je wedstrijden belangrijker dan het paardenleven voor je paard. Knipoog

Ik doe het liever andersom. Mijn paard heeft nou eenmaal zijn leventje buiten en ik pas me daaraan aan Lachen . Dat betekent wel eens dat hij wat verrekt heeft (is 2x gebeurd in de ruim 2 jaar dat ik hem heb en dat was binnen 10 dagen over), ook dat hij wel eens te nat is om te rijden (zoals vanmiddag), het zij zo. Ik ga hem er niet voor op stal zetten, hoor.
Vind het heel jammer, want juist vandaag had ik er zo'n tijd voor gehad om lekker aan de slag te gaan, maar ik ga hem zo alleen maar even knuffelen, denk ik (moet ik zelf ook door die regen een eind lopen, maar tja, het is effe ouderwets Nederlands weer hier). Haha!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:05

in principe staat mijn paard alleen snachts op de stal en al vroeg in de ochtend gaat hij de wei op. (ik moet er zelf ook niet aan denken om heel de dag in een stal te staan, ) mocht het echt veel regenen dan zet ik hem wel eens eerder binnen.
mijn mening is dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:08

Vind 2 uur buiten echt (te) weinig, ookal wordt het paard dagelijks een uur gereden en gepoets enalles, het zal er vaak wel op neerkomen dat hij dan nogsteeds 20 uur op stal staat.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:22

ik ben erg blij dat mijn paard de gehele dag buiten mag lopen, lekker genieten, bij extreem slecht weer komen ze eerder binnen of blijven langer op stal.
BIj ons op stal staan ook paarden van de staleigenaar en die komen hooguit maar 1,5 uur buiten en zijn echt strontvervelend en saggie op stal.
Nou geef mij dan maar een paard wat lekker buiten kan genieten en kan rennen als die dat wil, daar heb je gewoon een veel vrolijker paard van!
En blessures, nog nooit last van gehad van de wei?

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:58

mijn paard heeft 4 maanden op een trainingsstal gestaan om in te rijdne enz. de wedstrijdpaarden die daar staan zien daar nauwelijks een wei. ze worden meestal een uur per dag getraind en daarna hup op stal, alleen met mooi weer mogen ze even lkker de wei op.
ik heb nadrukkelik benoemd dat mijn paard elke dag zoveel mogelijk de wei op moest. gelukkig hebben ze zich daaraan gehouden

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:02

jammer dat er vaak paarden zo lang op stal moeten de mijne ook zo veel mogelijk op de wei

Love_Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:59

mijn verzorgpony's staan van ongeveer half 8 tot smiddags half 5 in de wei Lachen
genoeg voor hun. maar als het gras vers is staan ze er wat minder

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:09

Mijn pony's staan in de zomer minstens 10 uur buiten
(in de winter ong. 8 uur) Haha!
echt nogal dom dat de eigenaar het paard na 2 uur al naar binnen "moet" Gestoord als hij voor het zelfde gewoon lkkr in de wei kan staan, maar ik vind idd 2 uur weidegang opzich aceptabel, al zou ik het echt niet kiezen voor mijn paard. Boos!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:12

Nadya schreef:
Misschien ben je in de war met de KWPNers, die gemiddeld niet veel ouder worden dan 6 a 7 jaar in ons land Verdrietig .

Kom op zeg dit is zo'n broodje aap!

Ik vind het fout om de discussie toe te spitsen op 2 uur wei. Feit is dat veel mensen verschillende mogelijkheden hebben (wei bij huis of in het westen wonen waar minder wei is, ís toch een verschil, of je het nou een goed excuus vindt of niet is een tweede). Los daarvan vraagt de een andere dingen van zijn paard dan de ander. Mijn paarden gaan zo veel mogelijk de wei in. Maar wel met dek op ja, want ik wil niet dat ze een dikke vacht krijgen die ik er straks weer af moet scheren. Als sportpaarden moeten ze nou eenmaal werken en dan zweten ze snel, een dikke vacht is dan geen pretje, ook niet voor het paard. Mijn paarden gaan met dit weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van! Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn. Daarbij krijgen die van mij veel beweging, ook bijv via de trainingsmolen. Volgens sommige mensen voor luie mensen, voor mij een noodzakelijk iets omdat paarden in de natuur vele kilometers maken en dat houdt ze mijns inziens gezond. En zo zijn er vreselijk veel opvattingen, en lang niet iedereen heeft gelijk en lang niet iedereen doet het verkeerd. oke 23/7 op stal vind ik ook niet kunnen, maar het is te simpel om te zeggen dat alle paarden die 2 uur op het land staan per definitie zielig zijn.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:28

Gail schreef:
Nadya schreef:
Misschien ben je in de war met de KWPNers, die gemiddeld niet veel ouder worden dan 6 a 7 jaar in ons land Verdrietig .

Ik vind het fout om de discussie toe te spitsen op 2 uur wei. Feit is dat veel mensen verschillende mogelijkheden hebben (wei bij huis of in het westen wonen waar minder wei is, ís toch een verschil, of je het nou een goed excuus vindt of niet is een tweede). Los daarvan vraagt de een andere dingen van zijn paard dan de ander. Mijn paarden gaan zo veel mogelijk de wei in. Maar wel met dek op ja, want ik wil niet dat ze een dikke vacht krijgen die ik er straks weer af moet scheren. Als sportpaarden moeten ze nou eenmaal werken en dan zweten ze snel, een dikke vacht is dan geen pretje, ook niet voor het paard. Mijn paarden gaan met dit weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van! Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn. Daarbij krijgen die van mij veel beweging, ook bijv via de trainingsmolen. Volgens sommige mensen voor luie mensen, voor mij een noodzakelijk iets omdat paarden in de natuur vele kilometers maken en dat houdt ze mijns inziens gezond. En zo zijn er vreselijk veel opvattingen, en lang niet iedereen heeft gelijk en lang niet iedereen doet het verkeerd. oke 23/7 op stal vind ik ook niet kunnen, maar het is te simpel om te zeggen dat alle paarden die 2 uur op het land staan per definitie zielig zijn.

daar ben ik het helemaal mee eens; je hebt het perfect samengevat en verwoord

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:45

Gail schreef:
Nadya schreef:

Ik vind het fout om de discussie toe te spitsen op 2 uur wei. Feit is dat veel mensen verschillende mogelijkheden hebben (wei bij huis of in het westen wonen waar minder wei is, ís toch een verschil, of je het nou een goed excuus vindt of niet is een tweede). Los daarvan vraagt de een andere dingen van zijn paard dan de ander. Mijn paarden gaan zo veel mogelijk de wei in. Maar wel met dek op ja, want ik wil niet dat ze een dikke vacht krijgen die ik er straks weer af moet scheren. Als sportpaarden moeten ze nou eenmaal werken en dan zweten ze snel, een dikke vacht is dan geen pretje, ook niet voor het paard. Mijn paarden gaan met dit weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van! 1. Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. 2. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn. Daarbij krijgen die van mij veel beweging, ook bijv via de trainingsmolen. Volgens sommige mensen voor luie mensen, voor mij een noodzakelijk iets omdat paarden in de natuur vele kilometers maken en dat houdt ze mijns inziens gezond. En zo zijn er vreselijk veel opvattingen, en lang niet iedereen heeft gelijk en lang niet iedereen doet het verkeerd. 3.oke 23/7 op stal vind ik ook niet kunnen, maar het is te simpel om te zeggen dat alle paarden die 2 uur op het land staan per definitie zielig zijn.

1. zozo, dat is nu wat men noemt 'generaliseren', ik hoop dat je dat wanneer je terugleest zelf ook zult begrijpen.
2. heel veel binnen staan is natuurlijk vele malen natuurlijker Clown , Paarden zijn uitstekend in staat elkaar van prikkels te voorzien als ze buiten lekker de ruimte hebben, hebben ze ons niet perse voor nodig Knipoog . Los daarvan sluit het 1 ht ander niet uit he? Iemand wiens paard veel buiten staat, doet er dus per definitie nauwelijks iets mee?
Verkijk je ook niet op je sportcarriere, bij ons staan de Z2 paarden ook gewoon hele dagen buiten.... Cool
3. Ik vind dat je wel degelijk kunt stellen dat 2 uur zielig is. Sterker nog, dit is onderzocht en men kwam uit op een absoluut minimum van 5 a 6 uur (zoek in google maar eens op dit onderwerp en lees de bevindingen van Dr. Machteld van Dierendonck).

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:31

Gail schreef:
...
Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn.

ik zie mezelf nu niet als iemand van NH, maar hier staan ze toch 24/24 op de wei.
met Basje wordt niet gewerkt, nu niet en er zal ook niet met hem gewerkt worden.
ik ga hem niet meer voor de kar spannen, misschien als het vertrouwen tussen ons echt 200% is, dat ik met hem wel ga beginnen wandelen.
(ff ter info, Basje is 80cm hoog, dus NIEMAND zal ooit op Basje rijden! met wandelen bedoel ik dus dat ik naast hem wandel Knipoog )
ik vraag niets van hem, hij moet hier niets, hij mag gewoon zichzelf zijn.
het enige wat wij doen met Basje, is werken aan zijn vertrouwen in ons. dus hem aaien en knuffelen als hij dit wil, wat spelen, hem enkele simpele truckjes aanleren,... wij forceren hem nooit of te nimmer. wil hij niet? ja dan hebben wij pech maar morgen is er weer een dag. en nee, hij profiteert hier niet van, vertoont geen enkel probleemgedrag, maar mag zelf zijn eigen grenzen aangeven hier.
de enige regels die al onze dieren hier moeten volgen, is dat baknijd absoluut niet getolereerd wordt, en steigeren, stampen, bijten of bokken naar ons of de andere dieren idem. daar zijn wij heel streng op.

is Basje daarom ongelukkig? volgens jou dus wel. toch raar dat sinds hij bij ons woont verandert in een blije, vrolijke en lieve pony die sinds een paar weken zelf komt vragen om aandacht en knuffels.

Dewy heeft hier geen dag meer moeten werken en stond hier 24/24 op de wei. en genieten dat ze deed! ze heeft hier geen seconde een hoofdstel of zadel opgehad en daar ben ik heel blij om ook! zij heeft hier een zalig pensioen gekregen maar jammer genoeg hebben wij véél te snel afscheid moeten nemen van haar. (zij is ingeslapen op 22 mei, ze is 31 jaar geworden)

ik hoop dat je met jou bericht niet bedoelt dat oa mensen zoals wij, onze paarden tekort doen, ze expres ongelukkig zouden maken en weet ik veel wat nog allemaal. maar zo komt het voor mij persoonlijk wel over zoals het er nu staat .

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:37

bij ons staan de paarden ongeveer 14 uur op de wei.
want mijn lieverdje (nightflight, veulen) moet zen energie kwijt!
als ie te lang op stal staat begint hij alles te slope ( heel systematisch, al het zaagsel aan de kant, bijten in voerbak, drinkemmer door de stal slepen...)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:28

ik zou 2 uur per dag te weinig vinden voor mijn paarden zelf in de winter staan zij heel de dag buiten.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:42

mijn paard gaat smorgens heel vroeg naar buiten en gaat vaak savonds laat weer naar binnen.er zijn bij ons ook paarden die dag en nacht buiten staan nu,maar met die onweer vanacht weer hier ben ik toch maar wat blij dat hij dan lekker in zn stalletje staat hihi

bij mij staat die zo lang buiten omdat ik die luxe heb en daarvoor heb ik ook deze stal gekozen.ik vidn zelf twee uur te weinig maar stel dat het echt niet anders kan dan is het niet anders er zijn mensen die niet de mogelijkheid hebben om ze langer buiten te doen of er een goede reden voor hebben

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:53

ik persoonlijk vind twee uur per dag naar buiten wat weinig.
mits het paardje gezond is.
maar ik kan genoeg manege,s of pensionstallingen waar
dit toegepast wordt.
de pony van mijn dochter stond eerst ook op een manege.
zij is een oudere pony (24) en erg iel!
omdat ze zo iel was. wilden andere pensionklanten haar niet op de wei hebben
bij hun paarden. want die van ons zou wel iets mankeren?!
terwijl die andere eigen paarden iedere dag naar buiten mochten.
en de onze aleen op donderdag middag met de manege pony,s
we hebben toen besloten een eigen wei te nemen.
waar ze iedere dag buiten staan en swinters snachts binnen.
resultaat is de pony is veel dikker geworden!
en over iel valt niet te spreken,
helaas kunnen we niet zeggen wat een ander moet doen met zijn of haar paard.
iedereen denkt dat hij het op zijn eigen manieer goed doet!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:55

Het lijkt me lichamelijk voor een paard ook helemaal niet gezond om 20 uur in een box te staan. Bewegen, daar zijn ze op gemaakt. Dan lijkt me 2 uur in de wei niet genoeg..

Als je eens een tijdje bij de wei zou gaan zitten, zou je zien dat ze helemaal niet staan te staan de hele tijd. Paarden lopen, dutten, rennen, spelen etc de hele dag door.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:03

De paarden van mijn vriendin staan ook maar 2uur per dag in de weide, gewoon omdat ze vindt dat er teveel dazen zitten, komaaaaaan!!!! Haar paarden zijn dan ook veel rapper ziek omdat ze tegen niets kunnen...
Mijn verzorgpaardjes staan 24u op 24, 7 dagen op 7, en het héle jaar door in de weide.. Ze hebben een inloopstal waar ze in kunnen en waar altijd stro, hooi en water in ligt én ze zijn gelukkig én ze kunnen tegen een stootje, alleen maar voordelen zie ik ervan...

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:06

Ik kan me er verschrikkelijk aan ergeren als ik andere mensen hoor: bijna alle maneges hebben niet veel weide, en paarden staan bijna overal veel binnen! Frusty Frusty Frusty
Dus als iemand in de beek springt, spring je er gewoon achterna ofzo? Veel mensen kennen absoluut niets van paarden, hebben zelf een paard, maar willen wel niets erover bijleren. Wat iedereen doet is goed, denken ze dan. Boos!
Alsof het zo leuk is hele dagen in je stal te staan en er dan enkel uitmogen als meneer of mevrouw zin heeft om eens goed hard met je te werken. Wauw prachtig zo'n paardenleven... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:25

Gail schreef:
Als sportpaarden moeten ze nou eenmaal werken en dan zweten ze snel, een dikke vacht is dan geen pretje, ook niet voor het paard.

Dan neem ik aan dat je in deze periode dan ook niet rijdt? Is ook geen pretje voor het paard om in deze hitte aan 't werk te moeten.

Gail schreef:
Mijn paarden gaan met dit weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van!

Da's weinig zeg, 3 à 4 uur per dag. Blijven er dus 20 à 21 uur over dat ze op stal staan. Niet goed voor een bewegings- en kuddedier bij uitstek.

Gail schreef:
Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn. Daarbij krijgen die van mij veel beweging, ook bijv via de trainingsmolen. Volgens sommige mensen voor luie mensen, voor mij een noodzakelijk iets omdat paarden in de natuur vele kilometers maken en dat houdt ze mijns inziens gezond.

Tja, wat zal ik hier over zeggen, behalve dat je blijkbaar maar weinig van paarden snapt. Wat een kortzichtige insteek.

Hoezo vragen mensen met een natuurlijke aanpak niks van hun paard? Moet je een paard in een isoleercel huisvesten om iets van ze te kunnen vragen qua training? Gestoord
Het is juist andersom. Een eerste vereiste voor een gezond en happy paard is weidegang en kuddemaatjes. Dat is zijn basisbehoefte. En gelukkig voldoen veel wedstrijdruiters wèl aan dat criterium.

En hoezo saai stukkie land? Alsof een stal zoveel afwisseling en prikkels biedt. Ja hoor, daar valt van alles te zien en te beleven, daar kunnen ze lekker lopen grazen, lopen, spelen, rennen, dollen, groomen, socialiseren etc. Nee, op stal is het niet geestdodend op hetzelfde plekkie staan. Frusty
En wat frappant dat je wèl weet dat een paard van nature vele kilometers aflegt per dag, en dat je desondanks je paard zoveel op stal hebt staan. Oh maar je zet 'm in de stapmolen, is ook zo, dat maakt alles weer goed. Nors opkijken

En wat de 2 uur per dag in de wei betreft: ik vind dat veels te weinig, echt absurd weinig.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:28

JoviBan schreef:
Gail schreef:
Als sportpaarden moeten ze nou eenmaal werken en dan zweten ze snel, een dikke vacht is dan geen pretje, ook niet voor het paard.

Dan neem ik aan dat je in deze periode dan ook niet rijdt? Is ook geen pretje voor het paard om in deze hitte aan 't werk te moeten.

Gail schreef:
Mijn paarden gaan met dit weer óf s'nachts óf s'ochtends een uur of 3, 4, want het stikt nu van de dazen en daar worden ze vreselijk geirriteerd van!

Da's weinig zeg, 3 à 4 uur per dag. Blijven er dus 20 à 21 uur over dat ze op stal staan. Niet goed voor een bewegings- en kuddedier bij uitstek.

Gail schreef:
Sommigen mensen die erg van de natuurlijke aanpak zijn kunnen ook doorslaan. Die vragen niks van hun paard, maar of die beesten daardoor nu gelukkiger zijn? Die staan 24/7 op een saai stukkie land en mogen af en toe door het bos hobbelen, er zit geen uitdaging in. Ook helemaal niet natuurlijk, want een paard trekt in de vrije natuur van de ene plek naar de andere en staat niet altijd geestdodend op hetzelfde plekkie. Dus je paard prikkels aanbieden is volgens mij ook een stukje welzijn. Daarbij krijgen die van mij veel beweging, ook bijv via de trainingsmolen. Volgens sommige mensen voor luie mensen, voor mij een noodzakelijk iets omdat paarden in de natuur vele kilometers maken en dat houdt ze mijns inziens gezond.

Tja, wat zal ik hier over zeggen, behalve dat je blijkbaar maar weinig van paarden snapt. Wat een kortzichtige insteek.

Hoezo vragen mensen met een natuurlijke aanpak niks van hun paard? Moet je een paard in een isoleercel huisvesten om iets van ze te kunnen vragen qua training? Gestoord
Het is juist andersom. Een eerste vereiste voor een gezond en happy paard is weidegang en kuddemaatjes. Dat is zijn basisbehoefte. En gelukkig voldoen veel wedstrijdruiters wèl aan dat criterium.

En hoezo saai stukkie land? Alsof een stal zoveel afwisseling en prikkels biedt. Ja hoor, daar valt van alles te zien en te beleven, daar kunnen ze lekker lopen grazen, lopen, spelen, rennen, dollen, groomen, socialiseren etc. Nee, op stal is het niet geestdodend op hetzelfde plekkie staan. Frusty
En wat frappant dat je wèl weet dat een paard van nature vele kilometers aflegt per dag, en dat je desondanks je paard zoveel op stal hebt staan. Oh maar je zet 'm in de stapmolen, is ook zo, dat maakt alles weer goed. Nors opkijken

En wat de 2 uur per dag in de wei betreft: ik vind dat veels te weinig, echt absurd weinig.

Ben het hélemaal met je eens..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:12

"Iedereen" concludeert hier maar dat als een paard 2 uur per dag buiten staat, hij dan vervolgens de rest van de dag op stal staat !? Verward
Maar dat is helemaal niet gezegd en niet noodzakelijk.

Voorbeeldje: mijn merrie staat op dit moment 's morgens vroeg een uur buiten, gaat dan terug op stal (knabbelt lekker kuil), gaat vervolgens in de loop van de ochtend in de stapmnolen (waar ze gewoon los zo'n 3 kwartier rustig stapt en ondertussen lekker om zich heen loopt te kijken), daarna terug op stal (biks en kuil eten en een tukje doen). Begin van de middag kom ik en zet haar een uur of 2 buiten in de wei ssamen met ander paardje of ik ga rijden/longeren en zet haar daarna in de wei, hierna gaat ze weer naar binnen en krijgt dan aan het einde van de middag weer kuil en biks en vervolgens kom ik vaak 's avonds nog een keert en gaat ze lekker een uurtje in de paddock met vriendin-merrie (kroelen, rollen) en graas ik nog even aan de hand.

Wie dan nog wil beweren dat dit paard geen afwisseling heeft en ongelukkig is ... echt niet!!! Knipoog En toch staat ze niet de hele dag in de hitte in de wei, onder de dazen .... Duivel

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:20

als je de mogelijkheid hebt om heen en weer te gaan en hem binnen of buiten te zetten..of de mogelijkheid hebt om hem in de stapmolen te zetten dan is het heel lekker.Maar de meeste stallen hebben helaas geen stapmolen en niet iedereen kan heen en weer gaan of heeft een staleigenaar die dat voor ze wil doen.

Ik vind het heerlijk dat hij lekker naar buiten kan en zn gangetje kan gaan.voordat ik hem kreeg stond hij ook veel binnen dus hij was dat "gewend" ik zou het alleen wel heel oneerlijk vinden om hem nu ineens weer maar 2 uur buiten te zetten want nu weet hij dan wat hij mist zeg maar.

die dazen zijn idd erg irritant maar een vliegendeken en een vliegenmuts hihi doet wonderen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:34

joany_pony schreef:
die dazen zijn idd erg irritant maar een vliegendeken en een vliegenmuts hihi doet wonderen

Yep, de mijne hebben idd ook een prima vliegendeken met hals op maar de meeste paarden die ik in de omgeving hele dagen buiten zie staan, staan gewoon in hun blootje! En dan in open weides zonder bomen om te schuilen tegen de zon ...

Ik blijf erbij dat zo'n situatie (en die zie je dus heel veel) niet paardvriendelijk is en echt niet beter/plezieriger voor je paard dan maar een aantal uren buiten!