[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:58

Maar dat klinkt al heel anders, dat klinkt toch super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:19

Het klinkt super, nu duimen dat er geen tegenslagen meer komen. Heb het wel gehad voor de afgelopen 2 jaar vind ik.

Het punt dat ik eigenlijk wou aandragen: mensen kunnen wel willen om alles voor elkaar te krijgen, maar dan moet het ook gewoon meezitten. Hebben ze nog nooit een paard 24/7 in het land gehad? Hebben ze nog nooit het verschil kunnen merken met een eigen paard? Geef ze dan ook de kans daarvoor. Godzijdank kan ik het beste van 2 werelden mixen dankzij de sportstal waar mijn hengst nu staat, want in principe gaan ook die gewoon het land in.
Al is het wel verdomd moeilijk om mensen die nooit het hebben kunnen meegemaakt een open geest te geven om het wel eens een keertje te gaan proberen of erover na te laten denken. Stel dat een hele hoop stallen dat nou eens standaard gaan aanbieden, dan komt er mettertijd een nieuwe groep eigenaars bij die voor't eerst een paard kopen of gaan lessen op manège. En die zullen dan ook nooit anders leren dan dat een paard gewoon in het land hoort met vriendjes, liefst meer dan 4u/dag inderdaad. Tot dan kunnen we niet meer doen dan zelf zoveel mogelijk proberen realiseren en het goede voorbeeld geven.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:23

Ja, vreemd blijft dat inderdaad. Hier in de buurt zijn er een hoop stallen, pensionstallen vaak, die wel weidegang bieden maar alleen overdag, ook in de zomer. En in de winter dan in een paddock. Dat is dus niet wat ik zoek. Eerst keurde ik al die stallen gewoon af, tot ik eens bedacht om er gewoon een belletje tegenaan te gooien en wat bleek dan vaak: 24/7 buiten kon wél, als je erom vraagt. Maar dat doet niemand dus bieden ze het niet standaard aan. Allemaal leuk en aardig dan, maar ik ga mijn paard toch écht alsnog niet in zijn eentje buiten zetten. Dan zoek ik wel een stal waarbij het de standaard is. Het gekke is dan weer, dat de goedkopere 'boerenstallen' zeg maar, het weer wél standaard aanbieden.

Edit: er zit natuurlijk een verschil tussen 23/7 op stal of 24/7 in de wei. Maar 24/7 in de wei is wel hetgeen waarnaar ik op zoek ben.

ellenimar

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:36

Heb ook een kleine pensionstal....helaas niet genoeg weiland om alle paarden dag en nacht in de wei te laten. Enkele paardjes gaan nu overdag in de wei van 10.00 tot 19.00 en daarna in de paddock met hooinetten, de rest gaat om 19.00 naar stal. In de winter gaat wel alles op stal snachts want geen schuilstal (helaas, we mogen die niet bouwen, bouwblok is vol). Tsja het kan altijd beter maar ze zijn tenminste hele dagen buiten. Een uurtje per dag kan echt niet nee maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en om nu je paard te verkopen omdat je geen perfecte stalling kunt vinden? Een tien vind je nergens denk ik??

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:41

ellenimar schreef:
Heb ook een kleine pensionstal....helaas niet genoeg weiland om alle paarden dag en nacht in de wei te laten. Enkele paardjes gaan nu overdag in de wei van 10.00 tot 19.00 en daarna in de paddock met hooinetten, de rest gaat om 19.00 naar stal. In de winter gaat wel alles op stal snachts want geen schuilstal (helaas, we mogen die niet bouwen, bouwblok is vol). Tsja het kan altijd beter maar ze zijn tenminste hele dagen buiten. Een uurtje per dag kan echt niet nee maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en om nu je paard te verkopen omdat je geen perfecte stalling kunt vinden? Een tien vind je nergens denk ik??

Maar je hebt het in ieder geval beter geregeld dan veel andere stallen door ze in ieder geval 's winters ook naar buiten te laten. Meer dan je best kun je niet doen. Maar als je niet genoeg weiland hebt, staan er dan niet wat teveel paarden op je stal? Ik ben wel benieuwd hoe je bepaalt welke paarden er in de zomer 's nachts in de paddock gaan en welke op stal? Wisselt dat steeds of is het een vaste groep?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:47

Je bent me voor Kirsha. Waarom een pensionstal beginnen als je niet genoeg land hebt voor de hoeveelheid paarden die je stalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:48

Langs de andere kant begrijp ik sommige klanten ook wel dat ze geen 24/7 in het land kiezen. Vaak betalen ze een aardige som geld voor volpension. Daar zit hooi, stro of stalbedekking in, de service om de stallen netjes te maken en de werkuren van de stalbaas, gebruik van het terrein en krachtvoer in. Gooi je een paard 24/7 in het land in groep, dan scheelt dat een flink pak in de portemonnee. Zeker als je genoeg land hebt in de zomer en voor de winterperiode beschikt over paddocks. Scheelt enorm voor de stalbaas aan stalbedekking, in de zomer veel minder hooiverbruik, uren die wegkruipen in het uitmesten van de stallen. Uiteraard heb je wel nog kosten in weide-onderhoud maar daar scheur je je broek niet aan.

Dus globaal bezien betaal je wél nog steeds een smak geld, maar houdt je stalbaas er wel meer van over. Een goede stalbaas gaat dat investeren in zijn bedrijf ten voordele van zijn kanten, een minder goede stopt het in eigen zak en laat het enkel voor zichzelf opbrengen. Of zoals ik heb gehad: mijn paard ging 24/7 het land in en in haar stal werd een ander paard gezet. Lekker 2x een volle maand stalgeld opstrijken voor 1 box. Word je ook niet vrolijk van als je les wil rijden en je kan je paard kliedernat van een weiland zonder schuilhok plukken en er is nadien ook geen stal om even op te drogen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:53

Wat ik uit het verhaal van Ellenimar opmaak is dat dus alles overdag naar buiten gaat, maar een gedeelte 's nachts binnen... Ik snap het niet zo goed. Waarom kunnen ze dan overdag wel met (te?) veel in de wei en 's nachts niet? Een pensionstal kan best, maar die moet je natuurlijk wel aanpassen naar de mogelijkheden die je hebt...

Varekaj schreef:
Langs de andere kant begrijp ik sommige klanten ook wel dat ze geen 24/7 in het land kiezen. Vaak betalen ze een aardige som geld voor volpension. Daar zit hooi, stro of stalbedekking in, de service om de stallen netjes te maken en de werkuren van de stalbaas, gebruik van het terrein en krachtvoer in. Gooi je een paard 24/7 in het land in groep, dan scheelt dat een flink pak in de portemonnee. Zeker als je genoeg land hebt in de zomer en voor de winterperiode beschikt over paddocks. Scheelt enorm voor de stalbaas aan stalbedekking, in de zomer veel minder hooiverbruik, uren die wegkruipen in het uitmesten van de stallen. Uiteraard heb je wel nog kosten in weide-onderhoud maar daar scheur je je broek niet aan.

Dus globaal bezien betaal je wél nog steeds een smak geld, maar houdt je stalbaas er wel meer van over. Een goede stalbaas gaat dat investeren in zijn bedrijf ten voordele van zijn kanten, een minder goede stopt het in eigen zak en laat het enkel voor zichzelf opbrengen. Of zoals ik heb gehad: mijn paard ging 24/7 het land in en in haar stal werd een ander paard gezet. Lekker 2x een volle maand stalgeld opstrijken voor 1 box. Word je ook niet vrolijk van als je les wil rijden en je kan je paard kliedernat van een weiland zonder schuilhok plukken en er is nadien ook geen stal om even op te drogen.

Ik snap je punt, maar als je je paard 24/7 in de wei wilt hebben zul je misschien niet snel voor dit soort service kiezen. Ik persoonlijk hoef namelijk niemand die voor me uitmest als het paard toch buiten staat, de stal is dan meer voor 'nood' en dan vind ik het prima om zelf te mesten en evt. bodembedekking te regelen. Net als krachtvoer e.d.

Varekaj, dat laatste vind ik echt niet kunnen. Het hoort wel jouw stal te blijven, als je hem nodig mocht hebben en er is geen ruimte heb jij dus opeens een probleem omdat de stalbaas het verkeerd aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:27

ik ga met je mee dat een stal uitmesten en voer voorzien niet zo'n probleem is als je je paard 24/7 in het land wil. Of al is het maar overdag in groep en dan enkel 's avonds op stal en krachtvoer voor ze het land in gaan en net erna als ze terug op stal komen. Al is het maar dat je je voer zelf klaarzet.
Probleem: hoeveel stallen willen dat? Want ja, dan weten die ook wel dat hun klanten kunnen tellen en niet de volle mep gaan betalen. Dan verzinnen ze maar wat graag dingen in het voorjaar/najaar als "land wordt stukgelopen" of "land is te slecht" of weetikveelwat zodat de klant weer iets langer op stal blijft, denkt dat een lapje land niet tegen een stootje kan (uitzonderingen daargelaten zoals veengrond en klei) en kunnen ze doortellen.
Ook niet elke stalbaas heeft graag klanten die zelf werk doen. Mijn werk beste werk denken ze dan en er zijn er zat genoeg die dat wel weer mooi vinden want tijd extra voor zichzelf. Want alles wat ze zelf doen, dat kunnen ze niet aanrekenen...

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:35

daarom regel ik mijn eigen voer. kan ik zelf bepalen wat ik mijn paard geef. die van mij gaan ook in de avond naar binnen. vorige jaar zoveel problemen gehad dat ik ze lekker naar binnen haal.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:44

Varekaj schreef:
ik ga met je mee dat een stal uitmesten en voer voorzien niet zo'n probleem is als je je paard 24/7 in het land wil. Of al is het maar overdag in groep en dan enkel 's avonds op stal en krachtvoer voor ze het land in gaan en net erna als ze terug op stal komen. Al is het maar dat je je voer zelf klaarzet.
Probleem: hoeveel stallen willen dat? Want ja, dan weten die ook wel dat hun klanten kunnen tellen en niet de volle mep gaan betalen. Dan verzinnen ze maar wat graag dingen in het voorjaar/najaar als "land wordt stukgelopen" of "land is te slecht" of weetikveelwat zodat de klant weer iets langer op stal blijft, denkt dat een lapje land niet tegen een stootje kan (uitzonderingen daargelaten zoals veengrond en klei) en kunnen ze doortellen.
Ook niet elke stalbaas heeft graag klanten die zelf werk doen. Mijn werk beste werk denken ze dan en er zijn er zat genoeg die dat wel weer mooi vinden want tijd extra voor zichzelf. Want alles wat ze zelf doen, dat kunnen ze niet aanrekenen...

Daar heb je gelijk in. Ik ben zelf nogal fan van boeren die het doen omdat ze de ruimte toch hebben en het wel gezellig vinden. Die gaat het natuurlijk ook om het geld, maar zijn minder op winst gebrand is mijn ervaring tot nu toe. Echte pensionstallen ben ik niet echt een fan van, juist om die smoesjes die ze soms gebruiken (NIET allemaal) en om het feit dat alles vaak op het ritme van de mensen gaat en niet op dat van de paarden. Paarden hebben geen dag/nachtritme zoals wij dat hebben, dus waarom 's nachts de stal in? Net zoals 2x per dag voeren, dat zetten stallen er vaak bij in hun advertentie/op hun website, net alsof dat zo'n luxe is. Natuurlijk is het fijn dat je zelf naar het voeren dan geen omkijken hebt, maar een paard hoort de hele dag ruwvoer te hebben en niet 2x per dag een plukje hooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:34

Is dat 2x voeren niet eerder over het krachtvoer? Dat krijgen ze hier ook 2x/dag en ruwvoer afhankelijk van wat ze aangeven nodig te hebben. Meestal is dat een flinke bult en ligt er nog in de stal op eender welk moment van de dag dat je kijkt, gewoon omdat ze genoeg hebben.

Veiligheid is het meest gehoorde excuus. Bij ons op stal begrijp ik het wel: makkelijk bereikbaar, vlakbij een autosnelweg en dure paarden. Die komen dan 's avonds binnen (de pensionpaarden dan) omdat de stallen op compleet beveiligd, bewaakt en afgesloten terrein liggen. De weilanden niet. Die zijn langs 2 zijden te voet te bereiken via een veldwegje. Hek open, halstertje met touwtje en de weg nemen die wegloopt van het domein. Komt heel eind verderop uit het zicht van het domein ook weer op de gewone weg uit, vlakbij een grote drukke baan en iets verderop de oprit naar de autostrade. Of zoals ze vorig jaar hebben gehad: vandalen waren het landwegje ingegaan, wegje richting terrein afgespannen, hek open en alle paarden (waren toen fokmerries) het wegje opgejaagd in de andere richting naar de grote wegen toe. Grote paniek toen tijdens de ochtend bleek dat alle dieren vrij rondliepen daar, gelukkig zonder letsels of verdere schade. Sinds dan gaan alle fokmerries en jong grut op 2 weides vlakbij stal waar de hond 100% zeker gaat aanslaan en de pensionpaarden bij het donker worden op stal. Rond 6u 's ochtends of het eerste ochtendlicht gaan ze weer naar buiten toe.

Als ik weet dat weilanden bereikbaar zijn buiten het staldomein om en er zit geen slot op die hekken of het is gewoon niet veilig, dan wil ik ook dat ze 's nachts gewoon binnen staan op terrein dat wel afgesloten kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:04

Ik begrijp dan ook heel goed waar Nikkas het over heeft; je eigen schuldgevoel die constant hoogtij voert, met een geirriteerde stalbaas daar tegen over, want ze doen het allemaal hoor; zich ergeren aan de klanten die altijd veel meer tijd aan hun dier besteden dan de gemiddelde eigenaar.
Ook begrijp ik waarom ze zich toch ietwat aangesproken voelde, door Gamblerscup; zou ik ook zijn als er zon opmerking word geplaatst, over 1 enkele zin van mijn verhaal, want je zegt dan wel dat je het niet over haar had en ze zich niet aangesproken moest voelen, je quote haar wel... werkt toch ietwat verwarrend denk ik.

En goddank ben ik na een jaar tobben met pensionstallen, weer in de gelegenheid om het lekker allemaal zelf te doen, sterker nog; Ik ga als alles goed gaat natuurlijk, uiteindelijk de dagelijkse gang van zaken van een heel klein pensionstalletje regelen en uitvoeren. En ja, door mijn pensionstallen drama, weet ik absoluut wat ik wel en niet ga doen/zal laten gebeuren. ik word de nieuwe slaaf van de paarden daar, maar niet van de eigenaren. Maar daartegenover staat, dat ik dus absoluut vind dat er meer geluisterd moet worden naar eigenaren, in alle redelijkheid uiteraard; vooral ivm ziektes/voorgeschiedenis van het paard, voorkomen lijkt mij altijd beter dan genezen. En natuurlijk het liefst zo veel en vaak mogelijk naar buiten, maar wel op een gezonde manier (doel ik op HB en SB etc.). En een box huur je tenslotte niet voor niets; moet dus ten allen tijde beschikbaar zijn voor jou en je paard, vooral ook omdat paarden gewoonte dieren zijn en je die niet opeens met een vreemde kudde 24/7 buiten moet zetten, net zo goed als dat je dit niet andersom moet doen, lekker laten wennen en langzaam opbouwen, net als dat met hoog zomer, het soms zelf fijner is voor de paarden om ze overdag op stal te houden en s'nachts lekker laten grazen... niks is zwart/wit, maar juist die 50 tinten grijs, maar dat is mijn visie...

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:48

Bij mij op stal wil niet iedereen zijn paard 24/7 buiten, niet in de paddock snachts en ook niet in de wei maar snachts op stal. Heb zelf ook mijn paard snachts op stal. Wel geprobeerd hoor maar merk aan hem dat hij beter in zijn vel zit als hij niet 24 uur per dag alert hoeft te zijn. Tis een grote angsthaas en hij vind zijn rust als de andere paarden een beetje uit zijn buurt zijn dan.
De keuze om je paard snachts buiten te laten is aan de eigenaar zelf. Echter ik selecteer ook hiernaar want wil niet alle paarden snachts buiten hebben. Zodra er een 24/7 plekje beschikbaar is bied ik dit aan.
Denk dat de meeste paarden prima 24/7 buiten kunnen leven, uitzonderingen daargelaten.
Maar inderdaad het ging om 23/7 op stal hier en helaas ken ik er genoeg hier in de buurt....

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:39

Ben het met je eens Ellenimar dat de meeste paarden gewoon 24/7 buiten kunnen; het zijn vooral de baasjes die spoken zien en te veel vanuit de mens redeneren. Paarden zijn in het begin wat onrustig omdat ze moeten wennen aan het plekje. Mijn merrie gaat in de zomer ook 24/7 het land in, samen met haar maatje. Als ze de overstap van paddock (winter) naar land (zomer) maken zijn ze in het begin ook wat onrustiger. In de paddock liggen ze al heel vaak (jut en jul, beiden helemaal languit...:). In het land doen ze dat na een paar dagen/wenperiode ook en voelen zich dan ook weer helemaal op hun gemak.
Je hebt het naar mijn idee op jouw pensionstal prima geregeld, zoveel malen beter dan veel andere stallen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:33

Mensen, het gaat NIET om 24/7 buiten staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:37

Maar waarover gaat het dan wel? Over 23 uur op stal staan? Dan zijn we ook snel uitgepraat: dat is niet goed voor het paard. Denk persoonlijk dat er ook heel weinig paarden zo gehouden worden. De meesten komen toch zeker een uur en een kwartier buiten. :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:38

:')

Eigenlijk helemaal niet om te lachen natuurlijk...

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:43

ik vind het niet kunnen, zag pas een flimpje van paarden die de "harlem shake"doen.

Mijn gedachte erbij was, chique stal met dure paarden die dus niet buiten komen en dan een uurtje in de bak los mogen...tja dan ga je vanzelf gek doen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:49

Correctie, hier is het 2u/dag als ik ermee rij. Heb namelijk ruim half uur nodig voor opzadelen/poetsen en nog eens erna om af te zadelen en op stal te zetten :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:51

nee t gaat niet om 24/7 buiten, maar wel om de argumenten die eigenaren gebruiken om paarden 23/7 binnen te houden... En dan heb je het al gauw over eigen ervaringen met paarden die hele dagen (want dat is toch wel het minimale denk ik) tot 24/7 buiten staan in ruime paddock en/of weiland.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:01

De discussie loopt al heel gauw weer richting 24/7 buiten, omdat dat volgens vele de enige andere mogelijkheid is naast 23/24 in een box. Om dat weer te voorkomen (gebeurt namelijk steeds weer) wil ik nog even op de titel wijzen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 17-05-13 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:02

Ik doe het omwille van een gezondheidsprobleem. Hoe meer energie hij verbruikt, hoe groter de kans momenteel op opnieuw overbelasting van de nieren en spierafbraak met nierfalen tot mogelijk gevolg. Dan maar 23/24 en 7/7 op stal tot de castratie achter de rug is.
Om medische reden vind ik het dus prima te verantwoorden mits het tijdelijk is en er ook gezocht wordt naar een pasklare oplossing.

Hengsten hebben sowieso al vaker de kans om op 23/24-regime te staan dan merries en ruinen. Moeten ze alleen omwille van hun hormonen binnen blijven maar zijn ze niet fokwaardig, dan vind ik persoonlijk dat je de ballen er maar moet afhalen ofwel ze evengoed een paardwaardig bestaan gunnen in het land. Excuses als "hij is zo leuk als hengst" wegen niet op als argument in deze discussie. Dan kies je er bewust voor om je paard zo'n bestaan te geven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:04

Uiteraard moet het 23/24 zijn, niet 23/7...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:04

heeft niemand gezien ;)