castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:02

ariatje schreef:
Dat zou impliceren dat hobby hengsten per definitie minderen paarden zijn dan prof dekhengsten?
Nee hoor, dat doet de vraag opkomen "wat moet je er anders mee?"

Citaat:
Definieer prof en hobby! Goed gekeurde hengst die dekt is in mijn ogen prof. Maar ook een hengst die goed presteert, ongeacht op welk vlak.
Een hengst die dekt idd.. niet een hengst die nooit dekt en in een hoekje staat te rotten, altijd alleen is omdat de eigenaar m stoer vond en m alle sociale contacten ontzegt heeft..

Citaat:
Daarnaast waarom moeten alle hengsten dekken? Is er echt zo weinig verstand onder de mensen dat je hengsten uitsluitend hengst moet laten als ze de dekdienst ingaan?
Nee hoor, maar waarom zou je m hengst laten, met alle haken en ogen van dien (zoals te lezen hier in dit topic?)

Citaat:
Sommige sportpaarden funktioneren nou eenmaal super met hun ballen! Waarom weg halen als ie ze niet gebruikt? Je moet nog maar zien dat ie als ruin net zo goed blijft presteren....

:') niet flauw bedoelt, maar wat is dan precies een sportpaard??? Welk niveau, en wie haalt dat?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:06

Wat je anders met een hengst moet als je er niet mee dekt? Nou uhmmm hetzelfde wat je met een ruin of merrie doet?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:09

Ariatje, het gaat om de infrastructuur zoals vele stalhouders hier schrijven. Ben nog geen hengst tegen gekomen waarmee ik niet overweg kan dus als alle hengstenmensen nu al eens stoppen te denken dat ze de enigen zijn die een hengst aankunnen... Juist doordat ik veel met hengsten heb gewerkt weet ik dat ze meer gebaat zijn op een rustigere stal waar ze aan het einde van de gang of in een appart stukje gehouden kunnen worden. Veel hengsten staan jaren in de hal met voorbijkomende merries en dan kan het na 15 jaar de hengst plots te veel worden. Heb ik al 2x zien gebeuren. Beide hengsten waren geen dekhengsten. Is het wel eerlijk om de kat naast de melk te zetten en hem te verbieden van er op te reageren ? Snap echt niet waarom sommige mensen dit hun dier aandoen terwijl het dier nog in de verste verte niet intressant is voor de fok.
Heb niets tegen dekhengsten, maar wel tegen die pennys die kost wat kost een hengst willen om zich te bewijzen en daarna zeuren dat ze hiermee niet overal welkom zijn. Start dan zelf een hengstenstal op ipv te verwachten dat een ander het werk en de infrastructuur voor jou invult. Ik weet hier trouwens genoeg plaatsen waar je met een hengst kunt staan, maar dat zijn dan proffesionele stallen en ja daar betaal je voor en doe je niet wat je wilt. Ik zou er niet graag staan eerlijk gezegd. Zou enkel een hengst nemen als ik zeker ben dat ik hem kan bieden wat hij nodig heeft. Doe je toch ook als je een ruin of een merrie koopt ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:11

@easygoing: dat is niet wat ik bedoel, en ik neem aan dat je dat heus wel begrijpt :j

Overigens, wat me in dit topic opvalt is dat de meesten alleen naar zichzelf kijken.
"IK snap niet dat hengsten niet welkom zijn want MIJN hengst is braaf en IK voed m goed op"..
" MIJN hengst is WEL een toevoeging voor de sport"

Er zitten, net als aan bijna alles, toch overal 100 verschillende kanten aan? Is dat nou zo heel moeilijk te zien? Is men zo op zichzelf gefocussed dat je niet meer in t rond kijkt en ziet wat daar gebeurt?

Als iedereen het deed zoals de mensen in dit topic, dan was er nergens een probleem. Maar toch is dat er.. dus zal niet iedereen het hetzelfde doen.. me dunkt? of zie ik dit nou zo heel verkeerd?
Sowieso moet je, bij wat voor dier dan ook, EERST bedenken wat je wil en wat je ermee gaat doen en of je t kwijtkan, en daarna nog eens goed nadenken over de aanschaf en wat bij je past.. en dan zitten we ook nog eens in een relatief klein landje met beperkte mogelijkheden. Als je dan perse je eigen zin wilt doorzetten "omdat je dat WIL" is iemand toch wat kortzichtig imo..?

easygoing

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:21

Het gaat mij niet om mij of mijn paarden ik neem alleen mijn beestje en mijn situatie als voorbeeld.
Het gaat mij wel om de gedachtegang van veel mensen. Waar is de tijd dat er nog naar mens en dier als individu gekeken word? Altijd die vreselijke hokjesgeest.

Overigens hoef ik niet te zeuren over dat ik nergens welkom ben met mn hengst want ik sta op een voor ons topstal en mochten we daar om wat voor reden toch weggaan dan weet ik net zulke goede stallen.
Nee dat zijn niet de 200 euro all in stallen nee maar je moet je sowieso afvragen of dat de beste plekken wel altijd zijn uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:23

easygoing schreef:
Wat je anders met een hengst moet als je er niet mee dekt? Nou uhmmm hetzelfde wat je met een ruin of merrie doet?

Hahaha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:30

Al heb je een goed opgevoedde brave hengst, de doorsnee pensionklant kan er niet mee omgaan (dat hij er is) en wordt er bang van. Daarbij moet een pensioneigenaar extra maatregelen treffen om zijn stal geschikt te maken.
Pensioneigenaar heeft daar vaak geen zin in, vandaar.

Daarbij ben je met een hengst ook gewoon beter af op een meer professionele stal, ik zou niet weten waarom je met je hengst graag tussen de pennymeiden en huisvrouwen met bijbehorende paarden zou willen staan?

Geen probleem toch, iedereen blij.
Einde discussie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:37

easygoing schreef:
Altijd die vreselijke hokjesgeest.

Overigens hoef ik niet te zeuren over dat ik nergens welkom ben met mn hengst want ik sta op een voor ons topstal en mochten we daar om wat voor reden toch weggaan dan weet ik net zulke goede stallen.
Nee dat zijn niet de 200 euro all in stallen nee maar je moet je sowieso afvragen of dat de beste plekken wel altijd zijn uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Je spreekt jezelf binnen een paar regels wel ontzettend tegen hoor... dus de 200 euro all in stallen slechte plekken noemen is geen hokjesgeest?
Mijn paard stond trouwens op een geweldige plek voor rond de 200 euro all in... inclusief binnenbak. Dus.
Op diezelfde stal staat trouwens ook een heel lieve sukkel van een hengst :')

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

Wendy schreef:
easygoing schreef:
Altijd die vreselijke hokjesgeest.

Je spreekt jezelf binnen een paar regels wel ontzettend tegen hoor... dus de 200 euro all in stallen slechte plekken noemen is geen hokjesgeest?
Mijn paard stond trouwens op een geweldige plek voor rond de 200 euro all in... inclusief binnenbak. Dus.
Op diezelfde stal staat trouwens ook een heel lieve sukkel van een hengst :')

Schrijf er ook bij dat de uitzonderingen daargelaten. plus dat ik wellicht moet aangeven dat ik in de randstad woon en je hier al blij mag zijn als je voor 200 ergens achteraf bij een boer in de bagger mag staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:49

Ik vraag me altijd af of mensen met bepaalde eissen ook wel eens aan de pensionstal houders kant gestaan hebben.
Ik heb zelf geen stal gehad maar ben wel actief begaan geweest in het runnen ervan.
Het was voor mij een enorme eye-opener hoe onbetrouwbaar mensen waren. Grote mooie verhalen en lovend over de plek die ze dan eindelijk gevonden hadden. Je beloofd wat aanpassingen voor ze te doen zodat alles goed loopt en 2 maanden later besluiten ze dat de stal verderop 50 euro goedkoper is......

Wat mij voor de hengetn kant van het verhaal ook zou weerhouden zijn mensen die hun hengst altijd maar op 1 plek gehad hebben en nu voor het eerst gaan verhuizen. Vaak wil zo'n voorheen brave sukkel zich dan de eerste weken enorm laten zien. Ik heb op die manier al meerdere mensen bang zien worden van hun hengst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:02

betadine schreef:
Ariatje, het gaat om de infrastructuur zoals vele stalhouders hier schrijven. Ben nog geen hengst tegen gekomen waarmee ik niet overweg kan dus als alle hengstenmensen nu al eens stoppen te denken dat ze de enigen zijn die een hengst aankunnen... Juist doordat ik veel met hengsten heb gewerkt weet ik dat ze meer gebaat zijn op een rustigere stal waar ze aan het einde van de gang of in een appart stukje gehouden kunnen worden. Veel hengsten staan jaren in de hal met voorbijkomende merries en dan kan het na 15 jaar de hengst plots te veel worden. Heb ik al 2x zien gebeuren. Beide hengsten waren geen dekhengsten. Is het wel eerlijk om de kat naast de melk te zetten en hem te verbieden van er op te reageren ? Snap echt niet waarom sommige mensen dit hun dier aandoen terwijl het dier nog in de verste verte niet intressant is voor de fok.
Heb niets tegen dekhengsten, maar wel tegen die pennys die kost wat kost een hengst willen om zich te bewijzen en daarna zeuren dat ze hiermee niet overal welkom zijn. Start dan zelf een hengstenstal op ipv te verwachten dat een ander het werk en de infrastructuur voor jou invult. Ik weet hier trouwens genoeg plaatsen waar je met een hengst kunt staan, maar dat zijn dan proffesionele stallen en ja daar betaal je voor en doe je niet wat je wilt. Ik zou er niet graag staan eerlijk gezegd. Zou enkel een hengst nemen als ik zeker ben dat ik hem kan bieden wat hij nodig heeft. Doe je toch ook als je een ruin of een merrie koopt ?

Dat vind ik ook niet echt een fijn leven. Die van ons staat in een gemengd gebouw en heeft geen last van de merries. Ook is het een misvatting dat hengsten apart gehouden moeten worden. Daar gaat het dus al compleet mis. Die van ons staat met een 3jr hengst. Zelf zet ik hem nog extra buiten met onze ruintjes of die van iemand anders die er goed bij past. Ze staan dan met 2, 3 of 4 paarden en hij heeft het prima naar zijn zin. Hij was het niet gewend, dus moest wel wennen.

De merrie eigenaren hebben er meer last van dat er een hengst staat, dan wij dat er merries staan. Maar dat zit grotendeels tussen hun oren, want als wij niet hadden gezegd dat hij hengst is, hadden de meesten het niet eens gemerkt.

Daarbij heeft mijn ruin toen hij jong was nog op merries gesprongen. Dat is ook niet goed en ging de stal destijds ook niet erg kundig mee om, nadat ik dat meerdere keren had aangegeven en het anders moest.

Meeste ongelukken en gedoe komt door paarden die juist tew einig buiten komen, niks gewend zijn etc etc.

Wij willen hem niet per se hengst houden, maar dat moeten we nog even zien wat we doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:18

Heb niet alles bijgelezen (gaat te snel) maar wil wel even iets verduidelijken over mijn post.

Wanneer ik op wedstrijd ga, dan ga ik er oprecht van uit dat iedereen zijn paard onder controle heeft. Dat geldt niet alleen voor mezelf, maar ook voor de personen met een ruin of een merrie. Wanneer een ander paard over de zeik gaat en ze geven als excuus "dat komt door die hengst" terwijl het beest niks doet? Nee, dan ga ik niet eventjes de inrijpiste verlaten zodat zij kunnen voortdoen en ik zogenaamd zonder inrijden de proef in moet. Als ik een heel seizoen meedraai in competitie en die persoon ook, beide in dezelfde proeven, dan zou ik bijna op de startlijst moeten kijken "oei die merrie is er weer, dan moet ik uit de piste". Dat klopt niet, dan word ik "gestraft" omdat die ander zijn hormoonbol niet onder de duim kan houden.
Uiteraard verlaat ik wel zelf de piste als ik merk dat mijn kerel een risico zou kunnen vormen door ongepast gedrag, maar dat is gewoon nog nooit van toepassing geweest. Ben doodsbang om overlast te bezorgen, dus zover laat ik het niet komen.

Bij onderlinge oefenwedstrijden hou ik wel rekening met het feit dat veel ruiters een stuk minder ervaring hebben, zeker (jonge) kinderen. Die laatste zitten dan te sterven van de stress, in de mate van het mogelijke hou ik daar dan zeker wel afstand van. Niet omdat mijn paard iets zou doen, wel omdat je ze lijkbleek ziet wegtrekken als mama/papa/instructie zegt "opletten, daar loopt een hengst, niet te kort bij".

@Ayasha: ik hou zeker wel rekening met mijn mederuiters. Ik erger me alleen dood aan het asociale gedrag dat je soms tegenkomt, en met een hengst onder je kont is dat nog minder praktisch. De doorgang versperren op wedstrijd, dwars stilstaan op de hoefslag en koffieklets houden, als je aan het losdraven bent snijden ze je de pas af en trekken ze de rem toe voor je neus om draf-halt te oefenen, rij je naar een hindernis om in te springen dan komen ze nét op de laatste nipper toch achter je hindernis door, op wandeling ben je aan het stappen en ze komen in galop langs achter voorbij zonder waarschuwing... Grijs haar krijg ik daarvan!

Positief is wel, omdat hij niet snel schrikt, dat ze de mijne vaak als bumper gebruiken wanneer een ander paard op hol slaat. Dat mag ook gewoon van mij, als ze mij maar even een seintje geven. Op wandeling is hij meestal ook de rustgevende bron voor jongere, minder ervaren paarden. Scheelt dat ik hou van nieuwe dingen uitproberen en hem dus met regelmaat meepak naar nieuwe locaties, hij kan buiten met vriendje, hij is merries in de buurt gewend. Dat doet enorm veel!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:20

Tja goede vraag! Ik liep er ook tegen aan bij zoeken van stalling voor mijn hengst. Ik wil niet dat ie 23 uur per dag op stal staan of altijd maar in zijn eentje, maar schijnbaar is dat de enige manier waarop veel stalhouders een hengst in pension willen nemen. Ook kreeg ik bij stallen nabellen de opmerking, tja ik wel best een hengst aannemen, maar mijn pensionklanten willen dat niet. Kennelijk is er nogal wat 'angst'.
Gelukkig heb ik een fijne stal gevonden, waar hij 24 / 7 buiten mag lopen, tussen vriendjes. Als ik geen stal gevonden had waar hij buiten mocht, had ik 'm idd ook laten castreren. Gewoon omdat ik hem een paardwaardig leven gun met veel sociaal contact en lekker veel buiten. Als ik hem dat niet zou kunnen bieden als hengst, maar wel als ruin, tja dan kies ik toch voor zijn welzijn (ook al is ie zo braaf en heeft hij ook fokpotentieel).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:12

superpony schreef:
Dat vind ik ook niet echt een fijn leven. Die van ons staat in een gemengd gebouw en heeft geen last van de merries. Ook is het een misvatting dat hengsten apart gehouden moeten worden. Daar gaat het dus al compleet mis. Die van ons staat met een 3jr hengst. Zelf zet ik hem nog extra buiten met onze ruintjes of die van iemand anders die er goed bij past. Ze staan dan met 2, 3 of 4 paarden en hij heeft het prima naar zijn zin. Hij was het niet gewend, dus moest wel wennen...

Niet alle hengsten zijn hierop even verdraagzaam als die van jou. Je hebt hengsten die echt uit hun stal proberen te klauteren en of zichzelf blesseren als er teveel merries voorbij komen en zoals in een eerdere post hierboven kan een hengst ook na 10 of 15 jaar plots veel meer last krijgen van die hormonen.
Een hengst die zich meer hengst gedraagt is niet per definitie slecht opgevoed. Dat is vaak afhankelijk van het ras en van zijn karakter. Denk dat velen zich hierop miskijken. Een PRE is door de eeuwen heen op karakter geselecteerd. Kun je van sommige warm of volbloeden niet zeggen. Daar heb je soms echt je handen aan vol als je veel stallen langs moet en dan mogen ze nog degelijk opgevoed zijn, ze zijn heus niet allemaal even gemakkelijk met merries in de buurt.

+ dat je moeilijk van een hele stal kunt verwachten dat ze weten waar je hengst staat en er dus geen merries voor gaan parkeren. Natuurlijk horen mensen er rekening mee tehouden, maar in de praktijk en met jonge kinderen enzo op stal zou ik daar niet zo blind op vertrouwen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:20

Dat onverwachte dat maakt het inderdaad het lastigst.
Een van de hengsten die ik goed kende was zo makkelijk dat hij van zijn tralie box naar een box met bovendeur mocht verhuizen (naast zijn dagelijkse weidegang met een andere hengst). Dat ging heel lang goed tot een van de merries zich in de bak erg aan het uitsloven was (niet zozeeer naar de hengst maar gewoon met de staart op de rug snurken), ineens besloot hij toen blijkbaar dat het toch wel een erg aantrekkelijk mokkel was en strong vanuit het niets uit zijn bovenluik.
Aangezien zijn doel al bepaald was, is het dan geen simpele taak om zo'n paard op dat moment op een veilige manier weer te pakken. Voor de eigenaar geen probleem, maar stel je voor dat zoiets gebeurd terwijl er alleen 15 jarige meisjes aan het rijden zijn, dan kunnen er toch wel erg vervelende dingen gebeuren.
Je moet dat soort dingen toch in je achterhoofd houden wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:36

Maar dat kan je ook hebben met een ruin die niet weet dat hij wat gewicht kwijt is. Komt weliswaar (veel) minder voor, maar het kan. Vind het persoonlijk zo een dooddoener "ja de ballen zijn er af nu istie niet gevaarlijk meer". Elke ruin kan het nog wel eens in de bol krijgen om de stoere piet uit te hangen. Net zoals er merries genoeg zijn die denken dat ze diva zijn.

Op dat vlak zijn hengsten net wel makkelijk. Men weet dat het een hengst is, dus vaak gaan ze er al een stuk consequenter mee om "want stel je voor dat...". Meestal toch. Dat heb je niet met merries en ruinen, mensen denken dat het wel niet zo'n vaart loopt en dan hebben ze alsnog onverwacht een hap of stel knieën in hun nek. Ik heb liever een goed opgevoede en eerlijke hengst dan een niet opgevoede en valse merrie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:59

Het punt is dat, zoals je zelf ook al zegt; dat veel minder voor komt. Het risico is dus simpelweg veel kleiner maar een onopgevoede ruin vergelijken met een opgevoede hengst is imo ook niet erg eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:17

Vanuit het standpunt als stalhouder? Waarom niet? Van een goed opgevoede hengst die zijn piel onder controle kan houden heeft niemand last, van een onopgevoede ruin die de grote jan uithangt en misschien in het land constant merries wil dekken wel. En dat weet je ook niet op voorhand, want een nieuwe klant met zo'n paard is lang niet altijd eerlijk daarover. Dan zit alsnog de hele stal met de gebakken peren en hinder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:19

In het algemeen. Als alle paarden goed opgevoed waren zou een stalhouder vermoedelijk ook geen hengsten weigeren.
Onopgevoedde hengsten zijn nu eenmaal een stuk irritanter dan onopgevoedde ruinen. Al is het maar omdat ze kunnen bevruchten.
Risico met hengsten is dus per definitie groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:24

Elk onopgevoed paard is irritant :P

Mijn merrie was een nachtmerrie voor mensen met een ruin. Die kon zo hengstig staan, dat zelfs de ruinen kierewiet werden als ze ging pissen in haar stal. Hoewel het verder echt een topdier was qua karakter, waren die hengstige periodes een hel. Zowel voor de paarden zelf, als voor mij, als voor alle andere eigenaren die er stonden en zeker voor de stalbaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:26

Maar een onopgevoedde hengst gaat door waar een onopgevoedde ruin/merrie stopt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:39

Ayasha schreef:
In het algemeen. Als alle paarden goed opgevoed waren zou een stalhouder vermoedelijk ook geen hengsten weigeren.

Geloof je dat nu echt ? Denk je dat hevig hengstengedrag alleen maar aan de opvoeding ligt ?
Stalhouders weigeren meestal hengsten omdat ze geen inrichting hebben voor hengsten. Je kunt niet elke hengst zomaar tussen de merries gaan parkeren en achter een staldeur van 1m10 houden. Zeker als er beginnerslessen gegeven worden kun je niet verwachten dat die kinderen weten dat hun lespaard hengstig is en dat ze niet moeten blijven hangen rond de hengstenstal. Ook qua paddocks en weide willen de meeste mensen hun ruin niet bij een hengst zetten. Ik wil dat voor mijn ruin ook niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:58

betadine schreef:
Ayasha schreef:

Geloof je dat nu echt ? Denk je dat hevig hengstengedrag alleen maar aan de opvoeding ligt ?
Stalhouders weigeren meestal hengsten omdat ze geen inrichting hebben voor hengsten. Je kunt niet elke hengst zomaar tussen de merries gaan parkeren en achter een staldeur van 1m10 houden. Zeker als er beginnerslessen gegeven worden kun je niet verwachten dat die kinderen weten dat hun lespaard hengstig is en dat ze niet moeten blijven hangen rond de hengstenstal. Ook qua paddocks en weide willen de meeste mensen hun ruin niet bij een hengst zetten. Ik wil dat voor mijn ruin ook niet.

Dat dus. Als er toevallig een hengst losbreekt en een merrie tegenkomt, dan loopt hij heus niet langs die merrie heen 'omdat hij dat heeft geleerd'. Onzin, bevruchting is gewoon overlevingsinstinct.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:09

betadine schreef:
superpony schreef:
Dat vind ik ook niet echt een fijn leven. Die van ons staat in een gemengd gebouw en heeft geen last van de merries. Ook is het een misvatting dat hengsten apart gehouden moeten worden. Daar gaat het dus al compleet mis. Die van ons staat met een 3jr hengst. Zelf zet ik hem nog extra buiten met onze ruintjes of die van iemand anders die er goed bij past. Ze staan dan met 2, 3 of 4 paarden en hij heeft het prima naar zijn zin. Hij was het niet gewend, dus moest wel wennen...

Niet alle hengsten zijn hierop even verdraagzaam als die van jou. Je hebt hengsten die echt uit hun stal proberen te klauteren en of zichzelf blesseren als er teveel merries voorbij komen en zoals in een eerdere post hierboven kan een hengst ook na 10 of 15 jaar plots veel meer last krijgen van die hormonen.
Een hengst die zich meer hengst gedraagt is niet per definitie slecht opgevoed. Dat is vaak afhankelijk van het ras en van zijn karakter. Denk dat velen zich hierop miskijken. Een PRE is door de eeuwen heen op karakter geselecteerd. Kun je van sommige warm of volbloeden niet zeggen. Daar heb je soms echt je handen aan vol als je veel stallen langs moet en dan mogen ze nog degelijk opgevoed zijn, ze zijn heus niet allemaal even gemakkelijk met merries in de buurt.

+ dat je moeilijk van een hele stal kunt verwachten dat ze weten waar je hengst staat en er dus geen merries voor gaan parkeren. Natuurlijk horen mensen er rekening mee tehouden, maar in de praktijk en met jonge kinderen enzo op stal zou ik daar niet zo blind op vertrouwen...

Ik heb eerder hengsten gehad en ken ook veel hengsten. Het probleem ligt toch echt wel meer bij de mens, dan bij het paard. De instelling bij western ruiters is wel degelijk anders. Dat heeft niet zozeer met het ras te maken, maar de meesten werken heel erg vanuit de horsemanship. Ik ken echt heel weinig mensen die problemen hebben met hun hengst. Rijden ook altijd samen met merries etc.

Wij staan op een stal met zo een 30/40 paarden. Iedereen weet waar de hengsten staan. Niet iedereen houdt er rekening mee. Voor ons staan regelmatig merries vast.

Onze hengst staat met een ander ras hengst samen. Ze spelen en doen samen vanaf dag 1. Nu in de winter staan ze op enkele meters van de paddock waar onze eigen merrie staat met onze ruintjes. Daar zijn beide hengsten niet mee bezig verder.

Hengsten kunnen wel degelijk goed samen staan. Het zijn de mensen die hengsten uit voorzorg uit elkaar halen of castreren. Dat is ze zo jarenlang aangeleerd. In Nederland is de opfok ook echt niet geweldig.

Een hengst blijft een hengst, maar goede opvoeding is wel degelijk de basis. Je moet alleen heel consequent zijn. Paarden willen altijd weten waar ze aan toe zijn, of het nou een ruin of merrie is.

En willekeurig merries en ruinen bij elkaar op een relatief klein stuk, gaat ook vaak mis. Veel stallen hebben ze ook gescheiden, dus daar heb je dat al.

Onze ruin is 17 en de shet ruin ook. Zij staan dag en nacht met de merrie van 22. Het gaat super goed, maar de merrie is wel wisselvallig. Mijn ruin kan daar soms slecht mee omgaan. De shet is daar iets duidelijker in en krijgt meer respect van de merrie.
Mn ruin met de hengst hebben het direct uitgemaakt hoe en wat. Mijn ruin is iets te lief voor hem en dan gaat de hengst wat langer door. De shet zet hem direct terug, net als de fjord van een stalgenoot. Die speelt ook heel erg met hem. Als mensen hoort dat niet heel anders te zijn. respect moet je wel opeisen.

Dat hengsten lastig zijn, komt vaak al vanaf hun veulen tijd en mensen die het allemaal te schattig vinden. Maar over het algemeen is een hengst heel prettig werken voor de kundige ruiter. Kijk maar naar wat er goed presteert.

Neemt niet weg dat paarden samen horen te staan en als dat niet kan, of een paard komt op stal, dat castreren bij een hobby paard dan d beste optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:15

Ayasha schreef:
Maar een onopgevoedde hengst gaat door waar een onopgevoedde ruin/merrie stopt.

Niet volledig mee eens. Een onopgevoede hengst gaat onder invloed van testosteron waarschijnlijk wel bruusker te werk, maar dat hij doorgaat waar merries en ruinen stoppen? Dat zou ik toch niet met zekerheid durven zeggen, zeker niet als je een alfamerrie treft. Integendeel, als zo'n dame er heilig van overtuigd is dat jij moet oprotten, dan geloof ik graag dat die met even harde wapens gaat strijden voor haar positie of haar eigen hachje als een hengst. Het gaat om macht, en we weten allebei denk ik wel dat menig alfamerrie serieus uit de hoek kan komen als ze haar plek wil opeisen en bevestigen. Dan zouden hengst en merrie wel eens evenwaardig kunnen zijn hoor.

Ivm huisvesting: ik denk dat het in Nederland zelfs nog beter geregeld is qua omheiningen en spul dan hier in België. Enorm veel weides hebben nog prikkeldraad, of gewoon 2 lintjes van 1m hoog. De enige stallen waarvan ik weet dat ze echt een hoge, hengstproof omheining hebben zijn de privéstallen of de plekken waar de staluitbaters zelf hengsten hebben en deze op wedstrijd uitbrengen. En dan nog laten ze die meestal castreren. Particulier en manège is inderdaad amper voorzien daarop.