Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:04

Bagheera_206 schreef:
Zie ik nou op social media voorbij komen dat je niet meer mag paardrijden in België? :wow: En dat je alleen naar de paarden mag enkel wanneer je een bewijs hebt dat je verantwoordelijk bent voor de verzorging. Dus als ze ergens op een wei staan en niet in pension

je mag enkel korte ritjes doen die noodzakelijk zijn voor de beweging van het paard. Dus geen bosrit van 2 uur of een paard opladen op een trailer om dan ergens gezellig te gaan rijden.

Maar voor de rest mag je alles doen wat noodzakelijk is natuurlijk. Als je een slechtgehumeurde politieagent treft die zegt blijf in je kot...dan protesteer je niet en ga je naar je kot. ;)

Ons paardje staat in vol pension en wordt dus goed verzorgt, maar ik voer nog extra bij en ga dus alle dagen langs. Ook om te rijden mogen wij een piste reserveren zodat iedereen apart aan de slag kan zonder contact.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:17

Dominique8 schreef:
Weet echt niet hoe ik dat in een uur moet krijgen. Dat gaat dus ten koste van de verzorging. Wordt of poetsen of beweging geven.. en rijden zit er dan helemaal niet in. En sowieso, ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar als ik haast heb gaat het allemaal net niet. Paard voelt dat.

Een uur is kort, maar stress werkt idd niet. Zelf kwam ik ook op een uur vaak (maar manegepaard, dus dat gaat allemaal wat sneller): 5 min spullen klaarleggen, kwartier poetsen en zadelen, half uur rijden, 10 minuten afzadelen en opruimen is precies 1 uur.
Houdt niet over, maar kan net. Tegelijkertijd zou je stalgenoten kunnen benaderen en kijken of jullie samen een ander rooster kunnen maken waar iedereen anderhalf uur krijgt terwijl het toch aan de voorwaarden van de stalhouder voldoet, en dan kijken of die daar voor open staat.

Als je het met dat uur moet doen, zou ik in elk geval focussen op de belangrijke dingen, dat is ook hoe ik het doe als ik minder tijd heb. Altijd belangrijk zijn daar waar het materiaal komt (zadel/ longeersingel en hoofdstel) en de hoeven. De rest is 'bij voorkeur' maar kan soms best even wachten. Je kunt bv de ene keer extra tijd nemen om de wintervacht beter los te maken, en de andere keer om de staart en manen te fatsoeneren.
Als je dat voor jezelf al een beetje hebt geaccepteerd, ben je minder aan het stressen en is je uurtje in elk geval goed gebruikt en niet alleen maar een bron van frustratie.

immanuela29

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:30

Ik vind ook dat ze in meerdere landen veel te grote beslissingen nemen dat paarden eigenaren niet meer naar hun paard mogen gaan. Vooral als ze op grote stallen zitten. Want nooit kunnen ze alle paarden genoeg aandacht geven. En ze allemaal goed in de gaten houden. Dan gaan zoveel paarden geen beweging meer krijgen... En als de hoefsmid en dierenarts al helemaal niet meer langs mag komen, weet ik het ook niet meer. Gelukkig is dat hier niet het geval en nu hopen dat het ook zo blijft.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:47

Nou, de stal waar de mijne staat heeft (wat mij betreft) nog iets te weinig maatregelen. Dus als ik meer dan 2 personen zie (vanmiddag waren het er 7) dan is het paardje op de trailer zetten en wegwezen, lekker de natuur in, vandaag was het lekker rustig op de Sallands heuvelrug!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:05

Het valt nu nog mee.
Ik heb de Mkz-crisis meegemaakt en ik stond toen op een boerenbedrijf met koeien, schapen, en pensionstal.
Die hele periode mocht NIEMAND bij zijn paard, niet op het erf niks.
Er sliepen 2 meiden op het erf die de stallen deden, paarden in de paddock zetten of de wei.
Dat was een rotperiode om niet naar je paard te kunnen. Maar ook dat hebben alle paarden overleefd en daarna kon iedereen weer lekker zijn ding doen.
Het is lastig nu maar we kúnnen nog naar ons paard.

Hier staat ook overal op de mededeling borden dat je 1.5 meter afstand moet houden, niet met meerdere op de poets/spuitplaats moet staan, je eigen ding doen en niet in groepjes lopen/praten etc. De stalhouder attendeert je er ook netjes op als je het vergeet.
Kantine is gesloten, je mag wel koffie pakken maar moet dat aan verschillende tafels opdrinken of buiten. Opfok mensen zijn even niet welkom. Iedereen moet allen komen etc, gewoon de regels volgen die op KNHS/FNRS staan

We staan met 60 pensionpaarden, ruim 100 opfok en en 11 merries in de merriestal. Vanwege mogelijke droes, rhino etc komt al niemand die er niets te zoeken heeft bij de opfok/merries dus dat scheelt. En als je hier met 6 man loopt is het "druk" dus alles is goed te doen nu.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:13

Wij hebben gisteren ook maatregelen genomen. Ik vind het vreselijk....

Je wil alles goed op orde hebben als er een controle komt want je wil sluiting voorkomen.

Maar je weet dat je klanten het gevoel van vrijheid wat ze op stal hebben onwijs gaan missen en bent bang dat ze opzeggen en gaan naar een stal die het niet zo netjes geregeld heeft.

We zijn 2 dagen bezig geweest met een beleid volgens de FNRS en een systeem waardoor mensen zich kunnen inschrijven voor een blok van 2 uur per paard. Mag dan 1 persoon per paard komen. Tot nu toe loopt het goed, ik hoop dat mensen ons geen ' politie agent' op eigen erf laten worden, dat we mensen moeten wegsturen ofzo.

Ik lees hier vooral veel berichten vanuit klanten, maar voor ons was het buffelen hoor om dit op te zetten en nu te gaan handhaven. Is vreselijk om mee bezig te zijn, dit wil je helemaal niet je klanten verplichten :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:30

Ik vind het 1 persoon per paard begrijpelijk, maar zo lastig. Ik rijd het paard van mijn moeder samen met haar, zijn nu net weer aan het opbouwen na blessure. Mijn moeder gaat er voor de zekerheid nog niet op ivm risico's. Maar ze gaat wel de dagen dat we er op moeten mee met mij omdat ik het gezondheidstechnisch niet alleen kan. Vanwege die blessure moeten we nu wel bezig blijven, maar wie ben ik om mezelf een uitzobdering te vinden. :=

Wij hebben nog geen tijdblokken, maar zou heel.goed kunnen komen nog. Wel regel dat alleen noodzakelijke mensen op stal komen, tot nu toe vallen wij er samen onder.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:34

Daphara schreef:
Nou, de stal waar de mijne staat heeft (wat mij betreft) nog iets te weinig maatregelen. Dus als ik meer dan 2 personen zie (vanmiddag waren het er 7) dan is het paardje op de trailer zetten en wegwezen, lekker de natuur in, vandaag was het lekker rustig op de Sallands heuvelrug!

Dit is mag niet meer toch? Paard op trailer en gaan rijden?

@ Ruitje, als je het goed brengt en je het de mensen uitlegt, dan snappen ze het toch wel. Degene die daar niet aan mee willen doen, wil je misschien ook niet als pensionklant hebben. Hier werken we ook met blokken van 2 uur p.p. en ja het is niet ideaal, maar het is niet anders. Ze spreken ons er ook op aan als we per ongeluk toch te dicht bij elkaar staan, en dat is ook prima. Het zit (nog) niet in onze natuur om afstand te houden en dan vind ik een herinnering meer dan ok.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:37

In Nederland mag je nog gewoon met de trailer weg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:37

Ik merk wel dat het begrip "3 personen" lastig te interpreteren is. Want is het nou max 3 personen op het erf, of max 3 personen die met elkaar staan te praten, met inachtneming van de anderhalve meter?

Ik kan me voorstellen dat het bij jou, Ruitje, lastig te controleren is of mensen niet stiekem toch ergens met zijn allen staan te kletsen. Bij mij is dit veel beter te overzien en hierdoor hoef ik dus nog niet met tijdblokken te werken. Het kan dus best voorkomen dat er 7 mensen op het erf zijn, maar die zijn allemaal op een andere plek met meters ertussen. Het was even inkomen voor mijn klanten, maar inmiddels houd iedereen zich keurig aan de afspraken. Toegegeven, ik heb wel echt moeten dreigen dat je niet meer welkom bent als je het niet doet (vooral bij de jonge meiden), en dat we wel met tijdblokken moeten gaan werken als blijkt dat mensen zich niet aan de afspraken houden. Maar tot nu toe ben ik, ondanks een beetje gemopper, best wel trots op ze.

Hoe doen de pensionhoudsters het hier met nieuwe klanten? Ik heb ze daar waar mogelijk afgezegd of uitgesteld. Er is er nog 1 die ik moet bellen, en die zat wel op een schopstoel. Maar ja, ik wil ook wel 1 lijn trekken. En uiteraard baal ik ervan, want er was 1 klant met 3 paarden vertrokken, en deze boxen waren vrij snel weer gereserveerd, fijn! Alleen nu staan ze dus nog leeg voorlopig. Financieel niet leuk, maar het is haalbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:26

Ruitje, succes! Ik denk dat als je je normaal gesproken als een redelijke staleigenaar opstelt, je ook makkelijker redelijkheid terugkrijgt. Ik weet natuurlijk niet wat er hier in de omgeving allemaal achter de schermen gebeurt, maar ik heb het idee dat veel mensen zich er wel naar schikken, en alleen degene die maar 1 uur mag het moeilijk vond omdat een uur gewoon echt wel kort is om je paard te doen en beweging te geven. Maar dat heb jij al anders, dus ik duim dat het allemaal mee gaat vallen en mensen zich er gewoon aan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:32

Het zal toch wel dat mensen zich gewoon schikken en niemand om die reden een andere stal zou zoeken? Of zitten de mensen echt zo raar in elkaar? :+

Hier al sinds 13 maart dat soort regels (in een groep zetten wanneer je wil komen, alleen komen, maar 2 of 3 mensen tegelijk op het terrein en uit elkaar en ongeveer 1.5u per paard maar meer bedoelt als in: aankomen, poetsen, zadelen, rijden, afzadelen, opruimen, weg. Het is niet dat ze hier met de chronometer naast je staan ;) ). Is volgens mij nog niemand geweest die er een probleem van maakt, iedereen doet gewoon netjes wat er gevraagd wordt.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:38

De beperking van 3 personen is alleen geldig als er voor het gebied (wijk, straat, gemeente) een groepsvormingsverbod is opgelegd, dus als dit niet zo is mag je met meer mensen op het terrein zijn. Wel met afstand uiteraard. Ik denk dat veel stallen maatregelen opleggen die helemaal niet hoeven. Als je je aan anderhalve meter afstand en de hygiene houdt, kan alles gewoon nog zo blijven als het nu is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:52

frutsels schreef:
De beperking van 3 personen is alleen geldig als er voor het gebied (wijk, straat, gemeente) een groepsvormingsverbod is opgelegd, dus als dit niet zo is mag je met meer mensen op het terrein zijn. Wel met afstand uiteraard. Ik denk dat veel stallen maatregelen opleggen die helemaal niet hoeven. Als je je aan anderhalve meter afstand en de hygiene houdt, kan alles gewoon nog zo blijven als het nu is.

Klopt. En ik snap dat als je een kleine stalling hebt waar alles op elkaar staat dat de 1,5 meter niet makkelijk te handhaven is. Zeker niet als iedereen nu naar zijn paard wil ivm het mooie weer en minder andere mogelijkheden om je te vermaken.
Dus iets van een rooster is wel handig.

Mijn stalling bestaat uit een natuurgebied van 7ha. Ruime poetsplaatsen in de buitenlucht en direct aan het bos. De enige kleine ruimte is de zadelkamer.

Ze hebben nu gezegd max 3 klanten per blok van 2,5 uur en max 1 keer in het weekend. Er zijn 23 pensionklanten.

Ik vind dit zelf wel heel strikt voor zo'n groot oppervlak. En ik heb 2 paarden. Dan is 2,5 uur wel kort. En het gaat per eigenaar niet per paard. Ik mag niet mijn verzorgster meenemen maar wel mijn vriend. Maar die werkt 6 a 7 dagen per week dus die kan ook niet echt helpen.

Snap het allemaal wel hoor en kan me ook voorstellen dat het nodig is. En we mogen blij zijn dat er nog geen strengere regels zijn zoals in Belgie, Duitsland en Oostenrijk. Of misschien toch niet blij en kunnen we beter helemaal het huis niet meer uit gaan..... moeilijk.

Maar toch vind ik het poedersuiker....

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:56

Zijn hier eigenlijk ook mensen die in deze periode hun paard willen gaan verhuizen? Ik heb de mogelijkheid gekregen, mede doordat ik zelf ga verhuizen, om mijn paard te verhuizen naar een stal waar ze in de winter ook gewoon buiten komen (nu staat hij op een stal waar hij, los van mij, maar 3 kwartier/1 uur buiten komt. Dat vind ik toch jammer. Echter vind ik het best spannend om toe te zeggen om 1 juni, die datum had ik zelf in gedachte) te gaan verhuizen..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:04

Ik ga over een paar dagen mijn paarden verhuizen van een grote pensionstalling naar een privé locatie, dus dat maakt het wat gemakkelijker.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:05

Ik heb een klant die zich niet aan de regels houd,ik vind het vervelend en weet niet goed wat ik moet doen. Ze vind alles overdreven.
We hebben een groepsap appen waarneer er iemand gaat en hoe lang hij blijft dan kan de volgende zich er op aanpassen. Het is bij mij 1 eigenaar plus eigen familie op stal. Geen vreemde buiten af. Ik heb ook maar 6 klanten. Zij komt toch tussen door,neemt een vreemd kind mee wat loopt te niezen. Hooikoorts zegt ze kan geen kwaad. Kind heeft toen wij met reparaties vd stroom bezig waren verschillende keren tegen mij aangelopen. Onze zadelkamer is vrij smal,normaal al . Ik had ook gezegd tot 10.00 is de stal nu gesloten,dan ben ik bezig,het is bij ons volpension,ik voer en mest.Daarna gaan julie maar. Ze komt dan toch eerder.Normaal is ze gewoon een gezellig mens,nu de dwarsligger in de groep. Zeg je dan zo iemand de stal op,of zing je het uit.Ik vind het moeilijk.
Ik heb wel gezegd dat ik dat kind niet meer in mijn buurt wil hebben dat we hadden afgesproken geen vreemd. Ik woon trouwens in belgie,daar zijn de regels iets strenger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:10

Dat heb je natuurlijk wel, hoe strenger de regels, hoe eerder mensen het overdreven vinden en het aan hun laars gaan lappen.
Maar jouw stalregels zijn niet strenger dan op onze stal in Nederland. Ik vind het al heel wat dat je in Belgie nog naar je paard mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:11

Goh, ik denk als zoiets hier zou gebeuren dat je de volgende keuzes zou hebben: of je aan de regels houden, of niet meer komen, of vertrekken met je paard. Al ben ik niet de stalhouder dus 100% zeker weet ik dat niet, maar lijken mij logische keuzes te zijn.

Het is niet dat iemand dit voor zijn plezier zo doet, het is voor niemand leuk, maar iedereen zit in hetzelfde schuitje en als al die andere mensen dat kunnen kan zij dat zeker ook wel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:17

[***] schreef:
Goh, ik denk als zoiets hier zou gebeuren dat je de volgende keuzes zou hebben: of je aan de regels houden, of niet meer komen, of vertrekken met je paard. Al ben ik niet de stalhouder dus 100% zeker weet ik dat niet, maar lijken mij logische keuzes te zijn.

Het is niet dat iemand dit voor zijn plezier zo doet, het is voor niemand leuk, maar iedereen zit in hetzelfde schuitje en als al die andere mensen dat kunnen kan zij dat zeker ook wel.

Eens, ik zou de pensionklant nog 1x de regels doorsturen en melden dat als deze zich daar niet aan houdt dat ze niet meer welkom is op stal.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:33

Ik vind in algemeen al dat klanten zich wel beter aan stalregels kunnen houden, kan al slecht tegen mensen die hun zooi niet opruimen, mest laten liggen en de rijbaanregels niet toepassen. En ik snap dat stalhouders niet de hele dag politieagent willen zijn, maar helemaal nu vind ik het echt niet teveel gevraagd je aan de regels te houden. Als klanten er een potje van maken op een controlemoment kan de stal gesloten worden en krijgt de stalhouder een boete, dat zou bij sommige mensen wel wat beter mogen. doordringen.
Dus nee, ik vind niet dat je te streng bent als je iemand na waarschuwen dan maar een stal verbod oplegt.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 26-03-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:33

HorseTimeXL schreef:
Zijn hier eigenlijk ook mensen die in deze periode hun paard willen gaan verhuizen? Ik heb de mogelijkheid gekregen, mede doordat ik zelf ga verhuizen, om mijn paard te verhuizen naar een stal waar ze in de winter ook gewoon buiten komen (nu staat hij op een stal waar hij, los van mij, maar 3 kwartier/1 uur buiten komt. Dat vind ik toch jammer. Echter vind ik het best spannend om toe te zeggen om 1 juni, die datum had ik zelf in gedachte) te gaan verhuizen..

Ja wij gaan eind april verhuizen. 1 mei moeten we ons huis uit en de paarden gaan van aan huis naar een pensionstal. Denk dat die verhuizing nog wel door gaat maar als we daar een week staan en ik mag dan niet meer heen zal ik wel een een beetje stress hebben. Op dit moment met deze regels mogen we gewoon verhuizen en moeten de paarden dus ook over naar de nieuwe stal maar we wachten het af..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:36

Ja vind het echt heel lastig. Sowieso om weg te gaan bij de huidige stal, maar beweging in de winter vind ik toch wel fijn voor hem. Maar weet 100 procent zeker dat ik er nu naar toe wil, maar wanneer...

Dominique8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:58

Shadow0 schreef:
Dominique8 schreef:
Weet echt niet hoe ik dat in een uur moet krijgen. Dat gaat dus ten koste van de verzorging. Wordt of poetsen of beweging geven.. en rijden zit er dan helemaal niet in. En sowieso, ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar als ik haast heb gaat het allemaal net niet. Paard voelt dat.

Een uur is kort, maar stress werkt idd niet. Zelf kwam ik ook op een uur vaak (maar manegepaard, dus dat gaat allemaal wat sneller): 5 min spullen klaarleggen, kwartier poetsen en zadelen, half uur rijden, 10 minuten afzadelen en opruimen is precies 1 uur.
Houdt niet over, maar kan net. Tegelijkertijd zou je stalgenoten kunnen benaderen en kijken of jullie samen een ander rooster kunnen maken waar iedereen anderhalf uur krijgt terwijl het toch aan de voorwaarden van de stalhouder voldoet, en dan kijken of die daar voor open staat.

Als je het met dat uur moet doen, zou ik in elk geval focussen op de belangrijke dingen, dat is ook hoe ik het doe als ik minder tijd heb. Altijd belangrijk zijn daar waar het materiaal komt (zadel/ longeersingel en hoofdstel) en de hoeven. De rest is 'bij voorkeur' maar kan soms best even wachten. Je kunt bv de ene keer extra tijd nemen om de wintervacht beter los te maken, en de andere keer om de staart en manen te fatsoeneren.
Als je dat voor jezelf al een beetje hebt geaccepteerd, ben je minder aan het stressen en is je uurtje in elk geval goed gebruikt en niet alleen maar een bron van frustratie.

Een lief bericht! Dat met de prioriteiten heb je gelijk in en daar heb ik wel wat aan, sowieso nu met de beperktere tijd, dank je wel.
We hadden andere opties aangegeven, zoals bv uren van elkaar overnemen, maar daar werd niet voor open gestaan.

Ik heb inmiddels nog een keer contact gehad met de stalhouder en zoals het nu lijkt komt er volgende week een ander rooster waarbij we allemaal wat meer tijd gaan krijgen _/-\o_ Dan moet het wel gaan lukken :)
Het blijft natuulijk een lastige situatie en snap dat het ook voor de stadhouders heel lastig en rot is allemaal. We moeten het toch met zijn allen doen ook.
Maar het moet voor allen wel haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:24

Krijgt net een update door van stal dat we geen buitenritten meer mogen doen (België). Enkel nog in de pistes (waar ook maar 1 tegelijk in mag zijn, tenzij je bij hetzelfde gezin hoort en 2 paarden hebt) of naar de weide. Terwijl in theorie 'een kort ritje' wel nog mag, maar ik begrijp het wel .. Was net ook nog in het nieuws: waar trek je de grens (ging dan over wandelen/fietsen en waar je naartoe mag voor boodschappen). Voor de ene is een kilometer stappen een kort ritje, voor de andere is dit een half uur, nog anderen vinden een uur al heel kort, ... Dus hier mag het helemaal niet meer voorlopig.