Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:39

Even een advies vraag:
Sinds kort valt een stuk manen van mijn ruin ineens de andere kant op. Met vlechten maakt het niet zo veel uit, maar als alles los is ziet het er een beetje slordig uit.
Wat doen jullie om alles weer aan 1 kant te krijgen?

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft best wel flinke manen, ook erg mooi dus voor grote knotten, maar zo ziet het er een beetje onverzorgd uit. :o

Peelie

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:06

Toch de manen wassen en dan de natte manen invlechten. Dan zou ik de vlechten minimaal 2 weken laten zitten. Dan blijft het wel weer naar 2 kant hangen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:14

idd nat invlechten en met het borstelen ook steeds naar de juist kant kammen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:23

Het was naar de juiste kant geborsteld, maar 1x schudden en dan heb je dit resultaat weer. Echt vlechten erin laten zitten durf ik niet. Ben bang dat hij gaat schuren. Hij moet ook nog heel erg wennen aan het getut en gefrummel. De eerste knotjes maken duurde ook wel even omdat hij elke keer ging schudden. Maar overdag vlechten en met een paar uur er weer uit halen zou moeten lukken.
Wassen moet ik nog mee wachten tot het warmer is, we hebben alleen koud water en paard vind de wasplaats ook nog heel spannend. Voetjes afspoelen gaat nu redelijk, maar echt ontspannen is hij nog niet.
Ook nog bezig met zijn angst voor sprays, hij heeft nu al last van vliegen/muggen maar de spray is niet in zijn buurt te krijgen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:18

En als je gewoon even doorbijt? Gewoon door sprayen tot de 'prikkel' er af gaat. Normaal blijft een paard niet lang tegen pruttelen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:36

@Miss_lizzy: eigenlijk is dit best een goed teken. Wsl is je paard rijtechnisch beide kanten aardig hetzelfde zonder specifieke voorkeurskant en zit er een kruin in de manen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:59

"even doorbijten" is heel lastig, vaststaan tijdens sprayen betekend halster naar de knoppen. Vasthouden geeft als resultaat dat je heel hard alle kanten op gesleurd wordt.
Heb zelfs in stal geprobeerd te sprayen terwijl ik hem vast houd aan het touw, dat resulteerde in gericht meppen. Paard heeft nogal een eigen wil en ik ik ben dit soort volhardheid van een paard niet gewend.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:59

miss_lizje schreef:
"even doorbijten" is heel lastig, vaststaan tijdens sprayen betekend halster naar de knoppen. Vasthouden geeft als resultaat dat je heel hard alle kanten op gesleurd wordt.
Heb zelfs in stal geprobeerd te sprayen terwijl ik hem vast houd aan het touw, dat resulteerde in gericht meppen. Paard heeft nogal een eigen wil en ik ik ben dit soort volhardheid van een paard niet gewend.

Al met een praam geprobeerd?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:04

jup, was ook geen succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:05

Ik zou het op de monty roberts manier aanpakken. Geeft een stuk minder stress.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:07

miss_lizje schreef:
jup, was ook geen succes!

Om er nu iedere keer sedalin in te proppen :+ is ook
wat overdreven.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:08

Overigens ... deden wij de paarden ook wel eens insmeren met
azijn :j, dus gewoon besprenkelen op een theedoek oid en dan
op de vacht aanbrengen. Heeft hij ook geen stress meer voor een spray.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:16

Wij werken ook al sinds vorige zomer met plan B, doek insprayen en die over lichaam heen halen. Maar hij spaced hem dus ook als iemand anders met een spray bezig is. Van de week deed stalgenoot benen scheren van haar paard, die van mij klom bijna uit het raam. Maar dat gaat natuurlijk niet, dus ging hij over op plan B, de aanval en stond tegen de muur te maaien. Ik kan redelijk merken dat hij lang hengst is geweest, als zijn eerste vlucht poging niet lukt gaat hij de aanval in.

Trouwens, ik heb 1 keer heel gemeen het geprobeerd na dat hij klaar was bij de tandarts en nog lekker onder de sedatie zat. Paard was in 1x klaar wakker.

We zijn trouwens ook bezig met grondwerk, misschien dat het met de tijd beter wordt.
En buiten dit is het echt wel een lief sulletje, maar wel 1 met een kop erop. :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:27

Wennen aan spray lukte bij ons in de stal zelf. Halster en touw eraan. Sprak in de hand en sprayen maar, touw is er alleen voor om te zorgen dat het hoofd bij je is ipv de kont. Uiteindelijk gaan ze stil staan en kan je belonen.
Als het kwartje valt dat het echt niets gek is, dan kan je het uiteindelijk ook gewoon buiten stal doen.
Clickertraining werkt er bij mij ook goed bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:32

Ik heb er nu ook eentje die panisch is voor de vliegenspray := Zet ik 'm aan het halster vast trekt ie keihard, heb geen zin dat het knapt en hij achterover knalt. Dus voorlopig in de stal. Ga wel kijken of ik niet eerst kan oefenen met zo'n plantenspuit met water. Zelfde geluid maar niet de stank van de spray zeg maar. Pas als dat lukt ga ik aan de slag met ontklitter en spray, anders ben je gewoon je geld aan het rondspuiten voor nop.

@ Jotoma: Hoofd bij je is niet altijd heiligmakend. Als ze niet weg kunnen of zich kaarsrecht omhoog zetten hang je eraan en kunnen ze zich nog altijd losrukken. Of je krijgt maaiende benen in je gezicht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:40

Ik wil het ook niet mooier maken dan het is, maar hier werkte het goed. Ook gewerkt met plantenspray idd.
En qua niet weg kunnen, het is niet de bedoeling dat jij vast blijft houden. Het gaat om een ontspannen hand en arm die mee gaat in de beweging en kan ingrijpen als ze rechtsomkeerd willen.
Als ze weg willen kan je ze dus op een volte zetten, maar wel een volte dichtbij je. Omhoog komen kan je enigzins voorkomen door niet tegenover je paard te gaan staan en tegen zn boeg te sprayen, maar bij zn schouder en dan te sprayen. Je paard zal dan weg willen vluchten en kan je op de volte zetten.
Ik begon overigens met in de lucht sprayen, eerst wennen aan het geluid, dan het gevoel.

Als ze omhoog komen zou ik trouwens eerst de stapjes kleiner maken. Tussen schrikken en steigeren zitten nog wel een paar stappen, maar dat verschilt per paard.

Wat lastig om op papier uit te leggen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:45

Ik zou het gewoon opgeven met een spray :D, dan maar niet :))
Op zo'n een doek met azijn, of desnoods wel de vliegenspray maar dan direct uit fles is net zo effectief :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:55

Ik gebruikte bij spuitparanoia-Jaopie (alleen rondom zijn hoofd, staart e.d. vond-ie okee) anti-vliegensticks ipv sprayflacons.
Overigens zijn er ook "fluisterflacons" met een pompmechanisme die niet dat sprietsj of sisgeluid maken. Als het aan het geluid ligt kan dat wellicht helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:10

Ik ben dan weer zo'n type dat denkt "niet neuten, doe ff normaal" := Bij het paard wat ik nu heb staan is op 5m afstand op een doek sprayen al uit den boze. Ja sorry hoor knollemans, maak je borst dan maar nar om er alvast aan te wennen. Hij moet op z'n minst het geluid leren verdragen. Je zal zo maar eens een keer op buitenrit gaan of op wedstrijd en iemand in je buurt gaat zijn paard insprayen. Echt geen behoefte aan dat ze daarvan dan al gaan flippen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:12

Ja hier zit een tuttende bokker XD

ik vind het tutten veel leuker dan rijden, haha, dus heb maar kleine pony gekocht.
Ik ben elke dag wel best lang bezig met 'mooi maken' en dan bedoel ik vooral alles tot in de puntjes schoon/glimmend, witte voetjes WIT, elk haartje wat er niet hoort knip ik desnoods nog per stuk af, manen en staart worden per haartje uitgepluisd en dik in de cowboy magic gezet.
Ik heb een hekel aan baard, pluisoren, sokken(behalve rassen waarbij het hoort) of lange haren waar dan ook. Ik snap nooit dat mensen daar niets mee doen :+ Maakt een paard zo lelijk.

Lange manen, flinke voorpluk en dikke staart houd ik dan wel weer van; maar het moet wel verzorgt zijn! Glimmend, schoon en uitgekamd.
Mijn pony heeft wel een 'sportcoupe' omdat ik dat hem beter vond staan nadat hij een stuk uit zijn manen geschuurd had door hals deken (ooow wat was ik daar ziek van :( )

En ik knot hem ook regelmatig in 'voor de lol'. Omdat ik het leuk vind om te doen en het leuk vind als hij er goed uit ziet, wat ik er ook mee doe.

Ik gebruik cowboy magic veel, magic brushjes, schaar/scheermachine, water en babydoekjes en baby olie.

Jotoma schreef:
Als ze omhoog komen zou ik trouwens eerst de stapjes kleiner maken. Tussen schrikken en steigeren zitten nog wel een paar stappen, maar dat verschilt per paard.

Precies, als ze bang zijn niet meteen op hun lijf gaan spuiten, eerst maar van een afstandje, en dan elke keer de grens opzoeken waar ze wat gestressder worden (en nog niet vluchten) en daar blijven spuiten totdat ze ontspannen en dan pas stoppen.

Zou ik zeker met een plantenspuit met water doen ja XD
Anders filmpjes van oa tristan opzoeken, die legt het best fijn uit.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:16

Varekaj schreef:
Ik ben dan weer zo'n type dat denkt "niet neuten, doe ff normaal" := Bij het paard wat ik nu heb staan is op 5m afstand op een doek sprayen al uit den boze. Ja sorry hoor knollemans, maak je borst dan maar nar om er alvast aan te wennen. Hij moet op z'n minst het geluid leren verdragen. Je zal zo maar eens een keer op buitenrit gaan of op wedstrijd en iemand in je buurt gaat zijn paard insprayen. Echt geen behoefte aan dat ze daarvan dan al gaan flippen.

Zo denk ik daar dus ook over :P

Maar iedereen heeft het hier over azijn, is dat niet slecht voor de huid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:22

Het komt niet echt op de huid vermoed ik, gewoon op de vacht. Maar zou dat geen blekend effect hebben als de zon er op zit in de zomer? Denk dat de mijne wel de benen neemt van de geur :))

Ze mogen gerust hier en daar een spook zien, er zijn alternatieven zat te bedenken als het moet. Maar het moet wél veilig blijven. Zo moest ik vorig jaar tijdens juni en juli 2x/dag met een plantenspuit de castratiewonden bij mijn ene paard behandelen om te spoelen en koelen. Ik had/heb op de weide immers geen stromend water en om nou grondwater daarvoor te gebruiken... dus ik bracht van thuis uit kraantjeswater mee, en met een plantenspuit dus gesproeid. Wil echt niet weten hoe ik het anders had moeten oplossen bij een paard wat daar bang voor is. Ja, je kan water op een doek/spons gieten en dan zo afdoppen, maar dan ga ik dat niet 10m verderop doen en telkens heen en weer lopen omdat ie bang is van het geluidje.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:27

Varekaj schreef:
Het komt niet echt op de huid vermoed ik, gewoon op de vacht. Maar zou dat geen blekend effect hebben als de zon er op zit in de zomer? Denk dat de mijne wel de benen neemt van de geur :))

Ze mogen gerust hier en daar een spook zien, er zijn alternatieven zat te bedenken als het moet. Maar het moet wél veilig blijven. Zo moest ik vorig jaar tijdens juni en juli 2x/dag met een plantenspuit de castratiewonden bij mijn ene paard behandelen om te spoelen en koelen. Ik had/heb op de weide immers geen stromend water en om nou grondwater daarvoor te gebruiken... dus ik bracht van thuis uit kraantjeswater mee, en met een plantenspuit dus gesproeid. Wil echt niet weten hoe ik het anders had moeten oplossen bij een paard wat daar bang voor is. Ja, je kan water op een doek/spons gieten en dan zo afdoppen, maar dan ga ik dat niet 10m verderop doen en telkens heen en weer lopen omdat ie bang is van het geluidje.

Van azijn verkleuren ze niet :n :)
Ze zullen altijd wat lichter worden, maar dat komt meer door de zon.

Je had natuurlijk ook flessen water mee kunnen nemen, dan heb je ook een stromend effect, maar dan zonder het "enge" geluid :) Optie van de plantenspuit is natuurlijk ook handig :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:31

Verkleuren wil ik helemaal niet hebben met Friesen nee :')
Ik wil het in de zomer wel eens proberen, gebruik nu meestal veerust.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:34

Als ik het goed begrijp kun je azijn in een plantenspuit doen wat helpt tegen de vliegen? :)
Zou ideaal zijn in plaats van die dure luchtjes.

Mijn 3 jarige leer ik nu al dat spuiten niet eng zijn, krijg ik er ook nooit last van :D