Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:49

Ja Nadya ik zeg toch ook Wat je niet weet kan je niet missen ook!!

Jou paardje weet wel dan wat ie mis Knipoog

Mijn paard heef eerst bij iemand gestaan daar gingen ze alleen met mooi weer het land op, nu staat ie 6 maanden dag en nacht op stal. Als ie terug moet gaat ie dat ook misschien Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:50

Maar het gaat er ook niet om wat IK zou kiezen, het gaat er om dat mijn paard een plek heeft waar hij paard kan zijn en waar hij gelukkig is. IK pas me aan. Aan mijn paard. Ja
En die wil niet in een box staan op een manege zonder weidegang. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:50

Danielledm schreef:

Mijn paard heef eerst bij iemand gestaan daar gingen ze alleen met mooi weer het land op, nu staat ie 6 maanden dag en nacht op stal. Als ie terug moet gaat ie dat ook misschien Knipoog

Maar jonge paarden horen in mijn ogen allemaal buiten te staan, het liefst zoveel mogelijk. Dan kennen ze dat toch?

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:51

Joonsel schreef:
_Sammie_ schreef:
O, nee?
Dus jij geeft je paard ook elke dag op een ander tijdstip te eten, elke dag wat anders te eten en zet hem week 1 op zaagsel en de tweede week op stro, dan krijgt hij hooi en dan krijgt hij kuil, dan staat hij 24 uur per dag op de wei, dan 24 uur per dag op stal??
Dan krijgt hij bix dan alleen muesli en zo kan ik nog wel even doorgaan...
En het is geen regelmatigheidsdier???

Als je even terugleest, we hebben er een hele discussie over gehad! Lachen

Heb mijn bericht ook al aangepast, ik las even niet verder Haha!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:52

runningkawa schreef:
daarom krijgen er ook zoveel stalondeugden, koliek, stalbenen enz...omdat ze iet beter weten...

vergeet niet, de meeste hebben als jong paard wel in de wei gestaan...dus missen kunnen ze het zeker wel.
maar ze zullen zich schikken aan het lot...tja meer keus is er ook niet

Je snap het niet helemaal en je moet het ook niet zo letterlijk nemen. Wij weten niet wat er in zo n paard omgaat...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:52

Danielledm schreef:
Klink misschien stom dit:

Maar die paarden weten toch niet beter?! Wat je niet heb of weet kan je niet niet missen of weten ook?!

Ik denk dat het paarden in het bloed zit.. Ze eten toch ook nog altijd gras als ze in het weiland staan.. vormen toch nog altijd kuddes als ze met meerdere samen staan... net zoals ze ook keurig netjes bevallen en voor het veulen zorgen, net zoals hengsten wild worden als er een hengstige merrie in de buurt is enz.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:53

Nadya schreef:
Danielledm schreef:

Maar jonge paarden horen in mijn ogen allemaal buiten te staan, het liefst zoveel mogelijk. Dan kennen ze dat toch?

Dan kunnen we de veulens ook net zo goed op stal zetten, omdat ze anders de wei moeten missen later. Clown

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:54

Ik zeg toch ook het klink misschien stom Knipoog

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:55

Danielledm schreef:

Dus jij vindt het ook niet erg als je dag en nacht in een hokje van 3x3 gestopt wordt van jongs af aan?
Want je weet dan immers niet beter!

Dat een paard iets niet weet, betekent niet meteen dat het goed is!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:55

Nou bij ons zijn er 3 veulens (1,5 jaar) die op stal staan. Dat vind ik ook schandalig ja, die beesten kan je na de opfok brengen en dan is het niet zo erg als je 2 uur moet rijden Knipoog Dan laat je ze toch nog effe paard blijven dus hoef je er niet elke dag heen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:56

Danielledm schreef:
runningkawa schreef:
daarom krijgen er ook zoveel stalondeugden, koliek, stalbenen enz...omdat ze iet beter weten...

vergeet niet, de meeste hebben als jong paard wel in de wei gestaan...dus missen kunnen ze het zeker wel.
maar ze zullen zich schikken aan het lot...tja meer keus is er ook niet

Je snap het niet helemaal en je moet het ook niet zo letterlijk nemen. Wij weten niet wat er in zo n paard omgaat...

Pardon? Ik denk dat er wel degelijk mensen zijn die weten wat er in hun paard omgaat. Ik ben er zo eentje en ik gok dat RK ook wel ietje weet. Knipoog

Paarden zijn veel te lief voor ons mens. Ze schikken zich inderdaad naar hun lot. Vreselijk vind ik dat. Wij, de mens, moeten ervoor zorgen dat onze dieren krijgen wat ze nodig hebben. Weidegang, in elk geval vrije beweging tussen soortgenoten is gewoon een must.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:56

Danielledm schreef:
Nou bij ons zijn er 3 veulens (1,5 jaar) die op stal staan. Dat vind ik ook schandalig ja, die beesten kan je na de opfok brengen en dan is het niet zo erg als je 2 uur moet rijden Knipoog Dan laat je ze toch nog effe paard blijven dus hoef je er niet elke dag heen.

En als ze ouder zijn, hoeven ze geen paard meer te zijn? Beetje krom..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:57

Ik vind dus dat een paard ten alle tijde recht heeft om van een paardenleven te genieten. Of ze nou 1,5 of 5 of 15 of 35 jaar zijn....... Misschien is dat het verschil met sommigen hier? Dat ik (en gelukkig steeds meer andere mensen) me juist zo bewust ben dat een paard een paard is en recht heeft op een paardenleven naast het leven met de mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:58

ik heb zoveel paarden zien veranderen die naar een pension kwamen met weidegang...
Gelukkig viel het vaak de eigenaar ook op.
Sommige eigenaars lijken idd wel blind, die zien het niet..weten dus ook niet wat er in hun paard omgaat...

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:58

Nadya schreef:
Maar het gaat er ook niet om wat IK zou kiezen, het gaat er om dat mijn paard een plek heeft waar hij paard kan zijn en waar hij gelukkig is. IK pas me aan. Aan mijn paard. Ja
En die wil niet in een box staan op een manege zonder weidegang. Knipoog

Hetzelfde kan ook gezegd worden van bijvoorbeeld iemand anders zijn paard die wel doodongelukkig op het land tussen anderen, omdat ie steeds bijna het leven wordt uitgetrapt door de rest of iets dergelijks. Gegarandeerd dat ie in z'n box dan toch gelukkiger is. Dan moet je je alsnog aanpassen aan je paard en hem in een box zetten. Als je, zoals jij zegt je aan wilt passen aan je paard, zodat je zeker weet dat hij gelukkig is daar, dan kan je nog zo hard roepen dat geen weidegang slecht is, als je paard beter af is en vooral gelukkige is in zijn box dan op het land, dan moet je hem toch in een box zetten, omdat je wlt dat hij gelukkig is toch? Anders klopt je theorie van aanpassen aan je paard ook niet meer..

Edit: puur als hypothese hoor, ik zeg niet dat dit moet gebeuren ofzo, voordat ik aangevallen wordt. Dus ook niet persoonlijk bedoeld voor de goede orde Clown
Laatst bijgewerkt door LINS op 24-04-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:59

LINS schreef:
Hetzelfde kan ook gezegd worden van bijvoorbeeld iemand anders zijn paard die wel doodongelukkig op het land tussen anderen, omdat ie steeds bijna het leven wordt uitgetrapt door de rest of iets dergelijks. Gegarandeerd dat ie in z'n box dan toch gelukkiger is. Dan moet je je alsnog aanpassen aan je paard en hem in een box zetten. Als je, zoals jij zegt je aan wilt passen aan je paard, zodat je zeker weet dat hij gelukkig is daar, dan kan je nog zo hard roepen dat geen weidegang slecht is, als je paard beter af is en vooral gelukkige is in zijn box dan op het land, dan moet je hem toch in een box zetten, omdat je wlt dat hij gelukkig is toch? Anders klopt je theorie van aanpassen aan je paard ook niet meer..

Zoiets heet rangorde bepalen. Lachen
En als het echt niet klikt, heb je vaak nog de mogelijkheid om hem bij een ander paard te zetten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:00

Dan zul je gewoon een geschikte kudde moeten vinden... Of onderdanige paarden met 1 vriendje neerzetten ofzo.
Op stal vind ik dan weer zo'n uiterste.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:01

Joonsel schreef:
LINS schreef:

Wat dacht je van een andere wei Vork

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:01

Nadya schreef:
In ons natuurgebied kunnen ze anders ook aardig rondtrekken, hoor, Malibu.

Dat geloof ik graag, en dat zal ook wel het dichts mogelijke komen bij het natuurlijk houden van paarden...
Maar het blijft altijd de keus van de mens waar ze komen te staan Knipoog

Citaat:
Bovendien vind ik het zelf ook geweldig om daar te zijn. Geen mens om me heen, alleen maar paarden, hertjes, vogels, vossen, een geweldige koekoek, hahaha..... Daar kan echt geen manege of volle pensionstalling tegenop. Tong uitsteken

Ik kom van een pensionstal waar ze overdag gewoon binnen staan, naar een boerderij waar ze buiten gaan.
Koeien, kalfjes, geiten kippen etc rondlopen en het duin om de hoek, vind het ook fantastisch.
Kom helemaal tot rust als ik daar ben Lachen

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:02

ELpatcho schreef:
Wat dacht je van een andere wei Vork

Goeie, daar had ik nog niet aan gedacht :p

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:04

Lins, als een paard net nieuw is in een kudde dan moet de rangorde even bepaald worden. Is het na een paar weken nog niet rustig dan zou je hem in een groep zachtaardige paarden op het land kunnen zetten of desnoods als het echt zo erg is alleen (al heb ik dat nog nooit meegemaakt in de 31 jaar dat ik concreet met paarden bezig ben). Een paard hoort NIET in een box opgesloten te staan. Heb jij je wel eens in het wezen paard verdiept???? Rangorde bepalen hoort er nou eenmaal bij. Na een paar dagen is de rust meestal allang weer terug gekeerd in de groep.

Overigens, een paard wat als jong dier heeft geleerd in de kudde te staan, wordt echt niet zomaar wekenlang weggejaagd, hoor. En is dat wel het geval dan is de kans groot dat het dier nooit geleerd heeft met andere paarden om te gaan. Door wie komt dat? Door de mens.
Die zijn dus al fout bezig geweest met zo'n paard. Hard, maar zo is het.

Ik heb niet het idee dat jij je al 31 jaar verdiept hebt in kuddes trouwens. Knipoog

(mijn paard werd op 2-jarige leeftijd ook weggejaagd de eerste dagen in de groep. Oh, wat vond ik het zielig dat te zien, al beet hij wel van zich af gelukkig. En nu is hij de grootste maatjes met diegene die hem toen het hardst wegjoeg Knipoog . Hij is inmiddels 4 jaar)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-04-08 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:04

Weet je wat ik denk dat er aan de hand is.. Paarden kunnen niet zeggen van hé baasje ik vind het in dit hokje van 3x4 niet zo leuk..

Paarden genieten van aandacht, en als het baasje dan eindelijk eens komt is het paard eindelijk happy (paarden hebben niet echt door de hun bazen de schuld zijn van dat hokje)

Die eigenaren denken dat hun paard erg gelukkig is en denken er verder niet meer bij na.

Als later ze dan eens van stal verhuizen en het paard op land komt, blijkt opeens dat het paard nog veel gelukkiger kan zijn!! Dan kan een ruiter zich wel voor zn kop slaan. Helaas verhuizen ruiters niet altijd, en blijven soms jaren op dezelfde stal staan, en staren zich dus blind op dat ene uurtje per keer.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:05

Dani62 schreef:
Dan zul je gewoon een geschikte kudde moeten vinden... Of onderdanige paarden met 1 vriendje neerzetten ofzo.
Op stal vind ik dan weer zo'n uiterste.

Mijn merrie staat ook in een klein groepje met andere paarden op een ander stuk omdat deze paarden gewoon niet lekker in de groep mee kwamen, iets te onderdanig waarschijnlijk.
Maar de boer was zo aardig om ze wel even apart te zetten zodat ze toch naar buiten konden... (beter nog, ze staan achterin dus worden als eerst buiten gezet en als laatst binnen gehaald Lachen )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:07

Malibu, fijn dat ze op jouw stalling daar rekening mee gehouden hebben!! Ja

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:08

ELpatcho schreef:
Weet je wat ik denk dat er aan de hand is.. Paarden kunnen niet zeggen van hé baasje ik vind het in dit hokje van 3x4 niet zo leuk..

Paarden zijn heel slaafse dieren. Het is ook bewezen dat ze door hun aanpassingsvermogen niet zijn uitgestorven, anders waren er allang al geen paarden meer geweest...