Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:02

Gefeliciteerd hypos!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:22

Zo tristan dat is een lange tijd...je hoort maar weinig dat paarden zo lang mogen blijven. Ik vind dat dan ook wel eens sneu als ik zie dat er een paard van die leeftijd nog te koop staat... Denk ik ach arm dier... Op die leeftijd nog van baas en plek veranderen. Heeft zijn hele leven zijn best gedaan en dan moet ie weg!

Ik snap ook gerust wel de andere kant: beter bij een ander goed verzorgd dan ten kostte van het welzijn aanhouden, of omdat mensen het moeilijk vinden om zelf afscheid te moeten nemen. Etc...

Tja een derde erbij is een optie, maar als ik samen met mijn rijmaatje op pad ga... Staat die weer alleen... 4 zou het mooist zijn... Ik vind dat mijn erf daar te klein voor is. Kan wat stalling betreft wel 20 paarden houden... Maar qua grond niet.
Tis zoals het is...

Ik ga ff buienradar bekijken en maar mijn rondje doen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:32

Daarom hebben wij er ook 4 staan :+

Ons "oudje" kwam toen ze 19 was, en staat hier eigenlijk alleen om oud te worden, dat was iig het eerste idee. Nog bedacht dat we er een veulen van wilde hebben, maar eigenlijk geen geld voor een goede hengst, en niet zo eerlijk gezien haar conditie als grasmaaier. Het brengt toch wel wat risico mee, dus toch maar besloten om het niet te doen. Straks is ze 23 en vind ik het sowieso te oud om mee te gaan fokken. Wel jammer want het is wel interessant bloed.

De rest van de paarden zien we wel hoe het daar mee loopt.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:33

Monmaster schreef:
Zo tristan dat is een lange tijd...je hoort maar weinig dat paarden zo lang mogen blijven. Ik vind dat dan ook wel eens sneu als ik zie dat er een paard van die leeftijd nog te koop staat... Denk ik ach arm dier... Op die leeftijd nog van baas en plek veranderen. Heeft zijn hele leven zijn best gedaan en dan moet ie weg!

Ik snap ook gerust wel de andere kant: beter bij een ander goed verzorgd dan ten kostte van het welzijn aanhouden, of omdat mensen het moeilijk vinden om zelf afscheid te moeten nemen. Etc...

Tja een derde erbij is een optie, maar als ik samen met mijn rijmaatje op pad ga... Staat die weer alleen... 4 zou het mooist zijn... Ik vind dat mijn erf daar te klein voor is. Kan wat stalling betreft wel 20 paarden houden... Maar qua grond niet.
Tis zoals het is...

Ik ga ff buienradar bekijken en maar mijn rondje doen...

Wij hebben er 3, 2 zijn enorm aan elkaar gehecht, als ik met 1 van die 2 iets wil doen en ze uit stal of wei haal is het geschreeuw en onrust.
4 zou v mij ook beter zijn, ware het niet dat ik 3 genoeg vindt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:34

Ik wou er 4 om die reden. Heb er 5 (kwam er nog 1 aanwaaien... :+ ), dus geen last van met vertrek. Maar 4 is (qua werk) wel beter. Maar goed.

Hypos, dat is wel een felicitatie waard! Heel mooi dat je je paard al zo lang hebt. Ik heb mijn oudje van 25 ook pas gekocht dat hij 18 was. Hij mag ook blijven tot bet einde. De rest trouwens ook (als alles tenminste goed gaat. Je weet immes nooit wat de toekomst brengt).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:44

Anke schreef:
Wel fijn als paden onderhouden worden.

Hier is vanochtend de paardenzegening.
Kan er zelf niet heen. Dunya heeft haar tweede Bixie wedstrijd.

Bij mij daar? Leuk misschien kom ik als de kleine alsof ook nog even kijken

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:45

Ik had er eerst ook 3. Vond ik meer dan genoeg in 1 keer. Had nog nooit een eigen paard gehad. Maar merkte echt dat de kudde niet in balans was. Dus toen een 4e voor mijn verjaardag gekregen! Beste cadeau ever haha. Nu met vier is het heerlijk rustig. Kan makkelijk met 1 of 2 op pad. 3 doe ik niet. Ben ook een keer met alle 4 weg geweest. Misschien dit jaar wat vaker doen!Afbeelding

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:11

Heb er twee en is een klein drama als er 1 weg gaat. De shet kan weinig aanrichten, op stal met een pluk hooi. Maar als de shet het terrein verlaat raakt mijn merrie helemaal over de rooie. Dan moet er echt iemand bij blijven om in de gaten te houden. Echt niet grappig. Van de zomer gelukkig geen last van want dan staan ze in een groep van 6.
Vond het wel een mooie reden om haar dit jaar te laten dekken !!
Merrie is een Quarter en ik heb een gave Andalusier gezien als paps.
Ik zie haar bijna nooit hengstig. De weinige keren dat ik het echt zie is rond september,oktober. Dus binnenkort hengstig laten spuiten en hopen dat het gaat lukken.
Het veulen zou dan Azteka worden. Iemand ervaring met zo'n kruising?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:17

Jos op Bokt fokt ze. Als je het veulen houdt geen probleem om buiten het ras te fokken, maar bij verkoop een halve-quarter zonder papier is moeilijk kwijt raken. Levert zelden iets op (ivm een quarter met papier).

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:38

Veulen blijft voor mijzelf. Als ik het zou doen voor de verkoop dan zou ik er een quarter opgooien. Hou niet zo van lukraak vermeerderen. De rede zou zijn dat ik werken aan de hand heel erg leuk vindt. Mijn merrie kan je gelukkig maken met een fikse buitenrit, dressuurmatig in de bak is ook wel oké maar de verveling druipt er af als ik aan de hand met haar werk. Zou wat dat aangaat meer werkwilligheid, iets meer maat en please ....wat meer beweging willen. Ik heb bijna al mijn paarden vanaf veulen gehad en daar gaat ook mijn voorkeur naar uit. Schrik er wel van dat ik de laatste tijd zoveel oproepen zie op Facebook over moederloze veulentjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:46

Wat bedoel je dan met werk aan de hand?
Want als dat werken aan de hand is a la branderup, dan ken ik maar heel weinig paarden die je daar een plezier mee doet...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:51

Oh is ben net terug van de ijslander rit. De hele weg heeft ie getolt als we harder dan stap gingen. Zaaaaaaalig! !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:04

@Jadybabe: is het de eerste ?? Er kan altijd iets mis gaan, maar meestal gaat het gewoon goed :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:04

karev schreef:
Oh is ben net terug van de ijslander rit. De hele weg heeft ie getolt als we harder dan stap gingen. Zaaaaaaalig! !

Heerlijk hoor... IJslands vuur :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:19

Dat vuur viel nog wel mee. Ze waren allemaal stik braaf en al wat ouder. Rond de 20. Maar dat tolten is wel eg fijn!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:24

@ DD, wel voor deze merrie. Een eerder veulen bij mijn oude merrie gefokt maar dat was een jaartje of 30 geleden en toen dacht ik er niet over na. Had je ook geen Facebook :+

@Wendy, ik doe wel aan rechtrichten , een paar keer per week korte sessies, maar ze vindt een heleboel 'stom'. Vrijheidsdressuur, mijn shet vindt het geweldig en wordt daar echt heet van, merrie doet braaf een kus en is daarna niet echt te porren voor meer. Ze vindt snoep nou niet zo heel interessant. Shet vindt lange teugelen echt tof en doet zijn stinkende best en zet zijn beste beentje voor, bij mijn met rijden best wel voorwaartse merrie moet ik er naast er spreekwoordelijk de zweep over halen.
Gaaf, wil ook eens een ritje op een IJslander maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:31

@Jadybabe: de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest... ;)
Gewoon doen en genieten van die groeiende dikke buik :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:05

dikke groeiende buiken hebben die van mij ook, alleen zit daar geen veulen in.
vandaag wilde mijn zoon met de nieuwe quad racen in de bak. Mooi moment om mijn kleuterpoown quadproef te krijgen. In begin bevroor hij steeds en na een half uur reed ik op de quad met poown ernaast.

Tolt, lijkt mij heerlijk. ooit een buitenrit in Zwolle meen ik gedaan met ijsco`s maar geen tolt gereden, lijkt mij wel gaaf

Doet de foto upload weer moeilijk va bokt?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:20

Mijn oudje is 24 en ik heb/rij hem sinds zijn 3e helaas nog even gestoord als 21 jaar geleden alleen toen kon ik er beter mee omgaan dan nu. Mijn fjordje wordt dit jaar 17 en inmiddels ook al weer 9 jaar hier. Onze hond is dit jaar ook alweer 16 jaar bij ons. Ben geloof ik toch het type dat niets weg kan doen

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:23

Jadybabe, mijn jonge merrie is een kruising quarter (paps) en lusitiano (mams). Qua karakter zal je veulen wat pittiger worden dan haar moeder maar je krijgt wel een mensgericht en werkwillig paard. Dit stond al bij de rastypische eigenschappen en uit ervaring zeg ik nu dat het waar is. Paard is communicatief zeer vaardig zeg maar. Ik train op een volslagen andere manier dan haar fokker en doe sowieso veel meer met haar. Eigenlijk wil ze altijd werken (behalve vandaag) en ze wil alles leren.

Mocht je haar als azteka willen laten registreren moeten van beide ouders het volle papier bekend zijn. Die van mij is dus niet geregistreerd. Van pap is alles bekend (=erkende fokhengst) maar van mams helemaal niets. Dan wordt het veulen dus niet geaccepteerd. Nu heeft ze een half quarter papier. Zelf geef ik niets om papieren bij een paard en ik verkoop niets dus dat is voor mij nooit interessant geweest.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel al weet ik natuurlijk niet of twix representatief is voor het hele ras.

Ohjajoh, ik heb nog nooit gehoord dat paarden gevoelig worden op de huid van ppid maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het niet kan. Ik zou eerder denken dat er op de geïrriteerde plek een klein wondje of nog open insectenbeet zat waardoor de butox onderhuids is gekomen. Hoe is het nu met haar?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:30

Dunya had vandaag haar tweede Bixiewedstrijd.
Ze was zoooo trots. En Roosje was lekker vlot. Verzorgster hield haar amper bij in draf. Top gedaan!
Echt leuk voor de kids die Bixie wedstrijdjes.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:08

Wauw! Moet nog 14 pagina's van dit nieuwe topic lezen dus zal vast ergens gevraagd zijn naar meer achtergrond maar voor ik het vergeet maar even snel een reactie! Wat heerlijk zo een professionele accomodatie! Wil ik ook wel! Vooral met weer van het afgelopen half jaar!

Ga straks weer stukje bijlezen. Met alles wat hier moet loop ik vreselijk achter en heb einde vorige topic gemist ;)

Nicky1963 schreef:
Wat leuk, dit topic!
Allemaal paarden-aan-huis slaafjes :-) Hier ook mijn 5 paarden aan huis: 6 boxen, weiland, trainingsveld en rijbak.
Maar er gaat wel het een en ander veranderen, want over 3 maanden gaan we verhuizen naar Overijssel. Daar zal ik slaaf van mijn vet over-the-top-stallen + binnenrijbaan zijn, maar ik kan niet wachten tot het zover is!!
Waarschijnlijk zal ik de eerste avond dat we daar wonen een stoel in de binnenbak zetten en gewoon alleen maar gaan zitten kijken... en genieten.... en kijken... Tenminste, zo stel ik het me voor. Maar nog waarschijnlijker is het dat ik daar helemaal nooit meer tijd voor zal hebben :-) : als ik alles bij moet gaan houden!
In ons nieuwe huis kan ik van binnen wel de stapmolen en de weilanden zien, maar de stallen, rijbaan en nog te realiseren paddocks niet. Maar mij hoor je niet klagen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:30

Het wassen heeft haar veel goed gedaan. Ze heeft erna niet 1 x meer naar haar boeg gehapt of lopen trillen met dat voorbeen bij slechte oog. Oog zag er gisteren voor het wassen al weer een stuk beter uit.
En ik heb in die avond en halve nacht ik denk wel 100x (en dan overdrijf ik niet eens ook eigenlijk... :o , ik ben echt te erg, als ze wat mankeren) de hele voorkant nagevoeld en kon op 1 plekje in beide oksels trouwens (dus leken mij meer plekjes van liggen dat hoef daar tegen aankomt) echt helemaal niets vinden!

Ik zat zelf meer te denken aan een eventuele link tussen het krijgen van een slechte vacht/krulvacht/verkleuringen/PPID en dan misschien toch ook gevoeliger op de huid worden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:49

Dat laatste zou maar zo kunnen.

Ik ben een stukje tuin aan het spitten en het weer is een soort van zelfbescherming tegen overspitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:22

Hahaha DD!
Ik zit te werken, en dit topic behoed mij voor een overkill van vieze oude mannetjes... :)) nog 5 berichtjes dan ben ik er zoooo klaar mee voor vandaag!

Maar ik zat vanochtend om 8:15 op Lona en kon ze om 9 uur nog een uurtje gras geven ook, voor de ellende buiten begon, dus ik voel mij weer stoer genoeg voor vandaag.