24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:40

26 graden :oo hoe voelt dat :+: vast heel fijn...

Hier -9, pony's hebben een week lang ong 's nachts op stal gestaan. Dan zette ik ze binnen en mochten ze een paar uur naar buiten. Ondanks dat het nog een uur of 8-9 buitenstaan was waren ze op stal onrustig en aan de hand erg druk. Gisteren dus besloten ze met 3 dekens toch weer s nachts naar buiten te gooien. Ze vermaken zich prima, krijgen 3x per dag gewoon hun hooi en mogen overdag op een stuk weiland lopen. Ik zie ze rollen in de sneeuw en blij rondrennen. In de omgang zijn ze ook gelijk een stuk rustiger. Mijn 3-jarige lag vanochtend lekker in de sneeuw te zonnen :+: . Ik neem elke avond 40L water mee met de auto en daar drinken ze een slokje van maar heb niet het idee dat ze echt dorst hebben. Daarnaast krijgen ze hun muesli met wat warme pulp/grasbrok dus ze staan lekker te smikkelen :D

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:13

FF snel een tipje.. water minder snel bevroren doe er wat druivensuiker bij in!
Niet te veel he!
Maar denk dat dat verwarmingslint beter is aangezien het water dan ook niet zo ijskoud is!!\
Wij hebben op stal nu een waterkoker en doen er eerst op een ijskoude emmer water eerst een waterkoker vol kokend heet water bij zodat het niet zo heeeel koud is want dat is ook niet goed!
Er zijn voor de mensen die dit niet kunnen ook druppels he! geur en smaakloos! weet alleenniet hoe dit heet! maar is wel betaalbaar spul!

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:09

Spookie schreef:
Hallo allemaal,

ik val hier ook even binnen. Ik ga deze week (beetje pech met het weer :D ) ook de overstap maken naar een 24/7 buitenstal. Aangezien ze nu al weken hele dagen binnen staan, waar het zo warm is dat mijn merrie zelfs haar wintervacht al kwijtraakt ben ik met m'n timing niet zo blij... Maarja, ze zijn harder als wij denken zeg ik dan maar..
Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat bevallen daar, volgens mij vinden ze het super!

Edit: bij deze meld ik even, naar wens van pensionstalling, dat ze niet wéken binnen staan, maar pas anderhalve week!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:58

anderhalve week is ook al schandalig, ik zou mijn pensionklanten niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken. Maar nu staan mijn paarden nooit binnen...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:23

Ik heb ze ook een keer of 2/3 's nachts op stal gehad vanwege erg strenge vorst of voorspelde sneeuwstorm.Ze vonden het niet zo erg geloof ik, maar buiten blijven vinden ze ook niet erg. Dus laatste dagen staan ze gewoon 's nachts weer buiten.

Hebben jullie ook moeite om jullie paarden te laten drinken? Ik had hier echt even 'crisis', ze dronken nauwelijks, mestten minder, terwijl ze net zoveel aten. Ben ze dus maar lauwwarm water gaan geven een natte slobbers en merkte meteen verbetering qua hoeveelheid mest.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:34

Ja, het water in de wei was bijna op, dus moesten we bijvullen met emmers. Maar van dat ijskoude water moet hij niks hebben. Misschien een kwart emmer, maar meer ook niet...
Na het eten dan weer wel, maar dat kwam omdat hij toen ook echt dorst had van de muesli.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:42

Ik ben benieuwd hoe het straks met die van mij gaat met drinken enzo. Heb, omdat ik vandaag een extra chauffeur en trailer heb, besloten ze vanmiddag over te huizen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:43

Succes Spookie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:44

Ik ben weer terug in het koude witte nederland en ga zo eens kijken hoe mijn wollie bollies erbij staan en we gaan sleetje rijden.

Caira schreef:
anderhalve week is ook al schandalig, ik zou mijn pensionklanten niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken. Maar nu staan mijn paarden nooit binnen...

Niet alleen mijn pension klanten maar ook zeker de paarden.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:50

Haha, toch echt goed even te horen dat ik niet 1 of andere gek ben. Heb afgelopen weken veel commentaar gehad op het feit dat ik ze ga verhuizen naar een 24/7 buitenstalling. Terwijl ik altijd geroepen heb dat ik, als ik zelf ruimte had, het ook zo zou doen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:52

Haha, nou een gek ben je zeker niet!
Altijd in zo'n klein hokje staan, nee, ik zou het zelf ook niet fijn vinden...(maar dat is mijn mening :P)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:53

Maarre Spookie, dat is wel een hele overgang? Ga je haar een dikke deken op doen of hoe ga je dat doen?

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:57

Ja, ze staan beide met deken op. Kan er evt. nog een extra onder doen. Er is wel meer dan voldoende schuilmogelijkheid hoor. Er is een groot afdak en verschillende windschuttingen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:01

Ik had voor mijn paard zo'n halsstuk gekocht, lekker warm toch? Maar daar denkt meneer zelf anders over. Hij doet het halsstuk zelf af als het te warm is. Als hij het koud genoeg vind, dan laat hij het wel op. Hij staat nu onder 600 gram :D

Water doen we verder niets aan, ze drinken uit speciekuipen en ze drukken zelf het ijs stuk met hun neus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:05

mijn paarden, ongeschoren, hebben nu met de vorst 100 grams dekens op. Voor de vorst met regenachtig of koud en winderig weer een regendeken en met mooi droog en zonnig weer geen deken.

Gaat prima, ook mijn KWPN merrie die in het verleden zelfs in de zomer blijkbaar een dekentje op had, want die had het bij bewolkt weer en wat wind zelfs in de zomer al koud! Kan veel verbeteren qua vacht binnen 5 jaar...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:08

Hebben ze het erg nodig die dekens joyceB? Ik laat die van mij nl. zonder iets nog steeds buiten staan 's nachts ook als het richting -10 gaat, tenzij het winderig / regenachtig is, dan gaan ze óf 's nachts op stal of krijgen een regendeken op. Maar ik twijfelde met die kou eigenlijk. Ze leken het overigens niet koud te hebben, maar toch..het idee.. :P

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:11

Vorig jaar is mijn haf verstopt geraakt door minder te drinken en meer te eten. Hij kreeg evengoed slobber en ik zorgde dat het water open bleef. Dit jaar krijgen ze 2x daags slobber van wiesencobs en hun meusli + scheutje olie. En vullen we de waterbakken met heet water uit de kraan. Paarden blijven veel drinken en de waterbakken blijven open. Voor ons wel een gesleep maar het verschil is echt enorm.
Hier staan allemaal 24/7 buiten (zonder schuilstal wel stukken beschut) zonder deken met teddyvacht en heerlijk warm :D

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:14

Nou, ik weet zeker dat mijn vzp niet verstopt is..er kwam laatst nog genoeg uit :=
Oh, ja, de teddyvacht, ben er een beetje verliefd op geworden!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:16

Toen mijn pony verstopt was mestte hij ook nog, dat zat dan gewoon nog achter de verstopping. Je kan het duidelijk voelen als ze minder mesten, dan hebben ze een hardere bult in de flanken en de mest is ook harder en droger. Hier dankzij olie, warm water en slobber keurige drollen :Y) :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:18

@ Hanneke84, dat merkte ik hier dus ook na 2 dagen. Kwam volgens mij echt omdat ze geen koud water wilden drinken. Het lauwwarme water werd wel graag gedronken, gelukkig maar, want ik ben ook als de dood voor koliek..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:47

die van mij drinken nu juist meer!!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:56

Hanneke84 schreef:
Toen mijn pony verstopt was mestte hij ook nog, dat zat dan gewoon nog achter de verstopping. Je kan het duidelijk voelen als ze minder mesten, dan hebben ze een hardere bult in de flanken en de mest is ook harder en droger. Hier dankzij olie, warm water en slobber keurige drollen :Y) :D

Ik zal eens extra opletten :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:03

BArts17 schreef:
Hanneke84 schreef:

Ik zal eens extra opletten :)

Dat zal ik ook gaan doen. Die van mij drinkt 20 max 30 liter per dag. Eerder 20 dan 30. Hij staat wel in het land. Ik heb geen zin in een ziek paard!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:31

weet je dat heel veel paarden nu ook sneeuw eten! dus drinken dan minder.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:00

Dan moeten ze wel heel veel sneeuw eten om aan hun liters vocht te komen