Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:06

Ach, een paar uurtjes op het gras durf ik wel aan wat koliek e.d. betreft.
Althans, als het hard genoeg is zodat ze het niet kapot trappen anders hebben ze toch echt pech :(:)

En over de bevroren grond lopen ze hier ook wel, doen ze maar een beetje voorzichtig :)

Ze zijn het hier gewend om altijd buiten te scharrelen dus de grasjes langs de kanten zijn geleidelijk kouder geworden en de kuilen geleidelijk harder :) En ze hoeven er niet te lopen: kunnen prima in en rond de stal op de verharding blijven lopen, daar hebben ze in principe alles dus het is echt eigen keuze en als ze het niks vinden dan blijven ze er maar lekker weg :P

Zou wel nodig een flinke laag nieuw zand op de paddock bij moeten want het grote deel is wel erg nat.
Wel fijn trouwens om te lezen dat dat zelfs op gedraineerde zandgrond ook zo is :)

Zoiets lijkt me ook wel praktisch janne :j Is voor mij echt het minste dat ik zou willen, een klein balkonnetje aan de stal zodat ze zelf wat keuze hebben. Ik vind het niet alleen fijn voor de paarden dat ze de keuze hebben maar vooral ook voor mezelf dat ze het lekker zelf regelen, goed voor mijn gemoedsrust :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:13

Kristelhans; klopt, wij hebben elkaar wel eens op wedstrijden gezien. Ik heb Beer wel een aantal keer gekeurd volgens mij.

Het is mij wel eens opgevallen dat alle paarden bij mij ook even gaan mesten als ik toch al aan het uitmesten ben, dat doen ze dan bijna allemaal even.
Hoevaak mesten jullie trouwens uit? Ik ben er echt neurotisch in geloof ik, ik mest mimimaal 3x per dag uit (in ochtend, als ik terugkom van werk en 's avonds laat). Ik merk dat ze de boel veel meer door elkaar lopen / versmeren anders in de inloopstal. Als ik dan vaak even de mest weghaal word het minder 'vertrapt' in het vlas.
Toen ik vroeger 'gewone' boxen had meste ik gewoon 1x daags uit (en stonden ze de hele dag ook buiten, dus dan bleef de stal schoon).

Ik heb trouwens in de stallen 5 cm dikke rubber matten (van die 1x1 matten) en daarop vlas. Op de spuitplaats heb ik die matten ook. Het zijn al oude matten die ik gratis kon ophalen ergens (mazzeltje!), erg water-doorlatend zijn ze niet meer maar dat is ook niet zo erg. Op de spuitplaats heb ik wat gaatjes gemaakt in de mat ter hoogte van het putje.

pmarena

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:20

Zo da'ss zeker mazzel zeg, die matten zijn best duur...dat is ook welke wij hier hebben liggen in de nieuwe stal :)

Hier hebben we niet echt een schema ofzo, we halen gewoon mest weg wanneer het uitkomt. In principe allebei 1 keer per dag. Maar dat kan heel wisselvallig zijn hoor, ik doe het ook wel eens meerdere keren per dag een paar drollen, of een drukke dag een keer niet...maar dan veeg ik het 's avonds wel even langs de kant want idd. ze vertrappen het flink in de stal.

Je kan ze dan beter grijpen als ze nog intact zijn :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:21

Ik mest normaal gezien 1x per dag tenzij ze zoals nu enkel in de stallen en afdak kunnen (en nu ik vakantie heb) 2x per dag.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:26

Wat een leuk topic om te volgen. Ook wij hebben de knoop doorgehakt en het huis in het Westen te koop gezet zodat we straks een plekje terug kunnen kopen waar de meiden aan huis staan. Het rondkijken op Funda vinden we al een feest, lekker fantaseren over hoe het er straks uit gaat zien. Wat wij ons afvragen is of we beter naar een huis kunnen kijken waar de stallen e.d. al bij zitten of dat we ook kunnen kijken naar een plek waar het allemaal nog gerealiseerd kan worden. Het laatste lijkt ons het fijnste omdat we het dan helemaal op onze manier kunnen gaan inrichten, maar hoe lastig zijn gemeenten met het afgeven van vergunningen voor stallen en het plaatsen van een rijbak? Onze voorkeur zou uitgaan naar een ruime inloopstal met een deels verharde uitloop voor 3 paarden en daarnaast een losse box mocht een paard de ziekenboeg in moeten. We doen in ieder geval hier al leuke ideeën op!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:34

Ja Carola, dan had ik toch de goeie voor me! :D Hoi! Volgend jaar mag je Beer vast weer keuren, heb een fanatiek programma in mijn hoofd! :P Arm peerd.

Ik mest iedere dag de stallen uit en de weide ook en als ze in de paddock hebben gestaan (zoals straks) dan die ook. We hebben vlas in de boxen en Beer is heel keurig maar Viola (mijn project) is echt een ranzig wief! :;) :x

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:39

Louise, ik woon op het randje van de gemeente Dalfsen (tegen Ommen aan) en daar was een vergunning voor de stal niet nodig. Ook geen meldingsplicht maar dat hebben we wel gedaan omdat de regels soms best onduidelijk zijn. Ik heb gebeld met de gemeente voor we een bod op dit huis deden om te kijken of we mochten uit- en bijbouwen en hoeveel dat dan mocht zijn. Hier was dat afhankelijk van de grootte van het hele perceel (meer dan 1 hectare) dus dan mag je ook meer bijbouwen. We hadden al een bijgebouw en we hebben in dezelfde stijl bijgebouwd (zwart, gepotdekseld hout en oranje pannen en witte kozijnen (die nog geschilderd moeten worden. :P ) )

De meneer van de gemeente had een mooie kavelkaart met bouwgrenzen en daar konden we dus goed zien waar we mochten bouwen en na navraag wisten we ook hoe groot het mocht zijn. We hebben ook de vergunningscheck ingevuld online en dat was ook wel verhelderend. Omdat wij binnen de bouwgrenzen van onze kavel bleven en binnen de hoeveelheid m2, hoefden we geen vergunning aan te vragen. Dit is even simpel gezegd want je moet bijv hier achter de rooilijn blijven, de dakgoot mag niet hoger dan 3 meter zijn, je moet een meter uit je bouwgrens blijven, etc.

Google eens op vergunningscheck bij de gemeente waar je een huis op het oog hebt, wellicht schept dat wat helderheid.

edit; er wordt ook nog eens onderscheid gemaakt tussen uitbouw en bijgebouw. Wij mochten dus en uitbouwen (woonhuis) en bijbouwen (schuren)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:45

Stal mest ik s morgens, paddock laat in de middag, voor het donker wordt en de wei mest ik niet uit. Gewoon tractor met eg erachter en daarna maaien, dan heb je het minste last van onkruid.
Nu komen ze niet meer in de weide.
Had vandeweek de bak mooi vlak gekregen, dus nu lopen ze in de bak. In de paddock wil ik bijhet stuk wat verhard is en waar de slowfeeder staat de overgang naar het zand nog van die paddockmatten hebben. Dat stuk is het enigste stuk wat te nat en te diep wordt met nattigheid. De rest blijft wel goed...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:50

Louise; vergunningen zijn heel erg afhankelijk per gemeente. Wij hebben helaas nogal een lastige gemeente, dus vergunningen hebben lang geduurd. Ze controleren ook streng, dus we durven ook niets zonder vergunning.
Nu zijn we al een paar maanden bezig voor een vergunning voor een 20x60 eb en vloed bak.

Wij zijn met de hele boerderij verhuist (uitgekocht van vorige plek), en werkelijk álles hebben we opnieuw gedaan. Nieuwe stallen voor het vee, nieuw huis gebouwd, nieuwe paardenstallen, enzovoorts. Heel veel werk (mn vergunningen), maar wel heel leuk en we hebben nu alles (bedrijf, huis, stallen) precies zoals we willen.

Kristelhans, leuk dat je veel gaat starten! Ik weet alleen niet of ik veel ga keuren, want ik ben nogal druk met mijn eigen paarden (nu 2 wedstrijdpaarden ipv 1, én een drachtige fokmerrie).
Wij hebben onze stallen ook gepotdekseld, ik vind dat zo mooi staan! Heb je ook foto's van jullie plekje?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:52

DubbelDun schreef:
@urielle: mij reuze mee. Ik meen dat ik voor 7 elementen (4 hoek, 1x 2 en 2x 1 m) iets van 1300 euro kwijt was (inkl. bezorgen/plaatsen). Die hoekelementen waren ook flink aan de prijs ivm de andere stukken. Ook zijn kleinere stukken in verhouding duurder dan langere stukken.
Vooraf heb ik nog wel door de loonwerken een gat laten graven en egaliseren, maar dat was ook iets van 75 euro. Zelf heb ik van omgekeerde grindtegels de bodem er in gelegd en de kieren gepurt.
De buren hebben hem dieper laten zetten en kiepen gewoon de krui er boven in. Die hebben 2 L=elementen (bij mij is alles L) en 2 | elementen om de boel af te sluiten aan de voor en achterkant. Door het zand aan de buitenkant blijft de boel aangesloten staan.

Wauw dat had ik veel duurder verwacht! Ik ga ook eens offertes opvragen, ik wil rond februari of maart een mesthoop laten maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:57

Als ik de kans zou hebben om opnieuw iets op te zetten zou ik het ook wel doen omdat door de jaren heen zijn de inzichten toch een stuk veranderd.

Kunststof stallen lijkt me erg mooi, maar ik ben bang dat het erg gaat verkleuren en/of kromtrekken.

Uitmesten doe ik 1x per dag, hooguit haal ik de drollen voor de nacht nog een keer uit de stal als ze eerder naar binnen zijn gegaan.

Met sneeuw is het altijd gokken waar ze buiten liggen; het is net eieren zoeken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:00

@urielle: ik heb toen een klein onderzoekje gedaan en een (gebruikte) ijzeren container van 2,4x6 had me inkl. plaatsing iets van 1000 euro gekost + dat die na een jaar of 7 doorgeroest weggehaald zou moeten worden (kassa!! ).
Ik ben erg blij met mijn mestputje :D

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:09

Bedankt voor de tips! Zullen voor het uitbrengen van een bod eerst contact opnemen met de gemeente. In de tussentijd lees ik de tips hier mee die we straks hard nodig zullen hebben :)*

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:12

Dubbeldun: heb je moeten betalen voor het verwijderen van een container? Wij hebben daar juist flink geld voor betaald gekregen (oud ijzer brengt best nog wat op!!!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:18

Maar het uitgraven en ophalen niet :D en ik had ook gewoon geen zin in die hele toestand. Dus de 'vastigheid' van een betonnen put beviel me ook beter :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:31

Ik ben juist heel blij met mijn plastic stallen, ze vreten er niet aan, veert een beetje mee, geen onderhoud.
En heb geen last van verkleuren of kromtrekken gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:33

@fokfanaat: hoelang staan ze al en staan ze vol in de zon ??
Ik ken nl stallen bij een manege in de buurt (groene) en dat ziet er echt niet uit zo verkleurd zijn ze.
Het 'geen onderhoud' was ook wat mij aansprak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:50

Hoe lang heb je ze al staan fokfanaat?
Mijn zus heeft ook net zwart kunststof geplaatst. Kennis heeft hout maar die zijn toch al op aardig wat plekken verkrast en aangevreten. En die zijn heel netjes op hun spullen maar ik ken mezelf, ga niet elk plekje bij oliën. Dus kunststof it is

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:50

Leuk en handig topic! :j

Zelf hebben we 2 stallen aan huis met een paddock in Rotterdam.
Nou ja, we zijn een grensgeval: dijkhuisje staat in Rotterdam, de 'tuin' met de stal is Barendrecht.
Wij hebben de paarden dus echt in de achtertuin staan en buren die echt gek op de paarden zijn.

Onze Tom en kleine stalgenoot staan de hele dag buiten en 's nachts lekker op stal in de winter en
's zomers gaan ze naar een huurwei voor enkele maanden.

Nu baal ik wel door de sneeuw...
Het was gisteren eerst goede sneeuw, daarna natte sneeuw en dat is nu 1 aangevroren koek geworden in de paddock... :(
Paardjes lopen heel voorzichtig en je hoort de ijskoek breken onder de hoeven, maar ff lekker door de sneeuw rennen zit er nu dus niet in.
Ach, het is maar voor een paar dagen (hoop ik echt!) en we hakken zo veel mogelijk kapot, zodat er weer zand te zien is.
Nog meer mensen met winterse ongemakken en hoe lossen jullie dat op?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:54

Ik mest ook iedere dag alles. Om 6.00 voordat ik naar mijn werk ga gooi ik de wei open. Dan schuif ik met een sneeuwschuiver de inloopstal aan. Na het werk mest ik de wei en na het eten de paddock en de stapel mest uit de inloopstal.

Nu het zo vroeg donker is lukte het niet om de wei met licht te mesten. Dus heb ik mijn kruiwagen gepimpt!
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:59

Ik heb in mijn staldeuren ook van die kunststof planken, bevalt erg goed! (Binnen en buiten) . Die staan nu vijf jaar ddenk ik.

Net geplaatst

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:04

Ik heb even wat foto's vanaf m'n telefoon opgezocht dus hoop dat ik de goede teksten bij de juiste plaatjes heb.. Lastig vanaf de telefoon!

De stal met boze Viola omdat ik niet snel genoeg voer.. We moeten de randjes nog zwart maken..
Afbeelding

Uitzicht over de wei vanaf huis, voorannruime paddock, 30 cm zand rondlopend om het droog te houden.
Afbeelding

Paarden met regen in de paddock, natter dan dit werd t niet.
http://instagram.com/p/xC0nI2C5_K/
Afbeelding

In de paddock met mooi weer.
Afbeelding

Ik doe niks aan winterse toestanden behalve de waterbakken open houden en genieten, hier ligt nu geen sneeuw maar doorgaans rijd ik dan lekker in het bos, Beer vindt het fantastisch en is heel vast ter been, Viola gaat het hopelijk ook leuk vinden, die hebben we nog maar een klein half jaartje.
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 28-12-14 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:04

Die kruiwagen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:09

Goed idee, maar ik kan altijd overdag uitmesten tegenwoordig :) Vroeger heb ik met een lampje op het hoofd uitgemest of werkte om de dag zodat ik altijd licht had om uit te mesten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:15

Vind de kruiwagen geweldig :D
Hier geen sneeuw, maar als er wel sneeuw ligt, gaan ze gewoon naar buiten. Heb in alle jaren dat we hier nu wonen nog maar een paar keer meegemaakt dat het echt gevaarlijk was door ijzel en we ze dus aan de hand lieten stappen op ons pleintje achter de stal, na strooiene ne schoonmaken..
Verder hebben we dus altijd wel een stuk vlak genoeg voor als het vriest. Bak en paddock zijn apart en de bak is gedraineerd, dus weinig last van water...