Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:14

Santos_05 schreef:
waar laat je het hooi testen? waar zijn daarvan de kosten? voor 37 balen wil ik dat wel eens doen om te kijken wat ons hooi doet

Dat wil ik ook weten , ben benieuwd wat de voedingswaarde van mijn eigen hooi is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:52

Ik laat het via mijn voerleverancier testen.
Dan gaat het hier heen: http://blgg.agroxpertus.nl/product/voed ... e/equifeed
Ik laat het uitgebreid testen, niet alleen om te weten wat er in het voer zit maar om zo ook in combinatie met een bodemmonster beter zicht te hebben op wat er aan bemesting en kalk op het land moet.

En door te weten wat er in het ruwvoer zit, is het beter te berekenen wat de paarden aan krachtvoer nodig hebben. Zo blijkt dit jaar bv het kopergehalte laag te zijn in het hooi en dan is het voor de drachtige merries belangrijk om dat via krachtvoer bij te voeren.
En omdat ik weet dat het suikergehalte lager is dan normaal, hoef ik daar weer niet zo bang voor te zijn met krachtvoer.

Schijnt dat Pavo binnenkort met een lagere prijs komt voor de eenvoudige test.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:34

Dat zou wel mooi zijn van pavo.

Hier gaat vandaag mooi droog spul de grote plastic pak in.
Een deel is gras van nieuw ingezaaid gras van paarden graszaad. Daar komt helaas niet veel af omdat het erg veel geleden heeft door de erg veel regenval hier. Het zag helemaal geel.
Dat moest echt bijkomen. Daarom nu gemaaid zodat er toch nog een keer mest op mocht. Dat doen we anders nooit meer in het najaar.
Ander stukje is wel van oud gras.
Veel pakken zullen het bij elkaar niet zijn.
Maar wel prachtig droog. :)

petraaken

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:39

Bij ons zijn ze nu bezig met de 2de snede bij de buren te persen en te wikkelen in plastic. Loonwerker zat overvol in de namiddag om strobalen te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:59

Valt me uiteindelijk nog niet tegen.
8 grote balen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:35

hier is het gistermiddag gemaaid en gaat het vrijdag halverwege de middag in het plastic. Had het liever een dag (of 2) eerder er af gehad, maar had niets van de boer gehoord dus dacht dat hij beter weer af wilde wachten en toen belde hij gistermiddag toch nog. Hopen dat het snel droogt. Normaal doen we 4-5 dagen over voordroog maken nu moet het in 3 dagen.

Mijn kleine pakjes hooi heb ik dit jaar ingekocht. Morgen kan ik weer een trailerlading ophalen direct van het land en dan gaat er bij hun ook een trailerlading vol in de opslag die ik dan later in het jaar (volgende zomer) op kan halen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:32

Hier is het in ronde balen gegaan, omdat de loonwerker in het stro zit.... Maar het zit in pak *\o/*

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:20

Wij hebben gisterenavond nog een stuk van 0,8 ha laten afrijden door de boer. Het is hier (België, Oost-Vl) nu 26° en het zal al sowieso tot zaterdag 30° zijn. Ik zou er heel graag kleine botten hooi van laten maken, maar de boer vreest dat het hiervoor niet lang genoeg zal kunnen liggen omdat het 's nachts al een stuk kouder is en vroeger donker...
Wat denken jullie, hoelang zou het gras moeten kunnen liggen om hooi te maken onder deze weersomstandigheden? Het wordt 2x per dag gekeerd.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:46

Wij hebben ook gisteravond laten maaien en zitten relatief in dezelfde regio. Voor kleine pakjes zou 5 dagen toch moeten volstaan denk ik? Zaterdagavond persen bvb?

Bij ons is het nog 1e snede en dus volledig uitgegroeid al, bij jullie ook?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:03

Boer sprak toch van 7 dagen omdat het al eind augustus is.
Onze 1e snee hebben we er eind juni afgehaald dus het is nu zeker nog niet uitgegroeid maar we wilden liever niet meer wachten om het risico niet te lopen dat het in september niet nog eens minstens 5 dagen echt goed weer zou zijn...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:40

Antonius schreef:
Wij hebben gisterenavond nog een stuk van 0,8 ha laten afrijden door de boer. Het is hier (België, Oost-Vl) nu 26° en het zal al sowieso tot zaterdag 30° zijn. Ik zou er heel graag kleine botten hooi van laten maken, maar de boer vreest dat het hiervoor niet lang genoeg zal kunnen liggen omdat het 's nachts al een stuk kouder is en vroeger donker...
Wat denken jullie, hoelang zou het gras moeten kunnen liggen om hooi te maken onder deze weersomstandigheden? Het wordt 2x per dag gekeerd.

voordroog of echt hooi? Echt hooi gaat niet lukken in 5 dagen hoewel de wind enorm kan helpen om het te drogen. Voordroog voorzie ik geen problemen om dat in die periode droog te krijgen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:43

Ik zou graag echt hooi hebben, maar het weerbericht spreekt van kans op onweer zondag, dus vrees er inderdaad ook voor...

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:45

hebben +- 100 hooibalen dus alles was prima bij ons *\o/*

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:41

Dit jaar voor het eerst sinds jaren geen kleine pakjes hooi... alles in plastic. Wel genoeg (meer dan..) en goede kwaliteit, een aantal pakken bijna net zo droog als echt hooi.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:03

wij hebben ook niets in kleine balen, maar wel al genoeg voor komend jaar gelukkig!

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:46

hier ook pas juni eerste snede ..vanochtend gemaaid 2de snede...Zal niet veel zijn want echt heel hard is het niet gegroeid maar wil het graag in sept door zaaien dus hoppa eraf..
Zaterdag of zondag gaat het in pak.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:52

Antonius schreef:
Boer sprak toch van 7 dagen omdat het al eind augustus is.
Onze 1e snee hebben we er eind juni afgehaald dus het is nu zeker nog niet uitgegroeid maar we wilden liever niet meer wachten om het risico niet te lopen dat het in september niet nog eens minstens 5 dagen echt goed weer zou zijn...

Wij hebben vorig week dus gehooid. Maandags gemaaid en vrijdags de pakken in gegaan. Het was droog en is niet warm geworden. De pennen staan erin en worden elke dag gecontroleerd. Wij hebben nog hooi kunnen maken, maar die boer heeft wel gelijk dat het nu de dagen korter worden het ook langer moet liggen. Ik had gewoon mazzel met het weer, veel zon en een lekker windje. Denk dat je echt moet afwachten of het gaat zonder plastic. En anders inpakken dat spul, te zonde anders. Ik heb ook echt pas de dag ervoor beslist of het voordroog of hooi ging worden. En het is wel heel erg groen gebleven ten opzichte van onze eerste snee. Maar droog is droog. En er zit ook verschil in of je land voor die tijd bemest is. Die van ons alleen begin van het jaar, de 2e snee heeft dus geen extra bemesting vooraf gehad en dat wil dan ook sneller drogen. De boer die voor mij maait en pakken maakt had zelf een stuk wat wel bemest was, dat kreeg hij niet zo snel droog.

Maar goed wij hebben em dus binnen, de 2e snee *\o/* kijken of ze net als de voorgaande jaren begin oktober nog een 3e in voordroog gaan krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:04

Bij mij gaat vanmorgen de 3de snede afgereden worden. Eind van de week dan in de pakken voor voordroog. :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:38

Eerste snede bijna 200 balen hooi, 2de snee kwam er regen aan dus 18 balen in plastic vanaf gekomen (kleinste maat vierkante) en 5 weken later toch nu voor gekozen 3de snede te maaien. Ik heb nog 100 balen hooi nodig denk ik (erg ruim geteld). Dus hopelijk hier hooi van maken! Het kuilgras is echt voor de verkoop. Dus kunnen altijd nog hooi terug kopen. Nu even duimen, maar het ligt er niet heel dik op dus ook sneller droog!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:11

afgelopen zaterdag de 2 de snee eraf, nu een poging voor een derde die gaat in plastic

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:01

Hier kwamen nog 75 kleine pakjes 1e snede af, ik heb er nog 25 zelf gehouden. Lag er erg dik op en heb zeker de helft van die pakjes met een gewicht van over de 20kg dus ik was blij dat ik er maar 25 hoefde binnen te steken :'). Die pakken waren dan ook zeker 3 plakken langer dan de andere baaltjes :=

Wij doen normaal gezien geen 2e snede dit jaar, is ook wel fijn voor het land. Hebben dit jaar met de eerste snede 86 pakjes meer dan vorig jaar van hetzelfde stuk, dus ik kom gewoon ruimschoots toe :).

Ik duim voor iedereen die nog voor een nieuwe ronde gaat!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:41

Wij hebben ook weer 130 pakjes kunnen ophalen van het land.
Waren vorige week maandag gemaaid en zaterdag geperst en opgehaald.

Merkte wel dat de pakken die niet vol in de zon gelegen hadden, ietsje vochtig waren.
Die heb ik apart gehouden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:58

3de snede begon gisterenavond al wat te ruiken. Al was het pas s'ochtends afgereden en in de namiddag pas de rijen open geschud. Zo snel is het nog aan drogen. Wel merk je wel dat je geen 2x per dag meer kan schudden omdat het s'ochtends lang vochtig blijft en s'avonds ook eerder vochtig wordt. Al denk ik wel dat vrijdag de boel kan geperst en gewikkeld worden in balen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:06

Wow wat een aantallen komen er van julie eigen land!! Vanaf hoeveel ha laten jullie maaien? Voor een klein stukje is het niet echt de moeite waard toch?

Hier ook een heel goed hooijaar gehad. De prijzen bij de boer waar het altijd gehaald wordt zijn omlaag gegaan. Verder voor het eerst sinds hier paarden gehouden worden van eigen land kunnen hooien, ondanks dat er meer paarden liepen dan normaal. Niet veel hoor, 6 grote pakken, maar het is toch iets..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:17

Volledig afhankelijk wat je zelf kan doen. Wij hebben ook stukken van een halve hectare - 3/4 ha die we maaien, maar kunnen dan ook alles zelf doen. Door de loonwerker is het maaien/schudden/harken en pakken maken sowieso een dure hobby ;)

Wat een top weer! Balen dat we alles al gemaaid hadden :+ Voor ons zou af en toe een buitje goed zijn, kan het nog even hard groeien.

@Ine, 3 plakken langer? Of 3 plakken meer? De lengte van de pakken is toch de instelling van de machine ;)
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 31-08-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt