het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:25

Heel veel sterkte Boemel, soms is de beerput open heel fijn. Neem je tijd en wees lief voor jezelf.

Hier regent het nu.
Vanmorgen wel heel fijn gereden.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:37

Ik heb niet het idee dat ik een binnenvetter ben. Kan me goed uiten, kan goed voelen, maar er komen gewoon niet zo snel tranen bij mij. :o
Maar gisteravond en vanmorgen dus wel en dat is voor mij ook wel even prima.

Mijn overbuurvrouw kwam langs. We hebben even plantenruil gedaan en ik heb daarna een mooie struik gepoot bij het grafje van Mouse.

Gisteravond stond er een vrouw aan de deur, die vorig jaar een keer planten bij ons opgehaald had. Ze kwam nu plantjes brengen voor onze tuin. Zo lief, met fietstassen vol plantjes. Ook kattengras voor onze katten.

Er is hier nu een wolkbreuk met onweer en het ging zo hard dat ik met de katten Ratje en Luna onder de overkapping zit te schuilen. Goed voor alle nieuwe plantjes, maar ik heb het inmiddels koud gekregen en ik ren zo naar het huis. ;)

Dat is ook erg Stephanie van jullie puppie. Ik denk dat schuldgevoel wel normaal is, ondanks dat je geen schuld hebt. Ik voel me ook schuldig, maar van de andere kant ... ik denk dat ons perceel huis omgeven is door minimaal 40 hectare grasland en het gras stond ook echt hoog. Dat is realistisch gezien niet te doen natuurlijk om in m'n uppie te gaan zoeken... maar toch.:(

Geïnspireerd door ... (weet niet meer welke Bokker), hebben wij ook een automatisch oprolbare tuinslang besteld. Deze is van het merk Hozelock en 40m.
Betaald van de opbrengst van de plantjesverkoop aan de weg :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:38

Dank Belker, doe ik :o
Mooi stukje verzameling heb je daar te pakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:57

Stephanie
Wat Heb je dat mooi geschreven over de dieren.
En op het moment van zorgen en verdriet denk ik ook wel eens:hield ik maar van fietsen.
Maar al die fijne momenten met de dieren zou ik ook niet willen missen. Dat geeft zoveel!

Boemel
Het was ook gewoon Zo'n leukerd. En helaas zo in het buitengebied niet te veranderen.
Ik denk dat hij bij jou al een verlengd leven heeft gehad. Dat hij bij andere mensen al veel eerder ingeslapen was.
:knuffel:

Belker
Dat ziet er weer top uit!

Net ook even gereden.
Nog net in het zonnetje.
Ze deed weer zo enorm haar best.

Mellypip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:02

@boemel, heel veel sterkte! Wat was hij nog jong. Kan me voorstellen dat dit aan zo veel ander verdriet raakt dat het overloopt. Zorg goed voor jezelf. Wauw 40 ha is echt veel!!

@DubbelFun, thanx voor de tip. Ik zal het topic over Paddock Paradise eens opzoeken.

@rover, het plan is zeker om een paddock aan te leggen voor de wintermaanden inderdaad.

@Lynn, succes met je nieuwe baan. Lekker begin zo.

@MarjanB, balen van de heftige week en dan op je vrije dag zulk rot weer. Hoop dat je toch een beetje kunt bijkomen.

@Stephanie, het is inderdaad een hele verandering. Me er goed op voorbereiden helpt me in de rust te blijven met ales wat er op me af komt.

Er is de afgelopen dagen weer een hoop gebeurd. We hadden een boerderij op het oog, maar zouden graag een huisje op het erf bij bouwen voor m'n ouders. We hoopten dat onder het pre mantelzorg beleid te kunnen doen, maar helaas bleek dat dit nieuwe beleid nog geen vorm heeft in de gemeente waar de boerderij op staat. Daarbij moet de hele boerderij verbouwd worden, omdat het is zeer verouderde en slechte staat is. Voor de juiste prijs zagen we dat wel zitten. Alles zou dan nog opgebouwd moeten worden mbt de paarden. Dus bomen kappen, wei aanleggen, stallen bouwen, paddock maken, etc. We hebben nu een klein huisje in de buurt gevonden wat m'n ouders dan zouden kunnen kopen en stonden op het punt om een bod te doen. Prompt zijn er in de afgelopen dagen in dezelfde omgeving nog 2 boerderijen vrij gekomen. Voor een hogere prijs, maar wel met een boerderij die in veel betere staat is en beide ook al met stal en weides... Dus nu ga ik met manlief in de rust zitten om te bekijken of we toch niet extra bezichtigingen kunnen doen op de andere boerderijen en dan bekijken welke het beste bij ons past. Een spannende tijd zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:14

Als er nog niks voor de paarden is ben je een behoorlijk vermogen kwijt om alles aan te leggen. Zelfs als je voor 2e hands en eenvoudig gaat.
Ik zou niet nog een keer van scratch willen beginnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:28

Hier was ook niks voor de paarden, ja een kale weide. Op zich vond ik het wel fijn dat ik zelf alles nieuw kon doen. Niet altijd alles is nog veilig of heel. Maar een rijbak had ik wel graag gehad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:30

Inderdaad dieren brengen zoveel vreugde, dat dit vaak alle zorgen en het verdriet overwint.

Mellypip, lastige keuzes. Spannend! Wij hebben de afgelopen jaren fors verbouwd en ook voor het paardendeel waren we veel geld en tijd kwijt. Dus als je min of meer kant en klaar kan kopen, dan zou dat wel top zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:36

Hier ook een flinke bui gehad en nu druilt het nog wat na. Paarden staan nog bloot, maar zullen wel het meest in de tent gestaan hebben.

@Mellypip: wel fijn dat er nu meerdere huizen te koop komen. Dan heb je wat te kiezen.

Mellypip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:47

belle_boef schreef:
Als er nog niks voor de paarden is ben je een behoorlijk vermogen kwijt om alles aan te leggen. Zelfs als je voor 2e hands en eenvoudig gaat.
Ik zou niet nog een keer van scratch willen beginnen.

Goed om te weten, ik dacht dat juist van scratch beginnen fijn zou zijn, omdat je dan alles zelf in kunt delen. Maar dat za vast snel oplopen ook in de kosten.

Hebben jullie alleen weide en paddock of ook een rijbak? En voor degene die geen rijbak hebben, waar rij je dan? Ik ben een verwende ruiter gewend aan een pensionstalling met binnenbak dat zal nog wel even wennen worden. Bij alle 3 de boerderijen ligt een bos in de buurt, dus ik acht om daar te gaan rijden. Ben benieuwd hoe jullie dat doen. En hoe vaak rij je? En hoe doe je dat als je meerdere paarden hebt?
Ik zou het liefst een D pony aanschaffen, zodat mijn dochter van 8 daar ook op kan rijden. Lijkt me mooi om dan samen met haar te gaan rijden. Ze is pas net begonnen met rijden, dus duurt nog even voor dat idilysche plaatje haalbaar is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:55

Ik heb geen rijbak, maar een kleine track+paddocks. Rijden doe ik in mijn 'achtertuin' de Veluwe :) Vroeger was ik meer fanatieker met 2 paarden dan tegenwoordig met één :)

Van scratch beginnen heeft zijn voordelen, maar alle beginners maken fouten en vaak zijn die ook behoorlijk kostbaar om ongedaan te maken c.q. te verbeteren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:57

We hebben wei, paddock en een rijbak.
We wonen aan het bos, maar daar heb ik in de winterperiode niet zoveel aan en ik hou ook echt van dressuur rijden, dus ik ben echt blij met onze rijbak

Ik reed tot voor kort 6x per week. 4x per week op Tess, 2x per week op Diekke.
Helaas kan Tess op af en toe een klein buitenritje na niet meer rijden, dus het rijden hier staat even op een laag pitje.

Het zou leuk zijn als het lukt om een lieve pony voor je dochter te vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:00

Het heeft beide voordelen. Zelf bouwen kun je alles zelf indelen en je kan ook kiezen voor 2e handse spullen en eel zelf doen om de prijs te drukken. Voordeel als je het geld hebt en de andere boerderijen naar je smaak zijn, bespaard het je een hoop werk

Ik heb een rijbak maar rij er amper in Ik gebruik hem ook als paddock en zou hem niet willen missen. Ik woon direct aan het bos dus rij veel meer buiten dan in de bak .

Ik heb 3 paarden maar rij er maar 1. Mijn dochter heeft er 1 maar zij rijdt amper en ik ben ook aan het aangeven dat na de zomer die pony weggaat als er niet meer mee gedaan wordt. Kost gewoon genoeg geld en prima als e er plezier mee heeft maar niet om maar te "hebben".
Zojuist is de hoefsmid vertrokken, weer 75- voor een pony die 2 a 3 keer per maand gereden wordt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:05

Wei, paddock en track. En ik rij bij mijn buurvriendin in de bak (600m) of buiten.
In de paddock kan ik wel licht longeer en grondwerk dingen doen en rijden met de baby (maar dan neem ik de track ook mee).
Moest hier 11 jaar geleden ook from scratch beginnen, behoorlijke klus wel, vooral al die palen zetten en ogen draaien %)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:14

Hier wei, paddock, track en schuilstal. Rijden doe ik in het bos of op de RV. Mijn RV heeft 2 binnenbakken en zit 20km verderop. We rijden en mennen. Ik probeer 2x pw in de bak te rijden, 1x buiten en 1 of 2x te mennen.
Hier beperkte ruimte en nu 1 paard en 1 shetlander lopen. Volgend jaar komt er nog een E pony bij.

LN mocht je de pony verkopen, vrienden van mij zoeken een brave D pony voor hun dochter.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:18

[code][/code]Rijden doe ik in de rijbak of in de paddock. Ligt er aan welke bodem op dat moment het beste is. De rijbak moest een jaar inklinken voordat we er meer verder gaan.
Sinds twee week wat frequenter een rondje buiten. Maar dat is wat langs het schouwpad. Bos heb ik niet in de buurt. Maar in de natte periode is dat niet te doen.

En van scratch beginnen is fijn maar als ik zie hoe vaak ik de boel heb ongegooit doe je dat ook wel als het wel wat staat. Weides zijn prima veranderbaar. Rijbak wat minder maar denk dat je er vanuit mag gaan als die er al jaren ligt dat die op een prima plek op het perceel ligt. Kom je er achter dat de rijbak een drama is kan je hem ook altijd nog veranderen. Kost alleen al snel een paard duizend euro.

Maar alles wat er al staat hoef je niet nieuw te kopen. En je kan sneller van je paarden genieten ipv. Alle vrije uurtjes besteden aan uitzetten, aanpassen. En behelpen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:36

Belker schreef:
Hier wei, paddock, track en schuilstal. Rijden doe ik in het bos of op de RV. Mijn RV heeft 2 binnenbakken en zit 20km verderop. We rijden en mennen. Ik probeer 2x pw in de bak te rijden, 1x buiten en 1 of 2x te mennen.
Hier beperkte ruimte en nu 1 paard en 1 shetlander lopen. Volgend jaar komt er nog een E pony bij.

LN mocht je de pony verkopen, vrienden van mij zoeken een brave D pony voor hun dochter.

Dit is de kleinere een kleine C. Ik denk dat die zo verkocht is aangezien die zo braaf is. Dochter wil hem absoluut niet verkopen maar ik geef haar deze zomer de kans om meer te gaan doen met hem

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:44

Lynn_Nikita schreef:
Belker schreef:

Dit is de kleinere een kleine C. Ik denk dat die zo verkocht is aangezien die zo braaf is. Dochter wil hem absoluut niet verkopen maar ik geef haar deze zomer de kans om meer te gaan doen met hem

+:)+ Dat denk ik ook. Sterkte ermee.

Mellypip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:09

Hm, snap helemaal wat jullie bedoelen... Ik zal eens kijken op welke afstand de RV zit, wie weet kan ik daar ook rijden. Thanx voor de tip.

Voor wie het leuk vindt, dit zijn de huizen waar we naar kijken:

Huis in Haulerwijk gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haulerwijk/hu ... straat-19/

Huis in Haule gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haule/huis-42 ... lderweg-4/

Huis in Haule gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haule/huis-42 ... burg-7-7a/

De Koumansburg was degene waar we in eerste instantie helemaal weg van waren, vanwege de ruimte en de ligging. Maar daar moet dus echt ALLES verbouwd worden. En daarnaast dan nog alles voor de paarden gerealiseerd worden. Mijn doel is om paarden therapie te gaan geven (ik ben kinder en jeugd therapeut namelijk) dus er zou ook nog een praktijkruimte gebouwd moeten worden. Een 5 jaren plan dus.
De kerkstraat trekt me op het moment ook omdat daar dus al veel is, met veel mogelijkheden. Het ligt alleen wel echt aan de rand van het dorp en we wilden eigenlijk het liefst in the middel of nowhere zitten
Ls jullie naar deze woningen kijken, met wat jullie allemaal al gedaab/meegemaakt hebben, wat zien/denken jullie er dan van?

@belker, wat leuk dat je ook mennen erbij doet!

@Qimm,kan me voorstellen dat al die palen en oogjes draaien je op een gegeven moment wel de keel uit hangen

@Lynn_Nikita, ja een pony alleen voor de 'heb' is een dure hobby. Snap dat je de pony anders gaat verkopen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:22

Alle 3 hebben ze potentie.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:26

Ik kwam even spieken en las een heel verdrietig bericht over je leuke katje, Boemel. Wat verschrikkelijk. ;( Veel sterkte, ook met de rest van je verdriet. :(:)

Belker, wat een fijn plaatje!

Melly, zeker een spannende tijd voor jullie! En heel leuk. :D Wij kochten het huis ook zo en na 1.5 ton verbouwingskosten hadden we het alleen gerenoveerd en woon-/brandveilig. Geen luxe opties verder. De oude badkamer en keuken zitten er na 10 jaar nog in. Want dat krijg je met zulke objecten als je niet een grooooot budget hebt voor alle bijkomende kosten en projecten. Dan moet je keuzes maken en gaat alles in stapjes.

Wij hebben bijna 2,2 hectare in totaal. Bijna 1.9 hectare is agrarisch, de rest is woongedeelte. Hier hebben 2 tot 8 paarden gestaan met gras in overvloed + over om te hooien, maar het nadeel van de vruchtbare klei is dan weer dat het in de winter dramatisch is. Dan staan ze meestal in de paddock.
Ik begon met een nood containerstal met drie stallen van 2,5 x 4 meter en een dichte luifel eraan over de lengte van 4 beter breed. Daarna twee nieuwe kunststof stallen met een zadelkamer geplaatst en weer een poosje later de helft er tegenover van twee stallen met een voer-/poetsruimte. De noodstal is nu schuilstal, maar moet ooit vervangen worden.

We begonnen met een paddock en longeercirkel. Nu is het een rijpaddock met twee gewone paddocks, aangesloten op de schuilstal en met overal doorgangen naar de wei. Zo kan ik op 1 punt de waterbakken hebben (en eventueel een poeltje in droge tijden om de voeten niet uit te laten drogen) en houden ze altijd schuilmogelijkheid + paddock + toegang tot weiland. Alles is af te sluiten en tegen elkaar open te zetten met behoud van stroom.

Het weiland hadden we al, maar door de jaren heen hebben we al veel kosten moeten maken aan de omheining, puur om het bij te houden. En daarnaast hebben we de indeling licht veranderd.

Als ik heel vluchtig naar je drie huizen kijk, dan kies ik de Kerkstraat. Ik denk vanwege de hoeveelheid land, de paardenstallen die nu te gebruiken zijn en de schuurruimte die voor jullie omgebouwd zou kunnen worden tot praktijkruimte. Maar goed, dat was echt bliksemsnel bekeken en ik ken de omgeving verder niet. Huis kan in het echt ook een totaal andere indruk geven. Koumansburg heeft een grote schuur waar je veel mee kunt. Die had ik graag willen hebben! Ze hebben inderdaad allemaal potentie. Als er veel geld is om te gebruiken voor de verbouwing/paardenfaciliteiten maak je mogelijk weer andere keuzes dan wanneer je eerst moet werken met wat er is. Wij zitten zelf aan de maximale bebouwing wat oppervlak betreft in het huidige bestemmingsplan. Mogen wel de lucht in met het huis of toch uitbouwen als we er 2 huisnummers van maken na splitsing. Een dikke schuur of overdekte paddock zit er daardoor voor ons niet in. Met het steeds extremer wordende weer zou dat voor mij een droom zijn. Toch kom je een heel eind met een goede bodem + schuilmogelijkheid om paarden altijd fijn buiten te hebben.

*edit: paar gekke zinnen aangepast
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 05-05-23 17:54, in het totaal 4 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 17:42

Het is dat ik te zwaar ben voor mini Monty..... en ook dat drie teveel is :+

Hier is alles met gras. Gedeelte waar ik rij is ongeveer 20x40 volgens mij iets langer. Dat is Monty zijn stuk/paddock. Dan heb ik rondom de wei de racebaan/track van Guus. We noemen het racebaan omdat ze wel eens rondjes rent. In de ochtend momenteel ieder op eigen stuk, dan 2 uur op de wei en dan mogen ze samen op de racebaan en rijwei. Heb volgens mij nog geen duidelijke foto's.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:02

Ik heb een paddock, track en een schuilstal. Op ongeveer 6500m2

Even wat anders, iemand hier op zoek naar een jaarling? Een van de buren heeft paarden en hij heeft zich weer wat aan gehaald.. ging er heen om zijn bange jaarling merrie.. hij kan er niks mee. Bleek ie via een handelaar ook nog twee jaarling hengsten in de maag gesplitst gekregen. Ze mogen alle drie weg. Kan eventueel wel foto’s maken als iemand interesse heeft.

Bange jaarling: Heel luxe pony, denk rond 115 /120 nu 1 jaar oud. Moeder heeft Spaans papier erbij vader zou quarter of paint zijn. Maar denk dat dat niet klopt. Moeder is bruin en jaarling wordt schimmel. Typisch pre qua bouw. Extreem bang en ontspant pas na een uur in je aanwezigheid. Heb wat geaaid en na tijd wat brok uit m’n hand gegeten. Had ie nog niet eerder gedaan.
Heeft een scheve mond heeft vast gezeten in het hek 3 weken geleden. Kon er nu niet aan komen leek vooral in de lip te zitten en zwelling. Wilde niet verder in de stress maken. Hij wil dr graag verkopen. Zei al als kaat niet geblesseerd was geweest dan mocht ie wel hier heen en dan als ie mak is weer weg.. durf het alleen nu nog niet aan.
Verder nog twee jaarling hengsten, vos rond 120 mooi dier en goed lopen. Geen idee wat voor iets het is. Beetje schuw maar ook erg brutaal. Bert al naar me en wist z’n voorbenen ook al goed te gebruiken.
3e Pony jaarling van rond meter denk ik, bruin en brutaal. Was de baas over de andere twee. Lijkt qua bouw beetje hackney.

Het zijn een beetje kneusjes qua vacht maar wel netjes op de benen. Moeten wel nodig naar de smid.

Dus mocht iemand wat willen en een goed huis bieden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:30

Ik zou kijken naar de ligging. Alle 3 zijn de huizen niet mega nieuw. De andere 2 hebben ook al verouderde keuken en badkamer en loslatend behang. Ik ging OF voor de meeste grond OF de beste ligging afhankelijk wat je ook graag doet met rijden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:42

Mellypip schreef:
Hm, snap helemaal wat jullie bedoelen... Ik zal eens kijken op welke afstand de RV zit, wie weet kan ik daar ook rijden. Thanx voor de tip.

Voor wie het leuk vindt, dit zijn de huizen waar we naar kijken:

Huis in Haulerwijk gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haulerwijk/hu ... straat-19/

Huis in Haule gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haule/huis-42 ... lderweg-4/

Huis in Haule gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/haule/huis-42 ... burg-7-7a/

De Koumansburg was degene waar we in eerste instantie helemaal weg van waren, vanwege de ruimte en de ligging. Maar daar moet dus echt ALLES verbouwd worden. En daarnaast dan nog alles voor de paarden gerealiseerd worden. Mijn doel is om paarden therapie te gaan geven (ik ben kinder en jeugd therapeut namelijk) dus er zou ook nog een praktijkruimte gebouwd moeten worden. Een 5 jaren plan dus.
De kerkstraat trekt me op het moment ook omdat daar dus al veel is, met veel mogelijkheden. Het ligt alleen wel echt aan de rand van het dorp en we wilden eigenlijk het liefst in the middel of nowhere zitten
Ls jullie naar deze woningen kijken, met wat jullie allemaal al gedaab/meegemaakt hebben, wat zien/denken jullie er dan van?

@belker, wat leuk dat je ook mennen erbij doet!

@Qimm,kan me voorstellen dat al die palen en oogjes draaien je op een gegeven moment wel de keel uit hangen

@Lynn_Nikita, ja een pony alleen voor de 'heb' is een dure hobby. Snap dat je de pony anders gaat verkopen.

Ik zou voor de derde gaan. Eerste te dicht bij buren en denk overal plastic schrootjes die moet je ook vervangen ivm brand gevaar
2e te groot