Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:56

mestvocht mag niet in het riool en zeker niet in de sloot! Mestvocht moet in een put en deze dient dan regelmatig geleegd te worden (met giertank er uit pompen en dan afvoeren of in je land injecteren.

Je kunt ook een overdekte mestplaat maken, dan heb je alleen een vloeistofdichte plaat nodig met iets opstaand randje. Want uit mest komt maar erg weinig vocht als er geen regenwater bij kan.

Je stal kan je beter minder breed en dieper maken. Minimaal 2 openingen aan de uiteinden zodat ze niet klem kunnen lopen of een grote opening en een gesloten deel/hoek die zo ruim is dat ze elkaar makkelijk kunnen passeren en elkaar niet klem zetten. Dat laatste toch minder dan 2 openingen.

Ik zou eerder voor 6 bij 10 meter gaan (10 meter breed, 6 meter diep) en dan bijvoorbeeld de helft dicht (met desnoods een deur in de hoek die naar keuze open of dichtgezet kan worden) en de andere helft open. Je hebt misschien "nooit" Noorderwind, maar wel degelijk noord-oostelijke wind en Noordwesterwind.
Noord-Oost is vaak koud, Noordwest is vaak nat.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 00:34

O top ! Zulke reacties kan ik weer verder mee. Ga kijken of ik hem vijf meter diep kan maken, of ik een paar wanden ervoor kan zetten en ga kijken naar de mesthoop.

Zijn tussenwanden een idee of wordt het dan niet juist weer te klein? Zou vijf meter diep wel voldoende zijn? Door de bomensinhel houden we de noordenwind er grotendeels uit.

joyce B

Re: Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:26

een halve tussenwand waar ze nog wel achter of voorlangs kunnen is ook handig. breekt de ruimte wat zodat er meer rust is. Met 5 meter heb je ook een mooie diepte. 3 meter is maar net het paard binnenboord. Voor met meerdere paarden niet handig

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 11:19

12 meter is het "mooiste gezicht bij het erf". Maar langer is wel mogelijk. Vijf meter ga ik niet redden helaas. Maar ik zou er wel een afdak aan de voorkant bij kunnen maken van een meter. Dan een 'gebroken' tussenwand ertussen voor wat meer rust. Ga die zo maken dat ik die er eventueel uit kan halen als het niet prettig is. Dus dan wordt hij vier meter plus een afdak.

Wilde vier cm dikke rubberen matten erin leggen met een afloop waardoor de urine eronder weg kan lopen en ik de stal af en toe uit kan spuiten.

Is het dan nog nodig om zaagsel neer te leggen of alleen in de winter? Als er een oud paardje komt te staan wil die wel warmer liggen/staan als het super koud is, of zie ik dat verkeerd?

Heb ook nog twee boxen èn nog een schuilstal. Die schuilstal wordt kleiner maar wil dat er twee paarden in kunnen staan.

Zit alleen nog met een ander dingetje.. ik wil dat mijn hooi (onbeperkt beschikbaar) onder de kleine schuilstal en onder de grote schuilstal staat. Het lijkt mij het handigste om het hooi in het midden te zetten maar dat is wel iets onhandig in de grote schuilstal omdat ik daar alleen via de zijkant bijkan... is het een probleem als het hooi in de grote schuilstal aan 1 zijkant staat? De andere hooi plek komt wel in het midden van de kleine schuilstal met een tussen wand.

Ik kan dus drie groepjes maken als er nieuwe paarden bijkomen die moeten wennen of als er paarden niet samen kunnen. Twee boxen met uitloop, een kleine schuilstal met uitloop en de grote schuilstal met uitloop. En voor paarden met blessures of ziekte kan ik de boxen daarvoor gebruiken. Het is wel mijn bedoeling om ze allemaal bij elkaar te zetten en dat ze overal gebruik van kunnen maken maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.

Heb ook nog een enorme poetsplaats/was plaats, een zadelkamer die verwarmd wordt (weet iemand toevallig hoeveel graden?) En gratis appels voor de pensionklanten wil nog een buiten en binnenzitje maken en een klein keukentje. Kan eventueel in de winter aan voer wortels komen als daar behoefte aan is. Parkeerplaats voor auto en trailer. Alles goed verlicht en leuke tracks, ook als de paarden in twee groepen zouden staan. Ga zelf mesten met af en toe hulp van de pensionklanten, had bedacht dat als hun de paddocks willen uitmesten dat ik dan de tracks en wei doe.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:54

ruitje schreef:
De prijs van je stal bepalen doe je niet door het op Bokt te vragen. Als Renault mij vraagt wat ik voor een nieuwe Clio wil betalen heb ik 'm ook het liefste voor 500.

Ik weet zeker dat iedereen ons ook veelste duur vind en toch staan we bijna vol :) .

Bedenk wel met je ' Ik weet wat er op andere stallen mist' theorie dat sommige dingen heus wel geprobeerd zijn door stalhouders, die zijn ook niet dom en willen klanten aantrekken ;) . Ik heb zo'n gevoel dat jij er iets te makkelijk over denkt, maar ook dat is een leerproces :) .

Het mestsysteem gaat mislukken en je heel veel frustratie opleveren :o

Ik ben het enorm met je eens, ideaal beeld kan nog vies tegenvallen..

Wij hebben een PP op 12000m2 voor onze 4 paarden, vroeger van huis uit een pensionstalling.. Mijn ouders werkte zich rot voor drie knaak niks en die meiden maar steeds meer wensen uiten..
De kosten van onderhoud , voeding en dergelijke stonden bijna gelijk aan de huur opbrengst..

Voor ons de reden om geen paarden van andere te huisvesten, alhoewel de paarden zelf het probleem niet zouden zijn ;-)
We krijgen regelmatig een aanvraag maar daar hoeven we niet eens over na te denken..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:31

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:27

tess_84 schreef:
Nohra, je hebt ook paardenmatrassen. Die vind ik er net iets comfortabeler uitzien dan die "gewone" rubber matten. Ik vind die laatste er precies zo hard uitzien...
http://www.aktivstall.de/produkte/pferd ... aleinstreu

Thanks voor de tip! :j Ga ik zeker vergelijken.

Maar moet er dan nog zaagsel op? Zie mijn vorige reactie :)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:51

luzerne schreef:
ruitje schreef:
De prijs van je stal bepalen doe je niet door het op Bokt te vragen. Als Renault mij vraagt wat ik voor een nieuwe Clio wil betalen heb ik 'm ook het liefste voor 500.

Ik weet zeker dat iedereen ons ook veelste duur vind en toch staan we bijna vol :) .

Bedenk wel met je ' Ik weet wat er op andere stallen mist' theorie dat sommige dingen heus wel geprobeerd zijn door stalhouders, die zijn ook niet dom en willen klanten aantrekken ;) . Ik heb zo'n gevoel dat jij er iets te makkelijk over denkt, maar ook dat is een leerproces :) .

Het mestsysteem gaat mislukken en je heel veel frustratie opleveren :o

Ik ben het enorm met je eens, ideaal beeld kan nog vies tegenvallen..

Wij hebben een PP op 12000m2 voor onze 4 paarden, vroeger van huis uit een pensionstalling.. Mijn ouders werkte zich rot voor drie knaak niks en die meiden maar steeds meer wensen uiten..
De kosten van onderhoud , voeding en dergelijke stonden bijna gelijk aan de huur opbrengst..

Voor ons de reden om geen paarden van andere te huisvesten, alhoewel de paarden zelf het probleem niet zouden zijn ;-)
We krijgen regelmatig een aanvraag maar daar hoeven we niet eens over na te denken..

Ik heb er goed over nagedacht en weet dat het geen vetpot opleverd, maar dat was ook niet de bedoeling.

Het gaat mij er vooral om dat mijn paard super fijn staat en dat er gezeldschapspaarden bij kunnen is gewoon leuk! Ik wil niet nog een eigen paard erbij, vind 1tje wel genoeg maar een gezeldschap dmv een kudde lijkt mij voor mijn paard ideaal. <3

De winst gaat voor een deel terug in het onderhoud van de stallen etc. en de rest gebruik ik om leuke dingen van te doen.

We hebben het nu zo bedacht het een afgescheiden stuk wordt van het andere bedrijf wat er op de boerderij zit, zodat de paarden en paardenklanten niet over ons prive terrein hoeven te komen, dat vind ik ook wel heel fijn :Y)

De eerste tekening is alweer veranderd, en we zijn tot een definitief gekomen (eindelijk). *\o/*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:01

Oeh, foto! Ik ben benieuwd :j

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:31

Ben druk aan het verhuizen dus heb nu echt geen tijd om de tekening te zoeken in de dozen :-)

Maar heb eigenlijk overal een antwoord op gevonden behalve het volgende:

-urine wat wegloopt uit de schuilstal, moet dat op het riool of mag dat wel de sloot in? Of moet ik dat opvangen ofzo?

- op de rubbermatten of matrassen moet daar nog zaagsel op of alleen in de winter?

Alvast bedankt!
:j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:24

Nohra schreef:
Ben druk aan het verhuizen dus heb nu echt geen tijd om de tekening te zoeken in de dozen :-)

Maar heb eigenlijk overal een antwoord op gevonden behalve het volgende:

-urine wat wegloopt uit de schuilstal, moet dat op het riool of mag dat wel de sloot in? Of moet ik dat opvangen ofzo?

- op de rubbermatten of matrassen moet daar nog zaagsel op of alleen in de winter?

Alvast bedankt!
:j

Wij hebben in de schuilstal alleen rubber matten, geen stro of zaagsel. Hierdoor plassen ze voornamelijk in de paddock en niet op stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:44

Urine moet op het riool of naar een mestkelder. Niet op de sloot.

Als je zachte matten hebt waar ze ook op willen liggen, zou ik verder niets in de stallen doen, idd i.v.m. binnen / buiten plassen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 22:31

Bedankt! +:)+

Ik ga nog kijken naar die hit matrassen. Ziet er wel fijn uit.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:52

Kan iemand mij vertellen hoeveel paarden en hoeveel pony's ik hobbymatig mag houden in deze gemeente? Ik kan niks recents vinden op internet en de bokt forums zijn verouderd...

Ik las ergens iets over 4 grote paarden en 17 pony's tot schoft 1.20. Maar dat was dan wel uit 2002 :\

Wanneer is het dan bedrijfsmatig en wat moet ik daarvoor doen? Mestregelwetgeving/milleuwetgeving en kvk aanvragen of dergelijks?

En zit nog even met de hekwerken in de wei, kan ook niks vinden op de gemeente site over hoe hoog die mogen zijn en of het uberhaupt wel mag.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:25

Even afspraak maken met de gemeente en kvk, zij kunnen je alles vertellen :)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:02

Monster_tos schreef:
Even afspraak maken met de gemeente en kvk, zij kunnen je alles vertellen :)

Ja daar wil ik even mee wachten, dat heeft een andere reden :o
Denk dat ik maar even anoniem ga bellen :Y) zo irritant dat je dat nou niet duidelijk op internet kunt vinden.. alle sites zijn verouderd qua info...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:29

Ik zou dat soort info ook eerst gewoon willen vinden ipv direct babbelen met gemeente en kvk :j

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:36

O dr moest staan 7 pony's, niet 17

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:38

Sonja_vR schreef:
Ik zou dat soort info ook eerst gewoon willen vinden ipv direct babbelen met gemeente en kvk :j

Ja inderdaad, geen slapende honden wakker maken toch? :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:53

Dat idd :+
Ik weet dat het hier in de omgeving ook 7 is.
Maar vraag me af of dat gemeente afhankelijk is of gewoon landelijk geregeld is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:07

Even wat linkjes

http://www.levendehave.nl/vraag/hoeveel ... rijfsmatig
http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... .06.14.pdf

http://www.infomil.nl/link-aim/hobbymatig/

Http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 336_1.html

[TAO] Meer dan 7 paarden houden zonder vergunning

http://www.omgevingsweb.nl/nieuws/hobby ... bestemming

Dit was even een snelle Google hoor

De hoeveelheid paarden heeft vooral te maken met mestwetgeving
Als je aannemelijk kunt maken dat je ondanks meer paarden dan een x aantal , toch hobbyproject bezig bent
Kun je hobbyist blijven
Maar zul je alsnog wat moeten met de mestwetgeving

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:40

Nohra schreef:
Kan iemand mij vertellen hoeveel paarden en hoeveel pony's ik hobbymatig mag houden in deze gemeente? Ik kan niks recents vinden op internet en de bokt forums zijn verouderd...

Ik las ergens iets over 4 grote paarden en 17 pony's tot schoft 1.20. Maar dat was dan wel uit 2002 :\

Wanneer is het dan bedrijfsmatig en wat moet ik daarvoor doen? Mestregelwetgeving/milleuwetgeving en kvk aanvragen of dergelijks?

En zit nog even met de hekwerken in de wei, kan ook niks vinden op de gemeente site over hoe hoog die mogen zijn en of het uberhaupt wel mag.

Hekwerken hangt af van wat het is. Hout/schuttingen heb je zeer waarschijnlijk een bouwvergunning voor nodig (buiten je eigen tuin/woonperceel zeker). Schrikdraad niet en gaas meestal ook niet. Hoe beter het onopvallend/onzichtbaar in het landschap past en hoe beter er doorheen te kijken is, hoe groter de kans dat het mag of niemand er iets over zegt.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:47

Weer even wat vragen aan jullie:

Ik wil regenwater opvangen als drinkwater, hoe pak ik dat het beste aan zonder dat ik steeds een badkuip hoef uit boenen van de viezigheid/algen? Hoe doen jullie dat? En hoe zit het als er te weinig regen valt? En hoe zorg ik ervoor dat ook shetlanders erbij kunnen?

Slootkant is zeer steil, paarden kunnen erin vallen en er dan niet zelf uit, nou wil mijn man daar geen hek hebben maar hij wil het ook niet vlakker maken, ook niet een stukje. Schrikdraad wil ik weer niet :+ Dus er blijft over: een natuurlijke omheining dmv struiken. Maar welke struiken zijn hiervoor geschikt?

En bestaat er iets dat als paarden uit de paddock lopen dat het zand dan niet teveel meegelopen wordt? Ik laat namelijk mijn bomensingel in de paddock staan, daar is een klein dijkje gemaakt om het zand in de paddock te houden maar als ze over dit dijkje stappen lopen ze het zand mee, een beetje is niet erg maar wil niet de gehele bomensingel in het zand hebben. Lastig uit te leggen maar maak vanmiddag wel even een foto. Heeft iemand hier een idee voor?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:00

Opstaande rand om de paddock heen om uitloop/waai te beperken
Veel meer kun je niet doen

Is herbestemming uit de sloot drink waardig?
Eventueel een weidepomp (koeienwaterbak). Of waterbak met vlottersysteem met een zonnepaneel er op?
Wij vangen water op in Ibc vaten maar die moet je eigenlijk beschermen tegen licht ivm algengroei etc

Natuurlijke heining , misschien iets van meidoorn oid?
Je zult er sowieso tijdelijk schrikdraad voorlangs moeten zetten on de haag de tijd te geven voldoende groot/volwassen te worden
Maar op den duur kan die fungeren als heining

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:46

Oh sorry TS, had niet gezien dat je nog een vraag had gesteld ivm die matrassen! Op die matrassen zou geen zaagsel meer moeten nee, de bedoeling is dat een deel van de stal bedekt wordt met zo'n matrassen, om op te slapen, en een deel blijft zaagsel, als "toilet". Paarden maken niet graag hun slaapplaats vuil en zullen dus eerder kiezen om hun behoefte in het zaagsel of de paddock te doen :j

Wij hebben rond de paddock betonplaatjes, dit om het uitwaaien, vloeien (met veel regen) of uitwandelen tegen te gaan

Afbeelding

Afbeelding