Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 08:22

Hee dat is geinig, dit is een beetje hetzelfde idee :))

Maar dan dus als banner, op de achtergrond zich afspelend rond een leuk paardje :)

Telpeva schreef:
Voor het idee om stapsgewijs uit te beelden van 'zielig' op stal, naar blij in de wei (kort door de bocht, zo sneu bedoel ik het niet) heb ik op zich ook een idee (misschien iets leuks voor TessaVB? als je zin hebt en je het een goed idee vind hoor!)

Beeldvorming illustratie:
- Een voornamelijk horizontale illustratie, met aan de linkerkant een paard met het hoofd door een open staldeur. Iets meer naar rechts straalt de zon, en gaat de betonnen vloer langzaam over tot kleine grasjes met enkele bloemetjes. Dan begint de omheining van een paddock, waar het paard met de oortjes naar voren opgewekt langs loopt, richting de rechterkant van het scherm. Nog verder rechts begint het weiland, waar een paar vriendjes het paard opwachten bij het hek, en nog iets verder naar rechts zie je het paard met zijn vriendjes spelen in de wei, blijheid vreugde and so on!

Tivara

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:55

Wat een leuk idee, en goede opzet al! Ik heb 2 KWPNers 24/7 buiten staan, dus kan wel even kijken of ik foto's kan maken voor jullie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:06

GaelleS schreef:
@ Telpeva: Dit paardenhoofd goed genoeg? :P
http://i48.tinypic.com/207s03n.jpg

Ge gaat hem wel nog ff moeten uitknippen denk ik :p

edit:
nog wat getekend voor 'extra'

[ Afbeelding ]

Hee deze had ik gemist, jij hebt echt geweldige ideeën, lekker creatief _/-\o_

Dat doolhof :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:35

Hahaha, allemaal veranderingen voor het ontwerp, heerlijk! dat houdt men scherp, ik zal kijken wat ik kan doen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:52

kan het niet als soort van animatiefilmpje?
van alleen in de binnen stal met hoge wanden, dichte achtermuur en tralies voorkant, dan opening aan de voorkant en luik aan de buitenkant, dan veranderd dichte muur in tralies, tralies verdwijnt en er blijft een half hoge tussenwand over, deur gaat open, paardjes kunnen uit de stal een uitloopje in, paardjes naast elkaar in paddock en wei en paardjes met elkaar in paddock en wei (dat het draadje tussen de paardjes verdwijnt) en dan eventueel een steeds meer natuurlijk ingerichte wei met rolplaats, bomen voor schaduw of een bosje met wat struiken, een schuilstal, een heuvel, een waterplaats...

Dat er steeds iets veranderd of bij komt in het plaatje/filmpje en dan hoeft niet alles te blijven staan in beeld, dus is rustiger, en tegelijkertijd trekt zo'n filmpje wel de aandacht en ben je benieuwd wat er veranderd dus kijk je er langer naar.
Je hoeft er niet eens kleur aan te geven van goed of fout, of tekst bij te zetten, het lijkt gewoon een heel natuurlijk verloop van paardenwelzijn.

Nog even over de tekst van huisvestingsvormen:
1: Puur beschrijving zonder plus/minpunten?
2: Of voordelen van de verbeteringen in welzijn al in de tekst?

3: Of eerst puur zeer korte beschrijving en bij de meer uitgebreide tekst de verbeteringen noemen?
4: alternatief idee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:09

Had ik ook even aan gedacht Joyce, maar ben bang dat dat weer een beetje te veel van het goede wordt, een filmpje :)

Ook vanwege dat het toch weer geladen moet worden bij de bezoeker, en ze wellicht helemaal geen zin hebben om dat af te gaan kijken. Zoiets is dan denk ik wel erg leuk op een ander plekje, maar niet bovenaan elke pagina lijkt me :=

Als je elke keer bij het openen van een pagina weer dat filmpje start.... dat word je als bezoeker dan wel een beetje zat denk ik, en trekt de aandacht ook elke keer naar dat filmpje terwijl men naar de pagina in beeld moet kijken :j

En het is ook weer een crime om te maken, een leuke tekening met menu eraan vast verwerkt is al even uitdaging genoeg denk ik, zodat we van start kunnen gaan met het opbouwen :j

Vandaar dat ik dat idee van een bewegende animatie snel weer heb laten varen, we moeten nu eerst maar eens op een leuke manier online gaan en dan kijken we wel of we verder op kunnen leuken, voor nu zou ik echt super blij zijn met een banner zo getekend dat het echt gewoon goed past bij de website en een eigen karakter heeft qua vormgeving met net wat meer vloeiende belijningen, het menu er op een leuke manier in zit en er genoeg ruimte over blijft voor de tekstvlakken :)

Huisvestingsvormen:

Ik denk zo als eerste reactie op de vraag, bvb. als je het op 1 van de 4 hoofd-pagina's hebt over een actiefstal, dat onder de mouse-over dan een tekstvlakje in beeld komt met een korte definitie van 1 of 2 zinnetjes. Wanneer men daar op klikt wordt de meer-info-pagina over actiefstallen geopend:

Hierop gewoon eerst even een korte omschrijving van de feiten, een uitleg zodat mensen snappen wat een actiefstal is. En daaronder dan verder in gaan op verschillende mogelijkheden binnen het concept, en hoe het voor- of nadelen kan hebben, zodat de info over het onderwerp nog iets verdiept.

Daar dan weer onder een aantal interessante links om eens door te kijken.

Mijn vraag dan weer aan anderen: moeten we bij het kiezen van de links, proberen om verkopers te vermijden? Aan de ene kant denk ik van wel , anders lijkt het weer net of we via die site een soort stiekeme reclame maken om klanten te werven. En wie weet missen we dan wel net een hele interessante aanbieder die veel betere op betaalbaardere spullen heeft, of het bedrijf waarnaar de website linkt handelt zijn zaakjes niet goed af waardoor mensen ons daar een beetje op aan gaan kijken omdat wij dat bedrijf "aanbevolen" hebben :\

Aan de andere kant: op sites van verkopers staat vaak wel weer de beste info...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:15

Ik heb overigens zojuist de piramide voor het stalpaard wat beter uitgewerkt.

Dit lijkt mij een goed lijstje om uit te beelden, voor elke laag aangegeven waar de onderwerpen STALLING / SOCIAAL / VOEDING / BEWEGING minimaal aan moeten voldoen. En dan wat EXTRA'S suggesties...maar misschien kunnen we dat beter weg laten? Of veranderen...? Wat vinden jullie? :)

En het lijstje op zich, de indeling op de lagen en de omschrijvingen, vinden jullie dit wel "passend" ingedeeld zo...?

Zo ja, dan zouden we dus bij elk van deze punten een icoontje moeten hebben om die 4 (of 5) icoontjes per onderwerp (stalling, sociaal, voeding, beweging...) per laag te kunnen plaatsen :)

Je zou het dan zo moeten zien, dat bvb. het icoontje voor STALLING op de onderste laag, dan die situatie van paard op stal uitbeeldt, en onder de mouse-over staat dan de tekst

Citaat:
STALLING
Paard staat in een ruime, lichte, schone, veilige en goed ventileerde stal.

En wanneer mensen daar op klikken dan opent de meer-info-pagina voor een goede basis-stal. Met de oppervlakte / schofthoogte berekenings-formule enzo, een uitleg waar die stal aan voldoet en 1 of meerdere foto's er bij. En eventueel iets van links naar wat dieper gaande uitleg over aan welke waarden een stal moet voldoen qua licht en ventilatie en temperatuur enzo :P

Afijn, hier het lijstje:

Citaat:
PIRAMIDE STALPAARD

Onderste laag:

STALLING
Paard staat in een ruime, lichte, schone, veilige en goed ventileerde stal.

SOCIAAL
Er staat minimaal 1 ander paard binnen zicht- en gehoorsafstand, liefst mogelijkheid tot vriendelijk snuffelen.

VOEDING
Altijd beschikking over schoon drinkwater, over de dag verdeelde portie goede kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer.

BEWEGING
Paard komt dagelijks minimaal een uur uit zijn stal om de benen te strekken: aan de hand, onder het zadel of los.

EXTRA’S
Speelgoed in de stal, af en toe losgooien en vrij de benen laten strekken, laten grazen aan de hand.

Tweede laag:

STALLING
Stal is wat ruimer / heeft een meer open voorkant / meer open zijkant, een leuker uitzicht (bvb. luik naar buiten).

SOCIAAL
Er zijn wat meer mogelijkheden tot contact met de leuke buurman, door bvb. gebruik van half open zijwanden.

VOEDING
Paard heeft (vrijwel) de hele dag toegang tot goed ruwvoer, door veel voerbeurten / gebruik van een slowfeeder.

BEWEGING
Paard heeft een klein uitloopje aan de stal en/of kan dagelijks minimaal 2 uur vrij bewegen in paddock of wei.

EXTRA’S
Af en toe met een ander paard samen kunnen spelen in paddock of wei

Derde laag:

STALLING
Paard staat dagelijks minimaal een dagdeel (6-8 uur) buiten op paddock of wei

SOCIAAL
Met minimaal 1 ander vriendelijk paard samen naar buiten voor het tegemoet komen aan de sociale behoeftes.

VOEDING
Paarden staan nooit langer dan een uurtje of 2 zonder goede kwaliteit ruwvoer en water in stal / paddock / wei.

BEWEGING
Tijdens het dagdeel buiten in wei of paddock hebben ze genoeg ruimte om lekker te kunnen rennen en spelen.

EXTRA’S
Wat speelgoed of andere interessante dingen in paddock of wei.

Vierde laag:

STALLING
Paarden staan dagelijks min. 8 uur buiten en kunnen schuilen tegen regen / zon, dankzij bvb. een rij bomen.

SOCIAAL
De kudde waarin de paarden buiten staan, is stabiel waardoor ieder paard zijn plekje heeft: rust en veiligheid.

RUWVOER
Paarden hebben op elk moment van de dag beschikking over goede kwaliteit ruwvoer en schoon drinkwater.

BEWEGING
Paarden hebben genoeg ruimte en vriendjes om lekker mee te spelen en rond te wandelen.

EXTRA’S
De paddock en wei zijn rustig en veilig maar wel interessant: geen geestdodende paddock waar niks te doen is.

Vijfde laag:

STALLING
Paarden staan dag en nacht buiten, eventueel deels op paddock of track (looppad) zodat ze niet te dik worden.
Ze hebben altijd toegang tot een ruime schuilstal, ook het meest onderdanige paard kan daar altijd terecht.

SOCIAAL
Veel keuze-mogelijkheden: paarden kunnen eigen groepjes vormen, elkaar opzoeken of zich even afzonderen.

VOEDING
Constante toegang tot goed ruwvoer en water, evt. individueel (ruw-) voer verstrekken via voederautomaten.

BEWEGING
Paarden kunnen altijd vrij de benen strekken: bij slechte wei, hebben ze een paddock of track met goede bodem.

EXTRA’S
Een fijne rolplek en / of slaapplek. Verschillende ondergronden. Een voetenbadje voor de droge periodes.
Eventueel een track rond de wei als verlengstuk van de paddock: veel interessanter en meer bewegingsruimte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:00

Dat 1 uur is niet het minimum volgens de sectorraad voor paarden toch? Volgens mij is dat minimaal 4 uur per dag uit de box.

Bron: Gids voor Goede Praktijken
Citaat:
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging
buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door specifieke omstandigheden zoals een
gezondheidsrisico, ziekte of gebrek.
(Uitgewerkt in hoofdstuk 4)

Dan mag je dat toch wel als minimum stellen?
en voor de volgende lagen er steeds een paar uur bij op tellen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:02

Ja, is hun minimum 4 uur??!!

Ik zie toch zeer regelmatig bokkers langs komen met paarden die alleen tijdens een uurtje werk uit hun stal komen, of een half uurtje stapmolen en een half uurtje longeren....dan is die onderste laag al bij lange na niet haalbaar en ontmoedigt dat niet teveel...? :=

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:05

Ik vind 1 uur echt wel belachelijk weinig :p (ok 4 uur eigenlijk ook maar goed)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:11

Vind ik ook :j Sowieso vind ik die eerste laag helemaal niet geweldig, maar de praktijk IS ook niet geweldig helaas....

Maar in het kader van de (ben ik bang) toch heel veel paarden die al blij moeten zijn als ze dagelijks hun stal uit komen voor een uur, is het denk ik wel belangrijk dat mensen tenminste die eerste laag van de piramide als basis nastreven en hun dier bvb. niet een "dagje vrij" geven op stal, of het er alleen even een half uurtje uithalen en in de stapmolen of bak zetten terwijl de stal uitgemest wordt....

Ik denk dat in veels te veel gevallen dat uurtje per dag (èlke dag) al niet gehaald wordt :=

Eigenlijk wordt het pas vanaf laag 3 enigszins acceptabel vind ik :j

En dat is wellicht ook wel goed, om dat als gemiddelde aan te houden....? Als iedereen nu minimaal aan die eerste laag voldoet, dan zijn de ergst opgehokte gevallen al geholpen :)

Als men dan niet beneden gemiddeld wil scoren qua welzijn dan streven ze naar de derde laag, en heeft het paard het best redelijk.

Als mensen dan de smaak te pakken krijgen en hun paard nòg iets meer gunnen, dan willen ze graag naar die 4e of 5e laag, maar dat proces in gang zetten wordt moeilijk, als mensen al onder de eerste laag scoren ben ik bang, dan zijn ze meteen weer vertrokken omdat het weer aanvoelt als zo'n onhaalbare naturals-website :=

Maar vooral dat met die tijden is dus iets waar ik over zit te twijfelen of dat wel goed is zo.

Het is dus voornamelijk zo gekozen met het oog op het niet direct afschrikken van de mensen die gewend zijn dat het normaal is dat een paard (vrijwel) altijd op stal staat :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:29

Ik zou dan zoals Joyce zegt 4uur nemen om mee te beginnen, zoals het boekje :p Zijn er dan echt nog zoveel die nooit uit hun stal komen? :s

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:45

GaelleS schreef:
Ik zou dan zoals Joyce zegt 4uur nemen om mee te beginnen, zoals het boekje :p Zijn er dan echt nog zoveel die nooit uit hun stal komen? :s

Zie het helaas echt vaak zat. Weides, of even los mogen, wordt helaas door sommige gezien nog als een kleine extra, even een 'speelkwartiertje' en dan mogen ze het hok weer in. :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:49

Ik zie 4 uur zelf ook als een minimum :j

Maar als we dat hier toepassen dan is de eerste laag dus al onhaalbaar voor heel veel mensen....

Ik zie er zat langs komen hier op Bokt alleen al, op veel stallen komen de paarden er gewoonweg nauwelijks uit, te veel paarden en te weinig ruimte :(:)

Voor heel veel paarden zou een uurtje èlke dag al een hele verbetering zijn :j

Juist die mensen willen we bereiken toch, die niet inzien dat (vrije) beweging zo belangrijk is. Als je dan begint bij 4 uur dan ben je die mensen kwijt :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:06

(niet hele topic doorgelezen) mijn oude paard staat ook in een HIT actief stal. Het paard heeft grand prix gelopen en heeft het geluk gehad dat hij bij mij terecht kwam. Nu heeft hij een wel verdiend pensioen :j Er gaat natuurlijk een wereld voor hem open nadat hij alleen stal en stapmolen gewend was, en volgens mij herleeft hij zijn tweede jeugd :P
Hier staat hij:
http://www.landschapsstal.nl/

En dit is hem:
http://www.fotoserve.nl/~claudia/Rose-2 ... 8/rose.jpg
http://www.fotoserve.nl/~claudia/Rose-2 ... /rose3.jpg
(die met de vliegendeken op)
Toen hij nog geen artrose had ik ik met hem reed:
http://www.fotoserve.nl/~claudia/Rose-2 ... g_8342.jpg

Echt een vrouw met een hart voor paarden, hij kreeg last van bulten door de dazen, hebben ze een vliegendeken voor hem aangeschaft enze, daar kun je je paard met een gerust hart achter laten.
Laatst bijgewerkt door CK88 op 27-06-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:12

Dat is ook waar.. Bleeeeuh :p

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:40

Die Gids voor goede praktijken (Hier in te lezen en te downloaden: http://www.nhk.nl/index_gids_goede_praktijken.php) is echt geschreven vanuit de sectorraad paarden, waar ook de overkoepelende organisaties van maneges en pensionstallen bij betrokken zijn geweest, met in elk geval ook FNRS, KNHS en de stamboeken. en ik neem aan dat aangesloten bedrijven daar ook aan zullen moeten gaan voldoende in de toekomst? Of in elk geval naar moeten streven? Of is die gids alleen maar geschreven voor onwetende hobbypaardenhouders en gelden die goede praktijken niet voor de professionele paardenhouder? :P

En die 4 uur uit de stal kun je natuurlijk ook zien als een uur trainen, een uur stapmolen en wat in en uitstappen/wandelen aan de hand en een uurtje losgooien in een paddock...

Ze geven op die andere site ook aan dat een paard naast trainen onder het zadel ook vrij moet kunnen bewegen. Alleen noemen ze er geen uren bij, net als bij de NHK site, noemen ze ook geen uren...Blijkbaar was dat aantal van 4ook wat confronterend :P voor velen en hebben ze het wat voorzichtiger willen brengen.

Citaat:
10 tips voor de huisvesting van paarden.

Paarden zijn kuddedieren en hebben graag sociaal contact met andere paarden.

De afmeting van de stal voor één paard is minimaal 10m2.

Een paard moet in de stal vlot kunnen draaien, gaan liggen en weer opstaan.

Zorg ervoor dat de stal veilig is zodat het paard zich niet kan verwonden.

Gebruik geen prikkeldraad voor een paardenweide.

Een paard regelt de eigen lichaamstemperatuur door te zweten, ademhaling, bloedcirculatie en de vacht. Paarden hebben het minder snel koud als mensen.

Zorg voor goede ventilatie in de stal. Zorg ervoor dat het paard niet in de stal staat tijdens het opstrooien en uitmesten.

Voldoende licht in de stal is nodig voor een goede verzorging en controle van de paarden. Tevens is licht noodzakelijk voor een goede gezondheid van het paard.

Een paard moet voldoende beweging krijgen door bijvoorbeeld training onder het zadel en daarnaast vrije beweging in de paddock, weide of beweging in de trainingsmolen.

Vanaf 2017 worden stands niet meer gebruikt voor permanente stalling van paarden.

Kijk voor meer informatie op http://www.nhk.nl

Volg de cursus PaardenWelzijn en leer meer over de huisvesting van paarden in de praktijk. Kijk op http://www.knhs.nl/paardenwelzijn voor meer informatie.

De Sectorraad Paarden heeft in samenwerking met het Nederlands Hippisch Kenniscentrum en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de informatie op deze site mogelijk gemaakt.

NHK (bron: http://www.nhk.nl/index_2244.php)
Citaat:
Beweging

De dagbesteding van een paard, met andere woorden de combinatie van stalling, verzorging en beweging is belangrijk. Aanbevolen wordt beweging te geven in de vorm van training en weidegang. Het aantal uren is en blijft wel maatwerk en mag geen extra risico’s opleveren en is mede afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van het paard en de weersomstandigheden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 16:00

Ja, dat is het hem, er staan overal van die voorzichtige beweringen...ze kunnen ook weinig anders natuurlijk, gezien de eigen achterban die in de problemen komt als paarden ineens minimaal 4 uur per dag de stal uit moeten...dat is nu gewoonweg onmogelijk voor veel paarden. Een keer een dagje lukt misschien wel, maar elke dag, no way :n

Daarom ben ik ook liever voorzichtig met het er op plakken van een tijdstip, en heb ik voor dat uurtje per dag gekozen omdat dat al uitdagend genoeg is voor veel mensen :=

En het past ook wel op die onderste laag vind ik: nèt genoeg om niet enorm schrijnend te zijn. Een paard dat op stal een ander paard in zicht heeft, genoeg ruimte heeft om fatsoenlijk te liggen en draaien, een voldoend groot portie ruwvoer krijgt, en er elke dag een uurtje uit komt....genoeg paarden die dat op 1 of andere meerdere punten niet halen en waar toch mensen dòl op zeggen te zijn :=

Vandaar dat als onderste laag: dat is toch het absolute minimum dat men moet kunnen bereiken en past goed in een eerste laag van een dergelijke piramide, denk ik, als je uit gaat van het landelijk willen bereiken van minimaal een derde laag: een acceptabel middelpunt :)

Als de onderste laag al direct op dat punt zit raken we heel wat mensen kwijt (juist de doelgroep := ) en is de hele piramide niet meer nodig :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:23

van mij mag je dan het minimum wel stellen of 2 uur per dag naar buiten waarvan 1 uur training en 1 uur vrije beweging... Wanneer heeft het paard anders de kans om sociaal te doen?

en dan de volgende stap 4 uur beweging buiten de box, stap 3: 8 uur, stap 4: 12 uur en stap 5: 24/7...
Zo ongeveer...

of noem geen precies aantal uren maar zeg bij
stap 1bijv. :
training (rijden, longeren/loswerken of stap/trainingsmolen) en daarnaast beweging in de vorm van loslaten in bak, paddock, weide, wandelen, grazen aan de hand etc.

En dan noem je bijv. bij
stap 2: training en een enkele uren vrije beweging
stap 3: training en een dagdeel vrije beweging
stap 4 training en de hele dag vrije beweging
stap 5 training en dag en nacht vrije beweging

Er is in Duitsland net een amazone veroordeeld o.a. omdat ze haar paarden geen vrij uitloop gaf! (En trainde volgens Roll-kur en haar paarden doorgespoord had) maar dat alleen voor training uit stal halen was al dierenmishandeling volgens de rechter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 18:25

Ik vindt dat ook echt een moeilijk punt waar ik heel lang over heb zitten denken...voor alles valt wel wat voor en tegen te zeggen....

Het is ook MINIMAAL hè, DAGELIJKS (elke dag) en MINIMAAL :)

Ik kan me wel vinden in jouw laatste rijtje, dat is een goede optie :j

Alleen zit ik dan weer met die training, ik vind het onzin om dagelijks training "op te leggen" :P
Maar hoe zeg je het dan, in een korte tekst? :)

En dat "dagdeel" had ik zelf eerst ook maar vond ik toch ook weer te vrijblijvend, je hebt er dan altijd weer slimpies bij die zeggen: van 13 tot 15 uur buiten IS toch een dagdeel :? Die bekijken het dan zo qua tijd die tussen hun eigen middagpauze en kopje koffie zit, dat dat een dagdeel is :P

Of die zien "de hele dag" als ze 's ochtends om een uurtje of 11 op je gemakje buiten zetten, en om een uurtje of 4 weer naar binnen omdat het dan al donker wordt in de winter.

Dus daar zat / zit ik een beetje mee, dat mensen het dan nog naar eigen perceptie om gaan buigen :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:34

Stuk van training weglaten en gewoon over vrije beweging hebben? Hoeveel je traint moet je zelf maar weten, paard mag toch gewoon ook zelf eens lopen waar hij wil :P

Of enkel in het begin van de trappen beginnen met 'enkele uren' en pas bij 'de hele dag buiten -> x aantal uur' ?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:40

Oke eventjes he? Voor de icons, waarvoor moet je ze nou allemaal hebben? Ik kan het eerlijk gezegd allemaal niet meer bijhouden.. :$ Het duurt wat langer dan verwacht, ik heb besloten eerst alles op papier te tekenen, een foto te maken en dan uit te werken op de computer. Ik heb het deze week wat drukjes gehad, dus niet veel tijd voor gehad. Ik zal eens een van mijn tekeningen laten zien ( niet speciaal voor dit gemaakt hoor, maar dan zie je mijn tekenstyle) Afbeelding Deze heb ik gemaakt op school vandaag. We hadden niets te doen tijdens uurtje engels.
Afbeelding
Afbeelding
deze 2 zijn snelle losse schetsen.

Bevalt de stijl?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:44

pmarena schreef:
Ik vindt dat ook echt een moeilijk punt waar ik heel lang over heb zitten denken...voor alles valt wel wat voor en tegen te zeggen....

Het is ook MINIMAAL hè, DAGELIJKS (elke dag) en MINIMAAL :)

Ik kan me wel vinden in jouw laatste rijtje, dat is een goede optie :j

Alleen zit ik dan weer met die training, ik vind het onzin om dagelijks training "op te leggen" :P
Maar hoe zeg je het dan, in een korte tekst? :)

En dat "dagdeel" had ik zelf eerst ook maar vond ik toch ook weer te vrijblijvend, je hebt er dan altijd weer slimpies bij die zeggen: van 13 tot 15 uur buiten IS toch een dagdeel :? Die bekijken het dan zo qua tijd die tussen hun eigen middagpauze en kopje koffie zit, dat dat een dagdeel is :P

Of die zien "de hele dag" als ze 's ochtends om een uurtje of 11 op je gemakje buiten zetten, en om een uurtje of 4 weer naar binnen omdat het dan al donker wordt in de winter.

Dus daar zat / zit ik een beetje mee, dat mensen het dan nog naar eigen perceptie om gaan buigen :)

Maar het is dan ook de bedoeling dat het niet zo star is... En men snapt de opbouw wel als je begint met enkele uren, dan is een dagdeel dus meer en de hele dag nog langer en dag en nacht spreekt voor zich.

Het dik gedrukte kom je op stallen al snel aan als "hele dag"
Ik zelf voer bijvoorbeeld meestal eerst ruwvoer voor ik de paarden het land in zet (laten we even buiten beschouwing dat ze dag en nacht in en uit kunnen lopen) Voeren doen we uiterlijk 9:00 's ochtends en dan is het rond 10 uur meestal pas op, dan even wat doen met de paarden of uitbuiken en dan tegen 11 a 11:30 het land in. En dan inderdaad voor het donker er weer uit. Maar in mijn geval staan ze tegenwoordig 's winters maar 2 tot 3 uurtjes op het gras als het land al goed genoeg is, mij te gevaarlijk met fructaan om ze er de hele dag op te laten. Dus ook met vorst is het beperkt.

Maar goed, veel pensionstallen en maneges voeren eerst 's ochtends op stal ruwvoer en krachtvoer, en zetten ze daarna in land of paddock. En bij de meeste stallen komen ze alleen met daglicht buiten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:59

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:38

mooi combinatie tussen paardvriendelijk, individuele maar wel sociale ruime stalling voor de winter en toch de luxe van goede voorzieningen en een binnenbak...