Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
max66 schreef:hier hetzelfde Knert, verenigingslessen in binnenbak en enorm zweten (bij die van mij ook deels door de stress, net begonnen met de lessen , paard vindt het nog erg spannend).
Ze is dan nat bezweet van puntjes van d'r oren tot aan het puntje van de staart en alles er tussen in![]()
Daarom stappen wij ook lang uit, echt tot ze bijna droog is ...
Ik vind het nadeel toch echt niet groot genoeg om dan maar te scheren en dekens op te doen.
dorientjuh schreef:.Als je een paard meteen na het rijden een zweetdeken oplegt, is dit dan niet veel te warm voor je ongeschoren paard? Ik heb het ook nog wel even warm na het sporten.
safina schreef:dorientjuh schreef:.Als je een paard meteen na het rijden een zweetdeken oplegt, is dit dan niet veel te warm voor je ongeschoren paard? Ik heb het ook nog wel even warm na het sporten.
Dat vroeg ik me ook al af, naar aanleiding van dat onderzoek dat ik eerder aanhaalde. Daarin zag je dat de lichaamstemperatuur van ongeschoren paarden flink omhoog ging tijdens de arbeid, en dat die paarden met een zweetdeken op de eerste 30 minuten nauwelijks afkoelden.
Ik vroeg me af: zou zo'n deken juist goed zijn, omdat de afkoeling dan heel geleidelijk gaat? Of zou het net zoiets zijn als 10km hardlopen in een warm skipak en daarna bijkomen met een fleecetrui over dat skipak?
Heleennn schreef:Vandaag toch maar een dekentje gepast... Niet om gelijk op te leggen maar wel als het bijvoorbeeld érg vies/nat weer is om naar buiten te gaan. Dan lijkt het beter dat je ze een regendeken oplegt, dan wel eentje dat gevoerd is, 100-200 gram bijvoorbeeld. Zou dat dan compenseren met hun vacht die ze dan normaal omhoog zouden zetten?
Iris82 schreef:Ik vraag me zeer af van wat voor soort materiaal de zweetdekens gemaakt zijn. Fleece ademt niet waardoor het inderdaad zo kan zijn dat het paard nat blijft. Wol heeft wel de eigenschappen zoals Jildau aangeeft.
Iris82 schreef:Ik vraag me zeer af van wat voor soort materiaal de zweetdekens gemaakt zijn. Fleece ademt niet waardoor het inderdaad zo kan zijn dat het paard nat blijft. Wol heeft wel de eigenschappen zoals Jildau aangeeft.