Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:45

Ik vind het wel een ding als ze altijd buiten gaan liggen (ongeacht of het droog zou kunnen) en helemaal geschoren zijn. Die koude buikjes in de nattigheid vind ik zelf geen fijn idee. Ik koos daarom zelf altijd voor een lelijk model scheren, maar ik hoefde niet op wedstrijd. Kan me ergens wel voorstellen dat die scheermodellen op wedstrijd niet gewaardeerd worden (onzinnig en spijtig).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:02

Muze schreef:
En als je die keus niet hebt?
Ga je dan voor 24/7 buiten zonder droge ligplek of kies je dan voor nachten op stal?
Denk dat best veel paardenbaasjes voor deze keus staan.

Dat denk ik ook. En dan mag je al van geluk spreken dat het paard de hele dag buiten staat.

Gelukkig zie ik hier in de buurt ook steeds wat meer dat paarden overdag buiten lopen.

Maar de realiteit is toch dat de meeste paarden het moeten doen met een dagdeel op de paddock.

Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat mijn paardjes nu ook de keus hebben.
Als dat niet zo was en wat ik hiervoor jaaaaren lang heb gehad is overdag buiten en de nachten binnen een heel goed alternatief.

Want laten we eerlijk zijn ik denk dan 3/4 van bokt de paarden zo heeft staan.
Dagdeel buiten en nachten op stal.

En nu met deze dagen regen denk ik ook wel eens moet ze in de nachten toch maar weer opsluiten.
Maar dan zie ik ze toch gewoon weer schuilen onder de boom en niet in de schuilstal. En s morgens komen ze onder het zand weer naar voren lopen als ik kom voeren dus ik denk dat het meer in mijn hoofd zit dan dat de paardjes er last van hebben.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 18:47

monsera schreef:
Muze schreef:
En als je die keus niet hebt?
Ga je dan voor 24/7 buiten zonder droge ligplek of kies je dan voor nachten op stal?
Denk dat best veel paardenbaasjes voor deze keus staan.

Dat denk ik ook. En dan mag je al van geluk spreken dat het paard de hele dag buiten staat.

Gelukkig zie ik hier in de buurt ook steeds wat meer dat paarden overdag buiten lopen.

Maar de realiteit is toch dat de meeste paarden het moeten doen met een dagdeel op de paddock.

Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat mijn paardjes nu ook de keus hebben.
Als dat niet zo was en wat ik hiervoor jaaaaren lang heb gehad is overdag buiten en de nachten binnen een heel goed alternatief.

Want laten we eerlijk zijn ik denk dan 3/4 van bokt de paarden zo heeft staan.
Dagdeel buiten en nachten op stal.

En nu met deze dagen regen denk ik ook wel eens moet ze in de nachten toch maar weer opsluiten.
Maar dan zie ik ze toch gewoon weer schuilen onder de boom en niet in de schuilstal. En s morgens komen ze onder het zand weer naar voren lopen als ik kom voeren dus ik denk dat het meer in mijn hoofd zit dan dat de paardjes er last van hebben.

En dan omdat ze zich daar goed bij voelen of omdat ze simpelweg geen alternatief kunnen vinden...
Ik weet wel hoe ik het zou willen en zou het zelf doen als ik de mogelijkheid had maar op dit moment is mijn enige alternatief dan pony verkopen. En of hij daar dan beter bij af is....
Ik denk dat heel veel eigenaren er echt wel van bewust zijn dat hun stalling niet optimaal is maar op een gegeven moment zul je toch ook het beste ervan moeten maken. En dat hoeft ook niet voor de eeuwigheid te zijn...
Dit topic heeft me juist ook doen inzien dat 24/7 dus echt niet zomaar beter is. Alles staat of valt met omstandigheden/management.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:15

Popstra schreef:
Maar als je dus dagelijks je paard moet trainen omdat je wedstrijden rijd dan is het nu naar mijn mening echt geen optie ze in dit weer 24/7 buiten te hebben.

Buiten dat het niet zo heel fijn is een nat smerig paard netjes te krijgen voor les, op wedstrijd te gaan e.d is het voor het dier zelf ook niet eerlijk daar hij zijn rust niet kan pakken door comfortabel te kunnen liggen.

Tja, ik start mijn paard in de Lichte Tour, kan dus wel zeggen dat ik serieus train. En toch staat ze heerlijk 24/7 buiten. Wel met een goede schuilstal waar ze ook echt in gaat liggen slapen, en een supergoede deken met hals, want ze is geschoren. En zand waar het water snel wegzakt gelukkig. Voor mijn wedstrijd twee weken geleden had ze zich echt gepaneerd in nat zand, in haar staart was geen zwart haartje meer te ontdekken. Tja, dan gaat die staart gewoon onder de tuinslang, onder de deken blijft ze toch mooi schoon, dan ziet ze er weer uit om door een ringetje te halen hoor! Onze bak is altijd droog, en ook nooit zompig. Dat vind ik ook superbelangrijk, zit niet te wachten op blessures door een slechte bodem.

Dit was van de week, net na een dikke hoosbui, vandaar dat er wat water staat dat nog weg moet zakken, heerlijk slapen in de schuilstal!

Afbeelding

En zo ziet ze eruit op wedstrijd, niks geen nat of smerig paard toch!

Afbeelding

Afbeelding

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:02

Dat klinkt ook echt als een droomplek! Als ik die mogelijkheid had dan was ik gister al vertrokken!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:05

het zal ook veel verschil uitmaken waar je woont, ergens nabij een bos met grond waar het water zo weg zakt, of weilanden op kleigrond, dan is het bijna niet te doen 24/7 buiten omdat ze dan wegzakken in het land.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:08

Ja, dat maakt zeker veel uit. Onze weilanden liggen op veengrond. Ideaal in de zomer, want het wordt nooit heel droog dus geel gras krijgen we niet, maar in de winter onmogelijk om paarden op te laten lopen, want ze lopen het dan gelijk stuk. Gelukkig hebben we dus een goede gedraineerde paddock, dat is ook wel echt noodzaak.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:09

24/7 buiten kan prima in combinatie met actief / wedstrijden rijden
Zolang de huisvesting maar oké is.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:27

Mijn Fries loopt sinds vorig jaar zonder deken.. Hij kreeg zoveel jeuk onder de deken, dat ik vorig jaar besloten had, om hm eraf te houden.. Paard blij dat ie geen jeuk heeft en 24/7 zich kan paneren in het zand :D

Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste wedstrijdje. De nacht regende het, en hij had wederom lekker in het zand gerold.. Dus als zandtaartje is hij de trailer opgegaan en op het wedstrijdterrein kwam hij als kastdroog de trailer af. Met een harde borstel heb ik hem toch nog best wel proper gekregen :j
Wel heeft hij een berenvachtje ontwikkeld en had het best wel warm in de binnenbaan...

Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:37

Heel groot nadeel van 24/7 in een groep (waarom ik ze dus ook snachts op stal zet) vind ik het voeren. Er zit in elke groep een die door eet en een die minder gretig is. Die ene word dik en zou ik eigenlijk minder willen voeren maar dat kan niet ivm de dunnere. En twee keer per dag bijvoeren (met supplementen die ze van elkaar niet mogen) is onmogelijk; moet ik er als politie agent tussen gaan staan en dit kost veel tijd en kan ik niet aan andere toelaten.

Dus ik maak sochtends hun stalletjes klaar met hun eigen passende voer. Dan weet ik tenminste ook meteen als er slecht gegeten word enzo en slapen ze gewoon lekker in een droge stal. Die baggerbende buiten….. en dan hoeven andere ze alleen maar naar de stal te laten lopen, de rest wijst zichzelf.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:33

Dat heeft met dit bagger weer echt wel voordelen . Ze binnen kunnen zetten in de nacht . Maar grootste deel van t jaar is 24/7 buiten super

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:41

Paarden staan hier gewoon onder hun regenjassen te slapen in de stortregen. Hebben toch echt een heerlijke stal met hooi van dikke 36m2, maar nee. Het doet mij meer dan hen lijkt het.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 01:52

Ik geloof zeker dat er paarden zijn die dit weer prima vinden, zeker met een goede deken, dat is immers ook een soort verplaatsbaar dakje.

Vind het altijd wel belangrijk om kritisch te blijven naar de schuilplek. Soms staan ze er niet omdat de regen een eng geluid maakt op het dak, of omdat daar geen eten is, of juist dat daar wel eten is en een deel van de paarden de rest wegjaagt, of het is zo gebouwd dat er maar 1 ingang is een ze zichzelf klem kunnen lopen, of bijvoorbeeld de rest niet meer zien omdat het in een afgelegen hoekje zit. Er zijn talloze redenen waarom paarden soms geen gebruik willen maken van een schuilstal en daar kritisch op zijn kan alleen maar het paarden welzijn verbeteren. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:19

Precies. Want als ze er helemaal nooit ingaan, is er meestal gewoon iets niet naar wens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:39

Of draaien ze mee naar de wind/regen.
Ik heb de dichte kant op het westen gezet. Maar komt de wind meer uit oost of zuid, staan ze bij de bomen, met de bomen aan de kant van de wind als beschutting.

Of de stal is eigenlijk te klein, waardoor paarden de rest er niet in laat.

Maar nog steeds: dan zijn de voorwaarden dus niet goed genoeg.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het voeren. Ik heb een stuk dat ik met elastisch draad en handgrepen in 3 kan delen. Zo kan ik ze apart zetten, een emmer eten geven naar wat ze nodig hebben (ze krijgen hier alle 3 iets anders) en ga ik ondertussen uitmesten of hooinetten vullen. Zo kost het mij geen extra tijd, hoef ik er niet bij te staan en kan ik ze individueel voeren.
Op de vorige stal had ik dat ook gemaakt, maar dan voor 6 paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:18

martinev schreef:
Popstra schreef:
Maar als je dus dagelijks je paard moet trainen omdat je wedstrijden rijd dan is het nu naar mijn mening echt geen optie ze in dit weer 24/7 buiten te hebben.

Buiten dat het niet zo heel fijn is een nat smerig paard netjes te krijgen voor les, op wedstrijd te gaan e.d is het voor het dier zelf ook niet eerlijk daar hij zijn rust niet kan pakken door comfortabel te kunnen liggen.

Tja, ik start mijn paard in de Lichte Tour, kan dus wel zeggen dat ik serieus train. En toch staat ze heerlijk 24/7 buiten. Wel met een goede schuilstal waar ze ook echt in gaat liggen slapen, en een supergoede deken met hals, want ze is geschoren. En zand waar het water snel wegzakt gelukkig. Voor mijn wedstrijd twee weken geleden had ze zich echt gepaneerd in nat zand, in haar staart was geen zwart haartje meer te ontdekken. Tja, dan gaat die staart gewoon onder de tuinslang, onder de deken blijft ze toch mooi schoon, dan ziet ze er weer uit om door een ringetje te halen hoor! Onze bak is altijd droog, en ook nooit zompig. Dat vind ik ook superbelangrijk, zit niet te wachten op blessures door een slechte bodem.

Dit was van de week, net na een dikke hoosbui, vandaar dat er wat water staat dat nog weg moet zakken, heerlijk slapen in de schuilstal!

[ [url=m/4THUJJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo ziet ze eruit op wedstrijd, niks geen nat of smerig paard toch!

[ [url=m/2KFZE9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Z5bkQH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke bodem heb jij in de stal? Er rond ligt wel modder, trekt dat niet door in de stal?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:26

In de schuilstal ligt ook gewoon zand, zonder andere bodembedekking. Ik heb wat 'dijkjes' gebouw zodat als het echt heel hard regent het water dat van het dak af komt niet de schuilstal in kan, we hebben geen dakgoot namelijk. De modder er omheen valt heel erg mee, vlak voor deze foto had het echt heel hard geregend, maar even later zijn al die plasjes alweer weggetrokken en is het geen modder maar gewoon zand waar ze niet in wegzakken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:35

Tancreda4 schreef:
Ik vind het wel een ding als ze altijd buiten gaan liggen (ongeacht of het droog zou kunnen) en helemaal geschoren zijn. Die koude buikjes in de nattigheid vind ik zelf geen fijn idee. Ik koos daarom zelf altijd voor een lelijk model scheren, maar ik hoefde niet op wedstrijd. Kan me ergens wel voorstellen dat die scheermodellen op wedstrijd niet gewaardeerd worden (onzinnig en spijtig).

hier 1 die wel gewoon met gekke patronen op wedstrijd gaat, maar idd je ziet heel veel mensen raar kijken en babbelen, en (bijna) niemand vraagt waarom mijn paard zo geschoren is. Die, die dat wel vragen leg ik het uit, en dan zie je vaak zo'n aha moment.
Ik vind dat altijd wel grappig, stoor mij er niet zo aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:59

Wij hebben vandaag 2 kiepwagens met zand op de paddocks laten verspreiden. Ze zijn een halve dag bezig geweest.
Ben er blij mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:10

heb je dan niet dat als je dat nu doet en daar veel regen op komt dat het net drijfzand word?
echt zo een blubberlaag?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:01

Grove korrel.
Wat er al lag zeg maar.
Onze paddocks zijn vrij zwaar/diep. Word nooit drijfzand en bleef nooit nat maar nu bleef aan 1 kant steeds best wat plassen staan. 3 weken terug zijn de drainage buizen al door gespoten. Kwam veel zand uit.
Het werd dus hoog tijd aan te vullen. Ligt er al 8 jaar in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:20

Krijgen jullie paarden met dit weer geen last van de hoeven? Mijn paard heeft zo weke hoeven door al die nattigheid dat ze er echt heel gevoelig van gaat lopen zonder bescherming.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:35

Ja, heel week.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:37

Ze worden idd wel week, maar gelukkig is de voerplaats bij mij verhard en de schuilstal droog en warm, dus het is nog wel te doen hier.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:22

Ja wel wat weker, maar ze lijken het goed te doen. Mijn grote staat met zooltjes, dus vind het wel beetje spannend hoe het daar onder gaat (normaal nooit zooltjes gehad, dus ik heb geen idee). Ze staan wel veel op de verharding, waar het droog is.