Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:32

Wat vervelend Joyce. Niet netjes ook dat ze dan 1 paard binnen cq buiten laten staan....zou er best pissig om zijn...

biancaaaa

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:36

Hier ook Pavo vital en geen problemen met frisse paarden (als in niet frisser dan normaal), ook de tweejarige hengst niet.

Dit wellicht ook nog handig voor mensen die aan willen planten? Geen mega hoeveelheid maar wel wat leuke planten en goed doel, ik heb net besteld:

Door wereldwijde ontbossing zijn we inmiddels de helft van onze bossen op aarde verloren. Ook in Nederland worden veel bomen gekapt en niet altijd nieuwe bomen teruggeplaatst. Tuinen worden betegeld waardoor groen verdwijnt en de biodiversiteit afneemt. Voor een gezonde leefomgeving is het juist belangrijk dat er groen bijkomt. Daar kun jij zelf aan bijdragen door het planten van boompjes en struiken in jouw tuin.

Met een 'Bosje hier & Bosje daar' pakket doe je iets goeds voor de natuur dichtbij én de natuur verder weg. Je ontvangt een minibos-pakket met inheemse boompjes en struiken voor 3m2 oppervlakte tuin. Voor elk pakket plant het Wereld Natuur Fonds bovendien drie bomen in het Atlantisch Regenwoud in Brazilië. Goed voor de vlinders in jouw tuin én goed voor de jaguar in het regenwoud.

Meer informatie en bestellen: https://bit.ly/32NxxI6

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:42

@biancaaaa: hoe loffelijk het ook is om oude bomen te vervangen door nieuwe en meer bos aan te planten... de eerste 20 jaar hebben we er niets aan, want het zijn juist de oude bomen -de werkpaarden- die voor de hoogste CO2-opname zorgen. Alle produktie bossen die nu produktierijp zijn en oerbossen die gekapt worden zullen voor een verhoogde CO2-toename zorgen.

@joyce: als je eens een uurtje roostert om bij elkaar te gaan zitten en dingen goed door te praten. Werkt vaak heel verhelderend :)

Hier een vies miezertje, dus de regendekens maar om gelaten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:48

Dubbelfun ik denk idd dat we het even samen goed door moeten nemen. Ik ga er ook gewoon vanuit dat het miscommunicatie is of dat misschien iemand net een ander vraagt om te doen en die persoon dan niet aan de andere denkt.
Wat het echter lastig maakt is dat het iets tussen schoonzus en eigenaar weidegenoot is. Wij hebben namelijk met schoonzus afgesproken dat dit gewoon door zou lopen tot ze zou verhuizen en dat wij zouden bijspringen op momenten dat een van hun niet zou kunnen. Ik wil mij er het liefst niet mee bemoeien maar welzijn van de paarden gaat mij voor. Dus vandaar dat ik even goed moet nadenken hoe ik het ga brengen :) Ben ook wel een beetje bang als ik het alleen met schoonzus bespreek dat de boodschap dan niet bij de ander goed aan komt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:36

@joyce: stel je zelf kwetsbaar op (niet 'aanvallend'/konfronterend) en stel de feiten 'vragend' niet als een voldongen feit (al is het dat wel :) )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:56

Dank je wel DF voor het mee denken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:23

MarjanB schreef:
Karin_deB schreef:
Wat betreft de Pavo Vital: ik ben er nog niet echt 100% over uit dat dat de oorzaak is bij mijn merrie.
Ze is zoiezo in de winter altijd wat hysterisch (weer, oud&nieuw, laatst dat ongeluk in de straat etc etc).

Ik kijk het nog even aan tot het voorjaar/zomer.

Ik wilde graag de Pavo proberen omdat die makkelijker verkrijgbaar is. Heb namelijk ook de vitalbix maar daar moet ik een half uur voor rijden. De Pavo kan ik hier in het dorp halen.

Vitalbix kan je online bij ze bestellen en boven 50 euro geen verzendkosten.

Of bij de paardendrogist (gratis vanaf 45,-). Bestel daar meestal die slobber.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:24

Ik had vroeger een stalgenoot die juist haar paard per se zelf binnen wilde halen. Al stond het paardje helemaal te flippen op de weide in haar eentje, eigenaresse werd woest als wij, om goed te doen, haar paard hadden binnen gezet.

Ik snap dat niet, maar dat zal wel aan mij liggen :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:27

Toen ze zondag belde zei ik gelijk ik kom eraan!! Ow ik wil haar ook wel binnen zetten als je dat goed vind kreeg ik gelijk als antwoord. Nou ja scheelt weer reizen en manege was eigenlijk ook dicht op dat tijdstip. Ik denk dat ze er zelf ook geen probleem mee heeft als ik haar paarden binnen zou zetten als er wat is. Kijk dat het niet zomaar gedaan wordt dat snap ik ook wel, maar van mij mag iedereen ingrijpen als er wat aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:28

Ik zou dat best een dingetje vinden aangezien je als eigenaar altijd aansprakelijk bent.
Maar ik heb het dan ook aan de hand gehad met een staleigenaar met toestemming om binnen en buiten te zetten. Had er niet aan moeten denken als datzelfde (mijn paard heeft zijn duim er af getrokken) was gebeurd met iemand zonder toestemming.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:39

Wij hadden in zulke situaties de regel nooit een paard alleen laten staan of achter laten. Dat was soms onhandig maar wel het veiligst voor de paarden

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:42

Robijntjah schreef:
Ik zou dat best een dingetje vinden aangezien je als eigenaar altijd aansprakelijk bent.
Maar ik heb het dan ook aan de hand gehad met een staleigenaar met toestemming om binnen en buiten te zetten. Had er niet aan moeten denken als datzelfde (mijn paard heeft zijn duim er af getrokken) was gebeurd met iemand zonder toestemming.

snap ik helemaal, nog niet op dit manier bij stilgestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:47

Ik verbaas me er altijd over als een ranch hier uit de buurt de paarden uit de wei gaat halen voor een buitenrit, dan lopen er 2 man met 12 paarden aan een touwtje deels over een zandpad en deels over een B-weg waar best wel -buiten gewone auto's- dikke tractors langs komen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:56

Oh dat vind ik ook wel dapper ja. := Ik breng mijn twee paarden ook altijd tegelijk naar de huurwei (150 m. lopen) en ga ook gerust met beide paarden tegelijk een wandeling maken (over een doorgaande weg), maar het zou toch echt niet in mij opkomen om meer dan twee paarden tegelijk mee te nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:15

Ik bracht en haalde vroeger mijn paarden ook tegelijk van/naar de wei, maar sinds de nieuwe honden van de buren zou ik dat nu niet meer doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:49

Ik loop op het werk regelmatig met 2 tegelijk maar kijk wel goed naar welke ik samenpak. Sommige heb ik mijn handen al vol aan maar er zijn ook oudere merries of "vriendjes" die prima samengaan.

Ik heb even pauze, uur geleden thuisgekomen en had hooi mee genomen ( ronde baal) Die van de trailer afgerold en meteen weer vertrokken en volgeladen met vlas en brok en ook weer uitgeladen en zometeen een ibc vat doorflexen en afbramen om een extra voerbak te maken. Eigenlijk niet nodig maar ik kon die bak ophalen en heb nu weer plek om er 1 te plaatsen. maar nu even bijlezen met wat tapashapjes

Joyce, ik zou ook laaiend zijn, je haalt niet 1 paard uit de wei en laat de ander achter. Nog even volhouden, nog maar een paar weken

Van de week een nieuwe merrie buitengezet die ook nogal fris, jong en/of ongemanierd was en bleef op een rare manier even hangen bij het lostreken. Nu staat mijn pink topje scheef zag ik, maar kan hem gewoon buigen en doet niet extreem pijn, aar dat scheve is echt nieuw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:50

@lyn: ik zou hem toch even recht laten zetten. De zenuw kan bekneld zitten waardoor je niets voelt en als dat te lang duurt dan sterft die af (de zenuw niet de pink :D ). Verder kun je er veel last van krijgen als je ouder wordt en er gaat artrosestijfheid ontstaan. Tegen die tijd is het zo vergroeid dat er niets meer aan gedaan kan worden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:40

Zomik heb nieuwe lens nummer 2 gehad vandaag. Vanmorgen snel paarden gemest, hooi gegeven en honden gedaan. Gisteren had ik alle netten gevuld dus de komende dagen even rustig aan doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:23

Ik voel mijn pink wel, maar heb er geen pijn aan.

Voerbak is klaar en al in gebruik genomen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:45

Ik zou het denk ik de stress, gedoe en extra moeite voor communicatie niet waard vinden en paard gewoon naar huis halen.

Hier neem ik ze alledrie tegelijk mee maar de shet telt eigenlijk niet mee, die is zo easy :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:00

Als je er "maar" 2 hebt is het samen verplaatsen toch vaak het makkelijkst, want dan zijn ze rustiger als met 1 lopen, de ander blijft achter en jij moet hek sluiten voor de ander eventueel meeglipt. Bij mij is het apart nemen juist de uitdaging vaak.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:06

Nou vanmiddag samen naar de stal. Ik de spullen pakken om te rijden en manlief ging paard halen. Ineens telefoon, kom snel! Weidegenootje had zich ertussen gedrongen en uit de wei geglipt. Die liep op het pad en wilde zich niet laten pakken die wilde vooral gras eten. Ik kreeg hem wel te pakken gelukkig. Oké kleine poon dan maar mee naar binnen :+

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:28

fokfanaat & Jade: Kastanje is inderdaad onregelmatig. Past niet echt bij wat ik wil hebben aan hekwerk.

Quir: Ik vind composiet best mooi, maar het kost wel een bult. Kan ook maar weinig leveranciers vinden.

xXutopiaXx: Mooi design voor de poetsplaats! Ook lekker veel ruimte waar je het gerealiseerd hebt!

ClaudiaHS: Je bent een held. Dankjewel voor de tutorial!

JackieT: Arme Tess. Hopelijk went ze snel aan de kalfjes.

miepmier26: Goed idee! Thanks voor de tip!

MarjanB: Het is zo eind van de maand. Maar ik mis het uitslapen ook wel hoor.

Tantejeanne: Dat ligt helemaal aan de grondsoort en de staat van de bovenlaag.

Ik voer overigens alles Vente, ben er super tevreden over. Ik kom op veel stallen voor mijn werk en was bij 3 daarvan positief verrast door de top conditie van de paarden en over hoe geweldig de paarden in het haar zaten. Ik vroeg wat ze voerden, en wat denk je: stuk voor stuk Vente. Ik heb de Optibreed en de sport. Daarnaast geef ik luzerne. Ik wil ook wel aan een zandkuurtje gaan beginnen, ik ga me daar eens in verdiepen.

joyce83: Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar gefrustreerd van bent. Ik zou woedend zijn. Heb zo een paard verloren, omdat ze als laatste van het land werd gehaald. Ik zou er duidelijke afspraken over maken.

biancaaa: Dankjewel. Wij zijn genoodzaakt te kappen, maar willen weer terug planten, dus ik ga er even naar kijken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:02

Vandaag voor het eerst na werktijd nog kunnen rijden! Heerlijk!
Zo ga ik het liefst mijn weekend in :o

Verder een drukke week hier.
Start van een groot project op mijn werk en gisteren een trouwshoot gedaan. Zit nu op het checken en nabewerken van ruim 1100 foto's en voor vandaag vind ik het genoeg geweest :o

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 01:09

Ik zet de paarden een voor een buiten en ook weer een voor een binnen. En de paarden staan gewoon netjes rustig te wachten zonder gekke dingen. Ik krijg ze gewoon niet met twee tegelijk mee, de een wilt absoluut niet naast/voor de ander lopen, enkel erachter met een flinke afstand. Tja zo lang zijn mijn armen niet.