Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:21

Het argument dat dieren al dan niet inheems zijn vind ik flauwekul.

In de 11e eeuw was de bruine beer ook inheems in NL en nog verder terug de Mammoet of de dinosaurus misschien ook. Ons land is enorm veranderd in de afgeloprn 100 jaar en de wolf is in eerste instantie niet voor niets verdreven. Het barst inmiddels ook van de exoten in NL, o.a. door klimaatverandering kunnen die hier nu aarden. Zullen we die het land maar uitzetten dan?

Het is weer een soort romantisch idee van ‘terug naar de natuur’ ‘ terug naar vroeger’, terwijl de hele wereld onomkeerbaar veranderd is en wolven in NL gewoon risicovolle roofdieren zijn in een stadstaatje.

Waves

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:24

En dat geromantiseer over de Veluwe... de veluwe is een gebied met een paar steden (nou ja, hele grote dorpen), kleine dorpen, bebouwing, wegen, landbouw. Het stuk van de Veluwe dat echt aangesloten (aangelegde, niet natuurlijke) natuur is, is niet veel groter dan de gemeente Amsterdam. Ik heb het een paar pagina’s terug uitgerekend.

Als die paar wolven daar een paar roedels wolven worden dan is het daar snel te klein en zijn de schaapjes, veulens en huishonden aan de beurt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:25

@waves: chapeau... ik had het niet beter kunnen zeggen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:58

Waves schreef:

...iemand had het over import.
Noem het hoe je het noemen wil, maar zo ligt het niet. Wolven werden uitgeroeid en komen nu weer terug.

Volgende vraag - wat moeten we er mee. Want idd, ons land is enorm veranderd in de afgelopen 100 jaar enorm veranderd.
(Wat mij betreft niet echt verbeterd, maar dat wordt off topic.)
Citaat:
Het is weer een soort romantisch idee van ‘terug naar de natuur’ ‘ terug naar vroeger’, terwijl de hele wereld onomkeerbaar veranderd is en wolven in NL gewoon risicovolle roofdieren zijn in een stadstaatje.

Dat ZOU het idd kunnen worden, maar ik ben niet zo romantisch.

Het gaat mij nul komma nul om terug naar vroeger.
Het gaat mij WEL om natuurherstel, maar dat is keiharde noodzaak in de 21ste eeuw, en een kwestie van brede maatschappelijke discussie. Ook over de rol van de landbouw, de consument etc etc etc. (Dit overleg is al plm een jaar gaande.)

En ja, wolven vormen een risico, dat klopt. (Maar risico alleen vind ik geen afdoend argument voor vernieuwde uitroeiing. Zet een stoere hengst bij je veulentje als je ze 24 uur buiten wil hebben...)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:00

Joh, ik had totaal geen idee dat de wolf in die richting in België zat. Mijn vriend woont in een dorpje naast Meerhout. Heel apart. Gelukkig staat het paard al hier in Nederland :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:40

Waves schreef:

In de 11e eeuw was de bruine beer ook inheems in NL en nog verder terug de Mammoet of de dinosaurus

De mammoet en de dinosaurus. Hilarish

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:10

Janneke2 schreef:
Waves schreef:

...iemand had het over import.
Noem het hoe je het noemen wil, maar zo ligt het niet. Wolven werden uitgeroeid en komen nu weer terug.

Volgende vraag - wat moeten we er mee. Want idd, ons land is enorm veranderd in de afgelopen 100 jaar enorm veranderd.
(Wat mij betreft niet echt verbeterd, maar dat wordt off topic.)
Citaat:

Dat ZOU het idd kunnen worden, maar ik ben niet zo romantisch.

Het gaat mij nul komma nul om terug naar vroeger.
Het gaat mij WEL om natuurherstel, maar dat is keiharde noodzaak in de 21ste eeuw, en een kwestie van brede maatschappelijke discussie. Ook over de rol van de landbouw, de consument etc etc etc. (Dit overleg is al plm een jaar gaande.)

En ja, wolven vormen een risico, dat klopt. (Maar risico alleen vind ik geen afdoend argument voor vernieuwde uitroeiing. Zet een stoere hengst bij je veulentje als je ze 24 uur buiten wil hebben...)

Leuk bedacht een stoere hengst bij je veulentjes. Die vreten ze ook gewoon op hoor. Ik weet niet of je enig idee heb waar een wolf op jaagt, maar ze maken zelfs bizons dood. Niet eens in een groep maar 1 of 2 lukt dat ook. Dus denk je nu echt dat een hengst of een ezel enig nut gaat hebben? Natuurherstel is hier in Nederland niet echt mogelijk. Die paar postzegelstukjes aangelegde natuur is een lachertje. Dat is totaal ongeschikt voor grote roofdieren. Of ze nu inheems zijn of niet, ze horen hier nu absoluut niet meer thuis. Iedereen die een klein beetje kan nadenken die kan toch wel verzinnen dat dit op de kop verkeerd gaat komen in dit druk bevolkte land?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:33

oomens schreef:
Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.

waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:48

anjali schreef:
oomens schreef:
Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.

waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?

Misschien omdat het niet een 'wolvenhobby' is, maar om zeldzame inheemse dieren gaat die hier zelf naartoe komen? Ze horen hier en we hebben ze het bestaan al eerder onmogelijk gemaakt. Beter zorgen we dat dat geen tweede keer gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:18

anjali schreef:
oomens schreef:

Als je zo kinderachtig reageert heeft het discussiëren natuurlijk geen enkele zin. De wolven zijn wild, hebben geen eigenaar en dus geen mensen die ze houden voor hun eigen gewin/hobby. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen, de mensen die zich inzetten doen dit omdat ze het mooi vinden dat de dieren terug zijn en ze iets willen doen om confrontaties te voorkomen, niets meer niets meer minder.
Als nu alle omheiningen betaald moeten worden omdat de wolven terug zijn, gaan we dan ook alle netten in de tuinen betalen als de oehoe's dichterbij komen? De mensen met chihuahua's moeten hun honden tenslotte ook veilig in de tuin kunnen houden.. Of wil je dan ook alle oehoe's afschieten?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:32

oomens schreef:
anjali schreef:

Misschien omdat het niet een 'wolvenhobby' is, maar om zeldzame inheemse dieren gaat die hier zelf naartoe komen? Ze horen hier en we hebben ze het bestaan al eerder onmogelijk gemaakt. Beter zorgen we dat dat geen tweede keer gebeurt.

Er zijn anders wel mensen die maar wat enthousiast worden van de terugkeer van de wolf. Dat was jaren geleden al toen er nog geen eens sprake was van wolven aan de grens. Sommigen wilden de wolf het liefst nog een handje helpen en staan nu dus te juichen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:44

120.000 euro... raar toch dat 3s geopperd wordt. Dan ben je voor een paar duizend euro klaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:35

Het maakt niet uit of mensen nou staan te juichen, te huilen of te schelden.. Dat veranderd niks aan de situatie dus die mensen zijn nergens verantwoordelijk voor. Ze vinden er alleen iets van en dat mag, net als dat anderen het niet leuk mogen vinden of neutraal zijn.
Afschieten of uitzetten mag niet, een mening hebben gelukkig wel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:46

Herstellen en behoud van natuur? In NL? Door wolven? :') Hoe dan?

De directeur van het enige park wat lijkt op een natuurgebied in NL is anders geen voorstander van de wolf.. het zou de natuur kapot maken in park de hoge Veluwe en veehouders zijn niet blij met de wolf buiten het park.

Stond zojuist op nu.nl:

https://www.nu.nl/dieren/5810976/expert ... eluwe.html

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:49

Loretta schreef:
Al een oud topic, maar dit staat ons dus ook te wachten.

[VN] Paarden mogelijk aangevallen door wolven in Duitsland

Is geen vraag of dat gebeuren gaat, enkel wanneer.

In Duitsland zijn er bijv. ook al koeien in een stal aangevallen, je kunt toch de staldeuren niet de hele dag hermetisch dicht houden.

De Moefflons waar hierboven over gesproken wordt, zijn in Duitsland al zo goed als verdwenen door de komst van de wolf.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:51

En een stoere hengst bij je veulentje.. jeetje wat een onrealistische ideeën komen hier voorbij.
Ten eerste houdt dat niet persee een wolf tegen, zeker geen roedel.
En niet iedereen kan natuurlijk een stoere hengst houden (aankan ook) en betalen, en vindt er maar één die past in je kudde of bij je pony of veulen.

Ik vind je wel degelijk heel romantisch denken Janneke2.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:54

Och, Janneke2 vind het vast niet erg als haar eigen paard half opgevreten wordt door een wolf ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 19:56

dees_daan schreef:

Helaas niet nee. Maar dat komt in de toekomst nog wel. Helaas zal er eerst nog heel veel bloed vloeien. Er zijn ook al europarlementariers die er anders over denken gelukkig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:13

dees_daan schreef:
Het maakt niet uit of mensen nou staan te juichen, te huilen of te schelden.. Dat veranderd niks aan de situatie dus die mensen zijn nergens verantwoordelijk voor. Ze vinden er alleen iets van en dat mag, net als dat anderen het niet leuk mogen vinden of neutraal zijn.

Klopt, nog niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:19

Laatst nog een hele hetze tegen 'HR-honden', de maatschappij en Fikkie moesten tegen zulke agressieve beesten beschermd worden, maar wolven moeten hier meer dan welkom zijn, alle risico's en onkosten zijn voor degenen die zo stom zijn buitendieren te houden, er moeten maar flinke waakhonden en afrasteringen aangeschaft worden om je vee te beschermen en hier en daar een dierlijk en/of menselijk(?!) slachtoffer hoort er nou eenmaal bij, want wat is het prachtig dat de wolf terugkeert... :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:27

Wijslander schreef:
Laatst nog een hele hetze tegen 'HR-honden', de maatschappij en Fikkie moesten tegen zulke agressieve beesten beschermd worden, maar wolven moeten hier meer dan welkom zijn, alle risico's en onkosten zijn voor degenen die zo stom zijn buitendieren te houden, er moeten maar flinke waakhonden en afrasteringen aangeschaft worden om je vee te beschermen en hier en daar een dierlijk en/of menselijk(?!) slachtoffer hoort er nou eenmaal bij, want wat is het prachtig dat de wolf terugkeert... :=

Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond bij je vee moet houden (een niet inheemse hond trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit. :')

Alles voor een of ander vaag idee van natuurherstel, maar hoe die wolf nou bijdraagt aan de natuur in NL heb ik nog niet concreet gehoord.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:30

Waves schreef:
Wijslander schreef:

Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond moet nemen (een niet inheemse trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit. :')

Dat wilde ik eigenlijk niet hardop zeggen, maar precies. Weet wel zeker dat deze wolven meer slachtoffers gaan maken dan mijn pitbull, maar uiteindelijk blijkt het dus niet te gaan om de slachtoffers, maar om welk dier er aan het moorden is. Voor wolven toegestaan, graag zelfs als ik hier sommige reacties lees. Te luguber voor woorden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:40

Waves schreef:
Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond bij je vee moet houden (een niet inheemse hond trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit. :')

Alles voor een of ander vaag idee van natuurherstel, maar hoe die wolf nou bijdraagt aan de natuur in NL heb ik nog niet concreet gehoord.

Bijna iedere poging tot natuurherstel in Nederland loopt uit in een fiasco. Met als kers op de taart het drama in de oostvaardersplassen. Nu gaan deze postzegelparkrangers met grote roofdieren experimenteren. Ik houd mijn hart vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:00

Citaat:

Vaag is een ingewikkelde vorm van kritiek geven. - Wat de spreker onduidelijk is, blijft buiten beeld.

Al eerder is hier ter sprake gekomen : de wolf is inheems.
Wat het dier "bijdraagt" lijkt mij een rare vraag, maar ik wil m mijns ondanks toch wel beantwoorden. (Meestal geef ik geen antwoord op de verkeerde vraag. Maar de everzwijnen op de Veluwe worden zonder menselijke drijfjacht 'bijgehouden'.)

Het rare aan 'wat draagt de wolf nou bij' vind dat dat helemaal niet hoeft: het beest hoort hier.
(En ja, niet iedereen juicht over dit feit.)