Amanda schreef:Geen vergelijking inderdaad. Mensen en paarden zijn verschillende wezens en de deuren worden voor verschillende doeleinden gebruikt.
Een paard is een bewegingsdier en moet gewoon een aantal uren per dag kunnen lopen. Of dat nu in een wei is, een groot gedeelte van een dag, een paddock, meerdere trainingen of afwisseling van training/paddock/stapmolen, enz. Zo zijn het ook kuddedieren en hebben sociaal contact nodig. Maar het ene paard is het andere niet. Sommige paarden zitten helemaal niet op gezelschap te wachten. Net als dat er paarden zijn die zich buiten echt niet warm kunnen houden vanwege weinig vacht. Kijk naar je paard en anticipeer daarop.
De mijne staat wel 24/7 buiten overigens. Heeft een box tot zijn beschikking die altijd open staat naar een uitloop, die weer uitkomt op een bak.
Maar... Hij wordt wel geschoren en staat met een deken op buiten. Ook niet natuurlijk. Hij wordt 4/5 dagen in de week getraind, maar staat dan wel weer op zo goed als onbeperkt ruwvoer.
Hype? Nee, de behoeften van mijn paard. 24/7 buiten omdat hij een allergie voor huisstofmijt heeft, scheren en deken omdat hij erg snel last van regenschurft heeft (en geloof me, moeten wassen met betadineshampoo in de winter is een drama) en onbeperkt ruwvoer en weinig krachtvoer omdat hij dicht wordt van lucht.
Kijk naar je paard, naar zijn behoefte en zoek daar het beste bij wat nodig is.
Het gaat toch niet alleen om beweging? Er is toch ook nog zoiets als sociaal contact? Ik ben niet per se voor 24/7. Máar snap echt dat mensen doen alsof twee uur met je paard rijden hetzelfdeis als een paard dat een dagdeel op paddock of wei staat... Of een paard zelf de keuze heeft om te doen wat hij wilt of jij gaat rijden zit toch een wezenlijk verschil? Dat is toch helemaal niet te vergelijken.....