Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marith_Ov

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:24

Ik heb dinsdag de deken al weer afgehaald. Het weer was al weer rustig en geen tot weinig sneeuw meer. Dus deken af een rondje lopen en het land weer op. Ze staat nu comfortabel in de kou zonder het koud te hebben. De kou was het probleem ook niet, wel de sneeuw in combinatie met de felle oostenwind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:07

Ik laat de dekentjes nog even op, op-af gedoe daar wordt niemand beter van, vind ik.
Na het weekend kijken we wel even wanneer ze er af gaan :)

Zo'n ongevoerd regendekentje voor mini en voor Rena zelfde, met nog een wollen dekentje er onder...dat is nou ook weer niet zó spannend.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:07

Ik heb ze vorige week zondag opgelegd met die felle koude en wind. Er waren gevoelstemperaturen van -14 graden... maar nu denk ik eraan om zaterdag ze af te nemen. Deze nacht zou het nog -9 kunnen worden maar vanaf morgen is de vrieskou door. Mogen ze dan af of moet het eerst nog warmer zijn ? ( ze hadden nooit eerder dekens op dit jaar )

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:26

Als je normaal geen deken op zou doen bij - 9, dan moet je dat nu ook niet doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:21

Ik vind het nog wel wat anders wanneer ze de afgelopen dagen een deken op gehad hebben. Persoonlijk vind ik het erg cru om ze nu af te halen met nog koude nachten in het verschiet. Maargoed hier hebben ze dan ook maar dun spul op, vooral om de nog best koude wind er een beetje af te houden.

Normaal nooit dekens op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:40

Ik vind het ook niet kunnen. Het vriest nog tm maandag flink.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:54

Ik doe ze dinsdag op z'n vroegst af. Dan zit het echt weer in de plus. Alleen dan ook wel weer met regen... :( Blijft altijd lastig, daarom was ik juist zo blij om deken vrij te zijn. Maar goed, het was vorige week met die sneeuw en wind gewoon te koud voor ze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:59

Als het alleen maar zo als nu was geweest dan hadden ze hier nog zonder deken gestaan. of als Rena wat jonger was had ik ze misschien ook wel af gedaan nu. Maar ze staan toch maar een beetje rond de stallen te hangen nu.... daar warm je ook niet echt van op.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:12

Het meeste hooi is er hier doorheen gegaan van vanaf zaterdagnacht t/m maandagochtend toen er zoveel wind stond en het flink sneeuwde. Daarna weer normale porties tot vannacht, vannacht is er weer heel veel gegeten. Ik heb een thermometer in de stal gezet die de min en max onthoud (al heb je die min temperatuur 's ochtends vroeg ook wel te pakken) en het is nu kouder dan dat het dinsdag - donderdag was. Gisteren werd de bovenlaag een beetje papsneeuw en die is nu aangevroren en glad :(.
Als je een deken op hebt gedaan zou ik die inderdaad oplaten totdat de hele koude nachten voorbij zijn, hier wordt het zondag overdag weer net boven nul en gaat het dan ook 's nachts maar tot -4 oid vriezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:14

De 3 die altijd een deken op hebben, haalde ik ze altijd al overdag even af als het droog en mooi was.

Ze staan echt vol in de zon en daar is het gister en vandaag echt wel warm. Haal ze rond 12 eraf en rond 15uur weer erop.
Ze vinden het heerlijk om dan even te rollen en elkaar van haar af te helpen.

En ik ben een mens, maar loop nu ook al 2 dagen te zweten, omdat ik een winterjas aan had en een sjaal.
Maar, lopend in het open veld voor ons huis is het vanaf de helft wat frisser op je hoofd. Bij ons achter, omringd door bomen is het altijd veel warmer.

Je moet per situatie kijken dan. Maar mn water is ook niet bevroren bijv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:05

Hier is het erg open :j En ze staan maar rond de stal te hangen, in de schaduw... zelf heb ik niet meer mijn wanten aan maar wel nog lekker mijn wollen winterjas :) Er staat echt nog wel een guur windje hier.

Bij beschut, vol in de zon staan / rondlopen had ik ze ook wel (zeker overdag) afgedaan ja :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:49

pmarena schreef:
Ja normaal zijn de huidige temperaturen ook geen enkel probleem voor paarden die buiten staan. Maar de combinatie van het zo heel plotseling heel koud zijn, met sneeuw (vacht nat) en ijzig snijdende wind....was hier gewoon even te veel bij de dames.

Dit had ik ook met mijn jonge paard. Dus toch maar deken opgelegd. Die haal ik waarschijnlijk maandag weer af. Door vroege en late diensten kan ik geen twee keer naar stal, anders zou ik de deken nu overdag al afhalen. En daarna kunnen we hopelijk de winter uit zonder deken.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:05

Ik heb de dekens er gisteren ook afgehaald. Ze stonden toch maar onder 50 grams. Ze staan nu in de volle zon met een flinke bak hooi. Snachts gaan ze op stal, met de deuren dicht.
Vanmorgen toen ik langs reed zag ik 1 van de dames lekker in de sneeuw rollen <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:33

pmarena schreef:
Hier is het erg open :j En ze staan maar rond de stal te hangen, in de schaduw... zelf heb ik niet meer mijn wanten aan maar wel nog lekker mijn wollen winterjas :) Er staat echt nog wel een guur windje hier.

Bij beschut, vol in de zon staan / rondlopen had ik ze ook wel (zeker overdag) afgedaan ja :j

Groot verschil inderdaad.

Wij hebben overburen en dan daarnaast alles open. Zondag kwam alles schuin en hard wel onze kant op.

Maar zoals nu is het windstil en dan echt achter veel lekkerder, dan als ik aan de overkant met de honden tussen de velden door ga lopen.

De paar uren dat de zon zo goed schijnt, is het lekker, maar daarvoor en daarna nog niet.

Maar die 3 hadden al vanaf najaar dekens op, dus die gaan we ook weer afbouwen straks. Niet nu alleen voor die ene bui.
De 2 zonder dekens hebben geen dekens op gehad, ook zondag niet. Maar miep toen wel een extra deken moeten geven.

Het is hier ook echt heel wisselend. Er zijn plekken met een meter sneeuw en een heel deel waar niks ligt. Op de velden open ook. Ene is kaal, andere is nog vol sneeuw.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:53

Ja, typisch hè :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:20

Hier staat heel de dag een pittige oostenwind en dat maakte het wel bitter koud :brr:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:23

Ik moet zeggen dat ik het vanmiddag ook wel een stuk kouder vond dan een paar dagen geleden, guur rotwindje weer :brr:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:25

Toen ik de liner ging wisselen gister wou die van mij weten of ze de deken nog wel terug kreeg
Afbeelding
Prinses op de erwt hoor :D

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:46

Het is ook gewoon stuk dan gisteren kouder toch? Voorspelling zei het en de thermometer ook. Vind het prachtig die sneeuw maar ben blij als het emmers sjouwen weer voorbij is.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:55

Ik ben helemaal klaar met dit weer(vooral de wind) , vandaag twee keer door het ijs gegaan met mijn been (de slootkant snoeien) het water sjouwen ben ik spuugzat.. nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik verlang naar de zomer !

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:02

tootje71 schreef:
Ik ben helemaal klaar met dit weer(vooral de wind) , vandaag twee keer door het ijs gegaan met mijn been (de slootkant snoeien) het water sjouwen ben ik spuugzat.. nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik verlang naar de zomer !

Oeps dit had ik in het weer topic willen zetten :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:11

ik heb mijn oude merrie vanmiddag toch de 300 grams maar op gedaan.
vond haar toch wel erg rustig, weet niet.
dekentje er op en dan had ze later toch ook wel wat meer praatjes richting de andere paarden in haar groep.

Jamesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:03

Ik heb mijn paard 2 dagen een deken opgedaan van 200 gram (tijdens het slechte winterweer met stuifsneeuw) en daarna de deken weer in de kast gelaten.
Prima zo!

Bedankt voor al jullie reacties.

Mvrgr.Jamesje (Bert)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:31

Hier zijn de dekens ongepland zaterdagmiddag afgegaan.

Rena haar wollen deken was scheef gaan zitten, dus tijdens het eten van haar bak warme slobber pelde ik de regendeken er af om die wollen deken er onder weer recht te leggen. En toen liep mevrouw weg / verdomde het om te blijven staan. Nou daar doe ik niet aan mee dus toen heb ik de wollen deken er ook maar vanaf getrokken. Zoek het dan lekker zelf uit :evaw:

Ze stond er niet heel kouwelijk bij 's avonds en toen ik de deken liet zien keek ze niet of ze hem nou per-sé wilde, dus ik heb het maar zo gelaten :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:57

Ik heb wonder boven wonder geen deken op gedaan de afgelopen dagen. Heb er wel 12 keer mee in mijn handen gestaan. Maar telkens als ik voelde aan mijn paard kwam de warmte mijn hand tegemoet. En dan ging ik pas voelen als mijn handen van het werken op een normale temp waren. Tsja.

Ook mijn geschoren paard heeft niet meer dan 200 gram+ hasdeken opgehad. Die was echt heel serieus warm onder die deken. Maar het scheelt inderdaad wel dat ze hier altijd ergens goed beschut kunnen staan.

Mijn 25 jarige lijkt zelfs geen gram afgevallen. Wonderbaarlijk iets, zo'n vacht.