‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:11

daar heeft mijn groep de meeste pech in; omdat onze groep als laatste gestart is hebben wij ook het meeste verloop; als er nieuwe paarden bijkomen, komen deze vaak bij ons.
Maar dus eerst een paar dagen ernaast, dan een dag het land op en daarna bij terugkomst de paddock in.
Is tot nu toe 1x mis gegaan met een jonge tinker erbij, die als een paard naar hem keek al over het hek sprong om te vluchten. Dat deed hij ook bij de andere paddocks waarin ze hem geprobeerd hebben te zetten, nu staat hij bij de manegepaarden en dat gaat perfect vanaf het begin; meer paarden maar ook meer ruimte en blijkbaar voelt hij zich daar wel veilig. Gelukkig maar!
Verder hier maar 1 etter geweest die iedere keer andere paarden aanviel, die is nu dus ook weg want dat ging gewoon niet.
Ongeveer de helft van de paarden loopt onder deken in de winter en behalve een keer een klein scheurtje gaat dat ook eigenlijk altijd goed. Die van mij loopt 'szomers ook onder deken (eczeem) en dat gaat ook goed.

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:19

Bij ons staan de paarden in de winter overdag altijd bij elkaar in een 40*60 bak. Zijn dan zo'n 30 paarden bij elkaar en dat gaat helemaal prima. In de zomer staan ze dag en nacht op de wei en komen ze alleen binnen voor brok. Nieuwe paarden worden altijd eerst met 1 niet zo dominant paard in de binnenbak van 20*40 gezet en na twee dagen bij de groep. Gaat altijd prima. Is ook altijd super leuk om te zien hoe alle ruinen met elkaar aan het donder jagen zijn! :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:40

In geen 100 jaar dat ik zoveel paarden op zon stukje bij elkaar donder. Dat daar geen ongelukken gebeuren is geluk geen wijsheid.

Wat ben ik blij mijn hele leven andere mogelijkheden gehad te hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:14

Dat vind ik ook wel heel erg veel op een heel klein oppervlak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:08

Wat? Wij stellen 20 x 60 beschikbaar voor 4!!! paarden. :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:15

joyce B schreef:
Laten we even reëel wezen...
Er is een verschil tussen 24-7 met anderen klieren, stoeien of spelen, of dat alleen overdag doen.
En ook of dat met 20 anderen is, of met 3 anderen...
Waarom dit in het extreme trekken?

Ja waarom?
Paarden spelen niet 24 uur per dag, ze moeten ook nog eten.
Je doet net of een sportpaard zichzelf dood zou rennen en met rijden geen stap meer kan zetten.
Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen; paard beweegt meer, wordt flexibeler van spelen, meer uithoudingsvermogen.

Snow_Feather schreef:
Bij ons staan de paarden in de winter overdag altijd bij elkaar in een 40*60 bak. Zijn dan zo'n 30 paarden bij elkaar en dat gaat helemaal prima.

Tjah en dan gaan klagen als er wel een keer een in een hoek wordt gezet.
Het is gewoon vragen om ongelukken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:05

anneliesdj schreef:
Snow_Feather schreef:
Bij ons staan de paarden in de winter overdag altijd bij elkaar in een 40*60 bak. Zijn dan zo'n 30 paarden bij elkaar en dat gaat helemaal prima.

Tjah en dan gaan klagen als er wel een keer een in een hoek wordt gezet.
Het is gewoon vragen om ongelukken.

Maar dat is net hetzelfde als een groepsSTAL.
Alleen staan er dan 8 paarden op 10*16 (ik heb het omgerekend naar dezelfde densiteit).
Dit blijft een te groot aantal op een te kleine oppervlakte, en daarom zou ik mijn paard nooit in een groepsstal zetten.

Edit: even voor alle duidelijkheid. Ik bedoel met groepsstal zoiets: http://www.wobbesheerd.nl/uploads/afbee ... C_0006.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-05-12 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:07

En ik heb al eerder aangegeven dat bij een correcte groepsstalling de paarden niet zo hutje mutje staan.
Iedereen kan toch snappen dat je daar juist ongelukken van krijgt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:08

Maar wat is dan een correcte groepsstal? Een ganse hangar voor 3 paarden?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:34

Daar ben ik dan ook benieuwd naar.
Hit actief vind ik ook te weinig ruimte.
Groepstallen ken ik ook met voor mijn idee te weinig ruimte.

20 * 40 is echt max4 bij mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:50

De groepsstal van mijn paard is 15x15 stalling + 10x10 verhard + in de winter 1ha land en in de zomer 4-5ha land voor 11 paarden. In deze groep zijn nog geen ongelukken gebeurd. De meeste zijn echter robuuste rassen en die zijn ook een stuk cooler in het hoofd.

Annelies: ja er zijn daadwerkelijk paarden die TE moe worden in continue groepshuisvesting. Soms zelfs te moe om te eten. Dat weet ik uit eigen ervaring en niet omdat ik er tegen ben.
Ik vind het juist heel prettig om paarden in groepen te houden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-05-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:57

enlaat zoveel ruimte nou heel wat anders zijn dan de maat 150m2 per paard...
En vaak is er in de praktijk nog minder ruimte dan dat.

Anneliesdj, hoeveel stallen ken jij met net zoveel ruimte in de paddock als op de wei?
Voor de rest wil je de andere kant gewoon niet begrijpen en een tussenweg zien, dus dan houdt het verder op.
Als jij het niet kunt begrijpen waarom mensen er tegenop zien om hun paard in groepshuisvesting te houden (dus 24/7 bij elkaar in de stal/paddock en eventueel de wei) dan zul je niet nader tot elkaar komen of een oplossing vinden. Als je deze mensen wilt bereiken, Zul je eerst hun kant moeten begrijpen met hhun bezwaren en dan kun je proberen die bezwaren op te lossen bij de groepshuisvesting zodat ze zoveel mogelijk ondervangen en opgelost worden.

Houdt je er geen rekening mee en los je de tekortkomingen niet op, dan zullen die mensen niet snel overstappen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:01

Anoeska schreef:
Gaan we nu echt dit hele topic hebben over allerlei foto's en hoe het paard zich op de foto voelt :? Volgens mij ging het hier over (sport)paarden in groepsstallingen/

:)*

Door de paarden in 24 uurs ´ploegendienst´ de laten draaien, kunnen 3 groepen 8 uur (of 6 - 6 - 12) per dag naar buiten.
Dat geeft ook 3 x aantal paarden mogelijkheden tot groepsvariatie.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:16

Die van ons trekken een sprintje als ze de wei ingaan 's ochtends, en dan gaan ze eten. Als er paarden uit de wei ernaast worden gehaald trekken ze een sprintje en dan gaan ze weer eten. Als we ze 's avonds binnen komen halen en ze roepen trekken ze een sprintje naar voren en dan gaan ze op stal. Ze eten 95% van de tijd dat ze buiten staan dus ik zou niet weten waar ze moe van moeten worden. Vorig jaar liep mijn jonge ruin in een groep, die renden helemaal nooit. Die van ons worden juist fris van op de wei staan, als ik ze in de paddock zet is het wel een ander verhaal, op zand gaan ze wel wat meer spelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:23

Zijn ze bij jou dan ook 24/7 buiten in een groep?
Want dat is waar mijn merrie niet tegen kon. Enkel overdag (of snachts) naar buiten was probleemloos.
Bij 24/7 groepshuisvesting werd ze ziek van vermoeidheid.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:24

Ik heb geen vermoeide paarden in de wei.
Maar wel een paard dat in de nacht op stal gaat liggen. Buiten niet. Ook niet in zijn schuilstal. Ook niet na een half jaar.
Terwijl dat paard dat liggen wel nodig heeft de rust en blijkbaar veilig gevoel van stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:53

joyce B schreef:

Anneliesdj, hoeveel stallen ken jij met net zoveel ruimte in de paddock als op de wei?
Voor de rest wil je de andere kant gewoon niet begrijpen en een tussenweg zien, dus dan houdt het verder op.
Als jij het niet kunt begrijpen waarom mensen er tegenop zien om hun paard in groepshuisvesting te houden (dus 24/7 bij elkaar in de stal/paddock en eventueel de wei) dan zul je niet nader tot elkaar komen of een oplossing vinden. Als je deze mensen wilt bereiken, Zul je eerst hun kant moeten begrijpen met hhun bezwaren en dan kun je proberen die bezwaren op te lossen bij de groepshuisvesting zodat ze zoveel mogelijk ondervangen en opgelost worden.

Houdt je er geen rekening mee en los je de tekortkomingen niet op, dan zullen die mensen niet snel overstappen...

Hoezo heb je het over net zoveel ruimte in paddock als op de weide?
En waarom kan ik geen tussenweg zien? Als je dat denkt moet je mijn berichten beter lezen.
Enige waar ik vóór ben is dat een paard zoveel mogelijk buiten is met vriendjes en dan niet doelloos in een paddock rondjes lopen en zand eten maar gewoon op de weide.
Of dat nu in een groep is met 24/7 weidegang, de nachten op stal of in een groepsstalling maakt mij niet uit.
Overigens snap ik niet waarom mensen moeten overstappen? Heb jij aandelen in groepsstalling?

De groepsstalling zoals die op het moment veel aangeboden wordt zou ik ook niet voor kiezen, dan liever in een ruime box.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:57

schrikdraad schreef:
In geen 100 jaar dat ik zoveel paarden op zon stukje bij elkaar donder. Dat daar geen ongelukken gebeuren is geluk geen wijsheid.

Wat ben ik blij mijn hele leven andere mogelijkheden gehad te hebben.

Dat hangt er vanaf, hoe de groep is.
Ze staan meestal op het land, en sommige weken als het land te nat is, staan ze in de paddock.
Het lijkt veel, 10 paarden zo, maar het gaat het beste zo.
Ook wel eens geprobeerd, de groep te splitsen. Dus als ze in de paddock moesten 2 groepjes van 5 om en om in de paddock.
Inderdaad vanwege de ruimte.
Maar dan was er juist gedonder in de groep. Behalve in het groepje waar de leidmerrie in stond, dat groepje was rustig.
Maar het andere groepje niet, daar gingen ze jagen op elkaar.
En als ze alle 10 weer bij elkaar stonden, was er niks aan de hand.
Deze groep is al ruim 2 jaar hetzelfde, geen wisselingen geweest.
Het is een stabiele groep, die het beste werkt, als ze allemaal bij elkaar staan.

Mocht de samenstelling veranderen, kan het best zijn, dat het niet meer lukt, met 10 paarden in de paddock.
Mijn paard staat er al langer dan 2 jaar en heeft nog nooit een wond gehad o.i.d.
De andere paarden ook niet, er zijn 2 ruintjes die veel met elkaar spelen, die hebben soms een schrammetje van het stoeien.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:26

mika
daar reageerde ik op 30 paarden op 40*60 :-)

Maar ik geef toe 10 op 20 *40 zou ik ook nooit doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:35

Schrikdraad, ok dat had ik verkeerd begrepen :)
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt, hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:46

blijkbaar zitten we dan meer op 1 lijn dan ik begreep uit jouw reacties.
Namelijk dat jij de "problemen/voor sportruiters negatieve kanten" die ik aangaf die bestaan met groepshuisvesting opvatte alsof die paarden van zulke eigenaren dan helemaal niet in een groep buiten zouden komen en grotendeels op stal zouden staan en alleen.

quotes van andere opmerkingen zou ik terug moeten zoeken, maar dat lijkt me niet constructief.

Je reactie hieronder kan ik me prima in vinden en lijkt me reëel.

Mijn opmerking over ruimte op de paddock en de wei gaat over de risico's van veel paarden op weinig plaats.
Vaak kunnen de paarden 's zomers wel op grote stukken weide lopen, afleiding van het gras, iedereen kan eten dus weinig voernijd, en veel uitwijkruimte. Maar in de winter zijn de meeste stallen aangewezen op paddocks of een kleine winterwei. Met groepshuisvesting heb je dan vaak meer paarden op een relatief kleinere ruimte, terwijl met individuele huisvesting je vaak ook meer ziet dat paarden in duo's staan of in kleine groepjes. Dus niet met 20 of meer in een paddock ter grootte van 1 of 2 rijbakken...

Nog even over de weidegang.
Voor veel paarden is 24/7 weidegang niet haalbaar qua gezondheid en gewicht. (overgewicht, gevoeligheid voor hoefbevangenheid, insulineresistentie, zelfs grasallergie bestaat heb ik jaren geleden eens gehoord...
Een combinatie van paddock en weidegang is dan eventueel een oplossing om er voor te zorgen dat die paarden tochveel, hele dagen tot dag en nacht buiten kunnen lopen.
Doelloos hangt dan af van de inrichting en aankleding van de paddock.

anneliesdj schreef:
joyce B schreef:

Hoezo heb je het over net zoveel ruimte in paddock als op de weide?
En waarom kan ik geen tussenweg zien? Als je dat denkt moet je mijn berichten beter lezen.
Enige waar ik vóór ben is dat een paard zoveel mogelijk buiten is met vriendjes en dan niet doelloos in een paddock rondjes lopen en zand eten maar gewoon op de weide.
Of dat nu in een groep is met 24/7 weidegang, de nachten op stal of in een groepsstalling maakt mij niet uit.
Overigens snap ik niet waarom mensen moeten overstappen? Heb jij aandelen in groepsstalling?

De groepsstalling zoals die op het moment veel aangeboden wordt zou ik ook niet voor kiezen, dan liever in een ruime box.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:51

Zoveel paarden op zo'n kleine ruimte (20 in een rijbak) is gewoon niet haalbaar en ik snap ook niet hoe je dan nog bij wilt voeren.
Wij hebben incidenteel weleens een groep van 12 rusthuispaarden in de rijbak gehad wanneer ze bv geent of ontwormd moesten worden en zelfs in dat half uur en met oude en stramme paarden hadden we dan geregeld gedonder.
Die groep stond in de winter op een stuk van ruim een halve hectare en zelfs dat vond ik eigenlijk aan de krappe kant. Een paard wat achterblijft wordt er zo uit gepikt en dan is ook zo'n ruimte niet groot genoeg.

Een paddock vind ik vrij doelloos ja, ook een paard wat snel te dik is of hoefbevangen wordt kan prima op de weide blijven, als je het maar op een goede manier doet. In een paddock staan ze al snel zand te eten, ookal staan ze met vriendjes, het eten zit er goed in gebakken en zullen ze toch weer naar gaan zoeken.

Een groepsstalling zou ik doen met zo'n 5x5m per paard, liefst met 2 deuren zodat een paard nooit in het nauw gezet kan worden en die deuren moeten natuurlijk heel breed zijn.
Misschien is een kapschuur wel een betere oplossing, gewoon aan één kant volledig open.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:09

Maar over dat 24/7 weidegang. Je hoeft toch niet gelijk een enorm stuk te geven? Strookbegrazing kan toch ook, of zit ik nu fout?

Ik ben het andere uiterste gewend, een paddock paradise. In één woord prachtig :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:43

Hoe zie je dat voor je Annelies? Een hoefbevangen(gevoelig) insulineresistent paard gewoon 24/7 op de wei?
Of desnoods alleen overdag de hele dag?

Heb jij ervaring met die paarden en het voermanagement er van?

Kapschuren, mits voldoende diep tegen inregenen en insneeuwen, zijn inderdaad ideaal!

Zandeten heb ik geen last van. Ik heb de dieren hier niet alleen op het zand staan. Ze kunnen zelf de stal(len) in en uitlopen en rondom de stal is het ruim bestraat met op de bestrating en in de omheining de ruwvoerbakken en tijdelijk ook in de grote inloopstal fijnmazige hooinetten.
Ze staan nu zo'n 4 a 5 uur per dag op de weide en krijgen daarnaast in elk geval 's ochtends en 's avonds ruwvoer in de "leefpaddock".
Ze mogen, als de eigenaren dat willen, langer wat mij betreft, maar het zijn merendeel sobere paarden die snel te dik worden en heb ze om meerdere redenen liever op een wei met langer gras, dan met kort en kaal gras vol fructaan en steeds meer onkruid...

Overigens ook een Paddock Paradise graspad, maar ben bezig een zandpad aan te leggen zodat mijn insulineresistente merrie er ook gebruik van kan maken en ze in de winter ook nog wat aan het pad hebben.

Maar met dominante soms agressieve paarden is zo'n pad ook niet altijd ideaal, dan moet het al flink breed zijn met meerdere routes zodat ranglagere paarden goed uit kunnen wijken bij vervelende ranghogere dieren. Of te wel, ontwerp,aanleg en aankleding maken of breken je paddock...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:48

Ik heb het niet over insulineresistentie.
Met (gevoelig voor) hoefbevangenheid heb ik genoeg ervaring, als de weide op een goede manier beheert, netjes strookbegrazing toepast, niet overmatig bemest en het weer goed in de gaten houd kunnen die ook gewoon op de weide staan.