Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:34

Mijn hooiboer/looonwerker heeft helemaal niks meer, hij heeft voor mij nog een wagen staan voor december/januari.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:52

Mijn hooiboer was gisteren toevallig bij mij in de winkel waar ik werk.
Hij heeft tot nu toe maar 1 keer kunnen hooien.
Nu was dit wel heel veel maar hij is er bijna doorheen.
Ik betaal altijd €3.50 p.baal en €55 Voor een 350-400 Kilo baal.
Staan nog 150 kleintjes voor me gereserveerd en 4 grote.
De rest van de kleintjes heeft hij van de week verkocht voor 5 euro per baal :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:04

Van de week is op stal de 2de snee afgekomen. Eentje minder dan gehoopt(grote ronde balen). Maar toch nog meer dan verwacht.
Maar ik maak me geen zorgen eigenlijk. Zolang er geen paard bij komt en we kunnen nog wat gras bij geven nu en in najaar/winter dan komen we er wel. Normaal hebben we teveel gras en nu komen we net toe. Heeft al een aardig bui gekregen. Als daar vanmiddag nog goed wat bij komt en dan deze temperaturen dan komt er weer wel wat groei in. Derde snee hebben we nooit voor de paarden. Meestal neemt de boer het de laatste keer mee voor z'n koeien. En dan de rest mogen ze in het najaar/winter opeten. En de andere wei heeft altijd rust.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:49

Was zelfs op het journaal dat er hooi crisis is voor boeren en paarden eigenaren en dat dit komende winter echt een probleem gaat worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:55

Op teletekst las ik dat ze momenteel de hooihandel met goudhandel vergelijken en dat in Zweden momenteel veel hooibalen gewoon van het land worden gestolen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:59

Afschuwelijk, er zou maar niks meer zijn. Wij krijgen vandaag ook een voorraad binnrn waar we nu al dubbel zo veel voor betalen dan voorgaande keren. Het is niet anders en ja, als ik pensionhouder zou zijn dan ging de stalprijs logischerwijs flink omhoog. En als ik hooiboer zou zijn zou ik nu ook de hoofdprijs gaan vragen. Ook aan mn vaste klanten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:13

Marktplaats staat bomvol hooi aanbieders en de meesten vragen toch normale prijzen...ik,lees dat er bokkers zijn die 3,50 voor een pakje hooi betalen, dat betaalde ik ruim 10 jaar geleden, betaal al 10 jaar tussen de 4,50 en 5,30 per pak hooi hier en echt geen super kwaliteit, vaak ook nog zeer zwaar bemest dat paarden het niet eens lekker vinden en moddervet worden..

Als ik zo op marktplaats kijk, is het een gewoon hooi jaar, alleen nu veel kleine aanbieders die ook een graantje mee pikken..

Deze week veel losse groten pakken hooi en gewikkelde grote pakken hooi als 3e snede op verschillende plaatsen in midden en oost Nederland op de weides zoen liggen die worden binnen gehaald.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:27

Al die kleine aanbieders is leuk maar ik heb geen zin en geen tijd het hele land te moeten rond rijden om hooi te scoren. Ik wil goede kwaliteit in een grote partij en niet van alles verschillend een beetje

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:29

Volgens mij valt het ook nog wel een beetje mee...
Wij hebben genoeg voor de winter, maar als dat niet zo was zou ik nu niet gaan kopen, maar even wachten.
Iedereen probeert nu te profiteren van de paniek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:56

Indestal schreef:
Marktplaats staat bomvol hooi aanbieders en de meesten vragen toch normale prijzen...ik,lees dat er bokkers zijn die 3,50 voor een pakje hooi betalen, dat betaalde ik ruim 10 jaar geleden, betaal al 10 jaar tussen de 4,50 en 5,30 per pak hooi hier en echt geen super kwaliteit, vaak ook nog zeer zwaar bemest dat paarden het niet eens lekker vinden en moddervet worden..

Als ik zo op marktplaats kijk, is het een gewoon hooi jaar, alleen nu veel kleine aanbieders die ook een graantje mee pikken..

Deze week veel losse groten pakken hooi en gewikkelde grote pakken hooi als 3e snede op verschillende plaatsen in midden en oost Nederland op de weides zoen liggen die worden binnen gehaald.

Nogmaals: NU is er nog geen probleem.
Dat ontstaat pas als je nu rustig blijft zitten en straks in de winter bij wilt gaan kopen. Hoe verder tegen mei, hoe lastiger het zal gaan worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:02

Ik hoor al van diverse mensen dat er nu al een opslag is bij het stalgeld van 25 euro voor de kosten van extra hooi.
Om dit soort redenen koop ik altijd al mijn jaar voorraad in bij de eerste snede hooi, dan heb ik altijd genoeg en voor een leuke prijs en ik weet wat ik heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:19

Hier was het in Mei al op van 2017 bij onze vaste. Konden nog wel elders halen, maar hou er rekening mee dat het straks op is.

Natuurlijk moeten de prijzen omhoog, maar daarmee vul je het hooi nog niet direct aan. Te weinig, is gewoon te weinig.

En als ik nu lees dat mensen geen paard erbij nemen, nu een paard verkopen etc, wordt dat straks ook lastig. Een paar tientjes meer per maand kan voor mensen toch net de druppel zijn om te moeten verkopen, ben ik bang.

Ook de alternatieven zullen duurder worden en schaars. Dat de laatste snede niet goed droog gaat worden zei ik ook al, maar het is nu als alternatief wel fijn dat er in ieder geval nog iets gaat komen. Zelfs wij, zouden verpakt overwegen ipv niks natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:21

Ja, in geval van uiterste nood zal het spul in plastic moeten worden. Maar ik vertrouw maar op mijn loonwerker, meer kan ik nu toch niet doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:23

Het andere gevaar is dat grote stallen echt groot inkopen en zelfs overhouden volgend jaar, waar wij als kleine particulier straks nergens iets kunnen vinden.

Maar las dat er uit Dld nog goed en mooi hooi komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:28

Mijn leverancier heeft veel klanten zoals ik. Allemaal mensen met 2 of 3 paarden (of ezels, alpaca's enzo) die het niet kunnen opslaan. 't Is een soort makelaar, hij slaat het op en komt het brengen wanneer je het nodig hebt. Meestal de zelfde dag nog. Echt heel fijn. Maar voor nood is er ook een fouragehandel die Duits hooi (van wisselende kwaliteit en onveranderd torenhoge prijzen) verkoopt. Fijn dat daar in elk geval nog wat is. Als het maar niet naar Zweden of Noorwegen gaat :') De Noren zijn nu Denemarken aan het leegkopen. Gaat voor hoger-dan-Deense-prijzen naar goede en slechte importeurs, die het dan weer doorverkopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:08

Als dat Duitse kruidenhooi van Venhorst komt, kan dat nog vies tegenvallen. Die is namelijk door zijn hooi heen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 14:27

Komt rechtstreeks uit Duitsland.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:30

Dan hoop ik voor je, maar Venhorst kan op het moment niet meer aan duits kruidenhooi komen en sluit morgen waarschijnlijk zijn webshop totdat hij weer nieuw gevonden heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 14:36

Ik heb de vrachtwagens zelf gezien en ik heb zelf de chauffeurs gesproken, voor zover dat kan met mijn steenkolenduits. Maar ik weet natuurlijk niet welke contracten die fouragehandel heeft. Eigenlijk hoop ik dat ik daar geen hooi hoef te halen. Mijn loonwerker heeft beter spul.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:16

Ik houd ook liever over dan dat ik in aprilmei nog bij moet zien te kopen...

Voordroog kan ik dan niet meer voeren en goede kwaliteit hooi is dan meestal lastiger te vinden. Ik ben liefst zelfvoorzienend.

Heb een vast hooiadres, voor als ik zelf geen hooi kan maken, maar die hebben ook maar 2x kunnen hooien en de stengel was korter dan normaal. (verschillende stukken) en daarna heeft het niet meer kunnen groeien. Die zullen ook niet veel over hebben voor de verkoop dit jaar. Misschien nog wat voordroogbalen straks.

Ik heb nu 4 paarden staan, waarvan 2 pension. 1plek is gereserveerd voor komend najaar, Plek voor 6, dus in principe kon er nog 1 bij. Maar ga daar nu geen moeite voor doen.

Zag bij een ander PP dat ze ivm te kort aan hooi geen nieuwe paarden aan nemen. Die hadden daarvoor nog meerdere pensionplekken vrij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:51

Ik weet zeker dat er nu nog hooi uit Duitsland komt. Niet Venhorst, maar daar kopen we ook niet. Wel rot voor de mensen die daar voor hun paarden kopen, want dat is toch met een reden vaak zoals luchtwegproblemen.

Wij gaan zaterdag kijken. Heeft onze boer niks, kijken we verder. Daarom gaan we ook nu we nog voorraad hebben liggen.

En ik ga alvast bietenpulp en wiesencobs inslaan. Heb een kist waar geen muizen in kunnen komen, maar past niet genoeg in, dus dat is wel jammer En dat als we een huis vinden alles moeten verslepen, maar goed.....Trailer is er goed voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 16:01

Is Venhorst dat ontstofte hooi?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:22

Ja en duits kruidenhooi

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:30

Er komt nog steeds hooi uit Duitsland...maar er zit veel bagger tussen nu..maar er komt zeker nog, heb paar adressen gesproken die het deze week binnen krijgen of zelf gaan halen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:33

pensions zullen wel.duurder worden, dat is ook balen...vind het stro ook zo duur, dat was toch een meer dan prima oogst? Nog nooit zo mooi droog en goudgeel stro uit nederland gezien...

Zie in winkels allemaal papiertjes hangen dat ze de prijzen moeten verhogen, zo absurd..