Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:06

YvonneV schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar heb je de draad nu 5 / 10 cm boven de grond zitten?
Ik niet, dus nu wat lang gras merk ik ook niets van. Zeker omdat hoe langer het is ook hoe minder groen en dus stroomdoorlatend.

Maar wil je dat een wolf niet gaat graven moet het laag, heel laag bij de grond zitten.
Zeker nu in deze tijd van het jaar is het gras dan altijd nat. Laat ik mij niet voor kunnen stellen dat dat geen stroomverlies geeft.

Als je 24/7 een flinke klap stroom op de draden hebt staan dan brand het gras gelijk weg zodra het de draad raakt.

Nou bij onze koeienweides (en paardenweides) moeten we toch echt kanten maaien onder de draden om stroomverlies te voorkomen.
Gras geleid ook stroom, als je stroom wil testen pak je een grasspriet om te voelen of er stroom op staat. Dus als die spriet in verbinding staat met de grond dan gaat het de grond in.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:07

Superpony. Je moet eens met dierenartsen hier rond het Drents Friese Woud praten. Die zijn er helemaal ziek van dat ze iedere dag op pad moeten om dieren aan elkaar te naaien of te euthaniseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:30

Hier ook geen weg schroeiend gras.
En eerlijk gezegd met die droogte van de zomer ben ik blij om. Dan zou er toch regelmatig brand komen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:49

Popstra schreef:
Je kan wel leuk blijven observeren wat de wolven doen voor je zelf stappen onderneemt maar dan mag je wel hopen ze het niet bij jou dier doen.
Dat zeggende, ik weet ook geen oplossing....

Ik blijf het zot vinden dat dit allemaal maar MAG gebeuren wat die beesten allemaal aanrichten.

Ik kan observeren want geen wolf in wijde omtrek en komt hier ook niet makkelijk plus weinig reden om te komen. Ik heb noodoplossing bij de hand dus kan brainstormen over iets op langer termijn (hopelijk) als blijvende aanpassing

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:54

Het word tijd dat de wolf een mens pakt, en dan nog het liefst in de Randstad. Mischien komen er dan eens actie ondernomen.

Eerder werd er in een natuurgebied een bepaalde soort koe afgemaakt die haar kalf wou beschermen. En een gevaar voor toeristen vormde, terwijl dat belachelijk was, omdat de toeristen te dichtbij kwamen en de dieren voerden.
En de wolf mag zijn gang maar gaan?
Hoe krom wil je het hebben?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:58

Het is idd zó krom. Een hond mag niet los lopen. Hij verstoort de natuur. Maar de wolf mag zikn gangen gaan _-:(

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:29

Vandaag is er een ezel gedood bij ons in de buurt.
Onder het hek door zijn ze gegaan :(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:26

Saul schreef:

Verschrikkelijk

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:40

Saul schreef:

Vreselijk!

In Hechtel was dat ? Weet je welke straat ?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 07:38

OleJon schreef:
Het word tijd dat de wolf een mens pakt, en dan nog het liefst in de Randstad. Mischien komen er dan eens actie ondernomen.

Binnenhof Den Haag lijkt me heel geschikt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:54

Lukasje schreef:
Saul schreef:

Vreselijk!

Vechten ezels normaal niet terug? Achter welk hek en in welke conditie was dat dier -O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:58

Of het nou een klein, oud en zwak ezeltje was of een groot, jong, gezond dier, maak je geen illusies, ze maken geen schijn van kans!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:59

ik denk dat ezels die terug vechten net zoveel een pro-wolf sprookje is dan dat ze niet over 120 komen, altijd doden met nekbeet, schuw zijn enz enz.
Een ezel in gevangenschap kan ook niet weg. Word ook in een hoek gedreven en klaar.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:01

Ezels zijn wel behoorlijk territoriaal, ik heb ezels geiten zien doodtrappen. Maar inderdaad, in een afgesloten weide en met een wolf als tegenstander… Weinig hoop voor de ezel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:14

Oakland1990 schreef:
Lukasje schreef:

Vreselijk!

Vechten ezels normaal niet terug? Achter welk hek en in welke conditie was dat dier -O-

dat fabeltje telt niet voor de huisezeltjes die wij kennen. Ezels die in staat zijn om tegen een wolf te vechten zijn ezels die wild en gehard zijn.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 10:43

Ik ben intussen in een nog groter dubio maar heb wel een soort van oplossing bedacht.

Ze gaan overdag gewoon naar buiten. Voor de nacht maak ik een grote roundpen van bouwhekken om de stal heen. 3 meter hoge bouwhekken met een klap stroom erop. Daar bovenop komt een naar buiten staande rij met prikkeldraad zodat, mochten ze besluiten te klimmen in mijn bouwhek, dat ze t daar dan niet overleven.

De pony's gaan vanaf de schemer in de roundpen met een draadje met een beetje stroom aan de binnenkant. Mijn schuilstal maak ik met een deel open en ik ga een deel dicht maken, zodat ze zich iig kunnen verstoppen als de wolf hen wel bezoekt.

Ik ga een stuk gaas ingraven in de grond zodat onder het hek doorgraven ook heel lastig wordt.

Ik ben het nu aan het uittekenen om te kijken of dit haalbaar is en ga even met wat bouwmannen zitten. Kijken of we dit voor elkaar kunnen krijgen.

Ik ben ook bij een super fijne stal geweest waar ik in principe naartoe kan maar de pony'tjes 's nachts in een stal, daar moet ik nog even over nadenken :) Ze zijn zo graag buiten en gebruiken de schuilplekken ook nooit en een grotere roundpen met een klap stroom voor 's nachts hen wel nog de bewegingsvrijheid geeft die ze in een stal dan niet hebben.

Wat een dilemma's he?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:54

Hoe wil je stroom op een bouwhek zetten zonder dat je lekstroom krijgt ??

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:03

Een pony verstopt zich niet. Het vlucht, los die draad in en mogelijk erger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:06

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:17

Maar dan komt er dus geen stroom óp het hek te staan, maar alleen op het draad wat vóór (of achter) het hek is aangebracht.
Het hek zelf is dus stroomloos en door de mazen een prima hek om tegen aan te klimmen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:24

Nee, hek werkt als fysieke barriere en aarde. Zo kan wolf wel willen klimmen/springen, maar dan contact stroomdraad en hek = hardere klap. Dan nog prikkeldraad bovenlangs om de bovenste buis gewikkeld voor meer auw pootjes als je er op wil springen ... Combi methode, maakt het onaantrekkelijk ook als de stroom niet werkt. Zo'n hek moet inderdaad flink hoog zijn, want basis is dat ze er niet in 1 boog overheen zeilen. Ze moeten op en over, waarbij je op (en dus lijf nog 90% juiste kant hek) pijnlijk maakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:30

Overigens heb ik ook nog geen bouwhekken van 3 mtr hoog gezien, wel van 3 mtr breed en 2 mtr hoog. Dus die zou je op zijn kant kunnen zetten.
Ook vraag ik me wel af of een wolf de gepuntlaste mazen niet los kan trekken, zó dik is dat draad ook niet én rond-op-rond dus weinig aanhechtingsoppervlak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:39

Als een wolf zo hongerig is dat ze de eerste omheining gaan slopen waar wat achter kan staan, dan grijpen ze ook al mensen. Er loopt in elk geval hier nog genoeg vee buiten achter enkel houd ze op het perceel omheiningen. Veranderd dat, dan is het probleem al zo groot dat er meer zorgen zijn qua wolf dan enkel vee. Kans is dan ook groot dat tegen die tijd wolf gestroopt wordt ivm veiligheid kwetsbaren en een overheid die niks doet. En we zitten al aardig dicht richting shoot, shovel and shut up oplossingen gezien de ellende die we nu al zien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:56

Ik kreeg de volgende app doorgestuurd.

Hallo allemaal,

Op zaterdag 8 oktober (‘s middags) wordt er een actie georganiseerd in Gaasterland om aandacht te vragen voor de toename van het aantal wolven in ons land en de schade die deze dieren daarbij aanrichten. Inmiddels zijn er al een aantal paarden slachtoffer geworden van de wolf in onze omgeving.

Het idee is om met een linie paarden (onder het zadel) in een stuk land als het ware symbolisch de wolf te verdrijven. De stichting die dit organiseert zorgt dat hier pers bij aanwezig is en is momenteel nog bezig bekende personen uit de paardensport hieraan te verbinden.

Dit zal al met al een half uurtje duren.
De vergoeding bedraagt 25 euro per paard.

Hoe leuk is het om aansluitend met elkaar een buitenrit te maken in de bossen van Gaasterland? Win-win situatie

Via onderstaande link kun je (vrijblijvend) deelnemen aan de groepsapp. Hier wordt meer info in gedeeld over de actie, maar kunnen alleen beheerders iets in zetten.

https://chat.whatsapp.com/Dhrl2lVepQI2IZqdotzre1

Voel je vrij om dit bericht door te sturen
Mocht je nog vragen hebben: stuur mij even een appje: 0623512113 (Iris Seefat)
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 25-09-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 11:59

DubbelFun schreef:
Overigens heb ik ook nog geen bouwhekken van 3 mtr hoog gezien, wel van 3 mtr breed en 2 mtr hoog. Dus die zou je op zijn kant kunnen zetten.
Ook vraag ik me wel af of een wolf de gepuntlaste mazen niet los kan trekken, zó dik is dat draad ook niet én rond-op-rond dus weinig aanhechtingsoppervlak.

Ik was inderdaad van plan om ze op de zijkant te zetten :)

En in principe inderdaad die methode om lekstroom te voorkomen. Het zal even een projectje worden maar gelukkig ben ik aardig handig en ga ik dit niet alleen doen maar even wat hulp vragen aan aannemers die vast wel mee kunnen denken in dit probleem :)

De ene pony vecht als een ezel. Die vliegt ook achter katten en honden aan :+ Dus ik denk niet dat die gaat vluchten. De andere pony doet wat de chef doet. Ik verwacht niet dat ze in paniek door het hek heen vliegen.

En inderdaad, niks is 100% veilig. Hier staan wel veel andere dieren en hoe sneu voor de schaapjes op de hei dan ook, dan pakken ze die waarschijnlijk.