Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
M_D_H schreef:ik las op de vorige pagina de discussie over paarden bezweet op de wei gooien, dat dat na een goede cooling down prima kan dat ze dan niet ziek worden...
daar ben ik het niet mee eens
je kunt nog zo'n goede cooling down geven, dat het lichaam heerlijk afgekoeld is, de spieren goed afgekoeld zijn, de huid mooi droog zijn...
maar als de haren nog nat zijn slaat dat gewoon nog steeds op de spieren.
ziek zijn kan vele dingen omvatten, voor mij betekenen spieren die een klap krijgen van de kou en natte haren ook ziek zijn.
ik ben een sportmasseur en ik heb geleerd ontzettend voorzichtig te zijn met spieren.
door de jaren heen heb ik geleerd dat een goede cooling down GEEN garantie is voor het behoud en onderhoud van de spieren.
het is niet alleen de cooling down die het moet doen, het is veel meer...
naast de cooling down moet je er ook voor zorgen dat de vacht droog is en er geen kou op de spieren slaat, als jij je paard een goede cooling down geeft, zodat de huid droog is, maar de haren nog nat zijn, ben je nog steeds (spiertechnisch) fout bezig.
Citaat:Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Bowen schreef:M_D_H schreef:ik las op de vorige pagina de discussie over paarden bezweet op de wei gooien, dat dat na een goede cooling down prima kan dat ze dan niet ziek worden...
daar ben ik het niet mee eens
je kunt nog zo'n goede cooling down geven, dat het lichaam heerlijk afgekoeld is, de spieren goed afgekoeld zijn, de huid mooi droog zijn...
maar als de haren nog nat zijn slaat dat gewoon nog steeds op de spieren.
ziek zijn kan vele dingen omvatten, voor mij betekenen spieren die een klap krijgen van de kou en natte haren ook ziek zijn.
ik ben een sportmasseur en ik heb geleerd ontzettend voorzichtig te zijn met spieren.
door de jaren heen heb ik geleerd dat een goede cooling down GEEN garantie is voor het behoud en onderhoud van de spieren.
het is niet alleen de cooling down die het moet doen, het is veel meer...
naast de cooling down moet je er ook voor zorgen dat de vacht droog is en er geen kou op de spieren slaat, als jij je paard een goede cooling down geeft, zodat de huid droog is, maar de haren nog nat zijn, ben je nog steeds (spiertechnisch) fout bezig.
Ik zal een stukje met uitleg plaatsen, dat maakt het wat makkelijker..Citaat:Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Een paard is geen mens, die capillaire werking van de vacht hebben wij niet. Daarom kan je dat niet eens een beetje vergelijken met een mens.
Die verdamping die die spieren dan nog koud zou kunnen maken vindt dus niet plaats, niet op de huid waardoor het op de spieren zou kunnen slaan.
De huid en het eerste stukje van de vacht is droog en warm...
joyce B schreef:mijn paard werd ziek nadat ik een flink tempo buitenrit had gemaakt in de spoelende regen en we daardoor niet zo lang uitgestapt hadden. Ik was mijn zweetdeken vergeten dus met normale gevoerde deken op de trailer maar die had wel een flinke kou te pakken en haar luchtwegen zijn daarna altijd gevoelig gebleven voor prikkels.
M_D_H schreef:Waar zie jij dat ik de vergelijking maak met een mens?ik maak nooit de vergelijking met een mens...
Maar apart stuk...
De praktijk is zoveel anders...
joyce B schreef:mijn paard werd ziek nadat ik een flink tempo buitenrit had gemaakt in de spoelende regen en we daardoor niet zo lang uitgestapt hadden. Ik was mijn zweetdeken vergeten dus met normale gevoerde deken op de trailer maar die had wel een flinke kou te pakken en haar luchtwegen zijn daarna altijd gevoelig gebleven voor prikkels.
Bowen schreef:M_D_H schreef:Waar zie jij dat ik de vergelijking maak met een mens?ik maak nooit de vergelijking met een mens...
Maar apart stuk...
De praktijk is zoveel anders...
Je hebt het over je sportmasseur zijn...ik nam aan dat dat over mensen ging, maar besef me dat dat niet zo hoeft te zijn.
Maar de praktijk is niet anders...
Wat wel zo is is dat wij mensen veel klieren aan de vacht van paarden, we scheren ze, we wassen ze, we poetsen tot we een ons wegen. Daarmee kan je de natuurlijke werking van de vacht verstoren.
Het is dus geen apart stuk, het is gewoon hoe het echt werkt. Zonder antropomorfisme. Een paard wordt niet ziek van nat weggezet worden omdat de vacht zo werkt, er is geen afkoeling op de huid.
Nogmaals, hoe moet het anders in het wild, zo in de winter, met ijs op de vacht en alles. Moeten ze vluchten voor roofdieren, dik in het zweet en dan worden ze allemaa ziek? Dan zouden er al snel geen paarden meer zijn.
Kirsha schreef:En daar zit het hem dus. Niet in de regen maar in het niet zo lang uitstappen. Als jij je paard lang uitstapt vat hij ook in de regen geen kou. Anderso wel, het kan buiten mooi weer zijn maar als je je paard niet genoeg uitstapt en hem dus nog warm terugzet (en warm is iets anders dan bezweet!) kan hij er last van krijgen.
M_D_H schreef:Bij mij valt een probleem aan de spieren ook onder ziek zijn...
Maar, prima dan worden ze niet ziek... Feit blijft wel dat je de spieren zwaar naar de verdoemenis helpt...
En dat gebeurt ook met wilde paarden... De reden ook dat die biet meer bewegen dan nodig is...
Het vluchten voor een roofdier, daar raken ze niet bezweet van dus is er ook geen aantasting aan de spieren...
barbar schreef:ik heb jaren geleden bijna 2 jaar op een manege gestaan waar de paarden vrijwel niet buiten kwamen in de winter, in de zomer had iedereen een eigen stukje land waar je je paard zo lang als je wilde op kon zetten, alleen niet dag en nacht (het erge is dat er altijd maar een paar landjes bezet waren).
in de winter was het echt vreselijk, er was 1 paddock op ong 70 paarden, daar kon je je op inschrijven en dan mocht je paard een kwartiertje (jaja) op de paddock staan.
ik voelde me echt schuldig tegenover mijn paard en deed er dan ook alles aan om hem genoeg uit zijn stal te krijgen.
als ik kwam schreef ik hem eerst in voor de paddock, als hij dan buite stond ging ik uitmesten, zodra hij uit de paddock moest ging ik poetsen en opzadelen, dan reed ik meestal minstens anderhalf uur, daarna ginge hij in de stapmolen en schreef ik hem nog een keer voor de paddock in, om hem sosiaal cntect te laten hebben had ik een paar paarden van anderen verzameld die ik bij lester mocht zetten en dan mochten zij lester ook bij hun paard zetten maar meestal kwam het er op neer dat ik altijd met paarden van een ander aan het zeulen was maar dat lester er verder niet extra uit kwam omdat de eigenaren van die andere paarden niet de moeite namen om hun paard buiten te zetten (ja want dat deed ik immers al) en dus ook lester niet .
toen ik daar ging staan dacht ik het er wel voor over zou hebben om op een luxere stal met binnenbak te kunnen staan maar het kwam er op neer dat ik vaak zo'n 5 uur per dag op stal was (vaak na mijn werk en het eten en dus tot midden in de nacht) en dat brak op dus heb ik toe het roer voledig omgegooid en ben ik bij een boer gaan staan waar ze overdag de hele dag naar buiten gingen.
dus het moraal van mijn verhaal is dat ik het me niet kan voorstellen dat iemand de tijd en de enegie voor heeft om op zo'n stal te staan en er dus alleen voor te staan als je wilt dat je paard lang genoeg uit dat hok komt, en dat ook nog eens jaren vol te houden.
) en in de winter niet. Dit