Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:50

xApple schreef:
Die foto met die neuzende paarden over een lijntje vind ik juist sneu. Poe poe ze hebben ‘contact’ met elkaar. :roll: Paarden contact is knuffelen, kroelen, de wacht houden als de ander slaapt, lekker rennen/dollen/happen en spelen.

Momentopname Apple van een eerste kennismaking. Niks sneu’s aan. Wat wel sneu is is de kortzichtigheid van een aantal hier...

Vitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:01

Ik heb een tijdje gewerkt bij een bekende stal in Duitsland en daar kwamen de paarden bijna niet buiten :( alleen even in de stapmolen of voor rijden of om te dekken. Stonden daar wel 22u op stal, ook de merries met veulens.

Hier staan ze nu ong 18 uren binnen. Omdat er bijna geen gras meer staat en ze toch proberen gras te eten. Een had laatst lichte koliek daardoor,
dus ben er wat voorzichtig mee nu, dan liever op stal.
En straks komen ze gewoon overdag buiten op een stukje klinkers van ong 10m en de bak.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:00

_Dreamer schreef:
Fennadev schreef:
Dreamer, dat zou bij mij ervan af hangen of het paard zelf ook naar binnen gaat wanneer nodig of niet. Indien niet, zou ik ze inderdaad 's nachts op stal laten bijkomen, dit is bijvoorbeeld voor het pispaaltje van de kudde wel belangrijk, zodat ze ook hun rust kunnen pakken. Ik ben van mening dat je naar het individu moet kijken wat dat betreft. Bij mij is de hoofdvoorwaarde onbeperkt te eten en een vriendje hebben.

Ik heb helaas nooit op een stal gestaan wara dat een optie was.
Wel heeft mijn merrie afgelopen zomer 24/7 buiten gestaan, april-oktober. Dit was voor haar de eerste keer.
Echter elke keer als ik haar op stal zette om te zadelen, kwam ik echt te vaak terug bij een paard dat echt was gaan liggen en lag te slapen.
Het pispaaltje was ze niet, ze stond net 1 plekje onder de leider. Was er wel de reden van is ook geen idee, maar ze was steeds zo uitgeput en ook zo afgevallen dat je haar ribben vanaf een afstand kon tellen...
Het blijkt helaas niet te werken voor haar, hoe mooi ik het zelf ook vind voor de zomer. (het is ook nog is goedkoper)

Nu staan ze 's nachts weer binnen, en ik merk een enorm verschil aan haar. Mijn blije en alerte paard is er weer, die was ik op de 24-uurs weide even kwijtgeraakt...

En dan is het inderdaad een luxe om een paard de rust van een individuele stal te gunnen. Ik heb het ook meegemaakt bij een ponymerrietje bij mij op stal. Toen die van maandenlang 24/7 buiten toch eens een dag in de stal moest doorbrengen, lag ze urenlang zeer diep languit te slapen. Zij pakte dus overduidelijk niet genoeg rust op de wei en sindsdien staat ze ook in de nachten binnen.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:07

Fennadev schreef:
BrittOllie laat dat diegenen die Z dressuur mennen met shetlanders zijn die 24/7 buiten staan maar niet horen. Wat maakt jouw sportpaard anders dan hun sportpony's?
Verder, wat hebben de OVP te maken met deze discussie? Ik kan volgens mij als meelezer wel beamen dat 24/7 buiten niet perse 24/7 verwaarlozing hoeft te betekenen. Vooral niet als je gewoon goede droge paddocks aanlegt, waar een paard gewoon lekker met andere paarden kan scharrelen en onbeperkt hooi kan eten.

Een Z dressuur of springpaard kun je niet vergelijken met een Shetlander die Z ment. Qua training, bouw en behoeftes zit dit heel anders in elkaar. Natuurlijk zijn er Z paarden die prima presteren wanneer zij 24/7 buiten staan, maar lang niet elk Z paard.

Wat betreft de Oostvaardersplassen: hier leven paarden op natuurlijke wijze. Echter wordt het nu zielig gevonden en als verwaarlozing gezien dat zij sterven van de honger. Echter, (hoe sneu ik het zelf ook vind) dit is toch hoe het gaat in de natuur? Daar worden ze ook niet bijgevoerd. Dus ik vind het enigszins tegenstrijdig dat je dit nu als verwaarlozing ziet terwijl deze paarden juist op hun natuurlijke manier leven.

xApple schreef:
Mensen die die paar uurtjes buiten goedpraten doen dat voor hun eigen gemoedsrust. Heel begrijpelijk want het is niet te doen om toe te geven dat je paard zich rot verveeld en hoogstwaarschijnlijk toch niet zo gelukkig is in die top accommodatie met 2 binnenbakken, verwarmde kantine en 4 paddocks op 100 paarden.

Maar als die mensen de deur van hun stal open zouden zetten zou er geen paard blijven staan hoor ;)

En nee het alternatief is niet een volbehaarde Shetlander 24/7 in de blubber. In elk gedeelte van Nederland zijn er bedrijven die heel netjes een paddock kunnen aanleggen, draineren en er eventueel een mooie inloopstal bij kunnen bouwen. Echt.Kost je wel een hoop geld.

Snachts op stal heb ik opzich geen problemen mee dat lijkt me voor veel paarden ook prettiger ivm rusten en eten. Alleen zo jammer dat ‘snachts’ vaak van 17.00/18.00 tot 08.00 is.

Helaas beschik ik niet over de luxe stal die jij benoemd. In theorie zou ik mijn paard ook de hele dag naar buiten kunnen doen, maar hier kies ik bewust niet voor. Een hele dag op de wei betekent dat mijn paard non stop eet, waardoor hij overgewicht krijgt en niet meer kan presteren. Een dag op de paddock is een goed initiatief maar helaas eet mijn paard dan uit verveling de hele tijd zand en is de kans op zandkoliek te groot. Dit zijn voor mij dan ook de enige redenen om hem niet langer dan 5 uur buiten te zetten elke dag.

_Dreamer schreef:
Fennadev schreef:
BrittOllie laat dat diegenen die Z dressuur mennen met shetlanders zijn die 24/7 buiten staan maar niet horen. Wat maakt jouw sportpaard anders dan hun sportpony's?
Verder, wat hebben de OVP te maken met deze discussie? Ik kan volgens mij als meelezer wel beamen dat 24/7 buiten niet perse 24/7 verwaarlozing hoeft te betekenen. Vooral niet als je gewoon goede droge paddocks aanlegt, waar een paard gewoon lekker met andere paarden kan scharrelen en onbeperkt hooi kan eten.

Maar 24/7 staat helaas ook niet perse gelijk aan een happy paard, en dat wordt ook wel is vergeten :)
Genoeg vrije beweging nodig? 100%! Maar er zit ook nog een grijs gebied tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal, en dat zal moeilijk "checken" worden

Bij ons gaan ze rond 18:00 naar binnen en rond 6:00/8:00 (afhankelijk van het weer, en dan vooral de vorst) er weer uit. Ik ben er zelf altijd pas na 18:00, gooi d'r dan nog los in de grote paddock en ga nog rijden/longeren/wandelen whatever :) Mijn merrie staat dan inderdaad van pakweg 20:00 tot 6:00 in een stal, dus 10 uurtjes.

Precies, dat mijn paard maar 5 uur buiten staat betekent niet dat hij de overige uren non-stop binnen staat. Uiteraard kom ik er dagelijks om hem beweging te geven, en daarnaast wordt er nog een kwartier met hem gewandeld. Dit is verdeeld over de dag. Ik vind het vanzelfsprekend dat een paard ‘s avonds en ‘s nachts (als donker is) op stal staat.

Kinke schreef:
Tja, die toppaarden van Carl Hester kunnen ook gewoon in de wei, en dan ook nog met soortgenoten, waarom zou dat bij sportpaarden niet kunnen.

Ik heb niet gezegd dat dat niet kan. Alleen beperk ik mij tot 5 uur per dag. En ik weet dat dit voor vele andere amateur en prof ruiters ook geld.

Er wordt hier nu al door een aantal mensen genoemd dat mensen met mijn standpunt slechts smoesjes en excuses opnoemen om zichzelf goed te praten.
Ik vraag mij af hoeveel tijd de mensen die stalpaarden als zielig beschrijven zelf dagelijks aan hun paarden besteden. Of hebben jullie er bewust voor gekozen om je paard 24/7 buiten te zetten zodat je zelf zo min mogelijk tijd erin hoeft te stoppen? Is de hele “alleen 24 uur per dag buiten is mijn paard happy” houding misschien dan ook wel een smoes om zelf geen beweging en aandacht aan je paarden te geven??
Dit bedoel ik niet serieus. Maar ik vind dat er vanuit de “voor 24/7 buiten” kant veroordelend en beledigend gereageerd wordt op mensen van de “tegen”partij. Iedereen heeft het beste met zijn of haar paard voor en doet wat hij of zij het beste lijkt. Dit topic ging om je mening over een stelling en niet een discussie tussen goed en slecht.

Kinke

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:10

Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig BrittOllie, waarom 5 uur per dag?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:14

Nou ja Britt, ik denk dat het niet alleen de 24/7 buiten sekte is die 5 uur per dag erg schaars vind.
Het is ook gewoon echt heel erg weinig en er zijn oplossingen voor het zand eten/te vol eten op de weide.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:34

Babootje schreef:
xApple schreef:
Die foto met die neuzende paarden over een lijntje vind ik juist sneu. Poe poe ze hebben ‘contact’ met elkaar. :roll: Paarden contact is knuffelen, kroelen, de wacht houden als de ander slaapt, lekker rennen/dollen/happen en spelen.

Momentopname Apple van een eerste kennismaking. Niks sneu’s aan. Wat wel sneu is is de kortzichtigheid van een aantal hier...

Ik bedoelde het principe van die foto dan. Ook goed.

@Britollie; Het is ook lastig hoor dat snap ik wel. Het kost allemaal super veel geld en veel moeite. Ik heb dat geïnvesteerd en moet daar nog steeds elk jaar veel geld insteken maar het is het 100% waard.

Ik hoop gewoon dat mensen er steeds meer bewust van worden dat paarden opsluiten voor langere tijd (10+ uren) gewoon echt niet oké is. Ook niet als ze hooi en een schone stal hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:50

ik zie eigenlijk nooit topics geopend door ,,sport,, ruiters met als stelling; Paarden 24/7 op de wei, dat kan toch niet!!!
Of ,,Een paard zonder deken, met haar en ijzerloos, schandalig toch!!?

Klinkt best achterlijk he zulke titels!? ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:59

Popstra schreef:
ik zie eigenlijk nooit topics geopend door ,,sport,, ruiters met als stelling; Paarden 24/7 op de wei, dat kan toch niet!!!

Of zoiets van:
Waarom willen zoveel mensen een ruin?
Ruinen hebben een deel van hun identiteit verloren, het karakter is er uitgehaald.
Niks natuurlijk paardengedrag meer aan met die ruinen.
De merries en hengsten met nog echte oorspronkelijke karakters, die zijn lang niet zo geliefd.
De meeste mensen willen een ruin, omdat deze gemakkelijker in de omgang zijn, en wat minder 'paards' zijn.
Maar ze zijn wel handig om ze op een natuurlijke manier te houden, omdat ze zo gemakkelijk zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:03

De eerste die nu nog "24/7 buiten" zegt, moet taart trakteren aan iedereen in dit topic. Y)(^)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:15

Gini schreef:
De eerste die nu nog "24/7 buiten" zegt, moet taart trakteren aan iedereen in dit topic. Y)(^)

:j

:D

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:18

Popstra schreef:

Ja wat een bemoeienis en betutteling zou dat zijn zeg, zo goed dat dat niet gebeurt idd!!! :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:20

BrittOllie schreef:
Fennadev schreef:

Een Z dressuur of springpaard kun je niet vergelijken met een Shetlander die Z ment. Qua training, bouw en behoeftes zit dit heel anders in elkaar. Natuurlijk zijn er Z paarden die prima presteren wanneer zij 24/7 buiten staan, maar lang niet elk Z paard.

Kom op, een zogenaamd sportpaard blijft in de eerste plaats vooral paard. Ik ken topdravers die gewoon, voorjaar/zomer en najaar dag en nacht buiten staan op het gras en gewoon koersen lopen en winnen. Een koers is fysiek wel Iets harder werken dan een dressuurproef , ook in het Z.
Waar een wil is, is een weg maar de wil is er niet omdat het niet past bij wat men in gedachte heeft bij de huisvesting van een sportpaard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:22

Popstra schreef:

Ik ben laatst uitgescholden, voor dierenmishandelaar, door een bejaarde man omdat ik op een paard zonder hoefijzers over straat reed :+

(Paard is verder niet kreupel of gevoelig oid).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:29

En weinig mensen hebben een sportpaard hoor. Dat willen ze graag zeggen om weer een ‘reden’ te hebben om zich achter te verschuilen.

Alles waar je geen geld mee verdiend is gewoon hobby dus recreatief.

Mijn paarden worden ook gewoon allemaal geschoren en hebben zát energie om flink te lopen ondanks het buiten leven. Tegenwoordig zijn er super goeie dekens en de inloopstal is droog en warm. Geen probleem.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:01

Naar mijn idee moet het per paard bekeken worden. Onze merrie met eczeem doe je geen plezier met avonden/nachten in de wei, die werd zo gek van de insecten dat ze dan over het hek sprong terug naar stal. Ze gaat wel het hele jaar door overdag op de weide in groepsverband, maar tegen de avond aan werd ze er te onrustig op en zorgde dus dat ze zelf binnen kwam.

Mijn hengst staat overdag buiten met zijn minipaard ruin maatje (swinters 5-7 uur, zomers 7-9 uur lang) en s'avonds op stal samen in een box van 5x5. Daarnaast laat ik ze ook nog weleens s'avonds in de paddock. Idealiter zou ik hun samen in een box met uitloop zetten en overdag op de wei. Maar eerlijk vind ik 120 km reizen op een dag om hem te zien te veel. Naast mijn (meer dan) fulltime baan is het ook gewoon een hobby om te rijden/op stal te zijn.

Minder dan 8 uur weidegang (op gras), zou voor veel paarden geen ongezonde optie zijn. Maar ik ben er wel voor om een paard, wanneer het ook bij het paard past, ze zoveel mogelijk buiten te zetten en met andere paarden :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:07

xApple schreef:
En weinig mensen hebben een sportpaard hoor. Dat willen ze graag zeggen om weer een ‘reden’ te hebben om zich achter te verschuilen.

Alles waar je geen geld mee verdiend is gewoon hobby dus recreatief.

Ik denk dat de term sportpaard meer gebruikt wordt om het type aan te duiden. Ik zeg het ook vaak, sportpaard of springpaard, maar bedoel er verder niks mee.

Vooral tegen mensen die er niks vanaf weten zeg ik dat vaak, klinkt nog altijd duidelijker dan springgefokte KWPN'er ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:14

Hmm in dit topic betwijfel ik of de term daarvoor gebruikt wordt :D

Ik bedoelde meer de mensen die wedstrijden rijden (basissport) en dan het idee hebben dat hun paard opeens een ander diersoort is geworden omdat hij in het weekeind 2 proefjes loopt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:19

Hahaha ik denk dat je wel goed zit met dat die term vaak als excuus gebruikt wordt :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:39

Als de paarden 8u per dag buiten staan, staan ze 16 uur per dag in een stal waarvan ze 15,5 uur wakker zijn... bij mij kunnen ze zelf kiezen om naar binnen te gaan en het enige moment dat ze zelf in de stal gaan staan is in de zomer wanneer de zon fel schijnt (boven 25 graden). Wel grappig dat veel mensen (en ik eerst ook) paarden in de winter altijd binnen houd en in de zomer altijd op het heetste deel van de dag hun paard in het land hebben staan met heel vaak geen schaduw. Zo zie je toch maar dat paarden geen mensen zijn

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:42

lissie_zigor schreef:
Als de paarden 8u per dag buiten staan, staan ze 16 uur per dag in een stal waarvan ze 15,5 uur wakker zijn...

:oo zijn die van mij zulke uitzonderingen dan? die slapen toch echt urenlang 's nachts. 4 of 5 uur aaneengesloten is geen uitzondering hier :n

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:49

peach2001 schreef:
lissie_zigor schreef:
Als de paarden 8u per dag buiten staan, staan ze 16 uur per dag in een stal waarvan ze 15,5 uur wakker zijn...

:oo zijn die van mij zulke uitzonderingen dan? die slapen toch echt urenlang 's nachts. 4 of 5 uur aaneengesloten is geen uitzondering hier :n

Haha waarschijnlijk wel sowieso slapen paarden niet aaneengesloten en ook niet alleen in de nacht. Dat komt omdat ze moeten waken voor gevaar dus slapen verspreid over de dag. Het meeste 'slapen wat ze doen is soezen: op rust staan. Dit is vaak alleen al niet langer dan een half uur (vaak 10 tot 15 min zelfs) dit bij elkaar slapen ze ongeveer 2 uur per dag. De diepe slaap waarbij echt alles tot rust komt (paard ligt languit gestrekt ook met het hoofd op de grond) slaapt een paard max half uur per dag en dan heb je nog de lichte slaap en dat is liggen met hoofd nog omhoog en kin op de grond ook half uur.

Maar al deze soort slapen zijn nooit aaneengesloten achter elkaar!
Wist je dat wanneer een paard alleen staat dat deze helemaal vaak niet de diepe slaap doet? Want voor de diepe slaap hebben ze een vriendje nodig die waakt voor gevaar.

Daarnaast zien paarden de nacht niet zoals wij dat zien. Paarden kunnen snachts namelijk erg goed zien in het donker.

Dus inderdaad zijn jou paarden zeker een uitzondering!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:50

Hier gaan ze echt 4 of 5 uur aaneengesloten plat op de zij incl. dromen :j in hele diepe slaap dus :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:51

ach het betekend vast dat ze hier heel relaxed zijn en goed in hun vel zitten ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:57

peach2001 schreef:
ach het betekend vast dat ze hier heel relaxed zijn en goed in hun vel zitten ;)

Ja dat zou dan idd wel een verklaring kunnen zijn

En overdag? Slapen ze dan ook nog of niet?