fransje23 schreef:roosje84 schreef:Verder heeft mijn paard slechte hoeven en vaak is het land hier in de buurt slecht, zodat de hoeven van mijn paard nog slechter worden. Niet dat ik het mijn paard niet gun, maar puur omdat ik goede hoeven*no feet no horse* belangrijker vindt als uren in het land staan en de hoeven vernagelen.
Vernagelen? Dat doet een smid toch heeft niets met het land te maken![]()
Ik ben er van overuigd dat juist lekker buitenstaan goed is voor de voeten. Het stimuleert de bloedsomloop, het hoefmechanisme werkt en bovendien heb je dan geen last van die zure uit urine etc. Natuurlijk moet je ze niet dag en nacht in de modder zetten maar op een droog stuk.roosje84 schreef:Mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden..nee ben ik het niet mee eens. Wel ben ik van mening dat paarden genoeg lichamelijke contact moeten hebben(dagelijks) en genoeg beweging. Ook moeten paarden de mogelijk hebben om met elkaar te spelen en gek te doen. Maar of daar persee weidegang voor nodig is. Liever wel, maar niet overal in NL kan men dat bieden.
Ik heb daarnaast ook dan liever mensen die hun paarden in paddocks zetten, dan mensen die hun paard maar in het weiland zetten en er niet naar omkijken..tsja wat is dan 'beter??'
Wat mij blijft verbazen is dat iedereen steeds denkt dat de stelling is dat mensen die geen weidegang kunnen bieden geen paard mogen houden. Er is iemand die dat geroepen heeft maar de meeste mensen in dit topic zeggen dat een aantal uur per dag (dus niet 24/7 wat ook vaak ineens geroepen wordt) in weiland of paddock ook wel oke is.
Die laatse zin, van die quote, geldt natuurlijk voor alle paarden waar niet naar omgekeken wordt of ze nu op stal staan in het land. Al denk ik dat een stalpaard dan nog slechter af is..
Paarden beginnen overigens vaak met luchtzuigen door maagproblemen. Teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer.. Om van het onaangename gevoel af te raken gaan ze luchtzuigen en ontdenken dat ze een heerlijke shot endorfines krijgen. Eenmaal ontdekt blijven ze verslaafd aan dat shot.
Ik ben het helemaal met je eens dat veel beweging, weidgang, paddock goed is voor het hoefmechanisme van de hoef van een paard. Maar je kan bij mijn paard vernagelen wat je wil, hij heeft gewoon echt rothoeven. En nu hij meer op stal staat, zijn ze na 1 week al onwijs opgeknapt!
En over weideontdeugden; ik ken een paard die als tik heeft om te schuren. Doet ze alleen in de wei niet in de stal...dus het kan ook anders om.

) is.
. En aangezien ze nog maar 2,5 jaar is, moet ik of haar papa toch elke keer met haar mee. En wij wonen in een huis met een fijne tuin, maar ze wil toch echt de tuin uit en spelen met vriendjes en vriendinnetjes op straat, in het park en de speeltuintjes hier. Lijkt me dus dat het niet uitmaakt of je op een flat of in een huis woont. Ook een kind moet zijn energie kwijt en dan moet je als ouder dus gewoon lekker mee naar buiten toe. Lijkt me ook een stuk gezonder dan binnen blijven hangen.