komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:15

sneeuwpop schreef:
Bowen schreef:

Buitengang hoeft geen wei te zijn he. Merk dat veel stalmensen denken in stal of wei, maar er is heel veel meer dan dat alleen.

Een goed buitensysteem hier in Nederland betekend gewoon verharding en wit zand, evt wat wei erbij (wat wisselend aangeboden kan worden). En een paddock systeem is niet zo belachelijk duur, dat valt echt reuze mee (in vergelijk met andere systemen). Het is ook een systeem dat slim omgaat met beschikbare ruimtes.
Ken bedrijven met echt best veel paarden, 1tje met over de 100 met ook groepshuisvesting. Zo uit mijn hoofd (pin me er dus niet op vast) staat er minimaal 50 paarden in die groepshuisvestingen. Vragen trouwens meer dan 250 euro per maand voor die manier van huisvesten, wat goedkoper is dan wat ze aan stalruimte aanbieden, zit zo een 100 euro tussen.
Stallen zijn gewoon heel erg arbeidsintensief en daar zit een hele grote kostenpost in. Wat wit zand vernieuwen en een goede drainage bijhouden zijn niet de grootste kostenposten.

Ruimte voor hooi heb je ook nodig bij de stalpaarden, zelfs meer ruimte want je bodembedekking heb je ook nog eens.
Da het lastig kan zijn met vergunning klopt, nogmaals, van mij hoeft ook echt niet alles 24/7 in een buitensysteem te zijn. Ik heb het enkel en alleen over de kosten van de verschillende systemen, dat het onwaar is dat een goed buitensysteem dubbel zo duur is.
Vraag je eens af waarom degene die over gaan op zo'n systeem er vaak juist erg tevreden over zijn en het goedkoper aanbieden dan het stalsysteem. Dat doen ze niet omdat ze zo graag de paardenhobby van hun klanten bekostigen, aan het eind van de dag moet er gewoon een boterham mee verdient worden en dus winst op gemaakt worden.
Ze maken net zoveel winst op de groepshuisvesting als op de stalpaarden.

Wij hebben zelf de pony's buiten in de paddock incl verharding in de schuilstal met afdak. .
Ik weet niet wat jij denkt kwijt te zijn aan een beetje paddock, maar ik vind dat behoorlijk. Zeker als je ziet hoe snel hij minder wordt alsze er de hele dag in staan. En dan idd nog het werk.
Ik heb er ook nog een paar in boxen waar mee gereden wordt. Die ruimte is toch aanzienlijk minder en ze staan ruim.

Paarden op het verharde zonder schuilmogelijkheid en waar ze fijn kunnen rollen en liggen vind ik niet paardvriendelijk.

Ik vind het toch knap dat jij dat zo allemaal kan zien zonder echte cijfers. Zelf het aantal paarden weet je niet precies.

Ik zeg niet dat het niets kost, ik heb het over in verhouding met andere systemen. Als je het hebt over een grote pensionstal dan is arbeid een hele grote kostenpost. De arbeid van een goed 24/7 systeem is gewoon minder dan van een goed stalsysteem. Dat betekend niet dat ik zeg dat het een makkie is trouwens, het is nogsteeds goed doorpoten.
De opzet van een buitensysteem is duurder, maar daarna is het goedkoper. Nogmaals, echt iedereen die beide systemen voert biedt het buitensysteem goedkoper aan. Dat doen ze niet omdat ze jouw paardenhobby willen bekostigen, maar omdat het gewoon minder kost. Die verdienen net zoveel (procentueel) aan de stalsystemen als aan de buitensystemen.

Ik heb het nergens over zonder schuilstal en dat soort onzin, dat valt niet onder een goed 24/7 buiten systeem. In een goed buitensysteem kunnen de dieren droog staan, kunnen ze lekker rollen, hebben ze voldoende ruimte zodat ieder in die groep aan zijn rust komt en hebben ze ruimte om te liggen en te eten. De rest is gelijk aan stalsystemen, voedsel e.d. geld voor beide systemen.

sneeuwpop

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:32

Ik denk dat jij een ander buitensysteem in gedachte hebt dan ik...
Maar nog vind ik het jammer dat je geen cijfers hebt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:25

sneeuwpop schreef:

Heb een vb neergezet van wat ik bedoel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:35

Varekaj schreef:
Ik ga mee met Antonius :j

Grond is hier duur, prijzen gaan zo rond 50.000/ha. En dan wil dat niet zeggen dat die grond goed onderhouden is, omheind, stallen of eender wat. Nee, kans zit er dik in dat je dan een stuk grond krijgt vol onkruid, jaren niet onderhouden, geen of barslechte omheining, geen drinkwater of elektriciteit en wie weet nog niet zo makkelijk bereikbaar. Dus je mag al flink gaan investeren, zowel met tijd als geld, om de boel bruikbaar te maken.
Een stalhouder die op een goede grond zit kan makkelijker 3 paarden op 1ha houden dan eentje die op pure klei/leem zit, omdat die laatste veel sneller naar de vaantjes is. Dat wil zeggen dat hij in principe méér grond moet bezitten om de stukgelopen grond te compenseren/vervangen, wat bijkomend ook nog eens extra centen kost.

Per regio zijn de prijzen voor stro en hooi dan nog verschillend. Ik betaal hier zo'n €3/baaltje van 30kg. In pakweg Antwerpen heb je voor datzelfde bedrag misschien maar een baaltje van 20kg. Als je elk paard 5kg/dag geeft, dan kan ik voor €3 6 paarden voeren en die in Antwerpen maar 4 paarden. Voor 300kg hooi betaal ik €30 (10 baaltjes), de ander betaalt echter €45 (15 baaltjes). Idem met stro, en dan is het nog niet besproken welke kwaliteit ze zijn.

Hier in de polder van Zuid-Holland heeft de buurman van mijn stal laatst 4 hectare a € 100.000 per hectare verkocht. Dat verklaart natuurlijk al gelijk waarom stallen (en huizen) in de Randstad vaak duurder zijn dan elders.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:55

Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel eigenaren 24/7 met geen accommodatie kiezen vanwege :$ en niet vanwege het welzijn....

Laten we eerlijk zijn. is toch vaak een heel stuk goedkoper dan een stalling met goede accommodatie, faciliteiten en services(voll pension).

Maar goed, ligt er ook aan wat de doelen, wensen en eisen zijn.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:46

listiglistje schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel eigenaren 24/7 met geen accommodatie kiezen vanwege :$ en niet vanwege het welzijn....

Laten we eerlijk zijn. is toch vaak een heel stuk goedkoper dan een stalling met goede accommodatie, faciliteiten en services(voll pension).

klopt ook wel denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:56

Mwah, wij stonden op een 24/7 buiten stal, vol pension en hadden er meer faciliteiten dan menig pensionstal in de omgeving.
Binnenbak, longeerbak, 2 goede buitenbakken, springterrein, wasplaats met warm water etc.
Toch nog behoorlijk wat goedkoper dan de andere stallen in de buurt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:00

KoudbloedKim schreef:
Mwah, wij stonden op een 24/7 buiten stal, vol pension en hadden er meer faciliteiten dan menig pensionstal in de omgeving.
Binnenbak, longeerbak, 2 goede buitenbakken, springterrein, wasplaats met warm water etc.
Toch nog behoorlijk wat goedkoper dan de andere stallen in de buurt.

Maar die zijn er dus bijna niet...24/7 en fatsoenlijke accomodatie, facilteiten en services.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de grootste groep 24/7 ervoor kiest om te verhuizen naar zo'n stalling,
als ze 250 euro of meer moeten gaan neertellen per maand :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:08

250 euro is sowieso in deze regio geen normale prijs voor volpension + stal, vaak rond 200 en als ik moest kiezen tussen 24/7 buiten voor 200 euro of 4 uur buiten + rest op stal voor 150 euro, koos ik zeker voor de eerste.
Voor mij is het welzijn van mijn paarden belangrijker dan de faciliteiten voor mezelf en dat heeft niks met geld te maken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:11

listiglistje schreef:

Dan ben ik de uitzondering ;)

Vorige stal: zeer grote buitenpiste, springparcours, mooie binnenpiste op goede bodem, stallen op stro of houtkrullen zelf te kiezen, longeerpiste, stapmolen, solarium, wasplaats met koud en warm water, mogelijkheid tot les, 's nachts op stal. 230€ volpension.

Voor het welzijn van mijn paard verhuisd naar 24/7, normale buitenpiste die nu uiteraard verzopen ligt. Enige dat het letterlijk is is een wei en paddock voor de winter, een schuilhok en een natte of in de zomer zware buitenpiste. 225€ volpension (wat betekent dat stalbazin voert, water geeft en af en toe de mest eens uit de schuilstallen haalt)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:57

Jaren geleden ben ik verhuisd naar de 24\7 omdat mijn paard die niet blij was met haar stal zelf kon kiezen of ze in de schuilbox ging staan of niet..

Bij de 24\7 zit een binnen/buitenbak midden in het bos dus ik vond dit toch wel luxe.
Inmiddels ben ik helemaal niet meer blij met de het 24\7 concept voor mijn paard dan omdat ze insuline resistentie heeft en daardoor niet veel op de weide mag.
Dan zit je dus met een behoorlijk probleem als er verder geen stallen of paddock beschikbaar zijn.
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik niet de enige klant ben met een zorgenpaardje, er staan momenteel 2 paarden hoefbevangen, 1 met cushing en 1 met een hoefzweer.

Persoonlijk vind ik zolang je een gezond en sterk paard hebt dat 24\7 buiten best te doen is maar als ze iets gaan mankeren dan zit je toch met een probleem.
Met name als dit een grote aanpassing vraagt in huisvesting en voeding, de meeste 24\7 zijn daar niet op in gesteld.
Sinds de jaar heb ik een paddock, zelf bekostigd en gebouwd maar dat heeft wat voeten in de aarde gekost kan ik zeggen.
En echt ideaal is het nou ook weer niet, mijn paard staat grotendeels in de paddock soms alleen en soms met een ander paard.
De verzorging komt op mij neer want het is nog steeds een doe het zelf principe.

Een paar dorpen verderop zit een paddock paradise met prachtige faciliteiten voor een paard zoals de mijne... Giga paddock met ruim voldoende schuilmogelijkgeden en continue soortgenoten erbij.
Kosten 330,- .
Ik betaal nu 160,- excl de investering van de paddock die ik gemaakt heb.
Onlangs hoorde ik dat daar een plekje vrij is gekomen en ik ga toch kijken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:00

Bij ons komen ze buiten als je ze zelf buiten zet! Sta op een pensionstal/manege en in principe mogen ze het hele jaar door naar buiten, maar dan moet dat ook wel doen natuurlijk :) Genoeg paarden bij ons die wekenlang niet buiten komen tenzij de staleigenaar ze even in de bak laat... Echt diep triest :\ Die eigenaars nemen absoluut hun verantwoordelijkheid niet, de gelegenheid is er!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:28

xLes schreef:
Dan ben ik de uitzondering ;)

Vorige stal: zeer grote buitenpiste, springparcours, mooie binnenpiste op goede bodem, stallen op stro of houtkrullen zelf te kiezen, longeerpiste, stapmolen, solarium, wasplaats met koud en warm water, mogelijkheid tot les, 's nachts op stal. 230€ volpension.

Voor het welzijn van mijn paard verhuisd naar 24/7, normale buitenpiste die nu uiteraard verzopen ligt. Enige dat het letterlijk is is een wei en paddock voor de winter, een schuilhok en een natte of in de zomer zware buitenpiste. 225€ volpension (wat betekent dat stalbazin voert, water geeft en af en toe de mest eens uit de schuilstallen haalt)

En rij je effectief in die zware bodem in de zomer? Zo ja, dan heeft je paard zich op gebied van welzijn in mijn ogen niet verbeterd. In een zware piste rijden, is een grote belasting voor zijn pezen!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 11:33

Wij zitten hier ook niet duur.. Dagelijkse weidegang het hele jaar door, eigenaar zet de paarden zelf buiten en binnen (je mag ze natuurlijk eerder ophalen), buitenbak van 20x60 met een goede bodem, binnenbak van 20x45 met een goede bodem, longeercirkel met een diameter van 18, ook met een goede bodem. Zelf uitmesten, ruime en lichte stallen, zelf weten wat en hoeveel je voert en prachtige uitrijmogelijkheden voor 235.
Dat is voor hier in de buurt geen geld. Genoeg stallen waar ze dit niet allemaal bieden waar je al tegen de 300 of meer aan loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:48

Bowen schreef:
Ik zeg niet dat het niets kost, ik heb het over in verhouding met andere systemen. Als je het hebt over een grote pensionstal dan is arbeid een hele grote kostenpost. De arbeid van een goed 24/7 systeem is gewoon minder dan van een goed stalsysteem. Dat betekend niet dat ik zeg dat het een makkie is trouwens, het is nogsteeds goed doorpoten.

Ik vraag mij dat dus af of er minder arbeid is bij een buitensysteem.
Mest weghalen lijkt mij arbeidsintensiever omdat de looplijn langer zijn en ook nog buiten door zand etc. Hoe groter het stuk waar ze lopen hoe meer je van drol naar drol moet lopen. Bij stallen loop je een deur verder maar bij een buitensysteem gaat dat niet op. Voeren moeten ook gebeuren op meerdere plekken, om de kunnen garanderen dat iedereen kan eten. Dat zijn ook langere looplijnen.
Kan nog wel meer dingen bedenken.

Andere nadelen zijn dat er eigen wel een stabiele groep moet zijn. Als er steeds paarden wisselen geeft dat toch veel onrust. Daarbij wordt het lastiger om in te spelen op indivuele behoeften van het paard.

Zoals met allesn heeft alles voor- en nadelen :) Waarbij ik wel de kanttekening wil plaatsen dat 23/7 op stal geen optie is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:11

Bowen schreef:
sneeuwpop schreef:

Heb een vb neergezet van wat ik bedoel.

Mhh, 34 ha weiland, is bepaalt geen kleintje.
Incl. de opstallen praat je zo over 3 a 3,5 miljoen o.g. waarde.
Gezien het mooie gebied is dit waarschijnlijk nog veel hoger.

Pak je daar puur een rendement ber. over moet er ca 200k op jaarbasis binnenkomen, is zo'n 16 k maandelijks.
Deel je dat is door bv 40 klanten.. / 400,- per klant.
Voor 40 paarden heb je extra personeel / hulpen nodig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:26

listiglistje schreef:

Daar kan ik me niet in vinden. Ik herken dit ook niet van de mensen om me heen die graag zoveel mogelijk vrije beweging en interactie voor hun dier willen.
Ik zou zelfs bereid zijn daar MEER voor te betalen. Ik begrijp dat staleigenaren die welwillend zijn, teleurgesteld zijn in de onwil van eigenaren te betalen voor een gezonder stallingsalternatief. Daar loopt dus al veel stuk.

Meer beweging en buitenlucht = een gezonder dier, minder aandoeningen aan de luchtwegen, beter bewegingsapparaat, beter herstel na training, minder kans op blessures, minder stereotiep gedrag, minder maag- en darm gerelateerde problemen.
Dus ja; in die zin is het natuurlijk wel een financieel verhaal.
Met veel kwalen is het immers dweilen met de kraan open wanneer je niets aan de randvoorwaarden verandert.
Kijk maar eens in de topics over maagproblemen, luchtproblemen, gedragsproblemen....

Ik vind de manier waarop men vaak paarden houdt hopeloos ouderwets, onvriendelijk en zeer kosten-inefficient.
Er zijn inmiddels zoveel nieuwe stallingsconcepten.
Het probleem zijn de regio's die in beginsel nooit echt geschikt waren voor vee omdat deze te nat zijn. Daar zal de investering het grootst zijn.
Los daarvan zit men nog heel erg vast in patronen die achterhaald zijn, dat is het lastigste te tackelen.

Tot slot natuurlijk de eigenaar; waar wil en kun je mee leven? Sommige mensen kopen met een gerust geweten een hond en sluiten deze hele dagen op in een bench terwijl ze weg zijn.
Sommige mensen komen 1 of 2 uurtjes naar hun paarden, en kennen geen wroeging wanneer het dier de rest van het etmaal opgesloten staat.
Dat is ook een tamelijk onwrikbaar iets.

Persoonlijk kan ik niet leven met de gedachte mijn paard een primair solitair binnenbestaan te geven.
Dan kies ik ervoor geen paard te nemen. Voor het paard, maar ook om mezelf een schuldgevoel te besparen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:32

Heleennn schreef:
Bij ons komen ze buiten als je ze zelf buiten zet! Sta op een pensionstal/manege en in principe mogen ze het hele jaar door naar buiten, maar dan moet dat ook wel doen natuurlijk :) Genoeg paarden bij ons die wekenlang niet buiten komen tenzij de staleigenaar ze even in de bak laat... Echt diep triest :\ Die eigenaars nemen absoluut hun verantwoordelijkheid niet, de gelegenheid is er!

Het past niet echt in de "bokkiesfeer" om dit te melden, maar een locale blik om mezelf heen bij 4 stallen die ik goed ken , bevestigd het plaatje wat je hier geeft helaas.
Neem dus maar aan dat het in provincie naast ons niet veel anders is...

Bij stallen waar bv geen binnenbak is, hebben de paarden een verplichte ophokplicht als het gaat sneeuwen en zeker als het gaat doorvriezen, dan kun je de paardjes niet meer vertrouwd verplaatsen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:34

cissie schreef:
Jaren geleden ben ik verhuisd naar de 24\7 omdat mijn paard die niet blij was met haar stal zelf kon kiezen of ze in de schuilbox ging staan of niet..

Bij de 24\7 zit een binnen/buitenbak midden in het bos dus ik vond dit toch wel luxe.
Inmiddels ben ik helemaal niet meer blij met de het 24\7 concept voor mijn paard dan omdat ze insuline resistentie heeft en daardoor niet veel op de weide mag.
Dan zit je dus met een behoorlijk probleem als er verder geen stallen of paddock beschikbaar zijn.
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik niet de enige klant ben met een zorgenpaardje, er staan momenteel 2 paarden hoefbevangen, 1 met cushing en 1 met een hoefzweer.

Persoonlijk vind ik zolang je een gezond en sterk paard hebt dat 24\7 buiten best te doen is maar als ze iets gaan mankeren dan zit je toch met een probleem.

Dat weet ik niet. Het toont met name aan dat je voor een 24/7 buiten beleid ook gewoon faciliteiten nodig hebt.
Een plek met louter toegang tot gras is voor de meeste paarden nu eenmaal niet geschikt. Een stalling schiet dan feitelijk net zo goed tekort als een stalling die alleen binnenruimte biedt.
Daar zit em dus direct de crux: het is vaak kiezen tussen OF grotendeels opsluiten met alle faciliteiten, OF zeer primitief... waar je onherroepelijk in de problemen raakt met een paard dat kwakkelt.

24/7 buiten stallen met; tracks of paddocks, afgesloten boxen voor nood, schuilstallen, en een slim weidebeleid dat inspeelt op individuele graasbehoeften zijn niet onmogelijk te creëren en zijn er ook gewoon. Die zitten dan ook vaak hartstikke vol.... en gelijk hebben de klanten. Er is behoefte aan veel meer kwaliteitsplekken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:45

Even voor het idee... onderstaande opsomming is verre van volledig.

Ik gebruik amper strooisel in de inloopstal omdat ze er bij 24/7 in en uitlopen echt veel sneller en veel erger een bende van maken dan wanneer ze overdag op de paddock staan zonder inloopt en voor de nacht op stal. Bij gebruik strooisel zou ik dus duurder uit zijn en veel meer mest afval hebben er meer tijd en moeite aan kwijt zijn met uitmesten.

Daarom dus nu geen strooisel.

qua werk met uitmesten is een paddock met looppaden en natgeregende en vertrapte drollen ruimen minder aangenaam, zwaarder en tijdrovender dan binnenstallen uitmesten.

qua kosten is het onderhoud van de paddocks duurder. Ze worden veel intensiever gebruikt. Vorig jaar heb ik 4500 euro geïnvesteerd in zand, drainage en grondwerk voor het draineren van een paddock van 450 m2 en een stuk zandpad van 70 meter lang en de aanschaf van 200 m3 zand voor het draineren en ophogen en bezanden van paddock en paden.
Er lopen 5 tot 7 paarden.

het water zakte bij hevig weer binnen 4 uur weer weg. We zijn nu een jaar verder en inmiddels is de toplaag weer vervuild en moet straks verschoont, moet hij losgetrokken Door een loonwerker en moet er weer extra zand bij. Hij heeft nu toch wel een groot deel van de dag of nacht nodig om op te drogen en met dit weer komt er tekens een nieuwe bui en is dan gelijk weer nat. Ook de bak is weer aan groot onderhoud toe. Goed wat groffer zand kost tussen de 15-25 euro per kuub exclusief btw. Voor afschrapen van 10cm vies zand en dat weer aanvullen ben ik dus al snel 450m2:10=45m3 kwijt. Dat X 20 euro is 900 euro en nog een paar uur kraanwerk en dumper voor afvoer zand en verspreiden nieuw zand. Dat is voor alleen onderhoud voor die paddock voor gemiddeld 6 paarden dus al meer dan 150,- per jaar per paard. Dan reken ik die grote investering van vorig jaar dus niet eens mee.
Daarnaast is nu na 9 jaar de hele koord/lintafrastering aan vervanging toe. Bij elkaar zo'n 2km voor 3 ha plus nog deels het bijbehorende materiaal en vervanging van gebroken palen. Ook al snel 1000 euro.

Ook hebben we een mestkar die kan kiepen aangeschaft a 3000 euro om de mest bij de boer te brengen omdat het niet meer op het maisland kon.

Met een kale huur van 75 euro en 6 paarden schiet het niet zo op met sparen. Door de mensen die vol pension toeslag betalen kan ik nu meer sparen om zulke kosten en investeringen vaker vanuit de paardenrekening te betalen ipv steeds privé bij te springen. Maar we zijn nog niet klaar... er moet nog een trekker met machines komen en paardenmatrassen voor een zachte ligplek in de inloopstal. Dat gaat ook om een bedrag richting de 10.000 euro.

In 2011 hebben we de nieuwe stal gebouwd. Toen moest er ook een nieuwe paddock gemaakt en veel m2 bestrating. Vorstbeveiligde watervoorziening, stalinrichting, zadelkamer met inbouwkasten etc. Kosten bij elkaar rond de 75.000 euro denk ik. Daar moet rente over betaald worden en hij moet worden afgeschreven. 4% rente is 3000 euro rente per jaar. Per paard 500 euro, per maand dus ongeveer 40 euro per maand. Afschrijving doen we nog niet aan maar als we hem in 30 jaar af zouden moeten schrijven komt er 2500 euro per jaar afschrijving bij op. Voor 6 paarden, dus weer ruim 35 euro per paard per maand. Er is 3ha land a 40.000 per ha. Daar moet rente over betaald worden. Dat is 4% van 120.000 euro, 4800 euro per jaar. 800 euro per paard per jaar is meer dan 65 euro per paard per maand.

Het hout van de stal werkt erg op de regen en zon zijde dus elk jaar die kant bijwerken met verf en afgelopen jaar alles opnieuw in de verf gezet.

Als ik even kijk naar mijn berekening hierboven kom ik dus met
rente stal 40,- per maand per paard (is al mijn totale kale huur)
dan nog rente van de wei 65,- per maand per paard per jaar
Als je onvoldoende inkomsten hebt, kun je die rentekosten dus ook niet aftrekken van de belasting en zijn dat je netto rentelasten.

Dan moet er eigenlijk nog afgeschreven worden op de stal, stalinrichting, bodem rijbaan, paddock, zandpaden, machinerie, mestopslag, omheining en heb je andere vaste lasten en variabele (onderhouds)kosten.

Een simpele optelsom van die rente van stal en land komt al op 105 euro.
Afschrijving stal er bij: 140 euro.
Maar dan heb ik nog niets van die overige kosten en investeringen doorberekend en het paard heeft alleen gras te eten, want voor het maken voor hooi of voordroog zijn de kosten nog niet meegenomen.

Ik denk dat het lastig wordt om met zo'n kostenplaatje en een verwachte pensionprijs tussen de 100 en 200 euro per maand (bij 24/7 buiten houden) bij de bank aan te komen voor een lening... Neveninkomsten zijn in mijn ogen dan ook erg belangrijk wil je een paardenpension kunnen draaien en vaak is het pensiongedeelte een manier om de kosten voor de hobby te drukken.

Zou ik de paarden 's nachts op stal houden en bijvoorbeeld niet buiten zetten maar ieder zelf zijn paard los laten gooien en zelf mest opruimen in de paddock of bak, zou ik niet investeren in die dikke matten, hoefde ik minder te investeren in de paddocks (een uurtje in een zeiknatte paddock even uitrennen is wat anders dan er 8 tot 12 uur in moeten staan) en had ik er minder zwaar en tijdrovend werk aan, zeker als ieder zijn eigen stal ook nog uit zou moeten mesten... (je moet je paard toch loslaten dus uitmesten kunnen ze dan ondertussen mooi doen)

Maar nee, dat is niet paardvriendelijk. Dus kiezen we niet voor de makkelijke weg maar voor de paardvriendelijke weg. Kom er alleen niet mee dat het zoveel makkelijker en voordeliger is dan een paard opstallen want dat steekt...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-11-15 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:47

Toen ik nog mijn paarden in pensionstalling had, maakte ik de keuze om met mijn paarden naar een stal te gaan waar ze elke dag buiten kwamen, hoewel er geen binnenbak aanwezig was. Qua rijfaciliteiten ging ik er op achteruit, maar qua welzijn gingen mijn paarden er op vooruit. Ik koos dus voor het welzijn. Want het paard gaat vóor de sport vind ik.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:53

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Wat mij de laatste jaren is opgevallen zeker in de streek waar ik woon. Is dat op de duurdere stallen de paarden vaak 6-8 uur buitenkomen, hier staan ook vaak duurdere paarden. En die kunnen zogenaamd ook niet tegen regen en dat het 'goed' voor hun is om een dag binnen te staan.

Ik ben toen gaan kijken naar iets mindere luxe, grote stallen gaan kijken. Hier blijven ze vaak de hele dag buiten. Dus misschien handig voor jou om te kijken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:54

Een binnenbak is voor mij ook geen vereiste.

Wel dat de buitenbad van goede kwaliteit is.

Hiervoor stond ik op een stal met een bak die na een beetje regen al niet meer begaanbaar was.
Tja,...dat is ook niet goed voor je paard.

Een kantine hebben we hier niet. Wel alles tip top in orde voor de paarden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:59

@Ninx:

Tja daar zit het hem idd in denk ik.
Zwart-wit.....een grijze stal is soms moeilijk te vinden hier.
De afgelopen 2 jr ben ik 2 stallen tegen gekomen waarbij het grijze gebied geboden wordt.
Dus niet alleen 24/7 op de weide of veelal binnen staan in de winterperiode.

Daarmee doel ik op bijvoorbeeld een paddock paradise met weidegang en stal indien nodig.
Het idee bij de paardenmaat in Arnhem spreekt mij zeer aan.
Een track met schuilmogelijkheden, weidegang, stallen, kudde verband, overdekte rijhal, kantine enz.

Http://depaardenmaat.com/nl/paddockparadise.php

Het filmpje onderin is best de moeite om te bekijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:19

De Paardenmaat is inderdaad een mooi voorbeeld.
http://www.natuurpaard.nl ook

deze pensionprijzen liggen echt niet beneden de 200 euro per maand...