Fennadev schreef:BrittOllie laat dat diegenen die Z dressuur mennen met shetlanders zijn die 24/7 buiten staan maar niet horen. Wat maakt jouw sportpaard anders dan hun sportpony's?
Verder, wat hebben de OVP te maken met deze discussie? Ik kan volgens mij als meelezer wel beamen dat 24/7 buiten niet perse 24/7 verwaarlozing hoeft te betekenen. Vooral niet als je gewoon goede droge paddocks aanlegt, waar een paard gewoon lekker met andere paarden kan scharrelen en onbeperkt hooi kan eten.
Een Z dressuur of springpaard kun je niet vergelijken met een Shetlander die Z ment. Qua training, bouw en behoeftes zit dit heel anders in elkaar. Natuurlijk zijn er Z paarden die prima presteren wanneer zij 24/7 buiten staan, maar lang niet elk Z paard.
Wat betreft de Oostvaardersplassen: hier leven paarden op natuurlijke wijze. Echter wordt het nu zielig gevonden en als verwaarlozing gezien dat zij sterven van de honger. Echter, (hoe sneu ik het zelf ook vind) dit is toch hoe het gaat in de natuur? Daar worden ze ook niet bijgevoerd. Dus ik vind het enigszins tegenstrijdig dat je dit nu als verwaarlozing ziet terwijl deze paarden juist op hun natuurlijke manier leven.
xApple schreef:Mensen die die paar uurtjes buiten goedpraten doen dat voor hun eigen gemoedsrust. Heel begrijpelijk want het is niet te doen om toe te geven dat je paard zich rot verveeld en hoogstwaarschijnlijk toch niet zo gelukkig is in die top accommodatie met 2 binnenbakken, verwarmde kantine en 4 paddocks op 100 paarden.
Maar als die mensen de deur van hun stal open zouden zetten zou er geen paard blijven staan hoor
En nee het alternatief is niet een volbehaarde Shetlander 24/7 in de blubber. In elk gedeelte van Nederland zijn er bedrijven die heel netjes een paddock kunnen aanleggen, draineren en er eventueel een mooie inloopstal bij kunnen bouwen. Echt.Kost je wel een hoop geld.
Snachts op stal heb ik opzich geen problemen mee dat lijkt me voor veel paarden ook prettiger ivm rusten en eten. Alleen zo jammer dat ‘snachts’ vaak van 17.00/18.00 tot 08.00 is.
Helaas beschik ik niet over de luxe stal die jij benoemd. In theorie zou ik mijn paard ook de hele dag naar buiten kunnen doen, maar hier kies ik bewust niet voor. Een hele dag op de wei betekent dat mijn paard non stop eet, waardoor hij overgewicht krijgt en niet meer kan presteren. Een dag op de paddock is een goed initiatief maar helaas eet mijn paard dan uit verveling de hele tijd zand en is de kans op zandkoliek te groot. Dit zijn voor mij dan ook de enige redenen om hem niet langer dan 5 uur buiten te zetten elke dag.
_Dreamer schreef:Fennadev schreef:BrittOllie laat dat diegenen die Z dressuur mennen met shetlanders zijn die 24/7 buiten staan maar niet horen. Wat maakt jouw sportpaard anders dan hun sportpony's?
Verder, wat hebben de OVP te maken met deze discussie? Ik kan volgens mij als meelezer wel beamen dat 24/7 buiten niet perse 24/7 verwaarlozing hoeft te betekenen. Vooral niet als je gewoon goede droge paddocks aanlegt, waar een paard gewoon lekker met andere paarden kan scharrelen en onbeperkt hooi kan eten.
Maar 24/7 staat helaas ook niet perse gelijk aan een happy paard, en dat wordt ook wel is vergeten

Genoeg vrije beweging nodig? 100%! Maar er zit ook nog een grijs gebied tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal, en dat zal moeilijk "checken" worden
Bij ons gaan ze rond 18:00 naar binnen en rond 6:00/8:00 (afhankelijk van het weer, en dan vooral de vorst) er weer uit. Ik ben er zelf altijd pas na 18:00, gooi d'r dan nog los in de grote paddock en ga nog rijden/longeren/wandelen whatever

Mijn merrie staat dan inderdaad van pakweg 20:00 tot 6:00 in een stal, dus 10 uurtjes.
Precies, dat mijn paard maar 5 uur buiten staat betekent niet dat hij de overige uren non-stop binnen staat. Uiteraard kom ik er dagelijks om hem beweging te geven, en daarnaast wordt er nog een kwartier met hem gewandeld. Dit is verdeeld over de dag. Ik vind het vanzelfsprekend dat een paard ‘s avonds en ‘s nachts (als donker is) op stal staat.
Kinke schreef:Tja, die toppaarden van Carl Hester kunnen ook gewoon in de wei, en dan ook nog met soortgenoten, waarom zou dat bij sportpaarden niet kunnen.
Ik heb niet gezegd dat dat niet kan. Alleen beperk ik mij tot 5 uur per dag. En ik weet dat dit voor vele andere amateur en prof ruiters ook geld.
Er wordt hier nu al door een aantal mensen genoemd dat mensen met mijn standpunt slechts smoesjes en excuses opnoemen om zichzelf goed te praten.
Ik vraag mij af hoeveel tijd de mensen die stalpaarden als zielig beschrijven zelf dagelijks aan hun paarden besteden. Of hebben jullie er bewust voor gekozen om je paard 24/7 buiten te zetten zodat je zelf zo min mogelijk tijd erin hoeft te stoppen? Is de hele “alleen 24 uur per dag buiten is mijn paard happy” houding misschien dan ook wel een smoes om zelf geen beweging en aandacht aan je paarden te geven??
Dit bedoel ik niet serieus. Maar ik vind dat er vanuit de “voor 24/7 buiten” kant veroordelend en beledigend gereageerd wordt op mensen van de “tegen”partij. Iedereen heeft het beste met zijn of haar paard voor en doet wat hij of zij het beste lijkt. Dit topic ging om je mening over een stelling en niet een discussie tussen goed en slecht.