sneeuwpop schreef:Bowen schreef:
Buitengang hoeft geen wei te zijn he. Merk dat veel stalmensen denken in stal of wei, maar er is heel veel meer dan dat alleen.
Een goed buitensysteem hier in Nederland betekend gewoon verharding en wit zand, evt wat wei erbij (wat wisselend aangeboden kan worden). En een paddock systeem is niet zo belachelijk duur, dat valt echt reuze mee (in vergelijk met andere systemen). Het is ook een systeem dat slim omgaat met beschikbare ruimtes.
Ken bedrijven met echt best veel paarden, 1tje met over de 100 met ook groepshuisvesting. Zo uit mijn hoofd (pin me er dus niet op vast) staat er minimaal 50 paarden in die groepshuisvestingen. Vragen trouwens meer dan 250 euro per maand voor die manier van huisvesten, wat goedkoper is dan wat ze aan stalruimte aanbieden, zit zo een 100 euro tussen.
Stallen zijn gewoon heel erg arbeidsintensief en daar zit een hele grote kostenpost in. Wat wit zand vernieuwen en een goede drainage bijhouden zijn niet de grootste kostenposten.
Ruimte voor hooi heb je ook nodig bij de stalpaarden, zelfs meer ruimte want je bodembedekking heb je ook nog eens.
Da het lastig kan zijn met vergunning klopt, nogmaals, van mij hoeft ook echt niet alles 24/7 in een buitensysteem te zijn. Ik heb het enkel en alleen over de kosten van de verschillende systemen, dat het onwaar is dat een goed buitensysteem dubbel zo duur is.
Vraag je eens af waarom degene die over gaan op zo'n systeem er vaak juist erg tevreden over zijn en het goedkoper aanbieden dan het stalsysteem. Dat doen ze niet omdat ze zo graag de paardenhobby van hun klanten bekostigen, aan het eind van de dag moet er gewoon een boterham mee verdient worden en dus winst op gemaakt worden.
Ze maken net zoveel winst op de groepshuisvesting als op de stalpaarden.
Wij hebben zelf de pony's buiten in de paddock incl verharding in de schuilstal met afdak. .
Ik weet niet wat jij denkt kwijt te zijn aan een beetje paddock, maar ik vind dat behoorlijk. Zeker als je ziet hoe snel hij minder wordt alsze er de hele dag in staan. En dan idd nog het werk.
Ik heb er ook nog een paar in boxen waar mee gereden wordt. Die ruimte is toch aanzienlijk minder en ze staan ruim.
Paarden op het verharde zonder schuilmogelijkheid en waar ze fijn kunnen rollen en liggen vind ik niet paardvriendelijk.
Ik vind het toch knap dat jij dat zo allemaal kan zien zonder echte cijfers. Zelf het aantal paarden weet je niet precies.
Ik zeg niet dat het niets kost, ik heb het over in verhouding met andere systemen. Als je het hebt over een grote pensionstal dan is arbeid een hele grote kostenpost. De arbeid van een goed 24/7 systeem is gewoon minder dan van een goed stalsysteem. Dat betekend niet dat ik zeg dat het een makkie is trouwens, het is nogsteeds goed doorpoten.
De opzet van een buitensysteem is duurder, maar daarna is het goedkoper. Nogmaals, echt iedereen die beide systemen voert biedt het buitensysteem goedkoper aan. Dat doen ze niet omdat ze jouw paardenhobby willen bekostigen, maar omdat het gewoon minder kost. Die verdienen net zoveel (procentueel) aan de stalsystemen als aan de buitensystemen.
Ik heb het nergens over zonder schuilstal en dat soort onzin, dat valt niet onder een goed 24/7 buiten systeem. In een goed buitensysteem kunnen de dieren droog staan, kunnen ze lekker rollen, hebben ze voldoende ruimte zodat ieder in die groep aan zijn rust komt en hebben ze ruimte om te liggen en te eten. De rest is gelijk aan stalsystemen, voedsel e.d. geld voor beide systemen.