Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:45

dat gaat ook prima Maartje, maar dan moet ie wel eerst op adem zijn en niet meer zweten. Als ie op de huid droog is is het goed, dat de haren aan de buitenkant nog nat zijn geeft niet.

Wij stappen idd heel lang uit als ze helemaal nat bezweet is, een zweetdeken gebruik ik niet dan

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:49

Hier ook naaktlopers gehad. Vond ze dan wel erg nat met rijden in binnenbak (verenigingsles). Wedstrijden was hij al op na de 1e proef.

Ik ben wel voor. Maar kwam ook bovrnstaand nadeel tegen.
Nu Nog 1 naaktloper. Die doet het er wel erg goed op.

max66

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:52

hier hetzelfde Knert, verenigingslessen in binnenbak en enorm zweten (bij die van mij ook deels door de stress, net begonnen met de lessen , paard vindt het nog erg spannend).
Ze is dan nat bezweet van puntjes van d'r oren tot aan het puntje van de staart en alles er tussen in :D

Daarom stappen wij ook lang uit, echt tot ze bijna droog is ...

Ik vind het nadeel toch echt niet groot genoeg om dan maar te scheren en dekens op te doen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:06

Ik vind het echt leuk om te lezen hoe veel mensen die ook rijden er toch voor kiezen om geen deken op te doen. Een van onze merries heeft ook echt een enorm pak met haar in de winter en aangezien het een lekkere drukke donder onder het zadel is is zij ook gauw nat van het zweet. Ik stap haar ook altijd goed uit maar doe dan toch daarna een zweet deken op ze gaat dan wel weer naar buiten. Zodra ik ze dan weer binnen zet gaat de deken weer af.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:11

iedereen doet het dan toch weer anders.... Hier dus geen zweetdeken maar gewoon de wei op.

Ik probeer iig zo lang mogelijk zonder deken te doen. Als ik merk dat ze te veel energie moet steken in het warm houden, dan doe ik wel een deken op hoor (oudje van 21, maar nog volop aan het werk). Vorig jaar om deze tijd had ik al lang een deken opliggen, maar ik heb me verdiept in de werking van de vacht en kijk nu dus hoe het zonder deken gaat. Nadeel is wel dat ze niet echt schoon meer te krijgen is (schimmel) :D Jammer dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:27

max66 schreef:
hier hetzelfde Knert, verenigingslessen in binnenbak en enorm zweten (bij die van mij ook deels door de stress, net begonnen met de lessen , paard vindt het nog erg spannend).
Ze is dan nat bezweet van puntjes van d'r oren tot aan het puntje van de staart en alles er tussen in :D

Daarom stappen wij ook lang uit, echt tot ze bijna droog is ...

Ik vind het nadeel toch echt niet groot genoeg om dan maar te scheren en dekens op te doen.

Als de mijne zo nat is zou ik uren moeten uitstappen voordat ie droog is. Maar wat ik nog vervelender vind is dat hij het blijkbaar zo warm heeft gehad tijdens het werk.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:29

Ik heb wel de indruk dat ze onder een zweetdeken minder snel droog zijn dan zonder. Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Als ik ze vroeger (vorige jaren niet geschoren) onder een zweetdeken zette na het uitstappen, was haar nek sneller opgedroogd ten opzichte van haar lijf. Dit was nog steeds nat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:30

Mijn fjord had het warm gister in zijn stal. Heeft al een dik pak haar en staat zelfs in een buitenstal.
Hij was toch een beetje aan het zweten.

Zweetdeken bij een ongeschoren paard heeft niet veel zin.
Kun je beter wat stro pakken en zelf droogwrijven.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:33

Kan dat liggen aan het type zweetdeken? Bij mijn nieuwste deken liggen er allemaal druppels op na een kwartier en paard is dan bijna droog.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:41

ik heb wel eens een zweetdeken gebruikt en wat je dan ziet is dat er aan de buitenkant condens/druppels komen te liggen.
Dit is hetzelfde als wat de vacht doet, transporteert het vocht naar de buitenkant. Imo heeft een zweetdeken daarom geen zin.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:53

Het heeft wel zin, want je paard is dan toch sneller droog.

Bovendien heeft niet iedereen stro (wat ik overigens totaal niet vindt werken :+ )

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:59

Jildau: het type? Zou misschien wel kunnen, of misschien ook de ouderdom en hoevaak het al gewassen is enzo? Misschien speelt dit allemaal wel een rol.
Bij mij liggen er ook druppels op, maar haar nek was toch altijd sneller droog. Misschien werkt mijn zweetdeken niet goed meer door het vele wassen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:02

Mijn huidige paard heb ik al 18 jaar en is nog nooit geschoren. Wil ik ook niet, want ze heeft haar vachtje nodig om zich warm te houden met haar 24/7 mogelijkheid om buiten te lopen.
Ik gooi ook geen deken erop, behalve als het nodig zou zijn.

Een zweetdeken wordt alleen gebruikt als ze ernstig bezweet is, maar ik vind ook dat met stro drogen niet echt werkt. Ik pak liever een paar oude handdoeken om haar te drogen. Dat werkt veel beter.

In haar hele leven maar 1 keer een gewone staldeken opgegooid, omdat ze zo dom was geweest om midden in de blubber te gaan staan terwijl het ijzelde. Toen bibberde ze zo erg dat ik haar warm eten heb gemaakt, gedroogd, zweetdeken erop, stro eronder, nog een wollen deken erover en dik stro onder haar in en flink hooi gevoerd.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:34

Dat durf ik niet te zeggen of ze zonder sneller droog zijn gebruik ze alleen in de winter en ik heb dan dekens met hals vind haar op zich altijd wel snel droog. Ik heb met het rijden niet het idee dat ze het heel warm heeft en daarom gaat zweten want ze heeft altijd energie voor 10 of het nou zomervacht of wintervacht heeft. Een ding weet ik wel met een dek maak ik haar niet blij want ze als ze de kans heeft (vergeet soms de banden achter wel eens) heeft ze hem heel snel uit :D .

Er zit wel een groot verschil in vacht bij onze paarden. Wat me vooral opvalt is dat de merries die drachtig zijn en merriebrok krijgen minder vacht aanmaken. En ook toen onze ruin nog hengst was veel minder vacht had. Bij de veulens is het ook veel verschil we hebben nu een half broer en zus op stal en de een zit nog vrij dun in zijn vacht terwijl de ander echt een teddy is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:56

Vandaag toch maar een dekentje gepast... Niet om gelijk op te leggen maar wel als het bijvoorbeeld érg vies/nat weer is om naar buiten te gaan. Dan lijkt het beter dat je ze een regendeken oplegt, dan wel eentje dat gevoerd is, 100-200 gram bijvoorbeeld. Zou dat dan compenseren met hun vacht die ze dan normaal omhoog zouden zetten?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:16

Als je een paard meteen na het rijden een zweetdeken oplegt, is dit dan niet veel te warm voor je ongeschoren paard? Ik heb het ook nog wel even warm na het sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:17

dorientjuh schreef:
Als je een paard meteen na het rijden een zweetdeken oplegt, is dit dan niet veel te warm voor je ongeschoren paard? Ik heb het ook nog wel even warm na het sporten.
.

Dat vroeg ik me ook al af, naar aanleiding van dat onderzoek dat ik eerder aanhaalde. Daarin zag je dat de lichaamstemperatuur van ongeschoren paarden flink omhoog ging tijdens de arbeid, en dat die paarden met een zweetdeken op de eerste 30 minuten nauwelijks afkoelden.

Ik vroeg me af: zou zo'n deken juist goed zijn, omdat de afkoeling dan heel geleidelijk gaat? Of zou het net zoiets zijn als 10km hardlopen in een warm skipak en daarna bijkomen met een fleecetrui over dat skipak? :?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:45

safina schreef:
dorientjuh schreef:
.

Dat vroeg ik me ook al af, naar aanleiding van dat onderzoek dat ik eerder aanhaalde. Daarin zag je dat de lichaamstemperatuur van ongeschoren paarden flink omhoog ging tijdens de arbeid, en dat die paarden met een zweetdeken op de eerste 30 minuten nauwelijks afkoelden.

Ik vroeg me af: zou zo'n deken juist goed zijn, omdat de afkoeling dan heel geleidelijk gaat? Of zou het net zoiets zijn als 10km hardlopen in een warm skipak en daarna bijkomen met een fleecetrui over dat skipak? :?

Mijn Haflinger is ongeschoren, heeft een wollige ondervacht maar niet extreem.
Zweet wel redelijk met rijden, maar daarna 30 minuten zweetdeken erop (die trekt heet ergste vocht uit de vacht) dan is hij droog genoeg om verder (zonder andere dekens) te blijven staan....
Bij ons werkt het dus prima, hoewel de zweetdeken misschien ook voor ons gevoel is en het prima zonder zou kunnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:03

Ik vraag me zeer af van wat voor soort materiaal de zweetdekens gemaakt zijn. Fleece ademt niet waardoor het inderdaad zo kan zijn dat het paard nat blijft. Wol heeft wel de eigenschappen zoals Jildau aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:09

Heleennn schreef:
Vandaag toch maar een dekentje gepast... Niet om gelijk op te leggen maar wel als het bijvoorbeeld érg vies/nat weer is om naar buiten te gaan. Dan lijkt het beter dat je ze een regendeken oplegt, dan wel eentje dat gevoerd is, 100-200 gram bijvoorbeeld. Zou dat dan compenseren met hun vacht die ze dan normaal omhoog zouden zetten?

Nou, afgaande op dit artikel zou ik dat niet zomaar doen: http://www.thehorse.com/articles/34770/ ... ing-basics

Hierin wordt kort samengevat verteld dat paarden met hun wintervacht een isolerende pluislaag aanmaken. Een paar dagen een deken erop en de pluislaag is weg. Dus ze zeggen: als je er een deken oplegt, kan je niet meer terug. Dan zit je een hele winter aan dekens vast.

Vermoedelijk komt het ook daardoor dat mijn ene pony, die dit jaar voor het eerst tot half augustus onder een eczeemdeken heeft gelopen, niet meer zo'n dikke pluizenvacht heeft als vorig jaar. De aanmaak van de vacht begint al na de langste dag. Het zou best kunnen dat die eczeemdeken toch op de een of andere manier wat van die pluisvorming heeft platgelegd, denk ik.

Wat ik trouwens ook fascinerend vind is dat ze zeggen dat paarden die van een koud klimaat naar een warm klimaat gaan, er enkele jaren over doen om zich aan te passen. Ze maken dus nog enkele jaren meer wintervacht aan dan paarden die dat warme klimaat al langer gewend zijn. Dus blijkbaar kost zo'n aanpassing best veel tijd. Andersom, van warm naar koud, misschien ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:12

Iris82 schreef:
Ik vraag me zeer af van wat voor soort materiaal de zweetdekens gemaakt zijn. Fleece ademt niet waardoor het inderdaad zo kan zijn dat het paard nat blijft. Wol heeft wel de eigenschappen zoals Jildau aangeeft.

wat maakt dat je de dat fleece niet ademt? Vocht kan toch gewoon door fleece naar buiten?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:29

Ik vind het nog steeds best lastig hoor, een bloot paard buiten. Ze staat nog steeds dag en nacht buiten en met dit weer vind ik het lastig. Niet afgelopen nacht, maar de nacht ervoor heb ik haar een dekentje op gelegd (0 gram Wug) maar de volgende dag waren ze beiden wat vochtig eronder. MIsschien omdat ze teveel haar hebben en toch wat zijn gaan zweten? Anyway, afgelopen nacht dacht ik dat het droog was, maar niets was minder waar. Rond 4 was het gaan regenen. Een goede generale repetitie want ze stonden bloot. Maar geen greintje pijn, oke, ze is wat nukkiger, maar haar vacht doet het goed!! Ze heeft een uurtje op stal gestaan vanmiddag, even droog aan het hooi, maar toen weer naar buiten. Net bij ze geweest, en eigenlijk was ik van plan ze binnen te doen vanwege de natte paddock (niet droog liggen, ze kan wel droog staan op de matten maar daar ligt ze nooit, eet (en poept) ze alleen. Maar nog steeds niets te zien van eventueel koud zijn, even ene thermometer gepakt en ze was mooi 37.8 dus ze blijven mooi buiten.

Ik ben blij dat ze het zo goed doet qua vacht! Jaren terug ben ik met dekens begonnen omdat ze het te koud kreeg en veel warmte verlor. Met regen stoomde ze je tegemoed, en sneeuw bleef ook niet liggen. Ze was snel stijf, en had het snel koud. Dus toen met dekens begonnen. Afgelopen zomer tijdens flink slechte dagen had ze het ook zwaar, maar de afgelopen maanden zijn super geweest. Niet te nat weer, wel wat kouder, en heeft ze de mogelijkheid gekregen een flinke vacht te krijgen (wat je voor haar flink kan noemen, in vergelijking met mijn shet is het niets) die toch goed waterdicht lijkt te zijn. Mijn tuig is ook na elk ritje overal wit, teugels, singels... hoop huidvet. Een goed teken want ze dat miste ze ook!! Sinds vorig jaar een aantal keren bij Laarakkers geweest, mede voor dat huidvet probleem, en blijkbaar heeft dat toch een hoop verschil gegeven :)

Lekker in haar blote kont, met een onbeperkte berg hooi. Hopelijk blijft het tussendoor steeds even droog zodat ze ook droog kan blijven liggen in het zand. Anders komt ze wel naar binnen. Ben benieuwd of we bloot de winter door kunnen :)

Mocht ze zwaarder in training komen gaat ze mogelijk wel onder deken, maar nu zit ik niet aan haar spieren in flinke mate (licht opbouwend na blessure) dus kan het wel bloot (anders heeft ze snel spierpijntjes).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:30

Iris82 schreef:

Ik heb twee fleecedekens, waar je aan de buitenkant dus een witte waas op ziet komen (condens).
Waar ik het dus voor gebruik (ergste vocht uit de vacht trekken in dat half uurtje) volstaat dit prima.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:15

Ik heb twee arabieren en een shet en ook bloot. Als de vachten nog dikker worden scheer ik hun buiken kaal zodat ze hun warmte goed kwijt kunnen. Ze staan overdag nu uur of vijf buiten (ligt aan t weer, soms langer en bij erge regen korter) en rest op stal met onbeperkt hooi. Ik wil liever geen dekens, vindt t vies en onhandig en ben geen zware trainer.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:44

Die van mij hoef ik nu echt geen deken op te gooien. Wat mij betreft mag het voor zijn comfort nog wel wat kouder worden. Het is nog een veulen, dus er komt alleen een deken op als het echt heeeeel bar gaat worden en/of als hij ziek is. Hij staat in ieder geval nog te zweten met die berenjacht van hem. Als hij later groot is en hij evt. geschoren moet worden dan uiteraard wel een deken.