Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waves schreef:Het argument dat dieren al dan niet inheems zijn vind ik flauwekul.
Citaat:Het is weer een soort romantisch idee van ‘terug naar de natuur’ ‘ terug naar vroeger’, terwijl de hele wereld onomkeerbaar veranderd is en wolven in NL gewoon risicovolle roofdieren zijn in een stadstaatje.
Janneke2 schreef:Waves schreef:Het argument dat dieren al dan niet inheems zijn vind ik flauwekul.
...iemand had het over import.
Noem het hoe je het noemen wil, maar zo ligt het niet. Wolven werden uitgeroeid en komen nu weer terug.
Volgende vraag - wat moeten we er mee. Want idd, ons land is enorm veranderd in de afgelopen 100 jaar enorm veranderd.
(Wat mij betreft niet echt verbeterd, maar dat wordt off topic.)Citaat:Het is weer een soort romantisch idee van ‘terug naar de natuur’ ‘ terug naar vroeger’, terwijl de hele wereld onomkeerbaar veranderd is en wolven in NL gewoon risicovolle roofdieren zijn in een stadstaatje.
Dat ZOU het idd kunnen worden, maar ik ben niet zo romantisch.
Het gaat mij nul komma nul om terug naar vroeger.
Het gaat mij WEL om natuurherstel, maar dat is keiharde noodzaak in de 21ste eeuw, en een kwestie van brede maatschappelijke discussie. Ook over de rol van de landbouw, de consument etc etc etc. (Dit overleg is al plm een jaar gaande.)
En ja, wolven vormen een risico, dat klopt. (Maar risico alleen vind ik geen afdoend argument voor vernieuwde uitroeiing. Zet een stoere hengst bij je veulentje als je ze 24 uur buiten wil hebben...)
oomens schreef:Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.
anjali schreef:oomens schreef:Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.
waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?
anjali schreef:oomens schreef:Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Waarom zou de gemeenschap mee moeten betalen aan iemands hobby? Als je voor de lol dieren houdt, dan is het beschermen daarvan onderdeel van de kosten van he hobby. Het is niet alsof je levensonderhoud erdoor in gevaar komt.
waarom zou de gemeenschap moeten betalen en bloeden(letterlijk) voor de wolvenhobby van enkelen?
oomens schreef:anjali schreef:
Misschien omdat het niet een 'wolvenhobby' is, maar om zeldzame inheemse dieren gaat die hier zelf naartoe komen? Ze horen hier en we hebben ze het bestaan al eerder onmogelijk gemaakt. Beter zorgen we dat dat geen tweede keer gebeurt.
Loretta schreef:Al een oud topic, maar dit staat ons dus ook te wachten.
[VN] Paarden mogelijk aangevallen door wolven in Duitsland
dees_daan schreef:Het maakt niet uit of mensen nou staan te juichen, te huilen of te schelden.. Dat veranderd niks aan de situatie dus die mensen zijn nergens verantwoordelijk voor. Ze vinden er alleen iets van en dat mag, net als dat anderen het niet leuk mogen vinden of neutraal zijn.
Afschieten of uitzetten mag niet, een mening hebben gelukkig wel.
Wijslander schreef:Laatst nog een hele hetze tegen 'HR-honden', de maatschappij en Fikkie moesten tegen zulke agressieve beesten beschermd worden, maar wolven moeten hier meer dan welkom zijn, alle risico's en onkosten zijn voor degenen die zo stom zijn buitendieren te houden, er moeten maar flinke waakhonden en afrasteringen aangeschaft worden om je vee te beschermen en hier en daar een dierlijk en/of menselijk(?!) slachtoffer hoort er nou eenmaal bij, want wat is het prachtig dat de wolf terugkeert...
Waves schreef:Wijslander schreef:Laatst nog een hele hetze tegen 'HR-honden', de maatschappij en Fikkie moesten tegen zulke agressieve beesten beschermd worden, maar wolven moeten hier meer dan welkom zijn, alle risico's en onkosten zijn voor degenen die zo stom zijn buitendieren te houden, er moeten maar flinke waakhonden en afrasteringen aangeschaft worden om je vee te beschermen en hier en daar een dierlijk en/of menselijk(?!) slachtoffer hoort er nou eenmaal bij, want wat is het prachtig dat de wolf terugkeert...
Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond moet nemen (een niet inheemse trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit.![]()
Waves schreef:Sterker nog; sommige mensen zeggen dat je dan maar een HR hond bij je vee moet houden (een niet inheemse hond trouwens..) om de wolf op afstand te houden. Dat de postbode, de buurvrouw met haar teckel en je kleinkinderen ook graag langs je erf/wei lopen dat maakt allemaal niet uit.![]()
Alles voor een of ander vaag idee van natuurherstel, maar hoe die wolf nou bijdraagt aan de natuur in NL heb ik nog niet concreet gehoord.
Citaat:Alles voor een of ander vaag idee van natuurherstel, maar hoe die wolf nou bijdraagt aan de natuur in NL heb ik nog niet concreet gehoord.