Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:A mai Mooney, volgens mij ligt de paddock op de eerste foto gewoon hol ipv bol. Zwembad style! Daar kan geen enkele vorm van mudcontrol tegenop.
Dees schreef:[ [url=m/xFP1RM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vooruit, we hebben de ergste blubber toch even wat naar achteren laten schuiven.
Kon prima, want na jaren en jaren elke keer een vracht zand er bovenop gooien, was er genoeg zand om te verschuiven zonder hoogte te verliezen.
Morgen beginnen we met leggen.
Dees schreef:Ja
Lindsey_99 schreef:Wij hebben de G4 platen, afgelopen zomer gewoon op de grond gelegd, zonder geodoek etc. De paddock was wel aardig vlak.Geel zand erover geharkt. Perfect. Vorig winter was het een zwembad, nu niet meer, wat een zaligheid. Met de regen van de afgelopen dagen liggen er wel wat plasjes op maar die zakken ook weer snel weg. Mudcontrol was 2 x zo duur, dus we hebben gekozen voor het dubbele aan oppervlak. Er ligt 120m2 ipv 60. De rest van de paddock richting track blijft ook veel beter omdat ze niet alles meer kapotlopen.
Onze tractor gaat er ook overheen, en op de rand hebben we een strook kunstgras gelegd ter bescherming. Evt. kunnen we daar nog verder gaan aanleggen.
Dees schreef:Zit er niemand in je buurt die mudcontrol platen heeft liggen?
Zodra je het in het echt ziet, snap je meteen hoe het werkt.
Er zijn ook veel filmpjes op YouTube te vinden van gebruikers.
De grond wordt niet ineens droog van mudcontrol platen. Het is en blijft dezelfde grond met dezelfde waterdoorlatendheid. Maar de platen bieden stevigheid en kunnen individueel niet verzakken waardoor de dieren niet langer in de prut zakken en daardoor staan de dieren droog.
Het zand wat je er bovenop laat liggen, wordt wel gewoon nat. Wil je droge voeten, dan niet te veel zand op de platen.
Er kan natte prut door de gaten van onder de platen omhoog komen, zeker als de platen in erg natte prut komen te liggen. Er zijn gebruikers die deze modder er periodiek van af schrapen. Dit bij ons (nog?) niet nodig, maar het ligt dan ook nog niet zo lang.
Cemlys schreef:Ik zou toch nog even op de tanden bijten en deze zomer vlakken en leggen als je imb platen wil gebruiken. Ze beginnen dan gelijk stabieler. Ik heb wel een stuk gekozen wat niet eerder kapot gelopen is, dus geen last van opkomende prut. Wij hebben drainagezand gebruikt om te vullen. Werkt prima.
Lori schreef:Louise, Ik heb een vriendin regio Turnhout waarvan haar paddock enkel zavel is en deze is altijd droog. Ik denk zelf dat als je de modder er deels afhaalt, een laag zavel en dan de roosters er op het op zich wel moet goedkomen.
Hier ook zware klei maar de delen verharding die aangelegd zijn voor het erg nat was blijven goed liggen. Je voelt wel dat het er onder nat is maar dat is het minste.
Kalea schreef:Wij drainagezand maar is nu niet veel meer van over.. weggespoeld en opgeschept met mest. Twijfel dus om er deze zomer weer bij te gooien. Zijn er nog mensen die hun paarden er het grootse deel van de tijd op hebben staan? Hoe blijft het zand bij jullie liggen?