Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Veulen84 schreef:Sees schreef:Veulen84, voor mijn situatie gaat je onderzoek niet op dus ik kan je helaas niet verder helpen.
Jammer, het zou zo nuttig zijn als we eens daadwerkelijk feiten hebben. Maar er zit blijkbaar een groot stukje schroom in om het in te vullen.
Hinke schreef:staat jouw paard nu ook maar 1 of 2 uurtjes buiten? Of is dit alleen waar ik woon zo? Ik weet wel dat er wel stallen zijn waar ze 24 uur per dag buiten staan, maar dat is op de meeste stallen niet zo.
En wat vind je van het aantal uren dat je paard buiten staat? Zou je het anders willen?
Caesar schreef:In mijn term: sportpaard/pony; dagelijkse intensieve training voor niveaubehoud en voorbereiding op wekelijkse wedstrijd.
Dat is niet een type paard, maar een gebruiksdoel. Dus of je nu met je Haflinger Z rijdt of met je KWPN recreatief; ik doel even op het sportgerichte, dus wedstrijden en intensief trainen.
In het eerste geval lijkt het me sterk dat er mensen met "teddyberen"dat op een fatsoenlijke manier voor elkaar kunnen krijgen...
Want of je kunt je paard niet volop trainen ivm zweten en lang natblijven of je kunt je paard voor de wedstrijd niet schoonmaken omdat die anders geen vetlaag meer heeft om de hele dagen buiten te staan...
Lijkt me totaaaaaal niet praktisch en dat wil ik er ook mee zeggen. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten....
Caesar schreef:Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.
Als ik kijk naar wat er op een wedstrijd rondloopt, is het allemaal strak in de vacht. En dat krijg je niet als ze uren buiten staan per dag.
Rumpleteaser schreef:Caesar schreef:Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.
Als ik kijk naar wat er op een wedstrijd rondloopt, is het allemaal strak in de vacht. En dat krijg je niet als ze uren buiten staan per dag.
Dat kan wel hoor. Gewoon een kwestie van vroeg genoeg beginnen met dekens, zodat de wintervacht niet zo dik wordt opgebouwd.
Rumpleteaser schreef:Caesar schreef:Daar heeft het niet mee te maken. Maar die paarden staan geen 24/7 buiten... Althans, niet in deze verhoudingen.
Dat kan wel hoor. Gewoon een kwestie van vroeg genoeg beginnen met dekens, zodat de wintervacht niet zo dik wordt opgebouwd.
Caesar schreef:Wat heb je er dan uiteindelijk opliggen aan dekens?
Als je vroeg begint ben je de extreme wintervacht voor.. maar de verhoudingen blijven gelijk als de temperatuur zakt.
NatasjavE schreef:Niet alleen tempratuur heeft invloed op de vacht...ook het licht heeft invloed op vachtontwikkeling.
En dat laatste kan je wel op stal reguleren maar niet in de wei.
stef schreef:ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Bij een koudbloed kan je er bij wijze van in juni al dekens op gooien, maar die worden toch gewoon teddy is mijn ervaring