Een pony in de tuin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Re: Een pony in de tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:32

Mariska15 ,Hoe vermoeiend, weer zo'n meisje die denkt het beter te weten, lees je erdoor heen en kom dan nog es kijken of meepraten, maar geen gezever als je niet weet waar het om gaat.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:35

*Er staat dat ik alleen pagina 1 gelezen heb, dus deze mensen mogen zich aangesproken voelen*

Ik neem aan dat iedereen het beste voor heeft met zijn/haar paarden.
Zoals vroeger in de steppe en met een kudde wilde paarden waren de condities voor de paarden het best.
Tegenwoordig zijn de dieren compleet gedomesticeerd.
Paarden zijn eenmaal afhankelijk van de mens geworden, iedereen heeft een ander beeld van wat het beste is voor zijn/haar dier.
Maar de paarden die het slechter hebben dan die die 20x80m tot hun beschikking hebben, bestaat denk uit 60% van alle paarden gehouden in nederland.
En op de eerste pagina staan alleen maar reacties die bestaan uit: onmogelijk, veel te klein.

*Ik heb globaal de rest van het topic doorgenomen, en vertrouw het verhaal verder ook niet*

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:54

Globaal is niet goed genoeg, om mee te praten en advies te geven, moet je het echt doorlezen, de TS gebruikt gelukkig onze goedbedoelde meningen, ga jij ze weer naar beneden halen, niet echt een goede actie, dus lees ff, wie weet, bedenk je je nog, hebben meer gedaan, ook ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:10

Een paard heeft ons nodig...dat klopt
Maar totaal gedomesticeerd, nee, kan ik me niet in vinden.
Dat hij zich schikt in zijn lot..ja dat wel.

Paarden hebben nog steeds de lange darmen van toen en hebben nog steeds beweging nodig voor een gezond lijf... zie maar het zo simpele voorbeeld van de stalbenen Lachen
Zijn ook nog altijd kudde dier
Dat is door alle jaren niet veranderd.

En dat er dan mensen zijn die hun paard in een glazen kooitje zetten omdat hij toch geen schrammetje op mag lopen.
Of omdat ze zelf luxe willen een paard in een prachtige accomodatie zetten maar wel de hele dag op stal...en dat vele dat beeld dus als goed en normaal zien daardoor....is het dat nog niet Lachen

En als dat stukje tuin van TS 20 x 80 is...dan heb ik denk ik 100.000 hectare land Tong uitsteken Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:49

De tweede foto van de "wei" ziet er wel redelijk ruim uit hoor , de eerste is echt alleen maar een tuintje....maar met de 2e en de rest erbij geloof ik wel dat je boven de 1000m2 komt. Maar dat zullen de ouders wel kunnen zeggen als er een keer ECHT serieus een gesprek over ponies in de tuin plaats gaat vinden Knipoog

Mijn mening : Het KAN wel , daar 2 Shetten op een leuke manier in de tuin houden. Maar dan moet ook echt alles meezitten , en moeten ze minstens een 1000m2 tot hun beschikking hebben , vind ik.

ALLES meezitten houdt in :

- een goed stevig hekwerk om het hele spul heen , Shet-proof.
- rare struiken en coniferen 100% onbereikbaar voor de beestjes
- genoeg hooi ter beschikking hebben

Wat hooi betreft : alleen als je zelf hooi opslaat heb je zekerheid dat je genoeg hebt. Wil je elke week een paar balen gaan halen dan moet je zeker weten dat dat ook KAN , en ze niet ineens uitverkocht zijn want dan zit je zonder. Je moet dus zekerheid hebben dat je altijd hooi voor die beestjes zult hebben ! En hoe ga je dat hooi thuiskrijgen ? Heb je je ouders weer voor nodig.

- mest moet goed afgevoerd kunnen worden. Op composthoop is teveel. Groene kliko is ook zo vol.
- vanuit "stalletje" moeten ze een deel verhard hebben
- en een deel "droog" en vlak zand of snippers voor vrije beweging , minstens 20-30 meter.
- gazongras moet vervangen worden door graas-gras.
- Mest moet dagelijks weggehaald worden
- buren / voorbijgangers moeten op afstand gehouden worden zodat de ponies niet gepest worden
- zusjes en vriendinnetjes willen ook rijden wellicht ? Worden het dan geen speelgoedponies ?

Ofwel : de tuin moet helemaal onder handen genomen worden om er een goede plek van te maken om ponies fatsoenlijk te kunnen houden , zodat ze altijd een plekje hebben waar ze goed kunnen lopen / rennen / rollen / spelen. Dan hou je nog een klein stukje gras over ze af en toe kunnen grazen. Mijn keus zou het niet zijn zo tussen de huizen midden in de stad met zoveel volk dat er langs komt en misschien bij die diertjes gaat lopen klieren ook. Maar als je er flink wat geld in stopt is er wel een paardenplekje van te maken. Maar dan ben je wel je tuin kwijt , garage / schuur ligt vol met paardenzooi , je moet wekelijks hooi en strooisel kunnen halen en mest af kunnen voeren en dan ook zekerheid hebben dat dit altijd zal blijven kunnen. Dit gaat ook alleen werken als je het heel strak bij gaat houden. Er zijn 12-jarigen die dat prima kunnen en heel goed zullen doen. Maar er zijn er meer die het heel graag willen maar het na een tijdje zat worden / te druk krijgen op school / andere dingen leuker gaan vinden enz. en dan draaien de ouders ervoor op. Zo in de tuin zijn het sowieso al de ouders die voor aan- en afvoer van alles moeten gaan zorgen dit kan alleen gaan werken als de ouders het zelf echt graag willen om hun erf te "verpaarden". En de rest van de kinderen ook...want je hebt geen ruimte meer om te spelen , te voetballen , met de hond te rausen...want daar lopen de ponies en dat gaat niet altijd samen. Ook moeten de ouders er goed toezicht op kunnen houden dat de ponies wel goed behandelt worden en niet als speelgoed gebruikt gaan worden. En als er ponies komen : is het pupje dan nu alweer uit de gratie omdat paarden leuker zijn...?

Al met al zou het mij enorm verbazen als de ouders hiermee akkoord gaan.

Maar wie weet zeggen ze wel : is goed , maar dan blijven ze wel in stal en krijgen een uitloopje van 10 meter , meer niet. Simpelweg omdat ze niet beter weten , net zoals zoveel andere mensen met paarden... ik ben dus wel benieuwd hoe de ouders zullen reageren en of die wel beseffen wat een pony nodig heeft en hoeveel zorg er bij gaat komen kijken Lachen

Zou je nu in deze tuin ponies neer gaan zetten op dit gras , dan geef ik je hooguit een maand voordat je gillend gek wordt , dit hebben ze binnen no-time helemaal kapotgelopen Knipoog
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-01-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:53

Hier speculeren heeft niet zoveel zin meer, mss kan de ts de reacties hier uitprinten en tonen aan de ouders als ze het gesprek aangaat: dan zien die ook wat er allemaal bij komt kijken? Gaanz e er dan toch voor, dan zijn ze tenminste een stuk voorbereid.

WildgirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:06

Louise95 schreef:
Wildgirl schreef:
^^
Daarom zei ik al: koop een konijn Haha!
Louise wil blijkbaar door schade en schande wijs worden, veel plezier

Jij hebt ook al het topic niet helemaal gelezen. Je kan het beste achter aan beginnen en dan naar voren bladeren, omdat ik mijn plan verander als ik tips krijg. Ik vind dat je niet mag zeggen koop een konijn als je niet eens weet waar dit allemaal overgaat omdat je het hele topic nog niet hebt gelezen.

ik heb je topic wel degelijk gelezen en verbaas me er eerlijk gezegd over de toon die je tegen mij aanslaat.
Naar mijn mening verander je je mening pas de laatste paar pagina's en mijn reactie was van daarvóór.
Anyway, ik heb absoluut geen zin om hier met jou over in discussie te gaan, ik hoop dat je het beste kiest voor je toekomstige pony en luistert naar mensen die veel meer ervaring hebben en weten waar ze het over hebben......

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:22

Op zich is zo'n reactie op jouw, ook niet al te vriendelijke/spottende post niet heel gek. Zeker gezien het aantal reacties van mensen die dus helemaal niks lezen. (niet dat jij dus niks gelezen hebt voor de duidelijkheid)

Op zich zouden jullie in de tuin een prima plekje kunnen maken voor de pony ('s?) gewoon voor poetsen/tutten enzo. Het is meer de indeling van het perceel en de omgeving die het niet geschikt maken voor langere verblijven. Weilandje in de buurt met soortgenoten (hoef je er ook niet meteen twee) en af en toe meenemen kan prima. Dan heb je ook geen mest/opslag problemen want die zou ik elders localiseren. Ik ken ook mensen met nette stallen in de achtertuin in een dorp, alleen voor bij noodweer en soms voor de lol, de rest van de tijd staan ze op de wei verderop.

Wat je je alleen wel moet realiseren (+meerdere tips hierboven):
-Een pony kost dagelijks veel geld, klein/groot, ze moeten wormenkuren, hoefsmid, prikjes, etc.
-Als je pony ziek word moet je dat kunnen betalen, tuig slijt, kortom je moet een "potje"hebben (een flinke).
-Als je een pony wil om op te leren rijden/ervaring op te doen, zou ik met jou leeftijd zeker niet voor een shet gaan. Ze zijn leuk/lief/handig formaat maar niks meer voor jou om echt te leren rijden,etc Of je moet andere dingen vinden die je leuk vind om te doen (leuk, een kar enzo, kost wel veel+ruimte?).
-Een pony kan erg oud worden dus denk aan later, studie,werk,enz

Bespreek het goed met je ouders, gezien je leeftijd zullen zij het moeten betalen/goedkeuren. Ik wou vroeger ook een shet, ouders hadden een boekje van de bieb erover gehaald en toen ging het niet door (ik bedoel maar, wees eerlijk over de voors/tegens en zorgen, wij hadden niet veel geld op reserve).
Je lijkt me geen persoon die over één nacht ijs gaat, ik bedoel het ook alleen goed, veel succes met je afweging!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:28

dit vind ik nou mooi en netjes omschreven unicorn1980

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:37

En hoe heeft de TS nou beslist?

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:39

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het nog doorgaat of niet.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:45

ik ook!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:05

Juist voor dit soort gevallen kwam er deze week een oproep aan minister Verburg om een "paardenhouddiploma" in te voeren. Het blijkt dat heel veel mensen aan een paard/pony beginnen en zich totaal niet realiseren wat er allemaal bij komt kijken en wat het kost. Nu vind ik zo'n diploma onzin, maar ik vind wel dat sommige ouders eens wat beter na moeten denken als hun dochter met zo'n verzoek komt. Hier loopt ergens ook nog een topic over een meisje dat hier pas na 3 jaar advies gaat vragen over de verzorging van haar aangeschafte "grasmaaier" (ze hadden iets nodig dat het gras af at!) en waarvan de pony al die jaren geen hoefsmid gezien had.

Als je graag een pony wilt en je weet er niet zoveel vanaf of je hebt thuis niet veel ruimte (een achtertuin is vaak wel erg krap) dan kun je beter je pony bij een goede pensionstal of manege stallen. Daar zijn altijd mensen die je kunnen helpen en advies geven. Als je dan wat ouder bent en je weet wat er allemaal bij komt kijken dan kun je beter inschatten of het verstandig is een pony (en dan niet één alleen, maar met een maatje) in de tuin te stallen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:37

Ik ben ook heel benieuwd hoe dit afloopt *LOL*
haha jah Jol1 het "paardenhouddiploma" is eigenlijk nog niet zo gek Haha!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:23

tsjee wat een verhaal ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren Tong uitsteken

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:21

Ik vind dat het heel makkelijk kan met 1800 m2. Wij hebben 2 paarden van 1.60 m in de tuin staan, van ong. 3002. We hebben 2 stallen van 3 bij 3 en een zadelkamer. Verder nog een stuk betegeld en een opslagje voor hooi ed. We hebben een gedraineerde paddock van 16 bij 16 m, waar ze een groot deel van de dag instaan. De mest slaan we op in zakken en die gooien we op een wei die we ook nog huren. Voorheen brachten we de mest naar een boer tegen betaling en ook kwamen mensen met een volkstuin het wel eens halen. In de winter staan ze dus op stal en in de zomer op de wei. Als ze in de zomer ook op stal stonden zouden we wel ruzie met de buren krijgen ivm stankoverlast. Ik woon gewoon in een rijtjeshuis, in een woonwijk, achter het huis is een industrieterrein. Rijden doe ik buiten.
Er zijn hier in de buurt wel meer mensen die hun paard op zo'n manier stallen, soms met nog wel minder grond. Ik denk dat mijn paarden het nu veel beter hebben dan wanneer ze bijna de hele dag op de manege staan zonder uitloop of wei ofzo. Maar als ik die verhalen zo hoor dan ben ik een enorme dierenbeul.
Wel zou ik gezelschap aanraden, dus mss. 2 pony's en goed met de buren overleggen of die er geen bezwaar tegen hebben.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:25

ik zie een foutje ik bedoel dat wij de paarden op 300 m2 hebben staan. De tuin is in totaal 500 m2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:54

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:04

Tinka schreef:
ik zie een foutje ik bedoel dat wij de paarden op 300 m2 hebben staan. De tuin is in totaal 500 m2

sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik te gek voor woorden! 300 m2 voor 2 grote paarden en daar moeten ze dan de hele winter staan.
Als ik dat zo hoor ben ik het er helemaal mee eens dat ze paarden in een woonwijk stallen willen gaan verbieden.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:12

Er zijn richtlijnen voor standaard minimale afmetingen (weiland) voor het houden van paarden. Ik heb daar ooit eens iets over gelezen. Die minimale afmetingen waren al redelijk groot, per paard 1 hectare volgens mij....

300m2 voor twee paarden is veel en veel te klein, dat is nog niet de helft van de oppervlakte van een 20x40m. bak Nors opkijken

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:39

Voorheen stond ze op een manege en daar kon ze helemaal niet buiten lopen, en dat is bij bijna alle maneges en pensionstallen in de buurt hierzo. Ik woon nou eenmaal in een gebied waar weidegang in de winter absoluut niet mogelijk is omdat het veel te nat is. Ik denk dat meer dan 90 % van de paarden hier in de omgeving het met veel minder moeten doen.
Heel veel paarden staan bijna de hele dag in een stal en komen er alleen uit om te rijden, dan vind ik dan zieliger dan dat ze buiten in een paddock staan. En niet iedereen is zo rijk dat ze zich een huis met veel grond in Rotterdam kunnen veroorloven, want dan ben je gauw een paar miljoen kwijt.
Mijn paarden kunnen trouwens prima rennen als ze dat willen en als het weer het toelaat mogen ze op de wei (ong 1 ha). Alleen regent het veel dus kan dat maar heel weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:52

En al die maneges daar in de buurt moeten ze ook sluiten...

Nat? En de flevopolder dan? Hebben mensen daar snorkels aan?
Altijd zo'n belachelijke smoes....zee kunnen ze droogleggen, maar geen droge paddock bij een manege.
nee ze steken hun geld liever in een dure kantine en 3 binnenbakken.

Rennen in 16 x 16?
Mijn longeer cirkel is nog groter en nee daar kunnen ze geen sprintje in trekken...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:04

Als ik dit zo lees had ik in mijn "Randstadtijd" ook makkelijk een eigen pony kunnen houden! ROFL

Oké...ons huis stond op 220 m2 grond en er was geen gras, maar we hadden wel een redelijk grote schuur waar best een box van 3,5x3,5 in kon met een uitloopje van 3x3. Dat lijkt misschien weinig, maar op de manege staan ze in een box van 3x3, dus.....heeft die van mij het heel wat beter! En de pony kan nog rondjes lopen ook...Gestoord

Even ter (zeer onnodige) info: Zo hou ik mijn pony's dus niet!!! Knipoog
Sorry hoor, maar hier word ik zo moedeloos van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:06

Makkelijk Victory
Ik heb ook spijt dat ik niet eerder mijn paarden in de tuin van 15 x 10 heb geplaatst...ook veel beter dan al die andere plaatsen Ja

En ik verdorie elke dag nog maar een eind gaan wandelen met de jack russels omdat ik het daar zelfs nog te klein voor vond...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:13

Jack Russels kunnen toch gewoon in een konijnenhok gehouden worden, daar hoef je toch niet mee te wandelen? Verward
Sorry hoor...even gruwelijk melig en off-topic. Haha!