Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesterJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:51

Ik zou zelf voor stal 2 gaan, aangezien je thuis verder geen hulp kunt krijgen en hierbij heb je ook veel faciliteiten :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:58

M_nouska schreef:
Tja, ik woon hier op modder. In Groningen. Dus echt kans op zand hier is er niet. Helaas niet.
Ik weet het gewoon niet. Op stal 1 met beperkt weidegang is het gewoon te weinig. Ik merk dat we er allebei niet blij van worden.
Op de andere stal met 24/7 naar buiten is voor haar denk ik fijner, maar omdat er (denk ik) in de regen wind en onweer geen plek is om te schuilen, voel ik me dan wel schuldig. Ik lekker warm onder de dekens of in huis en zij daar koud in de regen.

Het hangt wat mij betreft echt heel erg van je paard af. Als ze er tegen kan veel liever de 24/7 buiten. Maar als ze ziek wordt, vermagert enz, tja dan kan dat gewoon niet. Niet elk paard kan tegen 24/7. Mijn paard begint er ni aan te wennen maar bij slecht weer kan ik haar altijd binnen zetten. Een periode van veel regen trekt ze, ook met regendeken, niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:30

Taco, ik zou voor de weide achter je huis gaan. Ideaal. Op de dagen dat je bij je vader bent moet je dan wel reizen, maar dat gaat je vast lukken. Alles zelf doen kan zwaar zijn maar het is heel prettig dat je van niemand afhankelijk bent en alles zelf kan bepalen. Misschien kan je tegen vergoeding gebruik maken van de rijbakken van de stal dichtbij? Die stal klinkt trouwens ook erg duur aangezien je nog zelf hooi moet kopen. Hoe zit het op de weide achter je huis, staan daar wel ook nog andere paarden? En van wie zijn die dan? Zijn dat mensen die jou evt kunnen helpen? Of komt je paard alleen te staan? Want dan zou het voor mij geen optie zijn.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:28

Nikass schreef:
M_nouska schreef:
Tja, ik woon hier op modder. In Groningen. Dus echt kans op zand hier is er niet. Helaas niet.
Ik weet het gewoon niet. Op stal 1 met beperkt weidegang is het gewoon te weinig. Ik merk dat we er allebei niet blij van worden.
Op de andere stal met 24/7 naar buiten is voor haar denk ik fijner, maar omdat er (denk ik) in de regen wind en onweer geen plek is om te schuilen, voel ik me dan wel schuldig. Ik lekker warm onder de dekens of in huis en zij daar koud in de regen.

Het hangt wat mij betreft echt heel erg van je paard af. Als ze er tegen kan veel liever de 24/7 buiten. Maar als ze ziek wordt, vermagert enz, tja dan kan dat gewoon niet. Niet elk paard kan tegen 24/7. Mijn paard begint er ni aan te wennen maar bij slecht weer kan ik haar altijd binnen zetten. Een periode van veel regen trekt ze, ook met regendeken, niet.

Ze staat nu nog steeds op de stal met beperkt weidegang, maar heb een maatje kunnen vinden dus kan haar, als ik dat zou willen om vijf uur in de ochtend naar buiten zetten met haar vriendje en om elf uur in de avond naar binnen. Voel me nu veel beter en ik merk dat ook heel erg aan haar.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:38

Ik zal hier ook maar even de vraag stellen omdat ik aan het twijfelen ben om mijn paardje van stal te verhuizen.

Stal 1 (waar ze nu staat)
Zomer:
24/7 buiten op het land (+-6ha) met gemiddeld nog 4 andere paarden.
Afsluiting schapendraad (waar ze al eens in vast heeft gezeten met als gevolg een diepe snede in haar hoef.
Zeer volle weide waardoor ze zeg maar in een beetje te goede conditie is :o
Inloopstal

Winter:
24/7 inloopstal met grote uitloop die volledig in beton is.
Voldoende hooi bijgevoerd
Geen weidegang
Nogal veel paarden (8 vorige winter) op een relatief kleine oppervlakte.

Stal 2:
Zomer:
24/7 buiten op het land, weide is in verschillende stukken opgedeeld waardoor het mogelijk is om het paard op een kale of vollere weide te zetten naar keuze.
Nieuwe afsluiting met schrikdraad
Geen inloopstal, bomen zorgen wel voor schaduw

Winter:
's Nachts op stal, overdag enkele uren buiten in (kleine) weide die mag kapotgelopen worden of in de piste bij te nat weer.

De tweede stalling is 15 euro duurder dan de eerste.
De eerste stalling is min 30 min rijden waardoor het onmogelijk is om er meerdere keren per week naar toe te gaan (werk, kleine kinderen). De tweede is op amper 10 min van huis.
Stal 1, geen piste aanwezig, ook niet echt geschikt voor buitenritten, stal 2 wel een (kleine) piste en geschikt voor buitenritten.

Ik vind het moeilijk kiezen, stal 1 is zeker niet slecht, stal 2 moet uiteraard nog bewijzen dat alles goed zal gaan maar is een stuk dichter ter controle.

Wat denken jullie?

CoRiNa1983

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:11

Stal 2 doordat er een piste is al is die klein en buiten rij mogelijkheden heeft. Tevens in de winter 'snachts op stal vind mijn paard fijner maar dat is per paard verschillend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:33

MiVita, in stal 1 heeft je paard het hele jaar door 24/7 met uitloopstal. Dit is wat mij betreft het meest ideale wat je voor je paard kunt bereiken. Dus dat zou ik niet inleveren voor zomer 24/7 buiten zonder schuilstal en in de winter nog maar een paar uur overdag buiten. Hoewel teveel paarden op een kleine oppervlakte in de winter niet ideaal is, hebben ze nog altijd meer ruimte dan in een stal. Lijkt me. Tenzij ze elkaar echt de hersens inslaan, dan wordt het een ander verhaal. Ik zou liever zand hebben dan beton, maar het is iig buiten.

Het probleem met het schapendraad is misschien eens over te praten?

Hoe rij je momenteel als er geen piste is en geen uitrijmogelijkheden? Kun je niet ergens in de buurt in een bak rijden? Heb je een rijbewijs/mogelijkheid om er met de trailer op uit te gaan?

Een kortere reistijd is absoluut aantrekkelijk, maar zou voor mij niet doorslaggevend zijn.
Heeft je paard het momenteel wel naar zijn zin?

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:25

@Nikass: mijn paard heeft het momenteel zeker naar haar zin, idealer kan volgens mij ook niet, s' zomers 24/7 buiten in een groot weiland met vriendjes. Dit zou trouwens op de andere plek niet veranderen.
In de winter is een ander verhaal, mijn paard ligt nogal veel en daar kan ze nergens zacht liggen, alleen op de koude (veelal) natte beton. dat vind ik toch een groot minpunt, nergens in de schuilstal is bodembedekking aanwezig.

Momenteel wordt mijn paard niet gereden (wegens gezondheidstoestand van mij), maar het zou toch fijn zijn om haar binnenkort eens te kunnen longeren of eens mee te gaan wandelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:03

Hoe doen je stalgenoten dat dan?
Hmmm ja geen bodembedekking vind ik ook niet fijn. Wat apart :?
Dat maakt het wel lastig :=

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:14

Afhankelijk van het aantal uren ze bij stal 2 in de winter naar buiten gaan, zou ik in principe voor stal 2 kiezen. Maar dan moeten ze wel minstens 6 uur per dag buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen. 'Snachts kan je paard dan lekker zacht liggen in haar eigen stal en dat vinden veel paarden toch wel prettig.
Om de prijs hoef je het niet te laten en het is veel dichterbij huis, je kan in de bak en buiten rijden en de omheining is veiliger. Dus dan zou ik het wel weten...

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:51

De meeste paarden die er staan worden niet bereden (jonge paarden, drachtige merrie, blessures) , een iemand gaat met de trailer naar een nabijgelegen manege.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook uit naar stal 2, maar nu net gisteren te horen gekregen van iemand die de uitbaters kent dat het nu niet meteen de meest 'betrouwbare' mensen zijn...
Heb al eenmaal eerder mijn paard zwaar verwaarloosd ergens weggehaald, dit wil ik geen tweede keer meemaken.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:03

Heei iedereen
Ik ben op zoek naar een leuke stalling. Ik krijg mischien een pony en mijn ouders willen graag weten waar ik hem wil stallen.

Ik hoop niet neer als +/- 20min te hoeven fietsen.

Ik zoek een stalling voor ongeveer €200 in de maand.
Omgeving eindhoven (strijp/stratum en omgeving)
Een binnenbak zou fijn zijn maar anders een goede buitenbak.
Weidegang is een must
Een bos in de buurt
Spring materiaal zou ook fijn zijn

Meer dingen is altijd fijn maar dit zijn de belangrijkste

Hoop dat jullie iets weten :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:47

Ik denk niet dat je hier wat vind, want dit is een topic als je twee stallen hebt (of meer) en je tussen die geen keuze kan maken.
Fiets anders een beetje rond en ga vragen op een manege.
Ik zelf woon in de provincie Groningen en vind het al moeilijk om een stal te vinden die 200 euro kost.
Volgens mij is het hoe verder je het land in gaat, hoe duurder de prijs, maar weet dit niet zeker.
Ik kan je helaas niet helpen.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:54

Ja ik heb 3 maneges:
eepm hier zelf enkele jaren gereden (€275)
eindhovense manege (€287)
manege meulendijks (€235)

Welke zouden jullie kiezen? Het word een 9-jarige Fell Pony ruin, 5-jarige nrps merrie of een 8-jarige nrps ruin

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:40

Wij kennen die maneges niet, je moet dan even beschrijven welke voor en nadelen er aan die stallen zit dan kunnen wij vergelijken. Ik zou gaan voor:
• de meeste uren buiten voor je paard, goede buitenmogelijkheden (veilig, ruimte, redelijk goede grond, maatjes)
• uitrijmogelijkheden
• een rijbaan met goede bodem
• onbeperkt goed ruwvoer
• bereisbare afstand (20 km pd fietsen is erg veel)

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:04

Het kan ook nog bij een boer die ik ken. (€180)
Bij alle 4 gaan de paarden naar buiten met andere paarden. Ook is het bij alle 4 veilig en netjes. Ik weet dat die maneges goede binnenbaklen hebben, de boer heeft 1 kleine binnenbak daar mag j niet galoperen maar er is een all weather buitenbak. en de bij alle behalve de boer is er veel bos.
Overal word goed gevoerd en kunnen er aangepaste schema's gemaakt worden mocht dat nodig zijn.
De maneges zijn allemaal minder als 20 minuten fietsen. De boer ongeveer 40-45 minuten.

Helpt dit? Aangezien ik, me vader en me moeder geen ervaring hebben in het houden van paarden weten we niet goed waar we dan op moeten letten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:53

Nou dan zou ik de boer niet doen omdat je daar geen bos hebt en omdat het verder weg is.
Het klinkt alsof je de keus dan hebt uit alle drie de maneges. Komen de paarden in de winter ook buiten? En hoe lang? Het is belangrijk om dat even goed na te gaan want dat kan wel op de site staan maar dat kan nog wel eens tegenvallen in de praktijk.
Ik zou sowieso bij alle drie de maneges gaan kijken en praten met de mensen die daar staan, horen of zij tevreden zijn of klachten hebben, horen hoe het er in de praktijk aan toe gaat en een indruk krijgen van de sfeer. Waarschijnlijk vindt je dan vanzelf de ene manege leuker dan de andere.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:56

Oke super bedankt :) dat zal ik zsm doen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:00

Ik zie op de site van de Eindhovense manege niets over hoe lang de paarden naar buiten gaan, of er paddocks zijn in de winter, hoe groot die zijn en of ze er alleen in staan of met een paar. Wel zie ik staan dat je 30,- pm betaalt voor het buiten zetten wat ze maar drie keer per weekdoen. Hoe zit het dan die andere dagen? Moet/kun je het dan zzelf doen? Het is best een dure manege als je buiten je pensiongeld extra moet betalen voor dit soort services.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:03

De eindhovense manege valt denk ik al af aangezien die al duur is en ik gewoon wil dat de pony iedere dag eventjes buiten is. Ik moet binnenkort nog eventjes naar de stallingen bellen voor meer info

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:06

Manege Meulendijks komt op mij al beter over omdat je paard er het hele jaar door in groepjes op de wei kan. Wel moet je wat bijbetalen voor de winterwei. Wel zou ik willen weten hoe lang ze dan buiten staan. Een paar uurtjes buiten betekent 20 uur of meer op stal. En dat is verschrikkelijk lang en ongezond voor je paard.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:08

Klopt ik zal aan ze vragen hoe lang ze dan op de wei staan. (Ik wil ook niet 20 uur op een dag op een stoel zitten)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:10

Bij EEPM staat "6 dagen per week enkele uurtjes op de wei" maar ook "in de zomer 24/7". Maar je kent die manege dus waarschijnlijk weet je hoe het in de praktijk zit.
Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk kiest en waarom. Laat je het weten als je bent wezen kijken?

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:16

Ja zal ik doen! Ik denk dat als manege meulendijks in de winter genoeg de paarden op de wei heeft ik die manege kies. Anders mischien toch eepm of de boer :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:01

Een tijdje geleden heb ik al in dit topic gereageerd omdat ik een keuze wilde tussen mijn huidige stal en een andere stal. Nu heb ik nog een andere stal op het oog en weet ik even niet meer zo goed wat ik moet kiezen.

Stal 1
- Elke dag naar buiten
- Elk paard heeft een eigen weide
- Altijd op gras
- Buitenbak met speciale bodem
- Weekenddienst, max. 4x per maand, alle paarden binnen of buiten zetten en voeren)
- Grote beurt van stal zelf doen
- Zomerkeuze: 24/7 buiten of s'nachts binnen
- Longeerpaddock
- Ponyclub op 10 min. stappen met binnenbak, ongeveer €160 met 1x les per week
- 3x per dag hooi
- Grote opbergkast

Reistijd scooter: +- 15 min
Kosten €190

Stal 2
- Elke dag naar buiten
- Paarden staan in groepen
- Altijd op gras