Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellenimar schreef:Heb ook een kleine pensionstal....helaas niet genoeg weiland om alle paarden dag en nacht in de wei te laten. Enkele paardjes gaan nu overdag in de wei van 10.00 tot 19.00 en daarna in de paddock met hooinetten, de rest gaat om 19.00 naar stal. In de winter gaat wel alles op stal snachts want geen schuilstal (helaas, we mogen die niet bouwen, bouwblok is vol). Tsja het kan altijd beter maar ze zijn tenminste hele dagen buiten. Een uurtje per dag kan echt niet nee maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en om nu je paard te verkopen omdat je geen perfecte stalling kunt vinden? Een tien vind je nergens denk ik??
Varekaj schreef:Langs de andere kant begrijp ik sommige klanten ook wel dat ze geen 24/7 in het land kiezen. Vaak betalen ze een aardige som geld voor volpension. Daar zit hooi, stro of stalbedekking in, de service om de stallen netjes te maken en de werkuren van de stalbaas, gebruik van het terrein en krachtvoer in. Gooi je een paard 24/7 in het land in groep, dan scheelt dat een flink pak in de portemonnee. Zeker als je genoeg land hebt in de zomer en voor de winterperiode beschikt over paddocks. Scheelt enorm voor de stalbaas aan stalbedekking, in de zomer veel minder hooiverbruik, uren die wegkruipen in het uitmesten van de stallen. Uiteraard heb je wel nog kosten in weide-onderhoud maar daar scheur je je broek niet aan.
Dus globaal bezien betaal je wél nog steeds een smak geld, maar houdt je stalbaas er wel meer van over. Een goede stalbaas gaat dat investeren in zijn bedrijf ten voordele van zijn kanten, een minder goede stopt het in eigen zak en laat het enkel voor zichzelf opbrengen. Of zoals ik heb gehad: mijn paard ging 24/7 het land in en in haar stal werd een ander paard gezet. Lekker 2x een volle maand stalgeld opstrijken voor 1 box. Word je ook niet vrolijk van als je les wil rijden en je kan je paard kliedernat van een weiland zonder schuilhok plukken en er is nadien ook geen stal om even op te drogen.
Varekaj schreef:ik ga met je mee dat een stal uitmesten en voer voorzien niet zo'n probleem is als je je paard 24/7 in het land wil. Of al is het maar overdag in groep en dan enkel 's avonds op stal en krachtvoer voor ze het land in gaan en net erna als ze terug op stal komen. Al is het maar dat je je voer zelf klaarzet.
Probleem: hoeveel stallen willen dat? Want ja, dan weten die ook wel dat hun klanten kunnen tellen en niet de volle mep gaan betalen. Dan verzinnen ze maar wat graag dingen in het voorjaar/najaar als "land wordt stukgelopen" of "land is te slecht" of weetikveelwat zodat de klant weer iets langer op stal blijft, denkt dat een lapje land niet tegen een stootje kan (uitzonderingen daargelaten zoals veengrond en klei) en kunnen ze doortellen.
Ook niet elke stalbaas heeft graag klanten die zelf werk doen. Mijn werk beste werk denken ze dan en er zijn er zat genoeg die dat wel weer mooi vinden want tijd extra voor zichzelf. Want alles wat ze zelf doen, dat kunnen ze niet aanrekenen...