Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:39

fransje23 schreef:
roosje84 schreef:
Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.

Vernagelen? Dat doet een smid toch heeft niets met het land te maken Vork
Ik ben er van overuigd dat juist lekker buitenstaan goed is voor de voeten. Het stimuleert de bloedsomloop, het hoefmechanisme werkt en bovendien heb je dan geen last van die zure uit urine etc. Natuurlijk moet je ze niet dag en nacht in de modder zetten maar op een droog stuk.

roosje84 schreef:
Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'

Wat mij blijft verbazen is dat iedereen steeds denkt dat de stelling is dat mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden. Er is iemand die dat geroepen heeft maar de meeste mensen in dit topic zeggen dat een aantal uur per dag (dus niet 24/7 wat ook vaak ineens geroepen wordt) in weiland of paddock ook wel oke is.

Die laatse zin, van die quote, geldt natuurlijk voor alle paarden waar niet naar omgekeken wordt of ze nu op stal staan in het land. Al denk ik dat een stalpaard dan nog slechter af is..

Paarden beginnen overigens vaak met luchtzuigen door maagproblemen. Teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer.. Om van het onaangename gevoel af te raken gaan ze luchtzuigen en ontdenken dat ze een heerlijke shot endorfines krijgen. Eenmaal ontdekt blijven ze verslaafd aan dat shot.

Ik ben het helemaal met je eens dat veel beweging, weidgang, paddock goed is voor het hoefmechanisme van de hoef van een paard. Maar je kan bij mijn paard vernagelen wat je wil, hij heeft gewoon echt rothoeven. En nu hij meer op stal staat, zijn ze na 1 week al onwijs opgeknapt!

En over weideontdeugden; ik ken een paard die als tik heeft om te schuren. Doet ze alleen in de wei niet in de stal...dus het kan ook anders om.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:55

ik zou het optimaal vinden als ik voor mijn pony een loopstal had met paddock of wei. liefst met ander paarden erbij zodat de natuur het best benaderd wordt. helaas woon ik in de randstad en heb ik zoiets hier nog niet naar mijn zin gevonden. daarbij komt dat ik geen grote afstand kan afleggen omdat ik alleen in bezit ben van een fiets.

dus ik sta nu op een redelijk luxe pensionstal, paarden kunnen in de zomer in het land. en er zijn paddocks. mijn pony stond altijd lekker 24/7 buiten of een groot deel van de dag. echter dit jaar staat ze nu sinds een maand binnen. door het natte weer kreeg ze telkens rotstraal.

maar de echte keus om haar binnen te houden ligt niet meer aan het land maar aan mij. gezien het erg lastig is om iemand te vinden die haar binnen/buiten wil zetten omdat ze soms nogal druk doet. het is voor mij in mijn huidige gezondheid niet haalbaar om 2x per dag naar stal te gaan daarvoor. dus nu wordt ze gereden en staat regelmatig een poos in de paddock. met of zonder andere paarden dat ligt er beetje aan.

als ik dus in mijn hart kijk wil ik haar op het land hebben, alleen is dat nu dus niet haalbaar.

en van het land hier kunnen ze echt wel slechte hoeven krijgen zoals roosje84 zegt. heeft mijn pony ook regelmatig last van. op het land krijgt ze vaak brokkelhoeven op stal nooit

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:59

wat betreft het mechanisme van de hoef, dat gaat alleen op voor paarden zonder ijzers, een ijzer beperkt de werking van de hoef ook

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:04

ikzelf zou geen paard willen hebben als deze niet voldoende beweging en contact met soortgenoten kan hebben in wei of paddock. Daarmee bedoel ik toch wel een aantal uren, niet 1 uurtje los in de paddock. Als je dat niey kunt bieden en toch perse een paard wilt en die dus 24/7 op stal zet stel je je eigen belangen boven die van het paard en dat vind ik egoistisch.

Dus helaas, als je midden in de stad woont zul je je er bij neer moeten leggen dat je daar geen paard kunt houden. vind ik dan.

Ik snap ook niet zo goed hoe sommige paarden aan slechte hoeven en rotstraal komen als ze op de wei staan. Ligt er dan alleen maar modder oid?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:09

Ieder zijn mening appie, maar nou noem je mij, ons dus egoistich...Dus als mijn paard gewoon genoeg buitenkomt in de paddock, genoeg aandacht krijgt, genoeg kan spelen en knuffelen met soortgenoten, noem je dat egoistich..nou sorry hoor daar ben ik het niet mee eens...
IK vind het heel belangrijk dat mijn paard paard kan zijn, en ik stel mijn eigen belangen dat echt niet boven die van mijn paard.
Mijn paard heeft slechte hoeven, moet ik hem dan maar in het land zetten, omdat het goed is om paarden in het land te zetten, en ondertussen wel een paard hebben die rotstraal heeft ?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:09

xxappiexx schreef:
ikzelf zou geen paard willen hebben als deze niet voldoende beweging en contact met soortgenoten kan hebben in wei of paddock. Daarmee bedoel ik toch wel een aantal uren, niet 1 uurtje los in de paddock. Als je dat niey kunt bieden en toch perse een paard wilt en die dus 24/7 op stal zet stel je je eigen belangen boven die van het paard en dat vind ik egoistisch.

Dus helaas, als je midden in de stad woont zul je je er bij neer moeten leggen dat je daar geen paard kunt houden. vind ik dan.

hier ben ik het dus niet mee eens, ik heb ook regelmatig aan mijn pony gezien dat ze gewoon niet naar buiten wilde.

als mensen in de randstad geen paard zouden mogen hebben zoals jij zegt dan kan half paardenbezittend nederland hun paard verkopen. mijn pony is in ieder geval niet gelukkig met alleen maar in de wei staan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:11

roosje84 schreef:
Ieder zijn mening appie, maar nou noem je mij, ons dus egoistich...Dus als mijn paard gewoon genoeg buitenkomt in de paddock, genoeg aandacht krijgt, genoeg kan spelen en knuffelen met soortgenoten, noem je dat egoistich..nou sorry hoor daar ben ik het niet mee eens...
IK vind het heel belangrijk dat mijn paard paard kan zijn, en ik stel mijn eigen belangen dat echt niet boven die van mijn paard.
Mijn paard heeft slechte hoeven, moet ik hem dan maar in het land zetten, omdat het goed is om paarden in het land te zetten, en ondertussen wel een paard hebben die rotstraal heeft ?

Als je leest wat ik schrijf kun je daaruit opmaken dat ik jou geen egoist noem. Je zegt dat je paard genoeg buitenkomt in de paddock en regelmatig contact heeft met andere paarden. Dan is het toch goed?
En ik vroeg me af in wat voor wei je paard staat als hij daar rotstraal van krijgt, want dat kan dan niet veel "wei" zijn lijkt me.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:12

rachelthinka schreef:
xxappiexx schreef:

hier ben ik het dus niet mee eens, ik heb ook regelmatig aan mijn pony gezien dat ze gewoon niet naar buiten wilde.

als mensen in de randstad geen paard zouden mogen hebben zoals jij zegt dan kan half paardenbezittend nederland hun paard verkopen. mijn pony is in ieder geval niet gelukkig met alleen maar in de wei staan.

Zeg ik dan dat ze alleen maar in de wei moeten staan?
Ik zeg dat ze voldoende naar buiten moeten kunnen en genoeg beweging moeten hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:13

je mag gerust eens op wei komen kijken bij mij, is na regen heel lang nat, maar goed, dan vind je mij dus egoistisch??

tja de keus was in wei zonder aandacht of op stal met wel voldoende aandacht, beweging, interactie

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:14

Ok dan heb ik je misschien verkeerd begrepen, best lastig soms zo...Haha!

Ik heb hiervoor op een stal gestaan met zandland, en als het flink had geregent kreeg hij daar echt rothoeven van hoor!(2 voetbalvelden groot!!)
En nu sta ik op een stal met kleigrond en tsja dat blijft nog langer nat...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:15

rachelthinka schreef:
je mag gerust eens op wei komen kijken bij mij, is na regen heel lang nat, maar goed, dan vind je mij dus egoistisch??

tja de keus was in wei zonder aandacht of op stal met wel voldoende aandacht, beweging, interactie

Sjonge jonge. Leer eens lezen, bovendien snap ik niet waarom op de wei wordt geassocieerd met "geen aandacht". Als een paard een paar uurtjes op de wei staat wordt er toch niet meteen niet meer naar omgekeken? En vind jou paard het erg om in een natte wei te staan of vind alleen jij dat erg? (ik kan begrijpen dat je het niet fijn vind omdat de wei dan kapot gelopen wordt)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:16

roosje84 schreef:
Ok dan heb ik je misschien verkeerd begrepen, best lastig soms zo...Haha!

Ik heb hiervoor op een stal gestaan met zandland, en als het flink had geregent kreeg hij daar echt rothoeven van hoor!(2 voetbalvelden groot!!)
En nu sta ik op een stal met kleigrond en tsja dat blijft nog langer nat...

Ja dat is dan jammer ja. Maar als ze regelmatig een paar uur in de paddock mag heb je er toch een redelijke oplossing voor.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:17

pearlie schreef:
Ik vind ook dat kinderen buiten horen te spelen. Mogen dan alle mensen die op een flat wonen geen kinderen 'houden'? Die kinderen kunnen ook maar beperkt buiten hoor.

Je kunt kinderen net zo goed naar een speeltuin brengen als een paard op de wei zetten. Ik denk niet dat mensen die op een flat wonen en kinderen hebben deze de hele dag in de flat op sluiten.

Een paard hoeft niet perse 24/7 buiten maar ik vind dat ze op z'n minst 6 tot 8 uur op een wei horen door te brengen. Toen ik nog in Nederland woonde stonden mijn paarden ook s'nachts op stal.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:18

Nou ik ken thinka het paard van rachel en die heeft ook snel regenrot, rotstraal en vind het dus niet fijn om in de wei te staan. Zelf in de paddock wil ze zo snel mogelijk weer naar binnen. Vandaag nog wist ze niet hoesnel ze naar stal moest lopen !

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:19

Splash schreef:
pearlie schreef:
Ik vind ook dat kinderen buiten horen te spelen. Mogen dan alle mensen die op een flat wonen geen kinderen 'houden'? Die kinderen kunnen ook maar beperkt buiten hoor.

Je kunt kinderen net zo goed naar een speeltuin brengen als een paard op de wei zetten. Ik denk niet dat mensen die op een flat wonen en kinderen hebben deze de hele dag in de flat op sluiten.

Een paard hoeft niet perse 24/7 buiten maar ik vind dat ze op z'n minst 6 tot 8 uur op een wei horen door te brengen. Toen ik nog in Nederland woonde stonden mijn paarden ook s'nachts op stal.

Idd Spalsh, dat probeer ik ook duidelijk te maken. Alleen zou het niet perse een wei hoeven zijn, zolang het maar geen stal van 3x3 (of 4x4 ed Knipoog ) is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:20

mijn paard krijgt rotstraal, leer zelf lezen
het kan mij niet schelen of ze in de regen staat of wat dan ook behalve dan als ze rotstraal, regenrot enz krijgt

en zoals ik al schreef: door mijn gezondheid kan ik haar niet zelf binnen en buitenzetten dus 2x per dag naar stal. en ja 24/7 op de wei is doordat ik erg depri ben wel uitgelopen op geen aandacht. dus ze staat nu op stal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:21

roosje84 schreef:
Nou ik ken thinka het paard van rachel en die heeft ook snel regenrot, rotstraal en vind het dus niet fijn om in de wei te staan. Zelf in de paddock wil ze zo snel mogelijk weer naar binnen. Vandaag nog wist ze niet hoesnel ze naar stal moest lopen !

Ja okee, als het paard zelf aangeeft dat het op stal wil staan zul je dat ook moeten accepteren. Mijn paard heeft de keuze en vlucht ook regelmatig naar binnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:21

rachelthinka schreef:
het kan mij niet schelen of ze in de regen staat of wat dan ook behalve dan als ze rotstraal, regenrot enz krijgt

en zoals ik al schreef: door mijn gezondheid kan ik haar niet zelf binnen en buitenzetten dus 2x per dag naar stal. en ja 24/7 op de wei is doordat ik erg depri ben wel uitgelopen op geen aandacht. dus ze staat nu op stal.

Nou sorry hoor, ik bedoelde met dat leer lezen dat ik je niet egoistsch noem als je gewoon doet wat in jou ogen het beste is voor je paard.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:26

rachelthinka schreef:

Regenrot krijgt een paard alleen als je niet genoeg borsteld. Combinatie nattigheid, luchtvochtigheid en vuil in de vacht zijn de faktoren die regenrot veroorzaken. Dus als je dat voldoende doet hoef je daar niet bang voor te zijn.

Sommige paarden hebben nou eenmaal slechte en gevoelige hoeven en dat is erg lastig. Iedere dag teren helpt ook niet bij jou paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:27

Whahaha, paarden op de wei krijgen meteen geen aandacht???? Tja, als je zo gaat denken.... Het wordt steeds mooier hier.
Die van mij is dan wel heel zielig vandaag, want ik ben vandaag met mijn dochter alleen maar een wortel wezen brengen. Hij stond er wel heel zielig bij ja, zo tussen zijn vriendjes in het natuurgebied met dat mooie weer. Haha! Clown

Als ik op een flat had gewoond, had ik toch echt een probleem gehad als ik niet met mijn kind naar buiten zou gaan. Want die van mij wil elke dag naar buiten en lang ook. Ja, een heel energiek, beweeglijk en gezond kind Ja . En aangezien ze nog maar 2,5 jaar is, moet ik of haar papa toch elke keer met haar mee. En wij wonen in een huis met een fijne tuin, maar ze wil toch echt de tuin uit en spelen met vriendjes en vriendinnetjes op straat, in het park en de speeltuintjes hier. Lijkt me dus dat het niet uitmaakt of je op een flat of in een huis woont. Ook een kind moet zijn energie kwijt en dan moet je als ouder dus gewoon lekker mee naar buiten toe. Lijkt me ook een stuk gezonder dan binnen blijven hangen. Clown

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:29

Ik heb nooit gezegd dat paarden op de wei geen aandacht krijgen, ik heb alleen gezegd dat je ook mensen hebt die paarden maar op het land zetten en er niet naar omkijken en je hebt ook mensen met een stalpaard die veel aandacht aan hun paard besteden Knipoog

Danc heeft gewoon zulke slechte hoeven, teren helpt vaak al niet eens meer Boos!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:31

Splash schreef:
rachelthinka schreef:

Regenrot krijgt een paard alleen als je niet genoeg borsteld. Combinatie nattigheid, luchtvochtigheid en vuil in de vacht zijn de faktoren die regenrot veroorzaken. Dus als je dat voldoende doet hoef je daar niet bang voor te zijn.

Sommige paarden hebben nou eenmaal slechte en gevoelige hoeven en dat is erg lastig. Iedere dag teren helpt ook niet bij jou paard?

paard werd elke dag geborsteld. elke dag teren is vaak ook lastig te realiseren omdat ik niet altijd zelf paard buiten zet

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:33

En te vaak teren is ook niet goed voor de hoef.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:37

roosje84 schreef:
Ik heb nooit gezegd dat paarden op de wei geen aandacht krijgen, ik heb alleen gezegd dat je ook mensen hebt die paarden maar op het land zetten en er niet naar omkijken en je hebt ook mensen met een stalpaard die veel aandacht aan hun paard besteden Knipoog

Danc heeft gewoon zulke slechte hoeven, teren helpt vaak al niet eens meer Boos!

Zie dikgedrukte. Is het paard daar ook blij mee? Ziet het niet graag andere paarden en wil hij niet een lekker door de wei rennen?
Natuurlijk is het ook niet leuk voor een paard dat alsmaar op de wei staat en verder geen aandacht krijgt, maar dat zie ik liever dan een paard dat 23/7 op stal staat en vermenselijkt wordt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:40

ze zien bij ons op stal genoeg, luik op gangpad, sommige een buitenluik (o.a. mijn pony) boxen hebben traliewanden dus kunnen ook bij elkaar snuffelen.

of het prettig is voor het paard dat ie nooit los mag, tja. ik vind van niet maar goed