Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 06:51

Lotus83 schreef:
Niet elk paard mag/kan op stro....

Het onbeperkt voeren wordt hier nu helemaal de hemel ingeprezen maar het kan gewoon niet bij alle paarden en zeker niet bij alle pony's.

Ik wil trouwens niet zeggen dat 15 uur zonder voedsel goed is, helemaal niet maar er het is niet zo zwart/wit als sommige hier zeggen

Bij pony,s kan dit ook geen punt als je het goed aan pakt,en de meeste paarden kunnen gewoon stro eten .enkele uitzonderingen na.maar je hebt ook soorten hooi met weinig voedingsstoffen in dat flink struktuur hedft

AnnemiekvM

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:36

Hoe gaat het inmiddels bij de TS?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:37

Volgens mij reageert TS hier al een tijdje niet meer ... ;-)

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:27

Zelf vind ik het lastig een balans te vinden.
Mijn paard heeft maagzweren gehad, te weinig is niet goed, maar onbeperkt betekent tonnetje rond.
Beweging is in dit laatste geval natuurlijk ook erg van belang.
Op foto's die ik van paarden tegenkom die onbeperkt krijgen, vind ik ze toch over het algemeen echt te dik, en dan heb ik het niet over een dikke buik waarvan de darm lekker vol zit.

Ideaal zou zijn om 1 x per dag hooi aan te vullen, maar omdat ze dan te dik worden, geef ik nog steeds 4 x per dag en daarnaast onbeperkte tarwestro uit een net. Zo blijft het stro ook altijd schoon.
Helaas vallen ze toch altijd behoorlijk aan op hun hooi, hoewel ze zeker niet te weinig krijgen.

Overigens kun je mij niet wijsmaken, dat weidegang met kort gras geen maagzweren veroorzaakt. Door het korte en vaak slappe gras valt er niet veel te kauwen, dus maken ze ook nauwelijks speeksel aan. Mijn paard met maagzweer stond in zo'n situatie en ik merkte duidelijk dat hij behoefte had aan "stengels".

Verder vraag ik mij af, of er op de stal van TS dan ook meer koliekgevallen zijn. Volgens mij houdt dat ook zeker verband met te weinig eten. De darmen blijven toch te weinig op gang....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:40

[quote="Pendrag"]Wat jouw paard eet en hoeveel bepaal jij. En of hij dik wordt of niet, is aan jou als eigenaar. Dus hooi zoals jij wilt, lijkt mij normaal.

Dit lijkt mij toch alleen gelden als je je eigen stal beheert..of als je zelf hooi hebt liggen..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:35

Ts? Hoe staat het er mee?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:51

Krijgen wel niet meer te lezen denk ik, zoals in zoveel topic tegenwoordig.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:00

Ilka88 schreef:
Ik zal straks even wat uitgebreider reageren. Ik ben nu net klaar met werk en ga nog even langs m'n paard.
Maar ik wilde jullie even snel een update geven:
Ik heb de staleigenaar vanochtend gesproken en het komt erop neer dat er niks gaat veranderen. Het enige wat hij (duidelijk niet van harte) nu wel wil doen is een deel van het hooi buiten de stal leggen. Maar dat is echt een half hooinet en hoewel mijn paard dan 's avonds nog wel even wat te knabbelen heeft, zal ook dat zeker voor middernacht op zijn.
Ik denk dus dat ik mijn keuze wel heb gemaakt, ik moet alleen nog een keer heel goed navragen hoe het bij die andere stal is. Ik ben er vandaag wel nog eens naartoe gegaan en alles zag er weer heel netjes uit, maar de eigenaar was er niet.

En?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:24

Caily schreef:
Twee dagen met een kleine baal is wel heel snel hoor. Mijn paarden eten in de winter als er geen gras is ongeveer een half baaltje per paard, en dan kunnen ze onbeperkt eten en staan ze 24/7 buiten. Toen ze overdag op de wei kwamen en snachts op het zand deden ze met z'n drieeen 2, soms zelf 3, dagen met een klein baaltje.

Hoe ziet jouw paard er verder uit? Als je niet aan hem ziet dat hij niet zoveel krijgt, heeft hij het voor de kilo's dus niet echt nodig en zou je kunnen overwegen om ipv hooi stro in een net te doen en op te hangen voor wat te knabbelen. Is een stuk goedkoper en doen ze nog langer mee ook.

echt waar??? twee, drie dagen met een klein baaltje, hier eten ze incl. 6/8 uur (goed) gras op de wei twee handbalen per nacht voor 4 tinkers.. en in de winter eten ze minder gras maar dan schiet de hooi consumptie naar 400 kilo per week.. grote rondbaal per 4 en ze ontploffen niet ;-)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:45

Bontekontje schreef:
Caily schreef:
Twee dagen met een kleine baal is wel heel snel hoor. Mijn paarden eten in de winter als er geen gras is ongeveer een half baaltje per paard, en dan kunnen ze onbeperkt eten en staan ze 24/7 buiten. Toen ze overdag op de wei kwamen en snachts op het zand deden ze met z'n drieeen 2, soms zelf 3, dagen met een klein baaltje.

Hoe ziet jouw paard er verder uit? Als je niet aan hem ziet dat hij niet zoveel krijgt, heeft hij het voor de kilo's dus niet echt nodig en zou je kunnen overwegen om ipv hooi stro in een net te doen en op te hangen voor wat te knabbelen. Is een stuk goedkoper en doen ze nog langer mee ook.

echt waar??? twee, drie dagen met een klein baaltje, hier eten ze incl. 6/8 uur (goed) gras op de wei twee handbalen per nacht voor 4 tinkers.. en in de winter eten ze minder gras maar dan schiet de hooi consumptie naar 400 kilo per week.. grote rondbaal per 4 en ze ontploffen niet ;-)

Ja dan eten ze hier toch ook meer, mijne staat ook 24/7 buiten en krijgt nu in de zomer al een hele baal per dag, verspreid natuurlijk. In de winter krijgt ze zo'n 2 balen per dag, en ook 1x extra op de middag.
TS, het is eigenlijk beter als ze het gewoon zo in plak in de stal gooien, ik had ook de neiging om het netjes op te schudden maar dan eten ze véél sneller, dus in plak komen ze er langer mee toe.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:19

ik heb hele topic gelezen en denk dat je beter naar die andere stal kan inderdaad! op me manege vroeger werd er ook niet onbeperkt hooi gegeven maar wel genoeg en elke dag nieuw stro in de stal mocht vaak helpen dus weet hoe dat ging. was echt goede manege wel paarden hadden altijd wat te eten en kregen ook ruwvoer natuurlijk want manegepaarden en moesten hard werken
onbeperkt hooi lijkt me moeilijk te geven want sommige paarden lopen het uit door hun stal en als ze snel eten moet je super veel in een net doen en dan meerdere keren per dag weet niet hoe dat anders in zn werk zou moeten hoop wel dat het op de nieuwe stal beter is voor je en je paard!!

xlcsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:53

Een paardenmaag behoort 24 uur te draaien .
dus ruwvoer is ook onbeperkt nodig !

jij als paardeneigenaar mag je paard zoveel geven als je zelf wilt
en als jou paard regelmatig beweging krijgt zal hij ook niet zo heel snel aankomen.
een eventueel hooinet in de stal hangen voor s'avond tot de volgende ochtend zou een optie kunnen zijn
dit deed ik namelijk ook toen mijn ponie nog op een pension stalling stond waar en maar 2x per dag gevoerd werd .
De eigenaar van jou stalling zal het vast wel goed bedoelen maar het is en blijft alsnog jou paard waar jij toch echt zelf bepaald wat je hem geeft en hoeveel .

ook dat ze het niet uitschudden vind ik persoonlijk slecht want ik heb het een keer meegemaakt dat een paard goed op zijn plaat ging omdat zijn stro niet was uitgeschud .
tevens ook als je het hooi uitschud doen ze der wat langer mee .

:D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:58

xlcsm schreef:
Een paardenmaag behoort 24 uur te draaien .
dus ruwvoer is ook onbeperkt nodig !

jij als paardeneigenaar mag je paard zoveel geven als je zelf wilt
en als jou paard regelmatig beweging krijgt zal hij ook niet zo heel snel aankomen.
een eventueel hooinet in de stal hangen voor s'avond tot de volgende ochtend zou een optie kunnen zijn
dit deed ik namelijk ook toen mijn ponie nog op een pension stalling stond waar en maar 2x per dag gevoerd werd .
De eigenaar van jou stalling zal het vast wel goed bedoelen maar het is en blijft alsnog jou paard waar jij toch echt zelf bepaald wat je hem geeft en hoeveel .

ook dat ze het niet uitschudden vind ik persoonlijk slecht want ik heb het een keer meegemaakt dat een paard goed op zijn plaat ging omdat zijn stro niet was uitgeschud .
tevens ook als je het hooi uitschud doen ze der wat langer mee .

:D

Over het geven zoveel als je wil gesproken..
Je paard staat bij een pensionhouder, het is niet aan jou maar te bepalen hoeveel je dier krijgt, of het een recht is.
De pensionhouder bepaald wat er mag en gebeurt op zijn/haar terrein, niet jij.
Heb je op of aanmerkingen bespreek je dat, en kijk je of eruit de komen valt.
Zo nee kan je beter wat anders gaan zoeken, of zoals ts zelf bij gaan voeren mocht ze niet akkoord gaan met deze situatie.
Mensen denken veel te vaak dat ze met het huren van een box de koningin zijn, zo werkt dat dus niet.

Ik heb ook gehad dat ik vond dat mijn beest te weinig hooi kreeg, overlegd en opgelost.
Zou dat niet opgelost worden is het simpel dan zeg ik op en zoek ik wat anders.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:41

Een paardenmaag 24 uur laten draaien is prima maar daarvoor hoeft er niet altijd 24 uur hooi voor hun neus te liggen.
Bij sommige paarden is dat gewoon niet te doen, een slowfeedsysteem bied langer tijd uitkomst.
Maar een paard mag best effe zonder hooi staan, al is schoon stro om te knabbelen dan wel een aanrader.
In de natuur staan paarden ook wel eens een tijd zonder eten en voor hun maag op gang te houden eten ze dorre bladeren, mos en ook takjes.
Spul waar voor hun vaak niet veel in zit maar puur het op gang houden van hun darmen en maag.

En dat je zelf niet meer mag bepalen wat te voeren op een pensionstal vind ik altijd een beetje van de gekke.
Tuurlijk moet je je aanpassen en kun je als klant niet alles naar je hand zetten, maar het is en blijft MIJN paard en als daar een dikke dierenartsrekening van komt zal de stalhouder ook niet zo coulant zijn deze ineens over te nemen.
Daarbij vind ik dat als je als staleigenaar niet voldoet aan de basisbehoefte je sowieso de plank mis slaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:19

moonfish13 schreef:
Over het geven zoveel als je wil gesproken..
Je paard staat bij een pensionhouder, het is niet aan jou maar te bepalen hoeveel je dier krijgt, of het een recht is.
De pensionhouder bepaald wat er mag en gebeurt op zijn/haar terrein, niet jij.

Als ik mijn paard onbeperkt hooi wil geven op een pensionstal, dan moet deze van goede huize komen om me dat te verbieden. Het enige is wel dat ik dan (eventueel) zelf voor het hooi zal moeten zorgen (of bij de pensionhouder balen moet kopen). Als dat echt niet mag, dan blijf ik daar niet langer dan strikt noodzakelijk.

Overigens hoeft een paard van mij niet onbeperkt te staan, alleen niet langer dan 3 uur per keer zonder ruwvoer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:00

Dat zeg ik toch Mizora? Haal dan niet het stuk over zelf bijkopen en geven weg, dat geeft scheve gezichten.