Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:06

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jollyjoy

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:08

Op de manege waar ik reed hebben ze ook heel lang stands gehad. Eerst vond ik dat nooit zo erg, maar als je er meer over na gaat denken is het gewoon zielig. Ze konden alleen door de tralies met een buurpaard snuffelen en keken verder tegen een muur aan. Omdat ze vrij weinig land hebben, kwamen ze ook heel weinig buiten.

Sinds ongeveer een jaar hebben alle paarden nu boxen. Veel paarden zijn hier ongelooflijk door opgeknapt. Veel vrolijker en makkelijker in stal.

Ze komen nog steeds veel te weinig buiten naar mijn zin, maar dat is een andere discussie Knipoog

JEstheR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:35

ik ben ook tegen, ze hebben heel geen vrijheid om lekker te bewegen, ik weet dat een manege hier in de buurt bijna alleen maar met stands werken..echt die paarden hebben heel geen vrijheid..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 13:23

Myra1 schreef:
Maar dat is ook erg paardafhankelijk. Mijn paard staat rustiger op stal met veel privacy (dus de buren niet kunnen zien, volledig dicht tussenschot). Ze kan wel met haar hoofd uit de stal hangen en dan de anderen zien.
En dagelijks gaat ze met al die paarden los, dus aan echt contact ook geen gebrek. Als ze de buren wel kan zien beukt ze als een gek richting de buren, de hele dag door. Terwijl het ook geen rangorde probleem is, want die is al lang en breed bepaald. Buiten de stal kan ze het ook prima vinden met haar buren.

Zo een paard heb ik dus ook, een stal waar hij contact kan maken met de buren daar werdt hij volledig gek, hij trapte net zo lang tot hij bijna door de schotten heen zat en hij verwonde zichzelf constant.
Ik heb het opgelost door hem dag en nacht naar buiten te zetten, buiten is er idd helemaal niets aan de hand en kan hij met alle paarden goed opschieten. Ik heb dus wel het geluk dat ik daar de ruimte en mogelijkheid voor heb.

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:37

Ik ben tegen stands
waarom?
de paarden kunnen zich niet bewegen, gaan liggen enz enz.
en staan de hele dag tegen een muur aan te staren.
ten tweede, de paarden die juist hun buren niet willen zien, (zoals de posts hierboven)
kun je ook gewoon in een stal zetten die afgeschermd is. zo kunnen ze zich toch nog bewegen.
Al heb ik wel eens iemand horen zeggen, tja,, deze manege heeft te weinig ruimte ervoor enz enz.
nu zijn de stands daar breed zat en makkelijk te veranderen in stallen. (zet er een deur voor, en haal de ketting weg).

ik snap het probleem niet helemaal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:38

Prima oplossing Tanja!

Wat ook ook wel een mooi stallen systeem vind, is dit:
Afbeelding
(zo stond mijn paard bij zijn vorige eigenaar)
Zo kan het paard echt contact met de buurman/vrouw maken, maar ook zijn privacy hebben. Ze kunnen met de nek helemaal naar buiten, en elkaar echt goed aanraken (en zien natuurlijk).

Wel jammer was dat mijn paard bijna hele dagen zo stond. Hij staat nu bijna hele dagen buiten, en dat bevalt ons veel beter!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 14:38

Dat vind ik er ook goed uit zien Angela, zou alleen bij Kevin helaas ook niet werken want als hij zijn buren alleen maar kan zien op stal dan begint hij al tegen de wanden te trappen, hij heeft het zelfs tot bloedens aan toe gedaan.
Ik heb zelf dus dichte boxen (gebruik ze alleen bijna nooit Tong uitsteken ) en af en toe staan Kevin en Mozart wel een nachtje op stal als het te nat is hier, nu gaat dat gelukkig wel goed, hij kan Mozart wel zien als hij met zijn hoofd buiten hangt maar Kevin blijft om de een of andere reden vrijwel altijd met zijn hoofd binnen, Mozart niet, die hangt alleen maar buiten met zijn hoofd Haha!
Maar die stal op de foto van witte zulke stallen heb ik al eens eerder gezien, ook handig met doorlopend hooi voeren, kan je het ervoor gooien ipv in de stal, vertrappen ze ook niet de helft. Maar idd wat je zegt, hele dagen buiten is veel beter OK dan!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:01

@angela: ziet er behoorlijk redelijk uit die box. maar, ben je niet bang dat hij met z'n hoofd vast komt te zitten tussen de spijlen? ik zou het met mijn ene paardje niet aandurven, die zou zich er op de een of andere manier wel in vast zien te werken Clown

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:36

zo staan ze bij ons op de manege.. ik vind er niets zieligs aan

en nou niet gaan zeggen dat de pony het niet leuk vind omdat ie zijn oren naar achter heeft, dat komt alleen omdat hij zijn snoepje niet kreeg.. ik maakte een foto en had een snoepje voor hem, maar hij had meer oog voor het snoepje Tong uitsteken
Afbeelding

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:52

Hoi, voor zover ik weet zijn stands toegestaan, maar ik heb weleens geruchten gehoord dat ze in de toekomst (= over een paar jaar) verboden gaan worden. I hope so !!! Ja Op de manege waar mijn paard staat, staan grote paarden (het grootste manegepaard notabene, terwijl ze ook boxen hebben... Rolleyes ) en wat pony's (Haflingers, Fjorden, Shet en nog een paar kleine paarden) in stands. Lips are sealed De grote paarden hebben 2 stands voor zichzelf zonder balk ertussen, de meeste pony's niet. Verdrietig Ze staan hier altijd, zo lang er geen les is. Ik ken nog een aantal maneges waar dit ook zo is, ik vind het maar niks. Ik ben voor het afschaffen van stands !!!! OK dan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 00:45

Jolandaa_ ik kan op die foto niet zien hoe het paard staat dus kan er ook niets zieligs aan ontdekken Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:54

nee erg onduidelijke foto idd.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:59

ik klink vast erg penny maar ik vind het sieluuuughhhhh Knipoog
Op de vorige manege waar ik stond staan de manege paarden 24/24 ,7 op 7 in een stand. verschrikkelijk vind ik dat.
Het is iets anders als ze er enkele uurtjes per dag instaan, zoals voor wanneer er lessen zijn enzo, omdat dat dan handig is omdat ze niet constand naar de wei moeten om een paard te halen. maar verder vind ik er niets aan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:12

Ach, als iemand het 'penny' vindt dat ik tegen stands ben, dan lach ik heel hard om die persoon, hoor.
Lekker kortzichtig en dat zegt meer over die persoon dan over mij. Stands mogen van mij afgeschaft worden. Zeker als ik hier lees dat voornamelijk maneges ze blijkbaar nog regelmatig gebruiken. Dus commercie gaat voor het welzijn van het dier. Daar kan ik me echt kwaad over maken. Weg met alle maneges waar ze paarden in stands houden!!! Boos!
En weg met alle maneges e.d. waar ze de paarden geen weidegang kunnen bieden!!! Boos!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:15

Ik vind het verschrikkelijk!!
Mijn pony is manegepony geweest en heeft er dus ongeveer 2.5 jaar ingestaan. Ze staat nu al 5 jaar in een gewone box, maar heeft ernstige stal problemen gehad.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:18

Ik ben absoluut tegen stands. Van mij mogen ze afgeschaft worden. De meeste redenen staan inmiddels wel in dit topic vermeld. Mijn paarden zullen nooit en te nimmer in een stand komen te staan. Ik snap dat het goedkoper is, maar dan had je maar niet aan paarden moeten beginnen, die kosten nou eenmaal (een hoop) geld als je het goed wilt doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:39

Stands vind ik vreselijk....En dat is mijn mening
Geef mij maar boxen van 4x4 met uitloop naar buiten van 4x8, dan hebben ze samen 12x4 ruimte voor zichzelf. Buiten kunnen ze met elkaar tuttelen en binnen hebben ze privacy. Voor naar binnen kunnen kijken, ofwel open.

Het liefst nog groepsboxen met paddock erachter.

Bij ons op de manege hebben we ook stands. Niet die van 1 m bij 2. De grootste is 1.50 bij 2 en de kleinste is 1.30 bij 2. De eigenaar wil in 2012 extra buitenboxen hebben en enkele grote pony's buite plaatsen. Binnen worden de stands dan allemaal 1.60 bij 2. De pony's die daar in komen zijn niet groter van 1.45.
Deze pony's gaan elke dag minimaal 3 uur eruit. En om eerlijk te zijn, lijken ze het niet erg te vinden om er in te staan. Ze kunnen zich met gemak omdraaien, liggen en elkaar besnuffelen. Voor hebben ze een ketting van ongeveer 70 cm hoog. En daar blijven ze allemaal achter staan. In de toekomst komen er deuren voor, om verwondingen te voorkomen.

In de zomer staan ze van half 9 tot half 1 zomers in de wei, en rijden ze ongeveer 3 uur op een dag.
In de winter worden ze geschoren, deken op. Lekker als de buitenbak niet nat is of bevroren. ook lekker 2 uur op een dag. Lekker met zijn allen.

De paarden staan in stallen van 3 bij 3 of 3.50 bij 3.50.
De grootste boks is 4 bij 5. Daar staat een revalidatie paard in.