Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:39

@chelle
"Ik voel me door jouw achterlijke woordkeuze inderdaad aangesproken ja. Jij vindt mij paard onwaardig omdat ik de mijne niet 24/7 op de wei gooi"

Daarna ben ik afgehaakt je bericht verder te lezen.
Dit schrijft Sees namelijk niet.

edit:
Foute naam veranderd
Laatst bijgewerkt door little_king op 26-09-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:41

little_king schreef:
@chelle
"Ik voel me door jouw achterlijke woordkeuze inderdaad aangesproken ja. Jij vindt mij paard onwaardig omdat ik de mijne niet 24/7 op de wei gooi"

Daarna ben ik afgehaakt je bericht verder te lezen.
Dit schrijft Dees namelijk niet.

Zij vindt mensen die hun paard 18+ uur per dag op stal zetten, paard onwaardig.
Ja, mijn pony staat een enkele keer langer dan 18 uur op stal, wat mij paard onwaardig maakt. Dus ja, dat schrijft ze wel :) Weidegang, buitengang, you name it. 1 pot nat,we weten allemaal wat er bedoeld wordt.
Heb het even aangepast naar 'buiten gooien' in plaats van weidegang. Komt op hetzelfde neer namelijk, want of ik d'r nou niet op de wei gooi 24/7 of niet in een paddock paradise hebt, ik heb d'r soms langer dan 18 uur op stal. Nou, shoot me, en kom m'n pony redden :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:43

Moratoetje schreef:
Ik ben geen voorstander van 24/7 op de wei of paddock in de winter, paarden die tot aan hun knieën in de drek staan met o.a. mok tot aan hun oksels als gevolg :n Maar goed, dat moet iedereen voor zich weten.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat een paard elke dag vrij moet kunnen bewegen, maar er zit natuurlijk ook nog wat tussen 24/7 buiten of helemaal niet buiten.

Dit is toch ook weer een extreem vb, want die van mij staan 24/7 buiten(met schuilmogelijkheden), maar ze hebben nog nooit tot hun knieen in de drek gestaan en mok tot hun oksels hebben ze ook nog nooit gehad(heb deze zomer, met die droogte, 1 klein mokje gehad bij 1 van mijn haflingers, verder hebben ze nog nooit mok gehad).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:44

kellaxy schreef:
Bij ons staan ze zomers de hele dag op het land. Tot dat het land te nat word. Ze staan er nu nog.. in de winter moet ik het doen met de paddocks en dat is hier in de BUURT overal zo. Ik sta dan liever dicht bij mijn huis, dat ik er 3 x per dag naar toe kan om te wandelen etc. Dan dat ik 30 min moet rijden omdat ze daar meer buiten staan maar ik het niet in de gaten kan houden. Dat is mijn mening. Maar zoals ik eerder al zei, als ik ooit merk dat mijn paard ongelukkig word van het binnen staan, zal ik er alles aan doen om haar gelukkig te maken.

Sta jij bij Flardingha Ruiters? Super stal lijkt me dat. Als ik zoiets in de buurt zou kunnen vinden, dan stond ik er meteen. Maar deze is dus ook weer ruim een half uur met de auto.
Stel dat ze een blessure hebben of koliekerig zijn of iets anders. Heb ik het nog niet eens over de kosten van elke dag een uur met de auto te moeten reizen. Ik wil toch ook echt niet te ver bij mijn paard vandaan zitten. Stallen te over in mijn omgeving, maar niet 1 die echt geschikt is om paarden te houden naar de laatste inzichten. Ze blijven echt hangen in "zo deed mijn vader het en zijn vader etc" dus zo doe ik het ook. Het enige dat erop zit is zelf verhuizen. Naar Vlaardingen misschien dan haha, Woont mn zus ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:45

Zij heeft het ook niet over een enkele keer.
Zij heeft het over mensen die hun paard de hele winter binnen houden op een paar uurtjes na.
Niet door ziekte, niet door slecht weer, maar gewoon altijd.

En dan kan ik niet anders dan met haar eens zijn.
Ik vind 4 uurtjes buiten erg minimaal, maar kan in mijn beleving nog wel.
Maar minder en dan echt dagelijks, niet sprekend over sneeuw, storm en weet ik veel wat, nee standaard minder dan 4 uur buiten vin ik ook niet kunnen.
En nee ik heb het ook niet over 24 buiten. De gulden middenweg, dat wat Sees ook schrijft maar grof overheen gelezen wordt.

Edit:
foute naam veranderd
Laatst bijgewerkt door little_king op 26-09-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:46

Chelle_Dora, haal even rustig adem. Laat je boosheid even varen want zo kan en ga ik geen discussie voeren. Je LEEST niet wat ik schrijf. Ik zeg NERGENS dat je paardonwaardig bent omdat je niet 24/7 aanbiedt, lees maar terug. Als je woorden als achterlijk gaat gebruiken, ben ik er snel klaar mee...

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:48

Precies Little_King, dank je wel.

Ik schuw een goed, eerlijke en scherpe discussie op z'n tijd absoluut niet. En men mag mij best aanspreken op dingen die ik zeg maar NIET op dingen die ik niet zeg. Daar kun je toch geen discussie mee aangaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:48

Babootje schreef:
kellaxy schreef:
Bij ons staan ze zomers de hele dag op het land. Tot dat het land te nat word. Ze staan er nu nog.. in de winter moet ik het doen met de paddocks en dat is hier in de BUURT overal zo. Ik sta dan liever dicht bij mijn huis, dat ik er 3 x per dag naar toe kan om te wandelen etc. Dan dat ik 30 min moet rijden omdat ze daar meer buiten staan maar ik het niet in de gaten kan houden. Dat is mijn mening. Maar zoals ik eerder al zei, als ik ooit merk dat mijn paard ongelukkig word van het binnen staan, zal ik er alles aan doen om haar gelukkig te maken.

Sta jij bij Flardingha Ruiters? Super stal lijkt me dat. Als ik zoiets in de buurt zou kunnen vinden, dan stond ik er meteen. Maar deze is dus ook weer ruim een half uur met de auto.
Stel dat ze een blessure hebben of koliekerig zijn of iets anders. Heb ik het nog niet eens over de kosten van elke dag een uur met de auto te moeten reizen. Ik wil toch ook echt niet te ver bij mijn paard vandaan zitten. Stallen te over in mijn omgeving, maar niet 1 die echt geschikt is om paarden te houden naar de laatste inzichten. Ze blijven echt hangen in "zo deed mijn vader het en zijn vader etc" dus zo doe ik het ook. Het enige dat erop zit is zelf verhuizen. Naar Vlaardingen misschien dan haha, Woont mn zus ook.

haha nee :p ze staat bij mij op stal dus niet op flardingha :p
Heb zelf wel op flardingha stagegelopen, weidegang is daar niet briljant maar da's door het jakobskruid in de wei..

little_king: tja, wat is 'ziekte'?
Als ik mijn pony niet 12 uur buiten houd omdat ik het gewoon niet top vind dat ze dan óf zonder eten zit (hier helaas geen mogelijkheid voor slowfeeders in de paddocks en ik het niet oke vind om paarden op zand hooi te geven i.v.m. teveel zand naar binnen werken) maar ook niet top vind om d'r op de wei te zetten en daarmee veel eiwitten naar binnen te krijgen?
En wat is 'vrije' buitengang? Ik doe m'n best om d'r zo veel mogelijk eruit te halen, door rijden, losgooien, wandelen, grazen aan de hand. Maar grazen aan de hand en wandelen is dus ook geen vrije buitengang. Dus ook al zorg ik ervoor dat mijn pony er dik 5 tot 6 uur uit is.. Ben ik dan nog steeds paardonwaardig omdat ik m'n pony hier nou eenmaal niet 6 uur buiten kan zetten in de paddock? Ik zorg immers gewoon nog voor de beweging. De gulden middenweg is namelijk voor iedere combinatie anders.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:49

Ik moet heel eerlijk zeggen, toen een oude bijrijdster een stal voorstelde waar je een stuk of 60 paarden hebt staan en 6 paddockjes, dus je paard nooit fatsoenlijk naar buiten zou kunnen, ik er ook meteen uitfloepte dat ik hem liever meteen naar de slager bracht dan hem nog te laten lijden :')

Ik merk aan mijn paardje dat ie soepeler is, vrolijker en gewoon beter in zijn vel als ie meer naar buiten komt... Dus dan zou het toch dom zijn om hem op te sluiten in een stal? Dat is ook een van de redenen waarom ik hem niet mee heb genomen naar hier (randstad), omdat het hier heel gebruikelijk is in de winter... En dan heb ik liever geen paard, dan een ongelukkig paard :)

Hij is nog wel gewoon van mij, zusje en mams zijn gek op hem, dus ze wilden hem ook graag in de buurt houden... Nu staat ie ergens super :) Dus wat wil ik nog meer? Een paard dichterbij huis was fijn... Aan de andere kant, beest is happy zo :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:50

Ik ben het compleet eens met Sees, ook al voelen veel mensen zich aangesproken.

In mijn ogen zijn er gewoon geen excuses om een paard langere tijd op stal te houden. Inmiddels weten we al zoveel over het natuurlijke gedrag en de behoeften van het paard, dat we ons ook niet meer achter onwetendheid kunnen verschuilen. En 'mijn paard is zeer tevreden op stal'? Hoe weet je dat? Hij berust waarschijnlijk, ziet er levendig uit, je ziet er niks bijzonders aan. Paarden zijn gewoontedieren. Maar wat denk je dat hij zou kiezen als hij echt de keus had, als kudde- en vlaktedier? Even zwart-wit: opgesloten staan in een hokje (met vers stro en een liksteen en een bal en whatever mensen nog meer doen om een stal aantrekkelijk te maken) waar hij enkel kan snuffelen aan zijn buurman (of soms niet eens), of buiten leven met schuilmogelijkheid in een kudde?

Er zijn altijd opties. Woon je in een regio zonder zandgrond? Dan bestraat je een groot deel van de paddock, zodat ze in de winter ook droog kunnen staan. Biedt je pensionstalling geen weidegang/paddock, of alleen een zeer natte in de winter? Je kan verhuizen (is er echt niks te vinden in je buurt? Pech, dierenwelzijn gaat gewoon voor, is mijn mening, ik rijd zelf ook 35 km). Wordt je paard te dik? Zet je hem op een armer stuk grond/paddock met hooi uit een slowfeeder. Bang voor blessures van je paard? Gooi hem méér naar buiten in een degelijke wei of paddock, met een stabiele kudde, en er zullen niet meer blessures ontstaan dan op grond van toeval waarschijnlijk is.

Het argument 'paarden zijn gedomesticeerd en hebben niet meer dezelfde behoeften als vroeger': de wetenschap spreekt dit ontzettend tegen, paarden hebben een kudde en vrije beweging nódig en waarom zou je hem slechts een deel van de dag geven wat hij nodig heeft?

Ik vind de vergelijking met andere dieren wel degelijk relevant. Om de één of andere reden doen we paarden meer oliebol aan dan welk ander dier dan ook. Waarom? Omdat het normaal is/altijd zo gedaan wordt? Paarden zijn toch onze passie? Waarom zou je je dan niet meer verdiepen in wat jouw geliefde dier nódig heeft.

Ik begrijp dat ik redelijk extremistisch overkom, maar really, verplaats je eens open en eerlijk in je paard en bedenk wat jij zou willen om happy te zijn, zonder hem daarbij te vermenselijken.

Edit: medische redenen voor op stal staan natuurlijk buiten beschouwing gelaten :+
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 26-09-13 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:51

ohjajoh6 schreef:
Natuurlijk Sees, dit is zo ongeveer wat ikzelf op pagina 4 al schreef. Toch weer jammer, je liet het namelijk een beetje overkomen alsof jij de wijsheid in pacht hebt wat weidemanagement betreft, had dus graag van je geleerd. Maar ook jij zou moeten weten dat als je paard pony ook maar 1 x hb of sb is geweest je voor de rest van paard zijn leven een serieus gevoeligheidsprobleem hebt, vandaar ook mijn reactie noem het dan buitengang ipv weidegang

Het komt op jou zo over, dan hoeft het nog niet te betekenen dat dat het doel van mijn bericht was. Ook een SB of HB paard kan gematigd op het gras, ik heb er een staan ;).

En ik noem het 7 van de 10x ook buitengang, lees maar terug ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 26-09-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:54

Grappig, ik heb ook ooit eens een gelijk soort topic geopend.. :) En daar kwamen toen ook pagina's op binnen.

Ik had toen ook nog m'n verzorg paarden 24/7 op stal in de zomer én winter. Dat is hier in de omgeving (zuid-holland, denhaag) toch wel heel normaal. Er zijn 10tallen manege's, maar alle faciliteiten van warm tot koud water, stapmolens etc. maar geen wei te vinden... Toch heb ik toen heel goed gezocht, ik ben wat verder gereden etc. En heb toen een plekje gevonden met wei. Paarden vinden dit wel degelijk héél fijn.

In het begin zijn ze de wei niet gewend nee. Ze zijn een ritme van stal gewend. Alsof ze kunnen klok kijken staan ze na een half uurtje bij het hek van de bak ja. Logisch, in een bak staan ze vaak alleen, zonder eten, en keer op keer na een half uur moeten ze eruit. In het begin is het dan ook zo vreemd voor ze, dat ze het raar vinden om met hun vrijheid om te gaan! Paarden hebben wel een half jaar tot een jaar nodig hieraan te wennen! Ik verweerde mij ook met die woorden, dat het paard graag naar stal wilde etc. Maar ik weet nu beter.

Wat ik hier vooral zie en wat heel erg opvalt zijn de chaggerijnige paarden om een manege. Als je met een ander paard langs loopt, hangen ze vaak in de tralies, of oren plat... Bij ons op stal is dat veel minder!! Die paarden zijn een hechte groep, een kudde. Ook komen er (en dan spreek ik uit mijn eigen ervaring) veel minder blessures voor dan bij echte stalpaarden. Natuurlijk kunnen er op de wei ongelukken gebeuren, is het riskant blabla. Maar zorg dat je een vaste kudde hebt, en dan komt er vanzelf stabiliteit. En natuurlijk gebeurd er wel eens wat, eens in de zoveel tijd. Maar om ze daar nu voor op te sluiten? Nee..

Echter blijft het een feit dat het in sommige regio's echt héél moeilijk is een accomodatie te vinden waar je zelf uit de voeten kan én je paard. Het is een (bijna) onmogelijke opgave. De weinige stallen die er zijn, hebben geen plek meer en er is weinig verloop in de stallen.. Bovendien is het vanwege een wei vaak wel prijzig. En betaal je maar een klein beetje minder dan op een stal waar je 10 min van het strand staat, alles voor je wordt gedaan, een binnenbak, buitenbak, longeerkraal, kantine etc is.. Ook weten veel mensen niet beter dan dat het 'normaal' is. Alle paarden op iedere manege staan toch zo? Hij glimt toch mooi, krijgt toch eten en we rijden dagelijks? What's wrong?

Wel moet ik zeggen dat ik uitspraken als 'dan moet je maar geen paard nemen' of 'dierenmishandeling' ook te ver gaat. De paarden hebben het niet slecht, het kan alleen beter. Echter is dat niet altijd een keuze van de eigenaar, maar ook van je woonomgeving en mogelijkheden daarin. Blijft een lastige kwestie een zo fijn mogelijke situatie te creeëren voor je paard én voor jezelf. Paarden blijven ook wel dieren voor de hobby en plezier, kosten een hele hoop geld en zo denken de mensen ook. Het moet natuurlijk ook praktisch blijven voor de mens en een stukje comfort voor de mensen zoals een kantine en binnenbak tellen zwaar mee voor de meeste mensen.

Kortom; een eeuwige discussie.. :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:55

Chelle
Andere stal zoeken als deze niet aan je eisen voldoet.
En ja dat kan, maar dan komen altijd de smoezen.
Ik heb vrienden in het westen wonen en hun paarden staan wel hele dagen buiten met wel goede voeplekken.
Wat voor hun wel betekend dat ze eigen prioriteiten aan de kant moeten zetten.

En nu is het leuk dat jij blijkbaar de tijd hebt om zoveel je paard er uit te halen.
Maar wat als je ziek wordt, door studie en werk die tijd niet meer hebt?
Dan gebeurt er wat je stalgenoten ook doen, paard laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:58

little_king: Wat ik al zei.. Ik heb al heel veel stallen gehad, en bezocht in omgeving en daarbuiten helaas, waardoor pony ook meer verhuisd is dan ik had gewild.

Toevallig ben ik niet op en top gezond, ik kamp met een hartafwijking en dat betekent helaas dat ik lang niet alles kan, wat ik wil doen, vaak schiet het rijden er dan ook bij in. Jammer, maar ik moet al een hoop aan de kant zetten om m'n paard alles te bieden wat ik haar nu bied. En ik ben nu werkzaam voor m'n vriend z'n bedrijf dus ja, ik werk ook, gelukkig ben ik flexibel in mijn werktijden (wat mij ook de mogelijkheid geeft om te bokken dus tussendoor.. := )

Gelukkig heb ik voor als het dalijk tijdelijk echt niet gaat (door ziekenhuisopname) een 'vangnet' voor m'n pony. M'n vriend is absoluut niet vies van m'n pony en dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een verzorgster en bijrijdster, en gelukkig is onze stalhouder echt niet zo'n draak van een vent dat ie die pony dagen in d'r box laat staan. Als er wat met mij gebeurt of aan de hand is, dan wordt er ook nog steeds voor die pony gezorgd en wordt er nog steeds voor gezorgd dat ze buiten komt. Ik sta dan wel op een pensionstal, maar ik sta niet op een koude, ongezellige pensionstal. Ik heb hele lieve stalgenoten die haar eruit halen wanneer ik een slechte dag heb, en dat geldt net zo goed voor de stalhouder. Ik hoef maar te bellen en m'n pony staat dalijk gewoon lekker buiten.

Met een studie zou het lastiger worden, maar dan zou ik inderdaad prioriteiten gaan stellen en mijn tijd handig indelen. Dat zou inhouden, betalen voor het buitenzetten van m'n pony zodat ze overdag alvast buiten is geweest, m'n vriend die even op en neer rijdt om haar te wandelen/buiten te zetten, en dat zou betekenen dat ik lange avonden zou maken en op stal mijn huiswerk dan zou maken. Is niks mis mee, en dan rijd ik een paar keer minder, maakt me ook niet uit, maar ik heb dan in ieder geval wel zélf zicht op hoe mijn pony erbij staat en of haar wat mankeert. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om m'n pon ergens ver weg te stoppen, 1x in de week een keer langs te komen en er dan achter te komen dat ze iets aan d'r benen heeft o.i.d. wat dan komt omdat ík er niet heen kon.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:58

Bowen schreef:
ohjajoh6 schreef:
Zo, het is hier hard gegaan vandaag!
Ik vind toch echt dat men wat relaxter kan reageren hier;

Want natuurlijk ben ik voor zoveel mogelijk buitengang voor mijn paarden, maar het is ook een feit dat ook het paard is doorgefokt; Want het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat 9 van de 10 paarden, niet eens meer tegen weidegang kunnen, lees het eten van gras; Ik heb dus wei en groot genoeg, maar mijn shet is I.R. en mijn Tuiger word binnen no time spierbevangen en altijd van het gras, want wat ik aan krachtvoer geef is zo minimaal, dat is eigenlijk om de poeders er nog een beetje normaal in te krijgen. Maar mijn paard op box zetten hele dagen, is voor mij iig geen oplossing, maar zoek het er maar mee uit, ik trek regelmatig het haar uit mijn hoofd van pure ellende, want voor perfect zoals bv een zandpaddock erbij is domweg het geld er niet, trouwens ik zie ze zichzelf gerust een zandkoliek vreten dan.

Want natuurlijk is 24/7 op stal niet goed, maar ik kan wel in alle oprechtheid zeggen, dat toen die van mij een x aantal uur per dag op wei kwamen en de rest van de tijd op stal, ze een stuk gezonder waren dan nu... Ik zit er serieus over te denken om ze uit pure nood ook maar weer de nachten op stal te gaan zetten, nu al...
Kijk naar je paard en oordeel niet altijd zo hard over een ander, degene zonder zonde, die mag alleen een steen gooien hoor...

Nou ja gras is een aparte discussie, dat gaat niet zozeer over dat de paarden "doorgefokt" zijn, maar dat ze niet gebouwd zijn op dat vette productiegras. Paarden eten van nature arm gras, takjes en dat soort dingen. Wij zetten ze op weides met vaak veel engels raaigras, wat een productiegras is, een soort van mac donalds voor paarden.

Je zou kunnen denken aan je land opnieuw inzaaien met sobere grassoorten, het nadeel is wel dat die vaak een wat minder mooie grasmat geven. Dat zou kunnen helpen je paarden gezond te houden.
Ook hoe je met je grasland omgaat kan veel verschil maken, kort gras maakt veel fructaan aan, zwaar belast gras ook en als het niet goed zit met de bemesting krijg je ook weer een onbalans die maakt dat vooral het goede uit het gras minder wordt en het slechte lekker hoog is.
Het is wel een kwestie van uitproberen wat voor jouw paarden werkt.

Thanks Bowen! Helaas kamp ik hier al weer heel wat jaartjes mee en ben ik maar al te bekend met raaigras etc. Staan nu dus sinds maand op nieuwe wei, waar het gras de hele zomer niet is gebruikt (onkruid staat nog veel hoger haha) + dat I>R> en hb en sb vind ik dan tenminste ontzettend tricky kan zijn, moet nu bv shet 50 kg laten afvallen, maar lukt domweg niet zonder grasloos plekje en zon slimmerd die der graaskorf binnen no time af heeft, geef droog hooi/stro mix en word er onderhand knap zenuwziek van eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:01

bij ons staan ze de hele winter op stal, maar we zijn bezig met een paddock, gaat nog wel even duren! en meestal is er een soort buitenzet service, als iedereen mee doet dan kunnen ze meestal de hele ochtend in de bak staan swinters..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:02

chelle_dora schreef:
little_king: Wat ik al zei.. Ik heb al heel veel stallen gehad, en bezocht in omgeving en daarbuiten helaas, waardoor pony ook meer verhuisd is dan ik had gewild.

Toevallig ben ik niet op en top gezond, ik kamp met een hartafwijking en dat betekent helaas dat ik lang niet alles kan, wat ik wil doen, vaak schiet het rijden er dan ook bij in. Jammer, maar ik moet al een hoop aan de kant zetten om m'n paard alles te bieden wat ik haar nu bied. En ik ben nu werkzaam voor m'n vriend z'n bedrijf dus ja, ik werk ook, gelukkig ben ik flexibel in mijn werktijden (wat mij ook de mogelijkheid geeft om te bokken dus tussendoor.. := )

Gelukkig heb ik voor als het dalijk tijdelijk echt niet gaat (door ziekenhuisopname) een 'vangnet' voor m'n pony. M'n vriend is absoluut niet vies van m'n pony en dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een verzorgster en bijrijdster, en gelukkig is onze stalhouder echt niet zo'n draak van een vent dat ie die pony dagen in d'r box laat staan. Als er wat met mij gebeurt of aan de hand is, dan wordt er ook nog steeds voor die pony gezorgd en wordt er nog steeds voor gezorgd dat ze buiten komt. Ik sta dan wel op een pensionstal, maar ik sta niet op een koude, ongezellige pensionstal. Ik heb hele lieve stalgenoten die haar eruit halen wanneer ik een slechte dag heb, en dat geldt net zo goed voor de stalhouder. Ik hoef maar te bellen en m'n pony staat dalijk gewoon lekker buiten.

Met een studie zou het lastiger worden, maar dan zou ik inderdaad prioriteiten gaan stellen en mijn tijd handig indelen. Dat zou inhouden, betalen voor het buitenzetten van m'n pony zodat ze overdag alvast buiten is geweest, m'n vriend die even op en neer rijdt om haar te wandelen/buiten te zetten, en dat zou betekenen dat ik lange avonden zou maken en op stal mijn huiswerk dan zou maken. Is niks mis mee, en dan rijd ik een paar keer minder, maakt me ook niet uit, maar ik heb dan in ieder geval wel zélf zicht op hoe mijn pony erbij staat en of haar wat mankeert. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om m'n pon ergens ver weg te stoppen, 1x in de week een keer langs te komen en er dan achter te komen dat ze iets aan d'r benen heeft o.i.d. wat dan komt omdat ík er niet heen kon.

Dat heb jij dan mooi geregeld. :)
Maar je schrijft ook de woorden ongezellige pensionstal, je weet dus ook dat het op heel wat stallen anders gaat.
En ik denk dat de meeste het over die stallen hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:03

nou,stel de vraag aan mijn paarden,en er zullen meerdere zijn die liever op stal staan als op de wei in een kudde :D

ik heb er hier 1 staan die élke dag weer met zijn domme harses de stallen in rent ipv de uitlooppaddock waar hij inmiddels toch al een hele poos staat,en waar hij met 2 andere paarden staat,en élke dag weer moet ik hem voor de deur van de "stallen" wegjagen...

blijkbaar is op stal staan voor hem toch niet zo'n issue als mensen hier zelf wel van maken..

en verder vind ik 24/7 op stal ook zo'n groot woord,24/7 in een stal en er nooit uitkomen is te zielig,maar 24/7 op stal staan en wel elke dag een paar uur met een eigenaar eruit zijn,tja,weet niet of ik daar nu zo wakker over kan liggen,geloof het niet...

denk zelfs dat een paar paarden voor mij ervoor zouden tekenen,elke dag veel meer aandacht krijgen in ruil voor meer op stal staan...

en ja een tevreden paard,hoe zien mensen dan dat hun paard tevreden is als ze 24/7 buiten staan,toch ook aan hun gedrag?die zien er dan toch ook : "ziet er levendig uit,en je ziet er niets bezonders aan"

maar toch zijn sommige paarden echt niet happy buiten,vind dat ook sneu dat zulke dieren verplicht worden maar buiten te blijven staan,omdat de eigenaar vind dat dat 'goed' voor ze is...

nogmaals 24/7 in een hok staan en er nooit uitkomen is een not done,maar een stalpaard waar elke dag heel veel mee gedaan wordt...geloof best dat deze dieren heel erg happy kunnen zijn :j ,misschien zelfs wel veel meer happy als dat mijn dieren zijn die nu hier wonen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:04

Sees schreef:
ohjajoh6 schreef:
Natuurlijk Sees, dit is zo ongeveer wat ikzelf op pagina 4 al schreef. Toch weer jammer, je liet het namelijk een beetje overkomen alsof jij de wijsheid in pacht hebt wat weidemanagement betreft, had dus graag van je geleerd. Maar ook jij zou moeten weten dat als je paard pony ook maar 1 x hb of sb is geweest je voor de rest van paard zijn leven een serieus gevoeligheidsprobleem hebt, vandaar ook mijn reactie noem het dan buitengang ipv weidegang

Gevoelige teentjes, ook hier weer :o.

Het komt op jou zo over, dan hoeft het nog niet te betekenen dat dat het doel van mijn bericht was. Ook een SB of HB paard kan gematigd op het gras, ik heb er een staan ;).

En ik noem het 7 van de 10 ook buitengang, lees maar terug ;).

Sorry hoor, maar als er 1 is die hier in dit topic juist pleit voor gematigde reacties ben ik het wel, lees dan mijn reacties maar eens terug. En het "kan" ja dat klopt, maar bij de zware gevallen blijkt "nooit" toch vaak de enige oplossing...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:04

Waarschijnlijk zijn er ook stallen met mooie beloftes maar is het in de praktijk anders.
Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt.
Mooie woorden over het voeren, weidegang etc.
Maar in de praktijk is het van : "ja maar...het is niet haalbaar omdat...."
Dat zie je ook op websites van pensionstallen: weidegang mits het weer het toelaat.
Dan staan de paarden toch veel vaker op stal dan dat je van te voren was beloofd.

Dus dan denk je een goede stalling te hebben gevonden, valt het toch weer tegen.
En vind dan maar weer eens andere stal, waar het dan wel allemaal goed is.
Mijn merrie staat nu sinds 3 jaar op een superfijne plek, maar ik heb op andere stallen al van alles meegemaakt. :D

In al die jaren heb ik wel gemerkt dat het heeeel moeilijk is om een stal te vinden waar alles klopt!
Niet alleen weidegang, maar ook voerbeleid, faciliteiten etc.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-09-13 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:08

little_king schreef:
chelle_dora schreef:

Dat heb jij dan mooi geregeld. :)
Maar je schrijft ook de woorden ongezellige pensionstal, je weet dus ook dat het op heel wat stallen anders gaat.
En ik denk dat de meeste het over die stallen hebben.

Ja, op veel stallen is het inderdaad ook ongezellig. En ik kan het hier ook echt niet met alle stalgenoten vinden hoor :) Maar iedereen heeft wel een 'groepje' op een pensionstal en daar wordt onderling een hoop geregeld, en tegen betaling kan er ook echt wel een hoop worden geregeld.
Maar juist daarom word ik er zo moe van dat er wordt geclaimed dat mensen met paarden in de randstad geen moeite willen doen, want wat ik al zei, vanaf de andere kant van het land heb je soms geen idee wat een moeite mensen hier doen om hun paard echt wel te bieden wat het paard nodig heeft.
En ik heb dat niet 'mooi geregeld' maar ik heb het op mijn manier, net als ieder ander, goed voor elkaar voor m'n pony. Had ik het inderdaad niet op die manier voor elkaar, dan had ik inderdaad een andere pensionstal moeten zoeken waar ik beter in de groep zou liggen en er dus alsnog dit soort dingen mogelijk zijn. Maar pensionstal in de randstad staat niet gelijk aan paarden die niet buiten komen in de winter. En dat er op de website van een pensionstal niets staat over buitenzet diensten, wil niet zeggen dat de dieren niet buiten komen, want juist op pensionstallen wordt er ontzettend veel onderling geregeld. Je moet alleen wel bereid zijn om er zelf aan mee te doen natuurlijk. En ja, ik weet dus echt wel dat het op veel pensionstallen anders gaat, wat ik al zei, ik heb er naar mijn smaak iets te veel bezocht. En soms moet je de alternatieven tegen elkaar opwegen. Iemand mag wel zijn paard verkopen als het niet leuk is, omdat het een dure hobby is. Maar iemand mag bij wijze van niet zijn paard in de buurt houden en er zelf voor zorgen dat deze er veel uit komt zonder een paddock paradise o.i.d. Maar die hobby is dan nog steeds duur toch. Dat vind ik dus zo jammer. Het is niet altijd ideaal, en ideaal wordt het nooit want overal hangt wel een keerzijde aan helaas.
Ik heb overigens niet voor mijn stal gekozen vanwege de mooie binnenbak ofzo hoor. Ik heb ervoor gekozen omdat het voor mij beter bereikbaar was en ze hier genoeg naar buiten kon. En als het voor mij beter bereikbaar is, betekent het dat ze er nog meer uit kan komen. Die binnenbak is daarmee een mooie bijkomstigheid maar zeker geen vereiste.

little_king

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:11

Chelle, hier in mijn buurt zijn stallen met buitengang, vaak de minder luxe.
Maar ook met 3 binnenhallen en solariums en de hele meuk, maar geen buitengang en daar staat het ook vol.
En dat kan ik toch niet begrijpen dat mensen daar voor kiezen.
Dus niet alleen randstad heeft mensen die de hele dag op stal staan normaal vinden.
En ik ben van mening dat als je minimaal 4 uur een paard buitengang wilt bieden dat dat overal bestaat. Maar dat betelend wel de luxe van de kantine en de binnenbaan er niet bij. En dan passen heel veel mensen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:15

Kimmie261: ik vraag me af wat jij hierover denkt.. Als je kijkt vanuit het wezen paard en zijn aangeboren natuurlijke behoeften (grote open ruimten om te kunnen vluchten, een stabiele continue kudde, continue vrije beweging om zijn darmstelsel op gang te houden), welk ander argument dan 'gewoonte' is er dan nog als reden dat een paard op stal zou willen staan (kleine ruimte, geen kudde, geen beweging)? Ik denk zelf (en ik ken jouw paarden verder niet hoor) dat een paard dat het gewend is om in een stal te staan, zelf zijn stal zal opzoeken, uit gewoonte. En waarschijnlijk is dat dan voor hem bekend en voelt 'ie zich daar op zijn gemak. En het kan misschien wel maanden duren voordat die gewoonte uit zijn systeem is. Maar dat betekent niet dat het niet beter voor hem zou zijn om buiten te staan, evenmin als dat hij uiteindelijk niet gelukkiger zou zijn buiten in een kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:15

little_king; daarom zeg ik ook, de binnenbak was voor mij niet doorslaggevend en kan me ook gestolen worden. Beetje regen ga ik niet dood aan en voorlopig rijden we eigenlijk alleen maar buiten of in de buitenbak, want iedereen rijdt in de binnenbak dus dan heb ik de bak voor mezelf alleen :+
Ik snap je wel hoor, want ik vind 3 binnenbakken en maar 1 paddock op 100 paarden ook te belabberd voor woorden..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:16

little-king...omdat over het algemeen mensen paarden hebben voor hun "plezier,eigen lol" ,als paarden oud zijn of stuk zijn , zijn vele ( de zó paardlievende) mensen niet zo heel moeilijk om het peerd te laten hemelen of verkopen zodat ze door kunnen gaan met een nieuwe die niet oud of stuk is,maw is dat óók kiezen voor je eigen lolletje ipv liefde voor het paard...

dus ja ze op stallen zetten waarbij het plezier en gemak voor de ruiter voorop staan vind ik dan ook niet zo heel vreemd...