Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:37

In mijn term: sportpaard/pony; dagelijkse intensieve training voor niveaubehoud en voorbereiding op wekelijkse wedstrijd.

Dat is niet een type paard, maar een gebruiksdoel. Dus of je nu met je Haflinger Z rijdt of met je KWPN recreatief; ik doel even op het sportgerichte, dus wedstrijden en intensief trainen.

In het eerste geval lijkt het me sterk dat er mensen met "teddyberen"dat op een fatsoenlijke manier voor elkaar kunnen krijgen...
Want of je kunt je paard niet volop trainen ivm zweten en lang natblijven of je kunt je paard voor de wedstrijd niet schoonmaken omdat die anders geen vetlaag meer heeft om de hele dagen buiten te staan...

Lijkt me totaaaaaal niet praktisch en dat wil ik er ook mee zeggen. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten....
Laatst bijgewerkt door Caesar op 17-10-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:39

hmmm mijn pony loopt 3x in de week en start 1x in de maand...
Ik wil het ook echt geen sportpony noemen hoor.. maar voor anderen zal dit vanwege de klasse wel zo zijn?
Vage term blijf ik het gewoon vinden.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:40

Als de wei droog is, mag ze de gehele dag op de wei en anders lopen ze de gehele dag op een stuk voor de stal. Ze gaan meestal rond 11 uur naar buiten en worden rond 17 uur weer op stal gezet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:51

Veulen84 schreef:
Sees schreef:
Veulen84, voor mijn situatie gaat je onderzoek niet op dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Jammer, het zou zo nuttig zijn als we eens daadwerkelijk feiten hebben. Maar er zit blijkbaar een groot stukje schroom in om het in te vullen.

Veulen84- ik heb de enquete ingevuld, ik dacht, laat ik es aardig zijn. Alleen heb ik op het land best een tevreden paard (combi met paddock) maar nu in de paddock+stal, dat wordt de volgende enquete wordt hij ineens wat pinniger, dus dat is leuk voor jullie enquete straks :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:54

Hinke schreef:
staat jouw paard nu ook maar 1 of 2 uurtjes buiten? Of is dit alleen waar ik woon zo? Ik weet wel dat er wel stallen zijn waar ze 24 uur per dag buiten staan, maar dat is op de meeste stallen niet zo.
En wat vind je van het aantal uren dat je paard buiten staat? Zou je het anders willen?

Mijn paard gaat 's ochtends na z'n ontbijt naar buiten ( http://www.lonestar-westernstable.nl )
's Avonds gaat hij weer naar binnen, dat varieert een beetje qua tijd.
Wij hebben paddocks op stal, die nog redelijk begaanbaar zijn.
Als het echt te nat wordt, dan zorgt onze pensioneigenaar voor alternatieven.
Bijvoorbeeld door de paarden in de bak te zetten, of door paddocks te maken op het erf achter de stallen.

Soms zou ik het liefste deze stal, mijn huis en mijn vrienden oppakken en in (bijvoorbeeld) het oosten van het land planten :D
Maar ja, ik vind dus dat ik het prima heb getroffen, helemaal in mijn regio!
Dat ligt ook zeker aan de pensioneigenaar; zij doet er ook gewoon veel moeite voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:57

Mijn shet staat nog 24/7 buiten, en dit jaar ga ik voor het eerst sinds jaren proberen dit zo te houden (voorheen haalde ik ze in de winter altijd binnen, scheermachine erover, deken op ;) ), zal dus best even wennen zijn ;) Wil kijken of het werkt qua zweten etc. In de winter rij ik toch veel minder ivm vroeg donker enzo. Wordt wel bijgevoerd (handje brok, plukje kuil)

Mijn twenter staat op dit moment ook nog 24/7 buiten, wordt nog niet bijgevoerd, is ook nog niet nodig. Zodra dit nodig wordt komen ze naar binnen in de loopstal.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:57

Die van mij loopt overdag buiten. Als het regent niet hele dag, maar anders wel

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:58

mijne gaan om 9 uur ongeveer naar buiten, en haal ze om een uur of half 7 savonds weer naar binnen.
vind het heerlijk dat ze snachts weer op stal staan, je kan ze weer wat makkelijker individueel voeren als in de groep met ze 18e :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:59

Caesar schreef:
In mijn term: sportpaard/pony; dagelijkse intensieve training voor niveaubehoud en voorbereiding op wekelijkse wedstrijd.

Dat is niet een type paard, maar een gebruiksdoel. Dus of je nu met je Haflinger Z rijdt of met je KWPN recreatief; ik doel even op het sportgerichte, dus wedstrijden en intensief trainen.

In het eerste geval lijkt het me sterk dat er mensen met "teddyberen"dat op een fatsoenlijke manier voor elkaar kunnen krijgen...
Want of je kunt je paard niet volop trainen ivm zweten en lang natblijven of je kunt je paard voor de wedstrijd niet schoonmaken omdat die anders geen vetlaag meer heeft om de hele dagen buiten te staan...

Lijkt me totaaaaaal niet praktisch en dat wil ik er ook mee zeggen. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten....

Gek, ik krijg het al jaren klaar.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:02

Ook geen problemen mee, intensief trainen(zweten) en buiten staan. Deken erop na het rijden, opdrogen en daarna weer met winterdek lekker naar buiten!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:04

Met dit weer staan ze gemiddeld zo'n 4 uur buiten, van 8.00 tot 12.00 en op mooie droge dagen van 8.00 tot 16.00 ongeveer :) Mijne is wel een miep, staat als het regent bij het hek te kijken wanneer ze naar binnen mag :))

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:05

Ze gaan ruim een halve dag de wei op. Hebben enkel vrijdag en zaterdag niet op de wei gestaan omdat het echt een zwembad was ;( .
Maar dan hebben ze bij mij een eigen stal met paddock van 15 M2 (per stal), dus echt opgesloten op 9 M2 staan ze niet.
Mijn minies staan 365 dagen per jaar 24/7 op de wei met inloopstal. Maar zelfs bij extreem weer verkiezen ze buiten boven binnen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:06

Caesar schreef:
Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.

Als ik kijk naar wat er op een wedstrijd rondloopt, is het allemaal strak in de vacht. En dat krijg je niet als ze uren buiten staan per dag.

Dat kan wel hoor. Gewoon een kwestie van vroeg genoeg beginnen met dekens, zodat de wintervacht niet zo dik wordt opgebouwd. :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:08

Rumpleteaser schreef:
Caesar schreef:
Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.

Als ik kijk naar wat er op een wedstrijd rondloopt, is het allemaal strak in de vacht. En dat krijg je niet als ze uren buiten staan per dag.

Dat kan wel hoor. Gewoon een kwestie van vroeg genoeg beginnen met dekens, zodat de wintervacht niet zo dik wordt opgebouwd. :D

Wat heb je er dan uiteindelijk opliggen aan dekens?

Als je vroeg begint ben je de extreme wintervacht voor.. maar de verhoudingen blijven gelijk als de temperatuur zakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:09

ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Bij een koudbloed kan je er bij wijze van in juni al dekens op gooien, maar die worden toch gewoon teddy is mijn ervaring

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:09

Rumpleteaser schreef:
Caesar schreef:

Niet alleen tempratuur heeft invloed op de vacht...ook het licht heeft invloed op vachtontwikkeling.
En dat laatste kan je wel op stal reguleren maar niet in de wei.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:13

Caesar schreef:
Wat heb je er dan uiteindelijk opliggen aan dekens?

Als je vroeg begint ben je de extreme wintervacht voor.. maar de verhoudingen blijven gelijk als de temperatuur zakt.

Mijn eigen paard staat niet 24 uur buiten, maar wel veel. Ongeveer in september krijgt hij een nulgrams regendeken op.
Dat bouw ik op tot in de winter. Dat staat hij uiteindelijk onder 300 of 400 grams als het echt ijs-en-ijskoud is.

NatasjavE schreef:
Niet alleen tempratuur heeft invloed op de vacht...ook het licht heeft invloed op vachtontwikkeling.
En dat laatste kan je wel op stal reguleren maar niet in de wei.

In mijn ervaring wel: vriendin met paard dat 24 uur buiten staat is het bewijs ervan.
Ze begint op tijd met het opleggen van dekens en paardje staat lekker strak in z'n vel.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:17

Paard gaat in de ochtend of in de loop van de voormiddag naar buiten, tot 's avonds rond 20u30.
Pony's blijven dag en nacht buiten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:21

Mijn paarden staan 24/7 buiten op de paddock. Ze hebben 3 inloopstallen, en aangezien ze een hekel aan regen hebben staan ze bij het geringste druppeltje gezellig met zijn drietjes in 1 box. :D
Hoewel ze op zandgrond staan (dus minder drassig) hebben we er toch voor gekozen om voor de stallen een uitloop met grasbetonblokken te maken, zodat ze buiten niet in de modder hoeven te staan.

En als het redelijk weer is mogen ze nog een aantal uur (max 4) de wei op, zolang er nog gras groeit tenminste.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:27

@ TS: tja, kan me voorstellen dat je zou willen dat je paard meer buitenkomt in de winterperiode, maar je kan niet alles hebben. Ook hier in het noorden, waar in verhouding veel meer grasland is dan in het westen, staan paarden van pensionstallen binnen of alleen in paddocks. De verhouding paarden : land is vaak niet evenredig.

Niet iedereen heeft de luxe van genoeg land, zodat ze in de winter een stuk mogen vertrappen. Wij hebben dat gelukkig wel.
Maar soms moet je het doen met wat je hebt.
Kan me zo voorstellen dat het op pensionstallen lastiger is. Maar het is al mooi dat paarden een poosje naar buiten kunnen, even frisse lucht kunnen snuiven en de benen kunnen strekken.

En dan kan iedereen nog zo hard roepen dat een paard 24/7 buiten moet lopen, maar dat is natuurlijk kul. Dat kan lang niet altijd, en met sportpaarden is dat ook verre van ideaal. Iedereen wil toch het beste voor zijn paard, en de meeste mensen zullen zorgen dat hun paarden dat ook krijgen.
Laatst bijgewerkt door nadita op 17-10-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:31

Naief en optimistisch dat ik ben, reageer ik toch in dit topic, ondanks dat ik een donkerbruin vermoeden heb dat ik er spijt van ga krijgen. Maar wie weet kunnen we een gezellige, niet aanvallende discussie houden!

Mijn paarden hebben alleen van april tot oktober (afhankelijk van het weer) hele dagen weidegang. De overige maanden zijn zij dus van mij afhankelijk voor hun dagelijkse beweging. Nu is dit voor mij al vooruitgang, daar bij mijn vorige stal ook 's zomers alleen maar 2u wei per dag mogelijk was.

Ik sta op deze stal omdat het als geheel het beste voldoet aan mijn wensen en ik en mijn paarden het daar goed doen en naar ons zin hebben.

We zitten in deze hoek inderdaad met een rotbodem die weidegang met nat of koud weer moeilijk maakt. Zelfs in de opfok, waar ruimte genoeg is, konden de enters en twenters 's winters niet het land op omdat het te glad werd en ze anders in de splagaat lagen. In combinatie met de geringe ruimte zorgt er voor dat het hier niet vanzelfsprekend is om weidegang te hebben, terwijl dat in bijv. Gelderland veel makkelijker gaat.

Voor mij maakt het qua weidegang overigens niet uit of mijn paard wedstrijden loopt of niet en het "sportpaard"-stempel gebruik ik dan ook niet. Ik ga ervan uit dat iedereen zijn paard heel en gezond wil houden, ongeacht ras, kleur of gebruiksdoel.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:33

Nu nog buiten op de weide, straks met z'n 3 en in een paddock met schuilstal.

:o Paard zoveel mogelijk beweging en buiten, met voldoende ruwvoer en in elk geval 1 soortgenoot. Als dat - om welke reden ook - niet mogelijk is: minimaal een dagdeel buiten en anders vindt ik minimaal 2x per dag dat een paard zijn stal uit dient te komen. Al is het maar even 10 min om aan de hand te stappen (bloedcirculatie, etc.).

Ik vind het belachelijk (dat is persoonlijk) dat een paard alleen de stal uitkomt om onder het zadel beweging te krijgen (medische indicatie, etc. uitgesloten). Paard is en blijft (NU OOK NOG!) een bewegingsdier in de basis en opsluiten in een hok van 3x4 voor 24/7/180 dagen per jaar hoort daar niet bij. Sportpaard of niet. Dat je in sommige gebieden niet altijd anders kan, dan naar alternatieven zoeken, kan ik ergens in komen. Wees dan niet te beroerd om onderling elkaar te helpen, afspraken te maken of extra geld voor paddock/stapmolenservice uit te geven. En alleen rijden en een paard niet even in de paddock laten om te rollen of wat dan ook, ''slechts'' op vrije dagen??? Op zo'n stal zou ik niet willen staan (persoonlijk). Welzijn van paard kan prima gecombineerd worden met luxe voor de ruiter (of aangepast aan portemonnee) als mensen maar op een of andere manier willen ;(

Er zijn overigens nog genoeg ruiters/eigenaren die helemaal niet naar hun paard omkijken, de hele week (of langer) op stal laten staan |( Welk belang staat voorop als je paard slechts een uurtje de stal uitkomt en verder alleen om zijn/haar as de overige 23u kan staren naar buiten :(

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:34

@ mylittlejoy: prima toch. Als je paarden en jij je daar goed bij voelen. Niks mis mee.

Ik heb de mogelijkheid mijn paarden 24/7 te weiden, maar doe dat bewust niet. Grotendeels ivm te dik worden, heb er 3 van de 4 met een graaskorf lopen. En een paard wat 24/7 buitenloopt en dan ook nog 4 tot 5 pittige trainingen per week moet lopen en regelmatig een wedstrijd, mijn ervaring is dat dat niet samengaat.

Bokt is er erg goed in om mensen (en paarden) vaak niet in hun waarde te laten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:37

mylittlejoy schreef:
Zelfs in de opfok, waar ruimte genoeg is, konden de enters en twenters 's winters niet het land op omdat het te glad werd en ze anders in de splagaat lagen.

Splagaat? _O-

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:37

stef schreef:
ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Bij een koudbloed kan je er bij wijze van in juni al dekens op gooien, maar die worden toch gewoon teddy is mijn ervaring

Lang niet altijd. Mijn Fries en Haflinger zitten nog mooi kort in het haar. Haf wel dikker dan de Fries, maar zeker geen teddybeer.
Volgens mij is het ook grotendeels genetisch bepaald.