Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:26

Leuk topic zeg
Ik lees even mee voor blubber en wateroplossingen
Paarden gaan hier nog in de nacht op stal omdat de wei nu zo nat is
Wij mogen hier helaas geen schuilstallen en andere inrichtingen aanleggen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:55

Ik heb ze momenteel ook alleen op bestrating. De wei was zo kapot gelopen die heb ik afgesloten. Net te laat omdat ik op vakantie was helaas, maar goed..
Ik weet alleen niet hoe ze slapen.. Denk op de verharding ook. Hoop dat de wei snel weer open kan, als het wat droger wordt. Met de hoeven enzo gaat het wel prima op de verharding.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:02

_suus19_ schreef:
Ik heb ze momenteel ook alleen op bestrating. De wei was zo kapot gelopen die heb ik afgesloten. Net te laat omdat ik op vakantie was helaas, maar goed..
Ik weet alleen niet hoe ze slapen.. Denk op de verharding ook. Hoop dat de wei snel weer open kan, als het wat droger wordt. Met de hoeven enzo gaat het wel prima op de verharding.

Dat wilde ik net vragen... Maakt het niet uit als ze gaan liggen dan? Voor de pezen enzo? Krijgen ze geen wondjes..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:10

Dat lijkt me niet prettig
Mijn shethengst heeft een grote bestrate paddock zonder zand. Ik heb wel ongeveer 6 m2 met dikke stalmatten liggen en daar staat en ligt hij veel op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:15

Die van mj gaan, ondanks dat ze wel gewoon het zand in kunnen, soms toch op de bestrating liggen. Ik heb tussen alle koudbloed(kruising)en er 1 bij staan die wat dunner in de beharing zit. Die heeft wel eens een wondje gehad in het kuiltje bij de hak. Dat gebeurt bij het opstaan. Maar verder nooit. Ja, bij mijn Belg, toen hij kreupel was. Maar dat gebeurde dus niet op de bestrating, maar op het zand.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:19

Het is dan maar even aanzien... anders moeten we nog maar wat paddock erbij maken met zand...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:52

Wij hebben bij het verharde deel nog een klein stukje zand, ongeveer ter grootte van 2 boxen, daar slapen ze inderdaad, niet op het harde.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:53

Leuk topic! Komen leuke dingen voorbij :)
Hierbij mijn plaatsje een weide van 5000m2
Voor constant gras is mijn weide te klein voor mijn 2 paarden, daarom dat ik het heb ingedeeld als soort van paddock paradise, Op het pad mogen ze altijd zomer en winter staan. In de zomer staan ze ook afwisselend op de gras delen.

Afbeelding

Dit is de schuilstal + hooiopslag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is geen super de luxe maar ik en mijn paarden zijn er erg blij mee :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:40

Fabster schreef:
Sammyoo schreef:
Wel erg blij met onze nieuwe aankoop dit jaar: de hayshelter. Hooi eten ze per paard gedoseerd in het voerstation, daarnaast is er altijd stro om te knabbelen

Dat is echt handig! Wasr heb je dat vandaan? En wat zijn de kosten? Hoe werkt t? Honderden vragen, maar dit is wel een antwoord op hoe je in verschillende behoeftes voorziet als je de paarden in een kudde hebt!

Het is een behoorlijke investering, wij waren over de 10.000 euro kwijt. Maar het was het geld dubbel en dwars waard. http://www.aktivstall.de/produkte/fuetterungssysteme
Op de laatste Euitana hebben we een concurrent gezien die een vergelijkbaar systeem aanbood, qua prijs was het ongeveer gelijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:45

Yontheke schreef:
Sammyoo: De paddock is bij jullie ook de rijbak denk ik he? Lukt dat goed met de paarden?
Ik merk dat als ik ze de piste bijgeef als paddock en ze moeten dan aan het werk dat dat mentaal niet altijd even evident is. Zeker niet met mijn effectieve rijpaard. Die doet het altijd beter in de zomer als de piste afgesloten is en hij er enkel in moet om te werken.

De paddock is inderdaad ook rijbak. We hebben er met rijden echt geen last van dat de paarden er normaal ook loslopen, ik denk dat dat meer tussen de oren van de ruiter zit als van het paard. Je moet wel de bodem goed onderhouden om hem goed te houden. Twee keer per dag halen we alle mest weg.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:06

Ziet er goed uit allemaal!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:21

We hebben een keurige droge plek om te rollen voor de paarden..... En waar gaan ze rollen.....? Juist in het gras gedeelte met plakkerige klei. Gevolg paardenkroket

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:27

Godzijdank rollen ze hier altijd in de bak die 365 dagen per jaar mul en droog is Haha.
Rij er daarom ook niet in. Maar de paarden lopen er soms in. En altijd even rollen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:50

TuttiFrutti_ schreef:
_suus19_ schreef:

Dat wilde ik net vragen... Maakt het niet uit als ze gaan liggen dan? Voor de pezen enzo? Krijgen ze geen wondjes..?

Ik weet het niet. Geen wondjes tot nu toe en voor de pezen lijkt het me niet uitmaken, toch? Ze liggen niet op hun pezen ofzo.
Ik ben er niet heel blij mee en zou dit zeker niet als permanente oplossing willen. Heb ze ook nog niet zien liggen, dus weet niet of ze het uberhaupt doen.
Maar mijn weiland wordt ook aan alle kanten omgrenst door eikenbomen, behalve de kant van de bestrating, en ik denk dat ze zich dood vreten als ik de wei weer open zet. Dus tot alle eikels gevallen zijn en ik ze weg kan harken, moeten ze het er maar mee doen helaas...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:45

Tinky12 schreef:
Tegels moet je opsluiten,anders gaan ze na verloop van tijd er echt vandoor ;)
Kun je opsluitband voor gebruiken...MP even afspeuren,met een beetje mazzel gratis te vinden :D

Bedankt voor de tip! Ga mp eens afstruinen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:56

We hebben besloten het voorste deel ook te bestraten. Er zitten nu toevallig wat droge plekken en omdat zr niet constant op het gras staan is deze ook nog droog. Maar we zitten met 3 gesokte paarden en ze moeten gewoon droog kunnen staan. Dus we zijn druk Mp aan het afstruinen!
Ook wel fijner met parkeren en hooi brengen. Kunnen ze ook over het verharde

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:42

Wat zijn behalve verlichting de dingen die het voor jullie makkelijker maken in de wintermaanden? Ik zag bijvoorbeeld ergens een elektrische kruiwagen, lijkt me super handig door het zand heen bijvoorbeeld.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:59

Manon 2 schreef:
Wat zijn behalve verlichting de dingen die het voor jullie makkelijker maken in de wintermaanden? Ik zag bijvoorbeeld ergens een elektrische kruiwagen, lijkt me super handig door het zand heen bijvoorbeeld.

Die staat bij mij dit jaar op het programma, ja! Lijkt me ook echt zálig! We gaan het deze winter meemaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:05

Een elektrische kruiwagen? Die wil ik ook!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:35

Manon 2 schreef:

Voor mij is dat de verharding/bestrating. Hierdoor kan ik de paarden in natte periodes op de paddock en bestrating houden en kan ik voorkomen dat er modderpoelen ontstaan op de wei. Daarnaast kan ik nu voeren op de verharding, waardoor er geen modder ontstaat rond de voerplekken én ik niet door diepe modder naar die voerplek hoef te kruien. Plus ik kan nu dichtbij de schuur voeren (op de verharding), dus lekker dichtbij de opslag (en het licht). Gewoon even op klompen zelfs, in plaats van hoge laarzen die telkens in de modder blijven steken. Een enorme verlichting dus in de wintermaanden +:)+ .

Het maakt hier ook direct een electrische kruiwagen overbodig haha, want ik hoef maar een paar meter te kruien :+ .

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:58

NiFallor schreef:
Manon 2 schreef:

Het maakt hier ook direct een electrische kruiwagen overbodig haha, want ik hoef maar een paar meter te kruien :+ .

Poepen ze netjes alleen op het harde :D goed opgevoed :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:09

Manon 2 schreef:
NiFallor schreef:

Poepen ze netjes alleen op het harde :D goed opgevoed :)

Nou nee, dat niet :D . Wel vooral op het harde trouwens, maar ik zag me zo'n ding eigenlijk vooral voor voer gebruiken 8-) . Nu je ernaar hint, is het op zich best wel een aanlokkelijk idee voor het uitmesten ja :P .

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:29

Manon 2 schreef:

Whow wat een uitvinding zo'n electrische kruiwagen, die moet ik ook hebben voor straks als de paarden bij huis staan in de winter, keek al een beetje op tegen het duwen van de kruiwagen door de blub!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:22

Verlichting, zorgen dat ik droog kan voeren.
Zorg dat & de paarden droog richting de track kunnen lopen.
En voor s avonds heb ik hoofd lampjes. En verder genieten van de winter (op de regen buien na haha)