Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:22

Anoukie schreef:
Een Z paard doet alles toch vanzelf Verward ?

Dat klopt. Je houdt het boekje onder hun neus met de goeie proef, klimt erop en de ring in. Je wordt vanzelf eerste.
(tenzij je hem de verkeerde proef laat zien Haha! )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:35

*LOL*

en die verkeerde proef zien de juryleden toch niet want die kunnen er ook niets van Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:36

Scum schreef:
Dat klopt. Je houdt het boekje onder hun neus met de goeie proef, klimt erop en de ring in. Je wordt vanzelf eerste.
(tenzij je hem de verkeerde proef laat zien Haha! )

Haha! En dan nog is het de schuld van het paard, hij zou immers maar moeten weten dat in de maand oktober het niet proef 26 is maar 27 (ik noem maar wat Knipoog) Haha!.

Ach, zonder gekheid, je wilt ze niet de kost geven, de mensen die er echt zo over denken Lips are sealed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:37

je bent voortaan toch gewoon standaard Z2+1 bij het aanvragen van een startkaart *LOL*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:10

Sjuimpje"]
Dit soort topics worden vaak gestart (en op gang gehouden) door mensen die zich te kort gedaan voelen wanneer er wordt gesproken over rij niveau. Er reageren mensen die van de hoed en de rand lijken te weten en ons kunnen vertellen dat het Z niet veel voorstelt, zelf rijden ze geen wedstrijden omdat ze òf geen vervoer hebben, òf geen paard, òf geen geld etc.
Vervolgens zie je die mensen in het echt rijden (of topics op rijtechnisch plaatsen) waaruit blijkt dat ze nog geen deuk in een pakje boter rijden. Dat komt natuurlijk niet door henzelf, dat komt omdat ze geen juiste begeleiding hebben, of het ligt aan het paard wat heel beperkt is (en daardoor blijkbaar niet nageeflijk kan lopen)
[/quote]
Weet niet of dit naar mij toe bedoeld was, maar voel me wel enigzins aangesproken omdat ik het topic gestart heb Schijnheilig Haha!
Zoals ik eerder ook al aangegeven heb, was de aanleiding tot het starten van dit topic een discussie in het 'hoedjestopic' Ik nam verder ook geen deel aan deze discussie, maar vond het wel interessant en heb toen dit topic gestart. Blijkbaar een gevoelig onderwerp gezien het aantal reacties Knipoog
Je zal mij ook niet horen zeggen dat het Z niets voorsteld, want kom weinig op wedstrijden en ben zelf voorlopig blij met een fatsoenlijk L-proefje. Maar was wel benieuwd naar hoe anderen er nou over denken.
En idd rijdt ik geen wedstrijden, wegens tijdgebrek en geen vervoer, en stelt het hobbelen wat ik met Regina doe, rijtechnisch gezien, verder ook weinig voor Knipoog Clown Maar goed ik heb er lol in dus we gaan vrolijk verder en proberen toch iets verder te komen Lachen

[quote="Roosje84 schreef:
Nee Z wil niet zeggen dat je goed kan rijden. Kijk Z paarden zijn vaak beter en dan gaat alles makkelijker, OK je moet er wat voor doen tuluk wel maar minder als bij een B paard

Vraag me af of je dit zo zwart-wit kan zeggen. Het ene (B/Z)paard is het andere niet Lachen

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:22

Ik ken iemand die verschillende paarden naar het Z heeft gereden en die ik nooit van mijn leven op mijn paard zou willen hebben. Er wordt constant geprikt met sporen en aan de teugels gehangen. Niet mijn manier van rijden, maar wel voldoende om het Z te halen.

Dus nee, Z is niet zaligmakend, maar over het algemeen moet je dan toch wel aardig kunnen sturen. De manier van sturen is alleen niet altijd mijn beeld van goed rijden.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:35

maykie schreef:
Ben het helemaal met Amondi eens! Zeker het laatste. Naar buiten? Nee, stel je voor, vreemde omgeving, kweet niet wat mijn paard dan doet... Haha!!

Aha... dus Anky die niet naar buiten durfde met Bonfire kan niet rijden? Ben benieuwd of zij wel met haar paarden springt.

Het ene paard laat zich meer zien dan het andere, het is aan de ruiter eraan te rijden. Maar wie zegt dat die persoon die die fjord naar de Z2 rijdt dat ook met een kwpn-er kan? of vice versa. Het is misschien knapper om uit een minder paard een betere of zelfde prestatie te rijden, uit een eveneens gelijkwaardige ruiter.

Ruitergevoel is belangrijk, het besef dat t/m Z enkel basis (voor degenen die er tegenop kijken en dus vergeten waar het echt om gaat en er kunstjes in rijden, en ook voor de Z ruiter die vind dat hij geweldig is en nu wel alles weet) is en dat de oefeningen geen doel zijn... een werkwillig, nageeflijk, durchlassig paard dat in ontspannenheid laat zien dmv de oefeningen dat jij hem goed gymnasticeerd. En opbouwend hij steeds sterker wordt en dus meer kan laten zien zonder gespannenheid verzet en dwang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:17

Over die teveel of teweinig punten, da´s precies wat ik bedoel, het is maar welke jury je treft, waar-ie op let en of-ie je mag of niet. Ik had bevoorbeeld altijd groot succes bij de mannen, maar dat zou toch niet mogen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:03

Riant"]
Als ik morgen een paard Z2 of hoger koop dan denk ik dat ik binnen twee jaar Z ben zo niet sneller... Maar met mijn eigen paard ben ik denk ik nog wel 4 jaar en heeeel veeeel lessen verder.
[/quote]

*Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst*

Dat hoeft niet. Ik ken ook iemand die een Z paard gekocht heeft en er tot nu toe nog maar weinig van bakt... Een paard dat Z gelopen heeft is geen automaat dat een perfect proefje loopt als je er een kwartje in stopt...

[quote="roosje84 schreef:
Nee Z wil niet zeggen dat je goed kan rijden. Kijk Z paarden zijn vaak beter en dan gaat alles makkelijker, OK je moet er wat voor doen tuluk wel maar minder als bij een B paard

Verward

Ik ben het met Sjuimpje eens, ik vind dat er behoorlijk wat zielige reacties in dit topic staan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:18

Ik heb niet de hele topic gelezen 14 pagina's, goeie dag zeg Tong uitsteken

Maar ik vind niet per defenitie dat een z ruiter goed kan rijden, er zijn z ruiters die alleen door dat ene paard in de z zijn beland, als je meedere paarden in z rijd dan kun je toch best zeggen dat je het aardig onder de knie hebt, vind ik. (de manier "waarop" valt over te twisten)

Een Z dress paard heeft misschien meer ervaring dan een B paard maar voor een Z paard kan de dress proef die hij moet lopen net zo moeilijk zijn als voor het B paard ondanks zn ervaring.

Veel Z dress paarden lopen op hun tenen en moeten keihard werken voor dat ene winstpuntje (en de ruiter dus ook), ze zitten in sommige gevallen al aan hun top.
Een b dress paard met veel potenties heeft het in zo'n geval makkelijker.

Wat het aller moeilijkste is: is een VOORMALIG Z dress paard voor de 2e keer uit te brengen in de Z, vooral als deze 2 jaar vakantie heeft gehad Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door cissie op 26-10-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:20

Ik ben Z1 met Quentin, maar rij ook gewoon lekker buiten(laatst nog een orientatierit van ruim 40 km gemaakt) en ook spring ik ermee, maar de meeste andere ruiters hebben moeite om hem op 4 benen te houden en om hem na te laten geven(fijn zo'n staker Knipoog )

helaas zijn de plannen voor springwedstrijden en verder komen in de dressuur in t water gevallen ivm zn kreupelheid Verdrietig
maar daardoor rij ik nu af e toe op een jong paard en nee, dan heb ik niet het idee dat ik echt kan rijden Clown ik zal misschien vor sommige dingen wat meer egvoel hebben, of hulpen preciezer kunnen geven en probleempjes eerder op kunnen lossen dan iemand die net komt kijken in de B maar ik vind niet dat je goed kan rijden als je eenmaal een keer Z bent gestart....

Q is een moeilijk te rijden paard, qua lichaam & qua karakter, ik ken ook iemand die een automaatje als paard heeft gekocht, beestje was al Z2 en zij is alle klasses doorgekomen zonder dat ze echt gevoel heeft voor het rijden, die durft ook niets anders te doen dan op haar eigen paard in de bak te rijden....

ik ben met mn springpony die niet echt was gebowud voor het dressuurwerk redelijk snel m1 dressuur geworden(ondanks spat&HKO) maar toen eidereen zei dat ik leuk kon sturen, en ik mn paard kocht(dat toen M1 startgerechtigd was) heeft het 2 jaar geduurd voor we weer in het m1 zaten Bloos! ook al had ik al eerder M1 gereden en was mn paard M1 startgerechtigd haha of dat aan mij of aan t paard lag durf ik niet te zeggen, denk aan alle2 een beetje, hij staakte, ik reed niet echt was meer aan t meeliften Knipoog

en juist van dat staken en klieren heb ik zoveel geleerd, daar heb ik meer aan dan dat ik toevallig een paard kan late appuyere of ee wissel kan laten springen...
denk dat mensen die veel paarden zadelmak maken een stuk handiger zijn dan de meeste Z ruiters *LOL*

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:24

Ooit heb ik Z paarden gereden en ik heb ook paarden gereden die minder hadden bereikt.
Toch was een Z paard echt niet altijd gemakkelijker te rijden, dat zit volgens mij ook een in stukje intelligentie.
Zo'n paard leert snel en maakt daar soms handig gebruik van door ook te leren hoe je onder het werk uit kan komen.
Waar ik dus ook weer veel van geleerd heb door daar mee om te moeten gaan.

Z wil niet zeggen dat je alles kan maar wel dat je in die groep heel goed mee kan komen.
Hoewel het dus geen garantie is dat je er nooit af kan vallen en dat was toch waar het om ging dacht ik.
Goed kunnen rijden heeft daar ook niks mee te maken.
Je kunt zelfs de pech hebben dat het paard valt, dan helpt goed rijden ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:45

Lielle schreef:
mits je voldoende ruitergevoel hebt

Dat is iets wat je moet ontwikkelen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:45

orri schreef:
Aha... dus Anky die niet naar buiten durfde met Bonfire kan niet rijden? Ben benieuwd of zij wel met haar paarden springt.

Anky heeft vroeger gesprongen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:48

sterker nog, in de IdS heeft vorig jaar een interview gestaan met Anky, Albert Voorn en Lambertus Huckriede (?) die elkaars paarden reden. Anky heeft toen iig nog gesprongen.

En Pipo's opmerking over het ontwikkelen van ruitergevoel klopt natuurlijk.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:02

Ik maakte een opmerking op de stelling dat iemand die niet buiten zou rijden of zou springen, alleen maar kunstjes rijdt.

Daarop vraag ik mij dus af of Anky dus (als groot voorbeeld hier even) met haar dressuurpaarden regelmatig zou springen... meer omdat ik niet vind dat je kunt zeggen dat iemand die dressuur rijdt en geen buitenritten maakt en niet springt, niet echt kan rijden maar kunstjes doet.

Overigens niet dat ik zeg dat Anky nooit heeft gesprongen, dat beweer ik helemaal niet en ik zeg ook niet dat springen of buitenritten afbreuk doet.

Ik maakte niet voor niets de opmerking dat ruitergevoel en (fingerspitzgefuhl) belangrijk is.

Mooi is het als je een paard gereden ziet worden, dat je het paard opvalt en niet de ruiter. Heel vaak is de ruiter een storende factor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:04

orri schreef:
Ik maakte een opmerking op de stelling dat iemand die niet buiten zou rijden of zou springen, alleen maar kunstjes rijdt.

Daarop vraag ik mij dus af of Anky dus (als groot voorbeeld hier even) met haar dressuurpaarden regelmatig zou springen... meer omdat ik niet vind dat je kunt zeggen dat iemand die dressuur rijdt en geen buitenritten maakt en niet springt, niet echt kan rijden maar kunstjes doet.

.

Misschien zou je jezelf wel kunnen afvragen of je lekker met je paard bezig bent als je nooit naar buiten gaat of een sprongetje maakt Scheve mond

Die van Anky gaan heel vaak naar buiten namelijk!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:05

Pipo schreef:
Misschien zou je jezelf wel kunnen afvragen of je lekker met je paard bezig bent als je nooit naar buiten gaat of een sprongetje maakt Scheve mond

Helemaal mee eens!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:16

Pipo schreef:

ik werd voor gek verklaard door een paar dressuurruiters toen ze hoorden dat ik 1x per week springles had met Q en ook zeker 1x per week lekker door de bossen heen crosste met hem, koppie in de lucht, los teugeltje en gaaaaaan!
ook de 40 km orientatierit(=grote puinhoop dan in de bossen met al die paarden Clown ) was vragen om een geblesseerd paard volgens hun Scheve mond

ok nu staat ie idd stil ivm kreupelheid, maar dat komt nogsteeds door een val op zn rug, maargoed, ik heb liever plezier met mn paard dan dat ik er extreem zuinig op ben en nooit iets anders doe dan dressuren in de bak...

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:18

Ik ken een meiske
wie een Z1 paard heeft gekocht
en zelf kon ze niet eens goed een paard wat nog bijna niks kon
lekker laten lopen

Ze zit binnekort snel in de Z denkik , en nog vindtik dr niet kunnen rijden...

volgends mij zegt een labeltje Z niet altijd dat je goed kan rijden.....ligter gewoon aan bij wie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:21

Renee_vd schreef:
Ik ken een meiske
wie een Z1 paard heeft gekocht
en zelf kon ze niet eens goed een paard wat nog bijna niks kon
lekker laten lopen

Verward:?

Lijkt mij juist heel verstandig dat als je nog niet zo goed kan rijden een leermeester koopt. Zouden meer mensen moeten doen.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:34

Pipo schreef:

Ik ken ze die het nooit doen, die er niet de mogelijkheid toe hebben of het niet willen, die een staprondje op het terrein als gewaagd vinden. Heb ze bij Emiel Voest ook gezien op cursus.

Zelf geef ik de voorkeur aan variatie in het rijden alswel in het grondwerk. Weidegang vind ik overigens ook belangrijk voor een paard.

Is iemand die alleen dressuurmatig rijdt iemand die kunstjes rijdt?
Laatst bijgewerkt door orri op 26-10-04 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:35

Er is een iemand die ik lesgeef die heeft een 18 jarig Z paard gekocht. Manlief kan redelijk sturen en wil ook echt rijden met het paard en vrouwlief leert rijden op het dier. Het allergrootste voordeel is dat deze been there, done that mentaliteit heeft........ maar wel alle knoppen erop! Dit is hun eerste paard. En ze hadden er geen betere kunnen kopen. Ze is lui als mevrouw rijd en actief als meneer rijd.... Heel, heel best braaf dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:38

orri schreef:

Is iemand die alleen dressuurmatig rijdt iemand die kunstjes rijdt?

Er is mij altijd verteld dat als je goed dressuurmatig rijd het oefeningen zijn en geen kunstjes meer Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:07

Zie dat ik her en der wordt gequote.. wat voor mij gedt, geldt niet voor iedereen. Op het moment dat ik van mijzelf vind dat ik de oefeningen van het Z en hoger beheers als het paard dat ook kan zegt niet dat het voor een ander ook geld en zo heb ik het niet bedoeld. Ik heb een zomer van mijn leven de gelegenheid gehad om dagelijks les te krijgen op lichte tour paarden. Als ik paarden onder mijn kont krijg met wat knoppen erop vind ik die knoppen ook wel.

Een beginner krijgt imo uit een GP paard niet 123 een fatsoenlijke B proef, wat ik wil zeggen is dat als je een beetje leuk kan rijden en je bent er intensief mee bezig dat je dat met een doorgetraind paard wat sneller vooruit kan dan met een groen paard.

Wat mijn ervaring is, is dat ik met goede begeleiding en paarden di op hoog niveau afgericht zijn ineens dingen voor elkaar kreeg waar ik daar voor alleen nog van droomde. Juist dat wil niet zeggen dat ik dus ineens waanzinnig kan rijden want dat is gewon niet waar.. ik kan heel prima en paard ongeveer tot de m in de dressuur africhten en inrijden maar daarna houdt het voor mij wat dressuur betreft voorlopig op.

Als je Z rijd heb je op zijn minst doorzettinfsvermogen dat wel en ik ben ook van mening dat je best wel redelijk rond kan sturen. Of je meteen een goede ruiter bent is wel wat anders.

Knoppen vinden op een paard en knoppen erop zetten zijn voor mij twee hele verschillende dingen. Het eerste is leuk kunnen rondsturen het tweede vereist denk ik echt wel enig gevoel en rijkunst.