Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 04:04

Leer kun je prima invetten met Nivea Bodymilk: trezkt super in, doet het glanzen en maakt het erg zacht (en glad, dus niet net voor een wedtsrijd doen Haha! ).

Ga je met een groep buiten en springt je paard bij het aangalopperen echt onder je weg? Spreek af dat de laatste eerst gecontroleerd aanspringt, dan de voorlaatste en zo voort tot de eerste ook rustig kan aangalopperen.

Trekt je paard je onderuit met longeren en heb je geen zin in een krachtmeting op zijn mondhoeken/hoofd? Zet de piste af met een schriklintje en prikpaaltjes, zo gebeurd en zo handig.

Smeer zwilwratten in met wat bodymilk voor je ze gaat afpeuteren, dan zijn ze niet zo hard en scheuren ze niet lelijk door.

De lange haren onderaan de kin brand je makkelijk af met een kaars.

Leer je paard bij het longeren om eerst halt te houden en dan op commando op je af te komen, scheelt weer wat paarden die enthousiast op je afstormen terwijl je probeert bij te houden met oprollen van de longe.

Snel even longeren voor het rijden? Rol de teugels op onder de kin en haal de keelriem erdoor of koop er met haken.

Paardensnoetjes die snel verbranden kun je ook insmeren met waterwerende sunblock.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:38

Handige tips hierboven ook, maar toch twee puntjes:

met een kaars lijkt me, hoe handig het ook gaat, toch een tikkie gevaarlijk? Ik zou het in ieder geval niet zo graag doen.

Je kunt ook je paard halt laten houden bij het longeren, en zelf ernaartoe lopen Clown)

Voor het even snel longeren hebben wij altijd gewoon longeerstukjes gebruikt, en teugels dan natuurlijk op de schoft knopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:47

khirshanta schreef:
Handige tips hierboven ook, maar toch twee puntjes:

met een kaars lijkt me, hoe handig het ook gaat, toch een tikkie gevaarlijk? Ik zou het in ieder geval niet zo graag doen.

Je kunt ook je paard halt laten houden bij het longeren, en zelf ernaartoe lopen Clown)

Voor het even snel longeren hebben wij altijd gewoon longeerstukjes gebruikt, en teugels dan natuurlijk op de schoft knopen.

Een aansteker vind ik zelf gevaarlijker omdat die mss ooit wel eens kunnen ontploffen Clown Met een kaars heb ik het nog nooit weten foutgaan, mss best niet ind e stal doen maar verder gaan ze erg snel uit dus is er weinig gevaar.

Eerst laten halthouden en er zelf op af lopen kan ook, zolang je ze maar leert om halt te houden op de longeercirkel. Het is trouwens het paard die aan het werk is, dus die mag lekker naar mij wandelen ipv andersom Haha!

Longeerstukjes vind ik zelf ondingen. Werkt het vastknopen op de schoft goed?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:50

Ik knip die baard gewoon weg. Zal je altijd zien dat mijn paard in de fik vliegt als ik met een kaars oid bezig ga :p .

Wat vaak goed werkt tegen schuren (helaas niet tegen zomerexeem) is baby-olie. Dat voed de huid en zorgt dat de schilfertjes dus niet meer jeuken... Nadeel... Als je paard gaat rollen is hij zwart.

En de gesp van je beugels niet bovenaan, maar onderaan (met dan wel een hoesje om het uiteinde niet te laten flapperen). Dan blijft je zadelrokje mooi.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:01

Handig topic Ja Heel veel tips heb ik niet, maar wat wij altijd doen tegen het wegwaaien van het hooi, is het in een grootte tractor band leggen Ja waait niet weg, word niet over de hele wei verspreid (gebeurde hier nogal als je het gewoon neerlegde) en je paard kan niet verstrikt raken in een hooinet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:32

eilleen333 schreef:
Ik knip die baard gewoon weg. Zal je altijd zien dat mijn paard in de fik vliegt als ik met een kaars oid bezig ga :p .

Wat vaak goed werkt tegen schuren (helaas niet tegen zomerexeem) is baby-olie. Dat voed de huid en zorgt dat de schilfertjes dus niet meer jeuken... Nadeel... Als je paard gaat rollen is hij zwart.

En de gesp van je beugels niet bovenaan, maar onderaan (met dan wel een hoesje om het uiteinde niet te laten flapperen). Dan blijft je zadelrokje mooi.

kleine toevoeging: met de gesp onderaan heb je niet die irritante bobbel onder je dijbeen, waardoor je dichter op het paard zit op dat punt en hem beter aanvoelt.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:31

Focussed schreef:
Imo vind ik dat een join up de mens-paardrelatie alleen maar onnodig ingewikkeld maakt. Ik sta gewoon boven mijn paard in rang klaar. Mijn paard accepteert dit gewoon, en als zij probeert zichzelf boven mij te stellen maak ik even duidelijk dat ik dat niet tollereer. Geen join-up voor nodig hoor. Daarbij gebruik je bij een join-up niet de ruiter-paardrelatie maar de roofdier-prooirelatie. Imo krijg je een vriendschappelijkere band door als ruiter-paard samen te werken dan als roofdier-prooi, omdat de samenwerking daar soms wel sneller verloopt uit angst dan uit vertrouwen. (Want waarom zou een paard nu een roofdier vertrouwen?).

Ik ben het er mee eens, 1 keer geprobeerd en mijn pony was na de tijd niet te vangen (was gewoon bang geworden)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:27

de Join up is ook niet zomaar iets... dat 'probeer' je niet even uit. jij hebt overduidelijk niet geweten waar je mee bezig was, de reactie van je paard erop zegt daarin genoeg.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:07

Ik heb tot pagina 9 gelezen, dus laat het nou net al in de laatste 5 pagina's staan:

- Wassen met vloeibare groene zeep, word super schoon en kost niet veel
- Watten met vaseline of lederolie in de kalkoensgaten (dag voor de wedstrijd)
- Babyolie op de neus en het voorhoofd voor de wedstrijd
- Een scheutje lijnzaadolie door het voer
- Witte wedstrijdkleding laten weken in biotex voordat het de wasmachine in gaat
- Rubberen laarzen laten glimmen met zonnebloemolie en haarlak overheen spuiten
- Leren laarzen oppoetsen met een panty
- De manenkam van een Fjord knippen nadat je een boog met een viltstift hebt getekend en de schaar schuin kantelen
- Wondjes (bij bijvoorbeeld zomerexceem) insmeren met verdunde Molcosan (dr. Vogel wijwater, ontsmet en houdt de huid soepel)
- Wanneer je paard onrustig is of pijn heeft, een paar wilgenbladeren geven. Het is natuurlijk pijnstillend en kalmerend

Er schiet me verder even niets te binnen. Vork
-edit- toch wel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:29

Pas wel op met groene zeep, er staat op verschillende verpakkingen vermeld dat je het met handschoenen moet 'aanpakken' omdat het de huid kan irriteren. Ik zou er dus niet zomaar mijn hele paard me wassen, maar altijd eerst een allergietest (een beetje op een klein stukje huid en dan de komende week checken of het niet gaat irriteren) doen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:21

Groene zeep ontvet, dus het lijkt me niet echt goed voor je paard om hem daarmee te wassen hoor! Verder handige tips!

Donna_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:41

Lizzle schreef:
- Wondjes (bij bijvoorbeeld zomerexceem) insmeren met verdunde Molcosan (dr. Vogel wijwater, ontsmet en houdt de huid soepel)

Wat staat er precies op de verpakking? Ik snap 'm niet helemaal, maar ben wel heel benieuwd! Moet je dan dat spul van dr. Vogel nog verdunnen of wat? Lachen

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:26

Mijn paard luisterd naar de stemhulpen stap, drrrrraf en ho, is makkelijk onder het rijden o.a. en in de omgang zelf Lachen

Verder weet ik eigenlijk niet echt iets meer geloof ik.. Maar hier zitten zeker wel handige tips bij Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:34

Je kunt een pard nog veel meer stemhulpen aanleren, de kracht zit hem er in dat ze ze vanop afstand (zonder lichaamshulp of druk dus) ook kennen.

Ho, stap, draf, galop, sneller, trager, om, links, rechts, achter, voet, hoofd laag, kijk, ...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 01:00

poes schreef:
Een aansteker vind ik zelf gevaarlijker omdat die mss ooit wel eens kunnen ontploffen Clown Met een kaars heb ik het nog nooit weten foutgaan, mss best niet ind e stal doen maar verder gaan ze erg snel uit dus is er weinig gevaar.

Eerst laten halthouden en er zelf op af lopen kan ook, zolang je ze maar leert om halt te houden op de longeercirkel. Het is trouwens het paard die aan het werk is, dus die mag lekker naar mij wandelen ipv andersom Haha!

Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het veiliger vind om ze af te knippen Lachen

Ah zo, ik dacht dat je doelde op paarden die echt een probleem vormen met halverwege op je af komen stormen.

Nu weet ik even niet waar jij het dan over hebt... Wat wij altijd doen als we snel even willen longeren voor het rijden (of tussendoor), is gewoon een knoop in de teugels maken zodat paardlief er niet over kan struikelen, en longeerstukje aan het bit vastmaken. Dat is eigenlijk het enige. Sorry als ik het verkeerd begrijp Lachen

Over de tips van Lizzle:
Bedoelde je misschien de uiteinden van de staart? Hoewel het niet het beste spul is om mee te wassen, heb ik dat weer wel gehoord.

over de wilgeblaadjes:
De werkzame stof is paracetamol (salicyl zuur), en deze stof zit niet in de bladeren, maar inwilgenbast. Bovendien is het niet echt zo dat het kalmerend werkt, tenzij je paard onrustig is omdat het pijn heeft. Niet dat ik je tegen wil spreken ofzo, maar zo helpen we elkaar toch weer een beetje he Lachen en het zou jammer zijn als mensen hun paarden ineens vergeefs wilgenbladeren gaan geven, zonde van je tijd en de wilg wordt er niet mooier op Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:51

Longeerstukje vind ik niet leuk omdat de druk nog steeds eenzijdig is en omdat het het bit nog steeds samen duwt.

Vastknopen van de teugels doe ik niet, ik haal de teugels er af of haal de keelriem er doorheen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:53

ik longeer wel met bitstukje en haal de teugels er altijd af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:54

Schuurplekken op de borst? Niet gaat zitten meuten met borstbescherms, maar gewoon wat Equistar op de borst spuiten, en op de binnenkant van de deken, en weg zijn de plekken!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:13

Geef paarden met mok elke dag een sinaassappel en de mok verdwijt als sneeuw voor de zon!
Wel de sinaassappel in 4 stukken snijden.

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:11

khirshanta schreef:
poes schreef:

Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het veiliger vind om ze af te knippen Lachen

Ah zo, ik dacht dat je doelde op paarden die echt een probleem vormen met halverwege op je af komen stormen.

Nu weet ik even niet waar jij het dan over hebt... Wat wij altijd doen als we snel even willen longeren voor het rijden (of tussendoor), is gewoon een knoop in de teugels maken zodat paardlief er niet over kan struikelen, en longeerstukje aan het bit vastmaken. Dat is eigenlijk het enige. Sorry als ik het verkeerd begrijp Lachen

Over de tips van Lizzle:
Bedoelde je misschien de uiteinden van de staart? Hoewel het niet het beste spul is om mee te wassen, heb ik dat weer wel gehoord.

over de wilgeblaadjes:
De werkzame stof is paracetamol (salicyl zuur), en deze stof zit niet in de bladeren, maar inwilgenbast. Bovendien is het niet echt zo dat het kalmerend werkt, tenzij je paard onrustig is omdat het pijn heeft. Niet dat ik je tegen wil spreken ofzo, maar zo helpen we elkaar toch weer een beetje he Lachen en het zou jammer zijn als mensen hun paarden ineens vergeefs wilgenbladeren gaan geven, zonde van je tijd en de wilg wordt er niet mooier op Knipoog

ik heb het nog even nagezocht Tong uitsteken
over die wilgenblaadjes. Dat van die wilgenbast klopt idd. Alleen staat er ook dat dat salicyl zuur slecht voor de maag is.. In de blaadjes zit er een klein beetje salicine.
Dat werkt niet kalmerend, maar vermindert de pijn. Het gaat er dus niet mee weg
bronnen: Wikipedia, herbgarden

Jehg. er stond ook bij dat ze op die bast gingen kauwen.. bah Clown

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 01:09

neeeee, nee, mensen denken ook altijd dat als ze een aspirientje nemen dat hun rugpijn ook geneest, maar het verdoezelt het alleen een beetje. Goed gezegd! Dus wees wijs: heeft je paard pijn, verlaat je aub niet op wilgenbasten Knipoog

Dat salicyl zuur niet goed is voor je maag wist ik eigenlijk niet, maar is wel logisch, de menschen dokteur heeft een keer gezegd dat aspirines de maag slijmwand aan kan tasten (als je er veel van eet heeft 'ie gezegd)

De salicine in wilgenblaadjes is trouwens niet genoeg om pijn redelijk weg te nemen, vooral omdat paarden pijn niet zo snel laten merken. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen he.

Bedankt voor het opzoeken en even hier laten weten!

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:54

khirshanta schreef:
neeeee, nee, mensen denken ook altijd dat als ze een aspirientje nemen dat hun rugpijn ook geneest, maar het verdoezelt het alleen een beetje. Goed gezegd! Dus wees wijs: heeft je paard pijn, verlaat je aub niet op wilgenbasten Knipoog

Dat salicyl zuur niet goed is voor je maag wist ik eigenlijk niet, maar is wel logisch, de menschen dokteur heeft een keer gezegd dat aspirines de maag slijmwand aan kan tasten (als je er veel van eet heeft 'ie gezegd)

De salicine in wilgenblaadjes is trouwens niet genoeg om pijn redelijk weg te nemen, vooral omdat paarden pijn niet zo snel laten merken. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen he.

Bedankt voor het opzoeken en even hier laten weten!

ok Haha!
Paarden laten het idd niet echt merken wanneer ze pijn hebben, maar die van mij maakt er een hele hoop drukte als hij pijn heeft, of er iets niet naar zijn zin is. Tong uitsteken
Heb trouwens nog wat gevonden:

http://equihof.forumup.be/about602-equihof.html

Staan handige dingen bij. Knipoog

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:42

Evelli schreef:
Geef paarden met mok elke dag een sinaassappel en de mok verdwijt als sneeuw voor de zon!
Wel de sinaassappel in 4 stukken snijden.

Wow das wel heel appart, hoe ben je daar achter gekomen?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:01

Ja zelfde vraag Tong uitsteken Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:10

Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar Tong uitsteken