Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:00

Maartje1990 schreef:
EvaC: Ik verzin er niet van alles bij, ik denk er gewoon over na, daar is niets mis mee toch? :)

Maar misschien moet je even het topic goed doorlezen want heb ik antwoord gegeven op de vragen die je stelt.

@ Ohjajoh6: Misschien ook mijn berichten nog eens goed lezen. Verder http://www.spirithorses.be zij hebben accepteren alleen blootvoets en bitloos bereden paarden (en ik vermoed dat ze ook geen medisch beslag toestaan), zij hebben een wachtlijst. Waarom zouden zij geen stal mogen hebben? Of mensen met zelfde ideeën? Als daar toch animo voor is?

Het is alleen maar mijn persoonlijke mening, misschien vooral ook omdat ik nu zelf door schade en schande wijs ben geworden wat hb en ir betreft. En Ik vind dat dit soort stalhouders er beter niet aan zouden moeten beginnen, als er dus met ernstige ziektes ineens niets te regelen valt. Dat van die ijzers vind ik geen reden om geen stal te beginnen, alleen maar voor mij duidelijk dat het dan met de rest qua ziektes ook wel niet goed zal gaan komen en dus zou ik er nooit gaan staan. Dus wellicht zelf wat beter lezen? Jij zoekt tenslotte de meningen en ervaringen van potentiële klanten?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:01

pol013 schreef:
Iemand vergeleek een klap van een hamer hamer met een klap van een hand. Als we het hebben over een hoef met of zonder ijzer is de vergelijking met een stuk hout of een stuk ijzer beter. Beide hard, alleen de een net wat minder dan de ander.

En ik vraag mij dan af of het verschil in impact echt zo groot is.

De impact zal niet heel erg verschillen, maar de kans dat de huid kapot gaat is enorm veel groter met een ijzer.

Mijn ervaring is dat de meeste trappen met ijzer verwondingen opleveren, waar bij eenzelfde klap met een blote hoef er geen probleem is.
Willen ze echt kwaad doen dan maakt het niet zoveel uit, ook zonder ijzers zijn ze in staat de benen eronderuit te trappen.

Het gaat mij meer om de normale tikken die kunnen vallen die met ijzers vaak ellende opleveren met wonden e.d., zo ook met spelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:01

Maar er zou uiteraard vast (tot op zekere hoogte natuurlijk) wel het nodige te regelen zijn in geval van ernstige ziektes.

bruintje123

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:03

Ook als dat tegen je principes is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:03

Maartje1990 schreef:
geerke schreef:
ik denk niet dat je een bepaalde stroming,in dit geval...anti-ijzerbrigade...mag opleggen aan je klanten.
Of je moet alleen dit soort om je heen verzamelen :+

Alles mag natuurlijk als je stalhouder bent. Een klant kiest er dan zelf voor daar wel of niet te gaan staan. Maar heb je mijn laatste post ook gelezen? Want mijn reden voor niet hoefijzers is niet omdat ik tegen hoefijzers ben.

ik denk dat je even al je eigen posten moet doorlezen....dan krijg ik in iedergeval de indruk dat je erg tegen hoefijzers bent.Geeft niet,dat mag gewoon.Niet gehindert door enige kennis mag zowat alles :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:04

Ik zou jouw stalling dan voorbij lopen. Mijn paard stond vierkant op ijzers. Ik reed veel wedstrijden en ging veel naar buiten en ik moest eerst een stuk over de weg voor ik bij het bos was. De hoeven sleten te snel zonder ijzers. Daar komt bij dat bij een voorbeen de beenstand gecorrigeerd moest worden met een ijzer. Dus medisch absoluut noodzakelijk.
Ik vind niet dat een pensionhouder voor de eigenaar bepaald wat er met het paard gebeurd.

geerke schreef:
Niet gehindert door enige kennis mag zowat alles :+

_O-
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 03-04-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:04

liedjuh2 schreef:
Bovendien ben ik van mening dat als een groep stabiel is, er weinig klappen uitgedeeld worden.

Maar mensen komen en gaan en paarden overlijden ook ooit dus er kan altijd tijdelijke onrust ontstaan in de kuddes ;). Onze kudde is heel stabiel en tóch wordt er heus wel eens een klap uitgedeeld hoor. Bij de waterbak, of bij de ruif of als de merries hengstig worden ;).

Darah, nou dat klinkt als érg fijne stalgenoten. Wij hebben ook heel veel voor elkaar over hoor maar investeren zien er toch maar weinig zitten :o. Een paddock leg je bijvoorbeeld niet voor 3 tientjes aan (mag niet eens zo maar).

Afgelopen winter hadden we bijvoorbeeld veel modder (wat een KAKwinter ook echt), er wordt 24/7 dmv een ruif ruwvoer gevoerd, ja dan wordt het extra modderig rond de ruif. Die werd dan zoveel mogelijk verplaatst maar tegen zoveel regen is niets bestand natuurlijk. Er waren toen een paar paarden met mok. Er is toen speciaal een paddock op zand aangelegd voor zieke paarden. Ja daar wilde men hun paard niet op hebben staan want die was te klein (± 80m bij 15m:+), in de noodstal was ook geen optie want ja dan moet je zelf binnen en buiten zetten. Het enige wat ze wilden was een apart stuk wei, prima maar daar mag geen ruwvoer gevoerd worden. Ja dat is dan ook weer belachelijk. Ja sorry hoor maar zulke pensionklanten ben je liever kwijt dan rijk denk ik zo :o.

Ohjajoh, ik ben van mening dat je als pensionhouder niet op ieder individueel dingetje van een eigenaar in kan (moet willen) gaan. Dat is een gebed zonder eind. Paardenmensen zijn echt verschrikkelijke mensen :D.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:06

Maartje1990 schreef:
Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet :)

Wat heb ik een geluk met mijn pensionstal.
Red een paardje het niet op het voer dat algemeen gevoerd wordt dan wordt er gezorgd dat dat paard extra eten krijgt, daar even voor apart gezet wordt. Omdat er wat verschil is in voerbehoefte staat er een aantal paarden in de nacht apart, stalletje kan ook al als dat nodig is. Is er wat aan de hand waardoor je paard even op beperkte ruimte moet staan dan wordt dat geregeld.
Mijn 2 heren gaan straks weer lekker mee de wei op, mijn dame blijft met wat anderen in de paddock.

Ik ben erg blij dat mijn pensionhouder wel flexibel is, dat als er wat gebeurd wat niet gepland was, of wat ik niet voor ogen had er nogsteeds mogelijkheden zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:06

geerke schreef:
ik denk dat je even al je eigen posten moet doorlezen....dan krijg ik in iedergeval de indruk dat je erg tegen hoefijzers bent.Geeft niet,dat mag gewoon.Niet gehindert door enige kennis mag zowat alles :+

Geerke, zo'n sneer ben ik niet van jou gewend en is IMO ook niet nodig :o...

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:08

Ik heb op een stal gestaan waar paarden alleen op de wei mochten zonder achter ijzers. Anders bleven ze op de paddock.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:11

Maartje1990 schreef:
EvaC: Ik verzin er niet van alles bij, ik denk er gewoon over na, daar is niets mis mee toch? :)

Maar misschien moet je even het topic goed doorlezen want heb ik antwoord gegeven op de vragen die je stelt.

Sorry, dat heb ik een beetje knullig geformuleerd. Uiteraard mag dat, juist omdat je aan het brainstormen bent.

Ik heb al je berichten gelezen. Tijdens het typen van mijn bericht heeft iemand anders inderdaad de vraag gesteld hoe je om zou gaan met de situatie in de praktijk. Dit zag ik pas na het plaatsen van mijn bericht. Verder heb ik geen antwoord gezien op mijn vraag waarom je het niet bij je eigen paarden houdt als je zoiets, in mijn ogen, specifieks wilt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:11

Maar geerke heeft wel een punt.
Ts is tegen ijzers.
En medisch is ook onzin. Sta daar dan maar met je paard en je wilt toch een ijzer voor zijn welzijn.

Ts moet daar gewoon eerlijk in zijn.
Geen ijzers. Punt.
Wel een ijzer dan gaat de maand opzeg termijn in.

Hoeveel klanten je dan trekt?
Vast wel een paar.
Maar er aan toegeven wel ijzers toe te staan gaat 200% zeker wrijving geven.

Maak dan je reglement duidelijk.
Eigen baas eigen regels.
Dat mag gewoon. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:12

Ik denk dat het voor jou het handigste is om een stal te beginnen met als doelgroep naturals :j Dan is het verbod op ijzers niet vreemd en daarbij denk ik dat jij je prettiger voelt bij gelijkgestemden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:13

Sees schreef:
liedjuh2 schreef:
Bovendien ben ik van mening dat als een groep stabiel is, er weinig klappen uitgedeeld worden.

Maar mensen komen en gaan en paarden overlijden ook ooit dus er kan altijd tijdelijke onrust ontstaan in de kuddes ;). Onze kudde is heel stabiel en tóch wordt er heus wel eens een klap uitgedeeld hoor. Bij de waterbak, of bij de ruif of als de merries hengstig worden ;).

Darah, nou dat klinkt als érg fijne stalgenoten. Wij hebben ook heel veel voor elkaar over hoor maar investeren zien er toch maar weinig zitten :o. Een paddock leg je bijvoorbeeld niet voor 3 tientjes aan (mag niet eens zo maar).

Afgelopen winter hadden we bijvoorbeeld veel modder (wat een KAKwinter ook echt), er wordt 24/7 dmv een ruif ruwvoer gevoerd, ja dan wordt het extra modderig rond de ruif. Die werd dan zoveel mogelijk verplaatst maar tegen zoveel regen is niets bestand natuurlijk. Er waren toen een paar paarden met mok. Er is toen speciaal een paddock op zand aangelegd voor zieke paarden. Ja daar wilde men hun paard niet op hebben staan want die was te klein (± 80m bij 15m:+), in de noodstal was ook geen optie want ja dan moet je zelf binnen en buiten zetten. Het enige wat ze wilden was een apart stuk wei, prima maar daar mag geen ruwvoer gevoerd worden. Ja dat is dan ook weer belachelijk. Ja sorry hoor maar zulke pensionklanten ben je liever kwijt dan rijk denk ik zo :o.

Ohjajoh, ik ben van mening dat je als pensionhouder niet op ieder individueel dingetje van een eigenaar in kan (moet willen) gaan. Dat is een gebed zonder eind. Paardenmensen zijn echt verschrikkelijke mensen :D.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar dat jij hb en ir en medisch beslag vergelijkt met ieder individiueel dingetje van een eigenaar ipv een ziekte van het paard zelf, vind ik buiten proportie en eerlijk gezegd al net zo getuigen van weinig kennis en ervaring...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:14

Maartje1990 schreef:
Darah3: Maar moet een pensionhouder zich voor ieder paard gaan aanpassen dan? Stel iemand wilt voor medische redenen zijn paard permaneten in een box plaatsen, of bijv. alleen 's nachts. Of een paard mag permanent niet meer op de weide alleen nog op paddock. Of een paard moet voor medische redenen permanent hoefijzers. Zijn verschillende issues, en daar moet een pension houder zich allemaal maar naar gaan aanpassen?? Sorry, maar dat zou ik dus inderdaad niet doen. Tijdelijk is er veel mogelijk, maar permanent niet :)

Nee, het gaat er denk ik om dat je als pensionhouder een duidelijke visie hebt op het verzorgen van paarden. Als je dat uitdraagt, komen daar de klanten op af die bij jouw ideeën passen. Een paar pagina's terug zei iemand: 'Er zijn bijna net zoveel pensionstallen als kerken in Nederland'. Als jij dus een ijzerloze, bitloze stal wilt waar paarden 24/7 in de wei staan, dan krijg je klanten die zich daar bij thuis voelen. Iemand die z'n paard dus op ijzers heeft en 's nachts op stal wil, gaat liever ergens anders staan, waar dat wel mogelijk is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:14

Maar dat zou ik dan toch ook duidelijk maken? Wat maakt het uit wat mijn beweegredenen zijn voor geen ijzers?

Ja, ik ben inderdaad ''tegen'' ijzers, klopt :) Maar als andere mensen dat onder hun paard willen slaan maakt dat mij echt niets uit :) Maar wél als er daardoor bij mij aan weides, of materiaal of paarden schade onstaat. Dat is toch zo gek niet.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:15

Sees: Ik denk ook dat ik wel een hele fijne stalling had getroffen en vooral de eigenaren :j
Als ik jouw verhaal zo hoor, dan denk ik super netjes dat er een paddock aangelegd wordt en niet zo'n kleintje ook :wow: Dan heb je als staleigenaar ook een mooie degelijke optie gegeven in die situatie (meerdere opties zelfs). Als het dan nog niet goed is... Tja, dat zegt dan wat over die mensen :))

Ayasha
Blogger

Maartje1990 schreef:
@Femke_Tweety: Jij zou dus niet op een pension willen staan waarbij er geen beslagen paarden mogen staan vanwege: ''slowfeeder netten waar ze in verstrikt kunnen raken en kapot kunnen trekken, veiligheid van andere paarden, beschadeging van de weides''? Los van of jij wel of niet wilt geloven dat dat mijn redenen zijn.

No offence maar ik wil sowieso niet op een pension waar ze met hun benen in slowfeerder netten verstrikt kunnen raken.

Electra63

Ik ben het vaak oneens met Geerke, maar ik ben het nu helemaal met haar eens :D .

Dit topic lijkt meer om de principes van TS te prediken, immers het duurt nog jaren en misschien komt de pensionstal er helemaal niet.
Er zijn belangrijke zaken om over na te denken met het starten van een pensionstal, bedrijfsvoering/voerbeleid/zelf ontwormen/inentingen/eigen hoefsmid/eigen dierenarts/controle paarden, helaas denken sommige mensen dat met een weitje geld te verdienen is.

Mijn paard staat al jaren vierkant op ijzers in een groep met (grote) ruinen, nooit geen bijzonderheden, terwijl ze best kunnen jagen en klieren, zeker met minder weer.

CoolCorrie

Bij Zangersheide was het zo, als je met een merrie kwam voor te insemineren, werd ze alleen op de weides geplaatst als de merrie geen achterijzers had.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:17

CoolCorrie schreef:
Bij Zangersheide was het zo, als je met een merrie kwam voor te insemineren, werd ze alleen op de weides geplaatst als de merrie geen achterijzers had.

Ik zou voor zo'n korte tijd mijn paard helemaal niet met een vreemd paard op de wei/paddock willen hebben.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:18

Sees: ik bedoelde ook helemaal geen wedstrijd. Maar als je niet aan een bos ofzo staat, moet je toch wel op asfalt trainen. Daarom zette ik er ook bij: tenzij je stalling bij een bos is. Wij zijn hier genoodzaakt om elke dag op asfalt te trainen, nergens bos of onverharde wegen hier. Als TS stalling heeft bij een bos, is het ook al een stuk realistischer om alle paarden blootvoets te houden.

Nog even een toevoeging voor TS: hier staan ze al jaren in kuddes, ruinen en merries door elkaar, allemaal met ijzers, er is hier nog nooit een paard met blessure geweest. Je mag de ijzers natuurlijk wel verbieden, dat is geheel jouw eigen keus, maar het zorgen voor een stabiele kudde is veel belangrijker dan die ijzers.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:18

Maartje1990 schreef:
Maar dat zou ik dan toch ook duidelijk maken? Wat maakt het uit wat mijn beweegredenen zijn voor geen ijzers?

Misschien maakt het wel uit, omdat het samenhangt met een bepaalde visie. Ik vind het wel belangrijk dat je iets kunt uitleggen. Dan kun je namelijk ook beter duidelijk maken waarom je een enkele keer afwijkt...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:19

Maartje om eerlijk te zijn denk ik dat het jou wel uitmaakt.
Dat is al te zien in je op.

Maar het maakt helemaal niet uit wat voor reden je er voor hebt.
Jou stal.
Zoek gelijkgestemde mensen.
Jou idee over ijzers is te veel aanwezig dat het zeker fout gaat als je dat wel toe gaat staan.

Is die ergernis het waard voor die paar centen die je over houd?

Maak je regels. Mensen die dat ook zo vinden komen daar op af.
Veel gezelliger toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:20

bruintje123 schreef:
Maar geerke heeft wel een punt.
Ts is tegen ijzers.
En medisch is ook onzin. Sta daar dan maar met je paard en je wilt toch een ijzer voor zijn welzijn.

Ts moet daar gewoon eerlijk in zijn.
Geen ijzers. Punt.
Wel een ijzer dan gaat de maand opzeg termijn in.

Hoeveel klanten je dan trekt?
Vast wel een paar.
Maar er aan toegeven wel ijzers toe te staan gaat 200% zeker wrijving geven.

Maak dan je reglement duidelijk.
Eigen baas eigen regels.
Dat mag gewoon. :)

Nee Geerke heeft niet per definitie een punt. Waarom? Omdat zij een andere mening is toebedeeld ;)? Ik ken er wel meer (zelfs gediplomeerde HS-en, sportmasseurs, instructeurs) die dezelfde mening zijn toebedeeld als de TS. Daarmee zeg ik niet dat ijzers onzin zijn hè voordat me dat verweten wordt maar TS gaf aan dat volgens haar onder het mom van medische achtergrond, erg snel naar een ijzer gegrepen wordt. Nou misschien heeft ze daar wel gelijk in. Ik ken ook genoeg paarden die echt nooit meer zonder ijzer zouden kunnen volgend HS en DA, juiste HS erbij en paarden staan weer op blote voeten ;). Maar er zullen ook genoeg paarden zijn die niet zonder kunnen al dan niet vanwege medische redenen of training. Maar goed TS heeft nu ook genoeg andere redenen genoemd waarom ze liever geen paarden met ijzers heeft. Dat rechtvaardigt haar keuze toch?