meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:53

ehm, ik ben 1x de pees beschermers vergeten af te doen, natuurlijk had meneer ze kapot gemaakt dat waren me bonte pees beschermers! Tong uitsteken

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:56

Miss_Malfoy schreef:
O ik herriner me er nog 1.

In galop doen of je anky bent en heel raar (voor mijn doen) gaan zitten. Vervolgens even niet op je paard letten (en die wachtte al de hele les op zijn kans) dus 5 sec. later gingen we door de geluidsbarriere en nog 5 sec. later ging ik vliegen... jammer genoeg ging mijn paard niet mee vliegen dus 1 sec. later stortte ik neer.

Resultaat: 1 gebroken arm, 2 ruggenwervels ingedeukt als colablikjes waar je op gaat staan. Tevens een half jaar enkel op een beginnerspaard durven rijden en een half jaar fysiotherapie.

Haha, alsof je dat zomaar vergeet! Vork

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:57

de stal open laten staan en weglopen Huilen van het lachen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:51

tegen je paard geleund staan, niet opletten en paard stapt opzij

resultaat, ik lag op de grond maar mijn pols ving de klap op,spier gescheurd

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:02

Ik maak meestal niet zulke hele grote fouten...

Ik ben wel eens de boxdeur niet helemaal goed dichtgedaan en toen heeft Potter de hele nacht hooi kunnen eten Tong uitsteken

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:55

Nou ik lees bedenk ik er weer een hoop!

Vroeger ging ik samen met een vriendin springen. Ik ging de hindernis hoger zetten in de buitenbak. We reden met z'n drieen, die vriendin, ik en nog een iets oudere meid. Maar pony bleef altijd lief staan, je raad het wel, nu niet. Nou kreeg ik haar in de wei al nooit te pakken, vond ze dit in de buitenbak ook wel leuk. Dus heb echt een kwartier achter pony aan gezeten voordat ik haar te pakken kreeg, gelukkig was de bakduer dicht Clown Dus ik rennen, pony liep daar met zadel en hoofdstel, het was echt geen gezicht en ik zou 't bijna in m'n broek doen van 't lachen! Clown

En laatst was ook komisch. Onze manegepaarden staan nog in stands. Nou had 1 kindje een paard van 1.70 op proberen te zadelen, super lief. Maja kindje was klein, komt niet bij hoofd en paard merkt dat ie achteruit kan! Kind schrikt, laat hoofdstel los en daar ging paard, op naar de binnenbak. Hier waren allemaal koters met hun paardjes, die waren van plan op te stappen. Al die kindjes schrikken zich dood, laten hun paardjes los en rennen naar de uitgang. Nergens instructrise te bekennen. Dus zie je het voor je, een hoop koters overstuur aan de zijkant, en 8 manegepaarden los in de bak, mét zadel en hoofdstel. Huilen van het lachen

Gelukkig is het wel goed afgelopen hihi.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:05

Hengst (die net alles aan het ontdekken is) op de wei zetten. Niet in de gaten dat de 2 paarden die erlangs stonden hengstig waren. Whoops! Gevolg, alle paarden in paniek, 12 paarden los in 1 heel groot veld met alleen maar kapotte draden. Gelukkig hengst weg kunnen houden bij de merries en die snel naar binnen gebracht. geen veulentjes volgend jaar Knipoog

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:39

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:56

Otje heeft een luikje in haar box zodat ze goed de stallen in kan kijken. Madame kan doordat ze met haar hoofd door het luikje kan zelf haar box open maken. Nu hebben we er nog een schot voor, maar toen ik haar net had, wist ik veel?
Ik wilde naar huis, stond ze in eens bij mn achternicht(die heeft de pensionstalling) in de tuin.
God, het had erger kunnen lopen.

We hebben aan de grens van de weilanden, schrikdraad staan. In het andere weiland stonden 5 koeien(zijn van de vriend van mijn achternicht, van die aparte koeien)
Ik was het vergeten aan te zetten, gevolg paarden stonden bij de koeien in het weiland, deze waren helemaal gek.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:48

Hm, zo kan ik ook wel dingen opnoemen ^^.

Gedult verliezen idd is ook iets wat ik vroeger vaak gehad heb met rijden.
En les krijgen van iemand die je pony niet goed genoeg kent. Geen goed idee . En iemand die denkt dat poon alles wel even kan op je poon laten rijden, ook geen goed plan.

En verder.. ik weet niet echt iets ergs.. ^^
Dr zijn dingen gebeurt waar ik niets aan kon doen, dus dat valt niet onder de vraag van de TS..
[Lees paard word leip en springt over het hek van de bak heen terwijl hij juist een blessure had aan zijn been.. Dat had ik niet zien aan komen want normaal is hij niet voor uit te branden, maar toen ik hem een maal los liet in de bak werd hij gek en was hij niet meer te stoppen, moest zelfs aan de kant springen Nagelbijten / Gniffelen]

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:51

Ohja, ik weet er trouwens nog een:
Ik ging in de duinen rijden en we stapten van een steile helling af. Mijn pony was niet goed aangesingeld en deed zijn hoofd naar beneden tijdens de helling afgaan, en toen gleed het zadel zo naar voren tot bijna op zijn hoofd. Ik probeerde me nog vast te houden en greep het hoofdstel vast, en vraag me niet hoe, maar ik trok het af Vork
Ok, en daar liep mijn pony in de duinen rond met een zadel op zijn kop en geen hoofdstel aan Clown

Het is allemaal goed afgelopen, pony bleef heel rustig en we hebben er veel om moeten lachen Tong uitsteken

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:58

Wat een leuk onderwerp....moest wel een beetje lachen om sommige fouten...haha

1
Verzet van mijn paardje zien als dwars zijn en uitproberen.
Sinds de reden van zijn verzet boven tafel is gekomen en ik mijn rijden heb aangepast is hij nooit meer in verzet gekomen...terwijl ik niet in niveau ben afgenomen.

2
Achter een manege paard aan stappen en denken dat mijn paardje vast net zaao braaf over die boomstam zou stappen als het manegepaard.......oeps....en ik lag er naast.

3
Buitenrijden zonder cap....en weer een schram in je gezicht van een tak.
soieso is mijn schedel niet gemaakt om tegen asvalt te botsen.

4
en zo nog veel meer domme fouten.....

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:17

Een jong paard aan het hek van de wei vastbinden en het slot losmaken. Pony was erg ongeduldig, begon richting het gras te lopen, trok het hek open en het heeft me nog heel lang gekost om alle paarden weer terug in die wei te krijgen. Achteraf wel grappig, maar op dat moment minder Tong uitsteken
Denken dat als ik heel hard trek, dat paard wel meeloopt. Nu is de truc op het paard: hoe harder je trekt, hoe harder hij tegendramt. Hoe liever je het vraagt, hoe liever hij meeloopt. Hij heeft me flink tegen m'n scheen geschopt.
Met een pony die nergens bang voor is langs een kuil lopen. Paard springt op m'n teen, gebroken teen Clown
Denken dat het leuk is als je paard je volgt Huilen van het lachen Probeer dat maar eens een paar uur vol te houden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:42

Allejandro schreef:
de grootst gemaakte fout of de meest gemaakte fout ?
Ik leer van mijn fouten en doe het vaak maar 1 x Tong uitsteken ?
snap niet helemaal waar je op doelt..

inderdaad de meeste fouten maak je maar 1 keer ik heb een keer peesbeschermers om laten zitten zn benen waren gelukkig niet zo dik maar het is waar je vergeet het maar 1 keer

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:33

poeh ff denken..

het domste was dacht ik wel dat ik een shetlanderhengstje in de bak los liet.. terweil de grote deuren open stonden omdat de bak gesleept moest worden.! raden wat er toen gebeurde..

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:17

Op ponykamp tijdens een poetswedstrijd de pony even laten grazen tot we de bak in mogen. Het was een van de braafste pony's dus wij (ik en nicole een vriendin van mij) dachten die blijft wel rustig grazen en daar hoeven we niet echt op te letten (nicole had het halstertouw nog wel in haar hand, zo stom zijn we ook weer niet), en je raad het al.. Draaft mevrouw plotseling weg, we konden nog net verhinderen dat ze ging galopperen. Lopen we terug en vroegen ze ons wat wij aan het doen waren en toen vertelde we dus wat er was gebeurt en net toen iemand zei "heeft ze dat echt gedaan?!" galoppeert mevrouw plotseling weer weg resultaat: manen in de war, beentjes vies omdat ze door de modder was gegaloppeert... etc etc

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:22

Petra_O schreef:
denken dat de plank op de mesthoop niet zo heel glad is, en vervolgens op je smoel gaan en de halve kruiwagen met mest over je heen krijgen....

Mijn hengstige (toen nog verzorg)hafje naast een jonge friese hengst zetten met een ijzeren hek ertussen. Dta hek hield het uiteraard niet, en ziehier het resultaat:
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... appie3.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y232/F ... 1/romy.jpg

Haha ik zie jou al aan dat veulen vertellen: "Je bent eigenlijk een ongelukje... Maar we houden van je hoor!"

Wel een mooi veulen!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:09

Mijn paard net 2 dagen in bezit vast binden aan een balk. Dat is nog best normaal alleen was hij zo gespannen dat hij geen moment stilstond. Daar is nog mee te leven, de vorige eigenaresse had uitgelegd dat je niet zomaar aan zijn oren moet komen .Dat wist ik wel maar mijn huisgenote niet Clown Dus zij aait hem langs zijn oren, paardje schrikt, paardje doet hoofd omhoog, paardje krijgt balk los en springt weg. Gelukkig was hij zo slim om op mij te wachten en niet verder te rennen aangezien de balk tegen zijn borst stond. Meneer en ik stonden te trillen op onze benen . Ik mocht in de buurt komen en hem verlossen sindsdien zadelen we in de kraal op veel rustiger Clown

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:13

Ilsje_ schreef:
de stal open laten staan en weglopen Huilen van het lachen

heb ik ook al gehad. staldeur niet goed sluiten en paard op wandel Haha!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:14

Mijn grootste fout..

Als ik men opgezadeld shetlandertje uit de piste haalde, maar de teugels sleurde over de grond, toen zei Marieke (vriendin die me helpt en soms wat "les" geeft): Tine,, Pas daar mee op want als Snoopy hier over struikelt dan kan je hem laten inslapen, dit heeft me diep geraakt en dus houd ik de teugels steeds in het oog.

Een vriendin haar fout (een niet toffe vriendin):
Ik stond naast men shetlander (aan de zijkant) en de vriendin stond bij de kippen, opeens roept ze heel hard: KUKULEKUUUU!
En Snoopy verschiet zich en stapt wat opzij zodat ik erachter stond en hij stampte niet, maar heel zacht met z'n poot..
Niet zo grove fout voor ervaren ruiters maar ik had nog geen vertrouwen in Snoopy enz.. Dus dat vond ik zo ***, sindsdien mocht m'n vriendin niet meer komen bij Snoopy!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:40

Snoop_fan schreef:
Mijn grootste fout..

Als ik men opgezadeld shetlandertje uit de piste haalde, maar de teugels sleurde over de grond, toen zei Marieke (vriendin die me helpt en soms wat "les" geeft): Tine,, Pas daar mee op want als Snoopy hier over struikelt dan kan je hem laten inslapen, dit heeft me diep geraakt en dus houd ik de teugels steeds in het oog.
Een vriendin haar fout (een niet toffe vriendin):
Ik stond naast men shetlander (aan de zijkant) en de vriendin stond bij de kippen, opeens roept ze heel hard: KUKULEKUUUU!
En Snoopy verschiet zich en stapt wat opzij zodat ik erachter stond en hij stampte niet, maar heel zacht met z'n poot..
Niet zo grove fout voor ervaren ruiters maar ik had nog geen vertrouwen in Snoopy enz.. Dus dat vond ik zo ***, sindsdien mocht m'n vriendin niet meer komen bij Snoopy!

Ik snap dat tekstje niet, dus als je je pony uit de piste ging halen liet je de teugels gewoon over de grond hangen tijdens het lopen. Verward

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:52

Neen, ik bedoelde, ik had gedaan met rijden, stijgde af, en nam gewoon de shetlander vast maar de teugels hongen dus aan de grond (een shettie is niet zo best groot hoor, 1m 10..)!

Heb ook een niuewe gevonden van overlaatst, het gaat over Caramel, een zeer lieve pony.
Een meisje die net gedaan had met op Caramel te rijden stijgde af, en wou de buitenbak uit gaan om het paard in de stal te zetten. Maar weet je wat ze deed, ze pakte Caramelletje vast en begon ermee te LOPEN naar de stal, natuurlijk was het zo'n klein jochie en kon Caramel niet meer houden, ze liet hem gewoon gaan.. Natuurlijk al die paarden waren naar binnen aan het gaan, dus het hekje stond open, Caramel in galop ofzo de buitenbak uit, rijdt een kind omver (letterlijk) en vlucht naar de stallen (die zijn in 3 categoriën verdeelt). Ik roep naar een "vriendin" die op weg was naar de stallen: Ine, pak Caramel vast! Maar natuurlijk zij super rustig en pas 2 sec. daarna heeft ze het door..
Dus zij mt haar zusje en die de'r vriendin achter Caramel aan het lopen, zij de 1e gang van stallen binnen, ik de 2de.
Caramel spurt door de eerste gang en gaat naar de tweede en blijft daar rustig net voor een stal staan!
Tjah, Ine enzo durfde hem bijna niet te pakken en deden heel rustig en pakte hem dan heel snel, daarna heb ik overgenomen en Caramelletje terug naar de buitenbak genomen, toen was ie rustig!
Natuurlijk de les erna, de staplessen (voora kindjes van 6 jaar die voor de eerste keren komen paardrijden), begint ze daar te wenen (degene die op Caramel moest): Mama, ik durf niet meer..
Heb ik dus dat arme kind moeten kalmeren en ze heeft op Caramel gereden hoor (met mij er een halfuur naast.. en dan gingen ze draven, ohjee, ik mee lopen natuurlijk, vermoeiender als je zelf moet rijden)
Maar ja, eind goed al goed
En het kind dat omver was gereden stelt het nu toch beter hoor!
En het was niet de schuld van arme Caramelletje!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:28

Snoop_fan schreef:
Neen, ik bedoelde, ik had gedaan met rijden, stijgde af, en nam gewoon de shetlander vast maar de teugels hongen dus aan de grond (een shettie is niet zo best groot hoor, 1m 10..)!

Heb ook een niuewe gevonden van overlaatst, het gaat over Caramel, een zeer lieve pony.
Een meisje die net gedaan had met op Caramel te rijden stijgde af, en wou de buitenbak uit gaan om het paard in de stal te zetten. Maar weet je wat ze deed, ze pakte Caramelletje vast en begon ermee te LOPEN naar de stal, natuurlijk was het zo'n klein jochie en kon Caramel niet meer houden, ze liet hem gewoon gaan.. Natuurlijk al die paarden waren naar binnen aan het gaan, dus het hekje stond open, Caramel in galop ofzo de buitenbak uit, rijdt een kind omver (letterlijk) en vlucht naar de stallen (die zijn in 3 categoriën verdeelt). Ik roep naar een "vriendin" die op weg was naar de stallen: Ine, pak Caramel vast! Maar natuurlijk zij super rustig en pas 2 sec. daarna heeft ze het door..
Dus zij mt haar zusje en die de'r vriendin achter Caramel aan het lopen, zij de 1e gang van stallen binnen, ik de 2de.
Caramel spurt door de eerste gang en gaat naar de tweede en blijft daar rustig net voor een stal staan!
Tjah, Ine enzo durfde hem bijna niet te pakken en deden heel rustig en pakte hem dan heel snel, daarna heb ik overgenomen en Caramelletje terug naar de buitenbak genomen, toen was ie rustig!
Natuurlijk de les erna, de staplessen (voora kindjes van 6 jaar die voor de eerste keren komen paardrijden), begint ze daar te wenen (degene die op Caramel moest): Mama, ik durf niet meer..
Heb ik dus dat arme kind moeten kalmeren en ze heeft op Caramel gereden hoor (met mij er een halfuur naast.. en dan gingen ze draven, ohjee, ik mee lopen natuurlijk, vermoeiender als je zelf moet rijden)
Maar ja, eind goed al goed
En het kind dat omver was gereden stelt het nu toch beter hoor!
En het was niet de schuld van arme Caramelletje!

Ah nu snap ik het, mischien kan een knoopje in de teugel helpen. Knipoog
het is btw steeg af en hingen

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:30

Knoopje was al in de teugels, maar een shettie is niet zo best groot dus he houdde nooit..
Nu let ik er altijd op of probeer het ergens achter steken (door zo'n lus vant pannenkoekzadel) en dan lukt het beter Knipoog

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:33

dat ik voorlangs het paard loop. onder haar hals door zegmaar Knipoog soms gaat ze dan met haar hoofd naar beneden ( ze ruikt heel vaak aan mijn haren Vork ) en dan krijgen we weer een kopstoot Bloos