Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
little_king schreef:@chelle
"Ik voel me door jouw achterlijke woordkeuze inderdaad aangesproken ja. Jij vindt mij paard onwaardig omdat ik de mijne niet 24/7 op de wei gooi"
Daarna ben ik afgehaakt je bericht verder te lezen.
Dit schrijft Dees namelijk niet.
Moratoetje schreef:Ik ben geen voorstander van 24/7 op de wei of paddock in de winter, paarden die tot aan hun knieën in de drek staan met o.a. mok tot aan hun oksels als gevolgMaar goed, dat moet iedereen voor zich weten.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind dat een paard elke dag vrij moet kunnen bewegen, maar er zit natuurlijk ook nog wat tussen 24/7 buiten of helemaal niet buiten.
kellaxy schreef:Bij ons staan ze zomers de hele dag op het land. Tot dat het land te nat word. Ze staan er nu nog.. in de winter moet ik het doen met de paddocks en dat is hier in de BUURT overal zo. Ik sta dan liever dicht bij mijn huis, dat ik er 3 x per dag naar toe kan om te wandelen etc. Dan dat ik 30 min moet rijden omdat ze daar meer buiten staan maar ik het niet in de gaten kan houden. Dat is mijn mening. Maar zoals ik eerder al zei, als ik ooit merk dat mijn paard ongelukkig word van het binnen staan, zal ik er alles aan doen om haar gelukkig te maken.
Babootje schreef:kellaxy schreef:Bij ons staan ze zomers de hele dag op het land. Tot dat het land te nat word. Ze staan er nu nog.. in de winter moet ik het doen met de paddocks en dat is hier in de BUURT overal zo. Ik sta dan liever dicht bij mijn huis, dat ik er 3 x per dag naar toe kan om te wandelen etc. Dan dat ik 30 min moet rijden omdat ze daar meer buiten staan maar ik het niet in de gaten kan houden. Dat is mijn mening. Maar zoals ik eerder al zei, als ik ooit merk dat mijn paard ongelukkig word van het binnen staan, zal ik er alles aan doen om haar gelukkig te maken.
Sta jij bij Flardingha Ruiters? Super stal lijkt me dat. Als ik zoiets in de buurt zou kunnen vinden, dan stond ik er meteen. Maar deze is dus ook weer ruim een half uur met de auto.
Stel dat ze een blessure hebben of koliekerig zijn of iets anders. Heb ik het nog niet eens over de kosten van elke dag een uur met de auto te moeten reizen. Ik wil toch ook echt niet te ver bij mijn paard vandaan zitten. Stallen te over in mijn omgeving, maar niet 1 die echt geschikt is om paarden te houden naar de laatste inzichten. Ze blijven echt hangen in "zo deed mijn vader het en zijn vader etc" dus zo doe ik het ook. Het enige dat erop zit is zelf verhuizen. Naar Vlaardingen misschien dan haha, Woont mn zus ook.
ohjajoh6 schreef:Natuurlijk Sees, dit is zo ongeveer wat ikzelf op pagina 4 al schreef. Toch weer jammer, je liet het namelijk een beetje overkomen alsof jij de wijsheid in pacht hebt wat weidemanagement betreft, had dus graag van je geleerd. Maar ook jij zou moeten weten dat als je paard pony ook maar 1 x hb of sb is geweest je voor de rest van paard zijn leven een serieus gevoeligheidsprobleem hebt, vandaar ook mijn reactie noem het dan buitengang ipv weidegang
Bowen schreef:ohjajoh6 schreef:Zo, het is hier hard gegaan vandaag!
Ik vind toch echt dat men wat relaxter kan reageren hier;
Want natuurlijk ben ik voor zoveel mogelijk buitengang voor mijn paarden, maar het is ook een feit dat ook het paard is doorgefokt; Want het is toch eigenlijk te bizar voor woorden dat 9 van de 10 paarden, niet eens meer tegen weidegang kunnen, lees het eten van gras; Ik heb dus wei en groot genoeg, maar mijn shet is I.R. en mijn Tuiger word binnen no time spierbevangen en altijd van het gras, want wat ik aan krachtvoer geef is zo minimaal, dat is eigenlijk om de poeders er nog een beetje normaal in te krijgen. Maar mijn paard op box zetten hele dagen, is voor mij iig geen oplossing, maar zoek het er maar mee uit, ik trek regelmatig het haar uit mijn hoofd van pure ellende, want voor perfect zoals bv een zandpaddock erbij is domweg het geld er niet, trouwens ik zie ze zichzelf gerust een zandkoliek vreten dan.
Want natuurlijk is 24/7 op stal niet goed, maar ik kan wel in alle oprechtheid zeggen, dat toen die van mij een x aantal uur per dag op wei kwamen en de rest van de tijd op stal, ze een stuk gezonder waren dan nu... Ik zit er serieus over te denken om ze uit pure nood ook maar weer de nachten op stal te gaan zetten, nu al...
Kijk naar je paard en oordeel niet altijd zo hard over een ander, degene zonder zonde, die mag alleen een steen gooien hoor...
Nou ja gras is een aparte discussie, dat gaat niet zozeer over dat de paarden "doorgefokt" zijn, maar dat ze niet gebouwd zijn op dat vette productiegras. Paarden eten van nature arm gras, takjes en dat soort dingen. Wij zetten ze op weides met vaak veel engels raaigras, wat een productiegras is, een soort van mac donalds voor paarden.
Je zou kunnen denken aan je land opnieuw inzaaien met sobere grassoorten, het nadeel is wel dat die vaak een wat minder mooie grasmat geven. Dat zou kunnen helpen je paarden gezond te houden.
Ook hoe je met je grasland omgaat kan veel verschil maken, kort gras maakt veel fructaan aan, zwaar belast gras ook en als het niet goed zit met de bemesting krijg je ook weer een onbalans die maakt dat vooral het goede uit het gras minder wordt en het slechte lekker hoog is.
Het is wel een kwestie van uitproberen wat voor jouw paarden werkt.
chelle_dora schreef:little_king: Wat ik al zei.. Ik heb al heel veel stallen gehad, en bezocht in omgeving en daarbuiten helaas, waardoor pony ook meer verhuisd is dan ik had gewild.
Toevallig ben ik niet op en top gezond, ik kamp met een hartafwijking en dat betekent helaas dat ik lang niet alles kan, wat ik wil doen, vaak schiet het rijden er dan ook bij in. Jammer, maar ik moet al een hoop aan de kant zetten om m'n paard alles te bieden wat ik haar nu bied. En ik ben nu werkzaam voor m'n vriend z'n bedrijf dus ja, ik werk ook, gelukkig ben ik flexibel in mijn werktijden (wat mij ook de mogelijkheid geeft om te bokken dus tussendoor..)
Gelukkig heb ik voor als het dalijk tijdelijk echt niet gaat (door ziekenhuisopname) een 'vangnet' voor m'n pony. M'n vriend is absoluut niet vies van m'n pony en dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een verzorgster en bijrijdster, en gelukkig is onze stalhouder echt niet zo'n draak van een vent dat ie die pony dagen in d'r box laat staan. Als er wat met mij gebeurt of aan de hand is, dan wordt er ook nog steeds voor die pony gezorgd en wordt er nog steeds voor gezorgd dat ze buiten komt. Ik sta dan wel op een pensionstal, maar ik sta niet op een koude, ongezellige pensionstal. Ik heb hele lieve stalgenoten die haar eruit halen wanneer ik een slechte dag heb, en dat geldt net zo goed voor de stalhouder. Ik hoef maar te bellen en m'n pony staat dalijk gewoon lekker buiten.
Met een studie zou het lastiger worden, maar dan zou ik inderdaad prioriteiten gaan stellen en mijn tijd handig indelen. Dat zou inhouden, betalen voor het buitenzetten van m'n pony zodat ze overdag alvast buiten is geweest, m'n vriend die even op en neer rijdt om haar te wandelen/buiten te zetten, en dat zou betekenen dat ik lange avonden zou maken en op stal mijn huiswerk dan zou maken. Is niks mis mee, en dan rijd ik een paar keer minder, maakt me ook niet uit, maar ik heb dan in ieder geval wel zélf zicht op hoe mijn pony erbij staat en of haar wat mankeert. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om m'n pon ergens ver weg te stoppen, 1x in de week een keer langs te komen en er dan achter te komen dat ze iets aan d'r benen heeft o.i.d. wat dan komt omdat ík er niet heen kon.
Sees schreef:ohjajoh6 schreef:Natuurlijk Sees, dit is zo ongeveer wat ikzelf op pagina 4 al schreef. Toch weer jammer, je liet het namelijk een beetje overkomen alsof jij de wijsheid in pacht hebt wat weidemanagement betreft, had dus graag van je geleerd. Maar ook jij zou moeten weten dat als je paard pony ook maar 1 x hb of sb is geweest je voor de rest van paard zijn leven een serieus gevoeligheidsprobleem hebt, vandaar ook mijn reactie noem het dan buitengang ipv weidegang
Gevoelige teentjes, ook hier weer.
Het komt op jou zo over, dan hoeft het nog niet te betekenen dat dat het doel van mijn bericht was. Ook een SB of HB paard kan gematigd op het gras, ik heb er een staan.
En ik noem het 7 van de 10 ook buitengang, lees maar terug.
little_king schreef:chelle_dora schreef:little_king: Wat ik al zei.. Ik heb al heel veel stallen gehad, en bezocht in omgeving en daarbuiten helaas, waardoor pony ook meer verhuisd is dan ik had gewild.
Toevallig ben ik niet op en top gezond, ik kamp met een hartafwijking en dat betekent helaas dat ik lang niet alles kan, wat ik wil doen, vaak schiet het rijden er dan ook bij in. Jammer, maar ik moet al een hoop aan de kant zetten om m'n paard alles te bieden wat ik haar nu bied. En ik ben nu werkzaam voor m'n vriend z'n bedrijf dus ja, ik werk ook, gelukkig ben ik flexibel in mijn werktijden (wat mij ook de mogelijkheid geeft om te bokken dus tussendoor..)
Gelukkig heb ik voor als het dalijk tijdelijk echt niet gaat (door ziekenhuisopname) een 'vangnet' voor m'n pony. M'n vriend is absoluut niet vies van m'n pony en dat is ook de reden dat ik op zoek ben gegaan naar een verzorgster en bijrijdster, en gelukkig is onze stalhouder echt niet zo'n draak van een vent dat ie die pony dagen in d'r box laat staan. Als er wat met mij gebeurt of aan de hand is, dan wordt er ook nog steeds voor die pony gezorgd en wordt er nog steeds voor gezorgd dat ze buiten komt. Ik sta dan wel op een pensionstal, maar ik sta niet op een koude, ongezellige pensionstal. Ik heb hele lieve stalgenoten die haar eruit halen wanneer ik een slechte dag heb, en dat geldt net zo goed voor de stalhouder. Ik hoef maar te bellen en m'n pony staat dalijk gewoon lekker buiten.
Met een studie zou het lastiger worden, maar dan zou ik inderdaad prioriteiten gaan stellen en mijn tijd handig indelen. Dat zou inhouden, betalen voor het buitenzetten van m'n pony zodat ze overdag alvast buiten is geweest, m'n vriend die even op en neer rijdt om haar te wandelen/buiten te zetten, en dat zou betekenen dat ik lange avonden zou maken en op stal mijn huiswerk dan zou maken. Is niks mis mee, en dan rijd ik een paar keer minder, maakt me ook niet uit, maar ik heb dan in ieder geval wel zélf zicht op hoe mijn pony erbij staat en of haar wat mankeert. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om m'n pon ergens ver weg te stoppen, 1x in de week een keer langs te komen en er dan achter te komen dat ze iets aan d'r benen heeft o.i.d. wat dan komt omdat ík er niet heen kon.
Dat heb jij dan mooi geregeld.
Maar je schrijft ook de woorden ongezellige pensionstal, je weet dus ook dat het op heel wat stallen anders gaat.
En ik denk dat de meeste het over die stallen hebben.