Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:50

Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:16

Heb ik gedaan, paard bleef helemaal in haar eentje rustig een uur in de stal staan met de deur open en alle andere paarden in de wei. En wij zaten buiten koffie te drinken, dus ook niet als waakhond voor die open deur.
Ander paard van ons moet in het stalseizoen 's ochtends door de stalbaas wakker worden gemaakt om naar buiten te gaan, die ligt of staat dan nog heerlijk te pitten en gaat zich eerst eens rustig uitrekken voordat ze mee naar buiten wil komen. :O

Dat je de deur dicht doet van die stal is om te zorgen dat ze elkaar niet alsnog in de stal gaan lastig vallen. Niet alle paarden zijn dol op continu "sociaal contact" en anderen hebben daar soms wat weinig rem op. Het geeft een stuk rust als ze weten dat ze gewoon kunnen gaan liggen zonder dat iemand ze lastig valt, wat buiten dus niet echt aan de orde is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:24

NatasjavE schreef:
[***] schreef:
Dus jij zet je paard op stal omdat je 'm anders niet vindt in het donker? :+

Nou,....ik heb gister avond serieus mijn paard niet kunnen vinden in het donker.
Ze stond met de kont, klaarblijkelijk, naar me toe. Anders had ik ik die bles msschien wel gezien.
Echt serieus,....heb haar staan zoeken.

Dus bij deze.....HOE VINDT JE JE PAARD IN HET DONKER TERUG? :):) /3 8)7 :?

led-lichtjesstrook op batterijen in haar staart vlechten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:32

:') wel knipperend :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:49

Waratje schreef:
Heb ik gedaan, paard bleef helemaal in haar eentje rustig een uur in de stal staan met de deur open en alle andere paarden in de wei. En wij zaten buiten koffie te drinken, dus ook niet als waakhond voor die open deur.
Ander paard van ons moet in het stalseizoen 's ochtends door de stalbaas wakker worden gemaakt om naar buiten te gaan, die ligt of staat dan nog heerlijk te pitten en gaat zich eerst eens rustig uitrekken voordat ze mee naar buiten wil komen. :O

Dat je de deur dicht doet van die stal is om te zorgen dat ze elkaar niet alsnog in de stal gaan lastig vallen. Niet alle paarden zijn dol op continu "sociaal contact" en anderen hebben daar soms wat weinig rem op. Het geeft een stuk rust als ze weten dat ze gewoon kunnen gaan liggen zonder dat iemand ze lastig valt, wat buiten dus niet echt aan de orde is.

Nog in slaap lijkt me bar sterk, als in heeft de hele nacht geslapen. Aangezien paarden om en nabij de 3 uur per dag slapen ;)
Buiten kan het heel prima aan de orde zijn dat ze gewoon kunnen gaan liggen, zeker als je voor nat weer een inloopstal/schuilstal hebt die ruim genoeg is(of meerdere) voor het aantal paarden (en de kudde stabiel is).

Nu zeg ik maar nogmaals dat ik geen kwaad zie in voor de nacht binnen staan, zeker niet als je denkt dat je paard wel behoefte heeft aan wat rust, de omstandigheden anders niet ideaal zijn(stabiele kudde, genoeg schuilmogelijkheden die voor de betreffende paarden geschikt zijn enz). Maar het is echt niet waar dat paarden buiten niet gaan liggen slapen, ik heb ze vaak zat zien liggen(heb er zelfs vaak zat tussen gezeten, heerlijk is dat), zelfs stevig horen snurken ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:03

@ Musique, onze paarden krijgen ook allemaal heel ander voer, maar die staan dan gewoon even vast in de inloopstal. :) Heel simpel, geen onrust, elk paard kan rustig zijn eigen eten opeten op zijn eigen tempo.
Eerder hebben we geëxperimenteerd met uitrolbare draden tussen ze in, maar gewoon zimpel even vastzetten aan het halster blijkt toch het handigste te werken.

En ze hebben hier ook zeker geen halsters om in de wei. Dat zou ik echt akelig vinden, en het is ook niet nodig.
In al die jaren zijn ze overigens nog nooit uitgebroken.

Ayasha
Blogger

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:04

Paarden zijn wel gewoontedieren, kan best zijn dat die elke dag rond dat uur een dutje had.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:11

Ik krijg ongeveer de helft 's morgens tegenwoordig ook niet meer buiten. Vooral de drachtige merries zijn echte luierikken,moet ik hen met mijn longeerzweep uit de loods drijven 8)7
En het is niet dat er geen gras meer staat buiten!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:34

Mijn paard vind het vaak fijner om hooi in zijn stal te eten, dan hooi buiten. Net ook.. Ging gewoon weer terug zijn stal in terwijl er buiten ook hooi lag. Helaas is het of stal, of buiten, dus heb hem toch maar weer buiten gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:37

Sees schreef:
Yamcha, ja maar ze worden iig wel af en toe gevoerd in de stal dus de associatie is er wel ;). Niet dat daar iets mis mee is hoor.

Sorry, maar crap in mijn ogen, want voeren doe ik net zo vaak buiten, dus de associatie daarmee is er ook.
Welzijn schreef:
Als paarden het allemaal zo prettig vinden in hun stal, waarom heeft elke stal dan een deur om ze in de stal te houden?

Waarom heeft elk huis een deur als mensen het binnen zo prettig vinden?

:)*

Welzijn schreef:
Ik geloof best dat een paard het prima vindt (misschien wel zelfs prettig!) om zijn brokken en hooi even met rust te kunnen opeten, maar meer dan 4 uur op een stuk van 9m2? Kan mij niet voorstellen.
Kunnen de mensen die hun paard op stal hebben niet een test doen? Zodra ze oh zo graag naar binnen willen, ze binnen doen, maar dan met deur open. Ben benieuwd hoelang ze erin blijven! :)

Gedaan, de dame blijft rustig binnen staan, kijkt hooguit eens naar buiten......

Overigens, dat jij je iets niet kunt voorstellen, zegt niets over de feiten. Het zegt alleen iets over jouw voorstellingsvermogen, meer niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:56

Bowen, mijn oude merrie gaat buiten in de groep niet graag liggen, voordat zij besluit om toch te gaan liggen is ze al vrij vermoeid. Contrast daarmee is mijn jonge merrie die zonder enig probleem dagelijks languit gaat liggen. Dus dat jij paarden vaak ziet liggen is leuk, maar daarmee is niet gezegd dat alle paarden altijd makkelijk buiten gaan liggen.
Geen idee of dat paard de hele nacht slaapt of juist pas in de vroege ochtend, maar feit is wel dat de stalbaas haar de meeste ochtenden nog half in slaap aantreft en ze helemaal geen haast heeft om de stal uit te komen. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:59

Waratje schreef:
Sees, waarom is het voor jou zo moeilijk om te begrijpen dat sommige paarden anders reageren dan die van jou? Er zijn gewoon echt paarden die aan de beschutting en de privacy van hun stal hechten. Net zoals er ook paarden zijn die een hekel hebben aan die muren om zich heen.

Ik geloof dat jij nog maar eens GOED moet lezen wat ik schrijf voordat je zo reageert ;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:07

Yamcha; om mensen die kwaad willen buiten te houden...Niet om ons binnen te houden (daarvoor is de klink aan de binnenkant nl. uit gevonden! :)* ) Mensen met paarden vergelijken in deze komt nogal dommig over in mijn mening..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:08

Yamcha, als je af en toe in de stal voert, is de associatie er wel ;) of je nou óók buiten voert of niet. Snap je wat ik bedoel? En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat paarden alléén maar op stal zouden kunnen willen staan om te eten hoor. Maar in mijn ogen zou je pas écht de conclusie kunnen trekken dat je paard altijd de voorkeur geeft aan een afgesloten (as in, niet vrijwillig er uit kunnen) stal als je er om te beginnen iig nooit in zou voeren ;).

Niemand observeert zijn paard langdurig ooit 24/7 (al ben ik aardig in de buurt gekomen :D) dus het kan best zijn dat paarden ander gedrag vertonen buiten (of op stal) dan je verwacht.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:12

Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van 24/7 buiten.
Ikzelf zit er tussenin, ben niet voor maar ook niet tegen mits er voldoende goede voorzieningen getroffen zijn (schuilstal, droge plek). Het is ieder zijn eigen keus. Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar goed dat is mijn keus en het is ook mijn paard, wat een ander daarvan vindt, kan mij niets schelen want ik wil mijn paard gewoon niet 's nachts buiten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:31

Ayasha schreef:
Yamcha; om mensen die kwaad willen buiten te houden...Niet om ons binnen te houden (daarvoor is de klink aan de binnenkant nl. uit gevonden! :)* ) Mensen met paarden vergelijken in deze komt nogal dommig over in mijn mening..

Ik vergelijk geen mensen met paarden. Ik vergelijk deuren met deuren.

Mijn punt is, ik hoop ten overvloede, dat die deur er niet per definitie zit om wat er in zit binnen te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:36

Mensen hun deuren hebben andere reden dan paarden hun deuren. Paarden hun deuren zijn voor het overgrote deel bedoelt, om wat er in zit, er in te houden.
Het is gewoon een slechte vergelijking.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:43

Yamcha, maar waarom zit er in stallen dan wèl een deur?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:48

Geen vergelijking inderdaad. Mensen en paarden zijn verschillende wezens en de deuren worden voor verschillende doeleinden gebruikt.

Een paard is een bewegingsdier en moet gewoon een aantal uren per dag kunnen lopen. Of dat nu in een wei is, een groot gedeelte van een dag, een paddock, meerdere trainingen of afwisseling van training/paddock/stapmolen, enz. Zo zijn het ook kuddedieren en hebben sociaal contact nodig. Maar het ene paard is het andere niet. Sommige paarden zitten helemaal niet op gezelschap te wachten. Net als dat er paarden zijn die zich buiten echt niet warm kunnen houden vanwege weinig vacht. Kijk naar je paard en anticipeer daarop.

De mijne staat wel 24/7 buiten overigens. Heeft een box tot zijn beschikking die altijd open staat naar een uitloop, die weer uitkomt op een bak.
Maar... Hij wordt wel geschoren en staat met een deken op buiten. Ook niet natuurlijk. Hij wordt 4/5 dagen in de week getraind, maar staat dan wel weer op zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Hype? Nee, de behoeften van mijn paard. 24/7 buiten omdat hij een allergie voor huisstofmijt heeft, scheren en deken omdat hij erg snel last van regenschurft heeft (en geloof me, moeten wassen met betadineshampoo in de winter is een drama) en onbeperkt ruwvoer en weinig krachtvoer omdat hij dicht wordt van lucht.

Kijk naar je paard, naar zijn behoefte en zoek daar het beste bij wat nodig is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:17

Amanda schreef:
Geen vergelijking inderdaad. Mensen en paarden zijn verschillende wezens en de deuren worden voor verschillende doeleinden gebruikt.

Een paard is een bewegingsdier en moet gewoon een aantal uren per dag kunnen lopen. Of dat nu in een wei is, een groot gedeelte van een dag, een paddock, meerdere trainingen of afwisseling van training/paddock/stapmolen, enz. Zo zijn het ook kuddedieren en hebben sociaal contact nodig. Maar het ene paard is het andere niet. Sommige paarden zitten helemaal niet op gezelschap te wachten. Net als dat er paarden zijn die zich buiten echt niet warm kunnen houden vanwege weinig vacht. Kijk naar je paard en anticipeer daarop.

De mijne staat wel 24/7 buiten overigens. Heeft een box tot zijn beschikking die altijd open staat naar een uitloop, die weer uitkomt op een bak.
Maar... Hij wordt wel geschoren en staat met een deken op buiten. Ook niet natuurlijk. Hij wordt 4/5 dagen in de week getraind, maar staat dan wel weer op zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Hype? Nee, de behoeften van mijn paard. 24/7 buiten omdat hij een allergie voor huisstofmijt heeft, scheren en deken omdat hij erg snel last van regenschurft heeft (en geloof me, moeten wassen met betadineshampoo in de winter is een drama) en onbeperkt ruwvoer en weinig krachtvoer omdat hij dicht wordt van lucht.

Kijk naar je paard, naar zijn behoefte en zoek daar het beste bij wat nodig is.

Het gaat toch niet alleen om beweging? Er is toch ook nog zoiets als sociaal contact? Ik ben niet per se voor 24/7. Máar snap echt dat mensen doen alsof twee uur met je paard rijden hetzelfdeis als een paard dat een dagdeel op paddock of wei staat... Of een paard zelf de keuze heeft om te doen wat hij wilt of jij gaat rijden zit toch een wezenlijk verschil? Dat is toch helemaal niet te vergelijken.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:19

Misschien even verder lezen, ook dat staat in mijn post ;)
En met een aantal uren bedoel ik geen 2 uurtjes en 22 uur stal uiteraard.
Maar beweging naast training, vrije beweging. Minimaal 6-8 uur, maar liefst meer.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:37

Welzijn schreef:

1 van mijn dames kijkt zelfs of ik de deur achter haar dicht doe, eerder gaat ze niet eten.
Mijn man was het een keer vergeten, toen ik later op stal kwam, stond ze nog met grote ogen naar haar deur te kijken. ( In haar stal dus)
Die durft ook niet liggend slapen buiten trouwens, dat doet ze alleen op stal.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:46

Sees schreef:
Dakotah, maar hoe vaak regent het nou echt aaneengesloten? De mijne (in principe buitenpaarden) komen ook in galop naar me toe als het drie dagen achter elkaar regent, ook die willen dan even de regen uit en naar binnen. En dat snap ik volkomen, maar hoe vaak regent het nou daadwerkelijk 24h achter alkaar? Amper ;). En daarbij, als ik de mijne dan een deken op zou gooien, is het ook goed.

Yamcha, waarschijnlijk voer je wel krachtvoer op stal? Dus dan is die associatie er iig. En ik blijf erbij dat een dichte stal anders aan zal voelen voor een paard dan bijvoorbeeld een schuilstal waar ze uit vrije wil 24/7 in staan maar wel het idee hebben dat ze er uit kunnen ;). De mijne zouden ook de voorkeur geven aan een stal of schuilstal als daar ruwvoer wordt gevoerd op het moment dat het gras niet meer voldoende biedt.

Niet alleen bij regen ook bij kou, harde wind etc.
Ik woon nogal op de vlakte....
En heb toevallig 3 veulens gehad, met bewaking op stal (camera), en ze doen NIKS op stal, niet druk, niet rondjes lopen, af en toe kijken ze eens naar elkaar, knagen wat aan het hooi/stro.
Poepen plassen en slapen. Heel relaxed..(overigens zag ik met de camera ook de merrie die niet drachtig was)
Dus ze staan niet te stuiteren op stal tot ze eindelijk weer naar buiten mogen.
Ik heb trouwens wel grote stallen, 3 bij 4,5. Grootste is een E-pony, kleinste is een C, maar die heeft een stal van 3 bij 3,5.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:05

Dakotah, ja oké dus het is niet enkel bij regen en wind? Op een vlakte je weide hebben is niet fijn idd, ik heb ook op zo'n stal gestaan, geen bomen niks :n. Vreselijk. Alhoewel ook dáár de paarden volgens mij niet vaker snotterig waren dan op de stallen waar ik later heb gestaan bedenk ik me nu.

De meeste paarden worden wel (wat) harder naarmate ze het langer gewend zijn. Of je dat wilt of moet willen, dat zou ik nog wel eens een interessante discussie vinden ;). Dat (de meeste) paarden niet achterlijk staan te doen op stal geloof ik best, ik vraag me alleen soms wel af of ze dat nog steeds niet zouden doen als ze gedurende een heel jaar bijvoorbeeld (gedwongen) gewend zouden zijn aan meer goede buitengang. Maar ook dat zou een interessante discussie kunnen zijn. Én ik vraag me af of diezelfde stalpaarden met de juiste buitengang wel 24/7 achterlijk zouden staan doen als ze een keertje niet naar binnen zouden gaan ;).

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:10

Koude oostenwind en geen zon, vinden ze ook niet fijn.
Ik heb wel veel bomen, alleen meestal aan de verkeerde kant van de wei.
Ze doen bij mij idioter als ik ze dan niet binnenhaal, dan als ik ze vroeg op stal zet.
Zouden ze daar om half drie 's middags mee beginnen, en ik laat ze stug tot half 9 staan, zijn ze niet fijn aan de hand.
Tja ik heb nou eenmaal geen noordpoolpony's.
Overigens geef ik ze dan ook geen ongelijk hoor, het is hier dan ook echt niet te harden buiten.