Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:35

maar sees dan zou je ip een pensionhouder dus geen vrije dag 'gunnen'want zodra deze paarden moet gaan buiten zetten en binnen halen,kan ie net zo goed de deuren open gooien,toch?

en hoe lang moeten de paarden dan naar buiten,2 uur?? 4 uur?? 8 uur??

niet iedere pensionstal heeft land wat in de winter begaanbaar is,en niet iedere pensionstal beschikt over zoveel paddocks dat alle paarden daar tegelijk in kunnen staan,dus dat wordt dan wisselen...

nou...dan heb je wel ff wat te doen,op je vrije dag :D,schuif maar aan ná het kerst dinér.. :+

wil je ff een dag geen "paard" zien ( wat je toch al hebt uit verplichting tot voeren enz) ,ben je verplicht paarden beweging te gaan geven terwijl iedereen lekker een feestdag aan het vieren is......

esmee die mensen WILLEN dan GEEN pensionklanten op hun erf hebben,gewoon een dag hélémaal niets...als je roosters gaat doen kan je net zo goed open blijven...

en hier staan ze ook weleens een dag op stal hoor,met extreem slecht weer ga ik echt geen paarden buiten zetten :n ,hebben ze werkelijk nog nooit wat van gekregen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:38

gemma92 schreef:
Hallo Bokkers!

Ik sta sinds juni op een nieuwe stal en heb het er super naar mijn zin! Nu hoorde ik pas op stal dat ze met kerst 1 dag dicht zijn. Eerst dacht ik dat het een grapje was maar ze gaan serieus dicht. Dit betekend dat de paarden een hele dag op stal moeten blijven staan en er niemand op het erf mag komen. Nu mijn vraag: Ik had hier in heel mijn paarden carriere nog nooit van gehoord, gebeurd dit op meerdere stallen? En wat was jullie reactie hier op? Ik dacht namelijk echt dat het een grapje was en kan het me nog steeds niet voorstellen eigenlijk.. Maar goed, wat vinden jullie hiervan? Ik hoor van veel mensen om mij heen: Ahg het is maar 1 dagje daar gaan ze niet dood aan hoor. Maarja aan een week op stal gaan ze ook niet dood moeten we dat ook maar doen dan? :+ Of stel ik me gewoon enorm aan en kan dit wel 1x per jaar?
Ja, dat hoor je vaker, ik ging gewoon heen, ga echt mijn paard niet de hele dag op stal laten staan..
Als ze een dag vrij willen gaan ze maar op vakantie en zorgen ze voor vervanging, dan hadden ze maar geen pensionstal moeten beginnen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:39

kimmie261 schreef:
en hier staan ze ook weleens een dag op stal hoor,met extreem slecht weer ga ik echt geen paarden buiten zetten :n ,hebben ze werkelijk nog nooit wat van gekregen...

Maar blijkbaar moet je dan toch met elk paard een kwartier (of langer?) rondjes gaan lopen, anders is t sielugggg

.
StalNollie schreef:
daar zou ik me niet druk over maken, maar hier kwam iets voorbij dat met een kreupel paard of ziek paard er een uitzondering gemaakt werd en je tussen 11 en 12 mocht komen.
nou daaag als dat zo moest in bijzonderheden dan vertrok ik zeker als een dier extra aandacht nodig heeft.

Lijkt mij in zulke gevallen niet meer dan logisch dat er dan een uitzondering gemaakt word.

StalNollie

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:40

en toch was er hier iets terug in het topic dat men dan alleen welkom was tussen 11 en 12 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:41

Een stal waar ik op zondagen / feestdagen niet welkom ben sla ik ook graag over. Komt het dier buiten en krijgt ie eten en wordt z'n stal gedaan dan vind ik het nog wel prima, maar als het dier z'n eten krijgt en verder binnen staat.. Nee daar bedank ik vriendelijk voor.

Ik snap best dat een pensionhouder ook een dag vrij wil. Laat men dan onderling het voeren e.d. regelen, voor die ene dag is dat prima te doen. Anders had je in mijn ogen niet in je eentje een pensionstal moeten beginnen, of had je hier mensen voor aan moeten nemen.
Snap best dat je familie verplichtingen hebt, die heb ik ook gewoon ieder jaar met kerst, maar mijn dier gaat daar niet onder lijden, die komt er ook met kerst, en ook met oud en nieuw gewoon uit.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:41

Nou dat zal dan wel een extreem geval zijn :=

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:42

Als je gewoon een roostermaakt, waar bijvooorbeeld maar twee mensen mogen komen heb je nergens last van. Een dag helemaal niets kan niet als je dieren hebt, dan moet je geen dieren nemen. Als je niemand op het erf wil moet je gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen. Ik snap dat gewoon echt niet, dat je paarden binnen gaat houden omdat wij kerst willen vieren, beestje vraagt toch niet om kerst. Ik zou geen kerst kunnen vieren hoor, als mijn paard 36 uur in een vieze stal staat zonder contact met vriendjes, lekkere kerstgedachte -O- .
Waarom is dat ze krijgen er niks van een excuus? Ze krijgen van wel meer niks. Pensionhouder krijgt er ook niks van als ik er twee keer tien minuten ben om m'n paard binnen en buiten te zetten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:50

waarschijnlijk staan er op een stal meer als jij met paarden,dat jij 2x 10 minuutjes komt betekend dan ook dat er miss wel 20 andere ook 2x 10 minuutjes komen...

en dat voor iemand die nu net even een dag geen mensen wil hebben op het terrein...

en pff nu weer een paard in een vriezer ,gaat ook werkelijk van extreem naar extremer tegenwoordig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:53

kimmie261 schreef:
waarschijnlijk staan er op een stal meer als jij met paarden,dat jij 2x 10 minuutjes komt betekend dan ook dat er miss wel 20 andere ook 2x 10 minuutjes komen...

en dat voor iemand die nu net even een dag geen mensen wil hebben op het terrein...

en pff nu weer een paard in een vriezer ,gaat ook werkelijk van extreem naar extremer tegenwoordig...

Maar is dat niet het risico wat je aanneemt als je pensionklanten aanneemt op je stal, en meer dan 3 klanten aanneemt?

En denk dat het er ook maar net aan ligt hoe je je als pensionhouder opstelt, en wat voor klanten je hebt staan. Ik val mijn stalhouder niet lastig en moet zeggen dat onze stalhouder ook geen hele dagen tussen de stallen rond hangt.. :+

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:56

Oh oh... er is van alle kanten wat van te zeggen en te vinden. Paard 36 uur opgehokt is niet leuk, maar ook de pensioneigenaar verdient uiteraard van tijd tot tijd een dagje vrij (tsja en dan is het lastigh om ook nog even alle paarden los te gooien en uit te mesten...). Onze pension eigenaren nemen wel regelmatig één of meer dagen vrijaf (hoewel ze het altijd moeilijk vinden) en dan komt er een keurig roostertje wat we onderling invullen met wie welke beurt op zich neemt. Maar ja... nu staan we ook met een klein clubje redelijk gelijkgestemden, dus dan is dat nog wel te doen. Vroeger ook een grotere stal gestaan daar werd dan voor vervanging gezorgd als de eigenaar vrij wilde (daar was altijd wel een verantwoordelijke vrijwilliger voor).

Overigens heb ik nu een paar keer verbaasde en ongelovige reacties gelezen over het feit dat sommigen iedere dag naar hun paard gaan. Voor mijn paard gaat elke dag wel iemand. Als ik het niet ben is mijn bijrijdster er maar elke dag gaat ze door onze handen. Dat vind ik normaal. Maar als het in andere gevallen verantwoord is dat je er een dag niet hoeft te zijn (omdat ze bijvoorbeeld toch al buiten komen, gemest en gevoerd worden) veroordeel ik dat absoluut niet. Prima geregeld zou ik zeggen.

Voor TS; idd gewoon lekker met je paard eropuit trekken tijdens de kerstdagen. Lekker naar een mooi gebied, misschien een bungalow met je paard aan het huisje. Een huisje in het bos, kerstboompje opzetten, openhaardje aan en genieten met vriend/vriendin/echtgenoot/gezin. Heerlijke rustige rit op kerstochtend als iedereen aan zijn kerstontbijtje zit (behalve de pensionhouders, die zich het zweet uit de naad werken) .... heerlijk lijkt me. Wel eerst even een leuk zakcentje vragen aan de kerstman. Oh als ik het geld had en mijn paard was te laden.... zucht!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:59

Als hier de pensionhoudster eens een dag weg is, of op vakantie wil, dan nemen pensionklanten het gewoon over. Geen probleem. En hier hebben ze ook vanzelf al het fatsoen om met bijvoorbeeld kerst niet om 20 uur nog naar stal te gaan. Dat scheelt een hoop, fatsoenlijke mensen op stal hebben die het doodnormaal vinden achter zich op te ruimen, er een bezem doorheen te halen, geen probleem hebben om even de handen uit de mouwen te steken samen als er een grote klus is, even het paard van een ander opvangen waar nodig. Maar hier is het ook kleinschalig, dat maakt zeker verschil met een grote pensionstal met veel klanten. Toch blijf ik erbij dat je niet zomaar püaarden in een box moet laten staan en er alleen wat voer in kiepert. Dat is gewoon dieronvriendelijk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:03

kimmie261 schreef:

Beetje kinderachtig, vind je niet? Heb de fout al verbeterd hoor. Gelukkig ga je wel inhoudelijk in op dat deel van mijn post :) .

Dan laat je twee mensen gewoon alle paarden doen, wat ik al zei. Als het heel veel paarden zijn, dan is de pensionhouder normaal ook niet in zijn eentje lijkt me. En anders heeft hij pech gehad, dan maar verkorte openingstijden en dan zorgt hij maar dat hij dan zelf niet buiten is op die tijd als hij geen zin heeft in aanspraak. En anders doet hij het lekker zelf. Beesten weten niks van kerst, en hoeven daar dus ook niet voor worden opgesloten. Beesten heb je 24/)7, 365 dagen per jaar. Ook met Kerst. En ja ik ga elke dag naar mijn paard.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:11

mijn stalling heeft dit gelukkig niet maarja het is maar een dagje dus als je het er verder naar je zin hebt zou ik hier niet over inzitten
onze overbuurvrouw heeft een paard en die mag daar elke zondag niet naar toe ivm geloof van de eigenaar van het terrein geloof ik, dat gaat me dan wel weer wat ver

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:12

GamblersCup schreef:
Als hier de pensionhoudster eens een dag weg is, of op vakantie wil, dan nemen pensionklanten het gewoon over. Geen probleem. En hier hebben ze ook vanzelf al het fatsoen om met bijvoorbeeld kerst niet om 20 uur nog naar stal te gaan. Dat scheelt een hoop, fatsoenlijke mensen op stal hebben die het doodnormaal vinden achter zich op te ruimen, er een bezem doorheen te halen, geen probleem hebben om even de handen uit de mouwen te steken samen als er een grote klus is, even het paard van een ander opvangen waar nodig. Maar hier is het ook kleinschalig, dat maakt zeker verschil met een grote pensionstal met veel klanten. Toch blijf ik erbij dat je niet zomaar püaarden in een box moet laten staan en er alleen wat voer in kiepert. Dat is gewoon dieronvriendelijk.

Ja dat bedoel ik. Mijn pensionhoudster mag van mij best meerdere vrije nemen. Fijn voor haar. Regelen we met z'n allen. Ik mest wel eens de stal van mijn pensionhoudster uit, en help regelmatig met hooi geven/ water bijvullen en dergelijke, geef haar paard beweging. Juist omdat ik vind dat ze zoveel voor mij en mijn paard doet. Maar dat is omdat zij hetzelfde denkt als ik. De paarden hoeven geen last te vinden van feestdagen en dergelijke, dat hoort er nu eenmaal bij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:15

tja,als iemand echt gesloten wil zijn snap ik wel dat deze dan ook niet 2 mensen er wel bij wil hebben,want ze willen allemaal naar hun paard natuurlijk, en dan worden er weer mensen voorgetrokken bij wijze van,of degene die de paarden moet doen is nou net degene die niet aan jou paard mocht zitten......krijg je daar weer scheve gezichten over...

nogmaals,ik heb nooit mijn deuren gesloten omdat ik wel begreep dat mensen gewoon naar hun paard wilden gaan,plus dat kerst niets speciaals voor mij verder betekend,is een dag als anders,maar mensen die daar wel waarde aan hechten,tja...dan kan ik het me wel weer voorstellen...

maar goed,ik vond het vroeger ook fijn dat ik gewoon wel naar mijn paard kon gaan op dit soort dagen...

maar kan me vanuit een pensionhouder voorstellen dat het niet een twijfelgevalletje gaat zijn ,of de een mag wel naar zijn paard en de ander niet ,maar gewoon 1 rechte lijn trekt voor iedereen,als je echt een keer een dag 'vrij' wilt zijn...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:20

Esmeej333 schreef:
Dan zorg je voor vervanging. Een rooster met stalgenoten, dan maar mensen op het terrein, blijf je zelf lekker binnen. En anders heeft hij pech gehad. Je gaat paarden toch niet 36 uur opsluiten omdat jij er niet tegen kan als er iemand rondloopt.

Ja het spijt me maar hier ben ik het idd echt wel mee eens :o.

Mag ik dan ook één dag minder betalen :D ? Nee da's flauw natuurlijk.

Je hebt vrij willen zijn = niet hoeven te werken
en rust willen hebben = geen mensen op het erf

Met beide heb ik geen probleem maar in het 1e geval regel je vervanging of laat je het je klanten zelf doen en in het 2e geval doe je de stal dicht maar verzorg je wel de paarden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:26

Esmeej333 schreef:
kimmie261 schreef:

Beetje kinderachtig, vind je niet? Heb de fout al verbeterd hoor. Gelukkig ga je wel inhoudelijk in op dat deel van mijn post :) .
.

oww je bedoelde vieze stal,ja ik kijk nergens meer van op hoor,van wc pot in de zomer naar vriezer in de winter.... :')

en vieze stal..tja als je de dag ervoor heel dik opstrooit hoeft een stal helemaal niet vies te zijn,ik deed vroeger 1x in de week mesten,de eerste 3 dagen hoefde er geen stro bij in de stallen ,zoveel stro gooide ik in de stallen als deze schoon gemaakt waren...dus ligt beetje aan het stro beleidt wat een stal voert :)

en mss strooien stalhouders ook wel bij ,als een paard vies staat?? is niet zomaar vanuit te gaan dat het alleen maar voer dumpen is,en zoekt het maar uit verder...

het is natuurlijk niet dat de paarden die dag ook geen eten krijgen,wat dat betreft wordt er gewoon voor de beesten gezorgd,alleen ws niet buiten gelaten ( weet ik niet precies,want ik ken de situatie of stal verder niet) ...

sees ,stalhouders zijn al niet 'vrij' want ze zijn verplicht toch minimaal 2x naar stal te gaan en daar de paarden te verzorgen,voeren,opstrooien,vegen,paarden nakijken ,dus echt van een 'vrije' dag kán je al niet spreken...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:45

Tsjaik zou sowieso niet bij iemand op stal willen staan die vindt dat het oké is om een paard 36 uur op te sluiten, ookal is het maar voor een keer per jaar. Zoals ik al zei, snap echt waarom ik mijn paard zou moeten gaan benadelen terwijl ik zelf kerst aan het vieren ben onder het mom van "hij gaat er niet dood van" 8)7 . Nee, kerst mag ook best fijn zijn voor mijn dieren, niet alleen voor mezelf. Als mijn paard gewoon verzorgd wordt zoals het hoort, dus ook naar buiten ja, dan overleef ik dan ene dagje paardloos wel, anders zou ik echt geen fijne kerst hebben.a

xkimdejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:51

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord :=

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:52

Betaal je daar dan ook voor? die 24 uur per dag beschikbaarheid voor jou?
Wat zou je daar eigenlijk (financieel gezien) extra voor over hebben?
Het gaat me bij dit onderwerp niet om verwijten of wat dan ook, maar misschien is het wel goed om er eens over na te denken wat we allemaal verwachten/eisen en hoe reëel dat is.[/quote]

Waarom zou ik daar extra voor betalen, ik vraag niet dat de pensionstaleigenaar ook aanwezig is of wel?
Ik huur een box voor mijn paard, daar betaal ik al voor. Ik vind het geen probleem om zelf uit te mesten, te voeren of binnen of buiten te zetten, zeker niet met kerst, want dan ben ik toch de hele dag vrij.[/quote]

Of het voor jou allemaal nodig is, maakt niet uit, de pensionhouder moet het maar bieden. Hij maakt het jou dus mogelijk een eigen paard te hebben. Dat is ook wat waard toch? Ik heb merk ik, wel erge moeite met de "gebruikersmentaliteit", ik betaal dus hij levert maar...Met een beetje waardering, zoals ik gelukkig hier ook genoeg lees, is veel op te lossen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:59

Een dagje moet kunnen. :) De stal houders willen vast een dagje in het hele jaar complete rust.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:04

@ Josien
Natuurlijk wel, maar als pensionhouder weet je toch waar je aan begint? Daarvoor vraagt hij een prijs en die betaal je. Hij levert een dienst, en jij betaald daarvoor. Eigenlijk is het wel zo simpel, het is ruilhandel. Dat hij of jij vindt dat hij te weinig betaald krijgt, doet daar niets aan af. Je betaald voor die dienst, dan hoor je hem toch ook gewoon te krijgen? Als je de loodgieter belt, stopt hij toch ook niet halverwege omdat hij vindt dat ie te weinig betaald krijgt, dan moet je geen loodgieter worden.
Kijk ik help mijn pensionhoudster meer dan nodig is, en dat vind ik helemaal niet erg, omdat ze ook ontzettend veel voor mij en mijn paard doe. Daarvoor verwacht ik wel dat mijn paard zijn welzijn wel een prioriteit is voor haar. Altijd. Ook met kerst, ook met haar verjaardag. En met kerst mag ze van mij ook best vrij nemen, dan regelen we het met stalgenoten onderling, dat vind ik ook geen probleem. Maar op het moment dat zij over de verzorging gaat, verwacht ik wel dat het optimaal gebeurt, en niet half, ook niet met Kerst.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 01-11-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:05

Ik vind dat we een beetje door slaan. Een dagje op stal valt een paard normaliter niet direct van om.

Als een pensionhouder een dag wil sluiten, dan is dat z'n goed recht. Dat jij dat als baasje niet wilt is ook je goed recht, maar dan ben je vrij een andere stal te zoeken...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:13

En wat als het met kerst nou staat te stormen of keihard te sneeuwen? Gebeurd regelmatig namelijk rond die periode...

Moet jullie stalhouder dan maar met elk paard een uur gaan wandelen ofzo? Omdat ie anders zn stal niet uitkomt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:16

of een plaat dikke ijzel,kan ook nog rond die tijd...

vraag me af of mensen dan ook hun paarden buiten zetten??

en waarschijnlijk mag de stalhouder dan best een vrije dag nemen hoor,als deze maar elk uur met de paarden gaat wandelen :D