Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meelen

Re: Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:36

Wij zijn van 175,= naar € 192,50 gegaan omdat stro EN vlas duurder zijn geworden.

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:37

Bij ons op stal gaat het stalgeld vanaf januari €10 omhoog.
Vanwege de prijsstijging van stro etc.

Do_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:47

bij ons is het volgens mij (nog) niet gestegen..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:37

Arjen2 schreef:
Renske_ schreef:
@ Arjen2, sorry hoor maar ik kan voor 88 euro mn paarden niet eens aan huis houden haha!

mn e-pony die met pensioen is en dus weinig brok eet en in een inloopstal staat en dus weinig stro verbruikt wel ja, maar de andere paarden dus écht niet

voer gewoon subli sport brok, maar die kost helaas alweer een heel tijdje meer dan 8 euro per zak...
heb hooi met een grote voorraad ingekocht maar ook dat is allang niet meer wat t vroeger kostte...

zit voor een groot paard al snel rond de 100-120 euro per maand, en dan heb ik nog niets geks gedaan en verbruik ivm rubber matten amper stro
wel voer ik zo goed als onbeperkt hooi.

Ik schreef ook wat het MINIMAAL kost Knipoog en het hetzelfde stukje schreef ik ook dat ik dus geen rekening had gehouden met rent en afschrijving, onderhoud ed. Knipoog

Wij hebben zelf een pensionstal, ik schreef dit stukje dan ook omdat ik hier toch wel heel veel paarden bezitters zie klagen over de prijsstijging alsof de stalhouder er wat aan kan doen dat de grondstoffen veel duurder zijn geworden.....

ik heb mijn paarden thuis, en reken alleen de inkoopprijs van brok/muesli+hooi, net als RunningKawa
zowel RK als ik zitten dan voor een groot paard aan de 100-120 per maand
dan tel ik water/afschrijving gebouwen/onderhoud bak+weide etc niet eens mee...puur inkoop van brok&hooi etc dus wat ze letterlijk verbruiken.

1 paard staat er in pension, dat daar t stalgeld omhoog gaat snap ik maar al te goed, ben zelf thuis ook steeds meer kwijt!
werk verder op een manege/pensionstal daar gaat t lesgeld iets omhoog(van 9,75 naar 10.50 en zo'n 150 lesklantjes per week)
stalgeld blijft voorlopig nog wel hetzelfde.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:45

ik gebruik geen stro omdat de buurman een longprobleem heeft. Daarom blijft mijn stalprijs dezelfde maar gaat mijn vlasprijs wel omhoog. Niet veel, het is deze maand maar 0.50 cent per pak duurder geworden. Dat is goed te doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:55

Citaat:
edit; vind het wel de ideale oplossing tegen gezeur.. eigen stro en biks betalen naar gebruik.. Kan je het zelf zo goedkoop of duur maken als je wil en als nodig is natuurlijk

Dat zou ik nooit doen. Dan krijg je ook altijd mensen die gaan beknibbelen op stro/hooi als ze krap bij kas zitten. Dat zou ik als pensionhouder niet aan kunnen zien.....

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:13

Bij ons gaat de stalling per januari 10 euro omhoog. Dit doordat de vlas bijna een euro duurder is geworden. We krijgen 2 vlasbalen per week, dus dit klopt wel aardig. (stalling excl. bix)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:15

hier is de stalling nóg niet omhoog gegaan,maar het komt wel.
eigenaar weet nog niet hoeveel het omhoog gaat,maar het zal zo rond de €10 zitten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:19

scoxxx schreef:
runningkawa schreef:
Dat red ik ook niet, 88 euro
Heb dan wel hooi ipv kuil. En dat voer ik zoveel ze op kunnen.
En brok krijgen ze niet eens zoveel, maar zit ook tussen de 100 en 120 euro Lachen

En dan tel ik geen onderhoud van bak, weide, draad enz enz

mmm, ik betaal hooguit 50 euro de paard per maand, onbeperkt hooi + inloopstal (eigen stukkie grond)
Ik ga over op voordroogkuil, en ik verwacht dan 30 euro per paard per maand kwijt te zijn
Maar inderdaad onderhoud bak (extra zand), draad, opknapwerkzaamheden (verf bijv. hout en etc) van de loods (= inloopstallen) niet meegerekend, maar ja, je kan dit zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt natuurlijk.

Maar desondanks kan ik 4 tot 5 paarden houden voor de bedragen die hier genoemd worden Cool.
Amai, wat een hoop centen voor 1 paard....

Geen idee hoe jij dat doet 50 euro
Ik zit gewoon aan wat ze opeten en aan vlas gebruiken net als renske op het dubbele.
Dat vind ik nog steeds goedkoop, heb er nu ook 2 waar ik er eerst 1 van betaalde Lachen
Maar goedkoper red ik hier niet. En dat vind ik ook niet erg hoor, vind het goed zo Lachen

Maar ook ik tel dan geen onderhoud weiland, gewoon puur wat ze opmaken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:22

Volgens mij zijn er een hoop mensen die een pensionstal runnen als hobby en dus absoluut verlies maken... simpelweg omdat ze geen goede berekening hebben gemaakt van de werkelijke kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:16

Dat denk ik ook...
Ze berekenen voer en strooisel indien van toepassing en alles wat het meer opbrengt is mooi meegenomen...
En soms wordt er zelfs gemiddeld met de maanden weidegang, dat de paarden alleen buiten staan en gras eten.

Maar goed, we gaan off-topic Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:59

1 oktober is de prijs al € 20.00 omhoog gegaan. Stallen zijn verbouwd en nu grotere stal. Nu van de week te horen gekregen dat het per 1 januari € 40.00 per maand om hoog gaat weer. Zit nu op € 330.00 voor buitenbak, om de beurt buiten zetten, wisselen, bak harken en poep scheppen. Is niet meer op te brengen helaas. Baal echt flink ken geen andere goede stal in de buurt waar ze uberhaupt buiten komen in de winter. Kan wel janken. Paard houden word blijkbaar een elite gebeuren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:28

[quote="pol013"Dat zou ik nooit doen. Dan krijg je ook altijd mensen die gaan beknibbelen op stro/hooi als ze krap bij kas zitten. Dat zou ik als pensionhouder niet aan kunnen zien.....[/quote]

Bij ons gebeurd het wel op deze manier ( tenminste voor halfpension, dus ook zelf uitmesten ). Ik moet idd zeggen dat de paarden die op die manier gehouden worden, er soms slechter bij staan dan de paarden van de stal zelf. Maar over het algemeen willen de eigenaren wel het beste voor hun paard.
Er blijven er altijd die niet inzien dat wegrottende hoeven uiteindelijk meer kosten dan een paar pakken stro/vlas per maand, helaas.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:13

Citaat:
1 oktober is de prijs al € 20.00 omhoog gegaan. Stallen zijn verbouwd en nu grotere stal. Nu van de week te horen gekregen dat het per 1 januari € 40.00 per maand om hoog gaat weer. Zit nu op € 330.00 voor buitenbak, om de beurt buiten zetten, wisselen, bak harken en poep scheppen. Is niet meer op te brengen helaas. Baal echt flink ken geen andere goede stal in de buurt waar ze uberhaupt buiten komen in de winter. Kan wel janken. Paard houden word blijkbaar een elite gebeuren.

Ik begijp jou probleem, ik heb er ook last van op mijn huidige stalling, ik ben nu al 2 maanden aan het zoeken en het loont wel, door heel de gouden gids af te speuren en iedereen in mijn omgeving te vragen heb ik toch enkele stallen gevonden waar ik kan gaan kijken, Bij mij is het nog een stapje moeilijker, ik heb namelijk een Hengst waarvan ik ook wil dat hij in de wei komt!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:28

Zo dat is inderdaad helemaal lastig ja. Probleem hier in de buurt is ook dat ik al op veel stallen gestaan heb en ken en bijna overal word niet alleen bezuinigd op buiten staan maar ook op voeren dus tja. Succes met zoeken!

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:41

het koste 165 voor een pony, en nu gaat het 175 kosten, best raar, want die van mij krijgt niet eens stro, (staat in een paddock Verward

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:04

Flivla schreef:
het koste 165 voor een pony, en nu gaat het 175 kosten, best raar, want die van mij krijgt niet eens stro, (staat in een paddock Verward

3% inflatiecorrectie is al € 5.80 en dan natuurlijk het voer wat duurder is geworden dus zo gek is het niet Knipoog

Swingy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:20

Bij ons is alles normaal gebleven

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:11

Renske_ schreef:
ik heb mijn paarden thuis, en reken alleen de inkoopprijs van brok/muesli+hooi, net als RunningKawa
zowel RK als ik zitten dan voor een groot paard aan de 100-120 per maand
dan tel ik water/afschrijving gebouwen/onderhoud bak+weide etc niet eens mee...puur inkoop van brok&hooi etc dus wat ze letterlijk verbruiken.

Ik zit ook ongeveer op die prijs per paard.
Heb paarden ook "thuis" en eentje op pension, maar veel goedkoper is het niet om paarden aan huis te hebben.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:40

Een eenvoudig rekensommetje per paard:

2 pakken zaagsel per week á 7,50
Kuil per week á 10,00
2,5 kilo brok per dag = per week 7,00
2 kilo peen per dag á 1 euro per week

Is 104 euro per 4 weken
Boxhuur 100 euro per maand

Kom ik op 204 euro per 4 weken.
Dan reken je 250 per 4 weken, daarvoor moet je uitmesten, binnen buiten zetten, voeren en allerlei andere klusjes. je staat dus voor 46 euro per maand je in het zweet te werken, iedere dag van week.
Dan hebben ze alle luxe, alle verzorging etc en nog wordt er geklaagd dat je je zakken vult Knipoog
Nee dank U, in deze tijden geen pensionklanten graag. Koe

Dan houd ik mijn boxen liever leeg voor trainings/probleempaarden.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:40

Pensionnetje,

als je voor dat geld of duurder wel de service geeft die je beloofd, zoals het buiten/binnen zetten mesten ect dan vind ik het niet erg het geld te betalen.
Maar helaas is mijn ervaring nu dat mensen voor dat geld wel beloven je paard weidegang te bieden en te mesten maar vervolgens kom je er nu achter dat 't paard met geluk 1 of 2 dgn per week maar uit zijn box komt er om te bezuinigen geen brokken maar zemelen worden gevoerd (daar kan een (sport)paard niet van leven) en dat de stal erg slecht wordt waardoor 't paard ook hoefproblemen krijgt.
Als ze je wel van alles beloven maar het niet nakomen vind ik alles wat ik moet betalen te duur. Als je als stal niet wilt verhogen dan moet je wel eerlijk zijn tegen je klanten als je dan gaat bezuinigen op voeding of stalbedekking.

Paarden zijn nu eenmaal een dure hobby en door de slechte oogsten en de bio industrie worden de prijzen van voeding en bodembedekking duurder. ik vind het jammer want hierdoor wordt paardrijden weer een elite sport. Hier kan de pensionhouder weinig aan doen, maar wel vind ik het belangrijk dat hij/zij zijn klanten wil/kan informeren waar de stijging vandaan komt.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:41

Alles word duurder tegenwoordig Gaaaap:|
Voor lessen betaal ik ook meer. Dus..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:45

ComancheIII schreef:
Pensionnetje,

als je voor dat geld of duurder wel de service geeft die je beloofd, zoals het buiten/binnen zetten mesten ect dan vind ik het niet erg het geld te betalen.
Maar helaas is mijn ervaring nu dat mensen voor dat geld wel beloven je paard weidegang te bieden en te mesten maar vervolgens kom je er nu achter dat 't paard met geluk 1 of 2 dgn per week maar uit zijn box komt er om te bezuinigen geen brokken maar zemelen worden gevoerd (daar kan een (sport)paard niet van leven) en dat de stal erg slecht wordt waardoor 't paard ook hoefproblemen krijgt.
Als ze je wel van alles beloven maar het niet nakomen vind ik alles wat ik moet betalen te duur. Als je als stal niet wilt verhogen dan moet je wel eerlijk zijn tegen je klanten als je dan gaat bezuinigen op voeding of stalbedekking.

Paarden zijn nu eenmaal een dure hobby en door de slechte oogsten en de bio industrie worden de prijzen van voeding en bodembedekking duurder. ik vind het jammer want hierdoor wordt paardrijden weer een elite sport. Hier kan de pensionhouder weinig aan doen, maar wel vind ik het belangrijk dat hij/zij zijn klanten wil/kan informeren waar de stijging vandaan komt.

Je hebt gelijk, en mede doordat veel pensionklanten slechte ervaringen in het verleden hebben gehad nemen ze dus service al snel niet meer voor waar aan. Maar ik kan ook begrijpen dat alles erg duur wordt voor vele. Moet je dan eindeloos blijven stijgen met de prijzen? Ik vind 250 euro per maand een aardige prijs voor een hobbist. Ik red het daar alleen niet meer mee, dus moet ik keuzes maken.
Ik kan slechts een paard minder te eten gaan geven of net wat jij al zegt, dan maar binnen laten staan. Nee, de paarden staan op de eerste plaats. Maar soms is het moeilijk duidelijk maken aan pensionklanten en kiezen ze voor "goedkoper" en minder service. Dat is voor mij onacceptabel, de dieren hebben nu eenmaal hun verzorging nodig. Ik ben niet vies van hard werken, maar ergens moet je een grens trekken. Ook ik wil graag wat beleg op mn brood Vork

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:57

Dit is bij ons op stal ook wel het geval, je kan er voor kiezen om op vlas over te gaan of op stro te blijven staan. Ik geloof dat als je op stro wilt blijven staan komt er 10/15 euro per maand bij.

Ik vond dat vlas in het begin maar 10x niks en wilde meteen weer terug op stro toen ik hoorde dat er maar 15 euro bij kwam (m'n vader deed er een beetje moeilijk over, dus ik had voorgesteld om het verschil zelf bij te leggen), alleen dat vlas begint nu te wennen dus ik hoef eigenlijk helemaal niet meer terug op stro, maar het was wel altijd lekker snel mesten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:27

ff rekenen.. maar mijn paarden kosten me nu 134,50 per paard. (dat is dus hardvoer, kuil en stro) Alles is gewoon nu ontzettend omhoog gegaan. Pavo kruidenmelange kost gewoon 16 euro!!! (om maar een voorbeeld te noemen) Ik koop kleine baaltjes stro per 100 in. Laatste keer heb ik er 3,80 voor moeten betalen. Heb ik januari weer een nieuwe voorraad nodig en mijn leverancier vertelde al doodleuk dat hij nog niet precies wist wat het moest gaan kosten.. Geld, geld! Leuke hobby..