Gelukkig dat je nog durft te posten want ik lees graag mee. Maar ik kan me voorstellen dat je even een slag om de arm houdt.
Is het paard dat eigen initiatieven nam wel oké?
Prachtig filmpje en terecht dat je hier trots op bent
Pandora2
Geplaatst: 31-05-20 16:32
Je verzoekt de goden inderdaad...kan gebeuren, sh*t happens
Blij dat je toch nog post. Altijd zo leuk om zien ! Ik krijg nog steeds een McLeod's gevoel bij dat laatste filmpje
ellepel
Geplaatst: 31-05-20 18:39
oh ja wel blijven posten hoor,ik lees nog mee. en dat soort zaken gebeuren gewoon, dat weet elke pensionstalhouder. net op het moment dat je zegt het gaat goed,dan gebeurd er wat,is herkenbaar hoor ik vind het filmpje echt geweldig. wilde dat wij zoveel ruimte hadden
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 09:57
@ Tamary, erg herkenbaar!
@Visitor, is toch het overwegen waard denk ik....
@Rocamor die was prima oke haha. In overleg met de eigenaar besloten dat hij in de overdag groep blijft. We zien wel vaker dat paarden die halverwege wisselen wat hangen aan de andere groep, maar dat ze echt besluiten daar weer te willen staan is ook nieuw
@ alle complimenten: thanks! Het is echt een prachtplek en ben nog steeds blij dat de ooievaar mij hier afgegooid heeft
Pandora2
Geplaatst: 01-06-20 13:14
ruitje schreef:
ben nog steeds blij dat de ooievaar mij hier afgegooid heeft
Waarschijnlijk heb jij er keihard om moeten lachen.
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-20 21:41
Er is weer een introductie geweest. Niks aan de hand. Zoals je ziet is hij ook enigzins geadopteerd
We hebben nu vanaf maart 4 introducties gehad: - KWPNer, ging super -Trekpaard, ging sociaal gezien goed maar claimde het voerhek -Jong paard, dat was een lastige introductie, week land open gegooid en dat ging toen pas. - Nu deze Tinker, gaat super.
We hebben van deze 4 introducties wel heel veel geleerd over wat in normaal pension anders is dan in de loopstal. Bepaalde karakter eigenschappen zijn gewoon lastiger ( ik zeg niet onmogelijk! ) in een loopstal.
Die karakters zien we ook op het 24/7 land en in de gewone paddocks maar daar zien we dat er nooit gedoe is over het claimen van bepaalde plekken.
Ik denk dat ' elk' paard in principe 24/7 te houden is, maar dat het als pensionstalhouder wel lastiger is om elk paard toe te voegen als je een stabiele, rustige kudde wil en vast wil houden aan een bepaalde manier van stalmanagement.
Ook denk ik dat het heel erg rot is om niet ' vol ' te starten, waardoor je in een korte tijd veel introducties hebt.
Dat gezegd hebbende: Ik geniet echt enorm van de loopstal, de paarden laten zulk mooi gedrag zien, zijn erg rustig, ontwikkelen veel meer een eigen routine. Je ziet slaapmomentjes, eetmomenten en kroelmomenten. Nu ze ook weten dat er gewoon altijd eten ligt zie je amper meer 'gedoe' in de rest van de kudde. Ze zoeken op het heetst van de dag zelf de schaduw op . Ik heb het idee dat ze nu wat beginnen te 'settelen' en hun routinetjes beginnen te ontwikkelen . Het word echt steeds meer een echte kudde.
Dat hebben we ook op het 24/7 land, maar met de paddock, het stro, ruwvoer en land zie je dat de paarden zich anders gedragen omdat er gewoon andere mogelijkheden zijn op een dag
Prachtig filmpje! Wat ik me afvroeg, met zoveel pensionpaarden; hebben jullie een soort schema voor bakgebruik? Ik zie op het filmpje alleen een buitenbak volgens mij of zijn er meer bakken? Hebben jullie daar regels oid voor?
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-20 10:13
@Wildgirl Wij hebben geen schema, alleen lessen moet je aangeven. Maar daar mag ook iemand bij rijden.
We hebben 1 binnenbak en 2 buitenbakken. Daarnaast 1 longeercirkel, 1 stapmolen en de drafbaan.
Wij trekken het type klant wat niet 7 dagen per week rijd, men doet grondwerk, rijd buiten, gaat over de drafbaan.
Uiteraard rijden mensen ook hoor, maar eigenlijk is meestal het maximale wat er tegelijk in de bak rijd 3 man. En dat is dan echt tijdens het drukste uur .
Grootste probleem is in de winter losgooien in de binnenbak, rijden heeft voorrang dus als je dat wil moet je wel eens wachten. Idealiter zouden we nog 1 overdekte longeercirkel missen. Denk dat dat qua accomodatie het meest gemist word op ons bedrijf? Maar er lezen klanten mee, misschien denken die daar anders over
Ook is onze binnenbak niet groot, in een droomsituatie zou je die vergroten. Maarja, vergunningen en geld enzo
@ Poekkie: Het ' gemiddelde' paard gaat het beste. Dus niet te hoog in het bloed, niet te dominant, niet te onderdanig. Deze tinker is enorm onderdanig, dat gaat goed omdat hij geadopteert is door de leider, maar hij bijt compleet niet van zich af bij de rest. De speelse ' hier ben ik ' ( of het echt dominantie is weet ik niet) ging ook niet zo lekker. Dat voegt uiteindelijk wel hoor, maar duurt langer. De 2 'gemiddelden' in rangorde voegde het beste, niet de strijd constant aangaan maar ook wel een beetje voor zichzelf zorgen.
In een ideale situatie krijg je alles passend hoor denk ik, als je zegt ik zie dat we met een claimend paard gewoon nog meer stallen bijbouwen en ruwvoerplekken toevoegen en je wil zelf het risico lopen met gedoe in de groep. Dan kan alles denk ik . Maar dat willen wij niet . Uiteraard best wel ruwvoerplekken toevoegen, maar we kunnen niet nog meer droge plekken toevoegen en ook niet het risico lopen met ander mans paard.
Pandora2
Geplaatst: 06-06-20 13:20
Leuk ! De nieuwe lijkt mij inderdaad echt zo'n bedeesd lief paardje Gelukkig meteen een adoptie-ouder
Single colors only is duidelijk niet meer van toepassing in zijn of haar mindset
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-20 21:31
Ik doe zo af en toe nog maar een beetje updaten. Weet niet precies wie nog volgt en nu het loopt is het misschien ook wat minder spannend om te volgen
We hebben besloten dat we de 3 paarden die nu dag&nacht in het land halen omstreeks 15 augustus terug komen in de loopstal. Normaal lopen die paarden langer in de polder, we willen echter de 'introductie' nog doen terwijl ze in de loopstal nog het land op kunnen. Vanuit de polder sluit er nog 1 ruin aan.
Dat betekend *tromgeroffel* , dat we aan de 10 ruinen zitten. In principe zit de stal dan vol op de manier waarop we hem nu opgezet hebben. Uiteraard kunnen we er altijd nog paddock/stal/voerplekken bij maken als we er straks 5 op de wachtlijst hebben. Of nog een stal voor ruinen opstarten Maar voor nu: prima zo! We vinden het ook fijn dat we zo de winter in gaan, hopelijk zegt er niemand op, dan hebben we een stabiele groep de hele winter
Ben stiekem best trots, dat hij vol is terwijl we hem in maart pas opgestart hebben
Dat betekend ook, dat we nu gaan starten met het proces voor de merrie loopstal. Als de ruinen binnen komen voor het winterseizoen hebben we straks 'alle seizoenen' gehad, we kunnen dan alles meenemen wat we hebben geleerd in het merrie-plan . Ik kan niet wachten! Maar het is wel echt goed dat we de tijd genomen hebben, enerzijds om te leren. Anderzijds ook om de tijd te hebben af te ronden...
Ondertussen hebben we namelijk nog steeds niet alles rondom de schuur helemaal af, we zijn hard bezig met nieuwe kasten maken nog, aangezien de gewone boxen vol stroomden ( en wij dat naïef gezien niet zo snel gedacht hadden) hadden we gewoon kasten tekort
Ook willen we nog hout plaatsen rondom de paddocks. En moet er nog een poetsplek gecreëerd worden binnen voor de loopstal mensen . Allemaal 'gevolgen' die ook geld en tijd kosten
Over kosten gesproken . Onze voorraad weer even aangevuld...
Nog meer leuk nieuws: Er is een nieuw gebied bij ons geopend, het is nog niet helemaal af, maar parallel aan ons weggetje komt een menpad naar een nieuw men/buitenrijdgebied.
Nu nog even via onze huidige weg en het eerste park:
Naar het nieuwe( en nog wat kale ) gebied. Snowworld blijft lelijk aanwezig op de achtergrond haha
De paden zijn echt gruwelijk lang, echt heerlijk!
Voor ons echt wel heel erg fijn, straks ben je binnen 10 min op een menpad, binnen 15 min in het eerste park en dan binnen 15 min in het nieuwe park. Als pensionstal heb je dat natuurlijk niet zelf in de hand, maar voor in de randstad trekt dat best wel klanten aan
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-07-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
ellepel
Geplaatst: 19-07-20 21:38
ik volg nog hoor, vind het mooi hoe je dat allemaal aan pakt.
nou heb ik er misschien overheen gelezen. maar wat doen jullie met de mest?
ruitje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-20 21:46
Alle mest word bij ons opgehaald, is niet te doen op een andere manier met de hoeveelheid op ons bedrijf
We hebben een hele grote vloeistofdichte mestplaat( word je ook echt op gecontroleerd als bedrijf) . Daar brengen we zelf alles heen en eens in de zoveel tijd word het dan opgehaald.
Vroeger lag die mestplaat redelijk afgelegen, inmiddels door de groei van ons bedrijf ligt hij nogal in het midden . Niet mooi, maar het moet ergens heen
Zoals je al vaker aangeeft: in een kleiner situatie/in eigen beheer gaan een hoop dingen makkelijker. Maar voor die toekomst van heel veel andere paarden in NL is het machtig interessant om te volgen hoe je het aan kunt pakken op een bedrijfsschaal.
Jullie hebben nog een lekker buitenrij rondje daar zo te zien.
Wat goed joh dat jullie gewoon vol staan! Super tof! Hard werken beloond
Ik heb gesmuld van al jullie filmpjes op Facebook! Gaaf rijden daar! Als het over een paar jaar wat dichtgegroeid is wordt het alleen maar mooier! Jullie zitten echt ideaal gevestigd zo.
Ik volg ook nog steeds hoor. Ik vind het mooi om te zien hoe ook een groter bedrijf over kan gaan op zo'n manier van stalling. Paardvriendelijk en naar mijn mening toekomst bestendiger. Ik zou het prachtig vinden als naast particulieren ook kleine en grotere bedrijven veel meer over gaan naar zulk soort manieren van stalling en onder andere een voorbeeld kunnen nemen aan jullie.
Als er wat geplaatst wordt staat dit topic weer bovenaan mijn lijstje Dus volg nog steeds.
nikkielvis
Geplaatst: 20-07-20 16:20
Wat een leuke updates weer. En gaaf zo dat ruiterpad en zo dichtbij nu ook. Dat is wel echt een enorme aanwinst voor de Randstad.
Menpaden ook leuk begaanbaar voor jullie dravers Of is het zand daar te zwaar voor?
Pandora2
Geplaatst: 20-07-20 17:13
Joh, wil je even ophouden met die filmpjes over dat buitenrijden te plaatsen ja ! Ik ben niet jaloers. Niet jaloers. Niet jaloers
Fijn dat de loopstal volstaat nu. Best snel gegaan hé. Mogen jullie trots op zijn inderdaad !
Ben benieuwd wat voor spannende dingen de merrieversie gaat brengen Vrouwen zijn toch meestal iets gecompliceerder dan mannen
Pumpkins
Geplaatst: 20-07-20 17:36
Pandora2 schreef:
Ben benieuwd wat voor spannende dingen de merrieversie gaat brengen Vrouwen zijn toch meestal iets gecompliceerder dan mannen
Ja echt he, gekke merries. Zou het prachtig vinden om bij jullie te staan in een grote gezamenlijke uitloop stal. Weet alleen wel dat mijn merrie daar heel anders over denkt.