Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:11

Celebi: ik begrijp niet waarom ik hier opeens anoniem besproken moet worden.
Maar ja ik heb 5 paarden pension, 2 paarden en twee oude kleine shetjes zelf. Die hun voerkosten en basisonderhoud wil ik minimaal bekostigd zien van die 5 pensionpaarden. En eig zelfs nog een beetje overhouden. Anders is het mij echt niet waard om pensionpaarden te houden. Overigens zei ik altijd dat die prijs ongeveer overeen kwam met een eventuele huur / hypotheek als je echt een pensionstal hebt en is die verder niet bijgerekend in al mijn pure kostenberekeningen per paard. Beetje krom zo.

Het lukt eig niet om er iets op over te houden, integendeel. Maar leuk dat jij wil bepalen want ik mag overhouden. Als ik die uren in de horeca ging werken als flexijob had ik meer dan het (drie?)dubbele intussen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:12

Celebi schreef:
Vergeet mijn berekening van die bak, die sloeg nergens op. Dacht al dat is wel heel veel. 30.000 op 10 jaar is op 10 paarden 25 euro per maand. Op 6 pensionpaarden is dat 42 per maand. Lijkt me een stuk rendabeler. _O-

En verdienen/omzet.. Ja andere term maar ik zei ook nadrukkelijk dat ik de kosten even niet meeneem daar. Want met een stalprijs van 300 zul je er gewoon niet veel aan overhouden denk ik. Was maar een voorbeeld. Het ging me er meer om dat er kosten worden gemaakt voor 10 paarden, maar die verdient moeten worden op 6 paarden. Lukt dat? Helemaal top toch. Maar als je dat niet lukt dan is dat niet gek. Weinig mensen kunnen bij wijze van spreken 4 paarden houden en als dat je wel lukt doordat je een paar stalletjes verhuurt is dat toch super fijn. Maar dat is dan wel al een soort van besparing/verdienste die je er zelf uithaalt waardoor je winst uiteindelijk aanzienlijk daalt. Wat mij betreft klinkt het allemaal erg logisch en ik snap niet zo goed waarom je er zo boos van wordt. Het is niet dat er geen eerlijke prijs betaald mag worden, maar soms gaat een eerlijke prijs twee kanten op.

Dat klopt hoor! En ik ben helemaal niet boos :D

Het is echter gewoon gek om te gaan bepalen wat iemand wel of niet mag willen verdienen, overhouden welke berekeningen wel fair of niet zijn etc.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:16

Elisa2 schreef:
Eh jawel, want bij meer dan 4 paarden wordt het niet meer als hobbymatig gezien.

Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.

En ja, hier wordt alles doorberekend bij de paarden aan huis. Alleen arbeid wordt niet gerekend want dat is gewoon een stuk voor de dieren zorgen wat er nu eenmaal bij hoort als je dieren hebt. Ik hoef ook niet betaald te worden voor de kattenbak leeg scheppen. :+ Zie dus niet in hoe dat relevant is.

Nee, dat hoeft dus niet. Over het algemeen wel, maar als jij vier paarden á €800 in pension hebt ziet het verhaal er anders uit dan voor €200,-

En nee, om je eigen kattenbak leeg te scheppen hoef je niet betaald te worden. Laat je het een ander doen wordt het anders. Ik betaal mezelf ook niet om mijn huis schoon te maken. De schoonmaakster wel. Dat kun je toch helemaal niet vergelijken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:18

MyWishMax schreef:
99, maar de opmerking dat er niks over bijna niks overgehouden wordt in dat voorbeeld klopt gewoon niet. Je bespaart op de kosten van de privé/eigen paarden. Die kostprijs heb je dan al niet, dus heb je meer overgehouden alleen ook meteen uitgegeven aan iets prive.
Als je dat kan, super. Maar dan klopt het niet dat je niks of weinig over houdt of dat dat komt omdat de klanten de gierige zijn die voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.

Klopt niet wat je zegt. 300 is kostprijs. Dan heb je nog niks verdiend. Die 300 betaal je ook voor je eigen paarden. Want die zitten in de omzet 10 stallen x 300. 4 paarden van jezelf en 6 in pension.
Wat 99 terecht zegt: Wil je er iets aan verdienen dan zul je je pensionklanten meer moeten laten betalen dan de kostprijs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:20

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Eh jawel, want bij meer dan 4 paarden wordt het niet meer als hobbymatig gezien.

Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.

En ja, hier wordt alles doorberekend bij de paarden aan huis. Alleen arbeid wordt niet gerekend want dat is gewoon een stuk voor de dieren zorgen wat er nu eenmaal bij hoort als je dieren hebt. Ik hoef ook niet betaald te worden voor de kattenbak leeg scheppen. :+ Zie dus niet in hoe dat relevant is.

Nee, dat hoeft dus niet. Over het algemeen wel, maar als jij vier paarden á €800 in pension hebt ziet het verhaal er anders uit dan voor €200,-

En nee, om je eigen kattenbak leeg te scheppen hoef je niet betaald te worden. Laat je het een ander doen wordt het anders. Ik betaal mezelf ook niet om mijn huis schoon te maken. De schoonmaakster wel. Dat kun je toch helemaal niet vergelijken?

Ik ben ook niet degene die dat aan het vergelijken was?

Jij vroeg om kostenberekeningen voor paarden aan huis of dat gebeurd. Ja dat gebeurd hier dus. Maar om personeels kosten te berekenen dan moet je eerst uitgaan van een uurloon. En iedereen weet dat dit in de paardenwereld niet bijster hoog ligt. Al helemaal niet voor stalpersoneel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:27

Geen idee of jij het was hoor Poekkie, ik zie het heel veel voorbij komen in diverse topics en buiten Bokt en vind het altijd reuze interessant. Zit ook niet voor niks in het kosten topic omdat ik gewoon erg benieuwd ben wat het nou kost om paarden te stallen als je alles los zou trekken en hoeveel je dan over kunt houden. Die schatting van 40 paarden voor een rendabel salaris vond ik ook echt hoog, maar laat wel zien waarom eigenaren van priveplekjes vaak nog een hele baan ernaast hebben. Dat de aantallen paarden in mijn voorbeeld precies kloppen met jouw verhaal zegt niet veel hoor want ik had net niet de helft onthouden dus met mijn voorbeeld van 10 kwam ik op 4 om 6 uit. Maar misschien was het iemand met 8 of 12 paarden. Geen idee! Dus nee ik wilde je niet anoniem bespreken of wat dan ook. Het waren vooral voorbeelden die me bij zijn blijven staan en die ik reuze interessant vind.

In de horeca werken is ook niks mis mee trouwens. Het is maar waar je hart ligt en waarmee je geld wilt en kunt verdienen. Als dat banen zijn die makkelijker verdienen en je kunt die eigen paarden ernaast houden is dat een leuke keuze. Iedereen doet het op zijn eigen manier en leeft zijn eigen leven.

En nee ik bepaal nog steeds niet wat iemand mag verdienen. Ik probeer alleen wel aan te geven dat wanneer je eigen paarden bekostigd door stallen te verhuren dat dat verkapt ook wel op besparing/verdiensten uitkomt en dan is het niet gek dat je met maar een paar pensionstalling naast die kosten die je bespaard/verdient niet ook nog veel over kan houden. Wat er binnenkomt kan men maar 1x uitgeven en waaraan dat is kan me echt een worst wezen natuurlijk. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:29

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Ik ben ook niet degene die dat aan het vergelijken was?

Jij vroeg om kostenberekeningen voor paarden aan huis of dat gebeurd. Ja dat gebeurd hier dus. Maar om personeels kosten te berekenen dan moet je eerst uitgaan van een uurloon. En iedereen weet dat dit in de paardenwereld niet bijster hoog ligt. Al helemaal niet voor stalpersoneel.

Dat minimumuurloon héb ik meegerekend in mijn berekening. Daaruit kun je zien dat die €200,- stalgeld met onbeperkt hooi niet uit kan. Dat naar aanleiding van de opmerkingen van DP en jou dat er stallen in jullie omgeving zijn die dat bedrag vragen inclusief onbeperkt hooi.

Die mensen zijn dus voor niks aan het werk. Prima, maar de kans dat ze lang op die manier doorkunnen is klein. Daar ging het mij om. "het bestaat, dus kan uit'' is geen argument.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:35

Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.

Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat. ;-) Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:43

Elisa2 schreef:
Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.

Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat. ;-) Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.

Goh…

Temu bestaat ook maar daar is dat opeens een probleem als mensen geen/amper loon krijgen? ;)

Mijn eerste stal was prive, 10 paarden. Kwan niet uit, jobs ernaast nodig. Zelfs teruggeschoefd van paarden en fokplannen omdat het niet ging. Ondertussen gestopt ivm overlijden.

Tweede stal was een 20-25 paarden waarbij de mensen zelf fokten. Ook prive. Ook beide banen nodig, na een gesprek kwam er uit dat eig zelfs de fokpaarden niet bekostigd konden worden met het pension. Ondertussen zijn die het laatst jaar voor zover ik hoor sterk verminderd met pension.

Eigen stal is nu ook prive bij mij aan huis. En ook ik heb zeker een baan nodig, kan zelfs mijn eigen paarden ook niet in voldoende mate bekostigen met pension (sowieso haal je geen echt loon uit maar 5 pensionners maar op zich had ik wel terreinonderhoud en eigen paarden er uit willen hebben voor 20u werk per week.). Dus ook ik kan eig niet uit.

En toch bestaan ze.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:47

Elisa2 schreef:

Dat staat letterlijk in de berekening....
Het wettelijk minimum netto uurloon is per 01-07-2023 € 11,51 per uur.

Dat niet iedereen dat krijgt in de paarden, betekent toch niet dat je daar zelf automatisch mee akkoord moet gaan als je pensionhouder bent? :+

En mooie aanname weer dat ik nooit in de paarden heb gewerkt :+

''Zolang ze bestaan kan het uit'' Zo werkt het niet. Als je iedere maand bijlegt uit eigen zak kan je tot in den treure voortbestaan. Betekent niet ineens dat daarom je businessmodel rendabel is en uit kan.

Als we op die manier gaan redeneren lust ik er ook nog een paar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:47

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
99, maar de opmerking dat er niks over bijna niks overgehouden wordt in dat voorbeeld klopt gewoon niet. Je bespaart op de kosten van de privé/eigen paarden. Die kostprijs heb je dan al niet, dus heb je meer overgehouden alleen ook meteen uitgegeven aan iets prive.
Als je dat kan, super. Maar dan klopt het niet dat je niks of weinig over houdt of dat dat komt omdat de klanten de gierige zijn die voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.

Klopt niet wat je zegt. 300 is kostprijs. Dan heb je nog niks verdiend. Die 300 betaal je ook voor je eigen paarden. Want die zitten in de omzet 10 stallen x 300. 4 paarden van jezelf en 6 in pension.
Wat 99 terecht zegt: Wil je er iets aan verdienen dan zul je je pensionklanten meer moeten laten betalen dan de kostprijs.

Jij leest dus niet. In het voorbeeld gaat het erom dat die 6 paarden de kostprijs van 10 paarden opbrengen. Dus die 4 paarden kostprijs heb je dan wel verdiend, anders had je zelf vanuit privé die kostprijs moeten betalen. Zoals een ander in dit topic aangeeft zoals zij het doet. Haar eigen paarden worden vanuit privé betaald en de pensionpaarden betalen dus de kostprijs plus per paard. En dan alsnog is er amper tot niet uit de kosten te komen, dus als je die kostprijs van x aantal eigen paarden ook nog wil laten betalen moet stalgeld omhoog. Maar het scheelt je dus wel privé geld.

Dan is het dus niet alleen de klant die voor dubbeltje op 1e rang wil zitten en lastig is en weet ik het wat en ervoor zorgt dat er niks overblijft. Dan zijn het ook eigen paarden die de eventuele winst door betaalde stalgeld opsnoepen. Als je dat rond kan krijgen vind ik het super voor je. Als dat niet lukt vind ik dat niet alleen de schuld van de pensionklant zoals soms gedaan wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:01

Wettelijk minimumloon uurloon per 1/1/24 is €13,27 inmiddels. Voor iedereen van 21 jaar en ouder. Geen verschil meer door 40 of 38 of 36 uur per volledige werkweek. Echt minimum loon per uur.

Hetvis niet voir niets dat stallen draaien op stagiaires of tieners en liefst ook nog zwart...
Dat is goedkoper.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:08

joyce B schreef:
Wettelijk minimumloon uurloon per 1/1/24 is €13,27 inmiddels. Voor iedereen van 21 jaar en ouder. Geen verschil meer door 40 of 38 of 36 uur per volledige werkweek. Echt minimum loon per uur.

Hetvis niet voir niets dat stallen draaien op stagiaires of tieners en liefst ook nog zwart...
Dat is goedkoper.

Is dat bruto of netto?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:14

@MywishMax: er is ook geen ‘schuld’ van pensionklanten. Het maakt ook niet uit in theorie of je met eigen basiskosten van eigen paarden zou rekenen of gewoon het bedrag vermeldt dat je er minimaal aan over wil houden. ‘T is immers niet meer dan een vast bedrag per maand.

Het hele plaatje gaat er gewoon om dat je op het einde van de streep niet voldoende overhoudt voor de activiteiten van je doel, zij het puur geld of onderhoud eigen paarden. Het komt met de huidige prijzen gewoon niet uit. Dus dat stalhouders zo veel mogelijk op zaken proberen te besparen kan ik begrijpen. Ik doe dat ook al vind ik niet dat dat op hooi of stalbedekking moet. Wel bvb geen hooiverspilling door netten. En ik denk bvb aan een bijdrage voor bijrijders aangezien die mij toch extra werk en last geven. Ieder zo zijn plannen op elke stal.

Ik ben zo’n 20u per week bezig met de paarden hier te verzorgen, weides te slepen en onderhouden, piste te onderhouden, …. Imo zou je dat ook gewoon 20u loon daarmee moeten kunnen verdienen maar dat is natuurlijk wel heel ver van de realiteit momenteel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:22

996981 schreef:
joyce B schreef:

Dat is goedkoper.

Is dat bruto of netto?

Bruto natuurlijk. Netto kan het ministerie niet vastleggen, dat hangt van de persoonlijke omstandigheden af.

Popstra

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:37

Het is gewoon niet makkelijk om het een ieder naar de wens te maken. Sommigen zijn nergens tevreden.
Maar besparen op onderhoud van een dier dat is slecht. Dat zou niet moeten gebeuren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:42

Bruto. Uurloon wordt altijd bruto gegeven. Wat iemand netto over houd hangt af van de persoonlijke situatie en als obderneming van je kosten en aftrekposten en vrijstellingen.

Verder ben ik inderdaad kritisch.

En met de jaren steeds kritischer geworden in wat ik vraag en wat ik bied en met wie ik mijn stal wil delen.

Als ik langere tijd een plek leeg heb dan is dat bewust omdat het vanwege de kuddedynamiek even beter is. Ik ga geen plek vullen met een paard of eigenaar die er niet tussen past. En natuurlijk kunnen we ons vergissen. Wat betreft mens of paard kan er toch geen match blijken te zijn. En omstandigheden veranderen ook waardoor mensen toch gaan verhuizen.

Maar de klachten die hier zo veel genoemd worden krijg ik niet. Hoogstens dat ik "streng" over kan komen (geleerd met de jaren, anders doen mensen wat ze zelf willen qua tijden en werkzaamheden en hoe netjes het achtergelaten wordt) en dst het werk ze te veel wordt. En dat snap ik. Daar heb ik zelf ook last van.
Daarom volpension afgeschaft en later Aantal beurten p/p omhoog gedaan.

Maar verder ben ik meestal sociaal, vriendelijk, overleg veel en je kunt altijd problemen met me bespreken. Of ik het voir je aan kan of wil passen of oplossen is dan afwachten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als het netjes overlegt en gevraagd wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:54

Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Kostendekkend voor het betreffende pensionpaard
Liefst ook dekkend voor de privepaarden
Liefst ook een minimum loon
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Mestafvoer, kosten benzine

Ben ik nog kosten vergeten?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:58

Wintu schreef:
Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)

Hoezo exorbitant? Wat is er mis met betaald willen worden voor het werk wat je doet? Een schilder brengt ook de verf en kwasten in rekening, waarom zou een pensionhouder zijn materialen niet in rekening brengen?
De eigen paarden zijn hobby (en een hobby mag geld kosten). De pensionpaarden zijn werk. En het zou heel raar zijn als je werk geld kóst in plaats van oplevert. Of geen jij elke dag 100 euro toe aan je baas omdat je er mag werken?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:01

Lieser schreef:
Wintu schreef:

Hoezo exorbitant? Wat is er mis met betaald willen worden voor het werk wat je doet? Een schilder brengt ook de verf en kwasten in rekening, waarom zou een pensionhouder zijn materialen niet in rekening brengen?
De eigen paarden zijn hobby (en een hobby mag geld kosten). De pensionpaarden zijn werk. En het zou heel raar zijn als je werk geld kóst in plaats van oplevert. Of geen jij elke dag 100 euro toe aan je baas omdat je er mag werken?

Laat ik me vragen welk bedrag jij dan betaald/ of vraagt voor stalling als je bovenstaande meeneemt en wat jij dan een normaal bedrag zou vinden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:06

Lieser schreef:
Wintu schreef:

Het is toch om te janken deze houding t.o.v. pensionhouders... Ik sta echt nog steeds versteld hoe normaal men het vindt dat pensionhouders voor niks werken, of zelfs toeleggen op de hobby van de pensiongast.

Ik zou me de ogen uit de kop schamen.

Stel je toch voor dat je minimumloon zou krijgen over 40 uur per week (zonder eventuele toeslagen op overwerk en onregelmatigheid qua diensten).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:07

Wintu schreef:

1) kostendekkend voor eigen pensionpaard - ja heel logisch toch?
2) en 3) zijn hetzelfde. Ofwel zie je het als geld waarmee je je paarden kan betalen ofwel betaal je er direct je paarden mee. Maar iets overhouden is toch ook logisch?
4) afschrijving faciliteiten heb ik niet vermeld maar is logisch dat je als je op pension staat je meebetaalt voor de faciliteiten. Zowel op een manege als prive is dat niet gek. Voor prive niet volledig maar een bijdrage wel.
5) mest en benzine voor sleepkosten etc zijn toch basiskosten als pensionpaard? Die vallen gewoon onder 1.

Dus nee ik vind het niet gek.
Ik vraag 300 pm overigens maar eig zou die prijs naar 400-500 moeten om rendabel te zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:08

Dat de eigen paarden dan 'geen geld kosten' maar bekostigd worden uit pension is dan dus 'winst'. Als men daar naast ook nog winst in geld op de rekening wil is hun goed recht. Als jij niet een x bedrag wil betalen voor stalling is dat jou goed recht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:14

Wintu schreef:

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:15

Achterom schreef:
Wintu schreef:

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Dat laatste hangt ervan af… heb je 5 pensionners en 1 paard is dat wel anders dan 2 pensionners en 4 paarden zelf. Geval 1 zal hopelijk toch wel én én zijn :)