Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:25

Solleke_Noah schreef:
Hahaha wel eerlijk Akshay :D ik zou dat moeilijk vinden zo'n hond, wij hebben juist van die echte lieverds die ook zonder opvoeding schatjes blijven. Maar hij heeft wel een heerlijk plekje bij jullie!

Mesthoop beheren wij door 'trapjes' van mest te bouwen links en rechts, en in het midden hou je dan een aanlooproute.

Mest wordt hier gecomposteerd, nu vier jaar later blijft de mesthoop netjes zakken en hebben we ze nog niet moeten laten leeghalen. Buurtbewoners komen hier ook nog weleens een aanhangwagen mest voor de moestuin halen.

Ik snap het. Mijn familie is doodsbang voor Olaf :') hij kan nogal l*llig naar je kijken. Maar hij gaat dus goed met de Schnauzer, en dat is echt een rotzakje. Dus hij is niet compleet gestoord.

Die mesthoop daar ben ik nieuwsgierig naar! Heb je foto's hoe je hem erbij hebt liggen? Vooral dat composteert en nog niet leeg hoeven maken. Dek je hem af? Maak je hem nat in de zomer? Do tell!

Krijg net bericht dat de hooiboer nog niet hoeft te strooien dus ik kan op pad om baaltjes te halen. Met de trailer 8-)

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:32

Die snackbox heb ik ook besteld. Vind het inderdaad heel leuk. Mijn IJslander werd heel enthousiast van de bleekselderij. Mijn warmbloed eet het als er niets anders eetbaar meer is. De tijm eet mijn warmbloed gewoon niet op. De bieten zijn een succes bij mijn warmbloed. Pastinaak werd hier ook gewoon opgegeten. Ze hebben er nu al een keer of 4/5 van gegeten. De bleekselderij ga ik er wel inhouden hier voor mijn IJslander. Die werd er echt heel blij van. Had ik nooit zelf bedacht om te gaan voeren.

Hier wel het vermiste ijzer teruggevonden, vanochtend was de sneeuw weggesmolten. Al ligt er op de schaduwrijke plekken nog steeds sneeuw.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:36

Ik ben trouwens tot op het bot verwend. De mesthoop wordt hier 1 x per jaar geleegd door de buurman en niet over ons land uitgereden. Daar ligt meestal ruige koeienmest op.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:40

ik zie mijn merrie al kijken naar die snackbox :+ die is echt van t type wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. heb er alleen al 3 pogingen over gedaan om appels te voeren, met de mandarijntjes zitten we nu op een keer of 10, die zijn duidelijk lastiger. watermeloen en peer zijn iets makkelijker, maar echt enthousiast wordt ze er niet van, kijkt tussendoor ook een paar keer om of ze deze troep echt op moet eten _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:41

Hier mogen we de mest naar de mestsleuf van de overbuurman brengen, die het composteert en gebruikt voor de aardbeien en wordt er ook koeienmest over het land uitgereden :P +:)+

Ja er zit flink wat in die snackbox hè! Hier hebben ze er ook al een aantal keer van gegeten, met meerderen :D Je krijgt het ook zo vers, dat als je 't zelf in de koelkast bewaard, je het nog wel een flinke poos kan bewaren :D

Mooi dat je je ijzer weer hebt gevonden Marloes!

Gelukt Akshay!? Ik ook vanavond hooi gehaald :D

Whaha apart paard Jade :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:01

Utopia, in de koelkast is niets terecht gekomen. Ik heb een rijdende kar van gaas waar ik wortels in heb liggen maar ik heb de rest daar ook in gedaan.

Jade, mijn warmbloed moet geen mandarijnen hebben hoor! Dat werd mij al verteld door de vorige eigenaresse.
Het heeft bijna een week geduurd voordat mijn IJslander begreep dat slobber eetbaar was. Wortels en appels kende hij ook duidelijk niet en duurde ook een tijd voordat hij het ging waarderen. Wel heb ik het idee dat mijn IJslander dichter bij de natuur staat dan mijn warmbloed, hem betrapte ik al snel in het begin dat paardenbloemen en mariadistels er graag in gingen. Inmiddels rennen mijn beide paarden hun neus achterna wie het snelste de paardenbloemen vind om te snoepen uit het gras. Maar mijn warmbloed heb ik nog nooit een mariadistel zien eten. Te stekelig voor hem denk ik...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:03

Hier vond de ijslander bleelderij vies. De freiberger vond broccoli vies. Toen maar omgeruild.
Ik wil hier een mestbak laten maken maar vraag me af wie dat kan maken....... Weten jullie dat?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:05

Distels afknippen en even laten liggen wil hier nog wel werken. Het helpt als ze aan de onderkant kunnen beginnen, dan heb je stekels mee ipv stekels tegen :+

Onze mesthoop ligt op het maisland van de buurboer. We hebben 3 oprijplaten en drie houten plankjes om wat hoger te bouwen. In de winter doe ik daar niet zoveel moeite voor, in de zomer wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:08

Akshay schreef:
Solleke_Noah schreef:
Hahaha wel eerlijk Akshay :D ik zou dat moeilijk vinden zo'n hond, wij hebben juist van die echte lieverds die ook zonder opvoeding schatjes blijven. Maar hij heeft wel een heerlijk plekje bij jullie!

Mesthoop beheren wij door 'trapjes' van mest te bouwen links en rechts, en in het midden hou je dan een aanlooproute.

Mest wordt hier gecomposteerd, nu vier jaar later blijft de mesthoop netjes zakken en hebben we ze nog niet moeten laten leeghalen. Buurtbewoners komen hier ook nog weleens een aanhangwagen mest voor de moestuin halen.

Ik snap het. Mijn familie is doodsbang voor Olaf :') hij kan nogal l*llig naar je kijken. Maar hij gaat dus goed met de Schnauzer, en dat is echt een rotzakje. Dus hij is niet compleet gestoord.

Die mesthoop daar ben ik nieuwsgierig naar! Heb je foto's hoe je hem erbij hebt liggen? Vooral dat composteert en nog niet leeg hoeven maken. Dek je hem af? Maak je hem nat in de zomer? Do tell!

Krijg net bericht dat de hooiboer nog niet hoeft te strooien dus ik kan op pad om baaltjes te halen. Met de trailer 8-)

Ik heb het geprobeerd te tekenen in paint :P

Afbeelding

De bruine vakjes zijn trapjes, dus die bovenaan zijn het hoogst. Er tussenin is een soort 'ramp' waar je met de kruiwagen op kan rijden. De trapjes maak je met de riek, telkens de mest naar boven gooien en in trapvorm neerleggen. Op die manier kan je makkelijk tot boven blijven rijden met je kruiwagen.

De mesthoop laten composteren is eigenlijk meer op goed geluk dan dat er echt een gedachte achter zit vrees ik. We letten wel op mengen met kleine takjes en bladafval, dat je verschillende lagen maakt en niet één grote massa van hetzelfde hebt. In de herfst hebben we er ook heel veel grasafval en takken op gedaan en hij is deze winter weeral sterk gezakt.

Er zijn ook bokkers die afdekken, de bokashi methode denk ik?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:09

MarloesHJ schreef:
Utopia, in de koelkast is niets terecht gekomen. Ik heb een rijdende kar van gaas waar ik wortels in heb liggen maar ik heb de rest daar ook in gedaan.

Jade, mijn warmbloed moet geen mandarijnen hebben hoor! Dat werd mij al verteld door de vorige eigenaresse.
Het heeft bijna een week geduurd voordat mijn IJslander begreep dat slobber eetbaar was. Wortels en appels kende hij ook duidelijk niet en duurde ook een tijd voordat hij het ging waarderen. Wel heb ik het idee dat mijn IJslander dichter bij de natuur staat dan mijn warmbloed, hem betrapte ik al snel in het begin dat paardenbloemen en mariadistels er graag in gingen. Inmiddels rennen mijn beide paarden hun neus achterna wie het snelste de paardenbloemen vind om te snoepen uit het gras. Maar mijn warmbloed heb ik nog nooit een mariadistel zien eten. Te stekelig voor hem denk ik...

Herkenbaar, wortels vonden mijn ijslanders in het begin ook een heel vreemd concept.

Ze eten hier ook zo brandnetel, braam en distels vers van de plant af, daar begint mijn warmbloed niet aan :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:13

Klopt, hier eet hij ook braam en brandnetels van de plant. Gele braam is heel geliefd.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:13

Bedankt voor de rekening solleke_noah! Ik was vooral in je composteerwijze geïnteresseerd :o
Wij hebben bakken gemaakt. Dus ik schep het erin. De kipjes maken het mooi vlak. Laagjes maken doen we ook. En alleen geschikt spul erop (geen sinaasappel/ui, maar wel eierschalen etc).

Hooi halen gelukt. Was om 20.57 thuis. Het was net één grote rally :') iedereen telaatkomangst.

24 pakjes bij, moet ik weer even door kunnen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:47

Hier hebben we allebei een werkgeversverklaring. Manlief heeft er zelfs 3, 2 nederlandse en 1 duitse. Ik heb hem gekregen maar voor mij hoort het niet dus ik gebruik hem niet. Maar ik snap je stress. Zou ik ook hebben.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:52

Belker schreef:
Hier hebben we allebei een werkgeversverklaring. Manlief heeft er zelfs 3, 2 nederlandse en 1 duitse. Ik heb hem gekregen maar voor mij hoort het niet dus ik gebruik hem niet. Maar ik snap je stress. Zou ik ook hebben.

In dit geval zou het mijn eigen schuld geweest zijn. Maar kon niet eerder, en later is ook altijd spannend omdat hij in strooipeloton rijdt. Maar toch maar iets beter doorgereden ondanks de aanhanger :P

Nog gauw uitgeladen en op de plek gelegd.

Paardjes hier vanavond rode biet en teentje knoflook bij gegeven. Ijsco blieft zulk raar spul niet, hoogst verontwaardigd :')
Dids geluk

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:20

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 07:13

Ziet er interessant uit. Maar ik haak persoonlijk af bij de haast scheikundige opstart :o
Én ik denk dat het feit dat mijn kippen graag in de stal spitten hier geen goed aan doet

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 07:52

Super leuk die snack box! Ga haar stalken op Instagram.

@Solleke ja die extreme natheid, waarvan ik geen foto’s durfde te delen, die hadden we binnen een halve dag afgevoerd van ons terrein. Als er echt veel regen valt krijgen we dus alles van ‘bovenin’ het dorp en vanaf de es en van de buurman via ons terrein. Omdat veel sloten gedempt zijn en de regen toeneemt.
We gaan nog wat maatregelen nemen als het beter weer is straks.

Is hier iemand met Bokashi? Ik wilde daar ook aan beginnen. Maar merk dat ik nu al weinig tijd heb en we hebben een boer die voor €20 per kipper onze mest wegrijdt. Dus ik denk dat ik voor dat geld niet alle gedoe wil.

Is vaker zo dat ik graag duurzaam wil doen, maar denk dat dat alleen haalbaar is als je niet zoveel uren uit huis werkt als wij doen. Ik red het gewoon niet.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:03

Afbeelding
Groetjes van de luie vikings! :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:13

MarliesR gebruikt bokashi.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:36

Spuitelf merkt ook dat er een nieuw topic is. Ik lees altijd trouw bij, maar zoals al vaker gezegd: jullie gaan zoooo hard. :))

Wat leuk die snackbox!
DF, volgens mij zit jij vlakbij mij. Ik betaal dik het dubbele voor het ophalen van de mest. :oo
Wij hebben nu nog een betoplaat zonder wanden, dat is niet ideaal en ik moet ze echt gaan regelen, maar ik weet nog niet zo heel goed hoe ik het wil hebben. Ik laat het in ieder geval ophalen door de loonwerker, dat kost me € 180,00. Hij komt zo'n twee keer per jaar. Duur, maar geen gedoe met overscheppen op een aanhanger.

Ik vind Bokashi er wel interessant uit zien, maar het lijkt me mega veel werk?

Die luie vikings. <3

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:34

Ik lees graag weer mee. In het vorige topic wel eens gereageerd en vragen gesteld maar laatste maand er druk geweest met verhuizen. Onze heren staan nu ook aan huis!

Impressie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:37

Wat een knapperds.
Die eerste foto is heel mooi.

Hier gelukkig vannacht geen sneeuw gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:59

biancaaaa schreef:
Ik lees graag weer mee. In het vorige topic wel eens gereageerd en vragen gesteld maar laatste maand er druk geweest met verhuizen. Onze heren staan nu ook aan huis!

Impressie
[ [url=m/bgz3x3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aRMz3W.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FPTYuH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cNwbuW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/y4kJgq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie paarden en wat een aansprekend hoofd heeft dat jonkie!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:07

Mooie foto's biancaaa!

@Akshay: helaas, met het composteren doen we voor het moment maar wat :o wil me er wel beter in verdiepen als ik wat meer tijd heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:13

Belker schreef:
Hier vond de ijslander bleelderij vies. De freiberger vond broccoli vies. Toen maar omgeruild.
Ik wil hier een mestbak laten maken maar vraag me af wie dat kan maken....... Weten jullie dat?

Ik heb door een betonfirma in Barneveld L-elementen laten plaatsen en zelf een vloertje van grindtegels er in gelegd.

@Niwla: welke loonwerker komt er bij jou dan ?? Ik heb Van Dijk uit Otterlo/Wekerom.

@biancaaaa: leuke foto met die pluk hooi net in zijn bekkie :)