Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celebi schreef:Vergeet mijn berekening van die bak, die sloeg nergens op. Dacht al dat is wel heel veel. 30.000 op 10 jaar is op 10 paarden 25 euro per maand. Op 6 pensionpaarden is dat 42 per maand. Lijkt me een stuk rendabeler.![]()
En verdienen/omzet.. Ja andere term maar ik zei ook nadrukkelijk dat ik de kosten even niet meeneem daar. Want met een stalprijs van 300 zul je er gewoon niet veel aan overhouden denk ik. Was maar een voorbeeld. Het ging me er meer om dat er kosten worden gemaakt voor 10 paarden, maar die verdient moeten worden op 6 paarden. Lukt dat? Helemaal top toch. Maar als je dat niet lukt dan is dat niet gek. Weinig mensen kunnen bij wijze van spreken 4 paarden houden en als dat je wel lukt doordat je een paar stalletjes verhuurt is dat toch super fijn. Maar dat is dan wel al een soort van besparing/verdienste die je er zelf uithaalt waardoor je winst uiteindelijk aanzienlijk daalt. Wat mij betreft klinkt het allemaal erg logisch en ik snap niet zo goed waarom je er zo boos van wordt. Het is niet dat er geen eerlijke prijs betaald mag worden, maar soms gaat een eerlijke prijs twee kanten op.
Elisa2 schreef:Eh jawel, want bij meer dan 4 paarden wordt het niet meer als hobbymatig gezien.
Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.
En ja, hier wordt alles doorberekend bij de paarden aan huis. Alleen arbeid wordt niet gerekend want dat is gewoon een stuk voor de dieren zorgen wat er nu eenmaal bij hoort als je dieren hebt. Ik hoef ook niet betaald te worden voor de kattenbak leeg scheppen.Zie dus niet in hoe dat relevant is.
MyWishMax schreef:99, maar de opmerking dat er niks over bijna niks overgehouden wordt in dat voorbeeld klopt gewoon niet. Je bespaart op de kosten van de privé/eigen paarden. Die kostprijs heb je dan al niet, dus heb je meer overgehouden alleen ook meteen uitgegeven aan iets prive.
Als je dat kan, super. Maar dan klopt het niet dat je niks of weinig over houdt of dat dat komt omdat de klanten de gierige zijn die voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.
996981 schreef:Elisa2 schreef:Eh jawel, want bij meer dan 4 paarden wordt het niet meer als hobbymatig gezien.
Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.
En ja, hier wordt alles doorberekend bij de paarden aan huis. Alleen arbeid wordt niet gerekend want dat is gewoon een stuk voor de dieren zorgen wat er nu eenmaal bij hoort als je dieren hebt. Ik hoef ook niet betaald te worden voor de kattenbak leeg scheppen.Zie dus niet in hoe dat relevant is.
Nee, dat hoeft dus niet. Over het algemeen wel, maar als jij vier paarden á €800 in pension hebt ziet het verhaal er anders uit dan voor €200,-
En nee, om je eigen kattenbak leeg te scheppen hoef je niet betaald te worden. Laat je het een ander doen wordt het anders. Ik betaal mezelf ook niet om mijn huis schoon te maken. De schoonmaakster wel. Dat kun je toch helemaal niet vergelijken?
Elisa2 schreef:996981 schreef:
Nee, dat hoeft dus niet. Over het algemeen wel, maar als jij vier paarden á €800 in pension hebt ziet het verhaal er anders uit dan voor €200,-
En nee, om je eigen kattenbak leeg te scheppen hoef je niet betaald te worden. Laat je het een ander doen wordt het anders. Ik betaal mezelf ook niet om mijn huis schoon te maken. De schoonmaakster wel. Dat kun je toch helemaal niet vergelijken?
Ik ben ook niet degene die dat aan het vergelijken was?
Jij vroeg om kostenberekeningen voor paarden aan huis of dat gebeurd. Ja dat gebeurd hier dus. Maar om personeels kosten te berekenen dan moet je eerst uitgaan van een uurloon. En iedereen weet dat dit in de paardenwereld niet bijster hoog ligt. Al helemaal niet voor stalpersoneel.
Elisa2 schreef:Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.
Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat.Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.
Elisa2 schreef:Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.
Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat.Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.
Babootje schreef:MyWishMax schreef:99, maar de opmerking dat er niks over bijna niks overgehouden wordt in dat voorbeeld klopt gewoon niet. Je bespaart op de kosten van de privé/eigen paarden. Die kostprijs heb je dan al niet, dus heb je meer overgehouden alleen ook meteen uitgegeven aan iets prive.
Als je dat kan, super. Maar dan klopt het niet dat je niks of weinig over houdt of dat dat komt omdat de klanten de gierige zijn die voor dubbeltje op 1e rang willen zitten.
Klopt niet wat je zegt. 300 is kostprijs. Dan heb je nog niks verdiend. Die 300 betaal je ook voor je eigen paarden. Want die zitten in de omzet 10 stallen x 300. 4 paarden van jezelf en 6 in pension.
Wat 99 terecht zegt: Wil je er iets aan verdienen dan zul je je pensionklanten meer moeten laten betalen dan de kostprijs.
joyce B schreef:Wettelijk minimumloon uurloon per 1/1/24 is €13,27 inmiddels. Voor iedereen van 21 jaar en ouder. Geen verschil meer door 40 of 38 of 36 uur per volledige werkweek. Echt minimum loon per uur.
Hetvis niet voir niets dat stallen draaien op stagiaires of tieners en liefst ook nog zwart...
Dat is goedkoper.
996981 schreef:joyce B schreef:Wettelijk minimumloon uurloon per 1/1/24 is €13,27 inmiddels. Voor iedereen van 21 jaar en ouder. Geen verschil meer door 40 of 38 of 36 uur per volledige werkweek. Echt minimum loon per uur.
Hetvis niet voir niets dat stallen draaien op stagiaires of tieners en liefst ook nog zwart...
Dat is goedkoper.
Is dat bruto of netto?
Wintu schreef:Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Kostendekkend voor het betreffende pensionpaard
Liefst ook dekkend voor de privepaarden
Liefst ook een minimum loon
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Ben ik nog kosten vergeten?
Lieser schreef:Wintu schreef:Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Afschrijving van investeringen (worden eigen paarden ook in die berekening meegenomen of moet dat enkel vanuit pensionpaarden komen, kon ik er niet helemaal uit halen)
Hoezo exorbitant? Wat is er mis met betaald willen worden voor het werk wat je doet? Een schilder brengt ook de verf en kwasten in rekening, waarom zou een pensionhouder zijn materialen niet in rekening brengen?
De eigen paarden zijn hobby (en een hobby mag geld kosten). De pensionpaarden zijn werk. En het zou heel raar zijn als je werk geld kóst in plaats van oplevert. Of geen jij elke dag 100 euro toe aan je baas omdat je er mag werken?
Lieser schreef:Wintu schreef:Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Hoezo exorbitant? Wat is er mis met betaald willen worden voor het werk wat je doet? Een schilder brengt ook de verf en kwasten in rekening, waarom zou een pensionhouder zijn materialen niet in rekening brengen?
De eigen paarden zijn hobby (en een hobby mag geld kosten). De pensionpaarden zijn werk. En het zou heel raar zijn als je werk geld kóst in plaats van oplevert. Of geen jij elke dag 100 euro toe aan je baas omdat je er mag werken?
Wintu schreef:Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Mestafvoer, kosten benzine
Achterom schreef:Wintu schreef:Als ik lees wat sommigen allemaal uit het stalgeld willen zien, dan snap ik dat men exorbitant hoge stalprijzen zou moeten vragen.
Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.
Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.