Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:08

Relaxed schreef:
We hebben idd heel laat nog nachtvorst gehad en ook al heel vroeg warm weer.. mijn appelboom heeft iig geen appels dit jaar door die nachtvorst.

dat hadden wij vorig jaar ook, maar dit jaar zitten ze propvol!

gohya

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:28

Vandaag weer kansen op regen en onweer,tis maar net de vraag wáár het valt.
Ik verwacht vanmiddag/avond toch wel regen hier.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:42

Wat een gedoe, TS, de handeling is hetzelfde,alleen de paarden zouden langer buiten staan.

Hier in Luxemburg wordt er dus niet gesproeid door boeren, nooit. En dat gaat ook al eeuwen goed ;-) . Ik heb een stuk land bij huis, die we altijd gebruiken , de paarden er in de winter op te laten lopen, dat stuk heeft zich nog niet hersteld. Tot nu toe was alles best nog groen bij ons, we hebben ook een heel stuk groen gras. Hooi was goed.
Maar nu....is het gewoon droog. paarden hebben 2 grote bomen op de wei, staan dag en nacht buiten met hooi.
Snap, dat dat in een groep misschien gedoe geeft. Al maken wij gewoon genoeg voerplekken, zodat elk paard kan eten.

ps: wij hebben een boerderij :P

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:14

tiwi1969 schreef:
Waar is hier? Ik wil ook regen

Hier is Oud Beijerland :) geen plassen maar t gras was er wel blij mee zo te zien. Mag vanavond best weer komen ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:31

xxwienekexx schreef:
tiwi1969 schreef:
Waar is hier? Ik wil ook regen

Hier is Oud Beijerland :) geen plassen maar t gras was er wel blij mee zo te zien. Mag vanavond best weer komen ;)

Nee, jullie hebben gehad...nu zijn wij aan de beurt ! O:)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:38

mirim schreef:
xxwienekexx schreef:

Nee, jullie hebben gehad...nu zijn wij aan de beurt ! O:)

Ahh toeee -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:07

Mijn buurman is zijn weide aan het sproeien, hij heeft zo'n enorme sproeier met van die brandweerslangen eraan vast, de wind staat zo dat het ook mijn paddock en buitenbak mee pakt, ben ik mooi van de stof af

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:26

Ik heb hier een merrie met 1 maand oud veulen en hoge nood aan vers sappig gras, alle regen naar Emst dus!

Staan nu op hooi en merriebrok, verre van ideaal.
Je gaat het de jonge veulens wel aanzien dat er te weinig gras is. Niet mager maar groeien niet zo snel als wanneer de merrie voldoende kan grazen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:24

tiwi1969 schreef:
Ik heb hier een merrie met 1 maand oud veulen en hoge nood aan vers sappig gras, alle regen naar Emst dus!

Staan nu op hooi en merriebrok, verre van ideaal.
Je gaat het de jonge veulens wel aanzien dat er te weinig gras is. Niet mager maar groeien niet zo snel als wanneer de merrie voldoende kan grazen.

Dan zou ik ook iets van grasbrok/wiesencobs gaan geven.

We zijn dit niet zo heel erg gewend, maar in andere landen waar het altijd warm is en vaak ook langere tijd droog, gaat het ook goed. We zullen ons moeten aanpassen als het klimaat echt veranderd en dit vaker gaat voorkomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:48

Ik zou luzerne of sojaschroot of subli atleet bij gaan voeren. Dit klinkt typisch als een eiwitprobleem namelijk. Of, als de merrie het kan hebben, flink meer merriebrok.

Gras bevat gemiddeld per energie-eenheid (ewpa) 160g verteerbaar eiwit (vrep). Fijn voordroog zit gemiddeld op 130g vrep, fijn hooi op 115g vrep en grof hooi/voordroog op zelfs op 85-90g vrep per ewpa.

De merries krijgen dus veel minder eiwit binnen dan dat ze normaal krijgen.

Subli merriebrok zit op 136 vrep/ewpa, luzernebrok zit zo rond de 220-240 vrep/ewpa, subli atleet zit op 370 vrep/ewpa en sojaschroot zit tussen de 450-500 vrep/ewpa.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:51

Wij halen merrie en veulen voor de nacht binnen.
Voeren nu merriebrok en voordroog bij.

its_lisaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:54

ik verzorg zeg maar een aantal paarden en die zijn soms kieskeurig met wat ze willen eten en nu me deze droogte is het korte gras kale gras geworden.. problemos on pointos :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:00

Oeps vergeten erbij te zetten, brok wordt bij ons gegeven in combinatie met lucerne, 1schep brok + 1 schep lucerne 3x per dag maar dat haalt het niet bij vers sappig gras

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:08

Luzerne of luzernebrok? Want gehakselde luzerne is ergens tussen de 200 en 300g per schep, terwijl luzernebrok 1.1-1.2kg per schep is (dus 4-5x zo veel). Als brok eten ze er vaak meer (gewicht) van dan als gehakseld product over het algemeen.

Ik voer zelf Arie Blok luzernebrok, dat bevalt me erg goed en is ook goed te betalen (13.50€/25kg). Arie Blok is van dezelfde producent als Kaspers Faunafood, Hope Farms, Canex en Hippostar. Dus als je voerboer één van deze merken verkoopt, kan hij waarschijnlijk ook hier aan komen (dierenwinkels wil nog wel eens een ander verhaal zijn, maar kan je ook proberen).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:35

De merrie mag wel zogende zijn, maar haar vol gaan proppen met eiwitten uit soja of extra merrie brok, vind ik behoorlijk belastend voor de merrie. Soja is sws een zeer twijfelachtig paardenvoeder.
Lucerne kun je niet oneindig bijvoeren zonder scheve calcium/fosfor verhouding.

Grasbrok of wiesencobs is daarom een veel mooier product en kun je ook meer van geven.

*edit* Ik snap overigens dat je je druk maakt, maar de natuur kan dingen vaak goed regelen. Er zijn veel meer problemen door teveel en slecht voer ( os bergen merriebrok ), dan een keer te weinig. Juist veulens waar de merries niet teveel rotzooi hebben gehad hebben minder problemen, dan merries die overvoert zijn met brok, muesli, supplementen etc.

Blijf het in aanvulling zoeken van ruwvoer en zoveel mogelijk toch naar buiten, want daar groeien ze!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:53

Het probleem zit hem in de volgende zomer, of als de veulens flink bijgevoerd gaan worden, de komende winter. Ze halen dan hun groeiachterstand in en lopen juist daardoor extra risico op OCD. Het is dus belangrijk om groeiachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:01

Het probleem begint al bij de merrie voor ze uberhaupt drachtig is en de gehele dracht, dus elke periode telt.

Maar goed, ik zou voor gezond gaan en dat is niet soja of veel merriebrok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 18:13

Ontopic weer;

Op nieuws nu wordt ook aangehaald dat we beter geen zwembaden kunnen vullen, niet de tuin sproeien, geen auto's wassen en korter douchen. En de boeren minder moeten sproeien....

Het kan een paniek bericht zijn, zoals we gewend zijn in Nederland, maar een stukje bewustwording kan nooit kwaad, denk ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:01

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:01

Hooi krijgt ze sowieso onbeperkt, dus dat is nooit een probleem. Echt super mooi spul. Ik prop echt niet zomaar wat in mijn paard, is een merrie van 725 kg in werkconditie en doet het normaal op gras/hooi en een handje muesli. Ik heb nog nooit een merrie met veulen moeten bijvoeren, gras was altijd voldoende.
Ze heeft als bijnaam “voorlader” verwijzend naar de enorme hoeveelheid hooi die zij kan wegwerken. Gelukkig sta ik op een stal die daar niet moeilijk over doet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 19:47

Heb t echt gehad met de warmte. En straks weer met de vele regen 8-) Kan niet wachten. De wei is nu nagenoeg alleen zand.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:57

Hier heeft de bonte nog nooit zo vaak vakantie gehad als de afgelopen maanden. En ik ga straks als het koeler weer wordt weer spierpijn krijgen, denk ik zo... :\
Ik ga voor een gemiddelde. Ietsje minder warm, ietsje meer regen en dan bij voorkeur 's nachts. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:57

Mizora schreef:
Nee, we hebben werkelijk een extreem droge periode en er komen allerlei problemen als het grondwaterpeil te ver zakt. 2003 is vergeleken met dit jaar een lachertje tot nu toe.

https://nieuws.weeronline.nl/16-7-2018- ... deze-eeuw/

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik neem het ook serieus hoor. Maar meer paniek bericht zoals ze dat ook met buien doen en even meldden dat het 40gr zou worden en daarna toch weer niet.

Natuurlijk hebben we in Nederland nu problemen, maar er komen ook echt weer hele natte periodes aan.

Ze hebben het al jaren over klimaat verandering en ik zeg vaak dat de seizoenen zich lijken te verplaatsen. Maar dan moet je daarmee om leren gaan en niet alleen mensen bang maken.

We zijn een waterland, maar zullen meer moeten leren over droogte. Want ook in droge en warme klimaten valt prima te leven voor mens en dier als je daarop inspeelt, soms met enige aanpassingen.

We hebben in Nederland de neiging om in paniek te raken, maar niks te doen. Straks misschien weer extreme buien en weer paniek. Dan vorst, ijzel etc, weer paniek. Leer ermee omgaan, hou er rekening mee en kijk eventueel naar hoe andere landen dat doen. Deze warmte is na een paar buien weer vergeten en denkt niemand, laten we eens voorzorg maatregelen nemen als dit vaker gaat voorkomen.

We zijn een modern land en kunnen veel, maar we zijn ook verwend tot op het bot.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 06:59

Superpony ik ben het helemaal met je eens.
Vooral jouw laatste zin: verwend tot op het bod ! En we willen altijd maar alles naar onze hand zetten.
Leer maar eens dealen met dat wat je hebt en krijgt.
We zullen moeten aanvaarden dat de natuur sterker is dan wijzelf.
We wachten gewoon met smart op een paar flinke buien en gaan dan zien hoe de natuur zich weer hersteld. :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:07

vooralsnog wordt er de komende dagen/week geen neerslag verwacht, ik moet zeggen: het went wel :)