Ervaring mud control platen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:32

Snap ik, voor ons was dat hier minder belangrijk omdat dit niet onze eigen locatie is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:29

A mai Mooney, volgens mij ligt de paddock op de eerste foto gewoon hol ipv bol. Zwembad style! Daar kan geen enkele vorm van mudcontrol tegenop.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:51

Dees schreef:
A mai Mooney, volgens mij ligt de paddock op de eerste foto gewoon hol ipv bol. Zwembad style! Daar kan geen enkele vorm van mudcontrol tegenop.

Daar liggen ook geen platen in hoor, dat is alleen drainage en zand (nouja ondertussen klei die naar boven is gekomen).
Is ook niet mijn eigen locatie, vandaar ook de platen op de klei bij de andere paddock. Over een paar maanden hebben we onze eigen locatie, dan is investeren in langdurige oplossingen makkelijker.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:42

Dees schreef:
[ [url=m/xFP1RM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vooruit, we hebben de ergste blubber toch even wat naar achteren laten schuiven.
Kon prima, want na jaren en jaren elke keer een vracht zand er bovenop gooien, was er genoeg zand om te verschuiven zonder hoogte te verliezen.

Morgen beginnen we met leggen.

Misschien een stomme vraag, maar is het echt gewoon de platen erop leggen, zand erover en klaar?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:06

Ja :D

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:22

Dees schreef:
Ja :D

Kijk das een fijn antwoord

Ik ben bezig om mijn IJslander aan huis te zetten. We kunnen een paddock van 800m² realiseren en uiteraard wordt er nog een vriendje gezocht.

Ik wil de paddock vormgeven met paadjes, paddock paradise idee op kleine schaal. Om de vlakte wat meer dynamiek te geven. Is dat met deze matten mogelijk, dat je ze dus wel schakeld, maar delen eruit laat om daar wat begroeiing tussen te zetten om op die manier "paadjes" te creëren?

Hoe heb jij de ondergrond vlak gemaakt?

Overigens wat een fijn topic, leuk dat hier zo ervaringen worden gedeeld!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:30

Dat redelijk vlak maken heeft de plaatselijke grondwerker gedaan. Uurtje met de midikraan zand verschuiven.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:08

Ik overweeg om de platen op een plek te leggen waar de tractor vam de loonwerker er ook overheen moet.

Kunnennze daar tegen? Als het wat blubberig is moet het wiel alshet ware het stoepje op en af, breekt de plaat dan niet af?

Je kunt ze ook op een helling leggen toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:52

Het schijnt dat er wel een tractor overheen moet kunnen.
Tenminste, daar heeft MudControle wel een promo filmpje van.

Schuine helling weet ik niet. Lijkt me ook dat de platen daar iets te glad voor zijn. Zeker als het zand eraf is gespoeld.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:08

Hier is de trekker met volle mestkar er al over heen geweest. Beweegt niks. Maar het land was toen wel droger.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:11

Wij hebben de G4 platen, afgelopen zomer gewoon op de grond gelegd, zonder geodoek etc. De paddock was wel aardig vlak.Geel zand erover geharkt. Perfect. Vorig winter was het een zwembad, nu niet meer, wat een zaligheid. Met de regen van de afgelopen dagen liggen er wel wat plasjes op maar die zakken ook weer snel weg. Mudcontrol was 2 x zo duur, dus we hebben gekozen voor het dubbele aan oppervlak. Er ligt 120m2 ipv 60. De rest van de paddock richting track blijft ook veel beter omdat ze niet alles meer kapotlopen.
Onze tractor gaat er ook overheen, en op de rand hebben we een strook kunstgras gelegd ter bescherming. Evt. kunnen we daar nog verder gaan aanleggen.

Lachica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:26

is het veel werk om al die platen te vervangen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:19

Lindsey_99 schreef:
Wij hebben de G4 platen, afgelopen zomer gewoon op de grond gelegd, zonder geodoek etc. De paddock was wel aardig vlak.Geel zand erover geharkt. Perfect. Vorig winter was het een zwembad, nu niet meer, wat een zaligheid. Met de regen van de afgelopen dagen liggen er wel wat plasjes op maar die zakken ook weer snel weg. Mudcontrol was 2 x zo duur, dus we hebben gekozen voor het dubbele aan oppervlak. Er ligt 120m2 ipv 60. De rest van de paddock richting track blijft ook veel beter omdat ze niet alles meer kapotlopen.
Onze tractor gaat er ook overheen, en op de rand hebben we een strook kunstgras gelegd ter bescherming. Evt. kunnen we daar nog verder gaan aanleggen.

Dat klinkt veelbelovend.
Je hebt dus geen voorbereidingen getroffen verder qua ondergrond? Alleen vlakke grond, platen erop en zand erover?

Ik weet nog niet hoe onze weide zich gaat houden qua modder. Bij de "buren" die de weides naast ons huren valt het tot nu toe mee met de modder dus ik wil eigenlijk niet een giga investering doen die wellicht niet nodig is.

Maar wil er ook geen spijt van krijgen dat we het niet meteen gedaan hebben zegmaar

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:11

Het is eigenlijk heel verstandig om even af te wachten hoe het land zich gedraagt. Waar zitten de natste plekken, kun je eventueel een wadi graven, welke plek is qua verharding het handigst ook voor jezelf en je kruiwagen etc..

Elke weide wordt op den duur modder als er paarden op lopen. Elke doorgang, voerplek of waterplek wordt verdicht door de belasting waardoor water niet wegkan. Misschien geen enkeldiepe blubber als de omstandigheden ideaal zijn, maar zelfs met een dunne glibberige bovenlaag is het heerlijk als je een deel droog en/of stevig hebt.

Aan het begin van het natte seizoen had ik mega veel spijt dat ik nog geen platen gelegd had. Nu ben ik super blij want ik maak nu steeds foto's zodat we straks precies weten waar de geulen en wadi moet komen, welk deel we gaan verharden en waar alleen een laagje zand op hoeft.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:12

Hallo! Ik kom even advies vragen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goedkope, maar duurzame oplossing voor mijn heel diepe en natte modderpaddock (klei/leem?). Goedkoop omdat we huren en het dus niet onze grond is. Maar het is wel de bedoeling dat we er nog lang staan, dus het moet wel duurzaam zijn zodat goedkoop niet duurkoop wordt :P . Nu zag ik één of twee mensen in dit topic de slabs op afgevlakte modder leggen met wat zand erop. Ik vraag mij echter af of de grond eronder niet terug nat en onstabiel wordt? Ik kan van een loonwerker in de buurt gratis zavel/geel zand krijgen, zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om de modder wat af te graven en zavel te storten en de platen op de zavel te leggen? Zou dit beter/steviger zijn dat rechtstreeks op de kleimodder? Is het nodig/aangeraden er een laag zand over te doen? Welk zand? Zavel (met toch vermoedelijk nog vrij veel leem in) erop wordt vermoedelijk ook een vieze blubberboel? Komt de modder/... niet door de platen naar boven? Kan er bijvoorbeeld scheldezand op als toplaag? Dat hebben we in de piste (bak) liggen.
Een hoop vragen, sorry _/-\o_ ! Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken ;)
Jullie paddocks zien er in ieder geval al erg mooi en veelbelovend uit! Blijven ze na een natte periode ook mooi?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:12

Zit er niemand in je buurt die mudcontrol platen heeft liggen?
Zodra je het in het echt ziet, snap je meteen hoe het werkt.

Er zijn ook veel filmpjes op YouTube te vinden van gebruikers.

De grond wordt niet ineens droog van mudcontrol platen. Het is en blijft dezelfde grond met dezelfde waterdoorlatendheid. Maar de platen bieden stevigheid en kunnen individueel niet verzakken waardoor de dieren niet langer in de prut zakken en daardoor staan de dieren droog.
Het zand wat je er bovenop laat liggen, wordt wel gewoon nat. Wil je droge voeten, dan niet te veel zand op de platen.

Er kan natte prut door de gaten van onder de platen omhoog komen, zeker als de platen in erg natte prut komen te liggen. Er zijn gebruikers die deze modder er periodiek van af schrapen. Dit bij ons (nog?) niet nodig, maar het ligt dan ook nog niet zo lang.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:26

Dees schreef:
Zit er niemand in je buurt die mudcontrol platen heeft liggen?
Zodra je het in het echt ziet, snap je meteen hoe het werkt.

Er zijn ook veel filmpjes op YouTube te vinden van gebruikers.

De grond wordt niet ineens droog van mudcontrol platen. Het is en blijft dezelfde grond met dezelfde waterdoorlatendheid. Maar de platen bieden stevigheid en kunnen individueel niet verzakken waardoor de dieren niet langer in de prut zakken en daardoor staan de dieren droog.
Het zand wat je er bovenop laat liggen, wordt wel gewoon nat. Wil je droge voeten, dan niet te veel zand op de platen.

Er kan natte prut door de gaten van onder de platen omhoog komen, zeker als de platen in erg natte prut komen te liggen. Er zijn gebruikers die deze modder er periodiek van af schrapen. Dit bij ons (nog?) niet nodig, maar het ligt dan ook nog niet zo lang.

In de buurt weet ik niet direct iemand. Heb wel heel YouTube en instagram inderdaad al afgezocht naar voorbeelden en die zien er allemaal wel goed uit. Ik denk dat ik een stukje van de ergste klei ga laten afgraven en dan opvullen met gratis geel zand en die gelijk laten trekken. Hopelijk blijven ze zo dan goed. Moest het na x aantal tijd dan toch nat of scheef worden kan ik alsnog iets veranderen. Ik zou het gewoon niet fijn vinden als de modder erdoor komt en ze alsnog erg vies en nat zijn. Ik ben na al die jaren de modder en de viezigheid (die hij bv ook in de stal meeneemt) écht beu gezien :? Natuurlijk moet ik het gewoon doen met de mogelijkheden die ik heb en de beperkingen die er zijn. Modder of niet, mijn paardje zal in ieder geval een stuk fijner staan :)

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:06

Is er in (Zuid) Limburg (NL) een verkooppunt van Mud Control platen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:25

Ik zou toch nog even op de tanden bijten en deze zomer vlakken en leggen als je imb platen wil gebruiken. Ze beginnen dan gelijk stabieler. Ik heb wel een stuk gekozen wat niet eerder kapot gelopen is, dus geen last van opkomende prut. Wij hebben drainagezand gebruikt om te vullen. Werkt prima.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:50

Cemlys schreef:
Ik zou toch nog even op de tanden bijten en deze zomer vlakken en leggen als je imb platen wil gebruiken. Ze beginnen dan gelijk stabieler. Ik heb wel een stuk gekozen wat niet eerder kapot gelopen is, dus geen last van opkomende prut. Wij hebben drainagezand gebruikt om te vullen. Werkt prima.

Het is sowieso een projectje voor in de zomer inderdaad. Nu is er geen beginnen aan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:19

Ach, bij ons zijn de platen 5 weken geleden gelegd. Toen was de paddock al flink nat.
Geen centje pijn hoor, kan prima.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:36

Louise, Ik heb een vriendin regio Turnhout waarvan haar paddock enkel zavel is en deze is altijd droog. Ik denk zelf dat als je de modder er deels afhaalt, een laag zavel en dan de roosters er op het op zich wel moet goedkomen.

Hier ook zware klei maar de delen verharding die aangelegd zijn voor het erg nat was blijven goed liggen. Je voelt wel dat het er onder nat is maar dat is het minste.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:56

Lori schreef:
Louise, Ik heb een vriendin regio Turnhout waarvan haar paddock enkel zavel is en deze is altijd droog. Ik denk zelf dat als je de modder er deels afhaalt, een laag zavel en dan de roosters er op het op zich wel moet goedkomen.

Hier ook zware klei maar de delen verharding die aangelegd zijn voor het erg nat was blijven goed liggen. Je voelt wel dat het er onder nat is maar dat is het minste.

Bedankt voor je antwoord! Grondwerker zei idd dat er ook nog wel een groot verschil zit tussen verschillende soorten zavel, maar het zal in ieder geval wel beter zijn dan de modder nu.

Wat voor zand hebben jullie over de roosters gelegd?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:54

Wij drainagezand maar is nu niet veel meer van over.. weggespoeld en opgeschept met mest. Twijfel dus om er deze zomer weer bij te gooien. Zijn er nog mensen die hun paarden er het grootse deel van de tijd op hebben staan? Hoe blijft het zand bij jullie liggen?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:35

Kalea schreef:
Wij drainagezand maar is nu niet veel meer van over.. weggespoeld en opgeschept met mest. Twijfel dus om er deze zomer weer bij te gooien. Zijn er nog mensen die hun paarden er het grootse deel van de tijd op hebben staan? Hoe blijft het zand bij jullie liggen?

Daar was ik al bang voor inderdaad dat er niet veel van overblijft. En drainagezand is nu ook niet bepaald de goedkoopste soort... In principe kan het ook niet echt kwaad als ze rechtstreeks op de kale roosters staan (zolang ze maar ergens zacht en droog kunnen liggen), maar met zand erover geeft toch een fijner beeld...