Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:57

Ik heb een Poolse volbloed van bijna 24 en een Quarter horse van bijna 7.
Beiden staan zonder deken 24/7 in de rijbaan met toegang tot hun boxen.
In hun boxen staan horse-graze bakken van Agradi die ik vul met hooi of met voordroog.

Pool kwam van een pensionstal waar hij 3x per dag biks kreeg en 2x per dag hooi.
toen hij aan huis kwam direct over op onbeperkt hooi, ging prima. Alleen de eerste dagen vrat hij alles op achter elkaar nu staat hij úren buiten zonder ernaar te kijken. Paard is een hoefbevangen paard en de wei moet langzaam opgebouwd, en ook overgang hooi naar voordroog/kuil moet erg voorzichtig.

Quarter kwam van een eigenaar waar hij overdag in de wei en 's nachts op stal stond. Paardje heeft aanleg om dik te worden maar ook hier veranderde zijn eetpatroon....beiden eten zich nu niet vol aan het hooi, ze weten dat er altijd eten is...Quarter is luchtzuiger, heeft inmiddels geen maagzweer meer maar voor hem is onbeperkt hooi erg belangrijk.

Beetje moeilijk dus: een luchtzuiger die onbeperkt moet kunnen eten, een Hoefbevangen suer wat erg voorzichtig opgebouwd moet eten, en samen in een rijbaan en ze kunnen 24/7 hun stalletjes in...

Paarden worden normaal gesproken elke dag gereden en krijgen krachtvoer naar hun arbeid. Nu staan ze stil en krijgen ze een klein beetje muesli/basisbrok en wortelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:09

Ik denk ook dat het best ligt aan wat voor hooi je hebt.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:21

Mijn paarden (kwpn-ers en Fjord) hebben ook onbeperkt hooi/kuil.
Vooral de fjord viel uitgehongerd over het hooi in het begin }>
maar nu staan ze vaak gewoon wat te tutten en dan weer ff wat knibbelen.
Geen enkel paard (4st) is te dik, eentje eerder te schraal, maar ze eten hun portie en dan hebben ze genoeg.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:23

Bij mijn paard en pony zie ik dat onbeperkt voer zorgt voor rustig eten en nu heel vaak zie ik ze buiten hun stal lekker staan in plaats van alleen maar aan een stuk door vreten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:22

ik voer juist niet op 1 plek,ze moeten lopen voor het eten en voor het drinken en als ze binnen willen staan.ik probeer ze altijd in beweging te houden in de winter.in de zomer doen ze dit zelf eten op de wei,dan eens drinken dan naar binnen dan zonne.ze zijn altijd bezich
jesito schreef:
Wij halen de paarden uit de natuur en houden ze op relatief kleine vlaktes, met vaak het voer op een plek.
Ze hoeven er niet voor te lopen, rennen, vechten, zoeken enz.
Een paard in de natuur vind ook soms dagen niet veel voer en eet dan een takje of een verdwaald blaadje of zelfs mos.
Dit is bij gebrek aan beter.
Ze vallen dan af maar vinden dan ook weer een keer voer.
Maar bij ons op onze kleine vlaktes eten ze zich helemaal stijf.
Een kind kun je ook niet onbeperkt aan de snoeppot laten.

Met die maagzweren zal het ook wel meevallen, want er zijn stallen waar amper tot geen hooi gevoerd word.
En wedstrijdpaarden van bekende ruiters die krijgen echt niet de hele dag hooi.
Niet dat dat een maatstaaf is, maar ik denk (ik maak me er zelf ook schuldig aan) dat we met z'n alleen te graag voeren.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:38

Ook hier alleen maar positieve woorden over onbeperkt ruwvoer :j
2-jarige fjord en 2-jarige araloosa staan 24/7 buiten en hebben op 2 verschillende plaatsen onbeperkt toegang tot hooi (droog hooi). Als het droog is ligt er buiten in een tractorband hooi en zowiezo in de grote loopstal zijn twee diepvrieskisten gevuld. Zowel 's ochtendds als 's avonds wordt eventueel aangevuld als er weinig ligt.

De dame en heer in kwestie staan vaak te dutten in het zonnetje, scharrelen lekker rond in de sneeuw en grazen van de schamele grasjes die er her en der nog groeien en vermaken zich prima. Totaal geen last van voernijd als ik 's avonds wat krachtvoer geef. En zo wanneer het hun uitkomt staan ze heerlijk rustig te eten van het hooi.
Ze kunnen zo lekker hun gang gaan.... heerlijk om te zien! Ik zou niet anders willen!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:45

jesito schreef:
Wij halen de paarden uit de natuur en houden ze op relatief kleine vlaktes, met vaak het voer op een plek.
Een paard in de natuur vind ook soms dagen niet veel voer en eet dan een takje of een verdwaald blaadje of zelfs mos.

Met die maagzweren zal het ook wel meevallen, want er zijn stallen waar amper tot geen hooi gevoerd word.
Niet dat dat een maatstaaf is, maar ik denk (ik maak me er zelf ook schuldig aan) dat we met z'n alleen te graag voeren.

Ik vind er ergens wat inzitten .. maar toch .. in de natuur kiezen ze zelf wat ze eten (gras, kruiden, boom, weet ik het), hier hebben ze dat niet te kiezen ..
Dus ik vraag me af of je de vergelijking zover kan doortrekken dat ze hier ook bij wijze van dagen niks moeten hebben (zo bedoel ik het uiteraard niet :P ). En wat dan met die paarden die zwaar in het werk staan? Die van mij hebben dat probleem nu niet, maar toch, is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Hier trouwens ook niet 1 plaats & vreten maar .. Een beetje rondlopen mag wel :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:51

jesito schreef:

Ik dacht dat er onderzoeken waren geweest, en de hoeveelheid maagzweren wel redelijk hoog lag? Daarnaast kan ik mij nog een artikel herrinneren (LAAANG geleden kan hem niet vinden) over veel stereotyp gedrag bij hoge sport paarden. Amper tot geen hooi lijkt mij dan ook absoluut niet goed :nein: Niet alleen verveling, en aansturen van stereotype gedrag, maar een paard is en blijft gemaakt om hele dagen te eten, al dan niet in kleinere porties per keer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:00

Tancreda4 schreef:
jesito schreef:

Ik dacht dat er onderzoeken waren geweest, en de hoeveelheid maagzweren wel redelijk hoog lag? Daarnaast kan ik mij nog een artikel herrinneren (LAAANG geleden kan hem niet vinden) over veel stereotyp gedrag bij hoge sport paarden. Amper tot geen hooi lijkt mij dan ook absoluut niet goed :nein: Niet alleen verveling, en aansturen van stereotype gedrag, maar een paard is en blijft gemaakt om hele dagen te eten, al dan niet in kleinere porties per keer.

Stereotype gedrag komt bij die wedstrijdpaarden ook door het veel op stal staan.
Als ik de hele dag op de wc gehouden werd zou ik ook wawa worden.
Een paard is niet gemaakt om hele dagen te eten.
Een paard kan beter meerdere keren per dag ruwvoer krijgen en genoeg ruwvoer.
Ik denk dat veel paarden ook veel stres hebben door een hoop andere dingen en daardoor ontstaan ook maagzweren.
Ik ben het ermee eens dat een paard veel ruwvoer nodig heeft maar dit hoeft niet defenitief de hele dag te zijn.
Ik vind ook dat ze veel verknoeien dan.
Als ik mijn paard aan huis zou hebben zou ik ook weer onbeperkt voeren maar dit zou ik niet met elk hooi doen, maar dit is ook een beetje gemak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:43

Juist een paard dat een paar keer per dag een hoop hooi krijgt , staat vaak maar te vreten-vreten-vreten totdat het op is. Paarden die gewend zijn aan onbeperkt voer dat goed toegankelijk is voor elk paard , eten veel rustiger. Gaan eens een kwartiertje aan het net staan plukken...en gaan dan weer wat rondwandelen op zoek naar een verdwaald grasje , of even lekker ergens wat hangen , wat rollen , een dutje doen , even een ander paard pesten... als ze daar maar de gelegenheid voor hebben :)

Onbeperkt voeren kun je ook lomp of handig doen :o

Je kunt een baal vet kuil in de wei gooien en de paarden er van laten vreten en de boel laten versmeren , onder pissen , in de modder laten trappen en laten wegwaaien.... maar je kunt ook werken met slowfeeders en armer hooi.

Zo is het volgens mij ècht voor elk type paard wel mogelijk om onbeperkt ruwvoer te geven.

Maar het is wel een kwestie van willen / je best er voor doen.

Als je alleen maar een baal kuil in de wei wilt gooien en de paarden worden door moddervet van...dan is het niet zo dat "onbeperkt voeren" op zich niet kan bij die paarden.

Dan is het alleen helemaal verkeerd aangepakt :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:07

Hoe doen jullie dat straks in het voorjaar als er weer volop gras staat? Mijn pony doet het nu goed met onbeperkt hooi in de stal met uitloop en gaat overdag een aantal uren de paddock in waar alleen water is. Zij is helaas gevoelig voor de suikers in het gras i.v.m. hoefbevangenheid. Graag zie ik dat ze dan ook weer de wei in kan, maar zonder dat zij zich helemaal vol gaat vreten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:30

Geen hooi geven of heel beperkt.

Maar ik ken ook mensen waarvan de paarden op een track staan (zonder gras en weiland) en die het zo goed doen op hooi en de track, dat ze de paarden niet meer op het gras laten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:42

Een track zonder gras maken is voor mij helaas niet mogelijk. Zelf zat ik te denken om haar dan voor korte tijd op het gras te zetten en dit verder opbouwen en het afwisselen met de paddock.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:49

Straks als ze het land op gaan, gaan ze uiteindelijk 24/7, en krijgen ze gewoon ook onbeperkt ruwvoer voorgeschoteld (graszaadhooi). Mijne staan in kleinere weides, ik kan wel iets omweiden, maar weinig, duop een gegeven moment is er gewoon niet meer zoveel gras. Vandaar het ruwvoer erbij. Niet geheel 'onbeperkt' overigens, want vaak is het wel zo goed als op als ik het savonds weer bijvul. Dit jaar moet ik nog even kijken hoe en wat, want we hadden het in een grote verrijbare wagen, maar daar zitten geen gaten voor afwatering in, en die kunnen er ook niet in worden gemaakt helaas (niet mijn wagen).

Mijne zijn vorig jaar met deze manier van voeren prima op gewicht gebleven. Shetlief wel met graaskorf.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:36

jesito schreef:

Maagzweren komen juist wel degelijk veel voor bij paarden :j
90 % van de renpaarden, 60% van de gewone paarden en 50% van de veulens.
Daarvan wordt bij zo'n 50% de maagzweer niet opgemerkt omdat er geen ernstige klachten zijn.
Dit maakt overigens niet dat paarden er geen last van hebben.

In de natuur eet een paard de gehele dag door kleine hoeveelheden, de maag en de darmen van een paard zijn daarop ingesteld. De maag van het paard is relatief klein.
Een paard produceert alleen speeksel als het kauwt, speeksel neutraliseert maagzuur.
Een paard produceert wel de hele dag maagzuur, dit maagzuur kan de maag beschadigen wanneer er niet voldoende speeksel gevormd wordt.

Als je paard enkele uren per dag niet kauwt en dus ook geen speeksel aanmaakt kan er in een tijdsbestek van enkele uren tot een paar dagen een maagzweer ontstaan.
Intensief rijden stimuleert de zuurproductie in de maag, dit kan ook schade veroorzaken aan het maagslijmvlies. Verder verhoogt stress de kans op maagzweren, paarden kunnen stress hebben van de training, lang op stal staan, reizen op de trailer etc.

Meestal zie je pas symptomen als de maagzweer al in een vergevorderd stadium is.
Symptomen kunnen zijn: geen zin in eten, de training loopt niet lekker, mager, koliekerig, diarree, lusteloos of tandenknarsen. Paarden die kribbenbijten hebben ook heel vaak last van maagzweren.

Hooi en gras stimuleren de speekselproductie wat helpt om het maagzuur te neutraliseren.
Op brok hoeven ze veel minder te kauwen, waardoor ze minder speeksel aanmaken.

In de natuur kauwen paarden zowat de hele dag door.
Er zal inderdaad minder voedingswaarde inzitten dan in het gemiddelde nederlandse kuil.
Als paardenhouder moet je dus goed opletten wat je koopt.

Onze paarden krijgen hooi dat geschikt is om onbeperkt te voeren omdat een paard er wel degelijk voor gemaakt is om hele dagen door te kauwen.
Ondanks dat we onbeperkt voeren hier geen te dikke paarden, wel hele tevreden paarden!
Er wordt bij ons niet meer hooi verknoeid dan eerder, er zijn allerlei manieren om verspilling te voorkomen.

Dat veel mensen (ook professionals) hun paarden weinig ruwvoer aanbieden wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Lichamelijk heb je dus kans op maagzweren en ook geestelijk heeft het gevolgen voor een paard als het weinig ruwvoer krijgt. De meeste mensen voeren graag teveel krachtvoer en van allerlei poeders en vergeten vervolgens dat goed ruwvoer de basis is.

Soms zie ik mensen hun paarden serieus evenveel hooi voeren als wat ik aan mijn konijnen geef ;(

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:04

Ik haal een klein puntje uit dit verhaal.

"De maag van een paard is relatief klein. (20 ltr)"

Met wie of wat wordt de paarden maag vergeleken ???

De koeien magen met een heel ander verterings systeem ??
4 magen hebben de koeien en weinig darm.
De mensen maag van 2 ltr en een verterings systeem bijna of in grote lijnen gelijk aan een paard ?
Mens meer gericht op vlees, paard met de lange darmen gericht op gras.

Mens van 75 kg, 2 ltr maag, paard van 500 kg met 20 ltr maag ?
Wie zijn maag is groter in vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:53

Maar wij eten toch ook geen 14 kg op een dag?? en dan ook geen 7 kg per keer...zoals mensen graag doen bij 2 x per dag voeren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:49

Maar in lichaams gewicht verhouding moeten mens en paard ongeveer de zelfde hoeveelheid energie binnen krijgen.
Dan is 14 kg hooi voor een paard van 500 kg ongeveer 2 keer te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:52

Mijn paarden krijgen dat wel...ze kunnen eten wat ze nodig hebben. 1tje heeft het echt wel nodig, die heeft een snelle darmpassage, de andere 2 hebben altijd nog over en helaas wordt dat verlopen of in de stal versnipperd, maar we praten over 24 uur...en dan eten ze echt wel het grootste deel van de dag...overigens niks dik...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:59

hier krijgen ze nu kuil of voordroog, ze knoeien er meer mee en alles wat door de stal ligt gooi ik op de mestput. Kuil met vlasjes erdoor eten ze niet en ook wanneer het door de box geroerd is kijken ze er niet meer naar. Ik donder het weg en vul braaf weer de horsegraze met vers kuil.....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:59

ElCamino, geen mogelijkheid om een soort bak in de hoek te maken ofzo? Zoveel hooi/kuil weg gooien is best zonde toch?!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:30

ElCamino schreef:
hier krijgen ze nu kuil of voordroog, ze knoeien er meer mee en alles wat door de stal ligt gooi ik op de mestput. Kuil met vlasjes erdoor eten ze niet en ook wanneer het door de box geroerd is kijken ze er niet meer naar. Ik donder het weg en vul braaf weer de horsegraze met vers kuil.....

Dat vind ik pas zonde, hooi of kuil weggooien puur doordat ze alleen het lekkere en dus ook het rijkere ertussen uit zoeken.
Onbeperkt prima maar als ze gaan verknoeien zou het minderen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:21

Niet minderen - gewoon een (betere) slowfeeder gebruiken zodat ze niet / nauwelijks verspillen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:04

GMekkes schreef:
In de natuur kauwen paarden zowat de hele dag door.

Maar net werd er gezegt dat paarden in de natuur soms heel lang niks hebben?
Dus als er binnen enkele uren niet kauwen per dag al maagzweren kunnen ontstaan zouden heel veel 'wilde' paarden dat dus hebben?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:25

Ik heb al eerder gemeld dat ik een luchtzuiger heb !!!!
Die trekt een hap uit de bak en begint meteen aan de voerbak te zuigen, die versmeert het door de box.

Jesito: wanneer plukjes kuil door het vlas in de stal liggen eten ze het niet meer, óók niet wanneer ik het een dag laat liggen, dan is het vertrapt en hoeven ze het echt niet meer
pmarena: door de luchtzuiger kan dat dus niet, maakt niet uit waar het inzit...hij neemt een mond vol en vertrekt naar zijn luchtzuigplekje

En ja...klinkt banketstaaf maar het maakt me écht niks uit om wat kuil weg te gooien elke dag. Ik heb zat, van eigen land en het kost me niet zoveel dat ik er wakker van lig.
Daarbij wil ik óók schoon eten en niet een bord waar ik mijn eten uit moet zoeken...