staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:42

mijnes staat nu in de opfok buiten het weidesezizoen 22 uur per dag op stal, maar dan wel grote loopstal, en niet in zijn eentje, maar met vriendjes. Komende winter staat ie op een nieuwe stal, uitloopstal met vriendjes.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:47

xApple schreef:
mooihoofd schreef:
waarom heb je en binnenbak nodig....omdat je wedstrijden rijd onzin. heb het ook altijd zonder binnenbak gedaan. en ben ook ver gekomen met mijn paard. dus dat vind ik nou echt onzin zeggen dat je een binnenbak nodig hebt. of ja een sportpaard hoeft niet zo lang op de wei . vind ik ook onzin

Dat vind jij.

Iedereen mag toch zelf weten hoe hij zijn hobby uitoefent?! Een paard 23/7 binnen houden is niet
optimaal nee. Maar aan dagdeel naar buiten en savonds lekker droog in de binnenbak rijden bevalt
mij vele malen beter dan buiten prutsen in het rotweer.

En als jij dat niet vindt, doe jij het lekker anders +:)+

Ja dat vind ik ook!
Mijn paard komt er lekker een paar uur per dag uit en dan kom ik elke avond en is hij er weer minimaal 2 uur uit en ik kan lekker droog blijven als dat nodig is :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:50

mooihoofd schreef:
ik vind het grote onzin. maar goed jij zal het natuurlijk veel belangrijker. vinden een binnenbak dan weiland voor je paard.en dan noem je een ander een relschopper omdat de waard soms heel hard is.

haha sorry, maar ik kan hier niet serieus op reageren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:49

Wat me opvalt is dat mensen hier eerst opperen dat ze het prima vinden omdat het niet anders KAN. Nu wordt het.. Ik wil het niet anders. Dat blijkbaar het welzijn van in dit geval een paard ondergeschikt is aan wat wij willen.. Dat vind ik zeer verontrustend!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:50

ingedebruijn schreef:
Wat me opvalt is dat mensen hier eerst opperen dat ze het prima vinden omdat het niet anders KAN. Nu wordt het.. Ik wil het niet anders. Dat blijkbaar het welzijn van in dit geval een paard ondergeschikt is aan wat wij willen.. Dat vind ik zeer verontrustend!

Wat is nou het probleem als het paard meerdere uren per dag eruit komt?
Waarom mishandel ik mijn paard dan?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:51

ingedebruijn schreef:

Exact! Relschopper... ;) @Renske: jij bent de enige die het woord "mishandeling" steeds aanhaalt. Er is niemand die je een mishandelaar noemt...

Gnome

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:02

Waarom ben je een relschopper als je je mening geeft. Dat die lijnrecht tegenover die van jullie staat is nu eenmaal zo. Ik noem inderdaad niemand een mishandelaar want daar versta ik totaal wat anders onder. En mijn punt blijft dat een paard ook niet een paar uur buiten hoort. Tuurlijk is het beter dan niks maar dat wil niet zeggen dat ik dat helemaal fantastisch vind.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:03

Ik begrijp op zich wel dat zij zo reageert aangezien de reacties redelijk hard uit de hoek komen.
Het welzijn van een paard bekijkt iedereen anders.

De ene eigenaar is van mening dat welzijn inhoudt; 24/7 per dag in de kudde buiten.
De andere vindt het voor zijn paard fijner dat hij een aantal uur in een groep buiten komt
maar daarna weer droog binnen kan staan, met zijn eigen aangepaste voer, waarna er
(eventueel in de binnenbak) nog getraind kan worden.

Ik denk niet dat welzijn voor alle paarden inhoudt; 24/7 naar buiten :n
Durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik mijn paard daar in het najaar/winter
niet blij mee maak.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:06

Het is de manier waarop je een mening geeft wat je een relschopper maakt en zeker als het persoonlijk gericht is aan iemand.

xApple: daar ben ik het helemaal me eens.

Het staat voor mij buiten kijf dat 24/7 op stal totdat de eigenaar het paard een keertje uithaalt niet goed is.
Maar tussen dat en 24/7 in de wei zitten nog heel erg veel nuances en blijkbaar zijn daar de meningen over verdeeld. Dat is in mijn ogen prima en daarom zou ik het fijn vinden als iedereen elkaar in zijn/haar waarde laat.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:06

En niemand zegt dat paarden welzijn inhoud dat hij/zij de paarden 24/7 buiten moet laten. En toch wordt dat steeds als tegenwoord gegeven als het gaat om paarden lang binnen staan.

Maar het gaat meer om het feit dat sommige mensen paarden niet de mogelijkheid geven (om wat voor reden dan ook) om echt paard te kunnen zijn. Geen enkel paard is erbij gebaat om bijvoorbeeld 1 uurtje in de paddock te komen, aan het werk te gaan en verder op stal. Vind persoonlijk dat 20 uur binnen staan niet acceptabel is voor een paard.

Dat vind ik, maar zal niemand uitmaken voor dierenmishandelaar of iets dergelijks. Mensen moeten allemaal zelf bepalen wat ze met hun paard doen. of ze het nou als gebruiksvoorwerp behandelen, paar uurtjes maar buiten komen, helemaal niet naar hun paard omkijken, paarden veel buiten laten of 24/7 buiten laten.
Enige wat ik aan wil geven is dat het paard niet bedoeld is om 20 uur of langer binnen te staan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:15

Volgens mij zeg ik "mensen" en noem ik geen namen dus ik maak niks persoonlijk!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:17

Ik denk dat ze mij bedoeld...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:22

Mijn reactie was in ieder geval tegen niemand in het bijzonder gericht ;)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:25

Fijn dat niemand het persoonlijk bedoelt. Is dat ook weer uit de wereld.

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:09

Hier verderop staat een paard in zijn uppie 24/7 buiten, ook in de winter. Nou weet ik niet wat erger is, hoor, 22 uur op stal met soortgenoten of zonder soortgenoten 24/7 in de wei

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:18

In een artikel in BIT stond een tijd geleden dat paarden dus liever
samen op stal staan dan alleen buiten :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:20

xApple schreef:
In een artikel in BIT stond een tijd geleden dat paarden dus liever
samen op stal staan dan alleen buiten :j

Dat lijkt me een oneerlijke vergelijking. Natuurlijk wil een paard niet alleen staan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:26

Natuurlijk is het oneerlijk.

Maar het stond er wel :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:27

xApple schreef:
Natuurlijk is het oneerlijk.

Maar het stond er wel :+

Haha prachtig!

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:38

Het betreffende paard ziet zelfs geen paarden op een afstand in een wei staan o.i.d. Dus echt he-le-maal alleen. Als ik met mijn paard langs die wei rijd, gaat hij natuurlijk door het lint en blijft dan daarna nog een poosje langs het hek heen en weer draven en/of zenuwachtig stappen. Er is ook een heel stuk kaalgelopen door het ijsberen langs het hek. Verder staat hij "rustig te grazen. Het is helaas niet verboden om je paard alleen te houden volgens de dierenbescherming. Ze kunnen hierin alleen een advies geven aan de eigenaar. Terwijl ik dit dus eigenlijk wél echt dierenmishandeling vind!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:47

Beagle77 schreef:
Het betreffende paard ziet zelfs geen paarden op een afstand in een wei staan o.i.d. Dus echt he-le-maal alleen. Als ik met mijn paard langs die wei rijd, gaat hij natuurlijk door het lint en blijft dan daarna nog een poosje langs het hek heen en weer draven en/of zenuwachtig stappen. Er is ook een heel stuk kaalgelopen door het ijsberen langs het hek. Verder staat hij "rustig te grazen. Het is helaas niet verboden om je paard alleen te houden volgens de dierenbescherming. Ze kunnen hierin alleen een advies geven aan de eigenaar. Terwijl ik dit dus eigenlijk wél echt dierenmishandeling vind!

Mishandeling weet ik niet maar sneu is het zeker wel. Het blijven vluchtdieren dus dan kunnen ze nooit ontspannen omdat niemand anders alles in de gaten kan houden.

Beagle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:10

Het is inderdaad lastig te bepalen waar de grens ligt van dierenmishandeling of niet. Ik vind dit dan in ieder geval dicht tegen die grens aan.
Het is niet alleen sneu, omdat 't vluchtdieren zijn, maar ook omdat ze het complete sociale en lichamelijke contact met soortgenoten altijd moeten missen

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:54

Wat zielig inderdaad. Dat mensen dat doen begrijp ik niet. Ik vind het eigenlijk ook wel dierenmishandeling. Soortgenoten is voor een paard wel een basisbehoefte en die onthou je hem. Met veel dieren is dat helaas het geval. Veel mensen houden ook een konijn alleen in de tuin, terwijl dit ook groepsdieren zijn. Zielig ;(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:17

Beagle77 schreef:

als er nog meer redenen zijn waarom je het zielig vind, slechte conditie, slechte hoeven etc, kun je dat aangeven en dan gaan ze wel kijken :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:21

ingedebruijn schreef:
M_D_H schreef:

Heel anders dan mensen die altijd en alleen maar met een vingertje wijzen om aan de wereld te bewijzen dat zij jet wel goed doen...

Leef en laat leven...

Je kan het ook zien als opkomen voor dieren aangezien die zelf geen stem hebben!

vind het toch knap dat jij kunt opkomen voor een dier wat punt 1 niet van jou is, je punt 2 niet kent en waar je punt 3 de gehele situatie niet van kent :)
heb je een helderziende gave? of kan jij telepathie?

want op deze manier zou ik nooit oordelen over mensen.
als je alleen maar hoort dat ze niet zo lang buiten komen kun je niet acuut zeggen dat die beestjes het slecht hebben :)